Kenellä on Hämeenlinnan nopein mopo?

Anonyymi

Kysyn tosissani. Haluan tietää onko esm. 1980 luvun Tunturi Tigre nopeampi kuin 1960 luvun Rabenneick! Viritettynä ehkä? Mikä mahtaa olla mopedien nopeusennätys Hämeenlinnassa?.

98

2019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Naapurin Pekalla oli Solifer ja ilman satulaa sillä pääsi 89km/h poliisit mittasi. Satula hidasti sen verran että pääsi vain 80km/h

      • Anonyymi

        Polkupyöräällä on ajettu 134 km/h ja urheiluauton imussa Utahissa suola-aavikolla 296 km/h
        Tuntuisi kovin pieneltä ajaa 89km/h mpedilla. muka pääsisi sataan, sataanviiteenkymppiin.


    • Anonyymi

      Mikä mahtaa olla mopon nopeus suomen ennätys?

    • Anonyymi

      En tiedä, mutta sartsan mopo keulii ainakin nykyään todella pahasti

      • Anonyymi

        Naapurissa oli Karilla Solifer4 Speed. Kulki 189km/h kun Poliisit pysäytti Kirstulan suoralla. Jos olisi ottanut peilit jä itse asentamansa vilkut pois niin olisi voinut 200km/h mennä rikki. Karihan elää vielä.


    • Anonyymi

      Pavosen Heskalla oli aikoinaan kovin solisuitsa. Ei saanu kytätkään kiinni muuten kuin kotoa myöhemmin

    • Anonyymi

      Takavuosina laitettiin rrisiiniöljyämopo- bensan sekaan. Sillä sai huippunopeuden nouseen 25 %. Siitä tuli kivat käryt ja hajut. Ihan kuin olis ollu TT ajoissa .
      Muistaakseni Pirisen Vellu sai kovat sakot kun ajoi risiinillä 123km/h tutkaan ja ilman jarruja.

    • Anonyymi

      Takavuosina laitettiin rrisiiniöljyämopo- bensan sekaan. Sillä sai huippunopeuden nouseen 25 %. Siitä tuli kivat käryt ja hajut. Ihan kuin olis ollu TT ajoissa .
      Muistaakseni Pirisen Vellu sai kovat sakot kun ajoi risiinillä 123km/h tutkaan ja ilman jarruja.

      • Anonyymi

        Muistan kanssa ton Pirisen Vellun vehkeen. Taisi olla Tunturi merkkinen ja modattu kahdella moottorilla ja vielä kardaanivetoinen. Huhuthan kertoi, että olisi kerran ajanut tutkaan Miemalassa ja Poliisit olivat mitanneet nopeudeksi huikeat 198 km/h. Kunssin Allihan noita tuplamoottoreita silloin aikoinaan Tyrvännössä rakenteli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kanssa ton Pirisen Vellun vehkeen. Taisi olla Tunturi merkkinen ja modattu kahdella moottorilla ja vielä kardaanivetoinen. Huhuthan kertoi, että olisi kerran ajanut tutkaan Miemalassa ja Poliisit olivat mitanneet nopeudeksi huikeat 198 km/h. Kunssin Allihan noita tuplamoottoreita silloin aikoinaan Tyrvännössä rakenteli.

        Kunssin Alli oli käyny EHKAK moottoripyörälinjan. Se osasi rakentaa homemade moottoreitakin mopoihin.. Kerran se oli kokeillut onnistuuko mopoon laittaa pitkäiskuinen sivuventtiilinen nelitahtinen V4. Onnistuihan se, mutta siitä tuli liian korkea, oli liikaa tuulivastusta, siis sen verran liikaa ettei 200km/ ylittyny vastatuuleen. Kovaan myötäseen kyllä kulki 103km/h kun kuskin selkä oli purjeena.


      • Anonyymi

        Kuka on tuo Pirisen Vellu josta joskus aiemminkin on meuhkattu täällä !? Tarkoitatteko sitä Piri-Mattia joka speedyä nautiskelee,myös Veli-Piri-Matiksi kutsuttu. Ajeli joskus 3-speedyä solikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on tuo Pirisen Vellu josta joskus aiemminkin on meuhkattu täällä !? Tarkoitatteko sitä Piri-Mattia joka speedyä nautiskelee,myös Veli-Piri-Matiksi kutsuttu. Ajeli joskus 3-speedyä solikkaa.

        Vai tarkoitatko 4speedyy????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tarkoitatko 4speedyy????

        Piri-Velmatilla tais nelkku speed solkku olla. Silmät punasena aina paahto meneen ja sieraimet jauhossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piri-Velmatilla tais nelkku speed solkku olla. Silmät punasena aina paahto meneen ja sieraimet jauhossa.

        Taitaapi olla härski ukkeli sitten. jos totta nuo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaapi olla härski ukkeli sitten. jos totta nuo.

        härskihän tuo on, todella härski. yhhyh...


    • Anonyymi

      Kenellä oli viritetty Tuppa-Panturi, kaasarilla rajotettu max 250 km/h?

    • Anonyymi

      Mun Honda Monkey meni mersun mittarin mukaan 138km/h, sitten loppui mersusta vauhti, niin ei saatu tarkkaa lukua. Mittarivirhe huomioiden kuitenkin 130km/h.

      Solifer SM 100km/h, PV noin 110km/h.

      Vuoriolle terveisiä, ettet saanut kiinni 🤣

      • Anonyymi

        Kunssin Allin serkulla Tallin Kunellahan oli oikein virityspajakin Rengossa. Kunehan asensi Pappa Tuntsaan Saab 96:n moottorin mutta vaihtaminenhan olikin vaikeampaa kun 96:ssa oli vapaakytkin ja rattivaihde. Pyyttämön suoralla se sai sillä nelosvaihteella huipuiksi oman mittarin mukaan 212 km/h ennen kuin takakumi Tuntsasta levähti. Kardaanivetoinenhan toikin oli kun Pirisen Vellu oli siinä pääsuunnittelijana. Taitaa toi 212 km/h olla edelleen Hämeenlinnan ennätys mopoluokassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunssin Allin serkulla Tallin Kunellahan oli oikein virityspajakin Rengossa. Kunehan asensi Pappa Tuntsaan Saab 96:n moottorin mutta vaihtaminenhan olikin vaikeampaa kun 96:ssa oli vapaakytkin ja rattivaihde. Pyyttämön suoralla se sai sillä nelosvaihteella huipuiksi oman mittarin mukaan 212 km/h ennen kuin takakumi Tuntsasta levähti. Kardaanivetoinenhan toikin oli kun Pirisen Vellu oli siinä pääsuunnittelijana. Taitaa toi 212 km/h olla edelleen Hämeenlinnan ennätys mopoluokassa.

        Tää on kova!


      • Anonyymi

        Vuorio oli kyllä varsinainen sankari, muuhun ei ollut kuin mopopoikia kiusaamaan.

        Olisittepa nähneet joskus ilmeensä, kun tuli meitä siviili-Samaralla vastaan, juuri roheasti Hattelmalantiellä ohitettiin piikkisillä muita, eikä saanut reppana pistoolitutkaa vedettyä kojelaudasta irti, että olisi nopeudet saanut :)


    • Anonyymi

      Pientä pajoitusta, niin tunkka ulkee
      https://www.youtube.com/watch?v=46GdaB1rQWo
      Turengissa oli aikanaan nitrometaanilla ryyditetty tuntsa, siihen aikaan kun palstan räkänokkien vanhemmat olivat itse vielä hiekkalaatikolla.

    • Anonyymi

      Makalla on Suzuki PV, 1100cc GSXR:n koneella.
      Saattaa olla kylän nopein?

      • Anonyymi

        Makan mopon nopeus on kyllä ihan kuvitelmaa. Tyrvännössä on Tehtaan Arskalla 2200 cc Transitin turbo koneella oleva Solifer Four Speed. Tyrväntöhän kyllä kuuluu Hattulaan mutta Arskan kone on taatusti myös Kanta-Hämeen nopein. 0-100 km/h ottaa Lepaan suoralla 0.8-0.9 sekuntia, riippuen kelistä. Mopo on ihan tieliikennekäytössä ja usein parkissa Parolan S-Marketin parkkiksella kun Arska Tehdas toimii myös kaupan fillarilähettinä.


    • Anonyymi

      Vellu Pirinen oli ollu Imatran ajoissa tilaamallaan Zyndap mopolla ja osallistui 500m3 lähtöön takamatkalta, muut lähti edestä kalkkiviivalta. Zyndappi oli ryyditetty isommalla 550m3 ylikokoon poratulla sylinterillä ja männällä. Oli niin tiukka paketti ettei männänrenkaat enää mahtunu väliin. Vellu haki ennen lähtöä Imatran apteekista puolen litran pullollisen verran lisää piirustuksia koska halusi varmistaa että lähteee! Niin tiukat oli puristukset että ei Vellu jaksanu pilkasta käyntiin vaan piti Vammaisen kauhalla painaa vauhdilla käynnistyspoljinta. Lähti kyllä käyntiin mutta kun ammuttiin lähtölaukaus ja Vellu vapautti kytkimen niin perkule ketjut katkes ja se oli siinä.

      • Anonyymi

        Hauskoja muisteloita.

        Mutta se oli silloin ja nyt on nyt. Silloin ajettiin polttomoottoreilla, nyt on sähkö.

        Ajetalkaas, kun tuollaiseen kiinanskootteeriin lykätään sähkömoottori ja riittävästi virtaa. Kyllä lähtee.

        Mulla itsellä on katulaillinen sähköpolkupyörä, jossa on enemmän vääntöä kuin Nissan Micrassa, jonka omistin lamavuosina 1993-1995. Eli 70 nm. Se on sen verran, että tällainen keski-ikäinen ukko saa tasamaalla (tai no, pienessä ylämäessä) ketjut polkemalla katki.

        Tuollaisella lievästi viritetyllä sähköskootterilla ajaisi kahdeksikko vanhan polttomoottorivehkeen ympärillä.


      • Anonyymi

        550m3 on kyllä aika stanan iso. 100m korkee ja 5m halkaisija? On siinä pytyllä kokoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        550m3 on kyllä aika stanan iso. 100m korkee ja 5m halkaisija? On siinä pytyllä kokoa

        Ääh, sylinterihän on pyöreä. 100m korkea ja 10m halkaisija?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ääh, sylinterihän on pyöreä. 100m korkea ja 10m halkaisija?

        Laskento-opin tunnille, halkaisija noin 2,64 metriä, jos pitää olla 100 metriä korkea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskento-opin tunnille, halkaisija noin 2,64 metriä, jos pitää olla 100 metriä korkea

        Matikka ei selvästikään ole vahvuutesi


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ollilan jorma teki mopoihin parhaat putket. Pitkällä aperiitalla tai Ruskalla odottaessa!

      • Anonyymi

        Muistaako kukaan Sibeliuksenkadun loppupään puutalokorttelissa, vähän ennen Matkustajakoti Rantaa, taisi olla yhtä porttikongia ennen. Vai oliko edellinen puutalo? Siellä pihan perällä oli mopokorjaamo jota piti IKU?
        Oli tuumasi mullekin krossityylisen mopon 400 mk


    • Anonyymi

      Mä olin tsupparina kaupassa ja mulla oli 3-pyöräinen mopo jossa oli kuution lava edessä. Vein sillä kauppaostoksia asiakkaille. Maidot asiakkaiden omissa kannellisissa maitohinkeissä ja ostokset asiakkaan kassissa. Vanhukset tuli kauppaan ja jätti ostokset juoksupojan tuotavaksi. Viritin sitä mopoa laittamalla siihen Solifer dynamoista 8-in Line eli tein sähkö/poljenta hybridin. Dynamosta meni johdot polkimien ja kun nosti jalat eteen kaukalon reunalle lähti kiihtymään. Ja taas kun laittoi jalat polkusimille niin sai hiljentymään ja jarrulla pysähtyyn.
      Kerran kävi yhden talon portilla nolosti kun tulin täysillä jalat kaukalon reunalla ja käänsin portista sisään ja piti laittaa jalat polkisinkin niin sekosin pedaaleissa ja täysillä portista sisään kahdella pyörällä. Pysähtyi kyllä piharakennuksen kivijalkaan ja maidot seinälleen. Onni on pari viikkoa.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko että teit polkupyörän Solifer dynamoista 8-in Line sähkömoottorin eli niin kuin sähkö/poljenta hybridin tukemaan fillarin poljentaa??? Olit edellä aikaasi 50 vuotta! Vasta muutaman vuoden on ollu keksittyjä vastaava sähköpolkupyörä!


    • Anonyymi

      Suoli24- palstalla usein ollaan jälkiviisaasti muita edellä... TÄH?!?

    • Anonyymi

      Aikamoinen tapaus eilen Sairiossa. On mainittu MTV3 Uutisissakin.
      Sairionkatua kohti Kaarlonkatua oli iltamyöhällä ilman valoja viritetyllä Jupiter mopolla ilman pakoputke ajanut Tane lempinimellä tunnettu alaikäinen 12 v nuorukainen ilmeisesti pilvessä takaa-ajavan poliisin Tutkamittauksen mukaan 50/km rajoitusalueella 123km/h. Poliisi oli kiihdyttänyt rinnalle Sairionkadun ja Kaarlonkadun kulmassa ja näyttänyt keskisormea.

      • Anonyymi

        Joo, juttu on näköjään jo Seiskassakin. On se kumma että virkavalta näyttää vauhdissa ja vielä mutkassa keskisormea alaikäiselle lapselle. Hävytöntä käytöstä.


    • Anonyymi

      Mopo on max.50cc !

      • Anonyymi

        Viritetty mopo on 50cc


    • Anonyymi

      Nyt olis mopoileville juoksulenkille töitä kisaamassa koronakaranteeni osoitteisiin ruokaostoksia lähikaupoista.
      1950 - 1960 luvuilla oli aikaa sitten kadonnut ammatti nuorille, juoksupoika eli lähetti ja tytöille kotiapulainen., Palkka oli pieni mutta oppi heräämään aamulla aikaisin jo 15 vuotiaana ja tekemään ahkerasti töitä tupakkirahojen eteen. Nämä ammatit katosivat kun suomeen tuli laki minimipalkasta.

    • Anonyymi

      Nyt olis mopoileville juoksulenkille töitä kisaamassa koronakaranteeni osoitteisiin ruokaostoksia lähikaupoista.
      1950 - 1960 luvuilla oli aikaa sitten kadonnut ammatti nuorille, juoksupoika eli lähetti ja tytöille kotiapulainen., Palkka oli pieni mutta oppi heräämään aamulla aikaisin jo 15 vuotiaana ja tekemään ahkerasti töitä tupakkirahojen eteen. Nämä ammatit katosivat kun suomeen tuli laki minimipalkasta.

    • Anonyymi

      Wanhuksille tiedoksi että nykyiset mopot jos pysytään 50 kuutioisissa kulkee yli 130 mut alle 140. En tiedä mitä ennen kulkivat mut nyt menee tuon, tasaisella ja gps mittauksella.
      Isommalla pytyllä tai moottorilla sitten vaikka mitä mut 50cc menee ton

    • Anonyymi

      Kuulehan ylläpidon Sefu. Sinä vihervasemmistolainen sanasokea vokaalikorpraali, suoli24hämppy sensuuriosaston virtuaalikielipoliisi. Olet aiheettomasti poistanut alla olevan nyt uudelleen lähettämäni viestin, vaikka olen muokannut sen vastaamaan suoli24 sääntöjä poistamalla siitä sanat
      " stalinistinen" ja "kommari". Luepa se ainakin ensin ennenkuin painat liipaisinta.

      • Anonyymi

        Ei täällä mitään sefua ole...
        Tekoälyinen robotti etsii kiellettyjä sanoja ja poistaa viestin ymmärtämättä asiasta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täällä mitään sefua ole...
        Tekoälyinen robotti etsii kiellettyjä sanoja ja poistaa viestin ymmärtämättä asiasta yhtään mitään.

        Pirisen Vellun naapurilla Timo Hokkasella on kyllä ihan kauhea peli aikoinaan. Honda Monkeyhin oli laitettu Mersu 220:n diesel kone. Otti Pälkänetiellä Katinalan kohdalla huiput pieneen myötätuuleen ja vaikka ei tätä kukaan uskokaan niin 322 Km/h oli hetkellinen nopeus mopon oman mittarin mukaan eli on kai edelleenkin Hämeenlinnan ennätys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pirisen Vellun naapurilla Timo Hokkasella on kyllä ihan kauhea peli aikoinaan. Honda Monkeyhin oli laitettu Mersu 220:n diesel kone. Otti Pälkänetiellä Katinalan kohdalla huiput pieneen myötätuuleen ja vaikka ei tätä kukaan uskokaan niin 322 Km/h oli hetkellinen nopeus mopon oman mittarin mukaan eli on kai edelleenkin Hämeenlinnan ennätys

        muistan kyllä tuon Timo Hokkasen, asui alivuokralaisena Kujasen Ollin talossa Pekolassa ja molemmat olivat melkoisia pyörähulluja, mopojakin virittelivät kun sille päälle sattuivat


    • Anonyymi

      Kuulehan ylläpidon Sefu.
      Sinä vihervasemmistolainen sanasokea vokaalikorpraali, suoli24hämppy sensuuriosaston virtuaalikielipoliisi.
      Olet aiheettomasti poistanut parikymmenrtä kertaa ainakin alla olevan ny vittu toistuvasti uudelleen uudelleen uudelleen lähettämäni viestin, vaikka olen muokannut sen vastaamaan suoli24 sääntöjä poistamalla siitä sanat
      " stalinistinen" ja "kommari". Luepa se ainakin ensin ennenkuin painat liipaisinta. Ellet mitään muuta osaa kuin sensuroida aiheettomasti niin vetelehän homo käteesi.

      • Anonyymi

        Jatkuu...
        Pena joka oli Hätilän kirkon kellarissa toimivan paperilennokki kerhon jäsen ja tiesi kaiken lentokoneista huusi JUMANKAUTA POJAT McDonnell Douglas F/A-18 Hornet lensi just yli kaupungintaloja kohti!

        Timppa joka tiesi kaiken mopoista ja scootereista sanoi ettei se ollu McDonnell Douglas F/A-18 Hornet vaan sen äsken ohi menneen stalinistisen kommunistimaalarin ASE 50cc, se oli ottanut pakoputken vaan pois että kuulostaisi 500cc BSA:lta


      • Anonyymi

        Ilmeisesti tässä osasssa viestiä on joku sana minkä takia sensuurirobotti on poistanut tämän viestin ...
        Leikkasin viestin kahteen osaan, alaosa näköjään kelpasi
        Nyt tsekkaan mikä sana viestin yläosassa aiheutti sensuuri-toimenpiteen koko viestille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tässä osasssa viestiä on joku sana minkä takia sensuurirobotti on poistanut tämän viestin ...
        Leikkasin viestin kahteen osaan, alaosa näköjään kelpasi
        Nyt tsekkaan mikä sana viestin yläosassa aiheutti sensuuri-toimenpiteen koko viestille...

        Nykymopot, tai siis skootterit ovat kuin tyttöjen ja piimähiha vellihousupoikien naistenpyöriä joissa on 50cc kone.

        Toista oli 1950 luvulla kun eräskin Aulangontien varren ns. Kaupungin puutalo-slummissa asunut Stalinistinen kommari joka oli maalari osti vihreän Ase-merkkisen mopon joka näytti ihan polkupyörän ja Singer poljettavan ompelukoneen hybridiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tässä osasssa viestiä on joku sana minkä takia sensuurirobotti on poistanut tämän viestin ...
        Leikkasin viestin kahteen osaan, alaosa näköjään kelpasi
        Nyt tsekkaan mikä sana viestin yläosassa aiheutti sensuuri-toimenpiteen koko viestille...

        Nykymopot, tai siis skootterit ovat kuin tyttöjen ja piimähiha vellihousupoikien naistenpyöriä joissa on 50cc kone.

        Toista oli 1950 luvulla kun eräskin Aulangontien varren ns. Kaupungin puutalo-slummissa asunut Stalinistinen kommari joka oli maalari osti vihreän Ase-merkkisen mopon joka näytti ihan polkupyörän ja Singer poljettavan ompelukoneen hybridiltä.


      • Anonyymi

        Huudettiin kuorossa maalarille hop hop hop!

        Maalari avasi ilokaasuhan,
        meni makuulleen tankin päälle ja väänsi kaasun täysille. Ette ehkä usko piimähihat, mutta kyllä lähti ASE!

        Mustaa vanaa jäi Vaneritehtaan kohdalla olevalle Lyylin kioskille asti vaikka tietä ei silloin ollut vielä asfaltoitu.

        Äänikin oli kova.


      • Anonyymi

        Huudettiin kuorossa maalarille hop hop hop!

        Maalari avasi ilokaasuhan,
        meni makuulleen tankin päälle ja väänsi kaasun täysille. Ette ehkä usko piimähihat, mutta kyllä lähti ASE!

        Mustaa vanaa jäi Vaneritehtaan kohdalla olevalle Lyylin kioskille asti vaikka tietä ei silloin ollut vielä asfaltoitu.

        Äänikin oli kova.


    • Anonyymi

      Jarnon mopo varmaankin??

    • Anonyymi

      Eiköhän ne nopeimmat mopot olleet 70-80 luvulla ahvenistolla kun oli vielä 50cc TT-luokka. Kyllä muuten kiersivät ja vaihteita oli riittävästi !

    • Anonyymi

      Aikoinaan 1950 luvulla oli Kaupungin puistossa talvisin kilpailuja joissa moottoripyörä veti käydessä hiihtäjää ilman sauvoja..
      Reitti kulki osin Vanajan jäälläkin ja nousi puistoon takaisin jyrkimmästä rinteestä. Yhtenä sunnuntaina, muistan sen hyvin koska olin itsekin kisassa mukana viritetyllä Tunturi Tigerillä johon oli asennettu 2 kpl ylikokoon porattuja Homelite moottorisahan moottoreita, yksi kumpaankin pyörään, siis etu ja takapyörään. Se oli siis ns 50% neliveto. Kulki puoli metriä syvällä suossakin kuin hirviuros, paalut vain lenteli. Hiihtäjä joka oli perässä köyden päässä oli itse Susikalle eli Kalevi Oikarainen jos muistatte miehen. Heti lähdön jälkeen Susikallelta irtosi köysi käsistä jota en huomannut vaan ajoin Tigerillä kuin sutta munille... Vähän ennen maalia oli se kaikkein Jyrkin ylämäki.. olin juuri ja juuri pääsemässä ylös kun alkoi sutia... takaa kuulu puolivälistä mäkeäi Susikallen kiukkuinen huuto Havuja Perkele ja ilmeisesti joku havutti ladun koska Susikalle oli pian kolkuttelemassa kannoilla ja huusi Latua Perkule! Pakkohan sille oli antaa latua ja niin Susikalle voitti kultaa ja minä perässä pronssia koska siinä rytäkässä meni Jarno Saarinen ja Veikko Hakulinen ohi...

      • Anonyymi

        Muistan hyvin tuon Kaupunginpuiston kisan jossa motskari veti hiihtäjää joskus jopa ratsastaja ja hevonen veti hiihtäjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan hyvin tuon Kaupunginpuiston kisan jossa motskari veti hiihtäjää joskus jopa ratsastaja ja hevonen veti hiihtäjää.

        Olikohan sama kisa ja samana vuonna jolloin oli myös autoluokka ja sama hinaussysteemi. Velipuolellani Kalkun Mullella oli kisassa Hilman Imp ja minä hinauksessa. Voittohan siitäkin kisasta tuli kun Hilmaniin oli asennettu Scania Vabiksen moottori ja jäärata-ajoista tutut piikkipyörät. Etelärinnekin nousi kevyesti kakkos-vaihteella ja siinä se ratkaisu sitten tulikin kun muut jäivät siihen rinteeseen sutimaan. Oi niitä aikoja ja kisoja.


    • Anonyymi

      Moni 1940 luvulla syntynyt varmaan muistaa serkkuni Onanias Runkmannin jolla oli Jo vuonna 1941 Suomen ensimmäinen mopo merkiltään Massey Fergussonni.
      Siinä oli ylikokoon porattu Kiinalainen 9-sylinterinen Bajamaja moottori ilman mäntiä ja kampiakselia jotka oli korvattu hevosvetoisen niittokoneen Wankel kiertomäntämoottorilla jokaon kevyt, tehoonsa nähden pienikokoinen ja tärinättömästi käyvä polttomoottori. Onanias osallistui sillä vuosittaiseen Imatran ajoon, tosin keskeyttäen joka kerta jo lähdössä koska ketjut eivät kestäneet hirvittävää Wankel mottorinn tuottamaa vääntöä Testipenkissä ennen kisaa Masseyn väkipyörä oli hitsattu kiinni rautakankeen joka vääntyi spiraaliksi kierrosten ollessa 728678676 romaani kun Onanias vapautti kytkimen.

      • Anonyymi

        taidat kyllä ny jekuttaa meitä......ei nelkytluvulla porattu ylikokoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taidat kyllä ny jekuttaa meitä......ei nelkytluvulla porattu ylikokoon.

        samaa mieltä, selvä jekutus. 40-luvulla noissa koneissa oli vain pirtsapakarit tuomassa lisätehoa. Hämeenlinnassakin oli monta pajaa tuolloin jotka pakareita väsäsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        samaa mieltä, selvä jekutus. 40-luvulla noissa koneissa oli vain pirtsapakarit tuomassa lisätehoa. Hämeenlinnassakin oli monta pajaa tuolloin jotka pakareita väsäsivät.

        mopo-sportti perustettiin kai 70-luvulla. sit sai ylikoon mäntiä. näin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taidat kyllä ny jekuttaa meitä......ei nelkytluvulla porattu ylikokoon.

        En jekuta...
        Tässä on kaupungin virallisen tiedotteen ote jossa kerrotaan näistä kaupunginpuistob moottoripyörä kisoista ja mainitaan serkkuni Onanias Runkman sekä

        Kaupunginpuistossa oli alettu viimeistään 1950-luvun puolella pitää tansseja puiston laituriin ankkuroidun vanhan proomun kannella (Hämeen linna -toimikunta 1992, 77; LHTA 3). Tanssilava, jota kutsuttiin Parkiksi, jäi pois käytöstä 1960-luvulla (Hämeen linna -toimikunta, 1992:77). Laiturin kohdalla ylempänä rinteessä on ollut 1950-luvun lopulta lähtien aisakeinu (KUVA 73 A-B) (TTA 1). 1950-luvulla
        Kaupunginpuistossa puistossa on järjestetty myös moottoripyörä hiihtäjä kisoja joissa moottoripyörä veti köyden päässä suksilla ilman sauvoja ollutta hiihtäjää. Mainittakoon Hämeenlinnan oma poika Onanias Runkmannin jolla oli Jo vuonna 1941 Suomen ensimmäinen mopo merkiltään Massey Fergussonni. Siinä oli ylikokoon porattu Kiinalainen 9-sylinterinen Bajamaja moottori ilman mäntiä ja kampiakselia jotka oli korvattu hevosvetoisen niittokoneen Wankel kiertomäntämoottorilla jokaon kevyt, tehoonsa nähden pienikokoinen ja tärinättömästi käyvä polttomoottori. Eräässä kisassa Onanias Runkman tuli kolmanneksi ja sai pronssia.
        Kaupunginpuistossa ja Aulangon puistossa järjestettiin myös moottoripyörien maantieajoja, TT-
        kilpailuja, ennen kuin Ahvenistolle valmistui moottorirata vuonna 1967 (Kipinoinen
        1986, 693; LHTA 5; Carbx 2005).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En jekuta...
        Tässä on kaupungin virallisen tiedotteen ote jossa kerrotaan näistä kaupunginpuistob moottoripyörä kisoista ja mainitaan serkkuni Onanias Runkman sekä

        Kaupunginpuistossa oli alettu viimeistään 1950-luvun puolella pitää tansseja puiston laituriin ankkuroidun vanhan proomun kannella (Hämeen linna -toimikunta 1992, 77; LHTA 3). Tanssilava, jota kutsuttiin Parkiksi, jäi pois käytöstä 1960-luvulla (Hämeen linna -toimikunta, 1992:77). Laiturin kohdalla ylempänä rinteessä on ollut 1950-luvun lopulta lähtien aisakeinu (KUVA 73 A-B) (TTA 1). 1950-luvulla
        Kaupunginpuistossa puistossa on järjestetty myös moottoripyörä hiihtäjä kisoja joissa moottoripyörä veti köyden päässä suksilla ilman sauvoja ollutta hiihtäjää. Mainittakoon Hämeenlinnan oma poika Onanias Runkmannin jolla oli Jo vuonna 1941 Suomen ensimmäinen mopo merkiltään Massey Fergussonni. Siinä oli ylikokoon porattu Kiinalainen 9-sylinterinen Bajamaja moottori ilman mäntiä ja kampiakselia jotka oli korvattu hevosvetoisen niittokoneen Wankel kiertomäntämoottorilla jokaon kevyt, tehoonsa nähden pienikokoinen ja tärinättömästi käyvä polttomoottori. Eräässä kisassa Onanias Runkman tuli kolmanneksi ja sai pronssia.
        Kaupunginpuistossa ja Aulangon puistossa järjestettiin myös moottoripyörien maantieajoja, TT-
        kilpailuja, ennen kuin Ahvenistolle valmistui moottorirata vuonna 1967 (Kipinoinen
        1986, 693; LHTA 5; Carbx 2005).

        Ok, Uskottavahan tuo on, koska näköjään kaupungin virallinen tiedotekin näkyy julkaisseen Onanias Runkmannin kilpamoposta jutun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En jekuta...
        Tässä on kaupungin virallisen tiedotteen ote jossa kerrotaan näistä kaupunginpuistob moottoripyörä kisoista ja mainitaan serkkuni Onanias Runkman sekä

        Kaupunginpuistossa oli alettu viimeistään 1950-luvun puolella pitää tansseja puiston laituriin ankkuroidun vanhan proomun kannella (Hämeen linna -toimikunta 1992, 77; LHTA 3). Tanssilava, jota kutsuttiin Parkiksi, jäi pois käytöstä 1960-luvulla (Hämeen linna -toimikunta, 1992:77). Laiturin kohdalla ylempänä rinteessä on ollut 1950-luvun lopulta lähtien aisakeinu (KUVA 73 A-B) (TTA 1). 1950-luvulla
        Kaupunginpuistossa puistossa on järjestetty myös moottoripyörä hiihtäjä kisoja joissa moottoripyörä veti köyden päässä suksilla ilman sauvoja ollutta hiihtäjää. Mainittakoon Hämeenlinnan oma poika Onanias Runkmannin jolla oli Jo vuonna 1941 Suomen ensimmäinen mopo merkiltään Massey Fergussonni. Siinä oli ylikokoon porattu Kiinalainen 9-sylinterinen Bajamaja moottori ilman mäntiä ja kampiakselia jotka oli korvattu hevosvetoisen niittokoneen Wankel kiertomäntämoottorilla jokaon kevyt, tehoonsa nähden pienikokoinen ja tärinättömästi käyvä polttomoottori. Eräässä kisassa Onanias Runkman tuli kolmanneksi ja sai pronssia.
        Kaupunginpuistossa ja Aulangon puistossa järjestettiin myös moottoripyörien maantieajoja, TT-
        kilpailuja, ennen kuin Ahvenistolle valmistui moottorirata vuonna 1967 (Kipinoinen
        1986, 693; LHTA 5; Carbx 2005).

        Pakko myöntää että olet kyllä läksysi lukenut. Uskottavahan tuo sitten on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko myöntää että olet kyllä läksysi lukenut. Uskottavahan tuo sitten on.

        Samat sanat minäkin ensin epäilin että mikä ihmeen onanias runkmanni ja yliporattu sylinteri mopossa mutta kun se laittoi todisteita tuon kaupunkin virallisen tiedonannon pakkohan se on uskoa


    • Anonyymi

      Kyllä toi heppu puhuu totta. Onanias Runkman asui Hätilässä Notkotiellä 1940 luvulla. Sen veljellä oli Jaguar merkkinen miestenpyörä johon oli asennettu tarkalle vritetty 240v 1800Amppeeri Phillips merkkinen naisten hiustenkuivain joka sai sähköä runkoon liinnitetyistä 7:stä Olli Sähköpaimenesta. Jälkipolttoa varten oli tarakan kummassakin sivulaukussa kanisterit Venissaa ja Tinneriä ja letkulla meni polttoaineet hiusten kuivalleen kuin kliksautti soittokellon, josta oli tehty söhkökutkin vipua.
      Kerran, näin Onanias Runkman on kertonut veli oli lähtenyt Notkotieltä ylipitkä jälkipoltto liekki päällä niin äkisti , että ketjut katkes ja viereisen naapuritalon orapihlajapensasaita syttyi tuleen.

      • Anonyymi

        Juu,saman olen kuullut kun karjalankadulla olen asunut,ihan liki notkotietä.


    • Anonyymi

      -80 luvulla porattiin Hämeen-dieselissä mun mopon sylkky viimeiseen ylikokoon. lähti loputkin tehot ja kolisi oudosti kone. Kaverit sano että mäntäkin olisi pitänyt vaihtaa !

      • Anonyymi

        Eikä mitä, kaverit pitäs vaihtaa ku tollasii puhuu, kateellisia vaan olivat sulle.


      • Anonyymi

        Minun Ase Capri kilpamopooni porattiin Hämeen Dieselissä ylikokoon kumpikin sylinteri ja laitettiin niin ylikokoiset männät ettei tarvittu edes männänrenkaita, oli tiukka paketti muutenkin


    • Anonyymi

      Onanias Runkmanni osallistui kuuteen Imatranajoon Viritetyllä Vespalla johon oli laitettu molemmille puolille sivuvaunut ettei kaadu kurveissa. Purkkiorjana oli Jallan Aatinen oikeassa vaunussa, toiseen piti lastata tiiliä Jallanin painon verran kun ei saanu olla kahta purkkiorjaa. Joka kisassa tää Vespa juuttui metikössä kahden männyn väliin sivuvaunuistaan ja Aatiselle tuli hommia kun piti irrottaa jupatissa oleva sivuvaunu että pääsi mäntyjen välistä ja taas asentaa vaunu paikalleen.. Muut tulikin maaliin jo kisapäivänä mutta Onanias Runkman ja Jallan Aatinen vasta ylihuomenna.

      • Anonyymi

        Männä vuosina vedin Päitsin jäykkäperäsellä Harrikalla ja risukeulalla. Hieman nosti kerrointa kun oli vielä jalkakytkimellä ja käsivaihteella. Maaliin pääsin mutta aika ruumenilla olin kun ajovarusteena oli Crocsit ja stetsoni, ei mitään muuta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Männä vuosina vedin Päitsin jäykkäperäsellä Harrikalla ja risukeulalla. Hieman nosti kerrointa kun oli vielä jalkakytkimellä ja käsivaihteella. Maaliin pääsin mutta aika ruumenilla olin kun ajovarusteena oli Crocsit ja stetsoni, ei mitään muuta !

        Piri-Wellu veti aivan nakuna,pyllykkä vain läiskähteli risukoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Männä vuosina vedin Päitsin jäykkäperäsellä Harrikalla ja risukeulalla. Hieman nosti kerrointa kun oli vielä jalkakytkimellä ja käsivaihteella. Maaliin pääsin mutta aika ruumenilla olin kun ajovarusteena oli Crocsit ja stetsoni, ei mitään muuta !

        Sulla oli sentään Päitsillä Crocsit ja stetsoni kun taas Voittajaluokassa ajanut Kynttilän Arpa veti koko kisan varrellisilla varvastossuilla, supikarvalakilla ja sadelahkeilla ja vieläpä podiumille asti. Pyöränä oli 1000 kuutioinen vuoden 1957 Jawa ja vieläpä sivuvaunulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla oli sentään Päitsillä Crocsit ja stetsoni kun taas Voittajaluokassa ajanut Kynttilän Arpa veti koko kisan varrellisilla varvastossuilla, supikarvalakilla ja sadelahkeilla ja vieläpä podiumille asti. Pyöränä oli 1000 kuutioinen vuoden 1957 Jawa ja vieläpä sivuvaunulla.

        Onhan noita tarinoita. olin joskus treenannut kotarilla päitsiä varten ja juuri ennen kisoja moottori laukesi totaalisesti. Kisoihin kun on ilmottauduttu niin sinne mennään. No, pihassa oli hondan goldwing ja Sillä päitsi vedettiin. Pari kertaa tuli hiki kun honda oli peilejä myöten suossa. Siinä kaivaessa mietin että miksen jättänyt sivuvaunua ja peräkärryä kotiin mutta kun tuli niin kiire lähtö. Onneksi oli koko perhe ja susikoira kyydissä niin työntöapua löytyi pahoissa paikoissa !


    • Anonyymi

      Pirisen Vellu oli kyllä kova sälli.
      Monta tarinaa hänestä olisi kerrottavana, mutta pysytään nyt mopoissa.

      Kaikki muistavat täällä väärin.
      Kovimman tuloksen Vellu veti Helkaman Raisu MM-79:llä, jossa oli jo
      kääntyvät jalkatapit sekä paskat Marzocchin jousitusosat vaihdettu Paiolin osiin.
      Taakse oli heitetty 28 takaratas ja Vellu oli ajanut hiukset pois ilmanvastuksen
      vähentämiseski.
      Näillä eväillä Raisu otti lievässä alamäessä todistetusti 378 km/h.

      Vellu on alfa!

    • Anonyymi

      Onanias Runkmannin äiti muisteli Vauhdin Maailmassa 1957 poikansa Onaniaan alkanutta moottoripyöräharrastusta. Onanias oli jo vaippaikäisenä alkanut ihan oma-aloitteisesti työnnellä Slev sähkösilitysrautaa keittiön lattialla ja pöristä että posket lepatti matkien moottoripyörän ääntä. Ennen tiskipöytää Onanias jarrutti mutkassa ja kallisti silitysrautaa niin että Pampers vaipan lahkeesta valui ruskea jarrutusjälki keittiöm Kashmir matolle. Jskus meni pitkäksi ja Onanias törmäsi pää edellä tiskipöytään ja kellahti silitusraudan satulasta kyljelleen lattialle ja alkoi parkumaan .

      • Anonyymi

        onks onanias wellun isäukko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onks onanias wellun isäukko?

        Tämmöinenkin epäilys on ilmoille heitetty eli ehkä Vellulla sitten
        verenperintönä nuo mopohommat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onks onanias wellun isäukko?

        Eikös Oaniaksen etunimi ollu Impo ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Oaniaksen etunimi ollu Impo ?

        Ei etunimi vaan toinen nimi...
        Onanias Impotent Runkman, se on syntyperältään lähtöisin Suvakkiasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Oaniaksen etunimi ollu Impo ?

        Ei etunimi vaan toinen nimi...
        Onanias Impotent Runkman, se on syntyperältään lähtöisin Suvakkiasta


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Zundapp mopo 70 cc oli minulla 70 luvulla, jota virittelin 90kmh/h kulki.No poliisit sitten kerran pysäytti ja naureskelivat että tais poika ajaa lujaa!?!
      Sanoin että vissiin joku häirio koneessa.
      Ilman kyparää ajeltiin aina (ei ollut silloin kellään eikä pakollinen)
      eikä korttia (sitäkään ei tarvinnut)
      Vakuutuskilvet väärennettiin yleensä , kuten tässäkin tapauksessa (poliisit huomasivat sen mutta ei sanoneet mitään)

      Puristivat etujarrukahvasta kokeillen vain jarrun ja sanoivat että "Usvaa putkeen!"

    • Anonyymi

      Kerrankin meille 1960 luvun mopopojille kiinnostava ketju, luin juhannushuviksi kaikki kommentit.
      Täyttä asiaa.

    • Anonyymi

      Onkohan dieselkäyttöisiä mopedeja olemassa

    • Anonyymi

      Mulla oli kasarilla Crescent -59 1.25hp kun kavereilla oli 1.5 hp. Eihän ne vauhdissa silti pysyneet, paikkasin tehoeron oikella ranteella ja kylmäpäisyydellä !

    • Anonyymi

      Muistaakseni 1962 Sairiossa Viertokadulla asuva Venkkosen Siksi kehitteli moottorikäyttöisen Kinnerin tekemällä rungon titaaniputkista joita siihen aikaan oli kåytössä myös omakotitalojen tonttien ympärillä olevien vihreiden verkkoaitojen tolppina. Putket hän kävi myrskyisen yönä purkamassa yhden omakotitalon tien puoleisesta raja-aidasta. Aamulla talon omistaja oli ihmetellyt ja kiroillut, kun vihreä metalliverkkoaita makasi maassa kyljellään. Titaanirungon Siksi hitsasi Tigillä kirjastosta lainaamansa Porche Carrera 911 käsikirjan rungon räjäytyskuvien mukaisesti ja korin hän valmisti Tokmannilta ostamastaan lasikuitu, vai oliko se hiilikuitukankaasta puukehikkorungolle joka oli helposti työstettävää ja taivutettavaa Balsaa joka on maailman keveintä puuta jota Siksi osti Kaloisten Sahan verkkokaupasta Post Nord kuljetuksena.
      Siksi kävi jostai pöllimässä jostan Tunturi Tiger mopon josta purki osat Kinneriin, Moottori, polttoainetankki, kaasutin, ohjaustanko kytkimineen kaasukahvoineen ja käynnistipoljin, sekä molemmat pakoputket ja kaikki neljä rengasta vanteineen.
      Kinnerin valmistuttua Siksi lähti koeajolle.
      Tarkoitus oli tavoitella Hämeenlinnan kaupungin läpiajon ennätystä. Startti tapahtui varaslähdöllä Rautatieasemalta Aseman kellon ja Mensan ison kellon lyödessä kuuluvasti 12:00:00. Reitti kulki Viipurintien liikenneympyrän kautta Vanajaveden sillan yli Raatihuoneen katua ohi Kauppatorin, ohi Pääkirjaston Turuntietä, ohi Vanhan hautausmaan Poltinahon liikenneympyrään jossa piti ajaa 3 täyttä kierrosta ajanottokohdalle Mättö Gillin pihaan jossa ajanottaja Hukarin Pelle odotti salakuljetettu Leijona rannekello ranteessaan. Siksi veteli vauhdilla, kuin sutta munille ja tiukimmissa kohdissa oli oikaissut jalkakäytävienkin kautta. Poliisi oli lähtenyt takaa-ajoon Hätäkeskukselta tulleen hälytyksen saatuaan Raatihuoneen kellarihuoneistossa siihen aikaan olleen poliisilaitoksen pihasta sireenit ulvoen...
      Siksin Kinneri kulki sillä kohtaa suurinta mopoille sallittua 99km/h ja takaa ajoon lähtenyt poliisin maija kulki suurinta tehtaan ilmoittamaa nopeutta kaasu pohjassa vaihteella 5 max 100km/h.
      (Maijan osti 1957 sivumennen sanoen poliisihuutokaupasta Ojois Wille, joka on sillå ajellut 1965 alkaen kaikissa jårjestetyissä Linna Cruisingeissa.)
      No, ennätyshän siinä tuli. Entisen Kröönin Pepen Ferrari kilpa-autolla tehdyn ennätyksen 13:02:02 Siksi löi yli minuutilla aikaan 10:09:08.
      Hämeen Sanomien 1.4.1961 Urheilu-osastossa on juttu tästä Venkkosen Siksin aika-ajosta otsikolla:
      Venkkosen Siksi ja Kinneri

      • Anonyymi

        No nyt alkaa olemaan jo kovaa tarinaa mutta tämmöistähän se ennen oli ;-)))


      • Anonyymi

        Luhtialankadulla 1950 luvulta alkaen tiedän tuon tapauksen ja vakuutan, että juuri noin se oli, paitsi lisäyksenä että Siksin väistäessä poliisin maijaa Raatihuoneen portilla, hän koukkasi torimyyjien alueelle toria ja kaatoi kaksi kojua ja poliisi kaatoi kolme Grilli-vaunua... jonka jälkeen takaa-ajettu koukkasi KOP nurkalta Raatihuoneen kadulle jossa takaaajo jatkui.
        Pekka Karvonen


    • Anonyymi

      Kaikkien aikojen nopein tehdasvalmisteinen mopedi, mopo on ollut nelitahtinen, nelikurkkukaasuttimella varustettu Tunturi Tiger

    • Anonyymi

      Raisu 3-sylinterinen yksitahtinen. Siitä ei piru vie mennyt mikään mopedi

      • Anonyymi

        ..Ja kuski oli tahditon ?


    • Anonyymi

      Olen funtsinut asiaa luettuani tämän ketjun jokaisen kommentin jq päätynyt tulokseen, että aloituksessa mainittu saksalainen 1962 Rabeneick Puchin Two in line koneella on ollut kaikkien aikojen paras mopo.
      - Aina yhdellä polkaisulla käyntiin
      - Tehoja 8000 rpm ylikierroksilla 13 hp
      - Kulutus maantieajossa 1 litra / 100km, maastoajossa 2 litraa /100km, motogrosajossa 3 litraa / 100km.
      - Kiihtyvyys 0 - 100km nopeuteen 7,7 sek
      - Huippunopeus suoralla loivaan alamäkeen myötätuulessa kuski mahallaan tankin päällå mäkihyppääjän puku päällä, ilman kypärää pää kaljuksi ajeltuna huimat 287 km/h poliisin tutkalla mitattuna

      • Anonyymi

        Taitaa olla tuo sama Rabeneick näytillä Kaurialassa autoliikkeessä joka on RengasVekkaa vastapäätä.
        Siinä autoliikkeen rakennuksessa on se Helppo Katsastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla tuo sama Rabeneick näytillä Kaurialassa autoliikkeessä joka on RengasVekkaa vastapäätä.
        Siinä autoliikkeen rakennuksessa on se Helppo Katsastus.

        On siellä sellanen maitokaakaon ruskea Rabeneick se oli ennen autoliikkeen tuulikaapin oven vieresså sisäpuolella.
        Ne automyyjät esittelee sen ja jos haluaa voi liikkeen pihassa koeajaa pientä maksua vastaan kuulemma.


    Ketjusta on poistettu 47 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe