Pääsiäisen paikka

hämmästyttää, kummastuttaa...

Pääsiäisen paikka määräytyy seuraavasti:
Kevätpäiväntasausta seuraavan täysikuun jälkeinen sunnuntai on pääsiäispäivä. (Helppoa....!)
Tietääkö kukaan miksi on näin? Joulu on kuitenkin aina samana päivänä, eikä muutkaan juhlapyhät heittele niin paljon kuin pääsiäinen.

3

3277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kompromissi

Pääsiäinen on kirkkovuoden napa. Sen mukaan ajoittuvat kaikki liikkuvat juhlapyhät kuten laskiainen, palmusunnuntai, helatorstai ja helluntai.

Pääsiäisen kristillisestä kalendaarisesta sijoittumisesta väiteltiin jo 100-luvulla. Kiista ratkottiin vihdoin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325.

Silloin päätettiin, että vanhinta kirkollista juhlaa vietetään kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeisenä sunnuntaina. Pääsiäispäivä on siten aikaisintaan 22. maaliskuuta ja viimeistään 25. huhtikuuta.

Toisin sanoen pääsiäisen ajankohdalla ei ole mitään muuta todellista yhtymäkohtaa Jeesuksen kanssa, paitsi se, että viikonpäivien täytyy olla aina samat kuin ristiinnaulitsemisen (perjantai), ylösnousemuksen (sunnuntai)ja opetuslasten kohtamisen (2. pääsiäispäivä) päivät. Sitä taas, että pääsiäisen täytyy olla juuri täydenkuun jälkeinen sunnuntai, minulla ei ole tietoa. Olisiko astrologialla jotain tekemistä asian kanssa? Vai tapahtuiko Jeesuksen ylösnousemus juuri täydenkuun jälkeisenä sunnuntaina?

• kyselijä

Venäjällä, Israelissa jne. on pääsiäinen (kuten muukin kirkkovuosi) eri aikataulussa. Tietääkö kukaan, miten se määräytyy?

• äksdeedee

xD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      118
      2387
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      31
      1494
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      20
      1458
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1438
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1253
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      340
      1104
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1005
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      964
    9. 122
      831
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      806
    Aihe