Nojatuolimatkailua ennen ja nykyisin

Koronan merkeissä kotosalla aikaisempaakin tiiviimmin elely on antanut hyvän sauman ottaa hyllystä esille kirjoja, joita ei ole tullut erityisemmin lueskeltua viime aikoina. Omalla kohdallani yksi entisaikojen ja jo nuoruusvuosien juttu on ollut nojatuolimatkailu. Silloin 1950-luvulla ja vielä seuraavallakin vuosikymmenellä julkaistiin melkoinen määrä matkailukirjallisuutta ja ulkomaita kuvaava kirjallisuus oli ylipäätään varsin suosittua. Netti tarjoaa nykyään sen sijaan suorastaan runsauden sarven, kun ulkomaita käsittelevää tietoa tarvitaan. Näin nojatuolimatkustelun muoto vaihtelee. Silti mukavaa on niitä noita vanhoja matkakirjojakin lueskella.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen nyt joutanut matkailemaan kirjahyllyissäni,
      alkujaan kyse oli vain siivouksesta.
      mutta se kääntynyt kirjojen selailuksi ja ihmettelyksi,
      että ai mulla on tämmöinenkin.
      Niin monta olin jo unohtanut.

      Yksi kirjahylly on ikivanhaa lundiaa ja siellä on omani,
      yksi hylly käsityökirjoille, toinen hylly runoille ja kolmas puutarhakirjoille, neljäs keittokirjoille, muu sitten sekalaista, josta en malta luopua.
      Ne olen eritoten käynyt näitä läpi ja usein uppoutunut unohdettuun.

      Yksi kirjahylly seinän mittainen on vanhempieni peruja ja sisältää sotakirjoista taidekirjoihin, ja kaikenkarvaista kotimaista. Sitä hyllyä olen mielessäni kuvitellut joskus arkistoivani, sen jälkeen olisi helppoa mennä antikvariaattiin tyrkyttämään.
      Jos tämä pitkään jatkuu, ehkä senkin saan aikaiseksi.

      • Aika lailla järjestelemistä on minunkin kirjoissani. Viime aikoina (jokunen vuosikymmen) sekä kirjakaupan alennusmyynnit että kirpputoreilla käymiset ovat johtaneet hankkimaan edullisesti kirjoja, joitten löytöjen lukeminenkin on osittain jäänyt keskeneräiseksi. Kyllä siinä joukossa on myös muuta kuin matkakirjallisuutta. Ulkomaiseen historiaan liittyy samalla myös maantietoa. Varsin kiinnostavaa on syventyä esim. Kaakkois-Aasian vanhojen kulttuurien vaiheisiin ja aikaansaannoksiin. Sama pätee yleisemminkin.

        Meillä Suomessakin on "kaukomaihin" liittyneissä käsityksissä paljon siirtomaavaltojen kolonialistista näkökulmaa. Siitä irtaantuminen avaa ovia ja ikkunoita globaaliin ymmärtämiseen. Eri kulttuurien nykyisyys on parhaimmillaan rakentunut niitten omalle pohjalle kuten on tapahtunut mm. juuri tuolla Kaakkois- ja Itä-Aasiassa.

        Runsaasti löytyy lukemista ihan omasta kirjavalikoimasta ylipäätään. On dekkareita ja muuta kaunokirjallisuutta. Kotimaisia hengentuotteita riittää ja ulkomaisia klassikkoja löytyy siinä kuin kevyemmän sorttistakin tuotantoa. Nyt näinä koronan aikoina omasta valikoimastani osui eteen Albert Camus ja hänen Rutto-teoksensa, mikä kuvaa tuhoisaa epidemiaa Algeriassa. Historian puolella taas kuvataan 1600-luvun puolivälissä käytyä Ruptuurisotaa, jota Ruotsi kävi Venäjää vastaan ja samalla "puhdisti" Käkisalmen lääniä ortodokseista. Sen sotimisen päättymiseen vaikutti merkittävästi ruton leviäminen Turussa ja Viipurissa, jotka kaupungit olivat siihen aikaan Suomen keskeisimpiä kaupunkeja.


    • Anonyymi

      Minä olen myöskin kotioloissa, kun sehän on nuoremmillekin suositeltua että on kotona, ainoastaan ruokaa pitäisi nyt käydä ostamassa, harrasteita:

      Voi katsella elokuvia, sarjoja tai sellaisia... Orion Stardust Travels LLC, voisi olla hyvä ja hauska lenkkeilyjuttu sisätiloissakin.

      Blackwater Operatives.... jännittävämpi seikkailu oikeassa elämässä.

    • Google Earth Pro

      Tuolla minä ulkoilen.
      Siihen voi hakuun laittaa osoitteenkin.
      Pääsee kävelemään vaikkapa omalle koti-kadulleen.
      -
      Microsoft Flight Simulator X

      Tämä on toinen tapani ulkoilla.
      -
      Helppo tutustua Ohjelmiin?
      Kirjoittakaa nimi You-Tubeen.

      H.

      • En jankuta yhtään.
        Enkä tietenkään mainosta.
        Minä harrastan.
        Olen kiinnostunut tietämään, onkohan kukaan edes vilkaissut näitä tuubista?
        Saati sitten ihan asentanut.

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        En jankuta yhtään.
        Enkä tietenkään mainosta.
        Minä harrastan.
        Olen kiinnostunut tietämään, onkohan kukaan edes vilkaissut näitä tuubista?
        Saati sitten ihan asentanut.

        H.

        Kokeilin molempia, kumpikin ilmoitti
        että käyttämäni järjestelmä ei tue vai oliko se että yksinkertaiset järjestelmäni eivät
        vastaa heidän vaatimuksiaan.

        Joten parasta odotella nuorempia, jotka avustavat...

        Olisi jännää kurkistella paikkoihin ,joissa on joskus käynyt tai asunut...


      • maissii kirjoitti:

        Kokeilin molempia, kumpikin ilmoitti
        että käyttämäni järjestelmä ei tue vai oliko se että yksinkertaiset järjestelmäni eivät
        vastaa heidän vaatimuksiaan.

        Joten parasta odotella nuorempia, jotka avustavat...

        Olisi jännää kurkistella paikkoihin ,joissa on joskus käynyt tai asunut...

        Youtubesta pääsee pitemmälle,
        pitää vain hioa työkaluja.



    • Nojatuoli matkailu on muuttunut...

      Ennen istuin alas, etsin ideani käsitöihin kirjoista,
      mutta nyt menen Pinterestiin,
      tai oikeammin PInterest tulee suoraan sähköpostiini
      ja mitä ihmeellisin ja rikkain ideoiden maailma aukeaa eteeni.

      Siellä kun yhdestä innostuu ja klikkaa taas avautuu uusia uusia ketjuha...

      Helposti menee pitkälle yöhön vaikka siellä vain pikkasen Pinterestissä on aikonut piipahtaa.

      Lopulta voi vain todeta, että kyllä ihmiset maailman eri kolkilla osaa käsillään tehdä mitä ihanampia ja taidokkaimpia töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe