Vene elektroniikkaa

Tässä olisi taas videota, mitä elektroniikkaa meillä olisi suunnitteilla asennettavaksi Carissimaan. Laittakaa kokeneemmat kommentteja miltä kuullostaa? Mitä muuttaa tai lisätä? Huomioita asennukseen?

https://youtu.be/0CVQsw5uIZc

Kiitos taas vastauksista jo etukäteen :)

12

<50

    Vastaukset

    • Ihan asiallinen video!
      Arvostan sitä, että olette hommanneet laatumerkkejä kiertäen Bilteman ja Motonetin tarjoustiskit.
      Itse hieman ihmettelen sitä, että olette valinneet setin jossa on erillisiä mittärinäyttöjä. Itse tykkään integroida noita juttuja siten, että on plotterinäyttö + pikkuruutuja.

      En osaa keroa noiden ko. laitteiden asentamisesta. Itsellä parin vuoden kokemus Simradin pinnapilotista ja se on kuningashyvä laite, norjalainen kaleeriorja.

      • Osan noista saa nimenomaan Motonetin tarjoustiskiltä. Erilliset mittarinäytöt ovat paljon parempi valinta koska ne jatkavat toimintaa vaikka plotteri pimenee. Saa sen datan yleensä kuitenkin niistäkin plotterin näytölle. Kahta plotteria en kuitenkaan laittaisi. Reittisuunnitelmia voi mukavammin tehdä tabletilla tai läppärillä vaikka rantakalliolla jos mieli tekee.


      • Kiitos! Tosiaan erillisissä näytöissä arvostan juurikin sitä että jos yksi laite pettää niin kaksi jää vielä rinnalle tomimaan. Toki jos kaikki tiedot saa yhdelle näytölle, esim plotteriin on se pirusti paljon helpompi asentaa👍👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osan noista saa nimenomaan Motonetin tarjoustiskiltä. Erilliset mittarinäytöt ovat paljon parempi valinta koska ne jatkavat toimintaa vaikka plotteri pimenee. Saa sen datan yleensä kuitenkin niistäkin plotterin näytölle. Kahta plotteria en kuitenkaan laittaisi. Reittisuunnitelmia voi mukavammin tehdä tabletilla tai läppärillä vaikka rantakalliolla jos mieli tekee.

        Jep, juuri tuon takia pidän siitä että joka laite on erikseen. Jonkun hajotessa ei katoa kaikki tieto.

        Toisen plotterin sisälle asentamiseen on muutamakin syy. Yhtenä pidän sitä kun itse olen sisällä ja joku toinen ajaa niin voin seurata missä mennää. Sekä tietys toimii varalaitteena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, juuri tuon takia pidän siitä että joka laite on erikseen. Jonkun hajotessa ei katoa kaikki tieto.

        Toisen plotterin sisälle asentamiseen on muutamakin syy. Yhtenä pidän sitä kun itse olen sisällä ja joku toinen ajaa niin voin seurata missä mennää. Sekä tietys toimii varalaitteena.

        Minulla on Axiom. Siinä on wifi, jonka avulla saan kännykkään plotterin näytön. Kännykällä voi myös jomkun verran komennella ulkona olevaa plotteria. Toista erillistä plotteria ei siten tarvita sisälle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on Axiom. Siinä on wifi, jonka avulla saan kännykkään plotterin näytön. Kännykällä voi myös jomkun verran komennella ulkona olevaa plotteria. Toista erillistä plotteria ei siten tarvita sisälle.

        Jep, näin toimin myös aikaisemmin tuon A75 laitteen kanssa edellisessä veneessä.
        Täytyy vielä miettiä asentaako sitä vai laittaako vaan kiertoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, juuri tuon takia pidän siitä että joka laite on erikseen. Jonkun hajotessa ei katoa kaikki tieto.

        Toisen plotterin sisälle asentamiseen on muutamakin syy. Yhtenä pidän sitä kun itse olen sisällä ja joku toinen ajaa niin voin seurata missä mennää. Sekä tietys toimii varalaitteena.

        Jätä se sisälle tuleva asentamatta. Tabletti GPS:llä ja vesitiiviillä kotelolla tomii täysin itsenäisenä varalaitteena ja tarvittaessa oman akun varassa monta tuntia. Siihen saa WIFI:llä peilattua ulkoplotterin dataa ja siitä saa reitit siirrettyä siihen ulkoplotteriin. Voi vaikka kotisohvalla suunnitella reitit valmiiksi. Jos haluat hifistellä niin sujautat sen vesitiiviin kotelon sisään langattoman lataussovittimen niin voit ladata ilman piuhoja ja ilman vaaraa latausliittimen rikkoutumisesta tai kosteuden pääsystä koteloon latausliittimen kautta. Lisäksi teet sillä tabletilla paljon muuta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jätä se sisälle tuleva asentamatta. Tabletti GPS:llä ja vesitiiviillä kotelolla tomii täysin itsenäisenä varalaitteena ja tarvittaessa oman akun varassa monta tuntia. Siihen saa WIFI:llä peilattua ulkoplotterin dataa ja siitä saa reitit siirrettyä siihen ulkoplotteriin. Voi vaikka kotisohvalla suunnitella reitit valmiiksi. Jos haluat hifistellä niin sujautat sen vesitiiviin kotelon sisään langattoman lataussovittimen niin voit ladata ilman piuhoja ja ilman vaaraa latausliittimen rikkoutumisesta tai kosteuden pääsystä koteloon latausliittimen kautta. Lisäksi teet sillä tabletilla paljon muuta.

        Kuullostaa kyllä järkevältä. Näin voisin toimia.


    • Siis oletko jostain hankkinut ST60:t käytettynä tai vanhana varastona? Eihän noita ole uutena myyty vuosikausiin. Omassa veneessä on nuo ja edellisessä oli Nexus. Ehdottamasti olisin pitänyt Nexuksen ennemmin kuin ST60.

      Onko Nexus rikki?

      ST60:ssä on SeaTalk ja ostamissasi laitteissa ei taida olla NMEA 183 ulostuloa. Sillä olisit saanut kytkettyä plotteriin (en ole varma onko Axiomissa tuota porttia) ja autopilottiin, jos sitä kaipaat.

      Raymarinelta saa ostettua SeaTalk NMEA2000 -muuntimen, jolla saat mittaridatat plotterille. Tuo ei kuitenkaan yleensä toimi kuin junan vessa, vaan kalibroinnit todennäköisesti katoavat matkalla. En tiedä auttaako tuossa edes se, että plotterikin on Raymarinelta.

      • Kiitos viestistä. Nämä st60+ laitteet ovat tosiaan uusia mutta ostettu vuosia sitten. Jäänyt aikoinaan toisesta veneprojektista ylimääräisiksi. Lisäksi oli vielä c80, c120 näytöt sekä tutka mutta niitä en enään lähtenyt asentamaan.

        Noissa axiomissa seka a78 näytöissä ei ole tuota vanhaa SeaTalk liitäntää enää mutta multa löytynee johtoja joissa on toisessa päässä SeaTalk ja toisessa se pienipyörä (olikohan se Raynet). Täytynee tutkia vielä asiaan josko saisi jotenkin tiedot axiomiin.

        Tuo veneessä valmiina oleva Nexus tri-data laite on täysin toimiva. Sitä mieten jos sen olisi siirtänyt navikaatiopöydälle. Olisiko siinä järkeä? Mutta jos sen säästää niin joutuuko sitten tekemään lisäksi uudet läpiviennit raymarinen nopeus ja kaiku antureille?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos viestistä. Nämä st60+ laitteet ovat tosiaan uusia mutta ostettu vuosia sitten. Jäänyt aikoinaan toisesta veneprojektista ylimääräisiksi. Lisäksi oli vielä c80, c120 näytöt sekä tutka mutta niitä en enään lähtenyt asentamaan.

        Noissa axiomissa seka a78 näytöissä ei ole tuota vanhaa SeaTalk liitäntää enää mutta multa löytynee johtoja joissa on toisessa päässä SeaTalk ja toisessa se pienipyörä (olikohan se Raynet). Täytynee tutkia vielä asiaan josko saisi jotenkin tiedot axiomiin.

        Tuo veneessä valmiina oleva Nexus tri-data laite on täysin toimiva. Sitä mieten jos sen olisi siirtänyt navikaatiopöydälle. Olisiko siinä järkeä? Mutta jos sen säästää niin joutuuko sitten tekemään lisäksi uudet läpiviennit raymarinen nopeus ja kaiku antureille?

        Sulla pitää siis olla tällainen: https://www.marinea.fi/seatalk_ng_-_seatalk_1_konversiosarja
        jos haluat kytkeä mittariston plotteriin. Pelkkä johto ei riitä.

        Nexuksella ei ole ollut tri-data nimistä laitetta. NX Sea Data on ollut. Siis pelkkä loki ja kaiku. Jos tuossa ei ole serveriä erikseen, ei siitä saa dataa ulos. Jos on. saa vain NMEA 0183:sta.

        Oletpas haalinut vanhaa elektroniikkaa!

        Mulla on veneessä 2005 ST60:stä laaja sarja ja kaverilla 2008 ST60+. Toimiihan nuo, mutta eivät olleet mitään erityisen hyviä ja moderneja edes uutena. Tuo Nexus on astetta parempi, mutta ilman tuulianturia se ei tietysti ole kokonainen purjeveneen systeemi.

        Tuota Nexusta olisi voinut myös laajentaa Garminin GNX:llä. Nexuxsen anturit (vai onko yhdellä?) voivat olla 43 tai 52 mm kokoa. Tuota pienempää ei Raymarine käytä. Isompi mennee samaan läpivientiin, ainakin molemmilla se on Airmarin valmistama.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla pitää siis olla tällainen: https://www.marinea.fi/seatalk_ng_-_seatalk_1_konversiosarja
        jos haluat kytkeä mittariston plotteriin. Pelkkä johto ei riitä.

        Nexuksella ei ole ollut tri-data nimistä laitetta. NX Sea Data on ollut. Siis pelkkä loki ja kaiku. Jos tuossa ei ole serveriä erikseen, ei siitä saa dataa ulos. Jos on. saa vain NMEA 0183:sta.

        Oletpas haalinut vanhaa elektroniikkaa!

        Mulla on veneessä 2005 ST60:stä laaja sarja ja kaverilla 2008 ST60+. Toimiihan nuo, mutta eivät olleet mitään erityisen hyviä ja moderneja edes uutena. Tuo Nexus on astetta parempi, mutta ilman tuulianturia se ei tietysti ole kokonainen purjeveneen systeemi.

        Tuota Nexusta olisi voinut myös laajentaa Garminin GNX:llä. Nexuxsen anturit (vai onko yhdellä?) voivat olla 43 tai 52 mm kokoa. Tuota pienempää ei Raymarine käytä. Isompi mennee samaan läpivientiin, ainakin molemmilla se on Airmarin valmistama.

        Kiitos linkistä. Vanhahan tuo ST60+ sarja on mutta uskon sen meidän käytössä ajavan asiansa. Ei viitsi pois heittää kun tuollaiset kaapista löytyy.

        Tarkistin tuon Nexuksen mallin ohjekirjasta. On siis tosiaan NX sea data ja kahdella anturilla.

        Jos laite on pätevä niin voisi ajatella että jättäisi sen käyttöön sisälle.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      345
      10510
    2. Suomalaisten eristäytyminen näkyy jo koronatartuntatilastossa

      Hyvä juttu. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/be78bc0b-4a82-4fd2-a82b-15ffa09761da
      Maailman menoa
      193
      7761
    3. Hesburgerin omistaja vaatii valtiota korvaamaan

      kaikki liiketappionsa koronavirustilanteessa eli riihikuivaa rahaa heti. https://www.iltalehti.fi/talous/a/ca6b4409-671c-4de2-b1d0-ad8d511d043c
      Maailman menoa
      350
      2669