Lataussäädin näyttää eri akun varaustasoa valoisalla ja pimeällä

Minulla on erikoisempi ongelma minun lataussäätimen kanssa. Nimittäin valoisalla se näyttää akun varaukseksi noin 50% ja pimeällä noin 100%. Lataussäädin on epever LS1024B ja sen kaverina on MT-50 näyttöyksikkö. Säädin on kytketty kahteen rinnan kytkettyyn 92Ah AGM akkuun. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta tai hajua mistä tämmönen voisi johtua?

19

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syy on lataussäätimessä kun on kiinalaista roska tuotetta !
      Olisit ostanu amerikkalaisen jossa olis ollu väh 5v takuu !

      • No se oli autossa valmiina ku ostin sen. Halppiskamaahan tuo on. Olet siis varma että vika on lataussäätimessä vai onko mutua? Onko suositella jotain hyvää säädintä tuolle setupille jonka vois ostaa tilalle?


      • Anonyymi

        Eiköhän tuo jenkkiroskakin pääsääntöisesti tule kiinanmarkkinoilta.


      • Anonyymi

        Ostin kiinalaisen microinvertterin. Takuu 15v.

        Kolme vuotta vanha Amerikkalainen Outback FLEXmax 60 rupes temppuilemaan ja nyt pihavaloautomaatti ei enää toimi. Takuukin on jo loppu.


    • Anonyymi

      Säädin varmaan päättelee akun varaustason jännitteestä ja akun ottamasta latausvirrasta. Kytke pimeällä reilusti kuormitusta akulle, eiköhän se sitten ala näyttämään todellista varaustasoa.
      Kun säädin ei saa dataa akun tilasta, se olettaa sen täydeksi jos jännite sattuu olemaan hyvä.

      • Anonyymi

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?

        jos kerran ilman lataussäädintä tiedät ton niin sittenhän sun ei tarvii tsiikaa lataussäädintä ollenkaan....kaikki hyvin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Eli siis meinaat että yöksi aina laittaisin kuormaa akulle? Silloinhan akku kuluu nopeampaa. Eihän siinä ole järkeä. Ei akulla ole kuormaa tällä hetkellä päiväsaikaankaan, niin miten se eroaa yöstä? Ja eikö lataussäätimen pitäisi pystyä hanskaamaan tällaiset tilanteet jolloin kuormaa ei ole?

        Et taida olla mikään "tekniikan ihmelapsi"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida olla mikään "tekniikan ihmelapsi"...

        Aloittaja on tyypillinen tuulipukupanelisti joka luulee että säädin jotenkin maagisesti tietää akun varaustason. Vasta kun akun varaustaso on merkittävän vajaa, se alkaa näkyä akun lepojännitteessä.
        Paremmin akun varaustasosta on selvillä sellainen säädin joka pitää kirjaa akkuun ladatusta ja puretusta energiasta, edellyttäen että kaikki sähkö annetaan kulkea säätimen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos kerran ilman lataussäädintä tiedät ton niin sittenhän sun ei tarvii tsiikaa lataussäädintä ollenkaan....kaikki hyvin !

        Eiku nimenomaan kysyn kun en tiedä. Huomaa kysymysmerkit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on tyypillinen tuulipukupanelisti joka luulee että säädin jotenkin maagisesti tietää akun varaustason. Vasta kun akun varaustaso on merkittävän vajaa, se alkaa näkyä akun lepojännitteessä.
        Paremmin akun varaustasosta on selvillä sellainen säädin joka pitää kirjaa akkuun ladatusta ja puretusta energiasta, edellyttäen että kaikki sähkö annetaan kulkea säätimen kautta.

        Joo minulla ei ole hajuakaan näistä asioista. Vasta alottelen. Mitenpä sitä voi alussa mitään tietää. Senpä takia täällä kyselen. Minulla on ainoastaan kokemusta normi auton akun latureista ja niissä on kyllä näyttänyt varaustaso aina oikein, niin ihmettelen että eikö aurinkopaneelien säätimet sitten osaa samaa. Vai onko minulla vain liian halppis säädin? Kuten sanoin, tiedä näistä paljoa mitään :D Onko suositella jotain hyvää säädintä?


    • Veikkaanpa, että vika on jossakin järjestelmän kytkennässä tai säätimen parametrien määrittelyssä. Tuskin kuitenkaan itse säätimessä.

      • Anonyymi

        Kiitos, eka kommentti josta voi mahollisesti olla jotain hyötyäki. Järjestelmän kytkentä on aika yksinkertainen ja minusta ihan oikein kytketty. Pitää tarkistaa nuo parametrit. Ne oli muistaakseni suljetun akun oletusasetuksilla. Tiedätkö onko jossain päin internettiä jotain hyvää opasta mikä kertoisi miten nuo paremetrit kannatta asettaa?


    • Anonyymi

      Eihän sulla vaan ole useampi lataussäädin kytkettynä samaan akustoon.
      Oireet vaikuttavat usean lataussäätimen aiheuttamalta jännite-epäsymmetriainvaasiolta.

      • Anonyymi

        Ei ole toista lataussäädintä. Autossa on kyllä ylläpitolaturi jonka saa kytkimellä yhdistettyä hupiakkuihin, mutta se ei kuitenkaan ole ollut pitkään aikaan kytketty akkuihin.


    • Anonyymi

      Boottaa systeemi.

      Ota johdot irti. Kytke sitten akun johdot kiinni ja tämän jälkeen paneelien johdot.

    • Anonyymi

      Testasin tämä. Ei auttanu

      • Anonyymi

        Harmi


    • Anonyymi

      Oletko mitannut yleismittarilla, akun navoista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2826
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1827
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1800
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1414
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      73
      1320
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1245
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1228
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      77
      1169
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1018
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      97
      1007
    Aihe