Uusi Clubswan 36vesillä

Anonyymi

Yachting World pääsi testaamaan uuden Swanin:

https://youtu.be/MBnioHsk53Q

Hienosti kulkee. Silmiinpistävää on mm. se, kuinka sisään fokka jalustetaan kryssillä (1:10 alkaen).

29

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Upea laite. Jos ei olisi rahasta kiinni niin tuollainen pitäisi ehdottomasti olla käytettävissä.

      • Anonyymi

        Ehdottomasti. Tosin pitäisi olla paitsi rahaa, myös aikaa uittaa kaikkia veneitään.

        Oikeastaan Club Swan 36 ei edes poikkea niin paljoa Nautorin perinteestä kuin päälle päin näyttää. Suunnilleen samat lähtökohdat oli ensimmäisen 36:n designissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti. Tosin pitäisi olla paitsi rahaa, myös aikaa uittaa kaikkia veneitään.

        Oikeastaan Club Swan 36 ei edes poikkea niin paljoa Nautorin perinteestä kuin päälle päin näyttää. Suunnilleen samat lähtökohdat oli ensimmäisen 36:n designissakin.

        Ei tuo sovellu valtamerille eikä se ole valmistettu Nautorilla. Tuskin suunnittelun lähtökohtia ovat olleet tukevat, pitkäikäiset ja valtameriolosuhteita kestävät rakenteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo sovellu valtamerille eikä se ole valmistettu Nautorilla. Tuskin suunnittelun lähtökohtia ovat olleet tukevat, pitkäikäiset ja valtameriolosuhteita kestävät rakenteet.

        Se on Nautor Swan, vaikka ei olekaan Pietarsaaressa tehty. Suunnittelun lähtökohtia ovat olleet olla kilpailuja voittava vene, aivan kuten silloin ennenkin. Kestävät rakenteet silloin 60-luvulla kuuluivat yhtälöön, kun kilpailutkin olivat toisenlaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo sovellu valtamerille eikä se ole valmistettu Nautorilla. Tuskin suunnittelun lähtökohtia ovat olleet tukevat, pitkäikäiset ja valtameriolosuhteita kestävät rakenteet.

        Sinne menossako, harva noin pienellä tänäpäivänä, kait suunniteltu muuhun, kuin siniselle vedelle, höhlä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on Nautor Swan, vaikka ei olekaan Pietarsaaressa tehty. Suunnittelun lähtökohtia ovat olleet olla kilpailuja voittava vene, aivan kuten silloin ennenkin. Kestävät rakenteet silloin 60-luvulla kuuluivat yhtälöön, kun kilpailutkin olivat toisenlaisia.

        Tuskin tuolla voitetaan mitään muuta kuin Club Swan 36 kisoja. Tietysti jossain pienemmässä kisassa voi ammattimiehistöllä piestä harrastelijat.

        Edelleen on pitkiä avomerikilpailuja kuten Fastnet. Siinä tuo ei tule pärjäämään, jos edes pääsee mukaan.

        20 vuoden päästä kukaan ei tuosta maksa juuri mitään, toisin kuin Swan 36:sta, jolla on käyttöä vielä vanhanaikaisenakin.

        Nautor Swan tuo on toki brändiltään, mutta hyvin vähän tuolla on tekemistä Nautorin veistämön kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinne menossako, harva noin pienellä tänäpäivänä, kait suunniteltu muuhun, kuin siniselle vedelle, höhlä.

        Aivan uteliaisuuttani kysyn, käytätkö tuota postauksesi viimeistä sanaa kun keskustelet tuntemattoman ihmisen kanssa nokatusten?
        Sanan valitsija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tuolla voitetaan mitään muuta kuin Club Swan 36 kisoja. Tietysti jossain pienemmässä kisassa voi ammattimiehistöllä piestä harrastelijat.

        Edelleen on pitkiä avomerikilpailuja kuten Fastnet. Siinä tuo ei tule pärjäämään, jos edes pääsee mukaan.

        20 vuoden päästä kukaan ei tuosta maksa juuri mitään, toisin kuin Swan 36:sta, jolla on käyttöä vielä vanhanaikaisenakin.

        Nautor Swan tuo on toki brändiltään, mutta hyvin vähän tuolla on tekemistä Nautorin veistämön kanssa.

        Purjehditaanhan sitä nykyään GGR:kin ja Fastnetin lisäksi Sidney-Hobart sekä monta muuta. Mutta avomerikisat ovat nykyään valtaosaltaan ratakisoja ja matkakisatkin päiväpurjehduksia. Eikä Club Swan 36 tietenkään ole suunnattu muuksi kuin yksityyppiluokaksi. Silti idea on olla se nopein, joka herättää parhaiden miehistöjen huomion. Siis edelleen hyvin samantapaiset ajatukset pohjimmiltaan kuin S&S:llä Swan 36:a piirtäessä, vaikka ajat ja tavat ovatkin muuttuneet.

        20 v päästä Club Swanit ovat loppuun käytettyjä ja totaalisen vanhanaikaisia, eivät siis juuri minkään arvoisia, entä sitten. Elinaikanaan ne ovat tuottaneet hintansa edestä elämyksiä. Minulle ainakin ne elämykset kelpaisivat, jos ei rahoja tarvitsisi laskea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjehditaanhan sitä nykyään GGR:kin ja Fastnetin lisäksi Sidney-Hobart sekä monta muuta. Mutta avomerikisat ovat nykyään valtaosaltaan ratakisoja ja matkakisatkin päiväpurjehduksia. Eikä Club Swan 36 tietenkään ole suunnattu muuksi kuin yksityyppiluokaksi. Silti idea on olla se nopein, joka herättää parhaiden miehistöjen huomion. Siis edelleen hyvin samantapaiset ajatukset pohjimmiltaan kuin S&S:llä Swan 36:a piirtäessä, vaikka ajat ja tavat ovatkin muuttuneet.

        20 v päästä Club Swanit ovat loppuun käytettyjä ja totaalisen vanhanaikaisia, eivät siis juuri minkään arvoisia, entä sitten. Elinaikanaan ne ovat tuottaneet hintansa edestä elämyksiä. Minulle ainakin ne elämykset kelpaisivat, jos ei rahoja tarvitsisi laskea.

        Sinä tai joku anonyymi sanoi, ettei tuo poikkea niin paljoa vanhoista Swaneista. Mielestäni ero on valtava.

        60- ja 70-luvun Swaneilla pärjäsi erinomaisesti silloisissa tasoituskisoissa ja ne olivat soveliata myös matkapurjehdukseen ja pitkiin siirtopurjehduksiin kisoista toiseen.

        Tuo on puhdas OD-vene suojaisiin olosuhteisiin. Ja se on valtavasti nopeampi kuin tyypillinen tuon kokoluokan vene.

        60- ja 70-luvun Swanit eivät olleet erityisen nopeita. Toki ne olivat hiukan nopeampia kuin monet muut. Mutta vaikkapa Swan 36:n LYS-luku taitaa olla 1,13. Siis hitaampi kuin -65 suunniteltu Soling tai 1910 suunniteltu Star, vaikka molemmat ovat reilusti pienempiä eivätkä ole plaanaavia jollia. Saman kokoluokan vaikkapa 60-luvun kutoset ovat jo varsin reilusti nopeampia. 80-luvun perheveneet olivat jo reilusti nopeampia. CS36:n vauhtiin eivät perheveneet pääse luultavasti koskaan.

        Mikään aikaisempi Swan ei ole ollut erityisen nopea. Vaikkapa Swan 45 ja CS42 eivät ole nopeampia kuin 90-luvulla tullut Farrr 40. CS 50 pääsee jo aika lähelle TP52:sta. Saa nähdä miten CS36.

        Swan 45 oli vielä erinomainen matka ja avomerivene, jolla on todella hyvä jälleenmyyntiarvo sen lähestyessä 20 vuoden ikää. CS42 ei taida päästä samaan. CS50 ja 36 tulevat menettämään arvonsa todella nopeasti Swaniksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tai joku anonyymi sanoi, ettei tuo poikkea niin paljoa vanhoista Swaneista. Mielestäni ero on valtava.

        60- ja 70-luvun Swaneilla pärjäsi erinomaisesti silloisissa tasoituskisoissa ja ne olivat soveliata myös matkapurjehdukseen ja pitkiin siirtopurjehduksiin kisoista toiseen.

        Tuo on puhdas OD-vene suojaisiin olosuhteisiin. Ja se on valtavasti nopeampi kuin tyypillinen tuon kokoluokan vene.

        60- ja 70-luvun Swanit eivät olleet erityisen nopeita. Toki ne olivat hiukan nopeampia kuin monet muut. Mutta vaikkapa Swan 36:n LYS-luku taitaa olla 1,13. Siis hitaampi kuin -65 suunniteltu Soling tai 1910 suunniteltu Star, vaikka molemmat ovat reilusti pienempiä eivätkä ole plaanaavia jollia. Saman kokoluokan vaikkapa 60-luvun kutoset ovat jo varsin reilusti nopeampia. 80-luvun perheveneet olivat jo reilusti nopeampia. CS36:n vauhtiin eivät perheveneet pääse luultavasti koskaan.

        Mikään aikaisempi Swan ei ole ollut erityisen nopea. Vaikkapa Swan 45 ja CS42 eivät ole nopeampia kuin 90-luvulla tullut Farrr 40. CS 50 pääsee jo aika lähelle TP52:sta. Saa nähdä miten CS36.

        Swan 45 oli vielä erinomainen matka ja avomerivene, jolla on todella hyvä jälleenmyyntiarvo sen lähestyessä 20 vuoden ikää. CS42 ei taida päästä samaan. CS50 ja 36 tulevat menettämään arvonsa todella nopeasti Swaniksi.

        Siteerasit minua väärin. En kirjoittanut, ettei uusi 36 poikkeaisi niin paljoa vanhasta, veneethän eivät juuri erilaisempia voisi olla. Mutta johtava ajatus designissa on paljolti sama, tuottaa sarjana vene huippupurjehtijoiden tarpeisiin. Se vanha 36 piirrettiin tonnariksi, mikä samalla teki siitä menestyjän myös tasoituskilpailuissa, mutta se oli toissijaista.


    • Anonyymi

      Videossa keulafalli voisi olla karvan verran kireämmällä.

    • Anonyymi

      Tuo on iso 505. Deiseilori, jolla tullaan rantaan ennen pimeää. Ja matka jatkuu trailerilla seuraavaan kisaan. Valmistuskulut varmaankin pysyvät kohtuullisina halpatuotantomaineen (ei Suomi) myyntihinnan ollessa hirmuinen. Ihan hyvät katteet taitavat saada, kunnes markkina kyllästynyt. Kuluja ei niinkään tule valmistuksesta, vaan tuo markkinahypetys yksityyppikisoineen taitaa maksaa "hunajaa". Tuo jollasarjaan siirtyminen toisaalta rahastaa ja vesittää vuosikymmenten aikana rakennettua brändia. Jos Nautorin osakkeita olisi myynnissä, en jollastrategian perusteella olisi ostanut.

    • Anonyymi

      Luulisin, että Nautorin kaltainen yritys on tehnyt markkinatutkimuksen ennen päätöstä tehdä tuollainen vene. Matkavenebrändiin tuolla ei liene vaikutusta, sen verran erillään Clubswan siitä on.

      Uuden yksityyppiluokan ”luominen” on aika hankalaa puuhaa. Veneitä pitää olla lähtölinjalla paljon, jotta kisaaminen on mielekästä. Käytännössä tämä on helpompaa, jos veneet ovat traileroitavia puhtaita kisaveneitä. Kaikki veneiden ostajat ovat kiinnostuneita kilpailemisesta ja todennäköisemmin ilmestyvät lähtölinjalle esim. Välimerelle.

      Toisaalta Nautor ei varmaankaan halua lähteä vielä tekemään Clubswan 42:n tai 45:n kanssa kilpailevaa luokkaa, sitä noilla veneillä kisaavat eivät olisi katsoneet hyvällä. Eli uuden veneen on pitänyt olla riittävän erilainen. Uusi 36 sopii mainiosti omaksi luokakseen muiden Swanin yksityyppiveneiden rinnalle.

      Nykytrendi on myös se, että kilpaveneet eriytyvät yhä kauemmaksi matkaveneistä foileineen yms. Kisaajat hakevat lisää vauhtia ja adrenaliinia. Sitä ei matkavene tarjoa. Yksityyppimatkaveneluokkia on muutenkin tarjolla, noiden vanhempien Swanien lisäksi esim First 36.7, X-41 ja X-35.

      • Anonyymi

        Aika kuolleita ovat luettelemasi OD-luokat. 36.7 kisoja on Suomessa ja jenkeissä. X-35 ja X-41 ei taida enää olla missään.

        Nykyään on tosiaan tavattoman vaikea luoda uutta OD-luokkaa. Vanhoja on paljon ja moni yrittää uutta. Erittäin harva onnistuu ja useimmat onnistuneistakin kuolevat muutamassa vuodessa. Onko 2000-luvulla syntynyt muita kuin J/70, jossa kisataan monessa maassa ja jonka voi uskoa kestävän edes 10 vuotta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kuolleita ovat luettelemasi OD-luokat. 36.7 kisoja on Suomessa ja jenkeissä. X-35 ja X-41 ei taida enää olla missään.

        Nykyään on tosiaan tavattoman vaikea luoda uutta OD-luokkaa. Vanhoja on paljon ja moni yrittää uutta. Erittäin harva onnistuu ja useimmat onnistuneistakin kuolevat muutamassa vuodessa. Onko 2000-luvulla syntynyt muita kuin J/70, jossa kisataan monessa maassa ja jonka voi uskoa kestävän edes 10 vuotta?

        Kuolleita juuri siksi, kun haetaan sitä vauhtia high-techiä ja adrenaliinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolleita juuri siksi, kun haetaan sitä vauhtia high-techiä ja adrenaliinia.

        Ei ole tilalle tullut mitään vauhdikkaampaa OD-luokkaa. J/70 on myös selvästi kesympi kuin 90-luvulla tullut ja edelleen melko suosittu Melges.

        Farr 400 jäi myös torsoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolleita juuri siksi, kun haetaan sitä vauhtia high-techiä ja adrenaliinia.

        En ole varma siitä, mitä ajoit takaa. Mutta avainsana on noista se high-tec. Tämän päivän high-tec ei ole enää ensi vuonna niin high ja parin vuoden kuluttua enää low. Vauhtia ja adrenaliinia hakevat siirtyvät päivän high-teciin.

        CS 36 saattaa brändillään päästä siihen, että joku vähän NYYCiä vähäisempi club ottaa omakseen ja hankkii kunnon fleetin. Eivätkä muutkaan ostajaehdokkaat jälleenmyyntihinnan merkitystä liikoja mieti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole varma siitä, mitä ajoit takaa. Mutta avainsana on noista se high-tec. Tämän päivän high-tec ei ole enää ensi vuonna niin high ja parin vuoden kuluttua enää low. Vauhtia ja adrenaliinia hakevat siirtyvät päivän high-teciin.

        CS 36 saattaa brändillään päästä siihen, että joku vähän NYYCiä vähäisempi club ottaa omakseen ja hankkii kunnon fleetin. Eivätkä muutkaan ostajaehdokkaat jälleenmyyntihinnan merkitystä liikoja mieti.

        Ajoin takaa sitä, että halutaan alle vene, joka edustaa teknologian viimeisintä huippua. Ja siten tarjoaa purjehdukseen jotain, mitä vanhemmilla veneillä ei voi saavuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin takaa sitä, että halutaan alle vene, joka edustaa teknologian viimeisintä huippua. Ja siten tarjoaa purjehdukseen jotain, mitä vanhemmilla veneillä ei voi saavuttaa.

        Tuo on erittäin marginaalinen ryhmä. Ehkä CS36 löytää ostajakuntansa? Tuossa ostajakunnassa Swanin brändi lienee selvästi huonompi kuin veneen todellisen valmistajan. Swan on keskittynyt aivan erilaisiin veneisiin 80-luvulta alkaen muutamaa poikkeusta lukuu ottamatta.

        Kilpalu on myös kovaa tuosta pienestä ryhmästä. Melges 32 lienee ainoa kunnon OD-luokan aikaansaanut viime vuosilta alkuunkaan vastaavista veneistä. Ja sekin on paljon pienempi ja luultavasti paljon halvempi, vaikkei halpa olekaan.

        Täysin eri asiakaskunta kuin 36.7 ja X-35/41, jotka ovat halpoja, perhekäyttöön soveltuvia, arvonsa säilyttäviä ja ei erityisen nopeita. Paljon lähempänä S&S Swanien perintöä kuin CS36.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on erittäin marginaalinen ryhmä. Ehkä CS36 löytää ostajakuntansa? Tuossa ostajakunnassa Swanin brändi lienee selvästi huonompi kuin veneen todellisen valmistajan. Swan on keskittynyt aivan erilaisiin veneisiin 80-luvulta alkaen muutamaa poikkeusta lukuu ottamatta.

        Kilpalu on myös kovaa tuosta pienestä ryhmästä. Melges 32 lienee ainoa kunnon OD-luokan aikaansaanut viime vuosilta alkuunkaan vastaavista veneistä. Ja sekin on paljon pienempi ja luultavasti paljon halvempi, vaikkei halpa olekaan.

        Täysin eri asiakaskunta kuin 36.7 ja X-35/41, jotka ovat halpoja, perhekäyttöön soveltuvia, arvonsa säilyttäviä ja ei erityisen nopeita. Paljon lähempänä S&S Swanien perintöä kuin CS36.

        Enpä sanoisi, että Swan on huono brändi tuossa ostajakunnassa. Nautor pyöritää yksityyppikisoja Välimeren marinoissa ammattimaisesti kuohuviineneineen ja illallisjuhlineen:

        https://www.nautorswan.com/regattas/swan-one-design-racing/

        Eiköhän kisojen osallistumismaksuistakin jää jokunen euro taskuun. Taitaa tosin asiakaskunta olla aivan toinen kuin esim. First 36.7:ssa.

        Clubswan 50:sen maailmanmestaruus ratkottiin 18 veneen kesken:

        https://www.sailing.org/news/89374.php#.XoHnBIgzaUk

        Ihan mukavasti ovat saaneet niitäkin myytyä parissa vuodessa. Tuskin niitä olisi yhtään mennyt ilman noita kisoja. Ajatus lienee tehdä sama homma 36:lla, ja pitää noilla uusilla malleilla OD-kisabusiness aktiivisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä sanoisi, että Swan on huono brändi tuossa ostajakunnassa. Nautor pyöritää yksityyppikisoja Välimeren marinoissa ammattimaisesti kuohuviineneineen ja illallisjuhlineen:

        https://www.nautorswan.com/regattas/swan-one-design-racing/

        Eiköhän kisojen osallistumismaksuistakin jää jokunen euro taskuun. Taitaa tosin asiakaskunta olla aivan toinen kuin esim. First 36.7:ssa.

        Clubswan 50:sen maailmanmestaruus ratkottiin 18 veneen kesken:

        https://www.sailing.org/news/89374.php#.XoHnBIgzaUk

        Ihan mukavasti ovat saaneet niitäkin myytyä parissa vuodessa. Tuskin niitä olisi yhtään mennyt ilman noita kisoja. Ajatus lienee tehdä sama homma 36:lla, ja pitää noilla uusilla malleilla OD-kisabusiness aktiivisena.

        Voi olla. 36 on kuitenkin aivan eri juttu kuin 50. Se on pikkuvene, joka ei vedä samalla tavalla rahamiehiä. Eihän Swan ole tehnyt noin pientä venettä sitten 80-luvun 36:n.

        Saa nähdä miten käy. Tuohan on tolkuttoman kallis. Verollinen hinta ilman purjeita ja elektroniikkaa on lähes 500 tonnia. Silti tuo ei ole edes erityisen high tech. Runko on epoksi lasikuitua, hiilikuitua vain vahvistuksissa. Onkohan se parempi kuin puolet halvempi Melges IC37?


      • Anonyymi

        Nautorkin on kuitenkin pikkuyritys ja asioista päätetään suurissakin konserneissa mutu tuntumalta.


    • Anonyymi

      Näinä ankeina aikoina on lohdullista se vanha palstan perinne, että aloittajan positiivinen mielipide suolataan huolellisesti. Kaikkea ei viirus siis ole tuhonnut!

      • Anonyymi

        Miten meni suorituksesi niinku omasta mielestäsi?
        Aihe oli CS36, aloittaja oli neutraali. Sinä et sivunnutkaan aihetta, "suolasit" sen sijaan huolella kanssapalstalaisesi.
        Myönnän, ei tässäkään ulostulossa ollut järkeä, mutta aihe ainakin mainittiin.


    • Anonyymi

      Eikö adrenaliinia ja vauhdin hurmaa kokisi paljon enemmän jollalla?

      • Anonyymi

        Ja vielä enemmän purjelaudalla. Mutta ne ovat näpertelyä rikkaille.

        Onhan siinä oma viehätyksensä, kun useamman (kuin kahden) hengen miehistö toimii kuin ajatus, voimat ovat valtavia, ja isot esineet liikkuvat suurella nopeudella. Ja kaikki tapahtuu edelleen vain tuulen ja hauiksen voimalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      256
      2733
    2. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      87
      2125
    3. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1930
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1383
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1335
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1280
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1128
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1100
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      964
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      953
    Aihe