DNA liikevoitto viime vuonna 221 milj euroa

Anonyymi

Liikevoitto peräti 27% liikevaihdosta. Ei ihme että DNA valuu koko ajan norjalaisen Telenorin omistukseen. Kaksi suurinta kotimaista omistajaa myivät osuutensa viime vuonna. Muistakaa soitella paljon.

1

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Johtuu siitä, että entinen viestintävirasto ficora (virastouudistuksen jälkeen osa traficomia) valvoo lähinnä operaattorin taloudellisia etuja, eikä tee juuri mitään kuluttajan tai pienyrittäjän etujen valvomiseksi.

      Muutamia malliesimerkkejä viraston toimintatavoista:

      1) 2000 -luvun alussa, kun silloin vielä itsenäinen yritys Saunalahti (ennen, kuin Elisa osti Saunalahden) valitti Elisan toimenpiteestä, jolla numeroiden siirrettävyydestä huolimatta Elisa kieltäytyi siirtämästä lankapuhelinliittymien numeroita "Saunalahti Lanka" -liittymätuotteen numeroksi. Viraston päätös: "Elisalla ei ole velvollisuutta suostua lankapuhelinliittymien numeroiden siirtämiseen "Saunalahti Lanka" -liittymätuotteen numeroksi."

      2) Siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu, josta alunperin säädettiin viestintämarkkinalain 51§:ssä, ja lakiuudistuksen jälkeen siitä on vastaavat säädökset laki sähköisistä palveluista, 102§. Virasto sallii operaattorien pitää tuota pelivälineenään, sallia teknisesti heikkotasoinen toteutus vaikka se aiheuttaakin käyttäjille haittaa, sekä viimeisimpänä viraston lainvastainen päätös sallia operaattoreille "Siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu" -äänipalvelun numerossa 0800 0 2202 tuottamisen lopettaminen. Tämä päätös on vammaislain vastainen, koska se käytännössä estää sokeita käyttäjiä käyttämästä siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelua, vaikka palvelun lain mukaan tulee olla yleinen, kattava ja maksuton.
      Tällä hetkellä sokea käyttäjän ei voi saada siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelua mistään, vaikka vammaislain mukaan palvelujen tulee olla tasapuolisesti myös vammaisten käyttäjien saatavilla.

      3) Virasto tutki laajakaistapalvelujen hinnoittelua sekä erityisesti sitä, millä hinnalla verkko-operaattori (esim. Elisa) vuokraa lankaverkkoaan palveluoperaattorin (esim. Nebula) käytettäväksi, jotta palveluoperaattori voisi tarjota internet -yhteyspalveluja asiakkaansa kotiin tai toimistoon, vaikka palveluoperaattori ei itse omistaisi lankaverkkoa alueella. Vaikka esim. Elisa veloittaa palveluoperaattoreilta paikallisyhteydestä niin suurta verkkovuokraa, että kuukausittainen verkkovuokra on samaa suuruusluokkaa kuin Elisan oman ADSL -yhteyden kuukausimaksu, niin tästä huolimatta virasto ei ryhtynyt käytännön toimenpiteisiin asian korjaamiseksi.

      em. viraston haluttomuudesta vääristyneen kilpailutilanteen korjaamiseksi johtuen, jos asiakas haluaisi tilata Nebulan internet -yhteyden kotiinsa, niin se maksaa noin tuplasti Elisan lähinnä vastaavan yhteyden hintaan verrattuna, eikä tämä siis johdu Nebulan ahneudesta, vaan Elisan Nebulalta vaatiman verkkovuokran suuruudesta, josta johtuen Nebulalla ei ole mahdollista tarjota em. yhteyttä kilpailukykyiseen hintaan.

      Näyttää siltä, että virasto asettuu herkästi operaattorin puolelle, jos operaattori ja asiakas joutuvat riitatilanteeseen, tai suuremman operaattorin puolelle, jos kaksi eri operaattoria joutuvat riitatilanteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe