Olisi hyvä jos saarna miehet ottaisivat aika-ajoin kompassin käteen ja katsoisivat suuntaa.Tässä Luteruksen ymmärrys Sakramenttien jakajista ja Pyhän-Hengen toiminnasta.
Nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: - - ja Juudas Iskariot. Juudas Iskariot on pyhien joukossa välttämättömänä esimerkkinä niille, jotka kieltävät sen, että pyhät sakramentit eli Jumalan armo voidaan jakaa pahojen sananpalvelijoiden kautta. Tämä on hyvin vahingollinen harha. Jos näet sakramentin teho riippuisi opettajan kelvollisuudesta, kaikki olisi epävarmaa. Kenenkään kelvollisuudesta ei näet milloinkaan voida olla täysin varmoja.
Sitä vastoin on varmaa, että kaikki riippuu jumalallisesta järjestyksestä ja kutsumisesta, joka vaikuttaa kaiken kaikessa sekä kelvollisten että kelvottomien kautta. Kristus vaikuttaa siis Juudaan kautta aivan samaa kuin Pietarinkin kautta. Kaikki opettajat pitäkööt tätä erittäin tärkeänä ollakseen varmoja virkansa laadusta. Se on jumalallinen eikä sitä voida parantaa kenenkään pyhyydellä eikä pahentaa kenenkään kelvottomuudella.
Näin seurakunnassa pysyy rauha ja yksimielisyys, joka muuten alinomaa häiriintyy, jos meidän on otettava huomioon opettajien kelvollisuus. Tällöin kukaan ei uskaltaisi toimittaa virkaansa, sillä jokaisen olisi oltava alituisesti epävarma omasta mahdollisuudestaan.
Kelvollisuus
7
647
Vastaukset
- jorkkamainio
Näin se asia varmasti on. Meidän seurakuntalaisten ei tarvitse kirkossakaan alkaa miettimään, että onko pappi nyt oikein uskomassa vai ei. Jos hän puhuu Jumalan Sanaa, niin kiittäkäämme siitä Jumalaa. Sen Sanan tähden ei meidän tarvitse myöskään kirkosta poistua, jos naispappi nousee saarnastuoliin tai jakaa ehtoollista. Jumalan Sanaa ja sakramentteja ei ole syytä halveksia, vaan ottaa ne kaikki suuresta armosta vastaan. Itse ainakin voin hyvällä omallatunnolla käydä ehtoolliselle, oli jakaja sitten kuka hyvänsä. Ja sanan ja sakramentit tahdon ottaa vastaan kuin ne olisivat Herralta annetut.
Olisikohan sillä merkitystä kuitenkin kuka ehtoollisen siunaa? Jakajaksihan voisi kelpuuttaa kenet tahansa kristityn. Ehkäpä naispappeuden suhteen pitää olla hieman varpaillaan, vaikka tosiasiassa kirkon miespapitkaan eivät ole koskaan oikein kelvanneet esikoislestadiolaiselle kristillisyydelle. Miksi siis pitää kauheasti haloota koko naispappeusasiasta? En ole tätä ristiriitaa oikein koskaan sisäistänyt.
- kaikessa
ElDorado kirjoitti:
Olisikohan sillä merkitystä kuitenkin kuka ehtoollisen siunaa? Jakajaksihan voisi kelpuuttaa kenet tahansa kristityn. Ehkäpä naispappeuden suhteen pitää olla hieman varpaillaan, vaikka tosiasiassa kirkon miespapitkaan eivät ole koskaan oikein kelvanneet esikoislestadiolaiselle kristillisyydelle. Miksi siis pitää kauheasti haloota koko naispappeusasiasta? En ole tätä ristiriitaa oikein koskaan sisäistänyt.
kaikki riippuu jumalallisesta järjestyksestä ja kutsumisesta, joka vaikuttaa kaiken kaikessa sekä kelvollisten että kelvottomien kautta. Kristus vaikuttaa siis Juudaan kautta aivan samaa kuin Pietarinkin kautta.
Tämä on kyllä selvää sanaa Lutherilta, turha kiemurrella... - karkkamuinio
Perusteleppas raamatulla tuo oma näkemyksesi, mitä esim. Paavali kirjoittaa naisten opetusvirasta. Taitaa olla niin että et löydä omiesi höpinöiden tueksi ainuttakaan raamatun paikkaa. Olet kovin raamatullinen vaikket edes tunne raamattuasi. Et tunne edes Lutherin opetuksia, voi kuinka oletkin tietämätön, en viitsisi esittää noin tietäväistä.
- jorkkamainio
karkkamuinio kirjoitti:
Perusteleppas raamatulla tuo oma näkemyksesi, mitä esim. Paavali kirjoittaa naisten opetusvirasta. Taitaa olla niin että et löydä omiesi höpinöiden tueksi ainuttakaan raamatun paikkaa. Olet kovin raamatullinen vaikket edes tunne raamattuasi. Et tunne edes Lutherin opetuksia, voi kuinka oletkin tietämätön, en viitsisi esittää noin tietäväistä.
Avauksessahan on Lutherin opetuksia asiasta ja niin minäkin sen uskon.
Naispappeuteen en ole ottanut täällä kantaa, enkä nytkään sitä tee.
Mutta jos naisen suusta tulee Jumalan Sanaa, niin sen voin ottaa vastaan. Ja Lutherin opetuksen mukaan ehtoollisellakin voi aivan hyvin käydä, vaikka jakamassa olisi heittiö. Ja nainen tuskin on sitä pahempi vaihtoehto.
Eli kysymys on siitä, että me uskolla vastaanotamme Jumalan Sanan ja Pyhät sakramentit. Ja usko Kristukseen on ainoa tie, joka vie perille taivaaseen. - Epäilen
karkkamuinio kirjoitti:
Perusteleppas raamatulla tuo oma näkemyksesi, mitä esim. Paavali kirjoittaa naisten opetusvirasta. Taitaa olla niin että et löydä omiesi höpinöiden tueksi ainuttakaan raamatun paikkaa. Olet kovin raamatullinen vaikket edes tunne raamattuasi. Et tunne edes Lutherin opetuksia, voi kuinka oletkin tietämätön, en viitsisi esittää noin tietäväistä.
Silkkaa jarrruttelua, sanoisin!
- kirjoitettusana
Epäilen kirjoitti:
Silkkaa jarrruttelua, sanoisin!
Jos näet sakramentin teho riippuisi opettajan kelvollisuudesta, kaikki olisi epävarmaa. Kenenkään kelvollisuudesta ei näet milloinkaan voida olla täysin varmoja.
Sakramentti itsessään on pelastava. Niinkuin Jumala sen itse sanoisi.
Muutenhan uskosi olisi jonkun ihmisen varassa,
niinkuin auringossa sulava voi, kirjoittaa Luther.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381