Miten ilmakylpyjä käytännössä?

äidiksi tullut

Meillä on viikon vanha vauva, ja huolestuttaa mahdolliset vaippaihottumat ja muut ongelmat pepun ihon kanssa. Mitään rasvoja tai puhdistuspyyhkeitä en ole käyttänyt (luin sisältö-listan.)
Käytännön vinkkejä siis kaivataan..

Ilmakylpyjä suositellaan, mutta miten ne käytännössä toteutetaan? Lapsi alasti huovan päälle? ..miten estetään mahdolliset sinapin tai pissan tulo tai paleleminen?

Kuinka usein ilmakylvetään, pitäisikö sen olla aina vaipanvaihdon yhteydessä vai miten teillä on tapana?

5

13452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiskä85

minulla on puolivuotias tyttö ja olen antanut ilmakylpyjä hänelle aina vaipan vaihdon yhteydessä.
      jos huonelämpötila on tarpeeksi lämmin esim. 21-22 astetta niin vauva tarkenee hyvin vähän aikaa ilman vaatteita. varsinkin jos on paita tai body päällä niin että peppu on vaan paljaana.

itse pidän puhdasta vaippaa tai jotain pyyhettä siinä vauvan alla, kun yleensä se alkaa pissaamaan juuri silloin kun ei ole vaippaa!

minusta puhdistuspyyhkeet on tosi käytännöllisiä. olen käyttänyt niitä vauvan kasvojen, käsien ja pepun puhdistamiseen. mitään ihottumaa niistä ei ole tullut.
      että näin täällä meillä päin. =)
      hyviä vointeja ja onnellisia päiviä sinne teille!

• pepa

Meillä poika on jo 9kk ja kulkee peppu paljaana ympäri taloa ja niin sekä kissaa että joskus myös kakkaa silloin. Että on kivaa ehtiö vähän lällytellä kakalla ennen ku äiti huomaa...ni, onnaks kaikki on siivottavia.

Vinkkinä vaan kertosin että meillä pidettiin sitterissä alla sellasta frotee alustaa jonka toinenpuoli on muovia tai niinku kumia. Sen voi pestä 60asteessa. Sitteriin laitettiin se niin ylös että kun vahinko kävi niin kuivas vähän paperilla ja veti alustaa alemmas eikä vauvan näin tarttenu uida pissassa eikä lopettaa ilmailu siihen. Me löydettiin alusta Kärkkäiseltä vauvatavaroiden yhteydestä ja makso n. 10e. Vieläkin se on käytössä, vauvauinnissa hyvänä alustana pesu ja pukutiloissa.

• ilmakylvystä

Sun pikkuises on vielä aikas pieni. Ja nykyajan vaipat ovat aikas hyviä ettei niistä pahemmin tule vaippaihottumaa. Omalleni ei onneksi ainakaan. Vannomaan en tietty mene. Itse aina kun vauva on levoton, otan pyllyn paljaaksi, laitan pyyhkeen alle, niin vauva rauhoittuu. Toki kakkaa ja pissaa siihen pyyhkeen päälle, mutta sitten vaan uusi pyyhe tilalle. Se kannattaa katsoa ettei vauva saa vetoa, esim parvekkeen oven alta. Olen laittanut siihen sellaisen esteen esim joku matto oven eteen. Eikä tietenkään nyt tuntikaupalla, jonkin aikaa siinä on ja touhuilee. Sitä se ilmakylpy on. Ja itse olen pitänyt ainakin paitaa vauvan päällä, pylly vaan paljaaksi. Sellasta.

• mami

En paljon ilmakylvettänyt tuossa iässä kun tuntui, että meillä oli liian kylmä ja pisiä tai kakia tuli usein. Vaippaihottumaa ei tullut onneksi. Vähän vanhempana (6-7 kk) aloin antamaan kylpyjä samassa yhteydessä kun käydään potalla. Potan jälkeen annan olla ilman vaippaa noin tunnin, mutta ohkaset housut ja sukat jalassa, sillä vauva ryömii ja konttaa jo pitkin lattiaa.
      Eurokankasta saa muuten sitä muovitettua froteeta, jota oli palanen äitiyspakkauksessakin. Maksoi jotain 10 €/m, leveys 150 cm muistaakseni. Käytännöllinen monella tapaa ja olen pessyt 60 asteessa.

• Milla.M

Meillä vajaa 2kk vanha poika, ja pidän lähes päivittäin lattialla pylly paljaana. Aamupesujen jälkeen (paita päällä) ilmakylvylle olohuoneen lattialle, jossa saa sitten jumppaillakin ja harjoittaa motoriikkaansa siinä samalla.

Kaupoista saa tosi käteviä muovitettuja, toiselta puolelta lämpimiä, vanutettuja Moomin-hoitoalustoja, muistaakseni pakkauksessa on 6kpl alusia ja maksaa jotakuinkin 2,50€. Eli lattialle peitto tms. pehmeä alusta ja sen päälle tuollainen hoitoalusta, ei haittaa vaikka pissaa tai kakkaa.

Vaikka nuo alustat ovatkin kertakäyttöisiä, minusta paras puoli niissä on että ne imevät hyvin mahdolliset vahingot, ja se että ne ovat tosi lämpimiä paljaspyllyisen vauvan alla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe