suzuki 30 4t

Anonyymi

Onko ko. kone ketjulla vai hihnalla ? Mitä mieltä muuten siitä ?

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hihna. Vaihtoväli 4 vuotta tai 800 tuntia.

    • Anonyymi

      Jos nelarin laitat, vaihda ensimmäiseksi hihnapyörien paikalle mopon hammasrattaat ja sitten saat laitettua ketjun.

      • Anonyymi

        Joo siinähän voi vaihtaa välityksiäkin.


    • Anonyymi

      vm 2006 ketjulla.

    • Anonyymi

      Mikä on tämä pakkomielle hihnoista? Mulla on ollut nokkahihnaisia autoja -88 lähtien. Tuossa ensimmäisessä -76 mallisessa oli ongelmiakin hihnan kanssa, yksi venttiili vääntyi seurauksena. En tuolloin juuri kortin saaneena tiennyt, että hihnaa pitää joskus vaihtaakin ja ajoin 100 tkm hihnalla, jonka edellisestä vaihdosta ei ollut tietoa. Silloinkin syynä oli hammaspyörän keskiön hajoaminen, joka repi hampaat hihnasta.

      Nykyään ei taida olla edes suurta eroa hihnan ja ketjun kestävyydessä. Hätävarjelun liioittelua vaihtaa hihna neljän vuoden välein, kun ne autoissa kestävät 160 000 km/10 vuotta hihnalle paljon karuimmissa oloissa.

      Lisäksi perämoottorissa hihnan vaihto on hyvin helppoa, toisin kuin monien autojen ahtaissa konetiloissa.

      Itse en ainakaan pitäisi hihnaa tai hihnattomuutta minkäänlaisena valintakriteerinä ja en vaihtaisi hihnaa 4 vuoden jälkeen ellei käyttötunteja olisi todella reilusti.

      • Anonyymi

        Se onkin se seisottaminen usein pahasta.


      • Anonyymi

        Joo, autoinsinöörit ovat onnistuneet pilaamaan ketjurakenteen kun ne oli liian kestäviä. Nykymoottoreissa ketju voi olla ihan susi ja hajoaa samoilla kilometreillä kuin parhaat hihnat, mutta yli 30 vuotta vanhassa toistamiljoonaa ajetussa alkuperäinen ketju on vielä ihan priima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, autoinsinöörit ovat onnistuneet pilaamaan ketjurakenteen kun ne oli liian kestäviä. Nykymoottoreissa ketju voi olla ihan susi ja hajoaa samoilla kilometreillä kuin parhaat hihnat, mutta yli 30 vuotta vanhassa toistamiljoonaa ajetussa alkuperäinen ketju on vielä ihan priima.

        Taitaa olla aika poikkeus tuollaiset kilometrit. Onhan monessa 80- ja 90-luvun autojen ketjuissa ollut korjaustarvetta 200 tkm paikkeilla.

        Mutta hihnalle tai ketjulle venekäyttö on kevyttä autoon verrattuna. Ei ole pakkasajoa eikä ruuhkan aiheuttamaa kuumuutta. Ei myöskään tiepölyä.

        100 tkm vastaa n. 3000 h tyypillisessä ajossa. Erittäin harva perämoottori pääsee edes tuohon tuntimäärään elämänsä aikana.

        Omassa kakkosautossa on nyt 16-vuotias 130 tkm ajettu hihna. En jaksa vanhaan romuun vaihtaa. Hajoo jos hajoo. Suositeltu vaihtoväli 120 tkm/5 v. Itse vaihdoin 2004.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla aika poikkeus tuollaiset kilometrit. Onhan monessa 80- ja 90-luvun autojen ketjuissa ollut korjaustarvetta 200 tkm paikkeilla.

        Mutta hihnalle tai ketjulle venekäyttö on kevyttä autoon verrattuna. Ei ole pakkasajoa eikä ruuhkan aiheuttamaa kuumuutta. Ei myöskään tiepölyä.

        100 tkm vastaa n. 3000 h tyypillisessä ajossa. Erittäin harva perämoottori pääsee edes tuohon tuntimäärään elämänsä aikana.

        Omassa kakkosautossa on nyt 16-vuotias 130 tkm ajettu hihna. En jaksa vanhaan romuun vaihtaa. Hajoo jos hajoo. Suositeltu vaihtoväli 120 tkm/5 v. Itse vaihdoin 2004.

        Tosi hyvin on remmi kestänyt, tosin km aika vähän. Tosiaan nykyautoissa ketjunvaihtoväli on sen 30000 km, eli öljynvaihtoväli. Eli TSI volkkari, audi ym. Ihan kuraa se pieni ketju. Hihnakin siihen vielä pitää vaihtaa kaikkineen kolskeineen. Romuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla aika poikkeus tuollaiset kilometrit. Onhan monessa 80- ja 90-luvun autojen ketjuissa ollut korjaustarvetta 200 tkm paikkeilla.

        Mutta hihnalle tai ketjulle venekäyttö on kevyttä autoon verrattuna. Ei ole pakkasajoa eikä ruuhkan aiheuttamaa kuumuutta. Ei myöskään tiepölyä.

        100 tkm vastaa n. 3000 h tyypillisessä ajossa. Erittäin harva perämoottori pääsee edes tuohon tuntimäärään elämänsä aikana.

        Omassa kakkosautossa on nyt 16-vuotias 130 tkm ajettu hihna. En jaksa vanhaan romuun vaihtaa. Hajoo jos hajoo. Suositeltu vaihtoväli 120 tkm/5 v. Itse vaihdoin 2004.

        Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään kilometrimäärällä kun öljyt on vaihdettu edes suunnilleen ajallaan. Yhden 8 venasen -78 rekisteröidyn ajoin miljoonamittarin melkein täyskierroksen ja -92 rekisteröidyn 16 venasen melkein puoliväliin alkuperäisillä ketjuilla. 8 venasesta prakas vaihteensiirtäjät enkä viitsinyt korjata vaan lahjoitin pois lahjakkaalle nuorelle joka ajeli sillä pari vuotta ja möi eteenpäin. Vielä kymmenisen vuotta sitten tuo tuli liikenteessä tuntemattoman ohjastamana vastaan sellaisen näköisenä että taatusti siinä ei mitään koneremppoja tehty. 16 venasen tarina päättyi kolariin. Nykyisessä 16 venasessa vuodelta -04 reilun 200tkm ajetussa ketju on rallattanut nyt kohta puoli vuotta siihen malliin että pakko pikaisesti tehdä jotain tai se jättää tielle. Ei ne ketjut niissäkään helposti hajoa mutta ohjurit on tehty aivan varmasti tahallaan heikoiksi.

        Ihan ok ne hihnatkin kun tietää että vaihtaa pitää säännöllisesti, ja helppo vaihtaa, mutta voivat katketa yllättäen ilman suurempia varoitusääniä kun venynyt tai muuten vaan löysä ketju varoittelee pitkään ennen hajoamista. Merellä ajelisi mieluummin sellaisella joka varoittelee hyvissä ajoin. Ei tosin ole perämoottorissa minulla ikinä katkennut mutta autossa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään kilometrimäärällä kun öljyt on vaihdettu edes suunnilleen ajallaan. Yhden 8 venasen -78 rekisteröidyn ajoin miljoonamittarin melkein täyskierroksen ja -92 rekisteröidyn 16 venasen melkein puoliväliin alkuperäisillä ketjuilla. 8 venasesta prakas vaihteensiirtäjät enkä viitsinyt korjata vaan lahjoitin pois lahjakkaalle nuorelle joka ajeli sillä pari vuotta ja möi eteenpäin. Vielä kymmenisen vuotta sitten tuo tuli liikenteessä tuntemattoman ohjastamana vastaan sellaisen näköisenä että taatusti siinä ei mitään koneremppoja tehty. 16 venasen tarina päättyi kolariin. Nykyisessä 16 venasessa vuodelta -04 reilun 200tkm ajetussa ketju on rallattanut nyt kohta puoli vuotta siihen malliin että pakko pikaisesti tehdä jotain tai se jättää tielle. Ei ne ketjut niissäkään helposti hajoa mutta ohjurit on tehty aivan varmasti tahallaan heikoiksi.

        Ihan ok ne hihnatkin kun tietää että vaihtaa pitää säännöllisesti, ja helppo vaihtaa, mutta voivat katketa yllättäen ilman suurempia varoitusääniä kun venynyt tai muuten vaan löysä ketju varoittelee pitkään ennen hajoamista. Merellä ajelisi mieluummin sellaisella joka varoittelee hyvissä ajoin. Ei tosin ole perämoottorissa minulla ikinä katkennut mutta autossa on.

        Se tuupparin remmi on niin rimpulanoloinen, että oikeasti epäilyttää ajaa yliaikaa, mutta sehän onkin perämoottori ja voimat erilaiset, kuin autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään kilometrimäärällä kun öljyt on vaihdettu edes suunnilleen ajallaan. Yhden 8 venasen -78 rekisteröidyn ajoin miljoonamittarin melkein täyskierroksen ja -92 rekisteröidyn 16 venasen melkein puoliväliin alkuperäisillä ketjuilla. 8 venasesta prakas vaihteensiirtäjät enkä viitsinyt korjata vaan lahjoitin pois lahjakkaalle nuorelle joka ajeli sillä pari vuotta ja möi eteenpäin. Vielä kymmenisen vuotta sitten tuo tuli liikenteessä tuntemattoman ohjastamana vastaan sellaisen näköisenä että taatusti siinä ei mitään koneremppoja tehty. 16 venasen tarina päättyi kolariin. Nykyisessä 16 venasessa vuodelta -04 reilun 200tkm ajetussa ketju on rallattanut nyt kohta puoli vuotta siihen malliin että pakko pikaisesti tehdä jotain tai se jättää tielle. Ei ne ketjut niissäkään helposti hajoa mutta ohjurit on tehty aivan varmasti tahallaan heikoiksi.

        Ihan ok ne hihnatkin kun tietää että vaihtaa pitää säännöllisesti, ja helppo vaihtaa, mutta voivat katketa yllättäen ilman suurempia varoitusääniä kun venynyt tai muuten vaan löysä ketju varoittelee pitkään ennen hajoamista. Merellä ajelisi mieluummin sellaisella joka varoittelee hyvissä ajoin. Ei tosin ole perämoottorissa minulla ikinä katkennut mutta autossa on.

        Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään

        No näytä mulle 8 vent volvon kone jossa on ketju. B20 oli rattaila ja B19 21..jne hihnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi tai Volvo josta ketju on pettänyt ylipäätään millään

        No näytä mulle 8 vent volvon kone jossa on ketju. B20 oli rattaila ja B19 21..jne hihnalla.

        Näytä minulle vanha 8 venttiilinen Saappi josta ketju on pettänyt tai näytä minulle vanha Volvo josta ketju on pettänyt. 16v venttiilistä vanhaa Saappia josta ketju on pettänyt ei tarvitse näyttää, sellainen seisoo pihassa. Uuden Saappin näkisin myös mielelläni mutta tiedän ettei niitä ole.


    • Anonyymi

      Palstalla 2t trolli joka spammännyt tuhansia 4t haukkumis spammiä,nuo mopon ketjut hänen trolli tehtaalta. Miksi pitää trollata harraste palstalla. . on monia jotka tarviis ihan oikeasti neuvoja ja apua moottori ongelmiin huoltoihin ym. 15 hv hondalla ajellut n 20v,vuosi sit vaihdoin eka kerran jakohihnan ja ihan ehjä,ei venynyt ku vertas uuteen ja hampaatkin ihan ehjät,tunteja vuoteen n 100-200. Ei ymmärrä trolleja.

      • Anonyymi

        2t marineri leikkeli kiinni hirveä kolo sylinterin kyljessä, vaihdoin 4t kiinalaiseen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe