Onko musiikkimakunne laajentunut tai muuttunut iän myötä?

Anonyymi

Jos joku olisi ehdottanut minulle 10 vuotta sitten, että kuuntelepas Teräsbetonia, niin olisin vastannut, että älä unta näe.

Nyt kuitenkin bändiä kuuntelen silloin tällöin aivan mielelläni.

https://www.youtube.com/watch?v=9K0wJEcte-8

Laittaisitteko musaa, jota aiemmin inhositte ja nyt sitä kuuntelette?
Tilannehan voi olla myös niin, että musiiikki, jota ennen kuuntelitte ei enää innosta yhtään, vaan siitä on tullut inhokkinne.

kylmätotuus

61

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaunis valssi, mutta toivottavasti kukaan ei ota enää sen sanoja todesta. - Nm. No. muuttua pitää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaunis valssi, mutta toivottavasti kukaan ei ota enää sen sanoja todesta. - Nm. No. muuttua pitää

        Sanat tarkoittanevat, nuoren miehen toivetta, että rakkauden kohde on kuvankaunis 16-20 vuotias neito joka saisi pysyä sellaisena koko elämän, ei muuttuisi koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanat tarkoittanevat, nuoren miehen toivetta, että rakkauden kohde on kuvankaunis 16-20 vuotias neito joka saisi pysyä sellaisena koko elämän, ei muuttuisi koskaan.

        Niiin-niiin, ja sellaisenahan ei kukaan pysy. Ei ulkonäöllisesti eikä sisällöllisesti. - Nm. Elämä on kasvun paikka



      • Anonyymi
        entinenmiäs kirjoitti:

        Samaa mieltä;)

        Minä voisin kieltää Abban soittamisen. Jos ihan pakko, niin sitten vaikka tällaisena cover versiona.

        https://www.youtube.com/watch?v=cdhBiCNT85c

        Minä pidän ABBAn musiikista.

        10-vuotta sitten olisin pitänyt laittamaasi versiota hirvityksenä ja manannut sen alimpaan kattilaan.

        Nyt tilanne on toinen.
        Molemmat esitykset kelpaavat ja voin kuunnella kumpaakin.
        Kummanko esityksen valitsen, riippuu mielialastani.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Rauhoittunut ja kotimaistunut on musiikkimaku. On hienoa, että kotimaisia lauluntekijöitä on nykyään paljon. Viimeisten vuosikymmeninä suomalaiset persoonalliset naislaulajat ovat tehneet rynnäkön. Vanhakin kuuntelee

      • Anonyymi

        Minusta tuntuu, että uutta musiikkia pitää makustella pidempään, jotta sitä voi kuunnella.
        Sekalaisen musiikkimaun omaavana eniten kauniit melodiat purevat. Liian simppelit kappaleet eivät. Voi olla laulua mukana tai pelkkää instrumenttimusiikkia.

        https://youtu.be/nvkVakdV4z8

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että uutta musiikkia pitää makustella pidempään, jotta sitä voi kuunnella.
        Sekalaisen musiikkimaun omaavana eniten kauniit melodiat purevat. Liian simppelit kappaleet eivät. Voi olla laulua mukana tai pelkkää instrumenttimusiikkia.

        https://youtu.be/nvkVakdV4z8

        Beng

        Instrumenttimusiikkia palstalaisille:

        Jukka Hovi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Instrumenttimusiikkia palstalaisille:

        Jukka Hovi.

        Toteutukoon.
        Korvani pitivät. Kiitos vinkistä.
        Ajatelkaas, kohta voi kävellä polkuja pitkin tuossa kuvsn vehreydessä.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toteutukoon.
        Korvani pitivät. Kiitos vinkistä.
        Ajatelkaas, kohta voi kävellä polkuja pitkin tuossa kuvsn vehreydessä.

        Beng

        Ah, no ei ihan toteutunut.
        Jos nyt

        https://youtu.be/VqodFO_4lXg

        Beng


      • Anonyymi

    • Ei minulla ole ns. musiikkimakua, että kuuntelisin vaan yhdenlaista musiikkia.
      Vaikuttaa mieliala, vuorokaudenaika. Jotenkin autolla ajaessa, mukava kuunnella hidasta valssia.
      Räppi ei minun mielestä ole musiikkia.
      Maukka Peusjätkä ei kuulunut aikanaan suurimpiin suosikkeihin, mutta kyllä väliin tätä mekastusta kuuntelee.
      https://www.youtube.com/watch?v=3qP1H86vsEo

    • Anonyymi

      Njaaps. Kyllä Teräsbetonia(KIN) kuuntelin jo 10 vuotta sitten ja silloin kun se oli tuore.

    • Aika laidasta laitaanhan musiikkimakuni aina on ollut, kuitenkin valikoiden. Vaan onhan se muuttunutkin. Tuolla 70/80 vaihteen tienoilla paljon kuuntelin progressiivista rockia kuten Pink Floyd, Gentle Giant, Jethro Tull ym. Pink Floyd kelpaa edelleen mutta noita kahta muuta ei kiinnosta kuunnella.

      Apulantaa ei 10 vuotta sitten olisi tullut mieleenkään kuunnella, mutta nykyään aina silloin tällöin.

      Metallimusiikki on tullut mukaan viimeisten 5 - 10 vuoden aikana. Teräsbetoniakin kuunnellut, Metallisydän mieleisin kappale.

      Muutaman viime vuoden aikana myös tommonen black metal alkanut kiinnostaa, kuten tämä Dreariness.

      https://www.youtube.com/watch?v=EvlJkg7kkDk

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tämä kommenttini ei oikeastaan liity aloitukseeni mitenkään.

      On olemassa musiikkia, jota en ymmärrä ensinkään ja toivon, että joku minua valistaisi.
      Seuraava musalinkki kuuluu siihen ryhmään.

      https://www.youtube.com/watch?v=eSItFnqmeew

      Tämän linkin sävellykset ovat Kaija Saariahon ja sanat Eino Leinon runoja, näin olen ymmärtänyt.

      Minä en löydä musiikista mitään melodiaa. Laulujen sanoistakaan en saa mitään selvää.
      Laulajan äänikin jo pelkästään saa "pääni halkeamaan".

      Tällainen"musiikki" on sellaista korkeakulttuuria, että mikäli joudun sitä kuuntelemaan, niin häivyn paikalta kauaksi korpeen kuuntelemaan korpien kuiskintaa ja honkien huminaa.

      kylmätotuus

      • Kiinnosta ilmiö, sillä minun pääni saa halkeamaan Vesku Loirii, joka laulaa Eino Leinon uskomatonta runoutta. Suljen radion!

        Abbaa sitten taas kuuntelen edelleenkin. Tässä asiassa arvostan ruotsalaisuutta, he osaavat tehdä kunnon musiikkia.

        Musiikkimakuni on muuttunut siinä mielessä, että nykyään kuuntelen mielelläni vanhaa iskelmää. Esimerkiksi Matti ja Teppo ovat nyt loistavia, nuoruudessani en heitä kuunnellut. Nostalgiaa!


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kiinnosta ilmiö, sillä minun pääni saa halkeamaan Vesku Loirii, joka laulaa Eino Leinon uskomatonta runoutta. Suljen radion!

        Abbaa sitten taas kuuntelen edelleenkin. Tässä asiassa arvostan ruotsalaisuutta, he osaavat tehdä kunnon musiikkia.

        Musiikkimakuni on muuttunut siinä mielessä, että nykyään kuuntelen mielelläni vanhaa iskelmää. Esimerkiksi Matti ja Teppo ovat nyt loistavia, nuoruudessani en heitä kuunnellut. Nostalgiaa!

        Matin ja Tepon poikakin on muusikko.


      • Anonyymi

        Taidemusa kyseessä. Laji, joka on tarkoitettu alan ammattilaisille, jotka osaavat repiä siitä irti jotain muuta kuin melodian. Esikoiseni on ammattimuusikko ja häneltä olen joutunut kyselemään tuon kaltaisen musiikin tarkoitusta ja olemassaolon lupaa, se kun pahimmillaan saa joskut puolipitkät hiuksenikin pystyyn.

        Perheen musa-ammattilainen sanoi, että se on erilaista kuin klassinen ja hurjan mielenkiintoista soittaa. Ts. ammatti-ihminen löytää siitä muita ulottuvuuksia, kun melodia ei aina / enää riitä. Ne muut, jotka sitä tuppautuvat kuuntelemaan, ovat sitten vain olevinaan ymmärtävinään. Tai no, eiväthän kaikki löydä musasta melodiaa ja tahtiakaan. - Nm. Muusikon mutsi


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kiinnosta ilmiö, sillä minun pääni saa halkeamaan Vesku Loirii, joka laulaa Eino Leinon uskomatonta runoutta. Suljen radion!

        Abbaa sitten taas kuuntelen edelleenkin. Tässä asiassa arvostan ruotsalaisuutta, he osaavat tehdä kunnon musiikkia.

        Musiikkimakuni on muuttunut siinä mielessä, että nykyään kuuntelen mielelläni vanhaa iskelmää. Esimerkiksi Matti ja Teppo ovat nyt loistavia, nuoruudessani en heitä kuunnellut. Nostalgiaa!

        Pysyisiköhän pääsi kasassa, jos vaihdetaan Veskun tilalle Paula Vesala?

        https://www.youtube.com/watch?v=UsXOlyEAEP4

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidemusa kyseessä. Laji, joka on tarkoitettu alan ammattilaisille, jotka osaavat repiä siitä irti jotain muuta kuin melodian. Esikoiseni on ammattimuusikko ja häneltä olen joutunut kyselemään tuon kaltaisen musiikin tarkoitusta ja olemassaolon lupaa, se kun pahimmillaan saa joskut puolipitkät hiuksenikin pystyyn.

        Perheen musa-ammattilainen sanoi, että se on erilaista kuin klassinen ja hurjan mielenkiintoista soittaa. Ts. ammatti-ihminen löytää siitä muita ulottuvuuksia, kun melodia ei aina / enää riitä. Ne muut, jotka sitä tuppautuvat kuuntelemaan, ovat sitten vain olevinaan ymmärtävinään. Tai no, eiväthän kaikki löydä musasta melodiaa ja tahtiakaan. - Nm. Muusikon mutsi

        Kiitos valistavasta kommentistasi!

        Nyt tiedän, ettei minun tarvitsekaan ymmärtää linkittämääni Saariahon säveltämää musiikkia, koska en ole musiikin ammattilainen.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyisiköhän pääsi kasassa, jos vaihdetaan Veskun tilalle Paula Vesala?

        https://www.youtube.com/watch?v=UsXOlyEAEP4

        kylmätotuus

        Vesalahan on kuin Loiri, molemmat ovat näyttelijöitä, jotka tulkitsevat kappaleensa, eivät ehkä niinkään laula. Itse tykkään kyllä Vesalan omista sanoituksista, kuten muittenkin nuorten naisten, jotka sanovat niin kuin asiat ovat. - Nm. Kaunistelematta


    • Anonyymi

      Saija Varjus, on nainen jota olen aina arvostanut laulajana, siinä kohden musiikkimakuni on pysynyt samana.

      * Olet maailmain
      * Vai yksi päivä

      Näitä kuuntelen viikottain, yksin itkien.

      • Anonyymi

        .......poissa oisi eilinen, poissa myöskin huominen....

        Kiitos!! Saija


    • Anonyymi

      Toki on muuttunut, 3-kymppisenä en kuvitellutkaan käyväni oopperassa tai klassisen musiikin konsertissa, nyt ne ovat lemppareitani musiikin saralla.

      • Anonyymi

        Oopperaan menen noin 50€ tuntitaksalla. Kukaan EI VOI aidosti tykätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oopperaan menen noin 50€ tuntitaksalla. Kukaan EI VOI aidosti tykätä.

        Olet aivan oikeassa. "Kukaan ei voi aidosti tykätä", jos musiikiksi riittää nuotin vierestä penkin alle vedetty viisu, jota monet pitävät myös musiikkina. - Nm. Avarru


    • Anonyymi

      Olen itse saanut musiikillisen herätyksen kun istuin kotona 1977 ja tv2 esitti iltatähti ohjelmassa kappaleen God save the queen.
      Se oli niinku siinä "laaki ja vainaa".
      Sitte munsta tuli oulun ensinmmäinen punkkari.
      Ostin pelastusarmeijan kirppikseltä liituraita puvuntakin
      ompelin mun farkuista pillit ja maalasin mun mustat kengät valkoseksi
      kampasin mun tukan sokeriveellä pystyyn ja se oli siinä.
      Naisia riitti kuin paarmoja heinäkuussa.

      Nykyään mulla on 400 vinyylilevyä eikä ne kaikki ole punkkia.
      Mut Punk elää mun sielussa (nykyään oon 60v) aina ja siellä se pysyy.

      • Anonyymi

        Aika röyhkää kehityskaarta.
        Minulla on välillä pakottava tarve laittaa nämäset

        https://youtu.be/fSV6P1kE-LY

        Tulen täsätä musasta hyvälle tuulelle

        Beng


    • Anonyymi

      Kuuntelin juuri ja katselin YouTubesta Erja Lyytisen esityksiä. Hyvä esiintyjä. Eräällä kappaleella esiintyi Heikki Silvennoisen kanssa. Heikki näytti siltä kuin olisi juna jättänyt.

    • Anonyymi

      Olin alle kaksikymppisenä äärettömän ihastunut paremmista piireistä olevaan neitokaiseen. Vaikutuksen neitokaiseen tehdäkseni aloin käydä klassisen musiikin konserteissa ja aloin myös varta vasten opettelemaan klassisen kuuntelua vanhemmasta rokokoo- ja barokkimusiikista alkaen.

      Neitokainen vaihtui toiseen, mutta musiikki on hirttänyt kiinni koko iäksi. Nykyään käyn harvemmin konserteissa kuuluvaurion takia. Forte fotissimo saa korvani särähtämään ja lisää kuulovauriota. Joudun tyytymään kuulokkeilla kuunneltavaan musiikkiin.

      Ettei menisi klassisella snobbailuksi, niin kyllä mulle Juicekin uppoaa, Procol Harum, Genesis, ragtime musiikki ja vanha blues. Perunteinen iskelmämusa on mulle vaikeaa. Sitä en oikein jaksa kuunnella.

      • Anonyymi

        On niistä tytöistä hyötyäkin. Sinäkin sait elinikäisen harrastuksen, vaikka et sitä tyttöä kai saanutkaan ainakaan pysyvään suhteeseen.
        Itse asiassa oma musiikkimakuni on melko paljon saman suuntainen. Nykyään tosin kuuntelen melko harvoin mitään. Autoradiossakin on YLE puhe viritettynä.

        KM.


    • Ei ole muuttunut. Olen aina ollut musiikillisesti aika kaikkiruokainen. Tosin jazz ja angstinen klassinen musiikki tai oopperakaan ei ole kiinnostanut eikä kiinnosta nytkään. Olenkinhan alemmista piireistä :D.

      • Anonyymi

        Tuossa muutama vuosi sitten kävi kirjastossa lainailemassa jazz-levyjä.
        Kirjasin, mitä olin kuunnellut. Eräänkin levyn kävin itselleni sittemmin ostamassa.
        Tämä on ollut sellainen isompi genre-laajennus ja muutamassa sellaisessa konsertissakin tuli käytyä, missä en ennen.
        Nimittäin kuvittelin, etten ymmärrä enkä osaa nauttia, mutta kas, vanhakin koira oppii uusia temppuloita.

        https://youtu.be/u2bigf337aU

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa muutama vuosi sitten kävi kirjastossa lainailemassa jazz-levyjä.
        Kirjasin, mitä olin kuunnellut. Eräänkin levyn kävin itselleni sittemmin ostamassa.
        Tämä on ollut sellainen isompi genre-laajennus ja muutamassa sellaisessa konsertissakin tuli käytyä, missä en ennen.
        Nimittäin kuvittelin, etten ymmärrä enkä osaa nauttia, mutta kas, vanhakin koira oppii uusia temppuloita.

        https://youtu.be/u2bigf337aU

        Beng

        Tuo oli hyvää kuunneltavaa.

        Itse aikoinaan löysin tämän etelä-afrikkalaisen jazz-pianistin ja-säveltäjän ja tykästyin.
        Tämän ehtii vielä kuunnella ennen ruoan kypsymistä ja sitten pihalle, kun on taas ihan hieno ilma.

        https://www.youtube.com/watch?v=Get3oF_ibuo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa muutama vuosi sitten kävi kirjastossa lainailemassa jazz-levyjä.
        Kirjasin, mitä olin kuunnellut. Eräänkin levyn kävin itselleni sittemmin ostamassa.
        Tämä on ollut sellainen isompi genre-laajennus ja muutamassa sellaisessa konsertissakin tuli käytyä, missä en ennen.
        Nimittäin kuvittelin, etten ymmärrä enkä osaa nauttia, mutta kas, vanhakin koira oppii uusia temppuloita.

        https://youtu.be/u2bigf337aU

        Beng

        I-ha-na ! - Nm. Woih


    • Radiosta kuului just Sugar baby love. Musiikkimaku ei varmaan laajene milloinkaan niin paljon, että siitä pitäisin.
      En ole milloinkaan pitänyt korkea-äänisistä mieslaulajista, ja muutoinkin kokea-ääniset on kimittäjiä.
      Eihän Markku Aro tuossa suomenkielisessä versiossa niin korkealta laula, on muuten vaan äklö tuossa sugar-kappaleessa, mutta se siantappokiljunta taustalla on jotain käsittämätöntä.

    • Anonyymi

      BEHM-Hei raskas, tai Topi Latukka Älä valitse minua.


      BEHM yli 3 miljoonaa kuuntelukertaa, 862 kommenttia.

    • Anonyymi

      Apulannan musiikki oli minulle "myrkkyä" vuosia sitten, kun poikani kavereineen yhtyettä kuunteli melkein tauotta.

      Nyt mieleni on muuttunut ja olen tutustunut bändin tuotantoon enemmän Vain elämää-ohjelman myötä.

      Toni Wirtanen nimitti Apulannan musiikkia "kolmen soinnun räimeeksi".

      Mielestäni tämä biisi ei kuulu niihin.

      https://www.youtube.com/watch?v=ZEB5Ypqg34A

      kylmätotuus

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Apua linkitykseen, iltalehdestä.

      Oululaispoliisi laulaa "Rakastan elämää". Laulullaan hän haluaa antaa uskoa ja voimaa meille kaikille koronakriistä selviytymiseen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiiiiiiiitos!!!!!! Tosi paljon.

        Petrus on huippu!

        Juu komea mies varustettuna komealla äänellä virkapuvussa. Mikäpäs häntä on kuunnellessa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Myönnän pienen laita myötäsen mutta kovan työviikon jälkeen on hieno hiljentyä Demis Roussoksen hienoon konserttiin. Löytyy YouTubesta Demis Roussos in Bratislava. Nyt löytyy tunteikkuus mutta maanantaiaamuna on taas otettava kovanaama päälle.
      Eihän tämän päivän työelämässä muuten pärjää.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Piano pianissimo hmmm vai pitäisikö remuta pilkkeitä silmäkulmissa näin aamusella.


        https://youtu.be/3yywa3uYVsw


        Beng

        Remu on suuri erikoinen persoona.


    • Anonyymi

      Lähinnä tulee kuunneltua nykyään reippaita marssisävellyksiä, varsinkin tähän Jääkärimarssiin olen hyvin tykästynyt.

    • Anonyymi

      Jeesus, luona armopoydan
      3 903 katselukertaa•16.4.2014
      Soile Isokoski – aihekanava

      Pidän tuosta paljon. Se on syvällinen ja harras virsi. Ja sanat sopivat Jeesuksen muistoaterian, ehtollisen, viettoon.

      Tässä on nähtävissä Soile Isokosken, ei vain laulavan, vaan virttä veisatessaan, hän tulee kertonneeksi omia tuntojaan ja lapsuuden muistojaan, jotka laulamisen äänensävyisssä tuovat kaihoisia muistoja mieleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe