Tuli tehtyä lomareissu ja kulutus masentaa.
Ajoin reissun 687,2 kilometriä kolmen hengen kuormalla ajotietokoneen keskinopeudella 81 km/h ja keskikulutuksella 4,1 l/100km. Ajo oli maantieajoa kahtena peräkkäisenä päivänä. Käynnistyksiä neljä ja kahdesti eberin käyttöä käyntilämpötilan saavuttamiseen.
Keskityin oikein todella taloudelliseen ajoon. Heiluriliikettä koko ajan ylämäet alussa kaasua lisäten ja lopussa kutittaen. Motarilla 100-110 km/h. Tankissa Teboilin talvilaatu ja renkaat keskikuntoiset Michelin Ivalot ja painetta 2,4 bar.
Kotiintulotankkauksen tulos oli 34,6l eli 5,03 l/100km. Olin varma, että nyt meni 4,5 litralla, mutta ei. Ajamalla kymppiä kovempaa ja ohittamalla jatkuvasti kulutus on korkeintaan puoli litraa enemmän. Todellisen kulutuksen ollessa 5,5 litran luokkaa, näyttää ajotietokone lukemaa 5. Mistähän johtuu, että pihtaus näkyi ainoastaan ajotietoneen lukemassa, ei todellisessa.
Matkamittari tuli tarkistettua tiehallinon välimatkataulukoiden avulla ja tarkkuus on välillä 0- -1%, eli "syytä" suureen kulutukseen ei löydy täältä.
Eihän viisi litraa satasella paljon ole, mutta luulisi taloudellisen ajotavan palkitsevan enemmän. Onko joku päässyt ihan oikeasti alle viiden litran?
Turha pihdata Avensis D4D:llä
7
2199
Vastaukset
- tankkaustolpasta
Itse otan yleensä 2 litraa vielä siitä, kun tankkaus stoppaa, joskus koemielessä ihan piri pintaan.
No, ei ole alle 5 mennyt kesälläkään, juuri edellinen kulutus oli 5,79. Omasta mielestäni melko rauhallista maantieajoa 2/3 sekä kaupunkiruuhkassa 1/3 ajosta.
Lisäksi oon ottanut sen p...ä olevan tankinkorkin muovipitimen pois, niin on huomattavasti helpottanut tankkausta.- ile
Ei ollut sama tolppa ja voi olla, olla että tankkasin tarkemmin (enemmän) toisella kertaa.
Alkutankkauspisteessä paine oli mielestäni suurempi ja toppauksen jälkeen tirautin pistooli "huulilla" kerran tai pari (tällöin en vielä tiennyt, että yritän ajaa kulutusennätyksen).
Range muuten näytti tankatessa 660 km ja tämän perusteella kulutus olisi ollut 4,45 l/100km. (1347,2 km ja 60l).
Lopputankkauksessa yritin jäljitellä edellistä tankkaustapaa, mutta voi olla, että virhetoleranssi on 1-2 litraa. Tämä kyllä tiputtaisi kulutuslukeman nelosella alkavaksi.
Ajotietokoneen näytöstä vielä, että kesällä yhtäjaksoisessa ajossa näyttää ajotietokone hyvin lähelle todellista lukemaa. Näppituntuma on, että sekalaisessa ajossa ero on puoli litraa ja eberiä käyttämällä nurkka-ajossa yli litra.
Täytynee kai jatkaa uutta pihtausharrastusta, vaikka vaimo jo vihjaili, että voisit vaihtaa normaaliin joustavaan rikesakkorajaa hyödyntävään ajotyyliin.
- Pekka
Toyotan dieselit eivät ole saaneet kuuluisuutta pienestä kulutuksestaan, eikä niiden "ajotietokoneet" mittaa todellista kulutusta, vaan arvioivat sitä.
- menee
kesäoloissa 4,5litraa
- pihdata maantiellä?
No, mun mielestä dieselillä ei kannata pihdata:
dieselissä "kuormitus" ei lisää niin paljon kulutusta kuin bensakoneessa, eli jos ajaa vähän aggressiivisemmin, kulutus nousee yllättävän vähän! Varsinkin maantiellä olen huomannut, että pihtaamalla "tosissaan", keskikulutus (todellinen) on esim. 5,5 l ja "urheilullisesti" ajamalla 6,0 l! Nykivässä kaupunkiajossa rauhallisella, fiksulla ajolla pääsee paljon suurempaan kulutussäästöön.
Varsinkin pitkällä lomamatkalla ajan aina reippaasti ohitellen pientä ylinopeutta, 80-alueella 90 km/h, motari 100-alue 120 km/h ja 120-alue 140 km/h (todellinen n. 135 km/h)! Kulutuksen kasvu on vain n. 0,5-1 l/100 km verrattuna hissutteluun, mutta meno on paljon hauskempaa! Tietysti jos on kovat ruuhkat, ohittelusta ei ole pienintäkään hyötyä ja kannattaa hissutella kiltisti muitten perässä!
Autona "maanteiden ihmepeli" Peso 406 HDI-turbo 110 hepoa (joka jättää 150 heposet bensat leikiten horisonttiin...).- Ent. Saab-Man
No tuo Pösön 110-heppainen HDI on sen verran "pehmeä", että Saabin 150-heppainen turbokone jättää sen seisomaan kuin tikku paskaan, joten eipäs levitellä perätöntä tietoa.
Olen myös sitä mieltä, että pihtaileva ajotapa ei maksa vaivaa. Itselläni on suuri osa ajosta kaupunkiajoa ja olen todennut että turhaa on pihtailu sielläkin. Vaikka ajelen melko reippaasti kiihdytellen kaupungissa niin keskikulutus autolla on silti ollut 8,2-8,3 l/100km. Jos ajelisin pappatyyliin niin ehkä tuosta saisi pari desiä pudotettua, mutta ei mielestäni ole sen arvoista. Tuossa kulutuksessa on siis mukana kaupunkiajot ja maantieajot sekaisin ja ilmastoinnin osuus myös. Ja auto on 1.6 Avensis, vm 2000 (ei vvt-i).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa
ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?874688- 1344203
Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."
Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai362785Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta
Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu2091817Olet elämäni rakkaus
On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el371357Missä Steffe hiihtää?
Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko251339Wiisaat Lappajärvellä iät.
Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.121316Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä
Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?671278Milloin nainen, milloin?
Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä611233Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."
Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li21212