Lataussäädin näyttää eri akun varaustasoa valoisalla ja pimeällä

Minulla on erikoisempi ongelma minun lataussäätimen kanssa. Nimittäin valoisalla se näyttää akun varaukseksi noin 50% ja pimeällä noin 100%. Lataussäädin on epever LS1024B ja sen kaverina on MT-50 näyttöyksikkö. Säädin on kytketty kahteen rinnan kytkettyyn 92Ah AGM akkuun. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta tai hajua mistä tämmönen voisi johtua?

19

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syy on lataussäätimessä kun on kiinalaista roska tuotetta !
      Olisit ostanu amerikkalaisen jossa olis ollu väh 5v takuu !

      • No se oli autossa valmiina ku ostin sen. Halppiskamaahan tuo on. Olet siis varma että vika on lataussäätimessä vai onko mutua? Onko suositella jotain hyvää säädintä tuolle setupille jonka vois ostaa tilalle?


      • Anonyymi

        Eiköhän tuo jenkkiroskakin pääsääntöisesti tule kiinanmarkkinoilta.


      • Anonyymi

        Ostin kiinalaisen microinvertterin. Takuu 15v.

        Kolme vuotta vanha Amerikkalainen Outback FLEXmax 60 rupes temppuilemaan ja nyt pihavaloautomaatti ei enää toimi. Takuukin on jo loppu.


    • Anonyymi

      Säädin varmaan päättelee akun varaustason jännitteestä ja akun ottamasta latausvirrasta. Kytke pimeällä reilusti kuormitusta akulle, eiköhän se sitten ala näyttämään todellista varaustasoa.
      Kun säädin ei saa dataa akun tilasta, se olettaa sen täydeksi jos jännite sattuu olemaan hyvä.

      • Anonyymi

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?

        jos kerran ilman lataussäädintä tiedät ton niin sittenhän sun ei tarvii tsiikaa lataussäädintä ollenkaan....kaikki hyvin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?

        Et taida olla mikään "tekniikan ihmelapsi"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida olla mikään "tekniikan ihmelapsi"...

        Aloittaja on tyypillinen tuulipukupanelisti joka luulee että säädin jotenkin maagisesti tietää akun varaustason. Vasta kun akun varaustaso on merkittävän vajaa, se alkaa näkyä akun lepojännitteessä.
        Paremmin akun varaustasosta on selvillä sellainen säädin joka pitää kirjaa akkuun ladatusta ja puretusta energiasta, edellyttäen että kaikki sähkö annetaan kulkea säätimen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos kerran ilman lataussäädintä tiedät ton niin sittenhän sun ei tarvii tsiikaa lataussäädintä ollenkaan....kaikki hyvin !

        Eiku nimenomaan kysyn kun en tiedä. Huomaa kysymysmerkit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on tyypillinen tuulipukupanelisti joka luulee että säädin jotenkin maagisesti tietää akun varaustason. Vasta kun akun varaustaso on merkittävän vajaa, se alkaa näkyä akun lepojännitteessä.
        Paremmin akun varaustasosta on selvillä sellainen säädin joka pitää kirjaa akkuun ladatusta ja puretusta energiasta, edellyttäen että kaikki sähkö annetaan kulkea säätimen kautta.

        Joo minulla ei ole hajuakaan näistä asioista. Vasta alottelen. Mitenpä sitä voi alussa mitään tietää. Senpä takia täällä kyselen. Minulla on ainoastaan kokemusta normi auton akun latureista ja niissä on kyllä näyttänyt varaustaso aina oikein, niin ihmettelen että eikö aurinkopaneelien säätimet sitten osaa samaa. Vai onko minulla vain liian halppis säädin? Kuten sanoin, tiedä näistä paljoa mitään :D Onko suositella jotain hyvää säädintä?


    • Veikkaanpa, että vika on jossakin järjestelmän kytkennässä tai säätimen parametrien määrittelyssä. Tuskin kuitenkaan itse säätimessä.

      • Anonyymi

        Kiitos, eka kommentti josta voi mahollisesti olla jotain hyötyäki. Järjestelmän kytkentä on aika yksinkertainen ja minusta ihan oikein kytketty. Pitää tarkistaa nuo parametrit. Ne oli muistaakseni suljetun akun oletusasetuksilla. Tiedätkö onko jossain päin internettiä jotain hyvää opasta mikä kertoisi miten nuo paremetrit kannatta asettaa?


    • Anonyymi

      Eihän sulla vaan ole useampi lataussäädin kytkettynä samaan akustoon.
      Oireet vaikuttavat usean lataussäätimen aiheuttamalta jännite-epäsymmetriainvaasiolta.

      • Anonyymi

        Ei ole toista lataussäädintä. Autossa on kyllä ylläpitolaturi jonka saa kytkimellä yhdistettyä hupiakkuihin, mutta se ei kuitenkaan ole ollut pitkään aikaan kytketty akkuihin.


    • Anonyymi

      Boottaa systeemi.

      Ota johdot irti. Kytke sitten akun johdot kiinni ja tämän jälkeen paneelien johdot.

    • Anonyymi

      Testasin tämä. Ei auttanu

      • Anonyymi

        Harmi


    • Anonyymi

      Oletko mitannut yleismittarilla, akun navoista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe