tämmöinen parantumassa oleva anorektikko tiedustelisi, että onko teille muille tullut vastaan muiden(perheen jäsenten) kommentointia syömisistä. itsellä sisaruksia josta nuorempi aina syyllistää minua syönnistä. syön kuullemma kaikki hyvät leivät ja jogurtit kaapista. iltapalaksi otan vaikka kaksi rieskaa sulatejuustolla, niin saan varmasti seuraavana päivänä asiasta kuulla.
"taas se yks on vetäny meidän rieskat ja juustot"
hirveän pahaltahan se tuntuu. varsinkin kun on jo muutenkin ahdistava olo. tämän takia vältän syömästä mitään, mikä on loppumassa tai jäänyt viimeiseksi kappaleeksi. ilmeisesti olin paljon siedettävämpi asukas, kun en ollut asukas ollenkaan, vaan sairaalassa ja osastolla. 😔
kommentoiti
2
147
Vastaukset
- Anonyymi
Musta kannattaisi ottaa asia puheeksi perheenjäsenten kanssa ja muistuttaa heitä siitä, että sä olet nyt erikoistilanteessa, jonka vuoksi sulla on myös erilainen ruokavalio. Parantuva tarvitsee paaaljon enemmän ruokaa kuin ihminen, jolla on kaikki hyvin.
Hei,
olet kirjoittanut viestisi jo liki kuukausi sitten. Toivottavasti asia on jotenkin ratkennut, ja toivottavasti viestini tavoittaa sinut vielä. Syömishäiriöstä toipuminen on rankkaan työhön verrattavissa oleva vaihe, eikä siihen tarvita ymmärtämättömiä kommentteja keneltäkään.
Aiempi kommentoija ehdottikin jo että asia otettaisiin rauhallisesti puheeksi. Uskon että perheesi ja sisaruksesi välittävät sinusta, mutta kenties nuoremman sisaruksesi on vaikea suhtautua saamaasi huomioon ja huolenpitoon. Syömishäiriö, kuten kaikki pitkäaikaiset sairaudet, vaikuttavat myös perheen vuorovaikutuksen dynamiikkaan, tavalla tai toisella. Mitä arvelet, auttaisivatko vanhempasi asian puheeksiotossa?
Se, että sinulle asiasta huomautetaan, ei tarkoita ettetkö olisi kaiken sen huolenpidon, huomioimisen ja herkullisten ruokien ja mukavien ruokahetkien arvoinen! Myös sinun kuuluu saada nauttia hyvistä mauista ja ottaa vastaan hyvää kohtelua, niin kotona kuin muuallakin.
Jos haluat jutella asiasta enemmän, suosittelen lämpimästi osallistumista SYLI-chattiin tai soittamista tukipuhelimeemme. Molempiin voit olla myös anonyymisti yhteydessä.
https://syomishairioliitto.fi/tukea-ja-toimintaa#tukipuhelin-ja-chat
Kaikkea hyvää toipumispolullesi!
Ritva/Syömishäiriöliitto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72083Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32693- 42661
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36627