ADHD:ta ei ole!

Vain huumeita

lapsilleen vastuuttomasti syöttäviä vanhempia.

Miksi siis koko tarkkaavaisuushäiriöpalsta. On ryhmä henkilöitä jotka tuntevat itsensä niin paljon paremmaksi kuin muut kun käyvät täällä syyllistämässä vanhempia olemattoman ADHD:n hoidosta lääkityksellä. Ja korostamassa kuinka vähintään kolmen erittäin vilkkaan lapsen äitinä ei moinen ole tullut mieleenkään...

Ymmärrän kritiikin lääkitystä kohtaan, mutta vaikea on ymmärtää sitä tyyliä millä omaa asiaa tuodaan esille.

ADHD on olemassa. Jos sitä ette ymmärrä, miksi yleensä olette tälle palstalle hakeutuneet?

79

4137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilt

Olen sitä mieltä vahavasti että tämän päivän lapsia pidetään liian usein, ja liian kauan pumpuleissa. Heille on pienenä kaikki heti saatavilla nenän edessä valmiina. Vanhemmat varovat heidän puolestaan kaikkea valmiiksi. Lapsien ei anneta kasvaa jo ennen kouluikää oppimaan omista virheistään, vaan heitä pidetään vauvoina. Lapsi joka on pienen ikänsä kasvanut vanhempien vastuun ja täyden ohjauksen varassa, voi varmasti huonosti mennessään kouluun, sillä siellä ei asiat menekään toivotulla tavalla, ja löytyy vahvempia ja älykkäämpiäkin päättäjiä. Tällöin ei jää jäljelle kuin hälinän aiheuttaminen ja levottomuus, sillä muut jyräävät äkkiä lapsen joka kuvittelee saavansa aina tahtonsa läpi.
      Minulla on kolme lasta ,jotka ovat joutuneet paljonkin oppimaan kantapään kautta, heillä on kuri ja säännöt. Silti he ovat kaikki erittäin suosittuja kavereiden keskuudessa, harrastavat paljon ja pärjäävät hyvin koulussa.
      Mielestäni vanhemmat pitävät lapsensa aivan liikaa pumpuleissa, sillä vilkkaankin lapsen tulisi hyvin pienenä oppia itse vastaamaan virheistään, ei hänen vanhempien!!! Miksi vanhemmat vastaavat lapsensa puolesta joka tilanteessa kun on tullut tehtyä tyhmyyksiä?
      Itse olen opettanut lapsilleni että itsepähän vastaatte kun teette tyhmää, toki olen aina heidän takanaan asioissa.
      Sitten vielä siitä että lapseni oppivat muka karsimaan osan kavereista asenteillani. Se on ihan totta, ja haluan näin olevankin, ei heidän tarvitse sietää toisten tyhmyyksiä.
      Vastauksena on että KYLLÄ lapsia pitää potkia perseelle normaaliin suuntaan.

• on kyllä

sellainen, että lasten pitää olla niin itsenäisiä että. Vanhemmat eivät osaa olla VANHEMPIA vaan lapsen pitää ottaa enemmän vastuuta kuin mitä heidän ikäänsä nähden on mahdotonta kantaa.

Ero moneen muuhun kulttuuriin on valtava.

Näitä pikkuvanhoja pikkuaikuisia käy lähinnä sääliksi. Puhun nyt kokemuksesta, koska olin itse lapsena juuri tällainen pieni aikuinen, enkä muista että olisin koskaan saanut olla lapsi.

Suurin osa lapsista kasvaa päiväkodeista eskariin ja sieltä kouluun, eikä tällaista kulttuurishokkia ja valtavaa muutosta tule kun koulu alkaa. Lähinnä tulee mieleen, että se "putki" alkaa jo päiväkodista ja jatkuu siitä kouluun ja opiskeluun ja työelämään...

Kantapään kautta asioiden oppiminen on se luonnollinen tie =). Jokainen meistä tietää sen omasta kokemuksestaan.

Varmasti on olemassa myös näitä pumpulissa kasvatettuja lapsia. Ehkä se kultainen keskitie olisi paras. Ei vaadittaisi liikaa, mutta ei kasvatettaisi pumpulissakaan.

• 4:n äiti

Jaa, meillä on aina ollut tiukka kuri, rutiinit ja säännöt. Joita moni ihmettelee ja kiittelee niin lähipiirissä kuin hoitotahollakin. SILTI yhdellä 4:stä lapsesta on erittäin vaikea perusteellisesti kahteen kertaan tutkittu ja diagnisoitu ADHD (hahmottamisvaikeus, kielelliset ongelmat, lukivaikeus, käsitteiden vaikeus, oman toiminan- ja kehon hallinnan vaikeus, hyperaktiivisuus, älykäs, luova, räyhäävä, tuhoava, tekee-ennenkuin-ajattelee tyyppi....). Hyvänen aika, me oltais hukassa ilman tosi tiukkoja sääntöjä, kun nytkin ollut vuosia älyttömän vaikeaa. Kaikki lapset oppineet ettei elämä ole ruusuilla tanssimista, jopa raskaasti kantapään kautta, tahtomattaan.

Ja tämän lapsen kohdalla hän oli pitelemätön jo alle 3 vuotiaana, jonka jo päiväkotihenkilökunta totesi, vaikka sanoinkin että tämä on sitten jotenkin tosi eloisa lapsi. Myös neuvolakortissa on ensimmäinen maininta touhukkuudesta jo 1 v tarkastuksessa. Lapsi kiipesi kirjahyllyssä ennenkuin oppi kävelemään. oli pakko pitää rattaiden jälkeen valjaissa, jos halusi että selviää hengissä kaupunkimatkoista. Ja kyse ei tosiaankaan ollut kurin puutteesta, kun muut lapset (sisarukset tiuhaan ja hyvin samoilla ikäluokilla) osasivat toimia hienosti. Poika nykyisin lääkityksellä, jotain järkeä tullut, että ei tuhoa itseään.

• sama juttu.
        4:n äiti kirjoitti:

Jaa, meillä on aina ollut tiukka kuri, rutiinit ja säännöt. Joita moni ihmettelee ja kiittelee niin lähipiirissä kuin hoitotahollakin. SILTI yhdellä 4:stä lapsesta on erittäin vaikea perusteellisesti kahteen kertaan tutkittu ja diagnisoitu ADHD (hahmottamisvaikeus, kielelliset ongelmat, lukivaikeus, käsitteiden vaikeus, oman toiminan- ja kehon hallinnan vaikeus, hyperaktiivisuus, älykäs, luova, räyhäävä, tuhoava, tekee-ennenkuin-ajattelee tyyppi....). Hyvänen aika, me oltais hukassa ilman tosi tiukkoja sääntöjä, kun nytkin ollut vuosia älyttömän vaikeaa. Kaikki lapset oppineet ettei elämä ole ruusuilla tanssimista, jopa raskaasti kantapään kautta, tahtomattaan.

Ja tämän lapsen kohdalla hän oli pitelemätön jo alle 3 vuotiaana, jonka jo päiväkotihenkilökunta totesi, vaikka sanoinkin että tämä on sitten jotenkin tosi eloisa lapsi. Myös neuvolakortissa on ensimmäinen maininta touhukkuudesta jo 1 v tarkastuksessa. Lapsi kiipesi kirjahyllyssä ennenkuin oppi kävelemään. oli pakko pitää rattaiden jälkeen valjaissa, jos halusi että selviää hengissä kaupunkimatkoista. Ja kyse ei tosiaankaan ollut kurin puutteesta, kun muut lapset (sisarukset tiuhaan ja hyvin samoilla ikäluokilla) osasivat toimia hienosti. Poika nykyisin lääkityksellä, jotain järkeä tullut, että ei tuhoa itseään.

Siinähän se tavallisen vilkkauden ja ADHD:n ero onkin. Eli siinä, että lapsen käytös ei johdu rajojen tai kasvatuksen puutteesta.

Meille tuli päiväkodista palautetta jo lapsen ollessa kolme, että on ADHD -tyyppinen käytös. Ei ole kyllä epäilty kuitenkaan kasvatusta ja vanhempia, koska lapsemme on toinen kaksosista. Toinen kaksosista kun on ihan tavallinen ja käyttäytyy ihan normaalisti (jopa mallikkaasti).

En kyllä jaksaisikkaan koko ajan olla puolustuskannalla. Tälläkin palstalla tuntuu, että pitäisi koko ajan olla puolustelemassa että onko koko ADHD:ta olemassakaan. Ja auta armias, jos vielä syötät lapsellesi huumetta...

Tsemppiä sinulle. Mehän jaksetaan, kaikesta huolimatta.

• tomppeli
        on kyllä kirjoitti:

sellainen, että lasten pitää olla niin itsenäisiä että. Vanhemmat eivät osaa olla VANHEMPIA vaan lapsen pitää ottaa enemmän vastuuta kuin mitä heidän ikäänsä nähden on mahdotonta kantaa.

Ero moneen muuhun kulttuuriin on valtava.

Näitä pikkuvanhoja pikkuaikuisia käy lähinnä sääliksi. Puhun nyt kokemuksesta, koska olin itse lapsena juuri tällainen pieni aikuinen, enkä muista että olisin koskaan saanut olla lapsi.

Suurin osa lapsista kasvaa päiväkodeista eskariin ja sieltä kouluun, eikä tällaista kulttuurishokkia ja valtavaa muutosta tule kun koulu alkaa. Lähinnä tulee mieleen, että se "putki" alkaa jo päiväkodista ja jatkuu siitä kouluun ja opiskeluun ja työelämään...

Kantapään kautta asioiden oppiminen on se luonnollinen tie =). Jokainen meistä tietää sen omasta kokemuksestaan.

Varmasti on olemassa myös näitä pumpulissa kasvatettuja lapsia. Ehkä se kultainen keskitie olisi paras. Ei vaadittaisi liikaa, mutta ei kasvatettaisi pumpulissakaan.

Aikuisen mbd-ihmisen sisarena täytyy vähän selventää asioita, yli 40 v:n kokemuksella. Tuohan se nimi aiemmin oli. Siinä kun ei ole kyse käytöksestä, vaan osa saattaa olla ihan rauhallisiakin ihmisiä. Mitään tietämättömät haluavat vain ajatella niin, että kyse on pelkistä käytösongelmista, se on niiden ihmisten harhaluuloa, jotka eivät halua tietää asioiden todellista laitaa.

Aikuinen veljeni on nykyään erittäin rauhallinen, tosin hänellä on rauhoittavat kaiken varalta, jotain mietoa mielenterveyspotilaiden lääkettä.
        Hänen ongelmiaan:
        -Ei vaihda puhtaita vaatteita, jos ei erikseen käsketä (me kaksi muuta olemme oppineet tämän vaikka kasvattajat ovat samat). Hiki haisee koko ajan, vaikka käy suihkussa parikin kertaa päivässä
        -Syömisessä ei mitään rajaa, söisi vaikka koko ajan jos annettaisiin. Esim. eilen söi hedelmäkoristamme kaikki banaanit, toista kiloa, määrää en muista. Painoa on ja paljon
        -Puhuu koko ajan ja utelee ihmisiltä vaikka mitä, hienotunteisuus puuttuu täysin, jonka jälkeen heti kysyy "ethän loukkaantunut", "kyselinkö liikaa"
        -Murrosiässä huusi äidille joka päivä kolme tuntia, aiheena pääsääntöisesti se ettei häntä oltu lapsena tutkittu tarpeeksi, silloin tuo vaiva todettiin
        -hienomotoriikka erittäin heikkoa, kirjoittaa vain tikkukirjaimin, muuhun ei pysty (kertokaas kuinka tämä on väärän kasvatuksen ongelma!!!!)

Meitä on muitakin lapsia, joilla on samat vanhemmat ja sama kasvatus, eikä meillä näitä ongelmia ole. Itse asiassa muistan, että tätä veljeäni on jouduttu komentelemaan paljon enemmän.

• tökkii
        sama juttu. kirjoitti:

Siinähän se tavallisen vilkkauden ja ADHD:n ero onkin. Eli siinä, että lapsen käytös ei johdu rajojen tai kasvatuksen puutteesta.

Meille tuli päiväkodista palautetta jo lapsen ollessa kolme, että on ADHD -tyyppinen käytös. Ei ole kyllä epäilty kuitenkaan kasvatusta ja vanhempia, koska lapsemme on toinen kaksosista. Toinen kaksosista kun on ihan tavallinen ja käyttäytyy ihan normaalisti (jopa mallikkaasti).

En kyllä jaksaisikkaan koko ajan olla puolustuskannalla. Tälläkin palstalla tuntuu, että pitäisi koko ajan olla puolustelemassa että onko koko ADHD:ta olemassakaan. Ja auta armias, jos vielä syötät lapsellesi huumetta...

Tsemppiä sinulle. Mehän jaksetaan, kaikesta huolimatta.

Ritalinin markkinointia vastaan, lähtökohtanahan on nimenomaan se että ADHD on nimenomaan geneettisesti peritytyvä "sairaus" joten kaksosilla pitäisi kummallakin olla samanlainen "aivojen toimintahäiriö", muuten "sairaus" todennäköisesti johtuu ympäristövaikutteista.

• Väärin meni
        tökkii kirjoitti:

Ritalinin markkinointia vastaan, lähtökohtanahan on nimenomaan se että ADHD on nimenomaan geneettisesti peritytyvä "sairaus" joten kaksosilla pitäisi kummallakin olla samanlainen "aivojen toimintahäiriö", muuten "sairaus" todennäköisesti johtuu ympäristövaikutteista.

Missäs olet ollut biologian tunnillasi?Kuka sanoi, että kaksoset ovat identtiset? Jos eivät ole, niin kyllä toinen voi saada sen geneettisenä perintönä ja toinen ei. Samalla tavoin kuin muutenkin sisarusparvessa joilla on samat vanhemmat. Tietty tässä kun on kysymys kaksosista, niin kasvatus lienee ollut aivan samanlaista molemmilla. Siinäpä miettimistä epäilijöille...

• kaksosilla
        Väärin meni kirjoitti:

Missäs olet ollut biologian tunnillasi?Kuka sanoi, että kaksoset ovat identtiset? Jos eivät ole, niin kyllä toinen voi saada sen geneettisenä perintönä ja toinen ei. Samalla tavoin kuin muutenkin sisarusparvessa joilla on samat vanhemmat. Tietty tässä kun on kysymys kaksosista, niin kasvatus lienee ollut aivan samanlaista molemmilla. Siinäpä miettimistä epäilijöille...

kuitenkin on sama isä ja äiti, eli samat perintötekijät =)

• Jattanen
        tökkii kirjoitti:

80% ADHD-tapauksista on saanut sen periytyvänä, 20% raskauden tai synnytyksen aikaisena komplikaationa.

• Jattanen
        kaksosilla kirjoitti:

Nyt sitten kipin kapin biologiantunnille. Jos sama isä ja äiti luovuttavat jälkeläisilleen samat perintötekijät, sisarukset ovat kaikki toistensa kopioita.

• Biologiaa opiskelemaan
        kaksosilla kirjoitti:

Hiusten/silmien väri, nenän muoto ym. muut fyysiset ominaisuudetkin ovat periytyviä, mutta oletko nähnyt ennen sisarusparvea jossa kaikki lapset ovat samannäköisiä?? Sama koskee myös sairauksien,tempperamentin yms. ominaisuuksia Understand me? Vai pitääkö vääntää vielä rautalangasta.

• tarkoitat?
        Jattanen kirjoitti:

Nyt sitten kipin kapin biologiantunnille. Jos sama isä ja äiti luovuttavat jälkeläisilleen samat perintötekijät, sisarukset ovat kaikki toistensa kopioita.

Onko tämä kuvitteellinen sairaus kiinni perintötekijöistä vai ei?

• tarkoitat?
        Jattanen kirjoitti:

• että
        Biologiaa opiskelemaan kirjoitti:

Hiusten/silmien väri, nenän muoto ym. muut fyysiset ominaisuudetkin ovat periytyviä, mutta oletko nähnyt ennen sisarusparvea jossa kaikki lapset ovat samannäköisiä?? Sama koskee myös sairauksien,tempperamentin yms. ominaisuuksia Understand me? Vai pitääkö vääntää vielä rautalangasta.

ns. ADHD *ei* ole geneettisesti perityvä "sairaus"?

• Jattanen
        tarkoitat? kirjoitti:

Ensiksi, ADHD ei ole kuvitteellinen. Toiseksi, tuon periytyvyyden saat ihan itse päätellä antamistani prosenteista (vinkki: vastaus sijaitsee ensimmäisessä lauseessa). En ehdi rautakauppaan rautalankaa ostamaan.

• sinulla
        Jattanen kirjoitti:

Ensiksi, ADHD ei ole kuvitteellinen. Toiseksi, tuon periytyvyyden saat ihan itse päätellä antamistani prosenteista (vinkki: vastaus sijaitsee ensimmäisessä lauseessa). En ehdi rautakauppaan rautalankaa ostamaan.

tai lastesi isällä on myös "ADHD" ?
        Mikä tutkimus todistaa perityvyyden ja millä tavalla käyttäytyminen voi periytyä?

• Jattanen
        sinulla kirjoitti:

Mikä tutkimus todistaa perityvyyden ja millä tavalla käyttäytyminen voi periytyä?

Kyllä, lapseni isällä oli mielestäni ADHD. Olen hänen tarinaansa tällä palstalla valottanut silloisella nimimerkilläni "Nunnu". Jäljet johtavat sieltä lapseni isoäidin kautta isoisoäitiin.

• isä,
        Jattanen kirjoitti:

Kyllä, lapseni isällä oli mielestäni ADHD. Olen hänen tarinaansa tällä palstalla valottanut silloisella nimimerkilläni "Nunnu". Jäljet johtavat sieltä lapseni isoäidin kautta isoisoäitiin.

isoäiti ja isoisoäitikin on diagnosoitu ?

• Jattanen
        isä, kirjoitti:

isoäiti ja isoisoäitikin on diagnosoitu ?

Luepa kirjoitukseni uudelleen, siis kaikki sanat.

• siis itse
        Jattanen kirjoitti:

Luepa kirjoitukseni uudelleen, siis kaikki sanat.

isän, isoäidin ja isoisoäidin ja esität tämän todisteeksi periytyvyydestä?

• Jattanen
        siis itse kirjoitti:

isän, isoäidin ja isoisoäidin ja esität tämän todisteeksi periytyvyydestä?

Kirjoitin "mielestäni". En esittänyt sitä todisteeksi, vaan vastaukseksi kysymykseesi. Pojan isää kun ei enää päästä diagnosoimaan, mutta olen tuntenut hänet vuodesta -78 ja nyt, kun tunnen ADHD:n, voin vetää asiasta omat johtopäätökseni.

• mutta
        Jattanen kirjoitti:

Kirjoitin "mielestäni". En esittänyt sitä todisteeksi, vaan vastaukseksi kysymykseesi. Pojan isää kun ei enää päästä diagnosoimaan, mutta olen tuntenut hänet vuodesta -78 ja nyt, kun tunnen ADHD:n, voin vetää asiasta omat johtopäätökseni.

Kannattaneeko meidän yrittää aloittaa biologian opetusta alusta lähtien näille onnettomille jotka eivät sitä aikoinaan opiskelleet kunnolla.Tuntuu näköjään mahdottomalta! Annetaan vain olla.

• .....
        että kirjoitti:

ns. ADHD *ei* ole geneettisesti perityvä "sairaus"?

On on on ja vielä kerran on!

• maallikon
        Jattanen kirjoitti:

johtopäätökset paljoa painavat, vaaditaan näyttöä.

• tutkimukseen
        ..... kirjoitti:

On on on ja vielä kerran on!

perustat väittämäsi?

• biologiasta, että
        sinulla kirjoitti:

tiesitkö, joidenkin tautien periytyvän vaikka KUMMALLAKAAN vanhemmalla ei ole ko. sairautta!! (= tarkoittaa että lapsella periytyvä sairaus ja vanhemmat terveitä.) Eikö ole ihmeellistä! tuli sellainen käsitys ettet sellaista biologista perusasiaa vielä satu tietämään.
        Toki voisin kertoa mistä tuo johtuu, mutta minulle kun ei palkkaa tästä makseta, niin ottanet itse selvää jos asia kiinnostaa.

• Jattanen
        maallikon kirjoitti:

jauhamisesi.

• ilmiö,
        biologiasta, että kirjoitti:

tiesitkö, joidenkin tautien periytyvän vaikka KUMMALLAKAAN vanhemmalla ei ole ko. sairautta!! (= tarkoittaa että lapsella periytyvä sairaus ja vanhemmat terveitä.) Eikö ole ihmeellistä! tuli sellainen käsitys ettet sellaista biologista perusasiaa vielä satu tietämään.
        Toki voisin kertoa mistä tuo johtuu, mutta minulle kun ei palkkaa tästä makseta, niin ottanet itse selvää jos asia kiinnostaa.

sellainenkin sairaus jonka olemassaolosta ei ole olemassa mitään tieteellistä näyttöä voi periytyä ... jopa siten ettei se aiheuta mitään oireita ... tässäkö kohtaa pitää nauraa?

• naurata
        ilmiö, kirjoitti:

sellainenkin sairaus jonka olemassaolosta ei ole olemassa mitään tieteellistä näyttöä voi periytyä ... jopa siten ettei se aiheuta mitään oireita ... tässäkö kohtaa pitää nauraa?

No sanotaanko, ettei minua ainakaan naurattanut kun minulle kerrottiin rask.vk. 17 että tulevalla lapsellamme on vakava periytyvä sairaus. Minkään näköistä tietoa ko sairauden olemaasolosta ei kummllakaan meillä vanhemmilla ollut. Tauti periytyi molemmilta vanhemmilta. Tämä nyt ei kuulu tarkkaavaisuusosastolle lainkaan, mutta siinä sinulle sitä naurun aihetta

• oikea sairaus
        naurata kirjoitti:

No sanotaanko, ettei minua ainakaan naurattanut kun minulle kerrottiin rask.vk. 17 että tulevalla lapsellamme on vakava periytyvä sairaus. Minkään näköistä tietoa ko sairauden olemaasolosta ei kummllakaan meillä vanhemmilla ollut. Tauti periytyi molemmilta vanhemmilta. Tämä nyt ei kuulu tarkkaavaisuusosastolle lainkaan, mutta siinä sinulle sitä naurun aihetta

todella naurata, minä puhuinkin tällä palstalla käsitellystä kuvitteellisesta sairaudesta.

• tomppeli
        oikea sairaus kirjoitti:

todella naurata, minä puhuinkin tällä palstalla käsitellystä kuvitteellisesta sairaudesta.

Olen kirjoittanut paljon ko. oireyhtymään kuuluvista ongelmista, niitä ei kukaan kommentoi. Miksei? Meneekö pupu pöksyyn kuulla, ettei siinä aina lääkettä tarvitakaan ja muitakin ongelmia siihen liittyy?
        Selitä hienomotoriset ongelmat, miksi jotkut oppivat itsestään samat asiat, joita toiset eivät opi koskaan kunnolla? Esimerkiksi miksi keski-ikäinen veljeni ei osaa vieläkään kirjoittaa tekstaten tai solmia kengännauhoja? Onko vanhempieni kasvatuksen heikkoutta, että hänelle on lottirivinkin tekeminen hienomotorisesti liian vaikea juttu?

• ongelmiin
        tomppeli kirjoitti:

Olen kirjoittanut paljon ko. oireyhtymään kuuluvista ongelmista, niitä ei kukaan kommentoi. Miksei? Meneekö pupu pöksyyn kuulla, ettei siinä aina lääkettä tarvitakaan ja muitakin ongelmia siihen liittyy?
        Selitä hienomotoriset ongelmat, miksi jotkut oppivat itsestään samat asiat, joita toiset eivät opi koskaan kunnolla? Esimerkiksi miksi keski-ikäinen veljeni ei osaa vieläkään kirjoittaa tekstaten tai solmia kengännauhoja? Onko vanhempieni kasvatuksen heikkoutta, että hänelle on lottirivinkin tekeminen hienomotorisesti liian vaikea juttu?

saattaa vaikuttaa hyvinkin moni tekijä, itseltäni ei luonnistu kaunokirjoitus vaikka seisoisin päälläni ja itkisin.

• Sivusta seurannut
        maallikon kirjoitti:

kuule, eiköhän siinä ole näyttöä, että suvussa on useampikin samat ongelmat omaava henkilö. ADHD on niin näkyvä ja elämää haittaava häiriö, että se nyt vain on havaittavissa, jos kulkee suvussa. Eiköhän maallikkokin voi tuon sanoa vai meinaatko, että on sukuja joissa perheet sukupolvesta toiseen kasvattavat lapsensa "väärin".

• onhan
        Sivusta seurannut kirjoitti:

kuule, eiköhän siinä ole näyttöä, että suvussa on useampikin samat ongelmat omaava henkilö. ADHD on niin näkyvä ja elämää haittaava häiriö, että se nyt vain on havaittavissa, jos kulkee suvussa. Eiköhän maallikkokin voi tuon sanoa vai meinaatko, että on sukuja joissa perheet sukupolvesta toiseen kasvattavat lapsensa "väärin".

kasvatustapojenkin todettu "periytyvän".

• persil
        Jattanen kirjoitti:

80% ADHD-tapauksista on saanut sen periytyvänä, 20% raskauden tai synnytyksen aikaisena komplikaationa.

Olisi kiintoisaa tietää, onko kaikilla näillä periytyneillä tapauksilla yhtäläiset poikkeavuudet esim. jossain geenissä, joka vaikuttaa vaikkapa dopamiini-välittäjäainevaihduntaan? Vai löytyykö heidän joukostaan useitakin erilaisia poikkeavuuksia, joita kaikki eivät jaa?

• ADHDbitch

Kyllä minulla on ADHD ja sekä ennen että jälkeen diagnoosin vanhempani, opettajat ym. ovat edellyttäneet minulta ihan normaalia toimintaa. Kumma kyllä, ennen kuntoutuksen aloittamista se ei onnistunut. En riko lakia, käyn töissä, olen todennäköisemmin sinua koulutetumpi ja nykyään tuttavapiirini on melko laaja.
        Miksi syyllistät vanhempiani huonosta kasvatuksesta? Olen ollut monesti arestissa, seissyt nurkassa ja jäänyt ilman viikkorahaa. Miksi syyllistät vanhempiani siitä, etten jaksa istua paikallani? Että minulla on pakkoliikkeitä (minulla on myös lievä Tourette)? Että päässäni "soi" jatkuvasti monta eri biisiä yhtä aikaa? Ja miten voi johtua kasvatuksestani että PET-skannini on poikkeava ja että refleksini ovat erilaiset? Lääkkeet vievät ongelmat pois, mutta ilman lääkkeitä ei kasvatus olisi tehnyt minusta parempaa... Päin vastoin, tiukka kasvatus aiheutti minussa aina suunnatonta ahdistusta kun paikallaan pysyminen oli aina hankalaa... Sitä mietti, miksi on niin huono ettei voi totella äitiä vaikka yrittää.
        ADHD ei parane. Olisiko sinusta mukavaa, että lapsellasi olisi synnynnäinen aivovaurio ja sitten joku idiootti ilmoittaisi kuinka olet itse aiheuttanut tilan kasvatuksellasi? Ota edes asiasta selvää. Älä syyllistä sellaisia ihmisiä ja vanhempia joille on annettu synnyinlahjana neurologinen vaurio. Kohta varmaan selität, että autisti ei puhu kasvatuksen takia. Tai että Downin syndrooma johtuu siitä ettei lapsille luettu pienenä tarpeeksi. Muistaakseni ADHD/ADD diagnoosi tehdään nykyään n. 3-5% väestöstä. Jos ongelma johtuisi vain ja ainoastaan kasvatuksesta, määrän luulisi olevan suurempi. Sinunkaltaistesi "ihmisten" takia esim. minä en kuitenkaan voi puhua sairaudestani avoimesti. Se voisi vaikuttaa työllistymismahdollisuuksiin ym., vaikka hoidankin työni hyvin sillä lääkitykseni on mainio. Olen myös käynyt kuntoutuksissa.
        Olen nyt kirjoittanut tätä "stooria" kohta puoli tuntia. Pyyhin siitä pois kohdan, jossa toivoin jollekin lapsellesi parantumatonta sairautta joka rassaisi teidän perhettänne kuten minun ADHD:ni on rassannut meidän perhettämme. Ehkä silloin ymmärtäisit, että asiat eivät aina mene, kuten toivoo. Toisaalta en ole paha luonteeltani, joten en toivo sinullekaan mitään pahaa. Enkä syyllistäisi sinua, jos jollekin lapsellesi tapahtuisi jotain pahaa. Vaikka sinä minun vanhempiani siitä syyllistitkin.

• ADHDbitch
        tutkimukseen kirjoitti:

perustat väittämäsi?

Onhan se kivaa, kun ei itse osaa etsiä lääketieteellisistä tietokannoista tietoa. No, mitä sitä amiksen käyneeltä voikaan odottaa... :)
        Functional neuroimaging of attention-deficit/hyperactivity disorder: A review and suggested future directions • REVIEW ARTICLE
        Biological Psychiatry, In Press, Corrected Proof, Available online 18 March 2005,
        George Bush, Eve Valera and Larry J. Seidman
        Stimulants: use and abuse in the treatment of attention deficit hyperactivity disorder • REVIEW ARTICLE
        Current Opinion in Pharmacology, Volume 5, Issue 1, February 2005, Pages 87-93
        Kevin CF Fone and David J Nutt

Ja ennen kaikkea
        Molecular genetics of attention-deficit/hyperactivity disorder • REVIEW ARTICLE
        Biological Psychiatry, In Press, Corrected Proof, Available online 21 January 2005,
        Stephen V. Faraone, Roy H. Perlis, Alysa E. Doyle, Jordan W. Smoller, Jennifer J. Goralnick, Meredith A. Holmgren and Pamela Sklar

Jokainen näistä on nk. Review article (tiedät varmaan noin "tutkimuskeskeisenä" mitä tarkoittaa) joten pätevyys lienee hyvä. Kaikki julkaistu tänä vuonna. Tyhmyyskin muuten periytyy.

• perityvän
        ADHDbitch kirjoitti:

Onhan se kivaa, kun ei itse osaa etsiä lääketieteellisistä tietokannoista tietoa. No, mitä sitä amiksen käyneeltä voikaan odottaa... :)
        Functional neuroimaging of attention-deficit/hyperactivity disorder: A review and suggested future directions • REVIEW ARTICLE
        Biological Psychiatry, In Press, Corrected Proof, Available online 18 March 2005,
        George Bush, Eve Valera and Larry J. Seidman
        Stimulants: use and abuse in the treatment of attention deficit hyperactivity disorder • REVIEW ARTICLE
        Current Opinion in Pharmacology, Volume 5, Issue 1, February 2005, Pages 87-93
        Kevin CF Fone and David J Nutt

Ja ennen kaikkea
        Molecular genetics of attention-deficit/hyperactivity disorder • REVIEW ARTICLE
        Biological Psychiatry, In Press, Corrected Proof, Available online 21 January 2005,
        Stephen V. Faraone, Roy H. Perlis, Alysa E. Doyle, Jordan W. Smoller, Jennifer J. Goralnick, Meredith A. Holmgren and Pamela Sklar

Jokainen näistä on nk. Review article (tiedät varmaan noin "tutkimuskeskeisenä" mitä tarkoittaa) joten pätevyys lienee hyvä. Kaikki julkaistu tänä vuonna. Tyhmyyskin muuten periytyy.

järjellisempi ihminen olisi postannut linkit.

• ADHDbitch
        perityvän kirjoitti:

järjellisempi ihminen olisi postannut linkit.

En tiennyt, ettei tietokoneessa ole copy-paste-toimintoa!

• tutkimuksiin tai artikkeleihin
        ADHDbitch kirjoitti:

En tiennyt, ettei tietokoneessa ole copy-paste-toimintoa!

niin ole ystävällinen ja laita linkki ettei asiasta kiinnostuneiden tarvitse kuluttaa aikaansa niitä etsiessään.

Voisit myös yrittää keskustella asiallisemmalla tavalla, ellet sitten ole nimenomaan paikkailemassa itsetuntoasi ... hattuilemalla sellaisille jotka eivät jaa näkemyksiäsi.

• Jattanen
        tutkimuksiin tai artikkeleihin kirjoitti:

niin ole ystävällinen ja laita linkki ettei asiasta kiinnostuneiden tarvitse kuluttaa aikaansa niitä etsiessään.

Voisit myös yrittää keskustella asiallisemmalla tavalla, ellet sitten ole nimenomaan paikkailemassa itsetuntoasi ... hattuilemalla sellaisille jotka eivät jaa näkemyksiäsi.

on opittu pureskelemaan itse, ei äiti sitä valmiiksi pureskellut.

• pureskelen
        Jattanen kirjoitti:

on opittu pureskelemaan itse, ei äiti sitä valmiiksi pureskellut.

kunhan ensin saan sen leivän enkä pelkkää mainintaa siitä.

• ADHDbitch
        tutkimuksiin tai artikkeleihin kirjoitti:

Vastaan asiallisiin kirjoituksiin asiallisesti. Oma tyylisi on niin ala-arvoinen ja kaiken lisäksi keskustelet asiasta josta et edes viitsi ottaa selvää! Onko sinusta asiallista haukkua ADHD-lasten vanhempia huonoiksi vanhemmiksi? Ei kannata ihmetellä, että ihmiset provosoituvat. Olet myös osoittanut laiskuutesi tiedonhaussa ja järkyttävät tiedonpuutteesi biologiassa sekä lääketieteessä. Kyllä minä olen avoin ehdotuksille, mutta sinun mielipiteesi ovat mutua ja Ikosen mielipiteet copypastea yksityisten henkilöiden kotisivuilta. Tahdon vain lehden nimen, volkan numban, artikkelin nimen ja kirjoittajan nimen. Sitten luen ja kommentoin kuten tieteellisessä keskustelussa tulisi toimia. Jos sairauteni johtuisi tutkimusten mukaan kasvatuksesta olisin toki sen valmis myöntämään. Peer reviewed Review articlet eivät vain tue tuota näkökantaa. Esim. 20 tutkimusta kh n. 20-60 / tutkimus käsittävä meta-analyysi on minusta huomattavan paljon asiallisempi tiedonlähde kun jonkun kotisivut. Kukaan ei kiistä esim. Ritalinin haittavaikutuksia. Kaikista lääkkeistä seuraa haittavaikutuksia ja vaikutuksista kannattaa tietysti ottaa selvää. Selkeitä näyttöjä esim. Ritalinin aiheuttamista kuolemista tai kromosomivaurioista ei kuitenkaan ole. Lääketehtaillakin on vastuu ja yleisesti ottaen kaikkien (keskus)hermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on syytä lopettaa mm. raskauden ja imetyksen ajaksi.

• haukkuneeni
        ADHDbitch kirjoitti:

Vastaan asiallisiin kirjoituksiin asiallisesti. Oma tyylisi on niin ala-arvoinen ja kaiken lisäksi keskustelet asiasta josta et edes viitsi ottaa selvää! Onko sinusta asiallista haukkua ADHD-lasten vanhempia huonoiksi vanhemmiksi? Ei kannata ihmetellä, että ihmiset provosoituvat. Olet myös osoittanut laiskuutesi tiedonhaussa ja järkyttävät tiedonpuutteesi biologiassa sekä lääketieteessä. Kyllä minä olen avoin ehdotuksille, mutta sinun mielipiteesi ovat mutua ja Ikosen mielipiteet copypastea yksityisten henkilöiden kotisivuilta. Tahdon vain lehden nimen, volkan numban, artikkelin nimen ja kirjoittajan nimen. Sitten luen ja kommentoin kuten tieteellisessä keskustelussa tulisi toimia. Jos sairauteni johtuisi tutkimusten mukaan kasvatuksesta olisin toki sen valmis myöntämään. Peer reviewed Review articlet eivät vain tue tuota näkökantaa. Esim. 20 tutkimusta kh n. 20-60 / tutkimus käsittävä meta-analyysi on minusta huomattavan paljon asiallisempi tiedonlähde kun jonkun kotisivut. Kukaan ei kiistä esim. Ritalinin haittavaikutuksia. Kaikista lääkkeistä seuraa haittavaikutuksia ja vaikutuksista kannattaa tietysti ottaa selvää. Selkeitä näyttöjä esim. Ritalinin aiheuttamista kuolemista tai kromosomivaurioista ei kuitenkaan ole. Lääketehtaillakin on vastuu ja yleisesti ottaen kaikkien (keskus)hermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on syytä lopettaa mm. raskauden ja imetyksen ajaksi.

ketään, olen vain todennut että lapsen persoonallisuuden ja ympäristön välillä on ristiriita joka aiheuttaa lapsessa oireilua jota sitten diagnosoidaan sairaudeksi.

Jos olet sitä mieltä että poden tiedonpuutetta niin ole niin ystävällinen ja valista minua missä kohden mielestäsi menee vikaan.

Tiedän toki että lääketeollisuus tukee voimakkaasti tutkimusta joka pyrkii viittaamaan ko. "sairaudella" olevan neurobiologinen etiologia, jota ei vielä tähän mennessä tunneta ja että piristeet ovat suositeltavin ja turvallinen lääkitys.

Mm. Biedermanin nimi esiintyy liki 300 tuota teemaa tukevassa tutkimuksessa, selitys hänen kohdaltaan löytynee hänen tutkimustoimintansa rahoittajista, jotka ovat piristeiden ja mielialalääkkeiden suurimpiin kuuluvia valmistajia kuten;

Novartis, Shire Richwood, Eli Lily, Wyeth, Pfizer, Cephalon, Janssen, ja Noven Pharmaceuticals..

Hän on myös suoraan lääkejättien palkkalistoilla kuten;

(speakers bureaus) Novartis, GlaxoSmithKline, Eli Lilly, Pfizer, Wyeth, Shire Richwood, Alza, ja Cephalon.

(advisory board) Novartis, Eli Lilly, Celltech, Shire Richwood, Noven Pharmaceutical, Alza, McNeil, and Cephalon.

Useilla muillakin samansuuntaista tutkimusta tekevillä tutkijoilla on samankaltaisia taustoja, joten ei liene ihme että tutkimuksen pääsuunta on sellainen kuin se on, onhan kysymyksessä miljardibisnes.

Ritalinin pitkäaikaiskäytöstä johtuneista kuolemista on todellakin olemassa patologien lausuntoja ja kromosomivaurioista julkaistu uutinen on jo vaikuttanut metyylifenidaattia valmistavien yhtiöiden pörssikursseihin.

Lääketehtaiden vastuusta en puhuisi noin sinisilmäisesti, eihän lääketeollisuus myöntänyt missään vaiheessa Talidomidinkaan haittoja.

Jotkut lääketehtaat ovat tosin maksaneet hiljaisiksi oikeusjuttuja joita on nostettu esim. SSRI-lääkkeiden aiheuttaman psykoosin seurauksena tapahtuneista murhista ja itsemurhista. Tämä ei tosin johdu lääketeollisuuden korkeasta moraalista vaan myyntiä haittaavan julkisuuden välttämisestä.

• käytä lääkehoitoa
        haukkuneeni kirjoitti:

ketään, olen vain todennut että lapsen persoonallisuuden ja ympäristön välillä on ristiriita joka aiheuttaa lapsessa oireilua jota sitten diagnosoidaan sairaudeksi.

Jos olet sitä mieltä että poden tiedonpuutetta niin ole niin ystävällinen ja valista minua missä kohden mielestäsi menee vikaan.

Tiedän toki että lääketeollisuus tukee voimakkaasti tutkimusta joka pyrkii viittaamaan ko. "sairaudella" olevan neurobiologinen etiologia, jota ei vielä tähän mennessä tunneta ja että piristeet ovat suositeltavin ja turvallinen lääkitys.

Mm. Biedermanin nimi esiintyy liki 300 tuota teemaa tukevassa tutkimuksessa, selitys hänen kohdaltaan löytynee hänen tutkimustoimintansa rahoittajista, jotka ovat piristeiden ja mielialalääkkeiden suurimpiin kuuluvia valmistajia kuten;

Novartis, Shire Richwood, Eli Lily, Wyeth, Pfizer, Cephalon, Janssen, ja Noven Pharmaceuticals..

(speakers bureaus) Novartis, GlaxoSmithKline, Eli Lilly, Pfizer, Wyeth, Shire Richwood, Alza, ja Cephalon.

(advisory board) Novartis, Eli Lilly, Celltech, Shire Richwood, Noven Pharmaceutical, Alza, McNeil, and Cephalon.

Useilla muillakin samansuuntaista tutkimusta tekevillä tutkijoilla on samankaltaisia taustoja, joten ei liene ihme että tutkimuksen pääsuunta on sellainen kuin se on, onhan kysymyksessä miljardibisnes.

Ritalinin pitkäaikaiskäytöstä johtuneista kuolemista on todellakin olemassa patologien lausuntoja ja kromosomivaurioista julkaistu uutinen on jo vaikuttanut metyylifenidaattia valmistavien yhtiöiden pörssikursseihin.

Lääketehtaiden vastuusta en puhuisi noin sinisilmäisesti, eihän lääketeollisuus myöntänyt missään vaiheessa Talidomidinkaan haittoja.

Jotkut lääketehtaat ovat tosin maksaneet hiljaisiksi oikeusjuttuja joita on nostettu esim. SSRI-lääkkeiden aiheuttaman psykoosin seurauksena tapahtuneista murhista ja itsemurhista. Tämä ei tosin johdu lääketeollisuuden korkeasta moraalista vaan myyntiä haittaavan julkisuuden välttämisestä.

Mutta kun kaikki eivät suostu lääkehoitoa käyttämään, ettekö te millään tajua sitä?
        Besserwisserit haluavat vain nähdä ne seikat, jotka oikeuttavat heidät tuomitsemaan ja moralisoimaan.
        Toivottavasti joudutte vielä itse tekemisiin neurologisten oireyhtymien kanssa, tekisi teile hyvää. Vilkkaus ei yksinään ole mikään oireyhtymä, joden pelkästään vilkkaiden lasten vanhemmat, turpa tukkoon.

• ADHDbitch
        haukkuneeni kirjoitti:

"Tiedän toki että lääketeollisuus tukee voimakkaasti tutkimusta joka pyrkii viittaamaan ko. "sairaudella" olevan neurobiologinen etiologia, jota ei vielä tähän mennessä tunneta ja että piristeet ovat suositeltavin ja turvallinen lääkitys."

Valitsemani artikkelit - jotka ovat eri yliopistojen eri tutkijaryhmien tutkimusten tulosta - löytävät kyllä kummasti nerubiologisia yhtäläisyyksiä. CPF:n alueella poikkeavuutta, dopamiinin erityksen vähäisyyttä, poikkeavia reaktio(aikoja) ym... Miksi et suostu tätä näkemään?

Piristeet eivät ole ensisijaisesti suositeltava lääkitys vaan reuptakerit (ja lapsilla pelkkä kuntoutus) eikä yksikään lääkäri johon minä olen törmännyt pidä niitä täysin turvallisina. Sivuvaikutuksia on useimmiten. Sen myöntävät myös lääketehtaat. Itse otin lääkkeet koska a) terapiakäynnit lakkasivat ja b) tavoitteeni ovat korkealla. Olen tosin jo aiemmin käyttänyt seroja n. 5v kohtuullisin tuloksin. Ritalin EI siis ole ensisijainen hoitomuoto ehkä USAa lukuunottamatta.

"Mm. Biedermanin nimi esiintyy liki 300 tuota teemaa tukevassa tutkimuksessa, selitys hänen kohdaltaan löytynee hänen tutkimustoimintansa rahoittajista, jotka ovat piristeiden ja mielialalääkkeiden suurimpiin kuuluvia valmistajia kuten;"

Biedermanin nimi ei esiinny kolmessasadassa TUTKIMUKSESSA monissa kylläkin koska hän saa virkansa puolesta nimensä lähes kaikkiin suurella laitoksellaan tehtäviin tutkimuksiin. Olisin muuten aika varovainen syytellessäni Harvardin professoria korruptiosta. Haiskahtaa kunnianloukkaukselta. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Harvardin lääketieteen laitos suhtautuisi väitteisiisi. Btw speakers bureaut ja advisory boardit ottavat jäsenikseen (lain vaatimusten mukaan) myös kriitiikkiä esittäviä tutkijoita. Ylipäätään lääketieteessä tehtaat tahtovat tietää sivuvaikutuksista puolueettomasti varsinkin USAssa jossa korvaukset voivat olla suunnattomat ja jury on usein "pienen" puolella. Biedermanin tutkimukset eivät muuten pidä ADHD:n lääkehoitoa täysin ongelmattomana, mutta yleislinjaus tietysti on, että osa potilaista tarvitsee lääkkeitä kuntoutuakseen.

"Ritalinin pitkäaikaiskäytöstä johtuneista kuolemista on todellakin olemassa patologien lausuntoja ja kromosomivaurioista julkaistu uutinen on jo vaikuttanut metyylifenidaattia valmistavien yhtiöiden pörssikursseihin."

Ritalinin pitkäaikaiskäytöstä ei ole olemassa patologista TUTKIMUSTA. Yksittäisistä caseista on vaikea sanoa. Jos näin on, kyseessä on todella marginaalinen ryhmä. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä kaikkea muuta ko. hlöt ovat nappailleet Ritalinin lisäksi. Ja onko käyty tarkastamassa maksa-arvot, verenkuva ja verenpaine säännöllisesti kuten kuuluisi. Jos laiminlyö sivuvaikutusten seurannan, on turha syyttää lääkettä.

Esimerkiksi Ritalinia kuten ei myöskään Concertaa edes suositella käytettäväksi joka päivä hautaan saakka paitsi todella mahdottomilla tapauksilla vaan enemmänkin kuuriluontoisesti. Tiedätkö, että Ritalinia käytetään myös muiden sairauksien hoitoon? Esim. pakko-oireiden. Kyllä jokainen lääkityksen aloittava miettii asiaa pitkään. Samoin vanhemmat. Ja lääkärit kyllä kertovat asioista. Oma lääkärini on melko lääkitysKIELTEINEN henkilö ja jopa hän on todennut minulle että ko. lääkkeistä velloo paljon amerikkalaisten (oikeusjuttuja varten?) keksimiä huhuja joita objektiivinen tutkimus ei tue.

"Lääketehtaiden vastuusta en puhuisi noin sinisilmäisesti, eihän lääketeollisuus myöntänyt missään vaiheessa Talidomidinkaan haittoja."

Talidomit testattiin delfiineillä. Metyylifeninaattia ja amfetamiinia ovat ihmiset käyttäneet vuosikymmeniä.

"Jotkut lääketehtaat ovat tosin maksaneet hiljaisiksi oikeusjuttuja joita on nostettu esim. SSRI-lääkkeiden aiheuttaman psykoosin seurauksena tapahtuneista murhista ja itsemurhista."

Taas marginaalitapauksia. Kuinka moni SSRI-potilas olisi tehnyt itsarin ilman lääkitystä. Vastaus: useampi. Paljon useampi... SSRI ei laukaise psykoosia edes joka tuhannella potilaalla ja useimmilla ko. potilaista on ollut psykoosin esiaste joka ei ole tullut ilmi aiemmin. Mitä tulee lääkkeisiin täytyy aina punnita haitat ja hyödyt. Kuten sanottu, itse kannatan täyspainoista elämää ja joillain se tapahtuu lääkityksen avulla. Miksi kirjoitat meistä ADHD-potilaista kuin olisimme narkkareita?

• olet.
        ADHDbitch kirjoitti:

"Selkeitä näyttöjä esim. Ritalinin aiheuttamista kuolemista tai kromosomivaurioista ei kuitenkaan ole."

Lainaus tekstistäsi, jossa puhut pötyä.

Selkeitä näyttöjä Ritalinin aiheuttamista kuolemantapauksista on ja myöskin kromosomivaurioista.

Edelliset on tilastoitu Amerikassa ja kromosomivaurioita on todettu nyt jo kahdessa tutkimuksessa, ja mikä hälyyttävää, peräti kaikilla tutkituilla. Katso ketju "Order to a Disorder" tai etsi tutkimukset muualta.

• faktorien
        ADHDbitch kirjoitti:

"Tiedän toki että lääketeollisuus tukee voimakkaasti tutkimusta joka pyrkii viittaamaan ko. "sairaudella" olevan neurobiologinen etiologia, jota ei vielä tähän mennessä tunneta ja että piristeet ovat suositeltavin ja turvallinen lääkitys."

Valitsemani artikkelit - jotka ovat eri yliopistojen eri tutkijaryhmien tutkimusten tulosta - löytävät kyllä kummasti nerubiologisia yhtäläisyyksiä. CPF:n alueella poikkeavuutta, dopamiinin erityksen vähäisyyttä, poikkeavia reaktio(aikoja) ym... Miksi et suostu tätä näkemään?

Piristeet eivät ole ensisijaisesti suositeltava lääkitys vaan reuptakerit (ja lapsilla pelkkä kuntoutus) eikä yksikään lääkäri johon minä olen törmännyt pidä niitä täysin turvallisina. Sivuvaikutuksia on useimmiten. Sen myöntävät myös lääketehtaat. Itse otin lääkkeet koska a) terapiakäynnit lakkasivat ja b) tavoitteeni ovat korkealla. Olen tosin jo aiemmin käyttänyt seroja n. 5v kohtuullisin tuloksin. Ritalin EI siis ole ensisijainen hoitomuoto ehkä USAa lukuunottamatta.

"Mm. Biedermanin nimi esiintyy liki 300 tuota teemaa tukevassa tutkimuksessa, selitys hänen kohdaltaan löytynee hänen tutkimustoimintansa rahoittajista, jotka ovat piristeiden ja mielialalääkkeiden suurimpiin kuuluvia valmistajia kuten;"

Biedermanin nimi ei esiinny kolmessasadassa TUTKIMUKSESSA monissa kylläkin koska hän saa virkansa puolesta nimensä lähes kaikkiin suurella laitoksellaan tehtäviin tutkimuksiin. Olisin muuten aika varovainen syytellessäni Harvardin professoria korruptiosta. Haiskahtaa kunnianloukkaukselta. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Harvardin lääketieteen laitos suhtautuisi väitteisiisi. Btw speakers bureaut ja advisory boardit ottavat jäsenikseen (lain vaatimusten mukaan) myös kriitiikkiä esittäviä tutkijoita. Ylipäätään lääketieteessä tehtaat tahtovat tietää sivuvaikutuksista puolueettomasti varsinkin USAssa jossa korvaukset voivat olla suunnattomat ja jury on usein "pienen" puolella. Biedermanin tutkimukset eivät muuten pidä ADHD:n lääkehoitoa täysin ongelmattomana, mutta yleislinjaus tietysti on, että osa potilaista tarvitsee lääkkeitä kuntoutuakseen.

"Ritalinin pitkäaikaiskäytöstä johtuneista kuolemista on todellakin olemassa patologien lausuntoja ja kromosomivaurioista julkaistu uutinen on jo vaikuttanut metyylifenidaattia valmistavien yhtiöiden pörssikursseihin."

Ritalinin pitkäaikaiskäytöstä ei ole olemassa patologista TUTKIMUSTA. Yksittäisistä caseista on vaikea sanoa. Jos näin on, kyseessä on todella marginaalinen ryhmä. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä kaikkea muuta ko. hlöt ovat nappailleet Ritalinin lisäksi. Ja onko käyty tarkastamassa maksa-arvot, verenkuva ja verenpaine säännöllisesti kuten kuuluisi. Jos laiminlyö sivuvaikutusten seurannan, on turha syyttää lääkettä.

Esimerkiksi Ritalinia kuten ei myöskään Concertaa edes suositella käytettäväksi joka päivä hautaan saakka paitsi todella mahdottomilla tapauksilla vaan enemmänkin kuuriluontoisesti. Tiedätkö, että Ritalinia käytetään myös muiden sairauksien hoitoon? Esim. pakko-oireiden. Kyllä jokainen lääkityksen aloittava miettii asiaa pitkään. Samoin vanhemmat. Ja lääkärit kyllä kertovat asioista. Oma lääkärini on melko lääkitysKIELTEINEN henkilö ja jopa hän on todennut minulle että ko. lääkkeistä velloo paljon amerikkalaisten (oikeusjuttuja varten?) keksimiä huhuja joita objektiivinen tutkimus ei tue.

"Lääketehtaiden vastuusta en puhuisi noin sinisilmäisesti, eihän lääketeollisuus myöntänyt missään vaiheessa Talidomidinkaan haittoja."

Talidomit testattiin delfiineillä. Metyylifeninaattia ja amfetamiinia ovat ihmiset käyttäneet vuosikymmeniä.

"Jotkut lääketehtaat ovat tosin maksaneet hiljaisiksi oikeusjuttuja joita on nostettu esim. SSRI-lääkkeiden aiheuttaman psykoosin seurauksena tapahtuneista murhista ja itsemurhista."

Taas marginaalitapauksia. Kuinka moni SSRI-potilas olisi tehnyt itsarin ilman lääkitystä. Vastaus: useampi. Paljon useampi... SSRI ei laukaise psykoosia edes joka tuhannella potilaalla ja useimmilla ko. potilaista on ollut psykoosin esiaste joka ei ole tullut ilmi aiemmin. Mitä tulee lääkkeisiin täytyy aina punnita haitat ja hyödyt. Kuten sanottu, itse kannatan täyspainoista elämää ja joillain se tapahtuu lääkityksen avulla. Miksi kirjoitat meistä ADHD-potilaista kuin olisimme narkkareita?

toteaminen on korrelaation toteaminen, ei kausaalisuuden todistaminen. Missähän tuo dopamiinitason alhaisuus on todettu, sitä kun ei kyetä mittaamaan kuin ruumiinavauksessa.

Sekä piristeet, että SSRI-lääkkeet ovat pelkkää kosmeettista, oireiden suppressiota, eivät hoitoa.

Hae Medlinestä Biedermanin, ADHD:ta koskevat tutkimukset, niitä on lähes 300.

Lääketehtaat väärentävät itsekin kliinisten tutkimusten antamia tietoja saadakseen lääkkeet hyväksytyiksi, tästä on räävittömin tapaamani esimerkki Eli Lilly:n ja FDA:n korruptiovyyhti Prozacin hyväksymiseksi.

Jo ennen fluoksetiinin hyväksymistä tapahtui kymmeniä itsemurhia kliinisissä kokeissa vaikka niistä oli pyritty karsimaan itsetuhoiset koehenkilöt, läketehdas salasi suurimman osan itsemurhatapauksista saadakseen lääkkeen hyväksyttyä.

Tiesitkö muuten että tuon viimeisimmän koululaisammuskelun tekijä oli Prozac-lääkityksessä ja hänen lääkityksensä oli kaksinkertaistettu vain viikko ennen tapausta?

SSRI-lääkkeet, joskus Ritalinin kanssa, ovat olleet mukana kuvassa useimmissa tuontapaisissa joukkoteurastuksissa.

FDA on muuten rekisteröinyt muistaakseni 7 kuolemantapausta jotka on osoitettu johtuneen Ritalinin tai Concertan käytöstä lääkärin määräämillä, suositellulla annostuksella.

Jopa FDA myöntää että tämä on todennäköisesti vain murto-osa kaikista tapauksista koska ilmoituspakkoa lääkehaitoista ei ole.

Muutama vuosi sitten tehdyssä kyselytutkimuksessa todettiin että 40% amerikkalaisista lääkäreistä ei edes tiedä että FDA:lla on valmis kaavake lääkehaittojen ilmoittamista varten.

• ADHDbitch
        olet. kirjoitti:

"Selkeitä näyttöjä esim. Ritalinin aiheuttamista kuolemista tai kromosomivaurioista ei kuitenkaan ole."

Lainaus tekstistäsi, jossa puhut pötyä.

Selkeitä näyttöjä Ritalinin aiheuttamista kuolemantapauksista on ja myöskin kromosomivaurioista.

Edelliset on tilastoitu Amerikassa ja kromosomivaurioita on todettu nyt jo kahdessa tutkimuksessa, ja mikä hälyyttävää, peräti kaikilla tutkituilla. Katso ketju "Order to a Disorder" tai etsi tutkimukset muualta.

Oliko tämä nyt se paikallisen seiskan artikkeli vai miten?

• vaatii.
        ADHDbitch kirjoitti:

Oliko tämä nyt se paikallisen seiskan artikkeli vai miten?

Ei ne itse artikkelit, vaan mistä ne kertoo, esim. mihin tutkimuksiin viittaavat.

• ADHDbitch
        ADHDbitch kirjoitti:

Ei anneta enää jatkaa ketjua. Nou hätä...

"toteaminen on korrelaation toteaminen, ei kausaalisuuden todistaminen."

Siis täh? Tutkimuksessa on ollut mukana sekä lääkitsemättömiä että lääkittyjä henkilöitä. Väität, ettei ADHDlla ole biologista pohjaa ja kun tutkimukset löytävät jatkuvasti ADHD-potilailta samankaltaisia aivotoiminnan muutoksia väitätkin yhtäkkiä että tämä johtuu tekijästä z (lääke?) vaikka osalla tutkituista ei ole ollut tekijää z. Ainoat yhdistävät ominaisuudet ovat olleet ADHD ja aivotoiminnan poikkeavuus.

"Missähän tuo dopamiinitason alhaisuus on todettu, sitä kun ei kyetä mittaamaan kuin ruumiinavauksessa."

Sanooko PET mitään?

"Sekä piristeet, että SSRI-lääkkeet ovat pelkkää kosmeettista, oireiden suppressiota, eivät hoitoa."

Oliko se ADHD siis sittenkin sairaus? Pysy logiikassa. Rasvat eivät poista atooppista ihottumaa vaan sen oireen (ts. iholle ilmestyvät läiskät). Pitäisikö ne kieltää? Samalla logiikalla ko. asia ei ole hoitoa. Kieltäydytkö kipulääkkeistä? Kipu johtuu kudosvauriosta ja kipu on vain oire. Lääke ei paranna vauriota. Todella TYPERÄÄ logiikkaa, etten sanoisi.

"Hae Medlinestä Biedermanin, ADHD:ta koskevat tutkimukset, niitä on lähes 300."

Joista, kuten totesin, Biederman on mukana isossa osassa vain virkansa vuoksi. Akateemisissa piireissä "the boss" saa nimensä artikkeliin vaikka usein on ollut korkeintaan johtamassa työtä. Tämä siksi, että lehdet eivät hevin julkaise täysin tuntemattoman tutkijan töitä - koska objektiivisuudesta ei voida olla varmoja. Mitä Biedermanin virkaan tulee, hän on tuskin itse tehnyt tehnyt (toisto tahallista) tutkimusta vuosikausiin.

"Lääketehtaat väärentävät itsekin kliinisten tutkimusten antamia tietoja saadakseen lääkkeet hyväksytyiksi, tästä on räävittömin tapaamani esimerkki Eli Lilly:n ja FDA:n korruptiovyyhti Prozacin hyväksymiseksi."

Mistä sinä olet saanut asian tietoosi? Jos tällainen korruptiovyyhti on totta miksei lääkelisenssiä olla peruttu?

"Jo ennen fluoksetiinin hyväksymistä tapahtui kymmeniä itsemurhia kliinisissä kokeissa vaikka niistä oli pyritty karsimaan itsetuhoiset koehenkilöt, läketehdas salasi suurimman osan itsemurhatapauksista saadakseen lääkkeen hyväksyttyä."

Mikä oli otos? Olisivatko kht tehneet itsemurhan ilman lääkettä? Olisiko useampi tehnyt itsemurhan ilman lääkettä? Täytyy hyväksyä se, että psykootikoilla ja masennuspotilailla (eli siis Prozacin käyttöryhmällä) on huomattavan kohonnut itsaririski tavisväestöön verrattuna. Ei niitä itsareita voida kitkeä pois. Jos joku tappaa itsensä, hän tekee sen vaikka suljetulla osastolla (tästä on esimerkkejä). ADHD-potilailla - varsinkaan hoidossa (myös lääke) olevilla - ei ole samanlaista kohonnutta riskiä emmekä me syö flouksetiinia.

"Tiesitkö muuten että tuon viimeisimmän koululaisammuskelun tekijä oli Prozac-lääkityksessä ja hänen lääkityksensä oli kaksinkertaistettu vain viikko ennen tapausta?"

Tuotanoin... Prozac ei silti ole Ritalin ja tiedän että useimmat kouluammuskelijat eivät käytä Prozacia. Mitä siis voimme taas päätellä? Kierrät kehää. Me emme voi tietää, mikä kyseisen henkilön taustassa sai hänet ammuskelemaan. Hän oli orpo, koulukiusattu ja kaikenlisäksi jo useita kuukausia aiemmin käsketty hoitaa koulunsa kotoa käsin. Emme tiedä mikä laukaisi lopulta asian. Tiedämme vain, että näin tapahtui. Minä veikkaan että kaikilla osatekijöillä - varsinkin koulukiusaamisella - oli osuutta asiaan. Myös mt-ongelmalla jota hoidettiin Prozacilla.

"SSRI-lääkkeet, joskus Ritalinin kanssa, ovat olleet mukana kuvassa useimmissa tuontapaisissa joukkoteurastuksissa."

Suurin osa joukkoteurastajista on ollut ihan average Joe tyyppejä. Vaikka Ted Bundy tai ne Columbian sekopäät. Se ehkä sinua pelottaakin? Jenkeissä meininki on muutenkin eri. Ymmärräthän, että potilaalla jolla ei ole ADHD:ta tai Tourettea, Ritalin aiheuttaa samankaltaisen reaktion kuin spede. Silti esim. Jenkeissä sitä määrätään lapsille, joille ei kuuluisi sitä määrätä. Suomessa lapsien ensisijainen hoitomuoto ei ole Ritalin! Ymmärrätkö jo kirjoitettua tekstiä? Minä en kannata Ritalinin syöttöä esikouluikäisille, en vauvoille, en välttämättä edes alakoululaisille jos vain pärjäävät koulussa. Koska koulutus pitää kuitenkin saada sujumaan, vanhemmilla on velvollisuus vaikka sitten lääkkeillä avustaa lapsi oikeaan suuntaan. Ellei se muuten onnistu.

"FDA on muuten rekisteröinyt muistaakseni 7 kuolemantapausta jotka on osoitettu johtuneen Ritalinin tai Concertan käytöstä lääkärin määräämillä, suositellulla annostuksella."

7 kuolemantapausta? Ja moniko ko. lääkkeitä Jenkeissä syö? Puhutaan miljoonista. Toistan edelleen kysymyksen: TIEDÄTKÖ MUISTA LÄÄKITYKSISTÄ, ALKOHOLIN TAI HUUMEIDEN KÄYTÖSTÄ KO. HENKILÖILLÄ? Jenkeissä on aikuisten oikeesti rekisteröity myös aspiriinikuolemia.

"Muutama vuosi sitten tehdyssä kyselytutkimuksessa todettiin että 40% amerikkalaisista lääkäreistä ei edes tiedä että FDA:lla on valmis kaavake lääkehaittojen ilmoittamista varten."

Jenkit ovatkin tyhmiä. Muistaakseni 30% Jenkeistä ei tiedä presidenttinsä nimeä. Ei Jenkkejä voi verrata Suomeen. Kannattaisi ottaa selvää, miten asioita hoidetaan täällä ja sitten vasta keskustella.

• ADHDbitch
        käytä lääkehoitoa kirjoitti:

Mutta kun kaikki eivät suostu lääkehoitoa käyttämään, ettekö te millään tajua sitä?
        Besserwisserit haluavat vain nähdä ne seikat, jotka oikeuttavat heidät tuomitsemaan ja moralisoimaan.
        Toivottavasti joudutte vielä itse tekemisiin neurologisten oireyhtymien kanssa, tekisi teile hyvää. Vilkkaus ei yksinään ole mikään oireyhtymä, joden pelkästään vilkkaiden lasten vanhemmat, turpa tukkoon.

Elä! Ja sitten nekin, jotka käyttävät eivät käytä välttämättä Ritalinia.

• oivana kaupparatsuna
        ADHDbitch kirjoitti:

"Hae Medlinestä Biedermanin, ADHD:ta koskevat tutkimukset, niitä on lähes 300."

Biederman on näköjään siis ADHD:n kauppias, johon sokeasti uskotaan. Eikä näköjään mikään ongelma niille, jotka täällä julkisesti mollaavat Tolosta.

Kas, kun aina on olemassa puoli ja tuo vastapuoli.

Biederman siis ADHD-bisneksessä ja kyseisten lääkefirmojen palkkalistoilla, tohtori Tolonen omilla palkkalistoillaan.

Toista sanotaan "mömmötohtoriksi" ja toisella jotkut oikaisee koipensa. Kumpi siis parempi ja kenen kannalta?

Pörssissä nuo lääkefirmat ainakin potkuttelee ja on Tolosen tienestit pientä siihen verrattuna.

• Aikuinen nainen
        tomppeli kirjoitti:

Aikuisen mbd-ihmisen sisarena täytyy vähän selventää asioita, yli 40 v:n kokemuksella. Tuohan se nimi aiemmin oli. Siinä kun ei ole kyse käytöksestä, vaan osa saattaa olla ihan rauhallisiakin ihmisiä. Mitään tietämättömät haluavat vain ajatella niin, että kyse on pelkistä käytösongelmista, se on niiden ihmisten harhaluuloa, jotka eivät halua tietää asioiden todellista laitaa.

Aikuinen veljeni on nykyään erittäin rauhallinen, tosin hänellä on rauhoittavat kaiken varalta, jotain mietoa mielenterveyspotilaiden lääkettä.
        Hänen ongelmiaan:
        -Ei vaihda puhtaita vaatteita, jos ei erikseen käsketä (me kaksi muuta olemme oppineet tämän vaikka kasvattajat ovat samat). Hiki haisee koko ajan, vaikka käy suihkussa parikin kertaa päivässä
        -Syömisessä ei mitään rajaa, söisi vaikka koko ajan jos annettaisiin. Esim. eilen söi hedelmäkoristamme kaikki banaanit, toista kiloa, määrää en muista. Painoa on ja paljon
        -Puhuu koko ajan ja utelee ihmisiltä vaikka mitä, hienotunteisuus puuttuu täysin, jonka jälkeen heti kysyy "ethän loukkaantunut", "kyselinkö liikaa"
        -Murrosiässä huusi äidille joka päivä kolme tuntia, aiheena pääsääntöisesti se ettei häntä oltu lapsena tutkittu tarpeeksi, silloin tuo vaiva todettiin
        -hienomotoriikka erittäin heikkoa, kirjoittaa vain tikkukirjaimin, muuhun ei pysty (kertokaas kuinka tämä on väärän kasvatuksen ongelma!!!!)

Meitä on muitakin lapsia, joilla on samat vanhemmat ja sama kasvatus, eikä meillä näitä ongelmia ole. Itse asiassa muistan, että tätä veljeäni on jouduttu komentelemaan paljon enemmän.

Aivan niin, kyllähän ne mesoavat, jotka eivät asiasta tiedä. Itse olen 40 v. nainen, normaalin kotikasvatuksen saanut (maalla elänyt), vanhemmat raittiita ja koulu meni kohtalaisesti, siis ihan hyvin. Silti olen kärsinäyt aina siitä, että ajatukset laukkaavat ja paperit menevät sekaisin, tavaroita hukkuu ja jotenkin monet asiat on tehtävä monimutkaisemmin ,kuin miten se joillakin käy. En saa välttämättä aina aloittamaani asiaa vietyä loppuun tahdosta huolimatta. En pysty lukemaan välttämättä artikkelia lehdestä loppuun ja työpaikalla en pystynyt keksittymään keskittymistä vaativaan tehtävään, jos oli radio päällä. Olen kuitenkin saanut alemman korkeakouluturkinnon suoritettua ja toiminut vaativissakin työtehtävissä. Silti minulla on tarkkaavaisuushäiriö (onneksi lievä). Omalla lapsella olen havainnut aloittamisen vaikeutta ja samanlaista "taivaanrannanmaalarin" tapaa toimia. Koulu menee hyvin ja taideaineissa tytär on loistava. Kotimme on raivoraitis ja elämme aivan tavallista arkea normaalinen rutiineineen ja silti näitä oireita on. JOten ihan turha on väittää, että ADHD:tä ei olisi olemassa. Sitä on eri asteisena. Minulla on lisäksi impulsiivisuutta ja olen vilkas ja puhelias. Mutta en käytä mitään päihdeaineita (ellei kofeiinia lasketa :) ), enkö ole ylivelkaantunut vaan hoidan raha-asiani (papereiden järjestyksen kanssa olen saanut opetella kovasti elämään) . Joten eipä kannata puhua suurella suulla, jos ei tiedä asioista. Ongelmana on se, että olen "häiriöni" vuoksi ollut usein alisouriutuja ja puheliasiuuteni vuoksi minua on kiusattu niin koulussa kuin työpaikallakin. Pitkään koin olevani "jotenkin erilainen", mikä aiheutti masennusta. Onneksi sain vanhemmalla iällä selityksen asioille, hoidon ja tukea. Suru on niiden puolesta, joilla on pahempi tarkkaavaisuuden häiriö. On paljon suurempi riski ajautua huonoille teille. Näihin pitäisi ajoissa puuttua ja todella, ei kaikki levottomuus, impulsiivisuus tai raivarit ole huonon kasvatuksen tulosta.

• mastermind

Joo olet ihan oikeassa - mutta selvästi näkee, että sulle ei ole sattunut adhd-lasta.

t. ope

• Ramiro

ADHD on väkisin keksitty "sairaus" ylivilkkaille lapsille. Sellaista sairautta ei yksinkertaisesti ole olemassa.

Mitään tieteellistä factaa ei ole siitä olemassa. On vain joidenkin psykiatrien väitteet, jostain epämääräisyydestä väkisin väännettynä, joka on psykiatreille ja lääketehtaille tuottoisa bisnes.

Kysehän on joukosta hienopieruja vanhempia, jotka eivät haluaisi paimentaa ja kasvattaa ylivilkasta vekaraansa. On helppo heittää huumetabuja lapsen suuppoon, muka "sairauden" nimissä ja syyllisttä lapsi "pahaksi", vaikka vika on vanhemmissa ja heidän kasvatuksessaan.
      Näin on marjat.

• tomppeli

Pelkkä vilkkaus ei riitä diagnoosiin, ainakaan suomessa. Oma veljeni kärsi selkeästä hapenpuutteesta synnytyksessä, on TUTKITTU.

• Psykiatrien?

ADHD ON neurologinen sairaus. Lastenneurologi on oikea osoite.

Näin on marjat.

• *arvellaan*
        Psykiatrien? kirjoitti:

Näin on marjat.

olevan neurologinen sairaus ... nimittäin niiden mielestä jotka sitä sairautena pitävät.

Tiedemaailma on yksimielinen siitä että mitään lääketieteellisesti sitovaa näyttöä *ei* ole saatu.

• Arvelujen perusteella
        *arvellaan* kirjoitti:

olevan neurologinen sairaus ... nimittäin niiden mielestä jotka sitä sairautena pitävät.

Tiedemaailma on yksimielinen siitä että mitään lääketieteellisesti sitovaa näyttöä *ei* ole saatu.

ei diagnoosia voi lääkäri antaa.

Tiedemaailma? Voisitko hieman selventää? Tämä tiedemaailma taitaa pyöriä täällä suomi24 -sivuilla kirjoittamassa mutu -juttujaan.

• ressi-rami
        Psykiatrien? kirjoitti:

Näin on marjat.

Määritelmät kyllä ovat täysin toiset, missä ei puhuta sanaakaan neurologiasta. Mutta, onhan se kiva, kun jutun vanhetessa ja laajetessa julkisuuteen, alkaa selittelyt muuttumaan. Mitähän seuraavaksi!?

• ressi-rami
        tomppeli kirjoitti:

Pelkkä vilkkaus ei riitä diagnoosiin, ainakaan suomessa. Oma veljeni kärsi selkeästä hapenpuutteesta synnytyksessä, on TUTKITTU.

Diagnoosi ADHDlle on siis tässä tapauksessa "hapenpuute"!?
        Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista...
        Näin ne ADHD diagnoosien perustelut sen kuin laajenee!? Mikähän seuraavaksi!?

• perustuu
        Arvelujen perusteella kirjoitti:

ei diagnoosia voi lääkäri antaa.

Tiedemaailma? Voisitko hieman selventää? Tämä tiedemaailma taitaa pyöriä täällä suomi24 -sivuilla kirjoittamassa mutu -juttujaan.

viime kädessä lapsen käytöksen arvioimiseen, ei ole olemassa mitään lääketieteellistä, objektiivista testiä jolla voisi erottaa "ADHD tai ADD" tapauksen "normaalista".

• ADHDbitch
        ressi-rami kirjoitti:

Määritelmät kyllä ovat täysin toiset, missä ei puhuta sanaakaan neurologiasta. Mutta, onhan se kiva, kun jutun vanhetessa ja laajetessa julkisuuteen, alkaa selittelyt muuttumaan. Mitähän seuraavaksi!?

Children With ADHD Show Brain Differences
        Study shows chemical imbalances only partly explain disorder

by Robert Preidt | marras 29 '04

Children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) have abnormal brain anatomy in addition to imbalances in brain chemistry.

That's the claim of a study presented Nov. 29 at the Radiological Society of North America's annual meeting in Chicago.

"Typically, ADHD is described as a chemical imbalance, but our research has shown that there may also be subtle anatomical differences in areas of the brain that are important in this disorder," co-principal investigator Dr. Sanjiv Kumra, a psychiatrist at the Zucker Hillside Hospital in Glen Oaks, N.Y., said in a prepared statement.

"We found abnormality of the fiber pathways in the frontal ......

Helvetin imbesilli.

• ressi-rami
        ADHDbitch kirjoitti:

Children With ADHD Show Brain Differences
        Study shows chemical imbalances only partly explain disorder

by Robert Preidt | marras 29 '04

Children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) have abnormal brain anatomy in addition to imbalances in brain chemistry.

That's the claim of a study presented Nov. 29 at the Radiological Society of North America's annual meeting in Chicago.

"Typically, ADHD is described as a chemical imbalance, but our research has shown that there may also be subtle anatomical differences in areas of the brain that are important in this disorder," co-principal investigator Dr. Sanjiv Kumra, a psychiatrist at the Zucker Hillside Hospital in Glen Oaks, N.Y., said in a prepared statement.

"We found abnormality of the fiber pathways in the frontal ......

Helvetin imbesilli.

Sitten seuraava versio...

• Otappa
        ressi-rami kirjoitti:

Sitten seuraava versio...

Sanakirja kätöseen ja käytä vaikka sitä jos osaat.

• selville ottamiseen
        ressi-rami kirjoitti:

Diagnoosi ADHDlle on siis tässä tapauksessa "hapenpuute"!?
        Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista...
        Näin ne ADHD diagnoosien perustelut sen kuin laajenee!? Mikähän seuraavaksi!?

Olipas harvinaisen naurettava kommentti. Neurologisia aivotoiminnan häiriöitä voi tulla synnytyksen aikana johtuvasta hapenpuutteesta, se on fakta.

• vähän
        selville ottamiseen kirjoitti:

Olipas harvinaisen naurettava kommentti. Neurologisia aivotoiminnan häiriöitä voi tulla synnytyksen aikana johtuvasta hapenpuutteesta, se on fakta.

Siis hapenpuute ei ole mikään diagnoosi. Miten vähäinen mahtaa olla aivotoiminta ihmisellä, joka noin ajattelee?

• Keijutar
        vähän kirjoitti:

Siis hapenpuute ei ole mikään diagnoosi. Miten vähäinen mahtaa olla aivotoiminta ihmisellä, joka noin ajattelee?

Joku silti näyttää väittävän hapenpuutteen johtaneen ADHD häiriöön.

• Voi teitä hölmöjä ÄÖ??!
        Keijutar kirjoitti:

Joku silti näyttää väittävän hapenpuutteen johtaneen ADHD häiriöön.

Ei tuo kirjoittaja väittänyt, että hapenpuute on DIAGNOOSI, kuten tuossa joku "hengenheimolaisesi"väitti.
        Käyttäkää te vain niitä pikkuaivojanne, jotta saatte kirjoituksista olennaisen irti, ettekä tee omia vääristeltyjä päätelmiänne.
        Niin ja toden totta, synnytyksenaikainen hapenpuute voi johtaa ADHD häiriöön!!!
        Huh, huh mitä tietämätöntä porukkaa kehtaakaan tulla tänne väittelemään.

• hapenpuutteesta
        Voi teitä hölmöjä ÄÖ??! kirjoitti:

Ei tuo kirjoittaja väittänyt, että hapenpuute on DIAGNOOSI, kuten tuossa joku "hengenheimolaisesi"väitti.
        Käyttäkää te vain niitä pikkuaivojanne, jotta saatte kirjoituksista olennaisen irti, ettekä tee omia vääristeltyjä päätelmiänne.

Myös aikuinen voi vammautua, jos aivot jäävät pitkäksi aikaa ilman happea.

Voivathan nuo pari tuolla olla älykkäitäkin, fiksuja he eivät kyllä ole. Jos tuntisin, tuon joka ensimmäisenä kirjoitti ja keksi itse naurettavan ajatuksen "hapenpuutteesta diagnoosina" en voisi ottaa moista ihmistä vakavasti missään asiassa.

• ressi-rami
        Otappa kirjoitti:

Sanakirja kätöseen ja käytä vaikka sitä jos osaat.

Mihin tarvitsee...???

• ressi-rami
        selville ottamiseen kirjoitti:

Mitä tekemistä sillä on ADHDn kanssa.!?

• ressi-rami
        Voi teitä hölmöjä ÄÖ??! kirjoitti:

...sitten, miten neurologinen diagnoosi kääntyykin psykiatriseksi diagnoosiksi!?

• hohhoijaa
        ressi-rami kirjoitti:

...sitten, miten neurologinen diagnoosi kääntyykin psykiatriseksi diagnoosiksi!?

? Ei ymmärrä mitä tarkoitat???

• et tiedä

Et ole ilmeisesti elänyt arkea ADHD-oireisen ihmisen kanssa tai ollut itse ADHD-oireisen "housuissa". Tarkkaavaisuushäiriö on kipeää todellisuutta monessa perheessä. Ylivilkkaudella tai ilman.

t. ADD-diagnosoitu, jonka lapsella ADHD. Suvussa myös Aspergerin syndroomaa sekä dyspraksiaa

• lukenut

ensiksi viestin, mihin vastasit, että olisit tiennyt mitä vastaisit. Järjen käyttö ei ole kiellettyä

• joku vaa

Mun lapsellani on adhd, ja aiemmin ajattelin juuri kuten nämä vastustajat. Lääkkeiden ehdottajille suutuin, että en tosiaankaan aio huumata lastani!! No sitten kävi niin, että poika alkoi masentua pahasti negatiivisesta palautteesta ja siitä ettei vaan pystynyt olemaan kunnolla, ja kas vain, meikä pyörsi puheensa ja aloitti lääkityksen! Ja nyt minulla on tavisluokassa kiitettäviä tehtaileva poika, jolla on vihdoin kavereita, harrastuksia ja elämä hymyilee!

Joten minua ei hetkautu nuo huutelijat, olen itsekin ollut sellainen. Elämä opettaa :)

• TikkuNekkuli

Häh? ADHD'ta ei ole ja ADHD on olemassa? Aloittajan viestistä ei saa mitään selvää...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2178
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2118
    3. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1296
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1207
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1188
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      869
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63