Kun maito ei riitä pumpattavaksi niin
mitenkäs olette toimineet?
Poikamme on nyt 16 päivää vanha, syntyessään 4600g, joten melko iso ja syö varmasti siksi paljon, maitoa tulee myös ehkä hieman huonosti koska saattaa imeä neljäkin tuntia yhteen menoon ja herätä taas puolen tunnin päästä jatkamaan pari tuntia(onko kellään muulla tällaista?)
En ole ollut vielä synnytyksen jälkeen juuri viittä metriä kauempana vauvasta ja mietityttää miten pääsisin käymään ulkona tai asioilla tai joskus tulevaisuudessa pitää jopa vapaa illan ilman imetystä. Lisäksi olen toivottoman väsynyt valvottuani ensin 4vrk putkeen synnytyksen yhteydessä ja siitä lähtien tämän tauottoman ruokailun parissa( sairaalan tätien neuvo imetettyäni jo osastolla viisi tuntia putkeen täysin väsyneenä, oli vaan "täytyy olla valmis imettämään vaikka 24h!") Puolen tunnin tuskallisella pumppaamisella saan parhaimmillaan tulokseksi 30ml toisinaan ei mitään,(mikähän mahtaa olla normaalia?) eli ei tosiaankaan riitä minuutia pidemmäksi ajaksi. Minkä ikäiselle voi antaa tuttelia esim. yhden imetyksen tilalle päivässä ja vähentääkö se maidontuloa entisestään, kun joskus pitäisi ehtiä nukkumaan tai käymään jossain?
Pumppaus ongelma...
7
689
Vastaukset
- ...
käytössä tuttia?yritäs kuule sitä ku vastasyntyneillä on hirveä imemisen tarve ja se käyttää nyt sua tuttinaan..reippaasti vain tutti suuhun =) niin ja tuttelia voi antaa heti vauvan synnyttyä mut se valitettavasti vähentää maidon tuloa ja saattaa myös käydä niin ettei lapsesi enää huoli rintaa..=(
- äitix2
Niin, minäkin suosittelisin ensin kokeilemaan josko vauva huolisi tuttia. Voisit ehkä myös kokeilla mitä tapahtuu kun vauva on ollut jo pidemmän aikaa siinä rinnalla, niin että irroitat imuotteen. Tietenkin kannattaa kuunnella, että nieleekö se vauva jotain vai onko se vain sellaista huvi-imuttelua.
Jos haluat kokeilla maidonlypsämistä, niin oletko kokeillut tehdä sitä käsin? Minä en ainakaan saa pumpulla tulemaan juuri mitään vaikka olisin ollut monta tuntia imettämättä ja rinnat ovat täynnä maitoa. Siinä äitiyspakkauksen Rinnalla-vihkosessa on varmaan ohjeet, jos sellainen vielä tulee pakkauksen mukana.
Se imetyksen alku on aika herkkää aika tuon korvikkeen suhteen. Kun vauva yrittää sillä jatkuvalla syömisellä saada sen maitomäärän itselleen sopivaksi, niin se korvike kun täyttää vatsaa pidemmäksi aikaa, ei vauvan tarvi olla rinnalla ja maito ei lisäänny. Se on vähän niinkuin ongelman siirtämistä eteenpäin, eli se jatkuva tiheä imettäminen on joka tapauksessa edessä, että se maidontulo käynnistyy kunnolla. Tietenkin tässäkin asiassa voi käyttää maalaisjärkeä, että jos olet aivan todella väsynyt, niin pienempi paha on se, että vauva juo vähän korviketta ja sinä saat nukkua vähän pidemmän pätkän, kuin että et saa niitä univelkoja ollenkaan nukuttua pois.
Kun se imetys on lähtenyt kunnolla käyntiin, ei se korvikkeen antaminen silloin tällöin (jos siis haluat vaikka lähteä jonnekin ilman vauvaa) enää siinä vaiheessa millään tavalla pilaa sitä imetystä.
Kun se vauvan imettäminen voi jopa sen koko ensimmäisen kuukauden tuntua lähes jatkuvalta, niin kannattaa opetella syöttämään kyljellään sängyssä maaten. Näin voit itse samalla levätä. Muutenkin käytä hyväksesi kaikki ne hetket jolloin vauva nukkuu, jotta voisit silloin itsekin nukkua. Jostain syystä minulla oli molempien lasteni syöttäminen sängyssä maaten alussa jotenkin hankalaa, varsinkin öisin, mutta heti kun se lähti sujumaan, niin käytin sitä hyväkseni.
Kun pari viikkoa vielä jaksat sinnikkäästi imettää, niin kyllä se sinnikkyys sitten palkitaan. Siitä ne syöttövälit sitten alkavat pidentymään ja toivottavasti samalla myös yöllä tulisi vähän pidempiä nukkumispätkiä kerrallaan.
Onnea imetykselle! Ja toivottavasti saat nukuttua niitä univelkoja edes vähän pois.- äippä
imetys on nyt tärkein juttusi.Kaupungilla ehtii käydä myöhemmin.Ei tää hankalin aika kestä kuin 20v.
- äiti
en tiedä miten yleistä se on, mutta mulle sanottiin että mun maito oli liian "laihaa". siitä johtuen tyttäreni ei saanut massua täyteen, vaan oli koko ajan nälkäinen.kaikkien kauhuksi siirryttin jo vähän reilu kaksikuisena maissi velliin.jos oli pakko lypsää tein se saunassa, koska silloin maito tuli ulos kaikkein parhaiten ja sain sitä seuraavaan syöttöön asti riittämään.mutta maissivellin myötä unet pidenty ja elämä rauhottui. likasta on kehittynyt oikein pirteä naisenalku. aloittaa syksyllä koulun.
- Minna
Älä vaivu epätoivoon, vaikkei maitoa tulisikaan tarpeeksi. Minulta ei tullut aikoinaan, jouduin antamaan vastiketta, Tuttelista tuli vatsanväänteitä, mutta jauhemaidot sopi. Molemmat lapseni syntyivät keskosina, eivätkä edes jaksaneet imeä tarpeeksi, vaan piti (synnärin ohjeiden mukaisesti) nipistellä niskasta, jotta pysyivät hereillä sen aikaa että vatsa tuli täyteen. Lapsista kasvoi ihan reippaita ja terveitä koululaisia.
- äiti
Minna kirjoitti:
Älä vaivu epätoivoon, vaikkei maitoa tulisikaan tarpeeksi. Minulta ei tullut aikoinaan, jouduin antamaan vastiketta, Tuttelista tuli vatsanväänteitä, mutta jauhemaidot sopi. Molemmat lapseni syntyivät keskosina, eivätkä edes jaksaneet imeä tarpeeksi, vaan piti (synnärin ohjeiden mukaisesti) nipistellä niskasta, jotta pysyivät hereillä sen aikaa että vatsa tuli täyteen. Lapsista kasvoi ihan reippaita ja terveitä koululaisia.
Kirjoitit, että molemmat lapsesi syntyivät keskosina eivätkä täten jaksaneet imeä kunnolla. Onhan se ihan selvä, että maito ei ole tällöin lähtenyt nousemaan kunnolla, joten ei se ole voinut riittääkään.
Alkuperäisen kysymyksen kirjoittajalla oli ainakin minun tulkintani mukaan aivan täysiaikainen terve vauva, joten miksi suotta sekoittaa hänen mieltään vertaamalla omia kokemuksiasi keskosten syöttämisestä joka on aivan eri asia?
Tietenkin, jos ajatuksesi oli mainita vain korvikkeesta ylipäätänsä, niin sitten ymmärrän.
- pienen pojan äiti
meillä kanssa vauva ei olisi alussa muuta tehnyt kun syönyt. vauva tosissaan joko nukku tai halusi olla tissillä. en koittanu sillon tutin antamista kun hyvän imemisotteen löytäminen oli muutenkin vaikeeta ja yritettiin päästä eroon rintakumista, jota oli pitäny käyttää sairaalasta lähtien. meillä neuvolan täti kyllä sano, että vauvat voi haluta olla alussa koko ajan tissillä ja se on normaalia. en kanssa itsekkään saanut pumppaamaalla mitään tulemaan rinnoista vaikka poika eli pelkällä rintamaidolla ensimmäiset 6kk. meillä vauva kyllä alko pikku hiljaa pitämään taukoa syömisessä. 3kk iässä muutkin asiat alko kiinnostaa eikä tissi ollu enää ainoa haluttu asia. varmaan vauvat haluaa ihan vaan äidin läheisyyttäkin. nyt myöhemmin tuntuu että poikamme oli vain hetken pieni tissivauva. muutama kuukausi on kuitenkin lyhyt aika ja menee äkkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628