Metsäkiinteistön myynti itse?

Anonyymi

Hei, löytyykö täältä kokemuksia metsätilan myynnistä, onnistuuko tuollainen itse? Teetimme metsänhoitoyhdistyksellä hinta-arvion tilasta, mutta heidän pyytämänsä välityspalkkio tuntuu hiukan kohtuuttomalta (8-9%), joten päätimme kartoittaa mahdollisuutta myydä tila itse.

Mitä papereita, muodollisuksia yms. siihen käytännössä tarvitaan? Tuo puuston, taimikon ja maapohjan arvon arviohan meillä siis jo on. Koska kyseessä on kuolinpesän omaisuus, niin luonnollisesti hankimme kaikilta osakkailta valtakirjan myyntiä varten.

Kiitän vastauksista!

3

210

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitäpä siinä, ei ole rakettitiedettä. Todistus lainhuudosta, rasitustodistus, perunkirjasta kopio ja ne valtakirjat perikunnan osakkailta (jos kaikki eivät ole kauppakirjan allekirjoitustilaisuudessa). Kaupanvahvistajan voitte varata maistraatista.
      Mhy tekee metsäarvion tai joku muu luotettava metsäalan ammattilainen, ellette jo saanneet riittävän kattavaa arviota jo nyt Mhy:ltä.
      Voitte laittaa tuon metsätilan vaikka huutokaupat.com tai tori.fi sivustolle myyntiin ihan itse ja hyvät kuvat kannattaa olla, sekä riittävästi muita tietoja. Rajat kannattaa merkitä huolellisesti ja hyvät ajo-ohjeet ilmoituksiin. Mallia voitte ottaa myynti-ilmoituksiin toisten ilmoituksista.
      Kauppakirjoihin löytyy valmiita malleja, niistä on helppo tehdä kauppakirjat valmiiksi kaupantekoon ja kaupanvahvistajaa varten. Kannattaa tutustua myös sähköisiin mahdollisuuksiin.

Omat kokemukset hyviä, olen ostanut ja myynnyt aika monta kiinteistöä vuosien varrella. Ostanut tosin paljon enempi, mutta kertaakaan myydessäni kiinteistöä, en ole käyttänyt kiinteistövälittäjää, aina on onnistunut omilla taidoilla! Nykyään niin helppoa tilata netin kautta todistuksia.

• Anonyymi

Kiitos paljon kommentistasi! Alkaa tuntua siltä että yritämme myyntiä itse.

Ongelmana tällä hetkellä on se että palsta sijaitsee 400 kilometrin päässä ja suljetun maakuntarajan tuolla puolen (Etelä-Pohjanmaalla), joten en taida päästä sinne ihan heti kuvia ottamaan ja rajamerkkejä tarkistamaan. Mitä itse olet/muut olette mieltä, harkitsisitteko yksityisen myyjän metsäpalstan ostoa vaikkapa ilmakuvin ja maasto-/kiinteistökartoin pohjustetulla myynti-ilmoituksella?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos paljon kommentistasi! Alkaa tuntua siltä että yritämme myyntiä itse.

Ongelmana tällä hetkellä on se että palsta sijaitsee 400 kilometrin päässä ja suljetun maakuntarajan tuolla puolen (Etelä-Pohjanmaalla), joten en taida päästä sinne ihan heti kuvia ottamaan ja rajamerkkejä tarkistamaan. Mitä itse olet/muut olette mieltä, harkitsisitteko yksityisen myyjän metsäpalstan ostoa vaikkapa ilmakuvin ja maasto-/kiinteistökartoin pohjustetulla myynti-ilmoituksella?

On noita tullu katseltua ja ostettuakin yksityisiltä... myös täällä Etelä - Pohjanmaalla. Joko hintapyyntö tai tarjous perusteisena. Netistä on helppo löytää kiinteistöstä kartat/ilmakuvat/rajatkin, kun vain tietää kiinteistö tunnukset ja paikan nimen tai osoitteen noin suunnilleen. Paikan päällä käyminen on mielestäni ostajan ehdoton edellytys. Kiinteistö arvio ei ole mikään pakko, mutta isommissa kokonaisuuksissa tietty hyvä olla. Saahan siitä arviosta myös myyjä jotain hinta tuntua omaisuuteensa. Itse kauppaan ei tarvita kuin myyjä, ostaja ja virallinen kaupanvahvistaja. Laita vain myyntiin periaatteella voihan sitä kokeilla:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4461
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2365
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2357
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2118
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1677
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1471
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1104
    Aihe