Olisi hyvä jos saarna miehet ottaisivat aika-ajoin kompassin käteen ja katsoisivat suuntaa.Tässä Luteruksen ymmärrys Sakramenttien jakajista ja Pyhän-Hengen toiminnasta.
Nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: - - ja Juudas Iskariot. Juudas Iskariot on pyhien joukossa välttämättömänä esimerkkinä niille, jotka kieltävät sen, että pyhät sakramentit eli Jumalan armo voidaan jakaa pahojen sananpalvelijoiden kautta. Tämä on hyvin vahingollinen harha. Jos näet sakramentin teho riippuisi opettajan kelvollisuudesta, kaikki olisi epävarmaa. Kenenkään kelvollisuudesta ei näet milloinkaan voida olla täysin varmoja.
Sitä vastoin on varmaa, että kaikki riippuu jumalallisesta järjestyksestä ja kutsumisesta, joka vaikuttaa kaiken kaikessa sekä kelvollisten että kelvottomien kautta. Kristus vaikuttaa siis Juudaan kautta aivan samaa kuin Pietarinkin kautta. Kaikki opettajat pitäkööt tätä erittäin tärkeänä ollakseen varmoja virkansa laadusta. Se on jumalallinen eikä sitä voida parantaa kenenkään pyhyydellä eikä pahentaa kenenkään kelvottomuudella.
Näin seurakunnassa pysyy rauha ja yksimielisyys, joka muuten alinomaa häiriintyy, jos meidän on otettava huomioon opettajien kelvollisuus. Tällöin kukaan ei uskaltaisi toimittaa virkaansa, sillä jokaisen olisi oltava alituisesti epävarma omasta mahdollisuudestaan.
Kelvollisuus
7
647
Vastaukset
- jorkkamainio
Näin se asia varmasti on. Meidän seurakuntalaisten ei tarvitse kirkossakaan alkaa miettimään, että onko pappi nyt oikein uskomassa vai ei. Jos hän puhuu Jumalan Sanaa, niin kiittäkäämme siitä Jumalaa. Sen Sanan tähden ei meidän tarvitse myöskään kirkosta poistua, jos naispappi nousee saarnastuoliin tai jakaa ehtoollista. Jumalan Sanaa ja sakramentteja ei ole syytä halveksia, vaan ottaa ne kaikki suuresta armosta vastaan. Itse ainakin voin hyvällä omallatunnolla käydä ehtoolliselle, oli jakaja sitten kuka hyvänsä. Ja sanan ja sakramentit tahdon ottaa vastaan kuin ne olisivat Herralta annetut.
Olisikohan sillä merkitystä kuitenkin kuka ehtoollisen siunaa? Jakajaksihan voisi kelpuuttaa kenet tahansa kristityn. Ehkäpä naispappeuden suhteen pitää olla hieman varpaillaan, vaikka tosiasiassa kirkon miespapitkaan eivät ole koskaan oikein kelvanneet esikoislestadiolaiselle kristillisyydelle. Miksi siis pitää kauheasti haloota koko naispappeusasiasta? En ole tätä ristiriitaa oikein koskaan sisäistänyt.
- kaikessa
ElDorado kirjoitti:
Olisikohan sillä merkitystä kuitenkin kuka ehtoollisen siunaa? Jakajaksihan voisi kelpuuttaa kenet tahansa kristityn. Ehkäpä naispappeuden suhteen pitää olla hieman varpaillaan, vaikka tosiasiassa kirkon miespapitkaan eivät ole koskaan oikein kelvanneet esikoislestadiolaiselle kristillisyydelle. Miksi siis pitää kauheasti haloota koko naispappeusasiasta? En ole tätä ristiriitaa oikein koskaan sisäistänyt.
kaikki riippuu jumalallisesta järjestyksestä ja kutsumisesta, joka vaikuttaa kaiken kaikessa sekä kelvollisten että kelvottomien kautta. Kristus vaikuttaa siis Juudaan kautta aivan samaa kuin Pietarinkin kautta.
Tämä on kyllä selvää sanaa Lutherilta, turha kiemurrella... - karkkamuinio
Perusteleppas raamatulla tuo oma näkemyksesi, mitä esim. Paavali kirjoittaa naisten opetusvirasta. Taitaa olla niin että et löydä omiesi höpinöiden tueksi ainuttakaan raamatun paikkaa. Olet kovin raamatullinen vaikket edes tunne raamattuasi. Et tunne edes Lutherin opetuksia, voi kuinka oletkin tietämätön, en viitsisi esittää noin tietäväistä.
- jorkkamainio
karkkamuinio kirjoitti:
Perusteleppas raamatulla tuo oma näkemyksesi, mitä esim. Paavali kirjoittaa naisten opetusvirasta. Taitaa olla niin että et löydä omiesi höpinöiden tueksi ainuttakaan raamatun paikkaa. Olet kovin raamatullinen vaikket edes tunne raamattuasi. Et tunne edes Lutherin opetuksia, voi kuinka oletkin tietämätön, en viitsisi esittää noin tietäväistä.
Avauksessahan on Lutherin opetuksia asiasta ja niin minäkin sen uskon.
Naispappeuteen en ole ottanut täällä kantaa, enkä nytkään sitä tee.
Mutta jos naisen suusta tulee Jumalan Sanaa, niin sen voin ottaa vastaan. Ja Lutherin opetuksen mukaan ehtoollisellakin voi aivan hyvin käydä, vaikka jakamassa olisi heittiö. Ja nainen tuskin on sitä pahempi vaihtoehto.
Eli kysymys on siitä, että me uskolla vastaanotamme Jumalan Sanan ja Pyhät sakramentit. Ja usko Kristukseen on ainoa tie, joka vie perille taivaaseen. - Epäilen
karkkamuinio kirjoitti:
Perusteleppas raamatulla tuo oma näkemyksesi, mitä esim. Paavali kirjoittaa naisten opetusvirasta. Taitaa olla niin että et löydä omiesi höpinöiden tueksi ainuttakaan raamatun paikkaa. Olet kovin raamatullinen vaikket edes tunne raamattuasi. Et tunne edes Lutherin opetuksia, voi kuinka oletkin tietämätön, en viitsisi esittää noin tietäväistä.
Silkkaa jarrruttelua, sanoisin!
- kirjoitettusana
Epäilen kirjoitti:
Silkkaa jarrruttelua, sanoisin!
Jos näet sakramentin teho riippuisi opettajan kelvollisuudesta, kaikki olisi epävarmaa. Kenenkään kelvollisuudesta ei näet milloinkaan voida olla täysin varmoja.
Sakramentti itsessään on pelastava. Niinkuin Jumala sen itse sanoisi.
Muutenhan uskosi olisi jonkun ihmisen varassa,
niinkuin auringossa sulava voi, kirjoittaa Luther.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94894
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede22828Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat283723- 93717
- 109636
- 33617
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550