Vinkkaa hyvä kirja (lesboista kertova)

Nyt kun tuossa aiemmin avasin ketjun lesboleffoista, niin seuraavaksi vois siirtyä kirjallisuuden pariin 😊
Leffa-ketjussa olikin viittaus jo pariin kirjalliseen teokseen, mutta lisää vinkkejä olis kiva saada. Vinkkaa siis jos olet lukenut jonkin hyvän, mielellään suomenkielisen kirjan, niin ei tartte hitaasti tavata 😄

112

7281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ite luen parhaillaan Sarah Watersin Parempaa väkeä -kirjaa. Ihan ok on.

      • Kiitti vinkistä 😊 Mä tutkailin just Bookbeatin äänikirjoja. Laitoin hakusanaksi "lesbo", niin tuli hakutuloksena kakskytäneljä Jo Nesbøa 😄 yks enkunkielinen teos ja sitten tämä "Lesbounelmia - eroottinen novelli, Sarah Skov, jonka aion nyt joku ilta (hämärässä) laittaa kuulokkeista pauhaamaan 😉


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Kiitti vinkistä 😊 Mä tutkailin just Bookbeatin äänikirjoja. Laitoin hakusanaksi "lesbo", niin tuli hakutuloksena kakskytäneljä Jo Nesbøa 😄 yks enkunkielinen teos ja sitten tämä "Lesbounelmia - eroottinen novelli, Sarah Skov, jonka aion nyt joku ilta (hämärässä) laittaa kuulokkeista pauhaamaan 😉

        Hahhah tein juuri tällä viikolla saman havainnon BookBeatissa :D Ei oikein löydy koska harvan kirjan otsikosta löytyy lesbo-sanaa eikä siellä vissiin pysty tarkentamaan hakukriteereihin jos haluaa sateenkaarikirjoja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah tein juuri tällä viikolla saman havainnon BookBeatissa :D Ei oikein löydy koska harvan kirjan otsikosta löytyy lesbo-sanaa eikä siellä vissiin pysty tarkentamaan hakukriteereihin jos haluaa sateenkaarikirjoja

        No ei ihan toivotulla tavalla toiminu tuo hakutoiminto 😄 Mä myös tajusin jotta oon mainonnan uhri. Päädyin näet sinne Bookbeattiin tän Suomikaksnelosen kautta ja nyt se BB sitte laittaa mulle koko aika mainosta ja ehottelee just niitä Nesbøja😆


      • Anonyymi

        Minä tykkään todella paljon Sarah Watersin teoksista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah tein juuri tällä viikolla saman havainnon BookBeatissa :D Ei oikein löydy koska harvan kirjan otsikosta löytyy lesbo-sanaa eikä siellä vissiin pysty tarkentamaan hakukriteereihin jos haluaa sateenkaarikirjoja

        Nyt on ladattu "Lesbounelmia" ja löytyi toinenkin lesbonovelli "Tervetuloa Kittyyn" 😊


    • Jaaha, se oli taas tullu kommenttia ohi aiheen 😄mutta tekoälli näytti deletoineen, liekö syynä ronski teksti vai joku muu. No alku näky taas tuolla ilmotuksissa, niin siitä pääsin vähän kärryille, jotta mistä pipo kiristi tai kenkä puristi 😉
      "Eikö teillä pyöri päässä mitään muuta kuin seksi,"
      Pyörii paljonkin, mutta eikös Anonyymi tiiä, että siitä puhe mistä puute, eli tällä kertaa hyvistä lesbokirjoista ja niistähän tässä on keskusteltu, vai oletko sää eri mieltä? 😉

      • Anonyymi

        Sunko käsialaa noi seksialoitukset on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sunko käsialaa noi seksialoitukset on?

        Tuota oon tosiaan muutaman ketjun tässä viime aikoina pykännyt, jotta mitähän sä niistä tarkoitat 😄 Ootappa kun muistelen.... Olisko joku näistä, runoketju, jotaki hyvää ja kaunista -ketju, kirjavinkki tai leffavinkki. Siinäpä ne tais olla 😉 Saanko mä kysyä vastakysymyksen?


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Tuota oon tosiaan muutaman ketjun tässä viime aikoina pykännyt, jotta mitähän sä niistä tarkoitat 😄 Ootappa kun muistelen.... Olisko joku näistä, runoketju, jotaki hyvää ja kaunista -ketju, kirjavinkki tai leffavinkki. Siinäpä ne tais olla 😉 Saanko mä kysyä vastakysymyksen?

        Näyttäs siltä, jotta vastakysymykselle ei tullu lupaa 😄 No tämä ei sinällään yllättänyt, niinkuin ei moni muukaan asia enää tässä iässä 😉 Hyvää yötä sitten täältäkin, kun toisessakin ketjussa niin kovasti toivoteltiin.


    • Anonyymi

      Lesbo- ja homokirjallisuutta ei ihan hirveästi ole. Tai jos on, ne ovat angstisia tarinoita homouden kiroista. Olen juuri tarjonnut omaa teostani useammalle kustantajalle ja se on saanut tasaiseen hylkäyskirjeitä. Tiedän, että kustannussopimusta on todella vaikeaa (alle 1% ehdokkaista julkaistaan) saada esikoiskirjailijana, mutta erityisen vaikeaa se näyttää olevan jos kirja kertoo homojen elämästä. On myös tutkittu, että 70% miehistä lukee miesten kirjoittamia kirjoja. Ehkä kustantamot eivät usko homokirjallisuuden myyvän.

      Täytyy ehkä julkaista kirja omakustanteena jonain päivänä, koska tarina on hyvä ja ansaitsee tulla kerrotuksi!

      • Muakin kyllästyttää lesbokirjallisuus sillä eetoksella, että lesbous on ongelma, pakopaikka tai kannanotto. Vois vaan olla tarinoita lesboista niin kuin on amerikansuomalaisista tai urheilijoista tai aatelisista tai käsityöläisistä (joita tietysti usein ja mielellään olemmekin...) No, mutta siis ymmärsitte kyllä mitä tarkoitan.


      • Anonyymi
        Amicitia_Pura kirjoitti:

        Muakin kyllästyttää lesbokirjallisuus sillä eetoksella, että lesbous on ongelma, pakopaikka tai kannanotto. Vois vaan olla tarinoita lesboista niin kuin on amerikansuomalaisista tai urheilijoista tai aatelisista tai käsityöläisistä (joita tietysti usein ja mielellään olemmekin...) No, mutta siis ymmärsitte kyllä mitä tarkoitan.

        Hah haa😄, niinpä aatelisia hyvinkin.


    • Alison Bechdeliltä on suomennettu useampi sarjakuvakirja.
      Kassandra Block teoksia on ainakin kaksi
      Sofi Oksanen: Baby Jane
      Seija Vilen: Mangopuun alla.

      • Ja vielä: Paula Noronen ja Annukka Leppänen: Pirjo ja kaveri, sarjakuvakirja


      • lueskeleva kirjoitti:

        Ja vielä: Paula Noronen ja Annukka Leppänen: Pirjo ja kaveri, sarjakuvakirja

        Kiitos vinkeistä 😊 Pitääpä tutkailla löytyykö näitä kirjaston valikoimista ja jos löytyy niin kipaista hakemaan sitten kun se taas on auki. Mä oon nyt kuunnellut pari Bookbeatista löytynyttä novellia. Vois tietenkin kokeilla myös lukea jonkun sitä kautta, mutta epäilen, että "aito" kirja on enemmän mun mieleen 😊


      • Anonyymi

        Alison Bechdeliä voi suositella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alison Bechdeliä voi suositella.

        Eli kaksi ääntä Alisonille 😊 Täytyypä tutustua.


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Eli kaksi ääntä Alisonille 😊 Täytyypä tutustua.

        Minäkin olen lukenut kaikki Bechdelit, kyllä ne kannattaa lukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen lukenut kaikki Bechdelit, kyllä ne kannattaa lukea.

        No selvä, tämä on sitten sovittu ja nappaan jonku Alisonin mukaan heti kun törmään 😊


    • Anonyymi

      Olen koskettanut taivasta kirja, onko joku lukenut?

      • Anonyymi

        Ihana nimi kirjalla ❤. Ihanaa olis kun löytäis se oman ihanan ja olis taivaissa 😍
        .
        Täytyy etsiä se!


      • Anonyymi

        Olen suosittelen lukemaan. Kosketti itseäni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihana nimi kirjalla ❤. Ihanaa olis kun löytäis se oman ihanan ja olis taivaissa 😍
        .
        Täytyy etsiä se!

        Eiköhän nuo molemmat, sekä kirja että ihana löydy kun pidät silmät auki ja korvat höröllä 😉 Vaikka joistain asioista sanovat, jotta ei ettimällä löydy, vaan pomppaa eteen sitten kun on pompatakseen. No jomminkummin, mutta kuitenkin 😊


    • Anonyymi

      Mielestäni toi Olen koskettanut taivasta menee just siihen kastiin, jossa homous on jotenkin kompleksista ja henkilölle ikävää. Kaipaisin juuri sellaista lukemista, jossa homous on vaan yksi normaali ominaisuus ihmisessä ja elämä normaalia.

      • Anonyymi

        Niin, mutta semmoista ei löydy ainakaan suomen kielellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta semmoista ei löydy ainakaan suomen kielellä.

        Ei löydy ei, koska kustantajat eivät halua sellaisia kirjoja julkaista, kuten joku tuossa ylempänä valottikin. Muutenkin kirjoittaminen on maailman a) yksinäisintä b) epävarminta työtä. Itse työstin yhtä kirjaa kymmenisen vuotta, hioin sen todella täydelliseksi. Toistaiseksi olen saanut kustantajilta vain hylsyjä. Epäilen homo-aihetta syyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei löydy ei, koska kustantajat eivät halua sellaisia kirjoja julkaista, kuten joku tuossa ylempänä valottikin. Muutenkin kirjoittaminen on maailman a) yksinäisintä b) epävarminta työtä. Itse työstin yhtä kirjaa kymmenisen vuotta, hioin sen todella täydelliseksi. Toistaiseksi olen saanut kustantajilta vain hylsyjä. Epäilen homo-aihetta syyksi.

        Niinkö, kuulostaa tosi kurjalta, minusta aika outoa siksikin, että lukijoita varmasti olisi, en ymmärrä miksi tuommoinen arvio on tehty, oletko yrittänyt pienempiä kustantajia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta semmoista ei löydy ainakaan suomen kielellä.

        Minä valitsin sinut oli juuri tällainen


    • Anonyymi

      Muumi kirjat

      • Kiitos tästä 😄 Voishan sitä perehtyä vielä vähän paremmin muumimaailmaan.



      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Tässä aika mielenkiintoinen artikkeli liittyen muumeihin 😉 Tämän kun lukee, niin alkaa ehkä nähdä Tiuhdin ja Viuhdin uusin silmin 😁
        https://voima.fi/artikkeli/2019/salainen-laakso/

        Kiitos kun jaoit tämän! Tuutikin hahmosta olin kuullut aijemmin. Tänään Prismassa ihastelin Uutta Tuutikki muumimukia.

        Tiuhti ja Viuhti saivat juuri merkityksen ja heräsivät eloon tämän tarinan myötä mulle. He ovat jääneet etäisiksi ja olivat tuollaiset vierailevat paljastus hahmot tarinassa. Wau miten hienoja kuvauksia, kaunista ja koskettavaa! Nyt, jos olisin rohkea ostaisin sen Tiuhti ja Viuhti rubiini kupin ja käyttäisin, vaikka töissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kun jaoit tämän! Tuutikin hahmosta olin kuullut aijemmin. Tänään Prismassa ihastelin Uutta Tuutikki muumimukia.

        Tiuhti ja Viuhti saivat juuri merkityksen ja heräsivät eloon tämän tarinan myötä mulle. He ovat jääneet etäisiksi ja olivat tuollaiset vierailevat paljastus hahmot tarinassa. Wau miten hienoja kuvauksia, kaunista ja koskettavaa! Nyt, jos olisin rohkea ostaisin sen Tiuhti ja Viuhti rubiini kupin ja käyttäisin, vaikka töissä.

        Eipä kestä, kiva kun tykkäsit 😉


    • Tiina Tuppurainen, Kuvittelen sinut vierelleni... tämä täytyy lukea, on niin mielenkiintoinen esittelyteksti...

      • Anonyymi

        Minä en ole tuommoista kirjaa huomannutkaan, kerro mitä pidit, kun olet lukenut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole tuommoista kirjaa huomannutkaan, kerro mitä pidit, kun olet lukenut.

        Tästä oli maininta mummolaakson sivuilla, ilmestyy maanantaina, näin käsitin...


      • Anonyymi

        Sama kirja itsellä mielessä!


      • Kiitti vinkistä! Tämä näyttäis maanantaina ilmestyvän myös Bookbeattiin 😊


      • Mä oon nyt lukenut tuosta kirjasta n. kolmasosan ja ihan ok:lta on vaikuttanut. Teksti on semmosta helppolukusta ja sehän sopii ainakin meikäläiselle oikein hyvin 😊 Nimim. Dostojevskit edelleen lukematta.


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Mä oon nyt lukenut tuosta kirjasta n. kolmasosan ja ihan ok:lta on vaikuttanut. Teksti on semmosta helppolukusta ja sehän sopii ainakin meikäläiselle oikein hyvin 😊 Nimim. Dostojevskit edelleen lukematta.

        Dostojevskitkin kannattaa lukea, eivät ne ole yhtään vaikealukuisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Dostojevskitkin kannattaa lukea, eivät ne ole yhtään vaikealukuisia.

        Kyllä se on nyt sillä tavalla, jotta mä jätän nuo Dostojevskit, Tolstoit ja mitä näitä nyt on kirjaston hyllyyn muitten lukijoiden iloks ja onneks 😁 Tykkään muutenkin lukea enimmäkseen kotimaisia teoksia ja just semmosta helppoa kieltä, mitä kirjottavat mm. E. Hietamies ja A-L Härkönen 😊
        Tietysti koskaan ei piä sanoa ei koskaan, vai miten se meni 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dostojevskitkin kannattaa lukea, eivät ne ole yhtään vaikealukuisia.

        Mul on kans noi Dostojevskin jääneet kesken 😅


      • Anonyymi kirjoitti:

        Dostojevskitkin kannattaa lukea, eivät ne ole yhtään vaikealukuisia.

        Nyt kun mä en vielä koisaa, mutta oon niin väsyny 😂, että oon iha vietävissä, niin tehhäänkö diili? Vinkkaa mulle joku mahollisimman ei-vaikea-lukuinen Dostojevski, niin mä lupaan tutkailla löytyykö se tuolta Bookbeatista ja jos löytyy niin kokkeilen. Ja tämä tarjous ei sitten ole voimassa kovin kauan 😁


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Nyt kun mä en vielä koisaa, mutta oon niin väsyny 😂, että oon iha vietävissä, niin tehhäänkö diili? Vinkkaa mulle joku mahollisimman ei-vaikea-lukuinen Dostojevski, niin mä lupaan tutkailla löytyykö se tuolta Bookbeatista ja jos löytyy niin kokkeilen. Ja tämä tarjous ei sitten ole voimassa kovin kauan 😁

        Bookbeatin tarjonnasta minä en tiedä mitään, mutta jos sinä oikeasti haluat tutustua Dostojevskin tuotantoon, niin esim. semmoinen kokoelmateos, kun Valkeat yöt on aika helposti lähestyttävä, vaikka ei olisi tottunut lukemaan, siinä on kaksi pienoisromaania, toinen on Valkeat yöt, ja toista en nyt muista, kun en ole kotona, ja se sisältää paljon muutakin lyhyempää kuvausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bookbeatin tarjonnasta minä en tiedä mitään, mutta jos sinä oikeasti haluat tutustua Dostojevskin tuotantoon, niin esim. semmoinen kokoelmateos, kun Valkeat yöt on aika helposti lähestyttävä, vaikka ei olisi tottunut lukemaan, siinä on kaksi pienoisromaania, toinen on Valkeat yöt, ja toista en nyt muista, kun en ole kotona, ja se sisältää paljon muutakin lyhyempää kuvausta.

        Niin, ja minä kyllä henkilökohtaisesti tykkään Tsehovista enemmän, mutta tuommoiset makuasiat on tietty yksilöllisiä, ja Venäjällä on myös paljon hyviä kirjailijoita, jotka ovat naisia, (minä en tykkää nimityksestä naiskirjailija, kun semmoinen antaa ymmärtää, että mies on perusihminen), mutta enemmänkin neuvostoajalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bookbeatin tarjonnasta minä en tiedä mitään, mutta jos sinä oikeasti haluat tutustua Dostojevskin tuotantoon, niin esim. semmoinen kokoelmateos, kun Valkeat yöt on aika helposti lähestyttävä, vaikka ei olisi tottunut lukemaan, siinä on kaksi pienoisromaania, toinen on Valkeat yöt, ja toista en nyt muista, kun en ole kotona, ja se sisältää paljon muutakin lyhyempää kuvausta.

        Bookbeatista löytyi semmonen kuin "Valkoisia öitä". Tätä luultavasti tarkoitit. Teos näyttäisi sopivan pituselta yhden illan kahlattavaksi, joten tartun tähän heti kun saan tuon Tuppuraisen kirjan maaliin. Eli tämä on sitten sovittu ja kerron myöhemmin mimmonen elämys oli 😊


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Bookbeatista löytyi semmonen kuin "Valkoisia öitä". Tätä luultavasti tarkoitit. Teos näyttäisi sopivan pituselta yhden illan kahlattavaksi, joten tartun tähän heti kun saan tuon Tuppuraisen kirjan maaliin. Eli tämä on sitten sovittu ja kerron myöhemmin mimmonen elämys oli 😊

        Millainen se Tuppuraisen kirja on ollut? Mistä kertoo? Kannattaako lukea?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millainen se Tuppuraisen kirja on ollut? Mistä kertoo? Kannattaako lukea?

        No en mä nää yhtään syytä sille, miks et lukis jos vaan on aikaa 😊 Eikös Donnerki sanonu, jotta "Lukeminen kannattaa aina"
        En kyllä oo ihan varma oonko tuosta Jörnin kanssa samaa mieltä. Meinaan nyt kun näitä uutisia lukee, niin kyllähän se toisinaan alkaa vähän ahistaa.
        Mutta tää Tuppurainen on eri juttu. Bookbeatista ainakin löytyy ja sinne saa kahden viikon ilmaisen kokeilujakson. Siinä ajassa ehtii hitaampikin varmasti lukea. Mä oon nyt tykästynyt kyllä siihen sovellukseen niin, että saatanpa jatkaa sitä kokeilun jälkeenkin.
        Oon nyt n. puolivälissä tätä kyseistä teosta ja meinasin lukea loppuun asti. Kaikkien kirjojen kanssa niin ei oo käyny 😁 Kirjassa vilahtelee välillä tuttuja paikkoja (tosin vain tietämisen tasolla😉) kuten DTM ja teksti on helppolukusta.

        Tässä teoksen esittely:
        "Annilla ja Lukalla on maistraatissa rekisteröity parisuhde, omistusasunto ja kaksi koiraa. He matkustelevat yhdessä Amsterdamissa ja San Franciscossa, tapaavat ystäviään bileissä ja homobaareissa ja uskovat, että kaikki hyvä on ikuisesti heidän. Sitten Anni tutustuu Tukholmassa Eliniin, asia johtaa toiseen ja parin kuukauden kuluttua Anni on yksin, ilman Lukaa, ilman Eliniä. Entä jos erosta ei selviäkään?
        Autofiktiivinen, kirkkaan täsmällisesti kirjoitettu Kuvittelen sinut vierelleni yhdistelee elettyä elämää ja fiktiota ja käsittelee parisuhteita, eron raastavuutta ja elämää heteronormin ulkopuolella. Sen sivuille on tallentunut myös välähdyksiä 2000-luvun alun Helsingin lesbokulttuurista."


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        No en mä nää yhtään syytä sille, miks et lukis jos vaan on aikaa 😊 Eikös Donnerki sanonu, jotta "Lukeminen kannattaa aina"
        En kyllä oo ihan varma oonko tuosta Jörnin kanssa samaa mieltä. Meinaan nyt kun näitä uutisia lukee, niin kyllähän se toisinaan alkaa vähän ahistaa.
        Mutta tää Tuppurainen on eri juttu. Bookbeatista ainakin löytyy ja sinne saa kahden viikon ilmaisen kokeilujakson. Siinä ajassa ehtii hitaampikin varmasti lukea. Mä oon nyt tykästynyt kyllä siihen sovellukseen niin, että saatanpa jatkaa sitä kokeilun jälkeenkin.
        Oon nyt n. puolivälissä tätä kyseistä teosta ja meinasin lukea loppuun asti. Kaikkien kirjojen kanssa niin ei oo käyny 😁 Kirjassa vilahtelee välillä tuttuja paikkoja (tosin vain tietämisen tasolla😉) kuten DTM ja teksti on helppolukusta.

        Tässä teoksen esittely:
        "Annilla ja Lukalla on maistraatissa rekisteröity parisuhde, omistusasunto ja kaksi koiraa. He matkustelevat yhdessä Amsterdamissa ja San Franciscossa, tapaavat ystäviään bileissä ja homobaareissa ja uskovat, että kaikki hyvä on ikuisesti heidän. Sitten Anni tutustuu Tukholmassa Eliniin, asia johtaa toiseen ja parin kuukauden kuluttua Anni on yksin, ilman Lukaa, ilman Eliniä. Entä jos erosta ei selviäkään?
        Autofiktiivinen, kirkkaan täsmällisesti kirjoitettu Kuvittelen sinut vierelleni yhdistelee elettyä elämää ja fiktiota ja käsittelee parisuhteita, eron raastavuutta ja elämää heteronormin ulkopuolella. Sen sivuille on tallentunut myös välähdyksiä 2000-luvun alun Helsingin lesbokulttuurista."

        Kiitos vastauksesta! Menee lukulistalle!


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Bookbeatista löytyi semmonen kuin "Valkoisia öitä". Tätä luultavasti tarkoitit. Teos näyttäisi sopivan pituselta yhden illan kahlattavaksi, joten tartun tähän heti kun saan tuon Tuppuraisen kirjan maaliin. Eli tämä on sitten sovittu ja kerron myöhemmin mimmonen elämys oli 😊

        Se on Tuppurainen ollu jo jonkin aikaa luettuna, mutta 😅


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Mä oon nyt lukenut tuosta kirjasta n. kolmasosan ja ihan ok:lta on vaikuttanut. Teksti on semmosta helppolukusta ja sehän sopii ainakin meikäläiselle oikein hyvin 😊 Nimim. Dostojevskit edelleen lukematta.

        Dostojevskin rikos & rangaistus aivan ❤. No ehkä osaltaan vaikutti lukemiseeni,.et olin silloin teatterissa töissä, ja teimme näytelmää juuri tuosta kirjasta, näytelmä oli upea ja meni yleisöön kuin häkä, paljon lisättiin näytäntöjä, kun oli koko ajan loppuunmyyty 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Dostojevskin rikos & rangaistus aivan ❤. No ehkä osaltaan vaikutti lukemiseeni,.et olin silloin teatterissa töissä, ja teimme näytelmää juuri tuosta kirjasta, näytelmä oli upea ja meni yleisöön kuin häkä, paljon lisättiin näytäntöjä, kun oli koko ajan loppuunmyyty 🙂

        Jahans, jahans... No josko tuota koittas ees puolikkaan. Kumpaa suosittelet rikosta vai rangaistusta 😁


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Jahans, jahans... No josko tuota koittas ees puolikkaan. Kumpaa suosittelet rikosta vai rangaistusta 😁

        Oma valintasi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oma valintasi

        Jaa, valinnanvappaus...Siinä tapauksessa taijan jättää molemmat väliin, kun ei kumpikaan kuulosta kivalta ja mulle sopii paremmin tuo "Idiootti" 😅 Voisin sitten em. luettuani myös näytellä sen, vaikka ei sitä paljon näytellä tartte, kun tulee multa kyllä luonnostaan.


    • Anonyymi

      Call me by your name. On myös netfixissä. Ihan ok leffa, mutta ei niin vaikuttava kuin odotin. Kirja pitäisi lukea.

      • Kiitos vinkistä, vaikkei tämä lesborakkaudesta kerrokaan 😉
        Kirja näyttäis löytyvän ainakin Bookbeatista ja Nextorysta, jos sulle kelpaa muukin kuin perinteinen kannet ja papyrus 😊


      • Anonyymi

        Kurjailija on tehnyt jatko osan tähän kirjaan. En tiedä jos on jo suomennettu.


    • Bookbeatista voin suositella Kate Daviesin kirjaa syvään päähän. On tosin vielä hieman kesken, mutta on kyllä mun makuun oikein hyvä. Toinen on Riina Mattilan Järistyksiä. Nuita novelleja löysin sieltä useampia: Ratsastunti, juhannusyö ja tunne hänestä oli ainakin :)

      • Kiitos vinkeistä, tutkailenpa näitä😊 Tänään en oo jaksanu lueskella, mutta huomenna sitten uus päivä ja uus väsymys.


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä, tutkailenpa näitä😊 Tänään en oo jaksanu lueskella, mutta huomenna sitten uus päivä ja uus väsymys.

        Itsekin tulee enimmäkseen töissä äänikirjoina kuunneltua, ei ole enään illalla tullut kauheana luettua. Huomenna kuuntelen loppuun tuon Kate Daviesin kirjan, seuraava kirja siellä jo odotteleekin 😊


      • Helsson kirjoitti:

        Itsekin tulee enimmäkseen töissä äänikirjoina kuunneltua, ei ole enään illalla tullut kauheana luettua. Huomenna kuuntelen loppuun tuon Kate Daviesin kirjan, seuraava kirja siellä jo odotteleekin 😊

        Tuohan kestää kuunneltuna melkeen puol vuorokautta 😊 Mulla on niin kova luotto omaan lukuvauhtiin, että ehtisin siinä ajassa lukea tuon kahteen kertaan jos harppaan joka sivun jälkeen kaks ylitte. Mä oon tähän mennessä kuunnellu vaan novelleja, mutta vois kai tuotakin kokeilla, kun ei kukaan pakota yhtä soittoa kuuntelemaan. Nyt mulla on vielä muutama sivu Tuppuraista jälellä, sitten yllytettynä Dostojevski, ehkä sen jälkeen sitte 😊


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Tuohan kestää kuunneltuna melkeen puol vuorokautta 😊 Mulla on niin kova luotto omaan lukuvauhtiin, että ehtisin siinä ajassa lukea tuon kahteen kertaan jos harppaan joka sivun jälkeen kaks ylitte. Mä oon tähän mennessä kuunnellu vaan novelleja, mutta vois kai tuotakin kokeilla, kun ei kukaan pakota yhtä soittoa kuuntelemaan. Nyt mulla on vielä muutama sivu Tuppuraista jälellä, sitten yllytettynä Dostojevski, ehkä sen jälkeen sitte 😊

        Itsellä on tuo työnkuva sellainen, että kerkeää hyvin kuunnella noita aika pitkiäkin pätkiä yhteen
        putkeen. Joskus vaan tuntuu että kun hyvä kirja osuu kohdalle niin ei raski etes kesken jättää 😊 noh, kotona voi sanomista tulla kun istuu sohvalla 24/7 kuulokkeet päässä 😊


      • Helsson kirjoitti:

        Itsellä on tuo työnkuva sellainen, että kerkeää hyvin kuunnella noita aika pitkiäkin pätkiä yhteen
        putkeen. Joskus vaan tuntuu että kun hyvä kirja osuu kohdalle niin ei raski etes kesken jättää 😊 noh, kotona voi sanomista tulla kun istuu sohvalla 24/7 kuulokkeet päässä 😊

        Mulla soi välillä radio töitä tehdessä, mutta äänikirjojen kuuntelu olis vähän hankalaa. Siinä menis kyllä juoni ja kaikki muukin ohi tai sitte hommat todennäkösesti pahasti pieleen 😊Hetkittäin voisin kuunnella ajatuksella, esim. kahvitunnilla tai välillä tulevilla odotteluhetkillä, mutta mielummin kuuntelen sitte ajan kanssa pitemmät pätkät. Illalla meinasin taas karata Tuppuraisen kimppuun. Hyvää perjantain jatkoa ja mukavaa viikonloppua! 😊


    • Anonyymi

      Onko kukasn lukenut Carol kirjaan? Minkälainen se on elokuvaan verrattuna?

    • Anonyymi

      Jos historialliset lesbokirjat kelpaa, Samanta Olofsdotterin Rakkauden merellä on ihan kelpo teos. Draamaa ja historiallista ajankuvaa, mutta lesboiluakin on ihan kivasti. Eikä mikään pitkä kirja, vaan ihan maukas välipala.

      • No pittääpä kokeilla tätä maukasta välipalaa 😉 Kiitti vinkistä!


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        No pittääpä kokeilla tätä maukasta välipalaa 😉 Kiitti vinkistä!

        Sepä löyty tämä vinkattu kirja sitte ääniversiona eli eipä tässä muuta kuin kuulokkeet päähän, valot veke ja sänkyyn maate. Viälä kun sais yhen suloisen uninallen 💕 kainaloon, jota vois vähän myös rutistella ja pussailla samalla kun tarina etenee, niin olispa kiva 😉 Hyvää yötä 💤


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Sepä löyty tämä vinkattu kirja sitte ääniversiona eli eipä tässä muuta kuin kuulokkeet päähän, valot veke ja sänkyyn maate. Viälä kun sais yhen suloisen uninallen 💕 kainaloon, jota vois vähän myös rutistella ja pussailla samalla kun tarina etenee, niin olispa kiva 😉 Hyvää yötä 💤

        No eihän se tämä sitte äänellä ollukaan vaan piti ihan ite tavata, mutta meni se niinkin 😉 Puoliväliin lueskelin ja ihan kelpo teokselta vaikuttaa. Tänään jos sais luettua loppuun, niin ei tarttis ennää jännätä kuinka lopussa käy ☺️


      • Niinpä se pääs tämmönen hitaampikin uimari rakkauden mereltä rantaan ☺️ Tykkäsin 👍Huomen illalla sitten Lehtolan äänikirjan kimppuun kuin yleinen syyttäjä 😁 Laitan tähän viä tuosta äskeisestä kirjasta lainauksen.

        "... Minäpä siteeraan sinulle Kierkegaardia: ' Uskaltaminen on sitä, että kadottaa hetkeksi jalansijansa. Olla uskaltamatta on kadottaa itsensä."

        Hyvää yötä 🌹💤


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Niinpä se pääs tämmönen hitaampikin uimari rakkauden mereltä rantaan ☺️ Tykkäsin 👍Huomen illalla sitten Lehtolan äänikirjan kimppuun kuin yleinen syyttäjä 😁 Laitan tähän viä tuosta äskeisestä kirjasta lainauksen.

        "... Minäpä siteeraan sinulle Kierkegaardia: ' Uskaltaminen on sitä, että kadottaa hetkeksi jalansijansa. Olla uskaltamatta on kadottaa itsensä."

        Hyvää yötä 🌹💤

        Kuulostaa hyvältä kirjalta. Mitäköhän sitä uskaltaisi ja mitä ei?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä kirjalta. Mitäköhän sitä uskaltaisi ja mitä ei?

        Hyvä se olikin eli kannattaa lukea!
        No kokkeile vaikka sillä tavalla Sukulan tapaan, jotta teet mitä uskallat, niin jälelle jääpi se mitä et uskaltanu. Sittehän tuon vastauksen tietää 😃😉


    • Anonyymi

      Laura Lehtolan Minä valitsin sinut oli omasta mielestäni ihana ja ihanan 'tavallisesti kerrottu' tarina kahden naisen perheestä

      • Vautsi, kiitos! 👍Tämä löytyikin sitten ihan oikeasti äänikirjana ja kesto melekeen 8 tuntia, joten menee sitten muutama ilta kuulokkeet päässä 😄


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Vautsi, kiitos! 👍Tämä löytyikin sitten ihan oikeasti äänikirjana ja kesto melekeen 8 tuntia, joten menee sitten muutama ilta kuulokkeet päässä 😄

        Tämän voisin innostua ehkä kuuntelemaan kans, vaikka olen kaikkea proosaa tällä hetkellä lukemasta vältellyt.. "Kuvittelen sinut vierelleni" selasin läpi puolessa tunnissa kirjaston hyllyjen välissä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän voisin innostua ehkä kuuntelemaan kans, vaikka olen kaikkea proosaa tällä hetkellä lukemasta vältellyt.. "Kuvittelen sinut vierelleni" selasin läpi puolessa tunnissa kirjaston hyllyjen välissä..

        Hih, hyvä kun joku muukin tekee tätä ☺️
        Siis, selailee läpi jo kirjastossa, hyllyjen välissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hih, hyvä kun joku muukin tekee tätä ☺️
        Siis, selailee läpi jo kirjastossa, hyllyjen välissä.

        Varsinaisia pikalukijoita ootte kyllä 😁 Mie tavvaan aika hittaasti, mutta ehkä ite lukemalla mennee nopeammin kuin äänikirjana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hih, hyvä kun joku muukin tekee tätä ☺️
        Siis, selailee läpi jo kirjastossa, hyllyjen välissä.

        Kiva kuulla et on muitakin hätäisiä tälläkin saralla 😉😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva kuulla et on muitakin hätäisiä tälläkin saralla 😉😍

        No eihän siitä tarinasta tietenkään kaikkea pikaluvulla saa, jospa joskus jaksaisin keskittyä proosaa taas lukemaan tai kuuntelemaan.. Toisaalta jotkut kirjat kaappaavat toisia enemmän mukaansa paneutumaan kerronnallaan. Erään ihanan kainalo voisi kyllä hetkeksi innostaa myös lukemiseen jos ikinä vaan sellaisesta mulle paikkaa aukeaa..


      • Anonyymi kirjoitti:

        No eihän siitä tarinasta tietenkään kaikkea pikaluvulla saa, jospa joskus jaksaisin keskittyä proosaa taas lukemaan tai kuuntelemaan.. Toisaalta jotkut kirjat kaappaavat toisia enemmän mukaansa paneutumaan kerronnallaan. Erään ihanan kainalo voisi kyllä hetkeksi innostaa myös lukemiseen jos ikinä vaan sellaisesta mulle paikkaa aukeaa..

        Mihkä teillä kaikilla on niin kiirus?


    • Anonyymi

      Oikein kutkuttavia kirjoja voi lukea kyllä montakin kertaa, ja tietyt kohdat hidastellen.

      Sitten tungettelua, ei kun vaan uteliaisuutta. Oletko mies/nainen, ikä? Seksuaalinen suuntautuneisuus, sinkku/parisuhteessa?

      • Nyt oli semmonen "lähestyminen", mikä aikaansai täällä päässä hyvinkin hilpeän reaktion 😁
        Tekis mieli sanoa, jotta jos olisin sinkku ja muutenkin ois tämä elämä tällä hetkellä "helpommin selitettävä", niin lataisin takasipäin monta kysymystä ja ehkä muutaman jos ei aivan päällekäyvän, niin vähintään vihjailevan 😁
        No joo, mutta siis en ole sinkku, vaan avoliitossa (kämppäkamuna) miehen kanssa, ainakin viä tovin, saa nähä meneekö toisenkin. Nainen olen ja muutaman vuoden päästä näyttää mittari heikkoja saunan lämpöjä eli sitten alotettaan ikä vitosella. Vielä voipi ihteään sanoa nelikymppiseks ☺️ "Täysveristä" lesboa musta ei kai saa koskaan, koska miehien kanssa olen suhteissa ollut. Sen, jotta voin kiinnostua ja ihastua myös naisiin oon tienny jo kohtuu pienestä pitäen ja viime vuosina kiinnostus on kohistunut vain ja ainoastaan naisiin eli sinne kallistelen reippaanlaisesti.

        Tuolla sun tempollasi ehtii varmasti lukea aika noppeella aikataululla kaiken maalimassa olevan lesbokirjallisuuven ja vaikkapa kolmeen kertaan 😉 Mie oon saanu syntymässä niin kehnon muistikortin (jolla alkaa viä kaiken lisäksi olemaan aika paljon ikääkin), että helposti voi lukea kirjat ja kahtoa leffatkin moneen kertaan. Muillakaan asioilla taikka vahvuuksilla ei ole liioin siunattu, vaan "siunailtu" on mun kohalla monesti, äiti etunenässä, mutta onneks vaan nuoruuvessa.

        Jos viä kehtaat jossain vaiheessa vinkata jonkun kivan teoksen, mikä kestää ja sisältää useamman luvun, niin hyvin kiitollinen olen 😉

        Ps. Mie tiiän muitakin kutkuttavia juttuja, jotka voipi tehhä monta kertaa ja mielellään tekkeekin, tietyissä kohdissa hidastellen...


    • Anonyymi

      Mun mielestä tosi hyviä on ollut
      Kuvittelen sinut vierelleni - Tiina Tuppurainen,
      Minä valitsin sinut - Laura Lehtola,
      ja tietty Baby Jane - Sofi Oksanen

      • Olitpas vanhan ketjun löytäny 😁 Nämä mainitsemasi oonkin jo kahlannut, mutta hyvät vinkit muille.


    • Katherine W. Forrestin kirja nimeltä Curious Wine. Semmosta joskus pläräsin.

      Sitten toki mun omat novellit. Ne on kyllä eroottissävyisiä, että ehkei niitä jaksa paljon lueskella kun tietyssä mielentilassa. Ainiin ja ne on pöytälaatikkoteoksia, ei julkisia.

      • Mullakin saattas jäähä tuo Wine ihan "pläräilyn" asteelle vaan kun ei oo äidinkielellä 😅 Ei mua eroottinen sävy häirihe, vaikka lämpenen kyllä herkästi 😁


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Mullakin saattas jäähä tuo Wine ihan "pläräilyn" asteelle vaan kun ei oo äidinkielellä 😅 Ei mua eroottinen sävy häirihe, vaikka lämpenen kyllä herkästi 😁

        No se just, pitäisi jaksaa lukea ajatuksella vieraskielistä kirjaa. Sitten siitä menee hohto. 😛

        Tjooooh, naiset niistä aina innostuikin mitä olen palstalle näpytellyt. Miehet vähän nikottelee. Ne näkee tuon naisten välisen erotiikan kai jotenkin epäilyttävänä. Tai ei vaan ymmärrä esim. tunnelatausta. Ettei se intohimosta huolimatta ole vaan lihan liikuttelua, vaan jotain paljon aistillisempaa.


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Mullakin saattas jäähä tuo Wine ihan "pläräilyn" asteelle vaan kun ei oo äidinkielellä 😅 Ei mua eroottinen sävy häirihe, vaikka lämpenen kyllä herkästi 😁

        Sun kannattais lukea bisareille suunnattua kirjaa😉


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sun kannattais lukea bisareille suunnattua kirjaa😉

        Miks ja mikähän se semmonen kirja olis? Mikään naisten ja miesten välinen erotiikka tai romantiikka mua ei kiinnosta.


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Miks ja mikähän se semmonen kirja olis? Mikään naisten ja miesten välinen erotiikka tai romantiikka mua ei kiinnosta.

        Sellainen missä nainen säätää miehen ja naisen välillä. Essi Kummun Loiste. Kirjassa paljon hyvää, mutta ärsyttää joutua "tyytymään bisarihahmoihin" lukijana.


    • Anonyymi

      kirjasampo.fi kun ettii aiheella Lesbous ni löytyy aika hyvin :-3

      • Kiitti 😊 niinpä näkyi kirjoja tarjolle tulevan. Ainakin semmoset kuin "Kalasatama" ja "Kun enkelit katsovat muualle" löytyivät sitten myös Nextorysta, joka mulla on tällä hetkellä käytössä.


    • Anonyymi

      Kate Davies: Syvään päähän. Hauska ja seksikäs. Sisältää myös kritiikkiä polysuhteita kohtaan, tervetullut näkökulma.

      • Tuopa olikin jo ainakin kertaalleen vinkattu.


    • Anonyymi

      Oma päiväkirja on aika kovaa settiä :)

      • Hm...toivottavasti pääsen vielä tutustumaan päiväkirjaasi ☺, no joo, siihen päässeet tutustumaan ...sit he 😂, uuuuh toi on nyt mulle tarkotettu, voi fuck !!!


    • Anonyymi

      Sitten olisi Herra Jackin ihmeellinen huone. Vanha "klassikkokirja", missä Herra Jack alistaa, raiskaa tai muuten panee naisia, yksi kerrallaan. Siveellisistä naisista tulee Jackin käsittelyssä todellisia nymfomaaneja, joille myös lesboilu maistuu. Naisten välistä seksiä on paljon, mutta kaiken yllä Jack heiluttaa omaa tahtisauvaansa, ja kirjaimellisesti sitä toistakin sauvaansa. Eihän tätä kenellekään suositella voi, mutta kuriositeettina voi mainita.

      • Eipä kiinnosta tämänmoinen kirjallisuus ollenkaan.


    • En tiedä oletko lukenut, mutta ajattelin itse lukea kirjan "Entiset heterot". Kaipaan näkökulmia asiaan ja tuntuu, että niitä löytyy irl hyvin vähän kerrottavaksi ja netissä vaan riidellään. Jospa kirja ei hyökkäisi silmille kirjaimellisesti. :)

      • No tämä täytyy kyllä lukea 👍🏼 Näyttäs olevan Bookbeatissa. Ei tuo varmasti silmille hyökkää, korkeintaan tulee korville jos äänikirjamuodossa ottaa. Varmuudeksi luen ehkä ite.


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        No tämä täytyy kyllä lukea 👍🏼 Näyttäs olevan Bookbeatissa. Ei tuo varmasti silmille hyökkää, korkeintaan tulee korville jos äänikirjamuodossa ottaa. Varmuudeksi luen ehkä ite.

        Bookbeatista sitä aloin lukemaan ja jo alkuun nousi kyyneleet silmiin, hitto kun tuttuja fiiliksiä mitä siinä kertoivat kokemuksiaan.

        Ihan kun omasta kynästä. Aion lukea sen nyt viikonloppuna tai alkuviikosta viimeistään. Mä oon vähän vältellyt näitä itkupillitys lukemisia, kun aihe on ollut hiukan aristava.

        Mutta jos nyt lukis ja itkis. :')


      • G-LoveR kirjoitti:

        Bookbeatista sitä aloin lukemaan ja jo alkuun nousi kyyneleet silmiin, hitto kun tuttuja fiiliksiä mitä siinä kertoivat kokemuksiaan.

        Ihan kun omasta kynästä. Aion lukea sen nyt viikonloppuna tai alkuviikosta viimeistään. Mä oon vähän vältellyt näitä itkupillitys lukemisia, kun aihe on ollut hiukan aristava.

        Mutta jos nyt lukis ja itkis. :')

        Sitten tuo teos ei oikein mulle sovi tai taitaa olla vaan etenkin tähän elämänhetkeen liian rankkaa. Mä itken muutenkin kohtalaisen herkästi. Saattaa lähteä ihan vaan jostain biisistä, jostain mitä luen tai nään. Aina oon ollu aika herkkä, mutta tuntus että "pahemmaksi" vaan menee.


      • En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Sitten tuo teos ei oikein mulle sovi tai taitaa olla vaan etenkin tähän elämänhetkeen liian rankkaa. Mä itken muutenkin kohtalaisen herkästi. Saattaa lähteä ihan vaan jostain biisistä, jostain mitä luen tai nään. Aina oon ollu aika herkkä, mutta tuntus että "pahemmaksi" vaan menee.

        Sitten ei ehkä kannata lukea, siinä helposti eläytyy ihmiseen joka käsittelee samoja vaikeita tunteita, mitä itsekin.


    • Anonyymi

      Hyviä heterokirjoja toivoisin.

    • Anonyymi

      Hetero kirjoja toivoisin

    • Anonyymi

      rebecca on lesdot

      • Jaa jaa.


      • Anonyymi
        En_osaaEn_tunne kirjoitti:

        Jaa jaa.

        Kokeilun haluisia bissejä, jotka palaa myöhemmin miesten pariin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilun haluisia bissejä, jotka palaa myöhemmin miesten pariin.

        Jaa, tämmöttisessä kirjassako? Joskus se on niinkin, että tarttee kokeilla, jotta tietää mikä on se oma juttu.


    • Anonyymi

      Tuula Juvosen Varjoelämää ja julkisia salaisuuksia. Avaa hienosti elämää aikana, jolloin homoseksuaalisuus oli rikos, synti ja sairaus.

      • Kiitti vinkistä 👍🏻


      • Olis ihan mielenkiintoinen kirja lukea👍


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe