Auttakaa tyhmää. Pystyykö koiran uusi omistaja siruttaa tai rekisteröidä pennun itse, vai voiko sen tehdä vain hän keneltä pentu tulee ? Ja mitä tietoja tarvii jos uusi omistaja voi sen tehdä ?
Koiran sirutus ja/tai rekisteröinti
9
99
Vastaukset
- Anonyymi
Siis miten sinulle on päätynyt pentu, jota ei ole jo rekisteröity ja siten sirutettukin? Miksei kasvattaja niitä hoitanut?
Uusi omistaja ei voi rekisteröidä pentua. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että "toisen käden tietoon" luotettaisiin pokkana. Sen voi siis tehdä vain kasvattaja ja jokainen asiallinen, hyvä kasvattaja niin tekeekin. Jollei pentuasi olla rekisteröity, niin hälytyskellojen pitäisi soida.
Sirutuksen sen sijaan voit hoitaa itse. Muista myös rekisteröidä siru jonnekin, sillä siru ei sisällä tietojasi vaan ainoastaan numerosarjan, jolla tietosi löytää sirujen rekisteröintipalveluista.- Anonyymi
Kyseessä sekarotunen koira ja vahinko pennut.
Mutta joo, todellakin sirutan ja rekisteröin sen jonnekkin sitten itse. Mutta en vaadi sitä "kasvattajalta" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta joo, todellakin sirutan ja rekisteröin sen jonnekkin sitten itse. Mutta en vaadi sitä "kasvattajalta"Jaa, no tämä olisi ollut oleellinen tieto jo aloituksessa. ;)
Seropin voit siruttaa ja "rekisteröidä" itse kennelliiton tunnistusmerkintätietokantaan. Eli ns. FIX-rekisteriin. Pakko ei toki ole, mutta ihan järkevää. Kennelliitto on usein ensimmäinen paikka, josta sirutietoja kysellään katoamistapauksissa, mutta vain virka-aikaan. Siksi myös jokin muu sirurekisteripalvelu kannattaa ottaa käyttöön. Siruttava eläinlääkäri neuvoo kun muistat kysyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, no tämä olisi ollut oleellinen tieto jo aloituksessa. ;)
Seropin voit siruttaa ja "rekisteröidä" itse kennelliiton tunnistusmerkintätietokantaan. Eli ns. FIX-rekisteriin. Pakko ei toki ole, mutta ihan järkevää. Kennelliitto on usein ensimmäinen paikka, josta sirutietoja kysellään katoamistapauksissa, mutta vain virka-aikaan. Siksi myös jokin muu sirurekisteripalvelu kannattaa ottaa käyttöön. Siruttava eläinlääkäri neuvoo kun muistat kysyä.Joo anteeksi en hokannut mainita. Mutta kiitos näistä tiedoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta joo, todellakin sirutan ja rekisteröin sen jonnekkin sitten itse. Mutta en vaadi sitä "kasvattajalta"Ei sekoitusta rekisteröidä, niillä ei ole sukutauluja.
Sen voi toki siruttaa,ja siru merkataan tietokantaan.
Se että miksi on teetetty seropipentue?
Syynä aina rahansaanti omista terveeksitutkimattomista koirista.Ei kannata kannattaa moista hämärää touhua!
Monesti yhdistelmät hankalasti koulutettavia, vanhempien terveydestä ei mitään tietoa.Eikä kasvattajat neuvo tai avusta pentujen kanssa tulleissa terveys ja muissa ongelmissa.
Mielummin laitan rahani kasvatustyöhön, jossa on tarkoitus terveys,koe ja näyttelytulokoksien perusteella valittu hyvä yhdistelmä.Jotta ostajille saadaan rodunomaisia, mahdollisimman terveitä tarkoitukseensa sopivia rotukoiria.
Kennel ja kasvattaja valitaan siis tarkoin, jalostustietokannasta tutkitaan koirien terveystiedot.Ja tietysti otetaan rodusta selkoa, että se varmasti sopii haluttuun tarkoitukseen.
- Anonyymi
Saitkin jo kysymyksiin vastaukset. Suosittelen kuitenkin miljoona mikrosirua - palvelua. Tekevät tempauksia, jossa siru maksaa rekisteröimisineen 3-5e per eläin, näitä on isommissa kaupungeissa varmasti useampi vuodessa, tosin nyt koronan takia peruttu toistaiseksi. Joskus jopa ilmaiseksi saa sirun (minä ja kaveri mukaan lukien, koirat siis). Fixiin taas sitten pitääkin itse tosiaan hoitaa.
- Anonyymi
Kasvattaja rekisteröi pennut kennelliittoon, ja luovuttaa rekisteriotteen ostajalle myydessään pennun.Jos myyjä höpisee jotain muuta,eikä ole rekisteröinyt pentuja, hän on huijari.
- Anonyymi
Myöhäistä enää auttaa, kun ostit jo sekulin😂
- Anonyymi
No nyt on joku herännyt koronan uuvuttamalla jalalla. Ap sai jo palstan tasoon nähden todella asiallisen vastauksensa, turhaan meuhkaat enää jälkikäteen jo tehtyä pentuvalintaa. Se on tehty ja pentu varmasti kotiutunut, joten tämä(kin) koira huolimatta sekarotuisuudestaan kannattaa mikrosiruttaa, jotta löytyy omistaja karkuri- tai varkaustilanteessa. Ehkä seuraavan koiran kohdalla ap miellyttää sinua ja päätyy asiallisesti kasvatettuun valmiiksi rekattuun ja sirutettuun rotukoiraan! Ja btw, aikamoinen viidakonlaki rotukoirakasvattajissa ja heidän prioriteeteissäkin vallitsee. En ihmettele, että porukka päätyy seropiin. Ja ps. Mulla rekattuja rotukoiria, eli en puolustele seropeja sen enempää kuin rotupejakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077740Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866031Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322077Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221916Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911- 361699
- 441494
- 591486
- 221441