Maksusitoumus silmälaseihin - liikkeet kiinni!

Anonyymi

Olen saanut silmälaseihin maksusitoumuksen kelalta ja kela on tehnyt sopparin Instrun ja Nissenin kanssa ja nämä ovat suljetut!?

Vastausta en ole saanut näiltä tahoilta että mitä nyt teemme.

Eiväthän kela -taksitkaan lopeta kuljetuksia vaikka ajot ovat vähentyneet!

48

3321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Niin...miten voimme auttaa?

• Anonyymi

Olen laittanut viestiä jokaiselle näistä tahoista saamatta vastausta.

On avoimia silmälasiliikkeitä naapurissa mutta heillä ei ole sopimusta kelan kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen laittanut viestiä jokaiselle näistä tahoista saamatta vastausta.

On avoimia silmälasiliikkeitä naapurissa mutta heillä ei ole sopimusta kelan kanssa.

Ainoa mikä tulisi mieleen on haet omalla rahalla avoinna olevasta lafkasta ja kuitilla kelasta fyrkat takaisin. Mutta aikamoista säätöä se on, rahan lisäksi edellyttäisi asia ok kelaajalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainoa mikä tulisi mieleen on haet omalla rahalla avoinna olevasta lafkasta ja kuitilla kelasta fyrkat takaisin. Mutta aikamoista säätöä se on, rahan lisäksi edellyttäisi asia ok kelaajalle.

En saa ostaa edes sopimusliikkeestä "ylihintaisia" laseja ilman kelan lupaa.

Maksusitoumus on niin salainen ettei siinä ilmoiteta summaa mitä silmälasit saavat maksaa. Sen tietävät nämä kolme tahoa jotka siis eivät vastaa.

Kokemuksesta tiedän että halvimmat (=heikkotasoisimmat ) on ostettava ja niitä en pystynyt pitämään koska kaikki näkyi kuperana.

• Anonyymi

Että miten sattuikin niin että juuri Nissen ja Instru ovat suljetut ja heillä on kelan kanssa sopimus.

• Anonyymi

Ensin kesti 6 viikkoa saada kelalta maksusitoumus ja nyt ovat liikkeet kiinni?!

• Anonyymi

Haiskahtaa salaliitolta sinua vastaan...

• Anonyymi

Aika kätevää sekin että kelan maksusitoumus on myönnetty alkamaan 2,5 viikkoa ennen kuin kirje edes saapui postissa.

• Anonyymi

... ja 1,5 viikkoa ennen kuin kelassa on päätös tehty...?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... ja 1,5 viikkoa ennen kuin kelassa on päätös tehty...?!

Jos on huono lähinäkö sitten vain kärsä kiinni monitoriin ja hyvinpä näyttää onnistuvan. Ulos sinulla taas ei ole mitään asiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on huono lähinäkö sitten vain kärsä kiinni monitoriin ja hyvinpä näyttää onnistuvan. Ulos sinulla taas ei ole mitään asiaa.

käytän lukulaseja kävellessänikin vaikka en tiedä kuinka vahingollista se on näölle. muuten joudun koko ajan niitä pukemaan ja riisumaan.

• Anonyymi

Et ilmeisesti ole hengenvaarassa ilman "kelan" laseja. Eiköhän sulla ole vahat linssit, jotta voit liikkua. Niin ja ulkonaliikkumistahan on rajoitettu. Odottele rauhassa, että voit asioida kyseisissä liikeissä.

• Anonyymi

Olen 6 tuntia odottanut vastausta Nissen ja Instrumentarium liikkeestä - turhaan.

• Anonyymi

Ilmeisesti he eivät tee töitä lainkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti he eivät tee töitä lainkaan.

Jos kelan hilut eivät kelpaa em liikkeille niin onhan avoimia liikkeitä. Kai kela siirtää palvelunsa avoinna oleviin liikkeisiin!

• Anonyymi

Mitä jos kela taksit lakkaisivat ajamasta! Eihän hengenvaarassa olevia kuskata takseilla vaan ambulanssilla.

Sanoisiko kela että joo okei, moimoi ja jättäisi asian sikseen - vai tulisiko kovat sakot palveluntarjoajille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen 6 tuntia odottanut vastausta Nissen ja Instrumentarium liikkeestä - turhaan.

6 tuntia? Hahaha, jos saat parissa päivässä vastauksen ole sika tyytyväinen. Et ole punaisen maton asiakas todellakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

6 tuntia? Hahaha, jos saat parissa päivässä vastauksen ole sika tyytyväinen. Et ole punaisen maton asiakas todellakaan.

Kela-sopparit ovat miljoona-soppareita mutta ei kiinnosta Instrua eikä Nisseniä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kela-sopparit ovat miljoona-soppareita mutta ei kiinnosta Instrua eikä Nisseniä.

Niin ne ovat apteekillekin ja huomattavasti monin verroin suuremmat mutta ei se tarkoita apoteekit "palvelisivat" maksusitoumuksellisia mielellään.

Tiedän kokemuksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos liikkeet on suljettu, et todellakaan tule saamaan heiltä vastausta : ) Olet ilmeisesti ennenkin pärjännyt ilman yhteiskunnan maksamia silmälaseja, joten koitahan pärjätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ne ovat apteekillekin ja huomattavasti monin verroin suuremmat mutta ei se tarkoita apoteekit "palvelisivat" maksusitoumuksellisia mielellään.

Tiedän kokemuksesta.

Toivottavasti kela purkaa sopimuksensa instrun ja nissenin kanssa koska nämä eivät kykene palvelua tuottamaan.

• Anonyymi

Nissenin liikkeet ovat kaikki kiinni.

Googlaamalla löysin kuitenkin tänään 3.4.2020 peräti 35 avoinna olevaa Instumentariumin liikettä eri puolella Suomessa. (Nyt äkkiä googlaamaan joku perähikiä, jossa Instrua ei löydy. Muista kuitenkin, että et huomannut jo aloituksessasi väittää Instrum ja Nissenin olevan ihan hirveän kaukana asuinpaikastasi......)

Toinen valheesi on väite siitä, että maksusitoumuksessa ei näkyisi selvästi sitä euromääräistä summaa, mille se on myönnetty. Se lukee maksusitoumuksessa aivan varmasti. Samaten summa lukee päätöksessä, joka on myös lähetetty sinulle paperisena yhdessä maksusitoumuksen kanssa.

Olisit nyt aloittaja keksinyt edes vähän paremman provon ;DDD

• Anonyymi

Jos Instrut ovat auki niin miksi eivät vastaa viesteihin?

• Anonyymi

Edelleen: summan kohdalla lukee vain XXX / XXX

Kelassahan ei esim. tiedetä tarvitsenko lukulasit vai monitehot. Edellisten kohdalla hinta lienee pienempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos Instrut ovat auki niin miksi eivät vastaa viesteihin?

Esim teleoperaattoreilla kestää päiväkausia vastata viesteihin. Jos sinulla on kiire, kai optikolla on palvelunumero?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esim teleoperaattoreilla kestää päiväkausia vastata viesteihin. Jos sinulla on kiire, kai optikolla on palvelunumero?

instrusta tuli spämmiin mainos että verkkokauppa on auki. siinä on pörssiyhtiön ainut yhteydenotto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

instrusta tuli spämmiin mainos että verkkokauppa on auki. siinä on pörssiyhtiön ainut yhteydenotto.

Osta sitten verkkokaupasta jos et pysty odottamaan puodin aukenemista, hittoako täällä itket.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osta sitten verkkokaupasta jos et pysty odottamaan puodin aukenemista, hittoako täällä itket.

saako verkkokaupassa ostaa kelan maksusitoumuksella...?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

saako verkkokaupassa ostaa kelan maksusitoumuksella...?

En minä tiedä, sinun ongelmasihan se on..Pitäisikö heidän avata kivijalkaliike toviksi jotta pääset vinguttamaan maksusitoumustasi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minä tiedä, sinun ongelmasihan se on..Pitäisikö heidän avata kivijalkaliike toviksi jotta pääset vinguttamaan maksusitoumustasi?

pörssiyhtiöllä luulisi olevan varaa

• Anonyymi

Suljettu Instru on naapurissa.

• Anonyymi

Olen itsekin yrittänyt selvittää KELA:n maksusitoumuksen rahallista määrää silmälaseihin liittyen. Soitin ja kysyin, pyysin esimiehen puhelimeen kun alkuperäinen vastaaja ei tietenkään auttanut. Esimieskään ei suostunut kertomaan summaa. Jätin soittopyynnön, minulle soitettiin takaisin mutta tuo käsittelijäkään ei suostunut kertomaan summaa.

Silmälasien sallittu maksimihinta on tarkoin varjeltu salaisuus.

Silmälasien maksusitoumuksesta koronan aikaan tein avauksen KELA:n palveluun "kysykelasta" toimeentulotuen maksamisen kohdalle. Katsotaan mitä kertovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen itsekin yrittänyt selvittää KELA:n maksusitoumuksen rahallista määrää silmälaseihin liittyen. Soitin ja kysyin, pyysin esimiehen puhelimeen kun alkuperäinen vastaaja ei tietenkään auttanut. Esimieskään ei suostunut kertomaan summaa. Jätin soittopyynnön, minulle soitettiin takaisin mutta tuo käsittelijäkään ei suostunut kertomaan summaa.

Silmälasien maksusitoumuksesta koronan aikaan tein avauksen KELA:n palveluun "kysykelasta" toimeentulotuen maksamisen kohdalle. Katsotaan mitä kertovat.

Meneeköhän samalla tavalla kuin kolarikorjaamoilla, eli kun maksajana vakuutusyhtiö, niin maksimitaksojen perusteella laskutetaan, kun vakuutusyhtiö maksaaa. Tässä tapauksessa maksaa valtio, eli veronmaksajat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meneeköhän samalla tavalla kuin kolarikorjaamoilla, eli kun maksajana vakuutusyhtiö, niin maksimitaksojen perusteella laskutetaan, kun vakuutusyhtiö maksaaa. Tässä tapauksessa maksaa valtio, eli veronmaksajat.

Voi olla näin, mutta minusta KELA:n asiakkaanakin tämän tuen pitäisi myös olla suuruudeltaan tiedossa niin toimeentulotukea tilanteensa vuoksi hakeville kuin nuo kustannukset loppupeleissä maksaville veronmaksajille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku tumma ulkomaalainen oli laittamassa kelapapereitaan avonaiseen roskikseen jolloin kelan virkailija sieppasi ne itselleen. Tuostahan olisi voinut saada muuten hyvän jutun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku tumma ulkomaalainen oli laittamassa kelapapereitaan avonaiseen roskikseen jolloin kelan virkailija sieppasi ne itselleen. Tuostahan olisi voinut saada muuten hyvän jutun.

Eipä niissä päätöksissä ole yleensä mitään muuta ihmettelemistä kuin etuuskäsittelijän rajaton kyky tehdä virheitä. Vuoden olin toimeentulotuen varassa jona aikana yksi (1) päätös oli tehty oikein. Kaikissa muissa oli tehty yksi tai useampia virheitä minun haitakseni. Joskus virhe oli siinä että virkailija ei ollut edes lukenut hakemuksen mukana toimitettuja liitteitä. Onneksi virheet yleensä korjautuivat puhelimessa esitetyn oikaisupyynnön perusteella.

Jos joutuu KELA:n kanssa asioimaan niin puhelu on syytä nauhoittaa. Jotta siis ei tule jälkeenpäin epäselvyyttä siitä kuka antoi ja millaisen ohjeen. Asiaa ei kannata mainostaa puhelun alussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä niissä päätöksissä ole yleensä mitään muuta ihmettelemistä kuin etuuskäsittelijän rajaton kyky tehdä virheitä. Vuoden olin toimeentulotuen varassa jona aikana yksi (1) päätös oli tehty oikein. Kaikissa muissa oli tehty yksi tai useampia virheitä minun haitakseni. Joskus virhe oli siinä että virkailija ei ollut edes lukenut hakemuksen mukana toimitettuja liitteitä. Onneksi virheet yleensä korjautuivat puhelimessa esitetyn oikaisupyynnön perusteella.

Jos joutuu KELA:n kanssa asioimaan niin puhelu on syytä nauhoittaa. Jotta siis ei tule jälkeenpäin epäselvyyttä siitä kuka antoi ja millaisen ohjeen. Asiaa ei kannata mainostaa puhelun alussa.

Lähinnä voisi vertailla miten kantasuomalaisten tuki vs. Pakolaisten tuki eroaa toisistaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lähinnä voisi vertailla miten kantasuomalaisten tuki vs. Pakolaisten tuki eroaa toisistaan

Tarkoittanet harkinnanvaraisia tukia. Niiden osalta tietoa tietenkin pimitetään. KELA hoitaa perustoimeentulotuen jossa ei kovin paljon harkinnanvaraisuutta ole. Kelan käyttämät tuhkatiheään muuttuvat säännöt löytyvät tältä sivulta:

https://www.kela.fi/kelan-etuusohjeet_ohjeet-etuuksittain

Perustoimeentulotuen oppaassa on vaivaiset 241 sivua.

Tuohon tulee sitten päälle kuntien sosiaalitoimesta erikseen haettavat tuet joissa on huomattavasti enemmän harkinnanvaraisuutta eli riippuvuutta tuen myöntävästä kunnasta ja henkilöstä. Jos pitäisi etsiä epäkohtia ja vaatia läpinäkyvyyttä prosessiin niin osoittaisin sormella nimenomaan sossujen suuntaan.

Omaa kokemusta on molempien kanssa asioinnista. Sossu teki vähemmän virheitä kelaan verrattuna mitä tulee toimeentulotukihakemusten käsittelyyn. Heillä myös aikataulu piti toisin kuin kelalla, jossa ihan pokkana väittävät lain määräämien käsittelyuaikojen olevan ohjeellisia.

On muistettava että vakuutuslääkärit toimivat kelan piikkiin. Organisaatiota ei siis tippaakaan häiritse se että se on epäoikeudenmukainen ja tekee oikeusmurhia.

• Anonyymi

Maksusitoumus on aina kytketty päätökseen. Maksusitoumusta ei voi olla olemassa ilman päätöstä. Päätös toimitetaan asiakkaalle kirjallisena. Päätöksessä lukee kuinka suuri summa asiakkaalle on myönnetty toimeentulotukea ja minkä toimeentulotukilain pykälän mukaan. Myönnetty summa ilmoitetaan myös maksusitoumuksessa. Kaikki päätökset ovat myös valituskelpoisia ja valitusohjeet ovat päätöksen viimeisellä sivulla.

• Anonyymi

Minulla on tässä kädessäni maksusitoumus silmälaseihin. Siinä lukee

--------------------------
        MAKSUSITOUMUS
        Tunniste 12#############

Sitten päivämäärät ja lähetysosoite

Maksusitoumus silmälaseihin

sitten tulee henkilötiedot
        ....
        Palveluntuottaja Instrumentarium/Nissen
        Voimassaoloaika 1.2.2020 - 30.4.2020
        Enimmäissumma XXX /XXX
        Lisätieto
        Maksusitoumus koskee optikon tekemää näöntarkastusta ja sen
        perusteella asiakkaan tarvitsemaa silmälasipakettia Kelan
        ja optikkoliikkeen kesken sovittujen menettelyiden ja hintojen
        mukaisesti. Mikäli asiakkaan tarvitsemat silmälasit eivät
        sisälly mihinkään sovittuun tuotepakettiin, tulee
        optikkoliikkeen toimittaa Kelaan kustannusarvio.
        Kustannusarviosta tulee käydä ilmi, miltä osin asiakkaan
        tarvitsemat silmälasit eivät sisälly tuotepaketteihin.

Kela maksaa tässä maksusitoumuksessa mainitut tuottee/palvelut näillä
        ehdoin:
        ....
        ....
        - Asiakkaan on tehtävä tuotteiden/palvelun tilaus
        maksusitoumuksen voimassaoloaikana
        ....
        - Maksusitoumuksen enimmäissummaa ei saa ylittää ilman
        Kelan lupaa
        - Maksusitoumuksella katettavat silmälasit on valittava Kelan
        ja optikkoliikkeen kesken sovitusta tuotevalikoimasta, eikä
        niihin yleensä voi yhdistää optikkoliikkeen muita alennuksia.
        - Asiakas voi ostaa Kelan myöntämää tuotetta kalliimman
        tuotteen ja maksaa ylimenevän osan itse.
        - Optikkoliike noudattaa Kelan ja optikkoliikkeen välillä
        mahdollisesti sovittuja ehtoja.
        ....
        ....
        ----------------------------------

Enimmäissumma on tosiaan XXX /XXX eli sitä ei ole kerrottu maksusitoumuksessa eikä sitä kerrota vaikka asiaa kysyisi Kelasta niin ylös asti kun suostuvat vastaamaan. Jos joku onnistuu tuon saamaan tietoonsa niin kertokoon ja kertokoon myös mistä tiedon voi tarkistaa. Ainoa tapa saada asiasta joku selko on ostaa itse kalliimpi tuote joka ei kuulu Kelan valikoimaan ja katsoa millaisen lisähinnan siitä joutuu maksamaan.

Vuonna 2018 oli asiasta tälläinen keskustelu
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15133028/maksusitoumus-silmalaseihin

• Anonyymi

Kuten poistetussa viestissä kerrottiin, maksusitoumuksessa ei ole kerrottu silmälasien maksimihintaa. Tiedän sen siksi että minulla on kädessäni tuollainen maksusitoumus tältä vuodelta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten poistetussa viestissä kerrottiin, maksusitoumuksessa ei ole kerrottu silmälasien maksimihintaa. Tiedän sen siksi että minulla on kädessäni tuollainen maksusitoumus tältä vuodelta.

Maksimihinnan saat tietää kun valikoit itsellesi sellaiset lasit kuin huvittaa edellyttäen nämä ylittävät kyseisen maksimin. Ja loput maksat itse. Vaikka itsekin tulonsiirtolainen vituttaa nämä nillittäjät.

tulonsiirtomies

• Anonyymi

Ei tarvitse toimittaa kirjallisena jos asiakas ei näin halua, kela:n sivuilla on kohta voi hyväksyä pelkästään sähköisen ilmoituksen. Teen itse näin, en tarvitse paperia tehdystä tt-tuesta tai laskun maksusta.

tulonsiirtomies

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvitse toimittaa kirjallisena jos asiakas ei näin halua, kela:n sivuilla on kohta voi hyväksyä pelkästään sähköisen ilmoituksen. Teen itse näin, en tarvitse paperia tehdystä tt-tuesta tai laskun maksusta.

tulonsiirtomies

tarkoitin päätöksen*, minkä sitten näkee omilta sivuilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maksimihinnan saat tietää kun valikoit itsellesi sellaiset lasit kuin huvittaa edellyttäen nämä ylittävät kyseisen maksimin. Ja loput maksat itse. Vaikka itsekin tulonsiirtolainen vituttaa nämä nillittäjät.

tulonsiirtomies

AIka vaikea on tehdä fiksuja valintoja silloin, kun ei tiedä kuinka suuren osan kustannuksista joutuu maksamaan itse. Siksi etuuksien pitäisi olla mahdollisimman hyvin dokumentoidut eikä mitään salailumeininkiä jossa pitäisi arvata tulevien laskujen suuruuksia. Minä yritän suunnitella talouteni niin että pysyn hengissä enkä menetä luottotietojani mikä edellyttää sitä että tiedän laskujen suuruudet etukäteen.

Minäkin olen vuoron perään ollut molemmilla puolilla eli keskimääräistä paremman palkan vuoksi verojen kautta nettomaksajana ja työttömyyskauden pitkittyessä toimeentulotuen saajana.

• Anonyymi

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=93&t=78178

Kävin esittämässä tuon kysymyksen Kelan palvelussa ja tuosta näette vastauksen:

"Voit ilmoittaa asiasta esimerkiksi seuraavassa toimeentulotuen hakemuksessa tai liitteiden toimittamisen yhteydessä.

Voit myös halutessasi hakea maksusitoumusta uudelleen myöhemmässä vaiheessa ja ilmoittaa siinä syyn sille, miksi ei pystynyt sitä käyttämään aikaisemmin."

Jos siis tietää että jatkossakin joutuu hakemaan toimeentulotukea ja myös saa sitä niin sitten ei mitään ongelmaa. Jos taas jatkossa ei ole oikeutettu toimeentulotukeen (tulot esimerkiksi 3 euroa yli menojen) niin se on voi voi.

• Anonyymi

6 päivää olen odottanut vastausta - turhaan. Ja Instrun pitäisi olla auki?

• Anonyymi

Elikkä kela on myöntänyt uuden maksusitoumuksen AVOINNA olevaan liikkeeseen. Ei enää nissenille eikä instrulle jotka eivät viikossakaan ole vastanneet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      32
      2078
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      46
      1695
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      110
      1460
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1206
    5. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      104
      1004
    6. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      958
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      835
    8. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      52
      779
    9. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      31
      772
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      99
      709
    Aihe