Totaalisen tyhjä olo,kun puoliso nukkui pois.

Anonyymi

Pakko purkaa ajatuksia joillekin,jotka ymmärtävät mitä omaishoitajan arki on.Vaimo nukkui pois unissaan 21.3.vaikeaan keuhkosairauteen.
Olimme olleet yhdessä 23vuotta,joista 12 hän sairasti vaikeaa keuhkotautia.
Viimeiseen vuoteen ei enää kävellyt itse.
Kuukauden sisään oli 2keuhkokuumetta ja eddittiin olla kotona 5vrk,kun pyysi pissalle 05.00 nostolaitteella ja hengitti hyvin pinnallisesti.Sanoin että mennään aamulla sairaalaan ja07.50 herättyäni huomasin heti että ei enää hengitä.Vaikka Dnr päätös olikin voimassa yritin silti elvyttää häntä-tuloksetta.Vaikka asia oli tiedossa ja palliatiivinen hoito kyseessä,on se silti shokki.
Hautajaisjärjestelyissä on kauhea homma,olen 2pv ollut puhelimessa ja asiat ovat puolivalmiita.Eikä siinä mitään.Kun lopettaa tekemisen iskee totaalinen tyhjyys ja ikävä,että mitä tällä elämällä enää on väliä ja corona-virukset tuntuu täysin yhdentekeviltä.Viinaa en ole juonut 90-luvun jälkeen,mutta ilman muutamia iltakaljoja ei pysty vaimon tavaroita pakkaamaan pois,kun ajattelee että se hän tarvitsee niitä vielä.

10

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen pahoillani puolestasi! Koeta kuitenkin pitää maltti juomisen kanssa. Siitä tulee pitkän päälle uusia ongelmia. Olet nyt ihan akuutissa surumuserruksessa (en keksinyt parempaa termiä), joten olotila ei todellakaan ole normaali. Se on hyvä, että jaksat tehdä ja teet asioita. Jos jätät kaikki vaimosi tavarat esille, on kotisi tähän hetkeen pysähtynyt museo vielä 10 vuoden päästäkin.

      Sinulla on vielä haastava aika hautajaisille, kun kokoontumiset on kielletty. Voin varoittaa, että perunkirjoitus on vielä veemäisempi asia kuin hautajaisten järjestäminen. Toivottavasti sinulla tai lähipiirissäsi on osaamista perunkirjoituksen suhteen. Tai varaa kunnolliseen asianajajaan. En tiedä, mahdollistaako poikkeuslakitilanne lisäajan anomista.

      Itseltäni kuoli läheinen muutama kuukausi sitten, ja olen ensimmäisen kerran elämässäni järjestellyt kuolemaan liittyviä asioita. Stressaannuin niin, että laihduin 10 % painostani 10 päivässä, ja tuntui, että kuolen itse ennen hautajaisia. Eli en ole ennättänyt toipua edellisestäkään kriisistä, ja nyt koronan rajoitukset kieltämättä ahdistavat enemmän kuin vähän. Olisi vaan toivonut itse tavallista rauhallista elämää, mutta mitään normaalia ei taida olla tiedossa.

      Noin yleensä elvytys on aina huonoennusteinen tapahtuma. Kun on joko ikää tai vakava sairaus, niin tietyn rajan jälkeen kuolemaa ei voi estää. Kuolema on biologiselta kannalta eräänlainen ketjureaktio, jossa elintärkeät järjestelmät elimistössä pettävät. Et voinut tehdä mitään, älä ainakaan syytä itseäsi. Mielestäni on armeliasta kuolla nukkuessa. Todennäköisesti itse kuolema on ollut helppo, sydän on vain pysähtynyt. Toivon itselleni lopullisen kuoleman samalla tavalla. Toinenhan vaihtoehto on kärsiä tuskissaan loppuun saakka vailla mitään lievitystä.

      • Anonyymi

        Tunnen surusi, suojelusenkelit pitävät meistä huolta.


    • Anonyymi

      Jaksamista aloittajalle.

      Älä jättäydy yksin, pidä yhteyttä ystäviin vaikka se nyt tällähetkellä on rajoitettua koronan vuoksi.

    • Anonyymi

      Voimia sulle surussasi.
      Ei ole pakko heti hävittää muistoja ympäriltä.
      Oma puolisoni kuoli reilu vuosi sitten samalla lailla; nukkui aamuyöllä yövuoteelleen.
      Itselleni toivon samanlaista armollista "lähtöä".
      Vaatteet kävin läpi, ja annoin pois.
      Mutta kaikki muu on vielä setvimättä.
      Lääkkeitäkin odottaa apteekkiin viemistä.
      Muut henkilökohtaiset tavarat paikoillaan.
      Sitä ei vaan usko, että hän on pois.
      Ikävä iskee aika ajoin, mutta hyvät muistot kultautuu.
      Olin myös hänen omaishoitajansa. Ja oli todella raskaita aikoja.
      Nyt tämän koronan vuoksi ollaan karanteenissa.
      Olen yli 70v syöpäsairas ja oltava todella varovainen.
      Ota vaan 1 iltakalja. Pienessä hiprakassa
      suru vaan kasvaa.
      Kun saat hautajaiset ja pakollisen perunkirjoituksen ohi, niin voit alkaa jatkamaan elämääsi; jonka olet ansainnut.
      Onneksi on puhelimet ym. Nyt kun tämä poikkeustila.
      Iso hali sinulle.

    • Anonyymi

      Otan osaa suruusi.
      Poista kaikki puolisosi tavarat jotka tuntuu sinusta tarpeelliselta saada pois.
      Itse tiedät parhaiten tuon asian.
      Tuhkahautauksen yksi hyvä puoli on ettei hautajaisia ja muistotilaisuutta tarvitse järjestää nyt. Vuoden sisällä ehdit selkeyttää aikaa ja paikkaa missä, milloin ja miten haluat hänet saattaa viimeiselle matkalle.
      Hautaustoimisto osaa kertoa tuosta
      Perunkirjoituksiin saat kuntasi oikeusavusta apua.
      Kaikki mahdollisesti tarvittavat paperit mitkä löydät toimita hänelle ja hän hoitaa asian.
      Niin välttyy turhalta murheelta ja mahdollisilta riidoilta. Riitaisassa perinnönjaossa perintö vaan pienenee ja tulee turhia välirikkoja. En usko sinun kohdalla näin olevan.
      Kerrot sairastavasi syöpää. Säästä voimiasi. Alkoholi on huono asia. Ennen pitkään se johtaa unettomuuteen ja kuntosi huononee.
      Anna itkun tulla kun on tullakseen
      Minua itseäni on lohduttanut vastaavassa tilanteessa kun olen jutellut pois menneelle ihan ääneen. Toivottanut iltaisin ”hyvää yötä sinne missä oletkin.” Tunnen että hän on lähellä .
      Älä jää yksin. Jos et halua puhua edesmenneestä muiden kanssa niin jutelkaa aivan mistä tahansa. Ajan oloon kaikki on helpompaa. Jaksamista Sinulle❤️

      • Anonyymi

        Harmi kun luostarit ovat nyt kiinni, minä kävin hiljentymässä heidän luonaan. Etsin hiljaisia paikkoja jossa voi olla rauhassa ja käydä läpi elettyä elämää.


    • Anonyymi

      Kiitos kaikista viesteistä.Olen saanut kuitenkin kaikki asiat hoidettua ja leskeneläkkeen haettua.Vielä me jossain tavataan vaimon kanssa.Kiitos teille ja voimia kaikille omaishoitajille.

      • Anonyymi

        Täälä sama tilanne, hiljattain sain kaikki asiat hoidettua.
        Valtava väsymys on vallannut päivät.

        Voimia ja jaksamista kaikille teille omaishoitajille joilla työ jatkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälä sama tilanne, hiljattain sain kaikki asiat hoidettua.
        Valtava väsymys on vallannut päivät.

        Voimia ja jaksamista kaikille teille omaishoitajille joilla työ jatkuu.

        Väsymys tulee, tiedän.

        Luojan siunausta Teille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väsymys tulee, tiedän.

        Luojan siunausta Teille.

        Mitä aloittajalle nyt kuuluu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe