Ahdistaa uutiset

Anonyymi

Uutiset ahdistaa!

Ahdistaa kuulla koko ajan Corona viruksesta.

Kaikkialla vain Corona uutisia. Kuinka se on vaarallinen ja voi tappaa, mutta ollaan unohdettu täysin se, että yksinäinen ihminen ei näe ketään..

Välillä en jaksaisi aamulla edes nousta kun mitä väliä sillä on että nousen.

Maaliskuussa työtoimintani keskeytettiin ja minun terapia työ loppui seinään. Tukihenkilö joka kävi ennen kerran viikossa minulla, jotta selviydyn arki askareissa joutui etätöihin.

Kaikki tuki ja turva joka mulla oli on hävinnyt täysin, sillä ei se että tukihenkilö soittaa minulle oikeasti edes riitä, mutta pakko yrittää.

Välillä mietin miksen saa vaan mennä minun rakkaampani luo, mutta... En voi ku se olisi lopullinen ja en halua kuolla.

60

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikilla on nyt rankkaa. Korona on kaikkien muidenkin terveydelle yhtälailla uhka kuin sinulle.

      Nyt ei auta kieriskellä itsesäälissä. Yksin täällä on kaikkien muidenkin loppujen lopulta pärjättävä.

      Elämään saa merkitystä auttamalla muita. Nyt siihen on oiva tilaisuus. Minä haen naapurin ikäihmiselle kaupasta maitoa kahviin, kun on sattunut loppumaan ennen seuraavan ruokatilauksen tuloa ja samalla vien roskat roskakatokseen. Saan auttamisesta iloa ja merkitystä elämääni. Ei tarvitse enää kieriskellä itsesäälissä. Saattaa olla, että löydän polun parempaan elämään koronatilanteessa. Elämä on ihmeellistä. Tsemppiä sinullekin.

      • Anonyymi

        Ihan turha niputtaa ihmisiä yhteen ainoaan sallittuun kokemustavan standardiin. Ihmisillä on erilaiset psyykkiset voimavarat. Yksi epidemia ei muuta ihmisiä samanlaisiksi. Näkeehän sen. On välinpitämättömiä ja ylimielisiä. On rauhallisia, toimintakykyisiä ja tasapainoisia. On lamaantuneita ja jähmettyneitä. Olen nähnyt näitä kaikkia.

        Pärjäävällä ihmisellä on usein hyvä koulutus ja toimeentulo ja perhe tai muita sosiaalisia suhteita. Mielenterveyspotilaalta pahimmassa tapauksessa kaikki elämää rytmittävät toiminnot, sosiaaliset verkostot ja kontaktit kaatuivat hetkessä yllättävästi ja äkillisesti koko maailman järjestyksen muuttaneeseen koronaepidemiaan. Jos olette fiksuja, niin mitä vaikeaa tämän asian ymmärtämisessä on? Kaikki emme ole samanlaisia.

        Naapuriavuista sen verran, että itse (en ole aloittaja) asun pahamaineisessa kaupungin vuokratalossa. Kukaan ei uskalla laittaa nimeään naapuriapulistoihin. Apua saavat ne, joilla kontakteja on. Raadot kerätään pois sitä myöten, kun haju häiritsee herkkänenäisiä. Elämä on raadollista, ja ihan samoin se menee ihan joka paikassa.


      • Anonyymi

        Kerrankin yksi todella järkevä kommentti. Toisten auttaminen on paras lääke moniin ongelmiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turha niputtaa ihmisiä yhteen ainoaan sallittuun kokemustavan standardiin. Ihmisillä on erilaiset psyykkiset voimavarat. Yksi epidemia ei muuta ihmisiä samanlaisiksi. Näkeehän sen. On välinpitämättömiä ja ylimielisiä. On rauhallisia, toimintakykyisiä ja tasapainoisia. On lamaantuneita ja jähmettyneitä. Olen nähnyt näitä kaikkia.

        Pärjäävällä ihmisellä on usein hyvä koulutus ja toimeentulo ja perhe tai muita sosiaalisia suhteita. Mielenterveyspotilaalta pahimmassa tapauksessa kaikki elämää rytmittävät toiminnot, sosiaaliset verkostot ja kontaktit kaatuivat hetkessä yllättävästi ja äkillisesti koko maailman järjestyksen muuttaneeseen koronaepidemiaan. Jos olette fiksuja, niin mitä vaikeaa tämän asian ymmärtämisessä on? Kaikki emme ole samanlaisia.

        Naapuriavuista sen verran, että itse (en ole aloittaja) asun pahamaineisessa kaupungin vuokratalossa. Kukaan ei uskalla laittaa nimeään naapuriapulistoihin. Apua saavat ne, joilla kontakteja on. Raadot kerätään pois sitä myöten, kun haju häiritsee herkkänenäisiä. Elämä on raadollista, ja ihan samoin se menee ihan joka paikassa.

        En ymmärrä miksi siitä valitettiin, kun kerroin että kaikki minun tukiverkosto on nyt corona kriisiin aikana pois minun elämästäni.

        Noita tukitoimia ei saa ilman päteviä perusteita ja eikä terapia töihin pääse kuka tahansa ku pitää olla lääkäriltä lausunto, että on työkyvyttömyys eläkkeellä ja että työtoiminnasta on hyötyä...

        Tukihenkilön sain elämäni, kun joku ihana ihminen oli ollut huolissaan minusta ja pelkäsi minun puolestani ja kävin vammaispalvelun ihmisen luona ja sanoinkin kun eka kerta näin hänet ku hän kysyi mitä mieltä mä oon ku minulle tarjotaan apua

        *SANOIN että otan avun vastaan, koska en vaan silloin enää jaksanut yksin hoitaa asiani ja se on joko otan avun vastaan tai romahdan lopullisesti.*

        Sitä ennen minun elämässäni rakas ihminen oli kuollut ja en vaan päässyt asiaa yksin yli. En, vaikka yritin ja yritin, mutta en vaan enää silloin jaksanut.

        Tukihenkilö ei ole minun ystävä eikä korvaa ketään. Mutta täällä missä asun niin minulla ei ole läheisiä, joilta pyytää apua tai saada.

        Se oli nöyryyttävää myöntää itselleen, että tarvitsen apua ja tukea, jotta saan elämäni taas hallintaan sen jälkeen kun rakas ihminen kuoli.

        En ole samanlainen kuin te muut, mutta en ole tahallaan erilainen...

        Ystäviä minulla on vain 2 koska olen sosiaalisesti kömpelö.

        Minäkin olen tärkeä ihminen ja minulla ei ole todettu mielisairaus, mutta tunne tasoltaan en ole samassa kohdassa kuin muut minun ikäiset ja sen takia en saa ystäviä, ku en ajattele samalla tavalla kuin muut.

        Haluan elämäni takaisin.

        Haluan takaisin terapia töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turha niputtaa ihmisiä yhteen ainoaan sallittuun kokemustavan standardiin. Ihmisillä on erilaiset psyykkiset voimavarat. Yksi epidemia ei muuta ihmisiä samanlaisiksi. Näkeehän sen. On välinpitämättömiä ja ylimielisiä. On rauhallisia, toimintakykyisiä ja tasapainoisia. On lamaantuneita ja jähmettyneitä. Olen nähnyt näitä kaikkia.

        Pärjäävällä ihmisellä on usein hyvä koulutus ja toimeentulo ja perhe tai muita sosiaalisia suhteita. Mielenterveyspotilaalta pahimmassa tapauksessa kaikki elämää rytmittävät toiminnot, sosiaaliset verkostot ja kontaktit kaatuivat hetkessä yllättävästi ja äkillisesti koko maailman järjestyksen muuttaneeseen koronaepidemiaan. Jos olette fiksuja, niin mitä vaikeaa tämän asian ymmärtämisessä on? Kaikki emme ole samanlaisia.

        Naapuriavuista sen verran, että itse (en ole aloittaja) asun pahamaineisessa kaupungin vuokratalossa. Kukaan ei uskalla laittaa nimeään naapuriapulistoihin. Apua saavat ne, joilla kontakteja on. Raadot kerätään pois sitä myöten, kun haju häiritsee herkkänenäisiä. Elämä on raadollista, ja ihan samoin se menee ihan joka paikassa.

        Hyvä kommentti. Ei pidä nyt niputtaa ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä miksi siitä valitettiin, kun kerroin että kaikki minun tukiverkosto on nyt corona kriisiin aikana pois minun elämästäni.

        Noita tukitoimia ei saa ilman päteviä perusteita ja eikä terapia töihin pääse kuka tahansa ku pitää olla lääkäriltä lausunto, että on työkyvyttömyys eläkkeellä ja että työtoiminnasta on hyötyä...

        Tukihenkilön sain elämäni, kun joku ihana ihminen oli ollut huolissaan minusta ja pelkäsi minun puolestani ja kävin vammaispalvelun ihmisen luona ja sanoinkin kun eka kerta näin hänet ku hän kysyi mitä mieltä mä oon ku minulle tarjotaan apua

        *SANOIN että otan avun vastaan, koska en vaan silloin enää jaksanut yksin hoitaa asiani ja se on joko otan avun vastaan tai romahdan lopullisesti.*

        Sitä ennen minun elämässäni rakas ihminen oli kuollut ja en vaan päässyt asiaa yksin yli. En, vaikka yritin ja yritin, mutta en vaan enää silloin jaksanut.

        Tukihenkilö ei ole minun ystävä eikä korvaa ketään. Mutta täällä missä asun niin minulla ei ole läheisiä, joilta pyytää apua tai saada.

        Se oli nöyryyttävää myöntää itselleen, että tarvitsen apua ja tukea, jotta saan elämäni taas hallintaan sen jälkeen kun rakas ihminen kuoli.

        En ole samanlainen kuin te muut, mutta en ole tahallaan erilainen...

        Ystäviä minulla on vain 2 koska olen sosiaalisesti kömpelö.

        Minäkin olen tärkeä ihminen ja minulla ei ole todettu mielisairaus, mutta tunne tasoltaan en ole samassa kohdassa kuin muut minun ikäiset ja sen takia en saa ystäviä, ku en ajattele samalla tavalla kuin muut.

        Haluan elämäni takaisin.

        Haluan takaisin terapia töihin.

        Niin se vaan on nyt, että tässä poikkeustilanteessa meidän kaikkien tukitoiminta on loppu. Monella se on työ. 30000 ihmistä on lomautettu. Elämään kuuluu, että rakkaita ihmisiä kuolee. Minultakin kaksi ja työ meni.

        Ei auta nyt jäädä tuijottamaan omaan napaan. Ylös, ulos ja lenkille ja muita auttamaan. Siitä se katselukulma elämään laajenee.

        Tulee se päivä vielä, jolloin nämä historialliset olot ovat loppu. Elämä jatkuu. Elämänlaatuun voi jokainen itse yrittää vaikuttaa. Auta itse itseäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se vaan on nyt, että tässä poikkeustilanteessa meidän kaikkien tukitoiminta on loppu. Monella se on työ. 30000 ihmistä on lomautettu. Elämään kuuluu, että rakkaita ihmisiä kuolee. Minultakin kaksi ja työ meni.

        Ei auta nyt jäädä tuijottamaan omaan napaan. Ylös, ulos ja lenkille ja muita auttamaan. Siitä se katselukulma elämään laajenee.

        Tulee se päivä vielä, jolloin nämä historialliset olot ovat loppu. Elämä jatkuu. Elämänlaatuun voi jokainen itse yrittää vaikuttaa. Auta itse itseäsi.

        Kaikki eivät ole yhtä vahvoja kuin sinä.

        Minun tapa purkaa ahdistusta on kirjoittaa Suomi 24, jotta näen, etten ole yksin, jota ahdistaa...

        Suomi24 on vähän niinkuin vertaistukea, josta joskus saan hyviä ideoita miten jaksaa poikkeus ajassa.

        Se, että kirjoitan tänne ei ole keneltäkään pois.
        En vähättele toisten kokemaa tilannetta. Kaikille on vaikeaa ja ongelmia.

        Joku sanoin miksen pyydä naapurilta tukea ku naapurit on samanlaisia kuin täällä Suomi24 eli ketään ei kiinnosta yhtään toisten elämä ja se on ihan ymmärrettävää...

        En ymmärrä, jos kerron että mua ahdistaa tämä tilanne niin sanotaan vaan nouse ja ryhdistäydy.

        Jo ennen Corona kriisiä oli vaikeeta minulla, jonka takia sain apua...

        Miksi en saa kertoa täällä miltä minusta tuntuu?? Sama juttu kuin koulussa, kun opettajat eivät välittänyt siitä, että olin välitunnilla yksin. Yksin välitunnilla ja liikunta tunnilla olin aina se joka valittiin viimeisenä ryhmään....

        Olen aina ollut elämässäni, jotenkin ulkopuolinen ja vain minun rakkaani perheeni takia kestin sen ajan. Kestin koulukiusaaminen rakkaani perheeni takia. Kestin monia kuoleman tapauksia rakkaani perheeni ansiosta. Olen kestänyt paljon asioita rakkaani perheeni ansiosta siis lapsuuden perheen.

        Mikään kuolema tai sairaus tai kiusaaminen tai lapsena sairastaminen tai mikään paha EI ollut näin kovaa minulle, koska minulla oli rakas perheeni tukena....

        Kaikesta olen selvinnyt perheeni avulla ja aina ku minulla oli vaikeaa niin saatoin heihin luottaa ja tiesin, että mitä tahansa tapahtuu niin olen vahva ja selviydyn, koska minulla oli rakkaita ihmisiä, jotka olivat valmiita puolustamaan minua aina -oli tilanne mikä tahansa.

        Mutta. Nyt tilanne on tämä. Sitä lapsuuden perheen tukea ei ole ku eihän kuollut ihminen voi tukea...

        Kirjotan tänne, vaikka tiedän, ettei hän voi lukea koska on kuollut, että minulla on ikävä häntä...

        Kirjoittaminen on aina antanut minulle voimaa selviytyä Elämässäni.

        En ymmärrä miksi on vaikeaa ymmärtää, että me ei olla kaikki samanlaisia. Tämä kriisi olisi helpompaa kestää, jos voisin jonkun rakkaani kanssa jutella ja tietäisin, että hän välittää minusta edelleen....

        Ihmiset, jos teillä on lapsuuden perhe olemassa niin kysykää sisarruksilta ja veljiltä ja vanhemmilta miten he voivat. Pitäkää heihin yhteyttä ja näyttäkää heille, että he ovat rakkaita.

        Mitä väliä, vaikka ihminen olisi mokannut tai sählänyt ? Ei mitään! Olkaa heihin yhteydessä vielä, ku se on mahdollista... Koska tulee vielä päivä, ku on liian myöhäistä ja sitten on turha tulla itkemään....

        Ihmiset eivät osaa antaa toisilleen anteeksi, vaikka toinen on pyytänyt anteeksi. Muistakaa, että perhe on kaikista tärkeintä. Ei mikään raha.

        Raha ei tuo onnea. Raha ei välitä sinusta.

        Perhe välittää, vaikka et sitä uskoisi..

        (((( *Rakastan sinua, vaikket sitä Usko.
        Tarvitsen sinua, vaikket sitä Usko.
        Pelkään sinun puolestasi, vaikket sitä Usko.
        Haluan kuulua sinuun elämään, vaikket sitä Usko . Ikävä sinua, vaikket sitä usko. Haluaisin sinun kanssasi jutella ja olla niinkuin ennen vanhaan ja kaipaan sinua todella paljon, vaikket minua usko. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä, että antaisit minulle anteeksi?? Toivottavasti tämä Corona kriisi yhdistää meidät ja saan taas kuulua sinuun elämään! Voisinpa sinun kanssasi jutella ja olla vaan. Sinä olet maailman tärkein ihminen* ! ))))

        Rakkaudella ihminen, joka kaipaa läheisiään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät ole yhtä vahvoja kuin sinä.

        Minun tapa purkaa ahdistusta on kirjoittaa Suomi 24, jotta näen, etten ole yksin, jota ahdistaa...

        Suomi24 on vähän niinkuin vertaistukea, josta joskus saan hyviä ideoita miten jaksaa poikkeus ajassa.

        Se, että kirjoitan tänne ei ole keneltäkään pois.
        En vähättele toisten kokemaa tilannetta. Kaikille on vaikeaa ja ongelmia.

        Joku sanoin miksen pyydä naapurilta tukea ku naapurit on samanlaisia kuin täällä Suomi24 eli ketään ei kiinnosta yhtään toisten elämä ja se on ihan ymmärrettävää...

        En ymmärrä, jos kerron että mua ahdistaa tämä tilanne niin sanotaan vaan nouse ja ryhdistäydy.

        Jo ennen Corona kriisiä oli vaikeeta minulla, jonka takia sain apua...

        Miksi en saa kertoa täällä miltä minusta tuntuu?? Sama juttu kuin koulussa, kun opettajat eivät välittänyt siitä, että olin välitunnilla yksin. Yksin välitunnilla ja liikunta tunnilla olin aina se joka valittiin viimeisenä ryhmään....

        Olen aina ollut elämässäni, jotenkin ulkopuolinen ja vain minun rakkaani perheeni takia kestin sen ajan. Kestin koulukiusaaminen rakkaani perheeni takia. Kestin monia kuoleman tapauksia rakkaani perheeni ansiosta. Olen kestänyt paljon asioita rakkaani perheeni ansiosta siis lapsuuden perheen.

        Mikään kuolema tai sairaus tai kiusaaminen tai lapsena sairastaminen tai mikään paha EI ollut näin kovaa minulle, koska minulla oli rakas perheeni tukena....

        Kaikesta olen selvinnyt perheeni avulla ja aina ku minulla oli vaikeaa niin saatoin heihin luottaa ja tiesin, että mitä tahansa tapahtuu niin olen vahva ja selviydyn, koska minulla oli rakkaita ihmisiä, jotka olivat valmiita puolustamaan minua aina -oli tilanne mikä tahansa.

        Mutta. Nyt tilanne on tämä. Sitä lapsuuden perheen tukea ei ole ku eihän kuollut ihminen voi tukea...

        Kirjotan tänne, vaikka tiedän, ettei hän voi lukea koska on kuollut, että minulla on ikävä häntä...

        Kirjoittaminen on aina antanut minulle voimaa selviytyä Elämässäni.

        En ymmärrä miksi on vaikeaa ymmärtää, että me ei olla kaikki samanlaisia. Tämä kriisi olisi helpompaa kestää, jos voisin jonkun rakkaani kanssa jutella ja tietäisin, että hän välittää minusta edelleen....

        Ihmiset, jos teillä on lapsuuden perhe olemassa niin kysykää sisarruksilta ja veljiltä ja vanhemmilta miten he voivat. Pitäkää heihin yhteyttä ja näyttäkää heille, että he ovat rakkaita.

        Mitä väliä, vaikka ihminen olisi mokannut tai sählänyt ? Ei mitään! Olkaa heihin yhteydessä vielä, ku se on mahdollista... Koska tulee vielä päivä, ku on liian myöhäistä ja sitten on turha tulla itkemään....

        Ihmiset eivät osaa antaa toisilleen anteeksi, vaikka toinen on pyytänyt anteeksi. Muistakaa, että perhe on kaikista tärkeintä. Ei mikään raha.

        Raha ei tuo onnea. Raha ei välitä sinusta.

        Perhe välittää, vaikka et sitä uskoisi..

        (((( *Rakastan sinua, vaikket sitä Usko.
        Tarvitsen sinua, vaikket sitä Usko.
        Pelkään sinun puolestasi, vaikket sitä Usko.
        Haluan kuulua sinuun elämään, vaikket sitä Usko . Ikävä sinua, vaikket sitä usko. Haluaisin sinun kanssasi jutella ja olla niinkuin ennen vanhaan ja kaipaan sinua todella paljon, vaikket minua usko. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä, että antaisit minulle anteeksi?? Toivottavasti tämä Corona kriisi yhdistää meidät ja saan taas kuulua sinuun elämään! Voisinpa sinun kanssasi jutella ja olla vaan. Sinä olet maailman tärkein ihminen* ! ))))

        Rakkaudella ihminen, joka kaipaa läheisiään!

        Rankkaa varmaan on, mutta olisikohan aika jo aikuistua ja ottaa itse vastuu elämästään. Ei se ole ollut helppoa meille muillekaan. Ei ole ollut edes vaihtoehtona olla muiden autettava. On ollut pakko pärjätä. Voimia Sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se vaan on nyt, että tässä poikkeustilanteessa meidän kaikkien tukitoiminta on loppu. Monella se on työ. 30000 ihmistä on lomautettu. Elämään kuuluu, että rakkaita ihmisiä kuolee. Minultakin kaksi ja työ meni.

        Ei auta nyt jäädä tuijottamaan omaan napaan. Ylös, ulos ja lenkille ja muita auttamaan. Siitä se katselukulma elämään laajenee.

        Tulee se päivä vielä, jolloin nämä historialliset olot ovat loppu. Elämä jatkuu. Elämänlaatuun voi jokainen itse yrittää vaikuttaa. Auta itse itseäsi.

        Onhan ulkona kivaa käydä.

        Ihmiset eivät vaan uskalla edes moikata


      • Anonyymi

        Minulla ei ole rankkaa, koska ymmärrän matematiikkaa ja tilastotieteitä ja median negatiivisuuden. Jos olet rationaalinen ihminen, sinulla ei pitäisi olla juurikaan huolta koronan suhteen.


    • Anonyymi

      On varmaankin tiukkaa tuollaisella ihmisellä joka kaipaa koko ajan inhimillistä yhteyttä, että pitää nähdä muita henkilökohtaisesti. Normaalioloissa minulla voi mennä viikkokin ennen kuin olen muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Siinä välillä voi olla joku kauppareissu tai pari, mutta en laske sellaista miksikään jos vaihdan pari sanaa kaupan kassalla. Tai että tänään roskia viedessäni vastaani tuli pari ihmistä jotka kiersin parin metrin päästä. Koronauutiset ei ahdista, on vaan mielenkiintoista pysyä "ajan hermolla". Aina löytyy kotona jotain näpertämistä samalla kuunnellen radiota ja voihan tuota televisiotakin katsella.

      • Anonyymi

        Hyvä jos koet asian noin. Eräs ystäväni on myös ihan ok koronatilanteen kanssa, koska hän asuu korvessa ja hänellä on asperger-syndrooma. Nyt sille on käyttöä :) enkä tarkoita tätä piloillani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä jos koet asian noin. Eräs ystäväni on myös ihan ok koronatilanteen kanssa, koska hän asuu korvessa ja hänellä on asperger-syndrooma. Nyt sille on käyttöä :) enkä tarkoita tätä piloillani.

        Minä olen kans Asperger. Ja hermostovaurioiduin ja oli hengitysvaikeuksia. En saanut mitään apua fyysisesti enkä edes henkistä tukea. Olin 8 vuotta yksin asunnossani. Olen juuri päässyt jaloilleni. En ole omakohtaisesti moksiskaan koronatilanteesta vaikka minua on väitetty yliherkäksi.

        "poiuytrfdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen kans Asperger. Ja hermostovaurioiduin ja oli hengitysvaikeuksia. En saanut mitään apua fyysisesti enkä edes henkistä tukea. Olin 8 vuotta yksin asunnossani. Olen juuri päässyt jaloilleni. En ole omakohtaisesti moksiskaan koronatilanteesta vaikka minua on väitetty yliherkäksi.

        "poiuytrfdfghj"

        Tuntuu v ähän erikoiselle kun yhtäkkiä mun eläm'ntapoja suositellaan kaikille.

        "poiuytrdfghj"


      • Anonyymi

        Taidat kuulua koronaihmiskategoriaan "ylimieliset ja välinpitämättömät". Kyse ei käsittääkseni ollut läheisriippuvuudesta, vaan siitä, että maailma ja oma elämä on mullistunut äkillisesti ja arvaamatta. Psykologiassa saatetaan tällaisista tilanteista käyttää nimitystä KRIISI.

        Psykologisista suojamekanismeissa defensseihin lukeutuu kieltäminen, mitä itse edustat. Ole vain ylimielinen nyt. On aivan mahdollista, että itse romahdat ja reagoit täysin itsellesi yllätyksellisellä tavalla. Ja aloittaja saattaakin olla se, joka vahvistuu ja löytää tapansa selvitä. Nettiin kirjoittaminen oli yritys siihen suuntaan. Huomaatko?

        Lisäksi ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento ja kaipaa kontakteja muihin ihmisiin. Defenssisi ovat niin vahvoja, ettet sitä tajua. Miksi siis kirjoitat itse nettiin? Ettet vaan kuitenkin hae sosiaalisia kontakteja? Todellisena erakkona et kirjoittaisi keskustelupalstoilla. Myönnä pois, oma erakkoutesi on vain kyvyttömyyttäsi läheisiin suhteisiin. Defensseissäsi selität sen valinnaksi. Kyse ei ole valinnoistasi, vaan kyvyttömyydestäsi. Mikä osoittaa, ettet ole parempi siten, kuin ylimielisyydessäsi uskot. Iloista ja opettavaista koronakriisin aikaa sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen kans Asperger. Ja hermostovaurioiduin ja oli hengitysvaikeuksia. En saanut mitään apua fyysisesti enkä edes henkistä tukea. Olin 8 vuotta yksin asunnossani. Olen juuri päässyt jaloilleni. En ole omakohtaisesti moksiskaan koronatilanteesta vaikka minua on väitetty yliherkäksi.

        "poiuytrfdfghj"

        Kerrot mielelläsi varmaan vuodenkin, jolloin aloitit 8 vuotisen yksinasumisen.
        . kohtalotoveri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat kuulua koronaihmiskategoriaan "ylimieliset ja välinpitämättömät". Kyse ei käsittääkseni ollut läheisriippuvuudesta, vaan siitä, että maailma ja oma elämä on mullistunut äkillisesti ja arvaamatta. Psykologiassa saatetaan tällaisista tilanteista käyttää nimitystä KRIISI.

        Psykologisista suojamekanismeissa defensseihin lukeutuu kieltäminen, mitä itse edustat. Ole vain ylimielinen nyt. On aivan mahdollista, että itse romahdat ja reagoit täysin itsellesi yllätyksellisellä tavalla. Ja aloittaja saattaakin olla se, joka vahvistuu ja löytää tapansa selvitä. Nettiin kirjoittaminen oli yritys siihen suuntaan. Huomaatko?

        Lisäksi ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento ja kaipaa kontakteja muihin ihmisiin. Defenssisi ovat niin vahvoja, ettet sitä tajua. Miksi siis kirjoitat itse nettiin? Ettet vaan kuitenkin hae sosiaalisia kontakteja? Todellisena erakkona et kirjoittaisi keskustelupalstoilla. Myönnä pois, oma erakkoutesi on vain kyvyttömyyttäsi läheisiin suhteisiin. Defensseissäsi selität sen valinnaksi. Kyse ei ole valinnoistasi, vaan kyvyttömyydestäsi. Mikä osoittaa, ettet ole parempi siten, kuin ylimielisyydessäsi uskot. Iloista ja opettavaista koronakriisin aikaa sinulle!

        Kenelle sinä noita kommenttejasi kirjoittelet. Minulleko, joka on löytänyt merkitystä ja iloa muiden auttamisesta koronakriisissä.

        En minä koronakriisiä kiellä auttaessani. Juuri siksi autan, kun apua tarvitaan nyt jos koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat kuulua koronaihmiskategoriaan "ylimieliset ja välinpitämättömät". Kyse ei käsittääkseni ollut läheisriippuvuudesta, vaan siitä, että maailma ja oma elämä on mullistunut äkillisesti ja arvaamatta. Psykologiassa saatetaan tällaisista tilanteista käyttää nimitystä KRIISI.

        Psykologisista suojamekanismeissa defensseihin lukeutuu kieltäminen, mitä itse edustat. Ole vain ylimielinen nyt. On aivan mahdollista, että itse romahdat ja reagoit täysin itsellesi yllätyksellisellä tavalla. Ja aloittaja saattaakin olla se, joka vahvistuu ja löytää tapansa selvitä. Nettiin kirjoittaminen oli yritys siihen suuntaan. Huomaatko?

        Lisäksi ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento ja kaipaa kontakteja muihin ihmisiin. Defenssisi ovat niin vahvoja, ettet sitä tajua. Miksi siis kirjoitat itse nettiin? Ettet vaan kuitenkin hae sosiaalisia kontakteja? Todellisena erakkona et kirjoittaisi keskustelupalstoilla. Myönnä pois, oma erakkoutesi on vain kyvyttömyyttäsi läheisiin suhteisiin. Defensseissäsi selität sen valinnaksi. Kyse ei ole valinnoistasi, vaan kyvyttömyydestäsi. Mikä osoittaa, ettet ole parempi siten, kuin ylimielisyydessäsi uskot. Iloista ja opettavaista koronakriisin aikaa sinulle!

        En todellakaan ole koskaan välinpitämätön mistään mikä voi vahingoittaa ihmistä.

        "poiuytfdghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelle sinä noita kommenttejasi kirjoittelet. Minulleko, joka on löytänyt merkitystä ja iloa muiden auttamisesta koronakriisissä.

        En minä koronakriisiä kiellä auttaessani. Juuri siksi autan, kun apua tarvitaan nyt jos koskaan.

        Minua hän varmaan tarkoittaa koska minusta luullaan aina kaikkea väärää. Mulle ollaan emotionaalisesto tosi ilkeitä yleensä.

        "poiuytfdfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat kuulua koronaihmiskategoriaan "ylimieliset ja välinpitämättömät". Kyse ei käsittääkseni ollut läheisriippuvuudesta, vaan siitä, että maailma ja oma elämä on mullistunut äkillisesti ja arvaamatta. Psykologiassa saatetaan tällaisista tilanteista käyttää nimitystä KRIISI.

        Psykologisista suojamekanismeissa defensseihin lukeutuu kieltäminen, mitä itse edustat. Ole vain ylimielinen nyt. On aivan mahdollista, että itse romahdat ja reagoit täysin itsellesi yllätyksellisellä tavalla. Ja aloittaja saattaakin olla se, joka vahvistuu ja löytää tapansa selvitä. Nettiin kirjoittaminen oli yritys siihen suuntaan. Huomaatko?

        Lisäksi ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento ja kaipaa kontakteja muihin ihmisiin. Defenssisi ovat niin vahvoja, ettet sitä tajua. Miksi siis kirjoitat itse nettiin? Ettet vaan kuitenkin hae sosiaalisia kontakteja? Todellisena erakkona et kirjoittaisi keskustelupalstoilla. Myönnä pois, oma erakkoutesi on vain kyvyttömyyttäsi läheisiin suhteisiin. Defensseissäsi selität sen valinnaksi. Kyse ei ole valinnoistasi, vaan kyvyttömyydestäsi. Mikä osoittaa, ettet ole parempi siten, kuin ylimielisyydessäsi uskot. Iloista ja opettavaista koronakriisin aikaa sinulle!

        Mä olen juuri viettänyt 8 vuotta yksin asunnossani vammautuneena ja henkisesti kiusattuna puhelinauttajien taholta. Siksi minulle korona ei ole sen kummempaa.

        "poiuytfrdfgh"


      • Anonyymi

        En ole läheisriippuvainen vaan minulla on ulkopuolinen olotila, ku muilla on joku jota saa auttaa ja nähdä ja kuulua hänen joka päiväiseen elämään.

        Ennen ku pääsin eläkkeelle olin pitkän ajan työttömänä, ku en kelpaa oikeisiin töihin. No silloin sain kuulla monesti, että olen laiska ja pummi ja elään toisten rahalla. Se vasta oli rankkaa, ku haukuttiin, ku olin työttömänä.

        Ny ku olen terapia töissä niin täällä haukutaan, ku haluan olla töissä ja jollain tavalla ansaita rahat, jotka minä saan..

        Ennen ku pääsin terapia töihin nukuin päivät ja yöt valvoin, koska ei ollut mitään sisältöä elämääni.. Ja olin kovaa vauhtia muuttumassa erakoksi. Terapia työ pakotii minut olemaan ihmisten kanssa,vaikka todellakin rakastan olla yksin ja vain kotona, mutta se ei olisi todellakaan järkevää, että en olisi lainkaan sosiaalinen...

        No. Kerron vielä tämän, että koulussa minua kiusattiin.

        Ja sen takia ennen terapia työtä olin oikeastaan ilman yhtäkään ystävää, ku en luottanut, Terapia työn avulla opin taas luottamaan ihmisiin ja olemaan muitten seurassa.

        En kaipaa sitä aikaa olenkaan kun en luottanut ihmisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat kuulua koronaihmiskategoriaan "ylimieliset ja välinpitämättömät". Kyse ei käsittääkseni ollut läheisriippuvuudesta, vaan siitä, että maailma ja oma elämä on mullistunut äkillisesti ja arvaamatta. Psykologiassa saatetaan tällaisista tilanteista käyttää nimitystä KRIISI.

        Psykologisista suojamekanismeissa defensseihin lukeutuu kieltäminen, mitä itse edustat. Ole vain ylimielinen nyt. On aivan mahdollista, että itse romahdat ja reagoit täysin itsellesi yllätyksellisellä tavalla. Ja aloittaja saattaakin olla se, joka vahvistuu ja löytää tapansa selvitä. Nettiin kirjoittaminen oli yritys siihen suuntaan. Huomaatko?

        Lisäksi ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento ja kaipaa kontakteja muihin ihmisiin. Defenssisi ovat niin vahvoja, ettet sitä tajua. Miksi siis kirjoitat itse nettiin? Ettet vaan kuitenkin hae sosiaalisia kontakteja? Todellisena erakkona et kirjoittaisi keskustelupalstoilla. Myönnä pois, oma erakkoutesi on vain kyvyttömyyttäsi läheisiin suhteisiin. Defensseissäsi selität sen valinnaksi. Kyse ei ole valinnoistasi, vaan kyvyttömyydestäsi. Mikä osoittaa, ettet ole parempi siten, kuin ylimielisyydessäsi uskot. Iloista ja opettavaista koronakriisin aikaa sinulle!

        Tai sitten ihminen on vain niin itsevarma, ettei koe mitään tarvetta pelätä asiaa, joka tuskin osuu juuri sinuun, jos yhtään ymmärrät matematiikkaa.

        Pelkääminen ei auta yhtään mitään tässä tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat kuulua koronaihmiskategoriaan "ylimieliset ja välinpitämättömät". Kyse ei käsittääkseni ollut läheisriippuvuudesta, vaan siitä, että maailma ja oma elämä on mullistunut äkillisesti ja arvaamatta. Psykologiassa saatetaan tällaisista tilanteista käyttää nimitystä KRIISI.

        Psykologisista suojamekanismeissa defensseihin lukeutuu kieltäminen, mitä itse edustat. Ole vain ylimielinen nyt. On aivan mahdollista, että itse romahdat ja reagoit täysin itsellesi yllätyksellisellä tavalla. Ja aloittaja saattaakin olla se, joka vahvistuu ja löytää tapansa selvitä. Nettiin kirjoittaminen oli yritys siihen suuntaan. Huomaatko?

        Lisäksi ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento ja kaipaa kontakteja muihin ihmisiin. Defenssisi ovat niin vahvoja, ettet sitä tajua. Miksi siis kirjoitat itse nettiin? Ettet vaan kuitenkin hae sosiaalisia kontakteja? Todellisena erakkona et kirjoittaisi keskustelupalstoilla. Myönnä pois, oma erakkoutesi on vain kyvyttömyyttäsi läheisiin suhteisiin. Defensseissäsi selität sen valinnaksi. Kyse ei ole valinnoistasi, vaan kyvyttömyydestäsi. Mikä osoittaa, ettet ole parempi siten, kuin ylimielisyydessäsi uskot. Iloista ja opettavaista koronakriisin aikaa sinulle!

        Tai sitten ihminen on vain niin itsevarma, ettei koe mitään tarvetta pelätä asiaa, joka tuskin osuu juuri sinuun, jos yhtään ymmärrät matematiikkaa.

        Pelkääminen ei auta yhtään mitään tässä tilanteessa.


    • Anonyymi

      Ymmärrän hyvin. Pääsin itse sairaseläkkeelle mt-syillä vuosi sitten. En saa mitään järjestettyä tukea, vaan olen löytänyt itse omat juttuni. Sama juttu silti. Koronan myötä kaikki ryhmät ja sosiaaliset toiminnot loppuivat kuin seinään. Ainoastaan ulkoilu pitää minut elämässä kiinni. Sitten kun ulkoilu kielletään, tapan varmaankin itseni. Olen tottunut liikkumaan kävellen paljon.

      Itsekin ahdistun uutisista. Ahdistus tulee impulsseina, ei se ole koko aja päällä. Ja kuten jo sanoin, itselläni liikunta ja ulkoilu auttaa (kunnes avaan netin, teeveetä ei ole, radiossa pelottelua on vähemmän).

      Oletko nk. riskiryhmää? Jos et, käy ulkona kerran tai mieluusti pari päivässä. Se voimistaa ainakin hetkeksi. Sisällä ollen mieli on väkisin turta ja harmaa. Harva edes nk. normaaleista ihmisistä saa tehtyä kaikkia tavanomaisia askareitaan. Poikkeustila nielee energiaa.

      Ja yritä saada itseäsi tekemään kotonakin jotakin. Massiivisille projekteille tämä aika on huono, mutta pienikin siistiminen (tiskaaminen, pyykin pesu, pölyjen pyyhkiminen...) piristää mieltä. Jotain simppeliä ruokaa voi tehdä itse (vaikka keittää aamupuuron, jollei muuta). Itse saan kulumaan aamutoimiin ja pieniin kotiaskareisiin helposti 3 tuntia. Se aika on ahdistuksesta pois.

      • Anonyymi

        En kuulu riski ryhmään..

        Kuten kerroin koulussa minua kiusattiin.

        En edelleenkään luota ihmisiin.

        Käyn ulkona pyöräilee ja rakastan luontoa.

        Tykkään olla yksin,mutta seinän kanssa ei voi jutella.

        Naapuri apua ei täällä saa ja tiedän koska kun rakas ihminen minulle kuoli niin naapurit eivät välittänyt lainkaan, vaikka olivat minun rakkaan naapurit..

        Eikä naapureilta apua saa...


        Corona kriisi tuli liian pian, koska rakas ihmisen kuoleman yli en ollut päässyt..

        Ikävä rakasta ihmistä. Haluaisin vain päästä hänen ja muitten minun rakkaani luo, jotka ovat kuolleita.

        Haluan elää, mutta ikävä on valtava.

        Rakkaani kuoleman takia minulle soitettiin apua ja sain sitä... Pelottaa vaan, että nämät tukitoimet, jotka minulla on lakkautetaan säästöjen takia...

        Corona kriisi on vakava, mutta sen varjolla ei saa tukitoimet lakkauttaa.

        Pelkään, että terapia työni lakkautetaan kokonaan Corona kriisin takia..

        En voi kysyä minun yhteistyössä olevalta ihmiselt, että saanko jatkaa töissä, ku kukaan ei tiedä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kuulu riski ryhmään..

        Kuten kerroin koulussa minua kiusattiin.

        En edelleenkään luota ihmisiin.

        Käyn ulkona pyöräilee ja rakastan luontoa.

        Tykkään olla yksin,mutta seinän kanssa ei voi jutella.

        Naapuri apua ei täällä saa ja tiedän koska kun rakas ihminen minulle kuoli niin naapurit eivät välittänyt lainkaan, vaikka olivat minun rakkaan naapurit..

        Eikä naapureilta apua saa...


        Corona kriisi tuli liian pian, koska rakas ihmisen kuoleman yli en ollut päässyt..

        Ikävä rakasta ihmistä. Haluaisin vain päästä hänen ja muitten minun rakkaani luo, jotka ovat kuolleita.

        Haluan elää, mutta ikävä on valtava.

        Rakkaani kuoleman takia minulle soitettiin apua ja sain sitä... Pelottaa vaan, että nämät tukitoimet, jotka minulla on lakkautetaan säästöjen takia...

        Corona kriisi on vakava, mutta sen varjolla ei saa tukitoimet lakkauttaa.

        Pelkään, että terapia työni lakkautetaan kokonaan Corona kriisin takia..

        En voi kysyä minun yhteistyössä olevalta ihmiselt, että saanko jatkaa töissä, ku kukaan ei tiedä .

        Työttömiä on runsain mitoin nyt. Enemmän kuin työllisiä. Et ole siinä jamassa yksin. Kaikkien on vaan jaksettava. Itsesäälissä kierriskely ei auta. Mene ulos kävelemään ja palattuasi siivoa kotona vaikka vähän. Se auttaa. Tsemppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kuulu riski ryhmään..

        Kuten kerroin koulussa minua kiusattiin.

        En edelleenkään luota ihmisiin.

        Käyn ulkona pyöräilee ja rakastan luontoa.

        Tykkään olla yksin,mutta seinän kanssa ei voi jutella.

        Naapuri apua ei täällä saa ja tiedän koska kun rakas ihminen minulle kuoli niin naapurit eivät välittänyt lainkaan, vaikka olivat minun rakkaan naapurit..

        Eikä naapureilta apua saa...


        Corona kriisi tuli liian pian, koska rakas ihmisen kuoleman yli en ollut päässyt..

        Ikävä rakasta ihmistä. Haluaisin vain päästä hänen ja muitten minun rakkaani luo, jotka ovat kuolleita.

        Haluan elää, mutta ikävä on valtava.

        Rakkaani kuoleman takia minulle soitettiin apua ja sain sitä... Pelottaa vaan, että nämät tukitoimet, jotka minulla on lakkautetaan säästöjen takia...

        Corona kriisi on vakava, mutta sen varjolla ei saa tukitoimet lakkauttaa.

        Pelkään, että terapia työni lakkautetaan kokonaan Corona kriisin takia..

        En voi kysyä minun yhteistyössä olevalta ihmiselt, että saanko jatkaa töissä, ku kukaan ei tiedä .

        Sun täytyy sitten ostaa köyttä ja mennä metsään.

        Tsemppiä!

        Sinä pystyt siihen!


      • Anonyymi

        Hanki lemmikki. Kissa on kiva. Eläinlääkärille pitää viedä kastraatioon puolen vuoden iässä. Kivaa kauppareissulla muutakin kuin itselle ostaa. Kannattaa jo 4 kuun ikäisestä opettaa valjaisiin. Kissakori mukaan ja ulos vaan miukun kanssa, sillon tällön. Kisun kanssa ei ulkoilut tarvitse mitään säännöllistä rytmiä koska tekee tarpeensa siististi hiekkalaatikolle.
        Koronauutisia voi tsekkailla noin kerran päivässä. yleensä aamulla. Sellanen että tietää missä mennään .MM levinneisyys, kuolemat vaikka oman paikkakuntakohtasen tiedotuksen mukaan.


    • Anonyymi

      Mä olen kanssa sitä mieltä että kriiseihin löytyy yhtä monta suhtautumistapaa kuin on ihmisiäkin.
      Jokainen kokee asiat omalla tavallaan eikä kellään ole oikeutta arvostella jonkun toisen tapaa.

      Itsekin olen mt-kuntoutuja, tosin ja aika hyvin kuntoutunut, mutta siltikään ei ole aina henkisesti helppoa.
      Mulla on ollut pitkään tilanne että sosiaalinen kanssakäyminen on jäänyt vähiin fyysisen vaivan takia, jo pelkästään se aika on ollut todella vaihtelevaa, ylä- ja alamäkeä etenkin pään sisällä.
      Vihdoin pääsin leikkauksella tuosta vaivastani eroon ja toivun hyvää vauhtia entiseen kuntooni joka oli pari vuotta sitten, riensin paikasta toiseen, osallistuin siloin kaikenlaiseen toimintaan.
      Tosin vaivanikin kanssa yritin mennä aina jonnekin pelkällä tahdon voimalla, vaikka kotona sitten kärsinkin taas jälkeenpäin enemmän.

      Ja nyt kun tulen hyvään kuntoon ja pääsisin pian joka paikkaan niin voih, eipä pystykään tämän koronaepidemian takia.
      Taas saa mielessään järjestellä asiat uudestaan ja sopeutua tilanteeseen että oon edelleen jumissa kotona. Siinä mielessä helpompaa kun sitä tuli harjoiteltua jo pari vuotta.
      No nyt on hyvää aikaa tehdä suunnitelmia pidemmällä tähtäimellä ja miettiä valmiiksi mihin kaikkeen tarttuu syksymmällä.

      Itseänikään ei tämä tautitilanne kovasti vaivaa, yritän olla varovainen jo muidenkin ihmisten takia, etten kenellekään kuljeta pöpöjä.
      Tuttavapiiristäni ei ole vielä kukaan ainakaan tietääkseni sairastunut.
      Toki oon vähän huolissani omaisteni ja läheisteni vuoksi, alkaa osa olla jo ikäihmisiä.

      Toisaalta itse ajattelen että liika huoli ja ahdistuminen ei auta tilannetta millään tavalla, päinvastoin, yritän tehdö kotona kaikenlaista pientä ja uutisiakin seuraan mutta kun koronauutiset alkaa tulla korvista niin vaihdan radiossa kaupalliselle kanavalle, niiltä ei tule koronaa yleensä muuten kuin uutisten yhteydessä.

      Eli kun uutiset alkavat ahdistaa niin kannattaa yrittää välttää niiden seuraamista.
      Ja niin täällä meillä kuin muuallakin maailmalla tuntuu uutisissa kerrottavan vain ikävät asiat, kyllähän monet monet ihmiset parantuvat tuosta viruksesta.

      Tsemppiä kaikille, ja mäkin sanon että kyllä tästäkin selvitään.

    • Anonyymi

      Pakkoko on katsoa uutisia ja kuunnella ihmisten juttuja. Alussa kun yritin kaikki uutiset katsoa alkoi tuntua typerältä koko juttu,

      Nyt vältän joitakin päiviä uutisia ja sitten vilkaisen taas mikä on tilanne maailmalla. Tauti menee ohi, on niitä paljon pahempiakin juttuja, jo satoja vuosia mm tähteläisten, historian yms salailu. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.

      Onneksi luonto ja eläimet pääsevät hengähtämään ja nauttimaan kaupungin rannoista yms.

      • Anonyymi

        En katso mielelläni enää uutisia, mutta niihin ei voi olla törmäämättä jos netissä käy.

        Olin hitaasti mutta varmasti pääsemässä rakkaani ihmisen kuoleman yli ku tämä tuli.

        Ny mietin vaan olisipa hän täällä.

        Saisin häntä auttaa ja tukea ja kertoa kuinka rakas ja tärkeä hän on ja pyytää anteeksi ku niin monta kertaa olin tyly ku ruokaa teki ja hän oli maailman paras.

        Hän ei ikinä minua hylännyt, vaikka en osannut häntä arvostaa ja pidin itsestä selvänä.. Sain aina tulla kotiin kylään ku halusin ja aina kysyi onko minulla kaikki hyvin ja tuki minua.

        Parempaa perhettä en ikinä olisi lapsuudessa voinut saada ku mun perhe oli paras.

        Me pärjättiin ja taisteltiin monet ongelmat, mutta mikään kriisi ei ollut meille liian iso, koska meillä oli toisemme. Meillä oli toisemme ja perhe on tärkeämpi kuin mikään raha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En katso mielelläni enää uutisia, mutta niihin ei voi olla törmäämättä jos netissä käy.

        Olin hitaasti mutta varmasti pääsemässä rakkaani ihmisen kuoleman yli ku tämä tuli.

        Ny mietin vaan olisipa hän täällä.

        Saisin häntä auttaa ja tukea ja kertoa kuinka rakas ja tärkeä hän on ja pyytää anteeksi ku niin monta kertaa olin tyly ku ruokaa teki ja hän oli maailman paras.

        Hän ei ikinä minua hylännyt, vaikka en osannut häntä arvostaa ja pidin itsestä selvänä.. Sain aina tulla kotiin kylään ku halusin ja aina kysyi onko minulla kaikki hyvin ja tuki minua.

        Parempaa perhettä en ikinä olisi lapsuudessa voinut saada ku mun perhe oli paras.

        Me pärjättiin ja taisteltiin monet ongelmat, mutta mikään kriisi ei ollut meille liian iso, koska meillä oli toisemme. Meillä oli toisemme ja perhe on tärkeämpi kuin mikään raha

        Voimia sinulle jaksamiseen. Sinulla on ollut jo rankkaa muutenkin ja nyt vielä tuli tämä korona. Kirjoitat kauniisti tästä edesmeenneestä läheisestä ihmisestä.
        Hän on kuitenkin aina mukanasi muistoissasi ja sitä kautta tukenasi.
        Sekin on totta että moni asia on rahaa tärkeämpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimia sinulle jaksamiseen. Sinulla on ollut jo rankkaa muutenkin ja nyt vielä tuli tämä korona. Kirjoitat kauniisti tästä edesmeenneestä läheisestä ihmisestä.
        Hän on kuitenkin aina mukanasi muistoissasi ja sitä kautta tukenasi.
        Sekin on totta että moni asia on rahaa tärkeämpi.

        Voi hyvät ihmiset, älkää moittiko toisianne kaikesta, juuri kun kaivataan tukea.
        Väärä aika kenenkään vähättelylle.
        Kuulun itsekin riskiryhmään, uutisointi ahdistaa ja siksi aloin
        vähentää niiden seuraamista. En voi kuitenkaan mennä avuksi,
        ja tunnen siitä usein syyllisyyttä jopa.
        Älkää moittiko, arvostelko, sillä jokaisella on varmasti täysi työ selvitä tästä.
        Koetetaan tehdä jotain arkista, rauhallista, kävellä ulkona jos mahdollista,
        ja toivotaan hartaasti että epidemia alkaa osoittaa laantumisen merkkejä.
        Päivä kerrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvät ihmiset, älkää moittiko toisianne kaikesta, juuri kun kaivataan tukea.
        Väärä aika kenenkään vähättelylle.
        Kuulun itsekin riskiryhmään, uutisointi ahdistaa ja siksi aloin
        vähentää niiden seuraamista. En voi kuitenkaan mennä avuksi,
        ja tunnen siitä usein syyllisyyttä jopa.
        Älkää moittiko, arvostelko, sillä jokaisella on varmasti täysi työ selvitä tästä.
        Koetetaan tehdä jotain arkista, rauhallista, kävellä ulkona jos mahdollista,
        ja toivotaan hartaasti että epidemia alkaa osoittaa laantumisen merkkejä.
        Päivä kerrallaan.

        Mikäköhän tuossa voimien toivottamisessa ja tekstissä muuten oli moittimista?


    • Anonyymi

      Tilanne on kieltämättä haasteellinen monet ryhmät ja päivätoiminnat on nyt suljettu. Erilaiset rajoitukset huolettaa monia. Monet jätetty tavallaan heitteille koska toimintoja jouduttu sulkemaan. Laitosmuotoista hoitoa vähennetty ja ihmiset on ahdistuneina kotonaan paniikkimuotoisesta informaatiosta mitä joka puolelta toitotetaan. Jossain sanottiinkin, ettei täysin voida kaikkea liikkumista rajata koska se johtaisi itsemurhien rajuun kasvuun. Koska ulkoilu on monelle kuntoutujalle tärkeä ohjelmanumero. Jos tarkoitus on suojella ihmisiä niin ei voida keskittyä vain koronaan ja antaa ruumiita tulla itsemurhien kautta.

      Tilanne on tällä hetkellä monelle erittäin stressaava. Melkein mitään somea ei pysty selata törmäämättä korona asiaan tai kuunnella radiokanavia, katsella televisiota.

      Rajoitukset on samanlaisia kuin vaikka aktiivimalli, kaikkia kurjistus toimia voidaan yksipuolisesti päättää kansalta kysymättä mutta seuraukset voivat olla hyvinkin ikäviä.

      • Anonyymi

        Eikä ole.

        Ihan normaalia arkea pystyy hyvin elämään, jos viihtyy itsekseen. En ymmärrä tätä kriisipuhelua joka paikassa. Tämä menee ohi kuten kaikki taudit ja elämä jatkuu normaalisti.


    • Anonyymi

      Tilanne on kieltämättä haasteellinen monet ryhmät ja päivätoiminnat on nyt suljettu. Erilaiset rajoitukset huolettaa monia. Monet jätetty tavallaan heitteille koska toimintoja jouduttu sulkemaan. Laitosmuotoista hoitoa vähennetty ja ihmiset on ahdistuneina kotonaan paniikkimuotoisesta informaatiosta mitä joka puolelta toitotetaan. Jossain sanottiinkin, ettei täysin voida kaikkea liikkumista rajata koska se johtaisi itsemurhien rajuun kasvuun. Koska ulkoilu on monelle kuntoutujalle tärkeä ohjelmanumero. Jos tarkoitus on suojella ihmisiä niin ei voida keskittyä vain koronaan ja antaa ruumiita tulla itsemurhien kautta.

      Tilanne on tällä hetkellä monelle erittäin stressaava. Melkein mitään somea ei pysty selata törmäämättä korona asiaan tai kuunnella radiokanavia, katsella televisiota.

      Rajoitukset on samanlaisia kuin vaikka aktiivimalli, kaikkia kurjistus toimia voidaan yksipuolisesti päättää kansalta kysymättä mutta seuraukset voivat olla hyvinkin ikäviä.

    • Anonyymi

      Ei korona oikeasti ole niin iso juttu perusterveille ihmisille.

      Yle ei vain viitsi kertoa tätä, koska ihmisten manipulointi on heillä verissä

    • Anonyymi

      Ironista, että yksinäinen ihminen pelkää koronaa, vaikka juuri he ovat parhaimmassa turvassa 😊

      Turha huoli pois, perushygienia riittää pitämään pöpöt loitolla.

    • Anonyymi

      Niin muakin ahdistaa kun mun molemmat vanhemmat kuuluu riskiryhmään eikä mulla ole mitään tukiverkkoja enkä pärjää ilman ulkopuolista apua. Tilanne on nyt jo paha ja pahenee vain viikko viikolta.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006468354.html

      AhdistunutMies

      • Anonyymi

        Ei tästä selvitä joten itsemurha on ainut realistinen vaihtoehto.

        AhdistunutMies


      • Anonyymi

        Mitenhän sua vois auttaa näin kirjoittamalla ?


        "poiuytfdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenhän sua vois auttaa näin kirjoittamalla ?


        "poiuytfdfghj"

        Ei ole realistisesti hyvä vaihtoehto ollenkaan.

        "poiuytfghjk"


    • Anonyymi

      Joo me kuollaan kaikki.

      AhdistunutMies

      • Anonyymi

        Tää on maailmanloppu eikä maailma tule enää koskaan palaamaan entiselleen. Suomessakin tähän kuolee 200 000 ihmistä.

        AhdistunutMies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on maailmanloppu eikä maailma tule enää koskaan palaamaan entiselleen. Suomessakin tähän kuolee 200 000 ihmistä.

        AhdistunutMies

        Jos mulla olis syanidikapseli niin ottaisin sen nyt heti.

        AhdistunutMies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mulla olis syanidikapseli niin ottaisin sen nyt heti.

        AhdistunutMies

        Höpö höpö. Älä ota kaikkea kirjaimellisesti mitä lehdissä lukee. Olen juuri viime aikoina katsonut uutsia eri tahoilta ja huomannut miten paljon turhaa paniikkia koronan varjolla levitetään, perusteettomasti.

        Rajoituksia aletaan muualla jo lieventää. Esim. Norja, Tanska, Itävalta. Suomessa THL on jo todennut että epidemian eteneminen on saatu hallintaan, ja rajoituksia voidaan mahdollisesti jo huhtikuun aikana alkaa vähitellen purkaa.

        Minä olen se joka sulle suositteli koiravideoita aiemmin. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Älä ota kaikkea kirjaimellisesti mitä lehdissä lukee. Olen juuri viime aikoina katsonut uutsia eri tahoilta ja huomannut miten paljon turhaa paniikkia koronan varjolla levitetään, perusteettomasti.

        Rajoituksia aletaan muualla jo lieventää. Esim. Norja, Tanska, Itävalta. Suomessa THL on jo todennut että epidemian eteneminen on saatu hallintaan, ja rajoituksia voidaan mahdollisesti jo huhtikuun aikana alkaa vähitellen purkaa.

        Minä olen se joka sulle suositteli koiravideoita aiemmin. :)

        Itse en kyllä purkaisi mitään rajoituksia ennen loppuvuotta.

        AhdistunutMies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en kyllä purkaisi mitään rajoituksia ennen loppuvuotta.

        AhdistunutMies

        Onhan tää vähän yletöntä että mitä vain kun aukaisee siellä sanotaan korona. Sitä vois olla hyvä suojella aivojaan.


        "poiuygfghjkl"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en kyllä purkaisi mitään rajoituksia ennen loppuvuotta.

        AhdistunutMies

        Ymmärrän että sulla on erityisen hankalaa, kun vanhempasi ovat riskiryhmässä ja joudut asumaan heidän kanssaan. On varmaan pelko tartuttamisesta koko ajan, etkä voi siksi senkään vertaa liikkua vapaasti kuin muut. Mutta kyllä tää kohta ohi menee.

        Media ottaa tilanteesta kaiken irti, koska kauhuotsikot myyvät parhaiten. Myös epätietoisuutta lietsotaan, ja se onkin ehkä kaikkein pahinta. Että poikkeustila voisi jatkua ties miten kauan tahansa. Sehän juuri suistaa ihmiset raiteiltaan, ettei tiedä, kauanko joutuu kärvistelemään. Mutta kun seuraa uutisia laajemmin, niin huomaa muitakin kuin pelottelijoita. Kokeneimmat epidemiologit ovat jo alusta asti sanoneet, ettei tämä ole niin iso asia Suomessa kuin luullaan. Ja se miksi muualla maailmassa, esim. Etelä-Euroopassa, on niin suuret kuolleisuusluvut, johtuu niiden yhteiskuntien erityispiirteistä joita meillä Pohjoismaissa ei ole (tiivis yhteisasuminen, suuret joukot paperittomia siirtotyöläisiä jotka eivät voi eristäytyä eivätkä saa terveydenhuoltoa, sairaanhoidon heikompi taso kuin meillä jne. jne.). Odottele vain, niin huomaat että kohta alkaa helpottaa. Onneksi teillä on se kiva koira, siitä on koko perheelle iloa. Mene sinä ainakin joka päivä kunnon lenkeille sen kanssa ja käy myös kaupassa, turvavälejä pitäen. Et sillä tavoin saa mitään pöpöä vietäväksi vanhemmillesi.
        -edellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että sulla on erityisen hankalaa, kun vanhempasi ovat riskiryhmässä ja joudut asumaan heidän kanssaan. On varmaan pelko tartuttamisesta koko ajan, etkä voi siksi senkään vertaa liikkua vapaasti kuin muut. Mutta kyllä tää kohta ohi menee.

        Media ottaa tilanteesta kaiken irti, koska kauhuotsikot myyvät parhaiten. Myös epätietoisuutta lietsotaan, ja se onkin ehkä kaikkein pahinta. Että poikkeustila voisi jatkua ties miten kauan tahansa. Sehän juuri suistaa ihmiset raiteiltaan, ettei tiedä, kauanko joutuu kärvistelemään. Mutta kun seuraa uutisia laajemmin, niin huomaa muitakin kuin pelottelijoita. Kokeneimmat epidemiologit ovat jo alusta asti sanoneet, ettei tämä ole niin iso asia Suomessa kuin luullaan. Ja se miksi muualla maailmassa, esim. Etelä-Euroopassa, on niin suuret kuolleisuusluvut, johtuu niiden yhteiskuntien erityispiirteistä joita meillä Pohjoismaissa ei ole (tiivis yhteisasuminen, suuret joukot paperittomia siirtotyöläisiä jotka eivät voi eristäytyä eivätkä saa terveydenhuoltoa, sairaanhoidon heikompi taso kuin meillä jne. jne.). Odottele vain, niin huomaat että kohta alkaa helpottaa. Onneksi teillä on se kiva koira, siitä on koko perheelle iloa. Mene sinä ainakin joka päivä kunnon lenkeille sen kanssa ja käy myös kaupassa, turvavälejä pitäen. Et sillä tavoin saa mitään pöpöä vietäväksi vanhemmillesi.
        -edellinen

        Mutta edelllinen ei ole minä

        "poiuytfghjk"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että sulla on erityisen hankalaa, kun vanhempasi ovat riskiryhmässä ja joudut asumaan heidän kanssaan. On varmaan pelko tartuttamisesta koko ajan, etkä voi siksi senkään vertaa liikkua vapaasti kuin muut. Mutta kyllä tää kohta ohi menee.

        Media ottaa tilanteesta kaiken irti, koska kauhuotsikot myyvät parhaiten. Myös epätietoisuutta lietsotaan, ja se onkin ehkä kaikkein pahinta. Että poikkeustila voisi jatkua ties miten kauan tahansa. Sehän juuri suistaa ihmiset raiteiltaan, ettei tiedä, kauanko joutuu kärvistelemään. Mutta kun seuraa uutisia laajemmin, niin huomaa muitakin kuin pelottelijoita. Kokeneimmat epidemiologit ovat jo alusta asti sanoneet, ettei tämä ole niin iso asia Suomessa kuin luullaan. Ja se miksi muualla maailmassa, esim. Etelä-Euroopassa, on niin suuret kuolleisuusluvut, johtuu niiden yhteiskuntien erityispiirteistä joita meillä Pohjoismaissa ei ole (tiivis yhteisasuminen, suuret joukot paperittomia siirtotyöläisiä jotka eivät voi eristäytyä eivätkä saa terveydenhuoltoa, sairaanhoidon heikompi taso kuin meillä jne. jne.). Odottele vain, niin huomaat että kohta alkaa helpottaa. Onneksi teillä on se kiva koira, siitä on koko perheelle iloa. Mene sinä ainakin joka päivä kunnon lenkeille sen kanssa ja käy myös kaupassa, turvavälejä pitäen. Et sillä tavoin saa mitään pöpöä vietäväksi vanhemmillesi.
        -edellinen

        Joo no toivottavasti se koira nyt eläis ainakin vielä jonkun aikaa kun sillä on se (luultavasti syöpäkasvain) mut on se toistaiseks ollut hyvävointinen ja pirteä vaikka on jo vajaan puolen vuoden kuluttua 12-vuotias. On leikkinyt, syönyt, juonut ja lenkkeillyt.

        Meidän toinen koira chihuahua kuoli tuossa Joulukuussa leukemian takia (oli vähän vajaa 10-vuotias.)

        AhdistunutMies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tää vähän yletöntä että mitä vain kun aukaisee siellä sanotaan korona. Sitä vois olla hyvä suojella aivojaan.


        "poiuygfghjkl"

        Joo no ei mikään ihme että ahdistaa kun avaan tv:n tai menee nettiin niin joka tuutista tulee vaan korona korona korona korona niinku maailmassa ei enää muuta olisi.

        AhdistunutMies


    • Anonyymi

      älä lue niitä. Uutiset manipuloivat ihmisiä muutenkin saati nyt.

    • Anonyymi

      Sitäpaitsi vitun ärsyttävää kun aina löytyy niitä jotka luokittelee kaikki ihmiset samaan muottiin. Jos joku kestää sen että hänen ympäriltä kuolee kaikki läheiset vaikka on jo ennestään ollut jatkuva ahdistus, masennus ja paniikihäiriö päällä niin ei se sitä tarkoita että kaikki muut kestää sen. Jotkut ei kestä ollenkaan ja romahtaa lopullisesti ja mitäs sitten kun ei ole turvaverkkoja. Ei mitää ku junan alle vaan tai hyppy sillalta autojen eteen.

      AhdistunutMies

    • Anonyymi

      Joo kyllä tää ohimenee mutta sitä ei kukaan tiedä tapahtuuko se loppukesästä, vasta loppuvuodesta, vai vasta vuoden päästä.

      Sitä ei tiedä koska saadaan rokote ja uskaltaako sellaista itseensä ottaa. En mä omasta puolestani pelkää. Menköön henki jos on mennäkseen. Pelkään ainoastaan läheisteni puolesta.

      AhdistunutMies

    • Anonyymi

      Joo tää ei lopu koskaan, tulee kestämään vielä 2-3-vuotta jos ei tule rokotetta joka pelastaa. Itse ainakin olen todella negatiivisella mielellä ja ahdistunut tän homman suhteen. Jatkuva huoli läheisistä ja vähienkin sijoitusten arvo romahti kun korona aiheutti talous-katastrofin.

      Kohta alkaa jo seuraava kierros eli tää painajainen ei lopu ainakaa vuoteen. Niin ja korona tarttuu ainakin 10 metrin päästä, niin sanottiin uutisissa. Ilmeisesti tällä viruksella on myös sellainen ikävä ominaisuus ettei se poistu koskaan ihmisen elimistöstä ja aktivoituu myöhemmin aina uudelleen. Etelä-Koreassa oli ollut ainaki 91 ihmistä joiden luultiin jo parantuneen mutta sitten tauti iski taas ja testinäytteet oli postiiviset.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006469324.html

      AhdistunutMies

      • Anonyymi

        Luet nyt liian kirjaimellisesti noita uutisia. Koronatilanteeseen on monta eri näkökulmaa asiantuntijoilla. Usko mua, se tulee menemään ohi. Kohta.

        Siitä "kestämisestä", niin on tosiaan älytöntä odottaa, etä joku kestäisi jotain, mikä hänelle on kestämätöntä. Oli se sitten läheisen menetys, tai joku muu asia. Vaikka koiran menetys voi olla todella iso asia ihmiselle. Minulle lemmikin menetys oli monen vuoden suru, kyseessä ei ollut koira vaan kissa.

        Ihmiset niin tykkäävät vähätellä toisten kokemuksia.

        Sulla on ollut paljon menetyksiä. Ja pitää pelätä vielä nykyisenkin koiran, sekä vanhempien puolesta. Se on todella raskas tilanne. Kuitenkin masennuksessa ihminen näkee kaiken mustana. Ei näe värejä, vaikka niitäkin on.

        Ajatella, että teillä on kaksi koiraa saanut niin hyvän kodin. Kaikilla koirilla ei ole ihmistä ja kokonaista perhettä jopa, jonka vierellä lenkkeillä ja nukkua. On niin paljon heitteillejätettyjä eläimiä. Ehkä myöhemminkin joku tai jotkut koirat saavat teiltä hyvän kodin. Olen ollut eläinsuojeluhommissa, ja huomannut siellä, kuinka vähän oikeastaan on todella hyvää huolta pitäviä koteja. Monet pitävät vähän niin ja näin. Hirvittää ajatella kaikkia koiria, jotka ovat huonoissa oloissa, ja mitä ne joutuvat kestämään. Sinun vastauksestasi huokuu kiintymys ja huolenpito lemmikkieläintä kohtaan. Se on niin hieno asia, että minusta sun pitäisi ihan ajatella niin, että olet tuomassa tähän maailmaan valoa silläkin tavalla. Sinua todella tarvitaan.


    • Anonyymi

      Uutiset nykyään eivät ole uutisia, vaan vanhan kertaamista.

      Ketä kiinostaa kuulla uudet korona-lukumäärät, kuolleina tai muuten. Ei ketään!

      Ihmisiä kuolee joka päivä. Miksi uutisissa ei lueta päivittäisiä kuolinlukuja, jotka kattaisivat kaikki kuolemat. Jos näin tehtäisiin, kuulijat ja katsojat osaisivat suhteuttaa asioita.

      Ok, joka viikonloppu kerrotaan, että Lotossa oli tällä kertaa yksi päävoittaja. Mutta samalla ei kerrota kuinka monta ihmistä tällä viikolla kuoli, kuka mihinkin.

      Jokainen samaistuu tuohon Lottovoittajaan, mutta kukaan ei niihin kuolleisiin,

    • Anonyymi

      Miksi?

      Elä elämääsi ja jätä median trollit omaan arvoonsa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe