Lataussäädin näyttää eri akun varaustasoa valoisalla ja pimeällä

Minulla on erikoisempi ongelma minun lataussäätimen kanssa. Nimittäin valoisalla se näyttää akun varaukseksi noin 50% ja pimeällä noin 100%. Lataussäädin on epever LS1024B ja sen kaverina on MT-50 näyttöyksikkö. Säädin on kytketty kahteen rinnan kytkettyyn 92Ah AGM akkuun. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta tai hajua mistä tämmönen voisi johtua?

19

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syy on lataussäätimessä kun on kiinalaista roska tuotetta !
      Olisit ostanu amerikkalaisen jossa olis ollu väh 5v takuu !

      • No se oli autossa valmiina ku ostin sen. Halppiskamaahan tuo on. Olet siis varma että vika on lataussäätimessä vai onko mutua? Onko suositella jotain hyvää säädintä tuolle setupille jonka vois ostaa tilalle?


      • Anonyymi

        Eiköhän tuo jenkkiroskakin pääsääntöisesti tule kiinanmarkkinoilta.


      • Anonyymi

        Ostin kiinalaisen microinvertterin. Takuu 15v.

        Kolme vuotta vanha Amerikkalainen Outback FLEXmax 60 rupes temppuilemaan ja nyt pihavaloautomaatti ei enää toimi. Takuukin on jo loppu.


    • Anonyymi

      Säädin varmaan päättelee akun varaustason jännitteestä ja akun ottamasta latausvirrasta. Kytke pimeällä reilusti kuormitusta akulle, eiköhän se sitten ala näyttämään todellista varaustasoa.
      Kun säädin ei saa dataa akun tilasta, se olettaa sen täydeksi jos jännite sattuu olemaan hyvä.

      • Anonyymi

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?

        jos kerran ilman lataussäädintä tiedät ton niin sittenhän sun ei tarvii tsiikaa lataussäädintä ollenkaan....kaikki hyvin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?

        Et taida olla mikään "tekniikan ihmelapsi"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida olla mikään "tekniikan ihmelapsi"...

        Aloittaja on tyypillinen tuulipukupanelisti joka luulee että säädin jotenkin maagisesti tietää akun varaustason. Vasta kun akun varaustaso on merkittävän vajaa, se alkaa näkyä akun lepojännitteessä.
        Paremmin akun varaustasosta on selvillä sellainen säädin joka pitää kirjaa akkuun ladatusta ja puretusta energiasta, edellyttäen että kaikki sähkö annetaan kulkea säätimen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos kerran ilman lataussäädintä tiedät ton niin sittenhän sun ei tarvii tsiikaa lataussäädintä ollenkaan....kaikki hyvin !

        Eiku nimenomaan kysyn kun en tiedä. Huomaa kysymysmerkit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on tyypillinen tuulipukupanelisti joka luulee että säädin jotenkin maagisesti tietää akun varaustason. Vasta kun akun varaustaso on merkittävän vajaa, se alkaa näkyä akun lepojännitteessä.
        Paremmin akun varaustasosta on selvillä sellainen säädin joka pitää kirjaa akkuun ladatusta ja puretusta energiasta, edellyttäen että kaikki sähkö annetaan kulkea säätimen kautta.

        Joo minulla ei ole hajuakaan näistä asioista. Vasta alottelen. Mitenpä sitä voi alussa mitään tietää. Senpä takia täällä kyselen. Minulla on ainoastaan kokemusta normi auton akun latureista ja niissä on kyllä näyttänyt varaustaso aina oikein, niin ihmettelen että eikö aurinkopaneelien säätimet sitten osaa samaa. Vai onko minulla vain liian halppis säädin? Kuten sanoin, tiedä näistä paljoa mitään :D Onko suositella jotain hyvää säädintä?


    • Veikkaanpa, että vika on jossakin järjestelmän kytkennässä tai säätimen parametrien määrittelyssä. Tuskin kuitenkaan itse säätimessä.

      • Anonyymi

        Kiitos, eka kommentti josta voi mahollisesti olla jotain hyötyäki. Järjestelmän kytkentä on aika yksinkertainen ja minusta ihan oikein kytketty. Pitää tarkistaa nuo parametrit. Ne oli muistaakseni suljetun akun oletusasetuksilla. Tiedätkö onko jossain päin internettiä jotain hyvää opasta mikä kertoisi miten nuo paremetrit kannatta asettaa?


    • Anonyymi

      Eihän sulla vaan ole useampi lataussäädin kytkettynä samaan akustoon.
      Oireet vaikuttavat usean lataussäätimen aiheuttamalta jännite-epäsymmetriainvaasiolta.

      • Anonyymi

        Ei ole toista lataussäädintä. Autossa on kyllä ylläpitolaturi jonka saa kytkimellä yhdistettyä hupiakkuihin, mutta se ei kuitenkaan ole ollut pitkään aikaan kytketty akkuihin.


    • Anonyymi

      Boottaa systeemi.

      Ota johdot irti. Kytke sitten akun johdot kiinni ja tämän jälkeen paneelien johdot.

    • Anonyymi

      Testasin tämä. Ei auttanu

      • Anonyymi

        Harmi


    • Anonyymi

      Oletko mitannut yleismittarilla, akun navoista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2181
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1430
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1386
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1245
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      958
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      162
      838
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      742
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      736
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe