Onko turhake?

Anonyymi

Minulle ei ole vielä selvinnyt, että mitä hyötyä on sähköisestä käsijarrusta, jonka kanssa monilla on ollut ongelmia ja tulee olemaan. Minun Dusterissani ei onneksi sellaista ole.

61

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Myös mekaanisissa kässäreissä on ongelmia ihan yhtälailla, mutta sähköisessä on se hyvä puoli, että ne toimivat automaattisesti halutessa.

      • Anonyymi

        Selitys ei kelpaa. Keksikää parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitys ei kelpaa. Keksikää parempi.

        Miksi köyhän pitää keksiä aina joku selitys että parempi ja kalliimpi auto on huonompi kun siinä on paljon hyviä ja käytännöllisiä varusteita? Ja mikä hauskinta, "kun ne hajoaa ja ovat kalliita korjata". No ei ne systeemit hajoa kuin siinä vaiheessa kun köyhällä on vara niitä ostaa loppuun poljettuina, joten kyykkyyn siitä ja nöyryyttä peliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi köyhän pitää keksiä aina joku selitys että parempi ja kalliimpi auto on huonompi kun siinä on paljon hyviä ja käytännöllisiä varusteita? Ja mikä hauskinta, "kun ne hajoaa ja ovat kalliita korjata". No ei ne systeemit hajoa kuin siinä vaiheessa kun köyhällä on vara niitä ostaa loppuun poljettuina, joten kyykkyyn siitä ja nöyryyttä peliin.

        Keskustelu lähtee heti väärille raiteille. Huom. en ole köyhä enkä mene kyykkyyn.


      • Anonyymi

        Sähköisyys on hyvää, sen toiminta on arpapeliä ja käyttö venäläistä rulettia.
        Auto jarruttaa tai kiihdyttää arvaamattomasti, ratti pyörii tyjää. Auto voidaan ohjata metsään tarroilla, ovia ei saa auki, kun ei ola kahvoja...jne.
        Sähkön vuoksi boeing dreamlineritkin putoili.
        Oi tätä tekniikan ihanuutta :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi köyhän pitää keksiä aina joku selitys että parempi ja kalliimpi auto on huonompi kun siinä on paljon hyviä ja käytännöllisiä varusteita? Ja mikä hauskinta, "kun ne hajoaa ja ovat kalliita korjata". No ei ne systeemit hajoa kuin siinä vaiheessa kun köyhällä on vara niitä ostaa loppuun poljettuina, joten kyykkyyn siitä ja nöyryyttä peliin.

        Sellainen jota ei ole, ei koskaan hajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköisyys on hyvää, sen toiminta on arpapeliä ja käyttö venäläistä rulettia.
        Auto jarruttaa tai kiihdyttää arvaamattomasti, ratti pyörii tyjää. Auto voidaan ohjata metsään tarroilla, ovia ei saa auki, kun ei ola kahvoja...jne.
        Sähkön vuoksi boeing dreamlineritkin putoili.
        Oi tätä tekniikan ihanuutta :D

        Aivan paras :-)
        Tässä tositarina muutaman päivän takaa: ukkeli myöhästyi duunista tunnin kun ei saanut S-sarjan MB-autoaan käyntiin, koska auto PÄIVITTI ohjelmistoa!!! Kuski oli halunut muuttaa auton ”äänellä käynnistyskomentoa” ja siihen piiputti... No, lopulta kaikki hyvin ja pääsi töihin.


    • Anonyymi

      Kysymys oli, että onko sähköinen käsijarru ns. turhake. Mielestäni on.

      • Anonyymi

        Mitä hittoa tässä murehditaan toisten merkkien sähköistä käsijarrua jos itse ajaa Dacian reuhkalla. Jatka ajoa sillä halppiskopilla ja ole hiljaa.


      • Anonyymi

        Sähköinen käsijarru on sitä varten, että taitamattomatkin pystyy tekemään mäkilähdön. Sähköinen kässäri toimii mäkilähtö avustimena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköinen käsijarru on sitä varten, että taitamattomatkin pystyy tekemään mäkilähdön. Sähköinen kässäri toimii mäkilähtö avustimena.

        Uudemmissa autoissa on mäkilähtöavustin vaikka ei olisi sähköstä kässäriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hittoa tässä murehditaan toisten merkkien sähköistä käsijarrua jos itse ajaa Dacian reuhkalla. Jatka ajoa sillä halppiskopilla ja ole hiljaa.

        Aloitin tämän ketjun, kun olin tavannut kiroilevan naisen, jonka auto oli jumissa kaupan parkkipaikalla. Auto ei startannut ja syy oli sähköisessä käsijarrussa. Ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta. Ei ole olennaista mikä oli auton merkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin tämän ketjun, kun olin tavannut kiroilevan naisen, jonka auto oli jumissa kaupan parkkipaikalla. Auto ei startannut ja syy oli sähköisessä käsijarrussa. Ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta. Ei ole olennaista mikä oli auton merkki.

        Outoa jos ei starttaa tuossa tapauksessa, ettet vaan keksinyt koko juttua??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa jos ei starttaa tuossa tapauksessa, ettet vaan keksinyt koko juttua??

        Outo juttu se oli minustakin, mutta en keksinyt sitä. Nykyautoissa voi olla ihmeellisiä vikoja, joista ei voinut edes uneksia 30-40 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo juttu se oli minustakin, mutta en keksinyt sitä. Nykyautoissa voi olla ihmeellisiä vikoja, joista ei voinut edes uneksia 30-40 vuotta sitten.

        Minä en ole koskaan uneksinut auton vioista. Joillakin on outoja tapoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköinen käsijarru on sitä varten, että taitamattomatkin pystyy tekemään mäkilähdön. Sähköinen kässäri toimii mäkilähtö avustimena.

        Ei ole sähköinen käsijarru mäkilähdön avustimena kuin korkeintaan jossain tojossa.
        Hill holderit ja Auto holdit toimivat ajojarruilla. Sähköinen venttiili pidättelee jarrupainetta siihen saakka kun saa käskyn avautua. Käsky tulee automaattivaihteisessa kaasupolkimelta ja manuaalivaihteisessa voi tulla myös kytkinpolkimelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköinen käsijarru on sitä varten, että taitamattomatkin pystyy tekemään mäkilähdön. Sähköinen kässäri toimii mäkilähtö avustimena.

        Mäkilähtöhän tehdään nostamalla jalka jarrulta ja painamalla kaasua. Mihin siinä muka seisontajarrua tarvitaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin tämän ketjun, kun olin tavannut kiroilevan naisen, jonka auto oli jumissa kaupan parkkipaikalla. Auto ei startannut ja syy oli sähköisessä käsijarrussa. Ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta. Ei ole olennaista mikä oli auton merkki.

        Tais olla manuaalivaihteinen auto kysessä. Ei muistanut painaa kytkintä pohjaan kun käynisti autoaan.


    • Anonyymi

      Kyllä se käsijarrukahva ja itse mekanismi vie paljon enemmän tilaa kuin yksi sähköinen kytkin kojelaudassa. Varmasti se vaikuttaa myös muutenkin sisätilojen muotoiluun. Näin esim. penkkien väliin saadaa lisää hyödyllistä tilaa tavaroiden kuljettamiseen tai muuhunkin käyttöön.

      • Anonyymi

        Ehkä olen liian tottunut siihen kahvaan penkkien välissä. Ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi olla joku nappula jossakin. Matka jatkuu tutun mekaanisen kanssa.


      • Anonyymi

        Siinä penkkien välissä se on hyvin käsillä jos täytyy tehdä käsijarrukäännös. Jos auton suunnittelijan mielestä se ei ole tarpeen niin sitten laitetaan seisontajarru poljinkäyttöiseksi vanhojen Mersujen ja jenkkiautojen tapaan. Auton sähköjärjestelmä ei todellakaan ole niin idioottivarma etteikö siitä täysin riippumatonta seisontajarrua tarvittaisin.


    • Anonyymi

      Aika mulkku kässäri aina päällä viikkokaupalla, mää hellitän aina pitkäaikases parkis?

      • Anonyymi

        Sähköisen kanssa voit valita käyttötavat ja onko päällä vai ei. Ei tarvitse kahvasta nykiä turhan takia kun automatiikka hoitaa homman ihan itsellään.


    • On näköjään olemassa monenlaista käyttösuunnittelua.
      Molemmissa E-mersussani, (aikaisemmin W211 ja nyt S212) käsijarru saattoi itsekseen mennä päälle esim. parkkitalossa.
      En tiedä, miten tai mistä auto itse päättää jarrun käyttötarpeen. Mainitsin ominaisuudesta huollossa. Sanoivat, että käsijarrun kuuluu toimia näin - kysymyksessä ei siis ole korjattava vika.
      Kun lähden liikkeelle se vain ilmoittaa "päälläolevasta käsijarrusta!"
      Tätä tapahtuu suuruusluokkaa n. kerran viikossa, mutta haitanneeko tuo?
      Itse en jarrua juurikaan polkaise päälle, vaan luotan ns. P-asentoon, että se riittää.
      Sellaisenaan erikoista, että auto haluaa itse päättää.

    • Anonyymi

      "Kun lähden liikkeelle se vain ilmoittaa "päälläolevasta käsijarrusta!""
      Tarkoitus on, että laitat turvavyön kiinni ennenkuin lähdet liikkeelle. Silloin ei ilmoittele päälläolevasta käsijarrusta, koska se vapautuu automaattisesti, mutta siis vain turvavyön ollessa kytkettynä.

      • Anonyymi

        Että sellainen vika, aika paha.


      • Kiitos vinkistä, Anonyymi 12:10h tänään!
        Olen toistakymmentä vuotta jo ajellut E-mersuilla, mutta tätä en ollut hoksannut.
        Nyt vuoden jälkeen uuden kanssa käy vieläkin niin, että kas, tuollainenkin toiminta on.
        Kun auto ilmoittaa "käsijarrun muka olevan päällä" mitään jarrutusta ei kylläkään tunnu!
        Täytyy kokeilla!


      • Anonyymi

        Juuri noin sen kuuluu toimia ja toimii 10 vuotta vanhassa Paraatissani. Pysäköintijarru menee päälle kun tulet parkkiin, sammutat moottorin ja riisut turvavyön. Kun olet lähdössä parkista, laitat turvavyön päälle ja käynnistät moottorin, pysäköintijarru vapautuu välittömästi kun lähdet liikkeelle.
        Ehdottomasti huippuvaruste ja ainakin omassani osoittautunut ehdottoman luotettavaksi, koska ei ensimmäistäkään vikaa tai häiriötä ole ilmennyt. Ajokilometrejä hiukan yli 300tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin sen kuuluu toimia ja toimii 10 vuotta vanhassa Paraatissani. Pysäköintijarru menee päälle kun tulet parkkiin, sammutat moottorin ja riisut turvavyön. Kun olet lähdössä parkista, laitat turvavyön päälle ja käynnistät moottorin, pysäköintijarru vapautuu välittömästi kun lähdet liikkeelle.
        Ehdottomasti huippuvaruste ja ainakin omassani osoittautunut ehdottoman luotettavaksi, koska ei ensimmäistäkään vikaa tai häiriötä ole ilmennyt. Ajokilometrejä hiukan yli 300tkm.

        Pahuksen tekstinsyöttö kun tekee omiaan! Paraatissani = Passatissani.


    • Anonyymi

      Yksi etu on että ainakin omassa autossa tuo toimii myös hätäjarruna, jarruttaa 80% teholla ja kaikilla pyörillä jos sähköisen käsijarrun napista vetäisee vauhdissa.

      Kuvitellaan siis tilannetta että kuski saa esim. sairaskohtauksen niin matkustaja voi pysäyttää auton tuolla turvallisemmin ja nopeammin kuin esim. perinteistä käkkäriä käyttämällä.

      Muutoin normikäytössä tuo sähköinen käkkäri on ehkä vähän kätevämpi kun esim. vapautuu automaattisesti liikkeellelähdössä jne. Tosin perinteiselläkin mallilla pärjää täysin.

      • Anonyymi

        Höpö höpö sähköinen käsijarru ei toimi autolla ajaessa jos toimisi tulisi tahattomia käsijarru käännöksiä turhan usein


      • Anonyymi

        Höpö höpö sähköinen käsijarru ei toimi autolla ajaessa jos toimisi tulisi tahattomia käsijarru käännöksiä turhan usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö sähköinen käsijarru ei toimi autolla ajaessa jos toimisi tulisi tahattomia käsijarru käännöksiä turhan usein.

        Höpöhöpö kyllä muuten toimii ainakin osassa autoista. Käy kokeilemassa vaikkapa volkkarilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö sähköinen käsijarru ei toimi autolla ajaessa jos toimisi tulisi tahattomia käsijarru käännöksiä turhan usein

        Pysäköintijarrunappi toimii ajaessa, mutta ei lukitse pelkästään takapyöriä, vaan tekee täysjarrutuksen kaiklla pyörillä absit ryskyen. Näin ainakin vm. 2010 Passatissa. Fakta.


    • Anonyymi

      Sähköinen käsijarru EI toimi autolla ajaessa.Ei kässäri käännöksiä

      • Anonyymi

        Kerran tein käkkärikäännöksen vanhalla sitikalla,
        Ojaan mentiin että heilahti.
        Oli käsijarru etupyörille!


      • Anonyymi

        Toimii, lue edeltä!


    • Anonyymi

      Sähköinen käsijarru on ihan näppärä ja toimii hyvin myös mäkilähtöavustimena varsinkin käsivaihteissa; vapautuu automaattisesti liikkeelle lähdettäessä. Automaatillahan mäkilähtö on helppo muutoinkin. Vikaantuessaan kallis. Yleensä koko paketti vaihdettava ja osan hinta tonnista ylöspäin useampaan tonniin ja työt ohjelmointi päälle. Ohjelmointi onnistuu yleensä vain merkkiliikkeessä. Jos on vielä ajellut paljon ennen korjausta, eli jarrut jääneet laahaamaan pitkäksi aikaa, menee jarrupalat, jarrulevyt ja joskus laakeritkin vaihtoon. Siitä sitä hintaa kertyy, eli jos vikaantuu, ei kannata juuri ajella. No samahan se on mekaanisenkin käsijarrun jumittuessa. Älä aja.

      Niinhän se on, että moottori/tietokoneyksikössä on vitosen osan vika ja pitää vaihtaa koko yksikkö, niinkuin monessa muussakin osakokonaisuudessa.

      Nimimerkillä kokemusta on.

      • Anonyymi

        Noin Toyotassa, koska vain käsijarruvipu on korvattu sähköisellä toimilaitteella. Vanhat vaijeriviritykset on tallella.
        Ainakin Volvossa ja Volkswagen-konsernin autoissa takajarrusatuloissa on moottorit, jotka kiristävät jarrupalat levyjä vasten satulassa muutoinkin olevan jarrumännän kautta. Moottorit ovat vaihdettavissa ja maksavat muutaman kympin. Täydellinen jarrusatulakaan ei maksa paljon enempää kuin tavallinen jarrusatula ja niitä löytyy joka varaosaliikkeestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin Toyotassa, koska vain käsijarruvipu on korvattu sähköisellä toimilaitteella. Vanhat vaijeriviritykset on tallella.
        Ainakin Volvossa ja Volkswagen-konsernin autoissa takajarrusatuloissa on moottorit, jotka kiristävät jarrupalat levyjä vasten satulassa muutoinkin olevan jarrumännän kautta. Moottorit ovat vaihdettavissa ja maksavat muutaman kympin. Täydellinen jarrusatulakaan ei maksa paljon enempää kuin tavallinen jarrusatula ja niitä löytyy joka varaosaliikkeestä.

        Lisäystä edelliseen.
        Täydellinen jarrusatula Passatiin: https://m.autodoc.fi/ridex/8099914
        Täydellinen jarrusatula Volvo S60:een: https://m.autodoc.fi/trw/7018966


    • Anonyymi

      Sähköinen käsijarru on vain yksi monista lisävarusteista joita sinun romu Dusterissa ei ole.

      • Anonyymi

        Kiitos tärkeästä tiedosta.


    • Anonyymi

      Sähköinen käsijarru on täysipaska vempain.Se on hyvä kyllä niin kauan kun se toimii sen myönnän.Mutta auta armias kun se vikaantuu,niin korjaaminen minimissään maksaa 1300 euroa.Ja sitten se harmitus parkkipaikalla,kun ostoskassien kanssa alkaa suunnitella kotimatkaaa ilman autoa.

      • Anonyymi

        On se köyhälle aina selittelyn paikka kun omassa kinnerissä ei ole mitään nykyaikaista ja kivaa lisävarustetta. Aina pitää selitellä, että kun ne hienot vehkeet hajoaa ja korjaaminen on kallista, no kun ei ne niin vaan aina hajoile, eikä korjaaminen ole aina kallista jos joskus hajoaa.
        Ei se kahvallisenkaan korjaaminen ole halpaa, omakohtainen kokemus: 4 vuotias auto ja toinen takapyörän kässärin vivut jumitti, en huomannut kun oli talvi, mutta se söi jarrulevyt ja palat siihen kuntoon, että vaihtoon meni. Vaihdettiin palat, levyt, vaijerit, kustannus vastaantulon jälkeen 850 euroa. Autolla oli ajettu 54tkm.


    • Anonyymi

      Jos mietitään vuotta 2020 ja sen ikäisiä autoja, niin mihin ihmeeseen enää tarvitaan "käsijarrua"?
      Parilla koodinpätkällä autolle voidaan kertoa eri tilanteet ja jarrut on päällä sen mukaan.
      Toki siellä valikossa voi olla vastarannan vanhoillisille käsijarrukuvake.

      Käsijarru on niin viime vuosituhatta.

      • Anonyymi

        No niinhän nuo automattijarrut toimii.


    • Anonyymi

      Vastaan tuohon viestin aloitukseen: ON

    • Anonyymi

      Ihan turha kapistus ja huono on vaan ns "trendikös" mitään oikeaa hyötyä siitä ei ole ja jarrupalatkin kuluu enemmän kuin perinteisessä on muuten faktaa Tojon omistajat ainakin tietää Perinteisen kanssa et joudu yllättäviin ongelmiin kun jarru päättääkin lukita itsensä

      • Anonyymi

        Mekaaniseen jarruun ei voi tulla sähkövikoja.


      • Anonyymi

        Kahvallinen käsijarru jumittuu usein ja jää laahaamaan ja se kuluttaa palat ja levyt ennen aikojaan. Sähköisessä osat on paremmin suojattuja ja siksi ne eivät juurikaan jumita ja se taas säästää jarruja.
        Tuo pelko että joku hajoaa kun on sähköinen jne... on noloa, sillä kaikki hajoaa joskus.
        Tuo hajoamisen pelko on köyhän suomalaisen taakka ja tyhmyys joka ohjaa huonoihin valintoihin, mm. Toyotan hankintaan joka on joskus historiassa ollut viattomampi kuin jotkut muut merkit, mutta silloin elettiin 70-80 lukua kun verrokkeina oli Simca, Lada, Fiat, jne... Nykyautot ovat ihan toista ja Toyota on ihan yhtä vikainen kuin muutkin ja ruostuvat pahiten.


    • Anonyymi

      Lisää käyttömukavuutta ja helppoutta kun haluttaessa toimii automaattisesti. Makuasia sitten onko se turhake. Toisaalta jos perustelu turhakkeelle on se että "se menee vaan rikki" niin aika monen muunkin varusteen (keskuslukitus, ohjaustehostin jne.) voi luokitella turhakkeeksi.

    • Anonyymi

      Noin periaatteessa yksikään uusi keksintö tai varuste ei ole turhake, ne kun tulevat ennen pitkää ihan jokaiseen autoon. Siksi kannattaa aina ostaa se, jossa on nämä uudet varusteet jo olemassa.
      Jos isot valmistajat ottavat nämä varusteet käyttöön, ne ovat silloin todella perusteellisesti testattu ja toimivat vuorenvarmasti ongelmitta. Niin myös sähköinen käsijarru, en ole kuullut mitään huonoa siitä.

      • Anonyymi

        Mutta kaikki eivät halua niitä uusia varusteita, eikä ne ilmaisia ole. Yksi esimerkki: vävyni autosta hajosi sähköllä toimiva takaluukku. Korjaus maksoi 500 e. Mielestäni sekin on melko turha lelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kaikki eivät halua niitä uusia varusteita, eikä ne ilmaisia ole. Yksi esimerkki: vävyni autosta hajosi sähköllä toimiva takaluukku. Korjaus maksoi 500 e. Mielestäni sekin on melko turha lelu.

        Harva haluaa enää karvalakkimallin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva haluaa enää karvalakkimallin.

        Kuka haluaa ja kuka ei. Minulle auto käyttöesine. Tehkää omat valintanne itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka haluaa ja kuka ei. Minulle auto käyttöesine. Tehkää omat valintanne itse.

        Niin tehdään ja harrasteautot on erikseen. Käyttöautona ei voi olla itsellä harrasteauto.


    • Anonyymi

      Morjesta vaan kaikille keskustelijoille.Siihen sähköiseen käsijarruun sanon 13vuoden kokemuksella,että se on täysi paskatoiminto.Mukava käytössä kun TOIMII.Mutta kun se turhake vikaantuu, niin on äärettömän kallis korjata.Kokemuksesta voin sanoa,että matka loppuu siihen ja jatkuu jollain muulla väkkärällä.Sähkökäsijarruauto vedetään hinurin lavalle,ja korjaamoon.Nykyiseen muutaman kuukauden ikäiseen uuteen autooni ei tuo turhake kuulu,siinä perinteinen käsijarru ja hyvä niin.

      • Anonyymi

        50v. olen autoillut ilman sähkökäsijarrua, enkä kaipaa sitä. Hyvää matkaa!


      • Anonyymi

        Voi voi, kohta et saa sitten uutta autoa ostettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi, kohta et saa sitten uutta autoa ostettua.

        Kerro milloin se kohta on. kun olet sellainen tietäjä. Piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi, kohta et saa sitten uutta autoa ostettua.

        " Toyotan hankintaan joka on joskus historiassa ollut viattomampi kuin jotkut muut merkit, mutta silloin elettiin 70-80 lukua kun verrokkeina oli Simca, Lada, Fiat, jne.."

        Trolli taitaa olla näitä tämän vuosituhannen vapaan kasvatuksen tuloksia kun ei tiedä hölkäyksen pöläystä 70-80 luvusta. Kyllä silloin oli enemmän automerkkejä kuin nykyään.
        Vain korealaiset puuttuivat mutta eurooppalaisia olivat kaikki nykyiset, saksalaiset ja englantilaiset jo kartalta hävinneet merkit. Amerikkalaisetkin vielä mukana. Toyota todellakin on aina ollut laadun ja luotettavuuden mittapuu. Saksalaisista vain ja ainoastaan Mersedes Benz dieselinä muta aivan eri hintaisena


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe