Kävin läpi menneiden vuosien keskustelut rautakölin kunnostuksesta. Kokeneilta ja viisastuneilta pyytäisin neuvot seuraaviin:
1. Onko kokemusta sinkin asennuksesta purjeveneen eväköliin? Onnistuuko pulttireikien poraus ja millaisin vehkein? RST-pultein, helixillä, hitsaten? Kannattiko? - Paikaksi olen ajatellut kölin keskiosaa lähellä runkoa, jotta jättövirtaukset eivät häiriintyisi pahasti.
2. Hiekka/soodapuhallus ei onnistu kerhon talvisäilytyspaikalla ja aikaa on tehdä kaikki itsekin. Ajattelin hioa lamellilaikalla irtoruosteet pois, poistaa/neutraloida loput ruosteet IKH:n fosforihapolla, maalata usea kerros Hempelin yksikomponenttista Underwater Primeria ja sen päälle sopiva antifouling. Epoksipakkelia ensimmäisen primerkerroksen päälle syvimpien kolojen kohdalle. Miltä kuulostaa?
3. Kokemukset sinkkimaalin tai Bilteman ruosteensuojan käytöstä ruostekohtien ensiapuna kölissä olisivat tervetulleita.
Vene on 90-luvun puolestavälistä, meille uusi. Alustastaan helposti irtoava epoksimaalikerros lähtee isoina lastuina allaolevasta ohuesta harmaasta primerikerroksesta. Ruostetta useassa paikassa, mutta ei syvinä rokonarpina. Epäilen, että kölille on tehty perusteellinen kunnostus alle kymmenen vuotta sitten.
Tavoitteena ei ole täydellinen pinta ja kuori kymmeniksi vuosiksi, koska pohjakosketuksia köliin tulee kuitenkin. Edelliseen veneeseen ehdin tein tällaisen ja heti seuraava kesänä kolahti. Yksikomponenttisella primerilla ei tarvitse odottaa lämmintä toukokuuta ja kölin täydellistä lämpeämistä, fiksaukset voi tehdä viileämpänä vuodenaikana.
Rautaköliin sinkki, toisenlainen maalikäsittely
7
1056
Vastaukset
- Anonyymi
Aika haastavia kysymyksiä eikä yhtä oikeaa vastausta tule löytymään.
1. Sinkin kiinnitysreät saa poralla. Jengojen vääntämisen sijaan minun rautaköliin tehtiin aivan evän takaosaan läpireikä ja molemmille puolille matala " virtaviivainen " sinkkilautanen. Luulen helpommaksi ja hydrodynaamisesti paremmaksi kuin keskiköliin asentaminen. Takareunassa on joka tapauksessa jättöturbulenssi ja keskikölin virtaus laminaarisempi. Jos nyt tekisin niin asentaisin pienet sinkit aivan jättöreunaan ja vaihtelisin kulutuksen mukaan useammin. Kulutus suolaisessa vedessä on ollut 50-100 gr/ v yli 10v ajalla.
2. Vieressäni Hollannissa lasketaan tusinan verran veneitä päivittäin jatkuvasti. Suosituin rautakölien kunnostus näyttää olevan kulmahiomakoneella pinnan läpikäyminen nopeasti ja heti epoksi päälle 1. vrk. Toinen primeri 2. pv aamulla ja myrkky illalla. 3. pv veteen . Pinta on rosoa ja käsittely uusittava ehkä jopa vuosittain.
Itse olen käyttänyt fosforihappoa käsihionnan jälkeen, epoksia, epoksipakkelua, hiontaa, useita epoksiprimereitä ennen myrkkyä. Toimii 2-3 v. En osaa sanoa kumpi parempi koska jälkimmäisessä menee aikaa, vaivaa ja rahaa. Ehkä pikakäsittely huonoon pintaan ja vaivalloisempi alkavaan ongelmaan?.
3. Ei taida maksaa vaivaa, ei kokemusta. Joku auton rusteenestomaali tukki heti hiomalaikat ( Noroxin tms?)
Työn iloa!
seppomartti- Anonyymi
Vastoin luuloani ei ole muita mielipiteitä kirvonnut. Aloituksen lopussa mainitaan 1- komponenttiprimerit. Olen käyttänyt Primoconia. Se soveltuisi aloittajan niihin alueisiin paikkamaalauksen pohjustukseen, " missä maali irtoaa levyinä mutta alla on ehjä epoksiprimer. Eli tartunta primeriin pettänyt tai maalikerroksia on liian paksusti. Reunojen irtoava maalikerros pois ja hiukan hiontaa reunaan. 2-3 x Primoconia. Myrkyt tarttuvat hyvin. Haittana on hinta ja nihkeä Primocon tukkii kuivahionnassa paperi heti, jos myöhemmin joutuu hiomaan.
seppomartti
- Anonyymi
Katsoitko vanhoista keskusteluista Zinga-jutut?
Se on varsinainen sinkkimaali, jonka käyttö on helppoa. Ei ehkä sovi hifistelyyn mutta toimii.- Anonyymi
Pistätkö Zingan rautaan ennen muita kerroksia?. Montako kautta povaat jos " toimii"?
Lueskelin ja harkitsi muttei enää ole ollut tarvetta, oma kokemus =0.
seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistätkö Zingan rautaan ennen muita kerroksia?. Montako kautta povaat jos " toimii"?
Lueskelin ja harkitsi muttei enää ole ollut tarvetta, oma kokemus =0.
seppomarttiMinä laitoin Zingan rautakölin pintaan heti kun olin sen lamellilaipalla hionut ja sen sen jälkeen vielä asetonilla pyyhkinyt Sen päälle myrkkyväri. Vene oli kaksi kesää meressä. Pieniä ruostekukkia syntyi. Ei sen pidempää kokemusta. Tämä juttu oli palstalla aikanaan osa "Rautaköli kuntoon" keskustelua.
Tein vastaavan homman 12v. sitten, lasikuituvene. Nyt täytyy uusia pohjan ja rautakölin maalaus.
Maalasin Tikkurilan Temacoat RM 40 pohja ja Temadur 50/90 vesirajan yläpuolella.
1. Nyt suunnittelen maalaavani rautakölin Zinga sinkkimaalilla ja jätän kölin pinnan pelkälle sinkkimaalille, väri harmaa. Ajatus on siinä että kun tulevina vuosina tulee paikkauksen tarvetta, niin vedän vain uutta sinkkimaalia vanhan päälle, ilman sen suurempia pohja töitä. Tämän pitäisi onnistua. Köli jää siis eriväriseksi kuin veneen runko.
2. Pitääkö Fosforihapon käytön jälkeen, ennen maalausta jotenkin putsata köli, vai maalataanko suoraan fosforihapon päälle uusi maali.
3. Niille jotka veneilevät järvellä, paras anodi köliin on mangnesium anodi.
4. Maalasin Tikkurilan maalin ruiskulla, koska se kuivui niin nopeasti etten saanut hyvää pintaa maalisudilla/telalla/maalityynyllä. Onko kellään kokemusta kuinka saisin tämän maalin kuivumaan hitaammin. Jos tiedätte, niin laittakaa aineen nimi. Lähden sitä sitten netin kautta etsimään.
Gullervo20- Anonyymi
Oman kokemuksen mukaan ainoa tapa, jolla rautakölin saa pysymään useamman vuoden siistinä, on täydellinen puhdistus hiekkapuhaltamalla tai kulmahiomakoneella ja lamellilaikalla. Heti perään monta kerrosta epoksia. 2 tai 3 kerrosta ei riitä alkuunkaan. Kalvopaksuuden pitää olla riittävä. Olen kuullut, että paras tulos tulisi laminoimalla ohut lasikuitukudos kölin pintaan epoksihartsilla. Kudos varmistaa kalvopaksuuden. Tiedä häntä.
Toinen vaihtoehto on paikkailla joka kevät ties millä sotkuilla. Toimii se niinkin, jos ei välitä kölin muodosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset24817335Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"17812323Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El556091Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään694935MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny194920Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.264042Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta843625Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja203576Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1393076NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun302152