Valmet 565 hydrauliöljyn tilavuuden kasvattaminen.

Anonyymi

Terve.

Virittelen Valluun trukkimastoa ja maston kallistusta toisella sylinterillä. Laitoin pumpulta tulevan putken poikki ja siihen väliin suuntaventtiilin.

Vaihdan samalla hydraulinesteet ja putsaan suodattimen. Näyttää siltä kuin Vallussa olisi kokonaan erilliset öljyt vaihteistolle ja hydrauliikalle?

Ohjekirjan mukaan nostolaitteen tilavuus olisi 12.5l ja mietinkin nyt että pitäisikö lisäsäiliön tilavuutta kasvattaa jos trukkimastoon menee vaikka 6l kun masto on ylhäällä ettei pumppu vaan haukkaa ilmaa?

Niin asiaa varmaan kuitenkaan ei voi hoitaa, että tankkaan täyttöropusta öljyä niin paljon kuin vain suinkin saan nostolaitteeseen mahtumaan...

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan.

10

3446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saattaa se ilman lisäöljysäiliötä riittääkkin, kokeile. Kannattaa laskea paljonko trukkimaston sylinteri hörppää. Ilman lisäöljysäiliötä täydennys on varmaan paikallaan, ongelmana on se, että siitä täyttökorkin (muistaakseni) huohotinreijästä saatta sylkäistä jossain tilanteessa öljyä ulos. Joten suosittelen, että laitat 5litraisen lisäöljysäiliön, ei tule yllätystä. kun öljyn edestakainen virtaus on hallinnassa. Originellia lokasuojaan ruuvattavaa säiliötä ei taida purkaamoilta löytyä. Olisin sellaista itsekin vailla 565:sen entisöinti projektia varten. Pälkäneen purkaamosta ei sellaista löytynyt, muista en toki kysynytkään. 10 litrainen originelli lisäsäiliö on senverran kolhon näköinen etten laittaisi. Mutta toki tuollaisen 5 l:n säiliön voi tehdä/teettäää jostain sopivasta aihiosta. Ei sentään mistään peltikanisterista, vaan hiukan tykymmästä värkistä. Onnistumisen iloa projektiin.

      • Anonyymi

        Kiitokset asiallisesta ja hyödyllisestä vastauksesta! En ehkä uskalla kokeilla riittääkö öljy, koska pelkään että pumppu voi hajota jos hörppää ilmaa.

        Minun käytössäni kävisi ihan hyvin peltinen polttoainekanisteri, mikä vain halvin on ja saa tehtyä putkilähdöt.. Myös palosammutin voisi olla helppo ilmainen aihio.

        Mutta kiinnostaisi tietää että millainen tuo Valmetin oma lisäöljysäiliö on ollut, tai lähinnä onko se ollut samalla korkeudella kun tuo alkuperäinen purkki? Muutenhan jos kannu on korkealla lokarissa, niin kaikki öljyt sieltä valuu suoraan takanostolaitteeseen jossa öljypinta nousee.

        Tämä projekti on jo aika pitkällä ja uskoisin että alkaa toimimaan kun hydrauliikka on saatu kuntoon, voi kait siitä kuviakin laittaa jos jotakuta kiinnostaa, tämä ei kuitenkaan ole museovehje vaan halvin mahdollinen pihatrukki harrastekäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitokset asiallisesta ja hyödyllisestä vastauksesta! En ehkä uskalla kokeilla riittääkö öljy, koska pelkään että pumppu voi hajota jos hörppää ilmaa.

        Minun käytössäni kävisi ihan hyvin peltinen polttoainekanisteri, mikä vain halvin on ja saa tehtyä putkilähdöt.. Myös palosammutin voisi olla helppo ilmainen aihio.

        Mutta kiinnostaisi tietää että millainen tuo Valmetin oma lisäöljysäiliö on ollut, tai lähinnä onko se ollut samalla korkeudella kun tuo alkuperäinen purkki? Muutenhan jos kannu on korkealla lokarissa, niin kaikki öljyt sieltä valuu suoraan takanostolaitteeseen jossa öljypinta nousee.

        Tämä projekti on jo aika pitkällä ja uskoisin että alkaa toimimaan kun hydrauliikka on saatu kuntoon, voi kait siitä kuviakin laittaa jos jotakuta kiinnostaa, tämä ei kuitenkaan ole museovehje vaan halvin mahdollinen pihatrukki harrastekäyttöön.

        Pumppu ei sillä hajoa, että kokeilee paljonko öljyä löytyy käyttöön. Pumpun vie turmioon ennemmikin talvella esiintyvä kavitaatio-ilmiö kun hydr.öljy kylmää ja kankeaa ja traktoria huudatetaan kierroksilla. Myös se iankaikkisen vanha ja vaihtamaton hydr.öljy. 565:sen öljysiivilä on primitiivinen, joka useinkin unohtuu avata ja pestä (nelikulmainen astia vas.puolella astinlaudan yläp:lla) Pumppua tuhoaa siis myös vanha metallinhiukkaspitoinen öljy, joka ei toppaa siivilään, vaan menee läpi ja hioo pumppua ajan kanssa. Toki myös pitkä tyhjänä käyntikin, jos ei saa öljyä ja pumppu kuumenee.

        Aivan tavallinen peltikanisteri ei oikein käy. Trukkinostimella taakkaa tai kippikärryn lavaa äkkiä alaslaskettaessa saattaa peltisäiliö haljeta ja öljyt leviää. Kunnollinen ja toimiva huohotin on jokatapauksessa tärkeä.
        No vanha vaahtosammuttimesta tehty lisäöljysäiliö toimisi, kun siihen hitsaa ripustinkäpälät ja liitosmuhvit. Eriasia on miten sen saa kätevästi kiinni ja miltä se näyttää. Ehkä itse laittaisin sen istuimen selkänojan taakse nostolaitekotelon- tai -kannenpultteista kiinni tms. ja vaakatasoon. Siitä olisi lyhyt matka letkulla täyttökorkin tilalle tulevaan liitosmuhviin (sekin on suunniteltava itse, ellei purkaamosta löydy).
        Mulla on toki tuossa laitetussa/tuunatussa 500:ssa aivan alkuperäinen lisäöljysäiliö. Se on sellainen lituskainen ja päältäkatsoen hiukan puolivälistä eteenpäin kiilava, mutta kuitenkin tasakorkea säiliö lokasuojaan pultattuna. Sen kuvaa ei löydy käyttöohjekirjasta, katsoin juuri ladattavaa pdf-tiedostoa. Varaosa kuvastossa se on, mutta en löytänyt netistä sitä kuvastoa.
        Vanhat Valmetit- sivustoilta saattaa löytyä joitain apuja tuohon säiliö asiaan. Mutta, tässäpä vihjeet tälläkertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pumppu ei sillä hajoa, että kokeilee paljonko öljyä löytyy käyttöön. Pumpun vie turmioon ennemmikin talvella esiintyvä kavitaatio-ilmiö kun hydr.öljy kylmää ja kankeaa ja traktoria huudatetaan kierroksilla. Myös se iankaikkisen vanha ja vaihtamaton hydr.öljy. 565:sen öljysiivilä on primitiivinen, joka useinkin unohtuu avata ja pestä (nelikulmainen astia vas.puolella astinlaudan yläp:lla) Pumppua tuhoaa siis myös vanha metallinhiukkaspitoinen öljy, joka ei toppaa siivilään, vaan menee läpi ja hioo pumppua ajan kanssa. Toki myös pitkä tyhjänä käyntikin, jos ei saa öljyä ja pumppu kuumenee.

        Aivan tavallinen peltikanisteri ei oikein käy. Trukkinostimella taakkaa tai kippikärryn lavaa äkkiä alaslaskettaessa saattaa peltisäiliö haljeta ja öljyt leviää. Kunnollinen ja toimiva huohotin on jokatapauksessa tärkeä.
        No vanha vaahtosammuttimesta tehty lisäöljysäiliö toimisi, kun siihen hitsaa ripustinkäpälät ja liitosmuhvit. Eriasia on miten sen saa kätevästi kiinni ja miltä se näyttää. Ehkä itse laittaisin sen istuimen selkänojan taakse nostolaitekotelon- tai -kannenpultteista kiinni tms. ja vaakatasoon. Siitä olisi lyhyt matka letkulla täyttökorkin tilalle tulevaan liitosmuhviin (sekin on suunniteltava itse, ellei purkaamosta löydy).
        Mulla on toki tuossa laitetussa/tuunatussa 500:ssa aivan alkuperäinen lisäöljysäiliö. Se on sellainen lituskainen ja päältäkatsoen hiukan puolivälistä eteenpäin kiilava, mutta kuitenkin tasakorkea säiliö lokasuojaan pultattuna. Sen kuvaa ei löydy käyttöohjekirjasta, katsoin juuri ladattavaa pdf-tiedostoa. Varaosa kuvastossa se on, mutta en löytänyt netistä sitä kuvastoa.
        Vanhat Valmetit- sivustoilta saattaa löytyä joitain apuja tuohon säiliö asiaan. Mutta, tässäpä vihjeet tälläkertaa.

        Hyviä vihjeitä olikin, en ole koskaan aikaisemmin pelannut hydrauliikalla, kiitos!

        Otin juuri nesteet pois nostolaiteesta ja sieltä tuli likaisen näköistä öljyä tasan viisi litraa ohjeellisen 10 litran sijasta. Nostolaite kuitenkin toimi mitä sitä tyhjänä olin kokeillut. Suodattimessa oli isompaa mujua aikalailla..

        Jos takanostin toimii viidellä litralla ja nyt laitan sinne vaikka 12 litraa niin luulisi että mastolle ei tarvitse lisäsäiliötä viritellä.

        Eiköhän viikonloppuna pääse ainakin kokeilemaan.. Kannattaako tuolle nostolaitteelle laittaa universaalia vai oikeaa hydrauliikkaöljyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä vihjeitä olikin, en ole koskaan aikaisemmin pelannut hydrauliikalla, kiitos!

        Otin juuri nesteet pois nostolaiteesta ja sieltä tuli likaisen näköistä öljyä tasan viisi litraa ohjeellisen 10 litran sijasta. Nostolaite kuitenkin toimi mitä sitä tyhjänä olin kokeillut. Suodattimessa oli isompaa mujua aikalailla..

        Jos takanostin toimii viidellä litralla ja nyt laitan sinne vaikka 12 litraa niin luulisi että mastolle ei tarvitse lisäsäiliötä viritellä.

        Eiköhän viikonloppuna pääse ainakin kokeilemaan.. Kannattaako tuolle nostolaitteelle laittaa universaalia vai oikeaa hydrauliikkaöljyä?

        565:n hydrauliikkaan käy 10w-30 öljy , joko tavallisena moottoriöljy versiona ja tosiaan universaalina. Itte käytän traktoreissa samoilla lukemilla olevaa märkäjarruperäöljyä. V-6400:n öljysuositus etusijalla (yhteinen öljy hydrauliikan ja voimansiirron kanssa), joten V-405:ssa ja V-500:ssa samat öljyt hydrauliikassa ja saman öljyn tulen laittamaan projekti 565:seen. Eivät öljyt sekoitu, kun kaikissa on sama.
        Ei se trukkinostin varmaan kovinpaljon sitä öljyä tarvitse, veikkaan. Mulla on tuolla konekatoksessa Varmon rehuleikkurin kanssa tarkoitettu nostin ja ei sen sylinteri niin kauhean suuri ole tilavuudeltaan ja kuitenkin sillä trukkipiikein varustettuna joskus nostettiin 1200kg lannoitelavoja. Jos selviät ilman lisäöljysäiliötä, niin oikein hyvä. Seuraile sitten, kun laitat uudet öljyt ja tosiaan sen 12 litraa, että pysyykö öljy sisällä. Nostoakselin stefat tai oliko ne O-renkaat (en just nyt muista) saattaa vanhemmiten ruveta suotamaan öljyä, joten ne kannattaa sitten vaihtaa. Mutta tuossa taas asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        565:n hydrauliikkaan käy 10w-30 öljy , joko tavallisena moottoriöljy versiona ja tosiaan universaalina. Itte käytän traktoreissa samoilla lukemilla olevaa märkäjarruperäöljyä. V-6400:n öljysuositus etusijalla (yhteinen öljy hydrauliikan ja voimansiirron kanssa), joten V-405:ssa ja V-500:ssa samat öljyt hydrauliikassa ja saman öljyn tulen laittamaan projekti 565:seen. Eivät öljyt sekoitu, kun kaikissa on sama.
        Ei se trukkinostin varmaan kovinpaljon sitä öljyä tarvitse, veikkaan. Mulla on tuolla konekatoksessa Varmon rehuleikkurin kanssa tarkoitettu nostin ja ei sen sylinteri niin kauhean suuri ole tilavuudeltaan ja kuitenkin sillä trukkipiikein varustettuna joskus nostettiin 1200kg lannoitelavoja. Jos selviät ilman lisäöljysäiliötä, niin oikein hyvä. Seuraile sitten, kun laitat uudet öljyt ja tosiaan sen 12 litraa, että pysyykö öljy sisällä. Nostoakselin stefat tai oliko ne O-renkaat (en just nyt muista) saattaa vanhemmiten ruveta suotamaan öljyä, joten ne kannattaa sitten vaihtaa. Mutta tuossa taas asiaa.

        Ihan samanlaisia kokemuksia. Kyllähän aikoinaan 565:sella sai pienemmät kippikärrytkin ylös joten hyvin mahdollista ettei lisäsäiliötä tarvita. Ja öljymäärää todellakin kannattaa seurata.
        Jos lisäsäiliön kuitenkin teet itse niin kiinnitä huomiota huohottimeen. Ettei siitä pääse sade /pesuvesi sisään eikä jäädy talvella.


    • Anonyymi

      Noniin äsken sain universaalit sisään ja pääsin kokeilemaan kyhäelmää, paineenrajoitusventtiili säädetty 130bar.

      https://aijaa.com/omt36y
      https://aijaa.com/O7EqFz
      https://aijaa.com/ZAKOGo

      630kg eurolavalla juuri ja juuri etupyörät ohjattavissa, eli punttia pitänee laittaa keulalle kun 1000kg oli tavoitteena. Tekniikka olen muuten hieman harrastellut mutta tämä oli ensikosketus traktoreihin ja hydrauliikkaan.

      Lisäsäiliötä en sitten laittanut, jos kerran pumppu ei hajoa siitä että hörppää ilmaa ja hyvin näytti riittävän. Ei ollut tarkoitus museoida, tai muuten tehdä taidonnäytettä tästä projektista, vaan ainoastaan toimiva pikapatentti auton ja peräkärryn materiaalinkäsittelyyn budjettiratkaisuilla.

      Huohottimeen pitänee paneutua onko sellaista ollenkaan nyt traktorissa, edellinen omistaja oi nimittäin korvannut sen penkin edessä olevan täyttöaukon hydrauliletkun pätkällä jossa oli päässä hydraulipikaliitin, eli alkuperäistä korkkia minulla ei ole.

      Vallussa on kyllä vielä paljon muuta laitettavaa, josta on nyt hyvä jatkaa.. Kiitokset kaikille avusta, loistavaa porukkaa täällä!

      • Anonyymi

        Alkuperäinen tulppa on alumiini tai messinkinen huohotin reikineen, ja ehkä 1,5" ja normaali putkikierteinen. Hae putkiliikkeestä sellainen perinteinen neliökantainen tulppa, ei maksa paljoa. Poraa sisäpuolelle keskelle reikää, ei läpiasti. Sitten ulkopuolelta neliön juuresta yläviistoon, niin että poraus kohtaa ensimmäisen porauksen. Näin siksi, että esim. vesi ei mene reiästä sisään. Näin tein joskus Varstan kulmavaihteelle 1/2" tulppaan huohotin kanavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäinen tulppa on alumiini tai messinkinen huohotin reikineen, ja ehkä 1,5" ja normaali putkikierteinen. Hae putkiliikkeestä sellainen perinteinen neliökantainen tulppa, ei maksa paljoa. Poraa sisäpuolelle keskelle reikää, ei läpiasti. Sitten ulkopuolelta neliön juuresta yläviistoon, niin että poraus kohtaa ensimmäisen porauksen. Näin siksi, että esim. vesi ei mene reiästä sisään. Näin tein joskus Varstan kulmavaihteelle 1/2" tulppaan huohotin kanavan.

        Joo, kiitos!

        Pitänee mennä Konalan Hydromarkettiin hakemaan joku pätevä tulppa tuon edellisen omistajan supistusholkin tilalle. Sain sieltä erinomaista palvelua, vaikka en tiennyt yhtään mitä olin ostamassa.

        Tuo nostolaitteen säiliö näköjään ilmeisesti voi tulla aivan täyteen asti öljyä, eli siinä mielessä lisäsäiliön tekeminen vaikka katolle on äärimmäisen helppoa verraten mitä aluksi kuvittelin, kun sitä ei tarvitse laittaa astinlaudan korkeudelle alkuperäisen säiliön rinnalle kahdella putkella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kiitos!

        Pitänee mennä Konalan Hydromarkettiin hakemaan joku pätevä tulppa tuon edellisen omistajan supistusholkin tilalle. Sain sieltä erinomaista palvelua, vaikka en tiennyt yhtään mitä olin ostamassa.

        Tuo nostolaitteen säiliö näköjään ilmeisesti voi tulla aivan täyteen asti öljyä, eli siinä mielessä lisäsäiliön tekeminen vaikka katolle on äärimmäisen helppoa verraten mitä aluksi kuvittelin, kun sitä ei tarvitse laittaa astinlaudan korkeudelle alkuperäisen säiliön rinnalle kahdella putkella.

        Jos traktori on kenollaan täyttöaukon/huohottimen suuntaan, silloin saattaa öljyn ulosheittoa sattua, kun traktorin öljyntäyttö on maksimissaan. Tai myös kipin/trukkipiikkien nopea alaslasku aiheuttaa saman ilmiön. Näytti, että kyseessä on hytillinen traktori, niin laita se lieriösäiliö pystyasentoon jompaan kumpaan takanurkan tolppaan ja sisäpuolelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe