Nyt kannattaa ottaa D-vitamiinia, kirjoittaa erikoislääkäri Hesarissa

Anonyymi

Korkeaan D-vitamiinitasoon liittyy pienempi sairastumisriski hengitysteiden virus-
ja bakteeri-infektioihin. Suomessa yli 70-vuotiaiden lisävitamiinisuositus on vain
20 mikrogramma päivässä. Vastustuskyvyn parantamiseksi vitamiinitason pitäisi olla ainakin 80 nanomoolia litrassa. Siihen ei riitä ravinnosta saatu 10 mikrogrammaa.
Erikoislääkäri suosittaa aikuisia ottamaan D-vitamiinia 50-100 mikrogrammaa
päivässä kuten Arvo Ylppökin suositteli. Näillä annoksilla ei ole yliannoksen vaaraa.

Alhaisilla D-vitamiinitasoilla kriittisesti sairaiden kuolleisuus laskee ja hoitoajat teho-osastolla pitenevät.

Tieteellinen näyttö immuunipuolustuksen lisääntymisestä ja kuolleisuuden pienemisestä oikeilla D-vitamiinitasoilla on kiistaton. Siitä hyötyvät kaikki,
jos tauti osuu omalle omalle kohdalle.
(HS Mielipide 2.4.2020 erikoislääkäri Hannu Vierola)

67

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      K o r j a u s aloitukseen:
      A l h a i s i l l a D-vitamiinitasoilla kriittisesti sairaiden kuolleisuus k a s v a a
      ja hoitoajat teho-osastolla pitenevät.

    • Anonyymi

      Mistä huomaa D-vitamiidin hyödyn, söin aiemmin useita vuosia, nyt ollu ilman ainakin kolme vuotta enkä huomannu mitään eroa.
      Hedelmiä ja vihanneksia menee kohtuullisesti.

      • Anonyymi

        Ehkä hyötyä ei huomaa ennenkuin sairastuu. Voi päästä lievemmin oirein ja ehkä se kuitenkin suojasi sinua sairastumisilta ? Ei noista voi varmuudella tietää
        enkä minäkään ole harras vitamiinilisä-uskovainen, mutta D-vitamiinia otan.
        Koska siitä ei haittaakaan ole, alan ottaa nyt yhden 20 mikrogramman pillerin lisää päivässä.
        Olen ottanut vuosia yhden ja D-vitamiinitasoni on vain 50-60 nanomoolia litrassa.
        Se tuli mitattua vuosi sitten eräitten sairaustutkimusten yhteydessä.


    • Anonyymi

      Käytän 10 mikrogramman tabletteja tai jos on suurempi vahvuus, en ota joka päivä. Sen verrran juntti olen että en usko yli-tarpeen-saannin parantavan vastustuskykyä. Mikä on yli niin se on liikaa. Ylimääräiset c- ja b-vitamiini kusaistaan pois (hatarasti muistan lukeneeni että joku määrätty b-vit liikaa saatuna voi aiheuttaa hermostovauriota). A D E K-vitamiinit ovat rasvaliukoisia ja varastoituvat elimistöön.
      Jotenkin vaan uskon että tieteellisessä tutkimuksessa, joita toki arvostan, vähempikuolleisuus tutkittavien kohdalla on johtunut ylipäätään terveistä elämäntavoista, ei välttämättä yli-oman-tarpeen saadusta d-vitamiinistä.
      Mittautin aikanaan d-vit arvoni kun oli tarjouksessa tt:ssa, oli 82. Se on tt-lääkärin mukaan hyvä. Sisko haluaa että hänen arvonsa on yli 100 ja ottaa reilun d-vit lisän. Tässä me porskutamme molemmat. Niin että kukin miten parhaaksi näkee.

      • Anonyymi

        40 mikrogrammaakaan ei välttämättä takaa edes riittävää D-vitamiinitasoa.
        Turvallisen D-vitamiinin saannin yläraja on aikuisella on 100 mikrogrammaa.
        D-vitamiinin demonisointi "rasvaliukoisena" tulisi lopettaa,
        kirjoittaa sama lääkäri.

        Rasvaliukoisuus tarkoittaa myös siitä, että kun otat D-vitamiinin
        pitää samalla syödä jotain rasvaa, vaikka 1-2 rkl rypsiöljyä,
        ilman rasvaa D-vitamiini ei imeydy.
        Se määrä minkä otamme mitä vaan lisäravinnetta, ei koskaan imeydy 100%:sti.
        Elimistö itsekin säätelee sitä, se ottaa minkä tarvitsee.

        Kun syö monipuolisesti se on riittää. Purkista ei lääkärien mukaan tarvitse ottaa kun D-vitamiinia etenkin talvisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        40 mikrogrammaakaan ei välttämättä takaa edes riittävää D-vitamiinitasoa.
        Turvallisen D-vitamiinin saannin yläraja on aikuisella on 100 mikrogrammaa.
        D-vitamiinin demonisointi "rasvaliukoisena" tulisi lopettaa,
        kirjoittaa sama lääkäri.

        Rasvaliukoisuus tarkoittaa myös siitä, että kun otat D-vitamiinin
        pitää samalla syödä jotain rasvaa, vaikka 1-2 rkl rypsiöljyä,
        ilman rasvaa D-vitamiini ei imeydy.
        Se määrä minkä otamme mitä vaan lisäravinnetta, ei koskaan imeydy 100%:sti.
        Elimistö itsekin säätelee sitä, se ottaa minkä tarvitsee.

        Kun syö monipuolisesti se on riittää. Purkista ei lääkärien mukaan tarvitse ottaa kun D-vitamiinia etenkin talvisin.

        Ei riitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        40 mikrogrammaakaan ei välttämättä takaa edes riittävää D-vitamiinitasoa.
        Turvallisen D-vitamiinin saannin yläraja on aikuisella on 100 mikrogrammaa.
        D-vitamiinin demonisointi "rasvaliukoisena" tulisi lopettaa,
        kirjoittaa sama lääkäri.

        Rasvaliukoisuus tarkoittaa myös siitä, että kun otat D-vitamiinin
        pitää samalla syödä jotain rasvaa, vaikka 1-2 rkl rypsiöljyä,
        ilman rasvaa D-vitamiini ei imeydy.
        Se määrä minkä otamme mitä vaan lisäravinnetta, ei koskaan imeydy 100%:sti.
        Elimistö itsekin säätelee sitä, se ottaa minkä tarvitsee.

        Kun syö monipuolisesti se on riittää. Purkista ei lääkärien mukaan tarvitse ottaa kun D-vitamiinia etenkin talvisin.

        D-vitamiinin demonisointi "rasvaliukoisena" tulisi lopettaa,
        kirjoittaa sama lääkäri.
        Outo kannanotto lääkäriltä, lieneekö joku Atkins-dietin puolesta puhuja, rasvaliukoisuus tuo on täyttä totta. Koska D-vit on rasvaliukoinen, liikaa napattu myös varastoituu elimistössä rasvaan.


    • Anonyymi

      Afrikan ihmisten D-vitamiinipitoisuudet ovat 100 nanomoolia.
      Aurinko paistaa aina. D-vitamiini muodostuu iholla auringonsäteitten ansiosta. Nälkä/nälänhätä ja muut puutostaudit aiheuttavat alttiutta
      sairauksiin Afrikassakin.
      Onhan tuota aurinkoa Espanjassa ja Italiassakin enemmän kuin Suomessa,
      mutta D-vitamiini ei valitettavasti estä sairauksia tarttumasta.

      • Anonyymi

        Afrikassa mustaihoiset eivät saa d-vitamiinia ihon kautta. Tämä ominaisuus on vain valkonahkoilla. Olen itse huomannut että kun käy mm. Espanjan aurinkorannikolla syksyllä alkaa hiukset ja kynnet kasvaa valtavalla nopeudella ja ihosairaudet parananevat. Varmaan johtuu meri-ilmasta ja auringonvalosta. Täällä pohjoisessa elimistö on tottunut ottamaan kaiken irti vähäisestä valosta.


    • Kyllähän D-vitamiinin on todettu tukevan immuunipuolustusta.
      Itse otan 50 mikrogrammaa purkista, kesäisin aurinkoisina päivinä jätän väliin.
      Joku mainitsi vitamiinin hermostovaikutuksista. Se on B-6 vitamiini, muttei sitä voi kait niin paljoa ruuasta saada, että menisi haittavaikutuksen puolelle.
      Myös tuo B12-vitamiini varastoituu rasvakudokseen.

      • Anonyymi

        Minä olen ottanut jo vuosia 50 mg D-vitam.
        Juuri luin, että nyrkkisääntö on painokilo/ 1 mg eli 70 kiloinen voisi napata 70mg annoksen D:a.


      • Anonyymi

        Kaikki b-vitamiinit ovat tavallaan "hermostovitamiineja" ja kaikkia tarvitaan,
        mutta esim. lihasta saa b-vitamiineja hyvin.
        B-vitamiinista on lääkärit sanoneet olevan haittaa vasta jos pitkään syö
        nelinkertaisella annostuksella.
        Ylimääräinen B-vitamiini varastoituu maksaan,
        samoin kuin ylimääräinen D-vitamiini.


      • Anonyymi

        minulla tuli luukatoa, kun otin liikaa d-vitamiinia.

        otin normaalisti ja sitte sitä oli lisää kalaöljyssä, kalkkitableteissa yms.


        olen mies. niin onneksi ei lähtenyt , pitäis testata tasot, toisilla imeentyy paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minulla tuli luukatoa, kun otin liikaa d-vitamiinia.

        otin normaalisti ja sitte sitä oli lisää kalaöljyssä, kalkkitableteissa yms.


        olen mies. niin onneksi ei lähtenyt , pitäis testata tasot, toisilla imeentyy paremmin.

        Aika erikoista, mutta on kai sitten mahdollista ja on totta niinkuin lääkärit sanovat,
        että kaikkien vitamiinien ja hivenaineitten yliannostuksista voi olla haittaa.
        Ravintoketju on pitkä ja siihen voi tulla häiriö, kun saa jotain ihan liikaa tai ihan liian vähän.
        Yksi aine vaikuttaa kaikkeen.
        Siksi ei kannata jättiannoksia syödä mitään lisäravinteita.


    • Anonyymi

      Olen ottanut 50 mikrogrammasta päivittäin ja pari kertaa viikossa 100. Lonkkakivut on loppuneet parin vuoden aikana.

    • Anonyymi

      Otanpa vinkistä vaarin ja nosta annostani, kiitos kommenttien. Tosiaan otan vain
      10 milligramman D-vitamiinin päivässä, mutta eihän se nosta tasoa mihinkään.
      Kohta onkin uuden purkin ostoaika.

      • Anonyymi

        Näin riskiryhmään kuuluvana käytän D-vitamiinia joka päivä kesälläkin; ehkä turhaan. Tykkään olla ulkona, päivetyn helposti, Ida sanoo, että tuhlaat vaan rahaa.

        - eemel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin riskiryhmään kuuluvana käytän D-vitamiinia joka päivä kesälläkin; ehkä turhaan. Tykkään olla ulkona, päivetyn helposti, Ida sanoo, että tuhlaat vaan rahaa.

        - eemel.

        Amerikassa monet ottavat jopa 500mg annoksia, siellä ku kaikki on suurta, kääpiöitä myöten.


    • Anonyymi

      Minäkin otan 50 mg D-vitamiinia myös kesäisin,
      ei Suomen kesät mitenkään liian aurinkoisia ole...

      • Anonyymi

        Niin ja riskiryhmä ikäkin tässä meneillään. Voin jättää Deen ottamatta mahdollisilla hellejaksoilla, mutta pilvisinä päivinä D-pilleri vaan naamaan.
        Nyt pitäis ottaa rautaa heti jos siintä on puutosta ja meille ukoille sinkkiä joka päivä, mieskuntoo varten.
        . ikäloppuromu.


    • Anonyymi

      Aloittajapelle esittelee lääkärin yleisönosastokirjoitusta

      Lääkäreillä ei ole kemian pätevyyttä

      Toinen väittää että bvitamiini varastoituu
      Takuulla ei
      Vain koboltin sisältävä b12 on rasvaliukoinen

      En jaksanut lukwa pidempään

      • Anonyymi

        "Rasvaliukoisia vitamiineja ovat K-, A-, D- ja E-vitamiinit.

        Vesiliukoisia vitamiineja ovat B- ja C-vitamiinit. B-vitamiineihin kuuluvat tiamiini (B1), riboflaviini (B2), niasiini (B3), pantoteenihappo (B5), B6-vitamiini, biotiini (B7), folaatti ja B12-vitamiini. "


      • Anonyymi

        Lääkäreillä on oltavat hyvät tiedot ja osaaminen kemiassa.
        Ilman sitä ei lääkikseen edes pääse.


      • Anonyymi

        Lääkäreillä on hyvinkin laajat kemian opinnot , jotka liittyvät lääketieteen alaan. Kemialla on muitakin erityisaloja, ei vain yhtä kaikenkattavaa kemiaa.


      • Anonyymi

        mulla ainakin oli b-12 hieman yli suosituksen, kun otin 2-3 pilleriä viikossa noin puolivuotta . Ei mitään haitttaa, ei myöskään hyötyä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla ainakin oli b-12 hieman yli suosituksen, kun otin 2-3 pilleriä viikossa noin puolivuotta . Ei mitään haitttaa, ei myöskään hyötyä,

        Mistä huomaat / näet, että "ei myöskään hyötyä" ? - Nm. Ne eivät ole silmin nähtävissä


    • Anonyymi

      Mitä hyötyä eläkeläisestä on joka asuu kerrostalo luukussa, ja saa yhteiskunnalta kaikenmaailman tukia ?

      • Anonyymi

        Mitähän tämä tukiasia kuuluu tähän aloitukseen??
        Mut kommentoin kuitenkin. Joo, minäkin saan yhteiskunnan tukea, eli KEVAlta huom KEVA eläkettä, kait sääki saat jostakin eläkelaitoksesta, nääs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tämä tukiasia kuuluu tähän aloitukseen??
        Mut kommentoin kuitenkin. Joo, minäkin saan yhteiskunnan tukea, eli KEVAlta huom KEVA eläkettä, kait sääki saat jostakin eläkelaitoksesta, nääs.

        No , itse ajattelin tuota kun viestin pukkasin tänne.

        "Alhaisilla D-vitamiinitasoilla kriittisesti sairaiden kuolleisuus laskee ja hoitoajat teho-osastolla pitenevät."

        Et, mitä hyötyä meistä eläkeläisistä on enää tälle järjestelmälle., kun mitä kauemmin roikumme tässä pitkässä hirressä, ja jos nuo D-vitamiinit vieläpä pidentää tätä tuskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No , itse ajattelin tuota kun viestin pukkasin tänne.

        "Alhaisilla D-vitamiinitasoilla kriittisesti sairaiden kuolleisuus laskee ja hoitoajat teho-osastolla pitenevät."

        Et, mitä hyötyä meistä eläkeläisistä on enää tälle järjestelmälle., kun mitä kauemmin roikumme tässä pitkässä hirressä, ja jos nuo D-vitamiinit vieläpä pidentää tätä tuskaa.

        Olen pahoillani, ettet huomannut heti aloituksen perään tekemääni korjausta, tekstissä piti tietysti lukea:
        "Alhaisilla D-vitamiinitasoilla kriittisesti sairaiden kuolleisuus n o u s e e
        ja hoitoajat teho-osastolla pitenevät".
        ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No , itse ajattelin tuota kun viestin pukkasin tänne.

        "Alhaisilla D-vitamiinitasoilla kriittisesti sairaiden kuolleisuus laskee ja hoitoajat teho-osastolla pitenevät."

        Et, mitä hyötyä meistä eläkeläisistä on enää tälle järjestelmälle., kun mitä kauemmin roikumme tässä pitkässä hirressä, ja jos nuo D-vitamiinit vieläpä pidentää tätä tuskaa.

        Ok, no en ajatellut asiaa noin. Tuota olen myös ajatellut, mitä hyötyä silloin, kun en enää pysty mihinkään. Perillisilleni olen tehnyt selväksi, ei mitään pakko elmää, kun näyttää ettei lääketiede enää pysty parantamaan.
        D-vitamiinia olen muutaman vuoden ottanu ja kokemukseni on ollut myönteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, no en ajatellut asiaa noin. Tuota olen myös ajatellut, mitä hyötyä silloin, kun en enää pysty mihinkään. Perillisilleni olen tehnyt selväksi, ei mitään pakko elmää, kun näyttää ettei lääketiede enää pysty parantamaan.
        D-vitamiinia olen muutaman vuoden ottanu ja kokemukseni on ollut myönteinen.

        eikö elä kiinnosta voi, voi, mistä moinen itsekkyys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, no en ajatellut asiaa noin. Tuota olen myös ajatellut, mitä hyötyä silloin, kun en enää pysty mihinkään. Perillisilleni olen tehnyt selväksi, ei mitään pakko elmää, kun näyttää ettei lääketiede enää pysty parantamaan.
        D-vitamiinia olen muutaman vuoden ottanu ja kokemukseni on ollut myönteinen.

        Onhan se kumminkin parempi, että yrittää pitää itsensä edes siinä kunnossa kun on.
        Tepsivätkö vitamiinit purkista otettuna, sitä voi joku epäillä, mutta minä uskon,
        että jotain apua on. Tsemppiä sinulle !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, no en ajatellut asiaa noin. Tuota olen myös ajatellut, mitä hyötyä silloin, kun en enää pysty mihinkään. Perillisilleni olen tehnyt selväksi, ei mitään pakko elmää, kun näyttää ettei lääketiede enää pysty parantamaan.
        D-vitamiinia olen muutaman vuoden ottanu ja kokemukseni on ollut myönteinen.

        Olen kuullut, että esim. D-vitamiinikapseliin saadaan saman verran tehoaineita kuin kalanmaksaöljyssäkin.
        Jotkut apteekit pitävät koko talviajan kokeitse mittauksia vitamiinien ja hivenaineiden tarpeista.
        Hiukan kalliinoloisia ovat, mutta pihistän ruuasta että voin korvata tuo, ehkä 80 euroa maksavan verikoemittauksen, ja käyn siellä kuin käynkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut, että esim. D-vitamiinikapseliin saadaan saman verran tehoaineita kuin kalanmaksaöljyssäkin.
        Jotkut apteekit pitävät koko talviajan kokeitse mittauksia vitamiinien ja hivenaineiden tarpeista.
        Hiukan kalliinoloisia ovat, mutta pihistän ruuasta että voin korvata tuo, ehkä 80 euroa maksavan verikoemittauksen, ja käyn siellä kuin käynkin.

        Mihin hyvänsä laboratorioon voi mennä mittauttamaan D-vitamiiniarvonsa
        (siis verikoe).
        Vitamiinimittaukset ovat kalliita. Synlab on kai laboratorioista edullisin.
        Mittautin Aavan labrassa vuosi sitten, olisko maksanut noin 60 euroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin hyvänsä laboratorioon voi mennä mittauttamaan D-vitamiiniarvonsa
        (siis verikoe).
        Vitamiinimittaukset ovat kalliita. Synlab on kai laboratorioista edullisin.
        Mittautin Aavan labrassa vuosi sitten, olisko maksanut noin 60 euroa.

        Googlasin Fimlabin, joka on täälläpäin, D-vitamiinikokeen hinta 19,80 euroa.


    • Anonyymi

      Siksihän lapsuudessani kamalanmakuista kalanmaksaöljyä pakkosyötettiin,
      että välttämättömin D-vitamiinitarve tuli tyydytetyksi, koska ruoka oli yksipuolista ja siitä oli puutettakin sodan jälkeen.
      Kalanmaksaöljyn syöttö oli ehkä lastenlääkäri (myöh. arkkiatri) Arvo Ylpön projekti ?
      Hyvä projekti.

    • Anonyymi

      Joku ystävällinen ihminen täällä kertoi, että lonkkakivut on häipyneet, kun alkoi ottamaan D-vitamiinia.

      Aloin ottamaan enemmän D-vitamiinia vuodenvaihteessa.
      Nostin annoksen 50 mikrogrammaan 20:stä mikrogrammasta.
      Kuntoni on heikko, vaikka tekisin mitä. Sydänvaiva estää tehokkaan liikunnan ja lonkkavaivat.

      Kuitenkin tunnen oloni nyt hieman paremmaksi,
      mutta en voi tietenkään varmuudella sanoa, johtuuko se juuri
      D-vitamiininlisästä.

      En ole asiaa erikoisesti miettinyt, totesin vain yht'äkkiä, että oloni on
      ilokseni vähän kohentunut. Tavat ja ruokavaliot ovat entiset.
      Vain D-vitamiinilisä siis tullut mukaan.

      • Anonyymi

        Otan kans niitä mg D-vitamiineja. Käytän vielä kalaöljyäkin kun vanhan äijän luut tarviit voiteluu. Ylimääräinen D menee luonnollista tietä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan kans niitä mg D-vitamiineja. Käytän vielä kalaöljyäkin kun vanhan äijän luut tarviit voiteluu. Ylimääräinen D menee luonnollista tietä pois.

        Eikö D-vitamiini purkista aja ihan saman asian kuin kalaöljy ?
        Otatko sen kapseleina ? Sitä ei välttämättä suositella veren hyytymistekijöitten takia,
        jos esimerkiksi joutuisi äkkiä leikkaukseen, haavojen paraneminen vaikeutuu ja kestää
        kauemmin. Ikääntyneellä ne parantuu muutenkin heikommin.
        Toivotan oikein hyvää vointia sinulle ja toivon tietysti, ettet sinä eikä kukaan meistä joudu
        leikkauksiin eikä varsinkaan koronaa saisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö D-vitamiini purkista aja ihan saman asian kuin kalaöljy ?
        Otatko sen kapseleina ? Sitä ei välttämättä suositella veren hyytymistekijöitten takia,
        jos esimerkiksi joutuisi äkkiä leikkaukseen, haavojen paraneminen vaikeutuu ja kestää
        kauemmin. Ikääntyneellä ne parantuu muutenkin heikommin.
        Toivotan oikein hyvää vointia sinulle ja toivon tietysti, ettet sinä eikä kukaan meistä joudu
        leikkauksiin eikä varsinkaan koronaa saisi.

        K-vitaami on se, joka vaikuttaa veren hytymistekojöihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö D-vitamiini purkista aja ihan saman asian kuin kalaöljy ?
        Otatko sen kapseleina ? Sitä ei välttämättä suositella veren hyytymistekijöitten takia,
        jos esimerkiksi joutuisi äkkiä leikkaukseen, haavojen paraneminen vaikeutuu ja kestää
        kauemmin. Ikääntyneellä ne parantuu muutenkin heikommin.
        Toivotan oikein hyvää vointia sinulle ja toivon tietysti, ettet sinä eikä kukaan meistä joudu
        leikkauksiin eikä varsinkaan koronaa saisi.

        Veren hyytymistekijöillä ja haavojen paranemisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Mutta sillä on, että veri kulkee kehossa eikä paakkuunnu vääriin paikkoihin tukkeeksi. Omegat yms. pitävät veren juoksevana, ja se on pelkästään hyvä asia, myös haavojen paranemisen kannalta. - Nm. Tolkkua toitotukseen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Veren hyytymistekijöillä ja haavojen paranemisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Mutta sillä on, että veri kulkee kehossa eikä paakkuunnu vääriin paikkoihin tukkeeksi. Omegat yms. pitävät veren juoksevana, ja se on pelkästään hyvä asia, myös haavojen paranemisen kannalta. - Nm. Tolkkua toitotukseen

        Tokihan veren hyytymistekijöilä on tekemistä haavojen parantumiselle.
        Jos haavat vain vuotaa eikä vuoto hyydy.
        Sen sairauden nimi on hemofiilia.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tokihan veren hyytymistekijöilä on tekemistä haavojen parantumiselle.
        Jos haavat vain vuotaa eikä vuoto hyydy.
        Sen sairauden nimi on hemofiilia.

        Juu-u, sairaus onkin aivan eri asia ja juttu. Eikä kommentoija esitellyt sairauksia. - Nm. Eri asiat


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu-u, sairaus onkin aivan eri asia ja juttu. Eikä kommentoija esitellyt sairauksia. - Nm. Eri asiat

        Ajatellaan, että saat haavan sormeesi, eikä veressäsi ole ollenkaan ns. hyytymistekijöitä.
        Mitä sitten tapahtuu?
        Ei se veri pysy juoksevana vain tietyissä paikoissa, kyllä se samanlaisena kiertää koko elimistössä.
        Esim. ennen leikkaukseen menemistä pitää omegojen syönti lopettaa, en nyt muista kuinka kauan ennen, samoin verenohennuslääkkeiden.
        Juuri vuotoriskin vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veren hyytymistekijöillä ja haavojen paranemisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Mutta sillä on, että veri kulkee kehossa eikä paakkuunnu vääriin paikkoihin tukkeeksi. Omegat yms. pitävät veren juoksevana, ja se on pelkästään hyvä asia, myös haavojen paranemisen kannalta. - Nm. Tolkkua toitotukseen

        Omegat pitää veren juoksevana on 100% vale
        ja hemofilia ja omegan aiheuttama "hyytymishäiriö" on eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omegat pitää veren juoksevana on 100% vale
        ja hemofilia ja omegan aiheuttama "hyytymishäiriö" on eri asia.

        Ei ole vale. - Nm. Tutki tarkemmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan kans niitä mg D-vitamiineja. Käytän vielä kalaöljyäkin kun vanhan äijän luut tarviit voiteluu. Ylimääräinen D menee luonnollista tietä pois.

        Ei mene luuonnollista tietä pois. Ylimääräinen D-vitamiini varastoituu elimistöön, muita varastoituvia ovat A, E ja K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene luuonnollista tietä pois. Ylimääräinen D-vitamiini varastoituu elimistöön, muita varastoituvia ovat A, E ja K

        Mikä sitten on ylimääräistä kullekin? - Nm. Mistä sen tietää


    • Anonyymi

      Kannattaa muistaa, että D- ei imeydy ilman C-vitamiinia. - Nm. Tehostusta kuureihin nyt

      • Anonyymi

        D-vitamiipurkeissa on useimmiten se c-vitamiini valmiina mukana.
        Nm:lle Onko jotain jäänyt väliin - taas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        D-vitamiipurkeissa on useimmiten se c-vitamiini valmiina mukana.
        Nm:lle Onko jotain jäänyt väliin - taas

        Ei ollut. Jos olisi, määrät eivät ole riittävän suuria hyödyksi asti. - Nm. Tutki tarkemmin - jälleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut. Jos olisi, määrät eivät ole riittävän suuria hyödyksi asti. - Nm. Tutki tarkemmin - jälleen

        Miksi ostit sitten sitten purkin jossa ei ollut ?
        Minä ostan aina purkin jossa on.
        Useimmissa on. Kai tyhmäkin ymmärtää, että sillä on joku merkitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ostit sitten sitten purkin jossa ei ollut ?
        Minä ostan aina purkin jossa on.
        Useimmissa on. Kai tyhmäkin ymmärtää, että sillä on joku merkitys.

        Se kerrottiin siinä kommentissa. Oletko tyhmä vai etkö osaa lukea? - Nm. Eri purkeista


    • Anonyymi

      Kynnet lohkeilevat, niinpä ostin Kalsiumia. En juo kovin paljon maitoa enkä syö juustoakaan kuin pari viipaletta päivässä. Tiesitkö että Kalsium liukenee elimistössä vain D-vitamiinin kanssa. Minä en tiennyt ennenkuin proviisori kertoi. Alan ottaa nämä kaksi samaan aikaan ruokailun yhteydessä, silloin imeytyys on parhainta.

      • Anonyymi

        Hyvä muistutus, kiitos !


    • Anonyymi

      Loppukesästä ja alkukesästä tulee paljon helpompi kun vitamiini ja hivenainetaseet ovat kohdillaan pimeän ja kylmän kauden jälkeen.
      Miä ainakin tunnen miten raitis ulkoilma teköö hyyvää koko ukkelin keholle.
      Tuuli käyp läpi vajaan ulkoiluasun. Kipeeks sellanen teköö. Tarpeetteks vaatet vaan päälle.

    • Anonyymi

      Syön 50 mikrogrammaa ja jonkin aikaa olen ottanut 100 mikrogrammaa päivässä.

      • Anonyymi

        Ei kai siitä haittaa liene? Olen kuullut, että vesiliukoisena ylimääräinen D menee tavallaan hukkaan silloin kun elimistö ei pysty käyttämään kuin tietyn määrän.
        Jos jätän raudan useammaksi päiväksi pois, veri käy aneemiseksi. Näin kävi mm. Orton sairaalassa polvinivelleikkauksen yhteydessä.
        Toivat äkkiä rautakapseleita, että haava olisi parantunut,


      • Anonyymi

        Jos on kovin kevytrakenteinen keholtaan, niin ehkä 100 mikrogrammaa on vähän liikaa. Isokokoiselle se voi olla sopivampi annos.

        Näköjään farmakologian emeritusprofessori mainitsee tuon annoksen 100 mikrogrammaa vuorokaudessa.

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/uutismaailma.duodecimapi.uutisarkisto?p_arkisto=0&p_palsta=25&p_artikkeli=uux24365

        "Ottaen huomioon COVID-19 -sairauden vakavuuden ja D-vitamiinin vähäisen toksisuuden, ei ehkä ole liian uskallettua noudattaa Nutrients-lehden suositusta. Annoksella 100 mikrog päivässä saadaan useimmilla veren kalsidioli tasolle vähintään 100 nmol/l, mikä saattaa olla infektiosuojan kannalta edullista."


    • Anonyymi

      D-vitamiini ei ole vesiliukoinen vaan rasvaliukoinen vitamiini. C-vitamiini on vesiliukoinen ja sitä tarvitaan juurikin raudan imeytymisessä elimistöön.
      Että tämmöstä.....

      • Anonyymi

        D-vitamiini ei ole rautaa. - Nm. Huomioi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        D-vitamiini ei ole rautaa. - Nm. Huomioi

        Harva meitsi on d vitamiini


    • Anonyymi

      Lääkärillä oli D-leikkaus ja vesipää

    • Anonyymi

      Ennen kuin veti D-vitamiinia naamaansa veti lääkäri brylcreemiä kaljuunsa

    • Anonyymi

      17 koronakuolemaa lisää lauantain jälkeen.

      • Anonyymi

        Siispä D:tä, C:tä ja sinkkiä naamariin. - Nm. Tefloniin ei tartu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe