Turha pihdata Avensis D4D:llä

ile

Tuli tehtyä lomareissu ja kulutus masentaa.

Ajoin reissun 687,2 kilometriä kolmen hengen kuormalla ajotietokoneen keskinopeudella 81 km/h ja keskikulutuksella 4,1 l/100km. Ajo oli maantieajoa kahtena peräkkäisenä päivänä. Käynnistyksiä neljä ja kahdesti eberin käyttöä käyntilämpötilan saavuttamiseen.

Keskityin oikein todella taloudelliseen ajoon. Heiluriliikettä koko ajan ylämäet alussa kaasua lisäten ja lopussa kutittaen. Motarilla 100-110 km/h. Tankissa Teboilin talvilaatu ja renkaat keskikuntoiset Michelin Ivalot ja painetta 2,4 bar.

Kotiintulotankkauksen tulos oli 34,6l eli 5,03 l/100km. Olin varma, että nyt meni 4,5 litralla, mutta ei. Ajamalla kymppiä kovempaa ja ohittamalla jatkuvasti kulutus on korkeintaan puoli litraa enemmän. Todellisen kulutuksen ollessa 5,5 litran luokkaa, näyttää ajotietokone lukemaa 5. Mistähän johtuu, että pihtaus näkyi ainoastaan ajotietoneen lukemassa, ei todellisessa.

Matkamittari tuli tarkistettua tiehallinon välimatkataulukoiden avulla ja tarkkuus on välillä 0- -1%, eli "syytä" suureen kulutukseen ei löydy täältä.

Eihän viisi litraa satasella paljon ole, mutta luulisi taloudellisen ajotavan palkitsevan enemmän. Onko joku päässyt ihan oikeasti alle viiden litran?

7

2194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tankkaustolpasta

      Itse otan yleensä 2 litraa vielä siitä, kun tankkaus stoppaa, joskus koemielessä ihan piri pintaan.
      No, ei ole alle 5 mennyt kesälläkään, juuri edellinen kulutus oli 5,79. Omasta mielestäni melko rauhallista maantieajoa 2/3 sekä kaupunkiruuhkassa 1/3 ajosta.

      Lisäksi oon ottanut sen p...ä olevan tankinkorkin muovipitimen pois, niin on huomattavasti helpottanut tankkausta.

      • ile

        Ei ollut sama tolppa ja voi olla, olla että tankkasin tarkemmin (enemmän) toisella kertaa.

        Alkutankkauspisteessä paine oli mielestäni suurempi ja toppauksen jälkeen tirautin pistooli "huulilla" kerran tai pari (tällöin en vielä tiennyt, että yritän ajaa kulutusennätyksen).

        Range muuten näytti tankatessa 660 km ja tämän perusteella kulutus olisi ollut 4,45 l/100km. (1347,2 km ja 60l).

        Lopputankkauksessa yritin jäljitellä edellistä tankkaustapaa, mutta voi olla, että virhetoleranssi on 1-2 litraa. Tämä kyllä tiputtaisi kulutuslukeman nelosella alkavaksi.

        Ajotietokoneen näytöstä vielä, että kesällä yhtäjaksoisessa ajossa näyttää ajotietokone hyvin lähelle todellista lukemaa. Näppituntuma on, että sekalaisessa ajossa ero on puoli litraa ja eberiä käyttämällä nurkka-ajossa yli litra.

        Täytynee kai jatkaa uutta pihtausharrastusta, vaikka vaimo jo vihjaili, että voisit vaihtaa normaaliin joustavaan rikesakkorajaa hyödyntävään ajotyyliin.


    • Pekka

      Toyotan dieselit eivät ole saaneet kuuluisuutta pienestä kulutuksestaan, eikä niiden "ajotietokoneet" mittaa todellista kulutusta, vaan arvioivat sitä.

    • menee

      kesäoloissa 4,5litraa

    • pihdata maantiellä?

      No, mun mielestä dieselillä ei kannata pihdata:
      dieselissä "kuormitus" ei lisää niin paljon kulutusta kuin bensakoneessa, eli jos ajaa vähän aggressiivisemmin, kulutus nousee yllättävän vähän! Varsinkin maantiellä olen huomannut, että pihtaamalla "tosissaan", keskikulutus (todellinen) on esim. 5,5 l ja "urheilullisesti" ajamalla 6,0 l! Nykivässä kaupunkiajossa rauhallisella, fiksulla ajolla pääsee paljon suurempaan kulutussäästöön.

      Varsinkin pitkällä lomamatkalla ajan aina reippaasti ohitellen pientä ylinopeutta, 80-alueella 90 km/h, motari 100-alue 120 km/h ja 120-alue 140 km/h (todellinen n. 135 km/h)! Kulutuksen kasvu on vain n. 0,5-1 l/100 km verrattuna hissutteluun, mutta meno on paljon hauskempaa! Tietysti jos on kovat ruuhkat, ohittelusta ei ole pienintäkään hyötyä ja kannattaa hissutella kiltisti muitten perässä!
      Autona "maanteiden ihmepeli" Peso 406 HDI-turbo 110 hepoa (joka jättää 150 heposet bensat leikiten horisonttiin...).

      • Ent. Saab-Man

        No tuo Pösön 110-heppainen HDI on sen verran "pehmeä", että Saabin 150-heppainen turbokone jättää sen seisomaan kuin tikku paskaan, joten eipäs levitellä perätöntä tietoa.


    • Olen myös sitä mieltä, että pihtaileva ajotapa ei maksa vaivaa. Itselläni on suuri osa ajosta kaupunkiajoa ja olen todennut että turhaa on pihtailu sielläkin. Vaikka ajelen melko reippaasti kiihdytellen kaupungissa niin keskikulutus autolla on silti ollut 8,2-8,3 l/100km. Jos ajelisin pappatyyliin niin ehkä tuosta saisi pari desiä pudotettua, mutta ei mielestäni ole sen arvoista. Tuossa kulutuksessa on siis mukana kaupunkiajot ja maantieajot sekaisin ja ilmastoinnin osuus myös. Ja auto on 1.6 Avensis, vm 2000 (ei vvt-i).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe