Ostin tammikuussa - verataistukea?

Anonyymi

Hei! Olen kolmekymppinen yksineläjä, ja ostin ensimmäisen asuntoni tammikuuss. Tarjouksen tein jo loppuvuodessa. Kiersin näytöissä vuoden ja tein pohjatyön. Löydin tämän unelmieni asunnon, joka oli vielä sopivan hintainen suhteessa maksukykyyni. Tutkin taloyhtiön taloudellisen ja teknisen kunnon, kyselin ihmisiltä. Ja sitten päätin lopettaa empisen ja tein tarjouksen.

Tykkään asunnosta hirveästi, mutta koronatilanne ahdistaa. Normaalin ostokrapulan päälle tulee vuelä tämä. Pelkään asunnon arvon laskua ja korkojen nousua. Vaikka oma talous kestäisi työttömyydenkin, on silti epävarma olo. Säästin kymmenrn vuotta omaa asuntoa varten, kuinka paljon tuosta nyt menetän? Ei olisi voinut huonompi ajoitus olla.

En pysty kunnolla nauttimaan tästä kodista, joka kuitenkin on itsessään haaveideni täyttymys. Onko vinkkejä, miten voisi heittää huolet harteilta?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menetit jo. Menetit rahat sen kymmenen vuotta kun asuit vuokralla ja "säästit".

      Nyt olet tehnyt sijoituksen ja sen arvo elää omaa elämäänsä. Eiköhän sen arvokin ole noussut siinä vaiheessa kun tarvetta myynnille tulee. Siis joskus 5-10 vuoden kuluttua. Olettaen että onnistut esimerkiksi perhettä hankkimaan.

    • Anonyymi

      hyvä kun et ostanut vielä, syksyllä on ostajan markkinat ja tämän päivän hinnoista sulanut - 70%.

    • Anonyymi

      Mustan pekan ostit nyt.

    • Anonyymi

      Jos vuoden teit pohjatyötä, tuskin ostit myydäksesi sen hetimiten? Asunnon rahallisella arvolla ei ole mitään merkitystä niin kauan kuin sitä ei ole myymässä. Unohda siis se ja nauti asunnon muusta arvosta täysin rinnoin!

      • Anonyymi

        Jos vuoden teit pohjatyötä, tuskin ostit myydäksesi sen hetimiten? Asunnon rahallisella arvolla ei ole mitään merkitystä niin kauan kuin sitä ei ole myymässä. Unohda siis se ja nauti asunnon muusta arvosta täysin rinnoin!

        Tuo oli asiallinen ja järkevä kommentti.
        Usein ihmisillä on ihme mieliteko pyrkiä rikastumaan asunnon hinnalla.
        Se että kykenee oikeasti rikastumaan, vaatii asuntojen ostoja ja myymisiä enemmän kuin yhden.
        Itsellä menossa asunto n:o 34.
        Joistakin on tullut hyvä voitto, joistakin ei.
        Se että olen ostanut talon jossa asun, ei ole mitään tekemistä sillä minkä arvoinen se on jollekin muulle.
        Minulle kodillani on arvo jota en mittaa rahassa.

        Taloni on kotini. Täällä on kaikki mistä olen aikanaan unelmoinut. Jokunen on halunnut ostaa kotini mutta ei ole halua myydä. Vaikka omaan ostohintaan nähden on laitettu 25 kertainen ostotarjous. En silti myy kotiani vaikka tarjoukset ovat olleetkin tuota luokkaa.
        Muita taloja ja asuntoja kyllä myyn mielelläni. Jäin pois työelämästä jo jokunen vuosi sitten ja teen asuntokauppoja jos siltä tuntuu. Pääosin kuitenkin olen vuokraillut niitä ja vuokralaiset ovat maksaneet asuntoja velattomaksi vuosien mittaan.
        Muutin itse "maalle" 2010 vuosikymmenen kestäneen, sopivan kodin etsinnän jälkeen.

        Itselleni koti on koti ja bisnes on bisnes.
        Sellainen koti jossa ihminen läheisineen viihtyy ja tuntee olevansa oikeassa paikassa, sille en itse osaa hinnoitella arvoa. Vaikka muut kertovat arvoksi mitä tahansa nollan ja miljoonan välillä.


    • Anonyymi

      asuntos kohta - 70%

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe