Jolla sippasi näpykänny juuri äsken. Huomenna uuden ostoon.
Pakko kai yrittää siirtyä älykännyyn.
Mikä on helppo ja edullinen älykänny eläkeläiselle ?
46
380
Vastaukset
- Anonyymi
Merkistä viis, ei kannata maksaa 80 - 100 euroa enempää. Joku vanhempikin malli käy eläkeläisen ensi harjoitteluihin ja tuollaisella pärjää 2 - 3 vuotta.
Vasta ammattilaiseksi tultua on aika siirtyä kalliimpiin. Sittenhän kännykällä hoituukin kaikki asiat, jopa terveyskeskus asiat.- Anonyymi
Vanhaa mallia ei kannata ostaa koskaan. Niihin ei tule enää järjestelmä-, eikä tietoturvapäivityksiä. Eihän niillä pysty pahimmillaan kuin soittamaan ja vastaamaan puheluihin ja tekstareidenkin lähettämisessä on opeteltava uudet konstit. Uusimpia sovelluksia ei enää saa vanhoihin puhelimiin.
Miksi pakko siirtyä älykännyyn? Jos ei oikeasti tarvitse älykännyä, niin miksei voisi ostaa uuden näppäinpuhelimen.
- Anonyymi
Prismassa oli tarjouksessa muutamalla kympillä laari täynnä näppyläpuhelimia.
- Anonyymi
Siirryin viime kesänä älykännykkään. Samsung Calaxy A5, sitä mallia ei enää saa, nyt on A10.
https://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/puhelimet/32767/samsung-galaxy-a10-alypuhelin-sininen?gclid=EAIaIQobChMI-evszNzW6AIV3oeyCh28RQvlEAYYAyABEgKaqfD_BwE
Kopioi ja laita koko linkki selaimen kenttään, pitäisi mennä Gigantin sivulle. Luulen että mun oma on tuota vähän vaatimattomampi, kun vanhempi malli.
On helppokäyttöinen ja näppärä. Oli siihen totuttelemista, kun vei niin ison tilan taskuissa ja laukuissa mummukännyyn verrattuna, nyt olen tottunut. - Anonyymi
Kiitos vastauksista ! Enpä tosiaan tarvitse kännyä kuin soittamiseen ja tekstareihin,
mutta koska joudun uuden ostamaan, tässä tilanteessa mietin olisiko tulevaisuudessa jotain hyötyä älykännystä.- Anonyymi
On ainakin sitten kamera aina mukana. Itsekin hankin älykännyt vasta muutama kuukausi sitten, mutta kyllä sitä minunkin nakkisormillani käyttää. Varsinkin whatsappia on tullut käytetyksi paljon.
KM. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ainakin sitten kamera aina mukana. Itsekin hankin älykännyt vasta muutama kuukausi sitten, mutta kyllä sitä minunkin nakkisormillani käyttää. Varsinkin whatsappia on tullut käytetyksi paljon.
KM.Ai niin. Samsung Galaxy A10 minulla. Kun olin ostanut sen, katsoin netistä, mitä siitä sanotaan. Kehuivat olevan hyvä valinta lapsen ensimmäiseksi puhelimeksi. :D "
...Vanhakin nyt nuortuu..."
KM. - Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No pankkiasioiden hoidossakin älykänny on kätsä.
Minulla on tietokone (nettipankki)
ap. Anonyymi kirjoitti:
Minulla on tietokone (nettipankki)
ap.Ja sen käytössä et tarvitse mobiilivarmennetta esimerkiksi? Monista pankeista tunnusluvut ovat historiaa
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ja sen käytössä et tarvitse mobiilivarmennetta esimerkiksi? Monista pankeista tunnusluvut ovat historiaa
Minulla on ollut pari viimeisintä älypuhelinta 150 euron luokasta ja riittänyt mainiosti kaikenlaiseen käyttöön. Tällä hetkellä käytössä Nokia (suojaukset ym. päivittyy nopeasti) jossa on myös sormenjälkitunnistus niin olen voinut unohtaa kokonaan tunnuslukulistat, myös tietokoneella nettipankkia käytettäessä.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ja sen käytössä et tarvitse mobiilivarmennetta esimerkiksi? Monista pankeista tunnusluvut ovat historiaa
Nordeasta sain "härpäkkeen", jolla pääsen nettipankkiin.
OP:hen pääsee vanhalla näpykännyllä.
Danske lähettää härpäkkeen kotiin, jolla pääsee.
S-pankkiinkaan ei tarvitse älykännyä.
Pankit eivät voi vaatia, että ihmisen pitää ostaa uusi känny
kirjautumista varten.
Kiitos hyvistä vastauksista tässä välissä.
ap. - Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No pankkiasioiden hoidossakin älykänny on kätsä.
Tunnusluvut jäävät historiaan. Kyllä älykänny hyvä olla pankkiasiointia / tunnistautumista varten. Tietysti se liittymäkin kannattaa päivittää älypuhelimelle sopivaksi. Että on riittävästi puhe -ja tekstari aikaa, ja netti auki.
Anonyymi kirjoitti:
Tunnusluvut jäävät historiaan. Kyllä älykänny hyvä olla pankkiasiointia / tunnistautumista varten. Tietysti se liittymäkin kannattaa päivittää älypuhelimelle sopivaksi. Että on riittävästi puhe -ja tekstari aikaa, ja netti auki.
Minä asioin kahd3ssa pankissa ja mobiilivarmenteella. Lisäksi käytän joskus ihan mobiilipankkiakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ellei ole nettiyhteyksien suurkäyttäjä, todennäköisesti siinä vanhassa näppyläkännyssä käytetty liittymäkin riittää. Yleensä halvimmissakin liittymissä on hidas ja rajoitettu nettiyhteys, joka riittää yksikertaisempiin toimintoihin (esimerkiksi pankki).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KM.Minulla ainakin on vanhassa nokialaisessa näppykännykässä kamera, eiköhän muissakin, joten kameran takia ei älykännyä tarvii hankkia.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
monista ehkä muttei kaikista!
Anonyymi kirjoitti:
monista ehkä muttei kaikista!
No niinhän juuri sanoin, monista ei tarkoita et kaikista :D.
"Senioripuhelimiin" erikoistuneen Doron mallia 8080 kehuttiin testissä selkeäksi ja helpoksi käyttää. Puhelimen käyttöönotossa on "digiapuri", joka helpottaa alkuasetusten tekemisessä. Siinä on myös hätäpainike. No, ihan halpahan tuo ei ole.
Vaimolla oli sama tilanne vajaa vuosi sitten. Empi ja empi, uskaltaako ottaa älypuhelimen ja lopulta otti. Aika lailla sen kanssa on söheltänyt ja sitten apuun huudellut. Kokemuksesta viisastuneena nyt ostaisin hälle tällaisen:
https://www.doro.com/fi-fi/shop/mobile-devices/smart-phones/doro-8035-fc4c0152/- Anonyymi
entinenmiäs kirjoitti:
Vaimolla oli sama tilanne vajaa vuosi sitten. Empi ja empi, uskaltaako ottaa älypuhelimen ja lopulta otti. Aika lailla sen kanssa on söheltänyt ja sitten apuun huudellut. Kokemuksesta viisastuneena nyt ostaisin hälle tällaisen:
https://www.doro.com/fi-fi/shop/mobile-devices/smart-phones/doro-8035-fc4c0152/Olin itse tietoliikennealan ammattilainen. Tyttärentyttäreni neiti 12 v opetti minulle älykännykän käytön. En vieläkään osaa sitä hyvin.
Tässä linkissä paremmat tiedot.
https://shop.senioriliitto.fi/patina/doro-8035-4-g-alypuhelin/- Anonyymi
En omista älykännykkää, todella vanha Simpukka. Jos tämä on jonain päivänä kaput, ostan uuden vastaavanlaisen. Hoidan asioita tabletilla. Tämä riittää minulle.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En omista älykännykkää, todella vanha Simpukka. Jos tämä on jonain päivänä kaput, ostan uuden vastaavanlaisen. Hoidan asioita tabletilla. Tämä riittää minulle.
Beng""Jos tämä on jonain päivänä kaput, ostan uuden vastaavanlaisen. ""
Et muuten osta ellei niitä ole jäänyt varastoon?
Näet simpukat ovat (paitsi Doro) jääneet historiaan, samoin näppäinpuhelimet sitä mukaa kun loppuvat.
Joku huhu ollut, että motorola tai samsung alkaisi tehdä simpukoita uudelleen. Mutta se on jäänyt huhun asteelle. Kumpikaan ei ole vahvistanut tietoa (huhua).
Että kannattaa ostaa jo nyt, jos jostain löytyy? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""Jos tämä on jonain päivänä kaput, ostan uuden vastaavanlaisen. ""
Näet simpukat ovat (paitsi Doro) jääneet historiaan, samoin näppäinpuhelimet sitä mukaa kun loppuvat.
Joku huhu ollut, että motorola tai samsung alkaisi tehdä simpukoita uudelleen. Mutta se on jäänyt huhun asteelle. Kumpikaan ei ole vahvistanut tietoa (huhua).
Että kannattaa ostaa jo nyt, jos jostain löytyy?Eikös HMD Nokia tuonut vanhan simpukan ainakin jossain muodossa takaisin. Onneksi on tuolla hyllyssä tuollainen aito Nokia pikkusimpukka ja olen pitänyt se iskukunnossa lataamalla aina välillä akkua ettei mene aivan pilalle. Jos ja kun tarvitsen puhelinta joka toimii kaikkialla Suomessa viikon samalla latauksella, otan tuon mukaan. On pistämätön hätäpuhelimena jossain Lapin kairoilla kun älypuhelin on sammunut aikoja sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""Jos tämä on jonain päivänä kaput, ostan uuden vastaavanlaisen. ""
Että kannattaa ostaa jo nyt, jos jostain löytyy?Nokia ainakin tekee näppäinpuhelimia, joten tietosi ei ole oikea etteikö niitä valmistettaisi.
- Anonyymi
Mallit vaihtuu niin usein, ettei samanlaista saa enää koskaan.
Mallit menee "huonommaksi", monimutkaisemmaksi. - Anonyymi
Alan taipua sille kannalle, että pitäytyisin näpykännyssä.
Kiitos kommenteista, jotka antavat apua päätökselleni.
ap.- Anonyymi
Hyvä päätös
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä päätös
Minulla älykänny, jolla hoidan kaiken muun paitsi verkkopankin pöytäkoneella.
Tämäkin teksti sujuu hyvin sohvalla makoillen sormenpäällä näpytellen.
Satasella saa ihan ok älypuhelimen , mutta yhteys pitää olla 4g, jotta pelittää kunnolla.
Näyttöruutu vähintäin 5" tai enemmän, helpompi lukea tekstiä . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla älykänny, jolla hoidan kaiken muun paitsi verkkopankin pöytäkoneella.
Tämäkin teksti sujuu hyvin sohvalla makoillen sormenpäällä näpytellen.
Satasella saa ihan ok älypuhelimen , mutta yhteys pitää olla 4g, jotta pelittää kunnolla.
Näyttöruutu vähintäin 5" tai enemmän, helpompi lukea tekstiä .Kyllä jäisi viestit lyhyiksi, jos minun nakkisormilla näitä viestejä kännykällä kirjoittaisi. Sormet on kuin joriinin juuret.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jäisi viestit lyhyiksi, jos minun nakkisormilla näitä viestejä kännykällä kirjoittaisi. Sormet on kuin joriinin juuret.
Voi hankkia avuksi näpyttelykynän eli töpön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hankkia avuksi näpyttelykynän eli töpön.
Hidasta se olisi silläkin. Mulla on pöytäkone irtonäppiksellä ja näytöllä, jolla netissä surffailen. Jos en ole kotona, ei mun tarvii kommentoidakaan.
- Anonyymi
Ainakin Elisalla on joitakin näppykännykkä malleja 20 - 25 eur kappale.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jäisi viestit lyhyiksi, jos minun nakkisormilla näitä viestejä kännykällä kirjoittaisi. Sormet on kuin joriinin juuret.
Omat kännykät on 6,5 ja 6,8 tuumaisilla näytöillä, toinen jopa teräväpiirto kosketuskynällä (samsung note book). Reissussa tulee käytettyä netti surfaamiseen. Eipä tarvitse tiirailla kuvakkeita ja tekstejä.
Mutta muuten toimin tällä läppärillä tai applen pöytäkoneella.
Niin ja juu. On varalla käyttämättömiä avaamattomia näppäinpuhelimia. Olen ostellut ikään kuin "museointia" varten. Vaan eihän tiedä vaikka niillä olisi käyttötarvetta joskus? Tulevaisuudessa jälkipolvet tienaa niillä rutosti kun keräilijät ostaa.
- Anonyymi
Osta Glaxy A40 muuta et tartte siinä on kaikki jaa hyvä kuvanlaatu ja muut. Ja 149.-
- Anonyymi
Kannattaa miettiä, miten suurta älykännykkää viitsii raahata mukanaan. Satasesta alkaen löytyy. Nettitilauksen haittana on se, ettei fyysinen koko ja paino tule kunnolla otettua huomioon. Siis lähimpään kännykauppaan kokeilemaan, mikä on riittävän suuri, mutta ei liian suuri möhkäle. Kun näyttö suurenee, on helpompi painella sitä virtuaalinäppäimistöä.
- Anonyymi
Kun olen vaihtanut puhelinta uuteen, olen ostanut ne myymälästä että voi ottaa mallikappaleen käteen. Pitää sopia käteen hyvin ja kuitenkin senverran suuri näyttö että että näkee hyvin ja virtuaalipainikkeet ovat riittävän suuret (iPhonet kovin pieniä).
- Anonyymi
Kiitos kaikille avusta !
ap.- Anonyymi
Eipä kestä. Ja varo puhelinkoronaa. Puhelimeen voi jäädä koukkuun. Se tunkeutuu joka soluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä kestä. Ja varo puhelinkoronaa. Puhelimeen voi jäädä koukkuun. Se tunkeutuu joka soluun.
Tuo lienee tosi..olen monesti nähnyt naisihmisiä joilla kännykkä ilmeisesti pikaliimalla kourassa kiinni, samoin osa nuorisosta.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo lienee tosi..olen monesti nähnyt naisihmisiä joilla kännykkä ilmeisesti pikaliimalla kourassa kiinni, samoin osa nuorisosta.
Kyllä se on kiinni miheiläkin jillain kourassa. Kahvihuoneessa istuu tauolla ihan tasaverroin miehiä ja noisia joilla on joku doro kourassa :).
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Kyllä se on kiinni miheiläkin jillain kourassa. Kahvihuoneessa istuu tauolla ihan tasaverroin miehiä ja noisia joilla on joku doro kourassa :).
mut jos kourissa on joku horo, siihen ei kiinnitä huomiota.
Anonyymi kirjoitti:
mut jos kourissa on joku horo, siihen ei kiinnitä huomiota.
No ehkä se työpaikalla kiinnittää hieman huomiota :D.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202238
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4182140Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34780- 44774
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669