Pohjan huoltaminen

Anonyymi

Millaista katastrofia on odotettavissa, jos loppusyksystä kuiville nostetun veneen laskee vesille ilman isompaa pohjan huoltamista? Kyse on liukuvasta DC-veneestä.

Onhan pohjassa jotain tarttumaa viime kesältä. mutta lieneekö se kuitenkaan niin haitallista?

Miten haitat ilmenevät? Voihan veneen nostaa trailerille joskus juhannuksena ja puunata silloin, jos tarpeen.

18

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin minä useimmiten teen. Loppusyksystä kuiville noston yhteydessä pohjan pesu niin se on valmis keväällä vesillelaskuun. Mitä muuta sille muka pitäisi tehdä?

    • Anonyymi

      Noston yhteydessä pesu on se oleellisin operaatio. Jos se jäi tekemättä niin sitten jäi. Riippuen eliönestomaalityypistä joko toimii tai ei toimi toista kesää peräkkäin. Jotkut maalityypit on joka kevät vedettävä yli tai aktivoitava. Lintsaaminen pohjanhuollossa lisää kulkuvastusta ja polttoaineen kulutusta - merkittävästi.

    • Ostin aikoinani liukuvan veneen jonka pohja oli pesty aivan puhtaaksi ja "viimeisen päälle hyvän näköinen", joten laskin vain keväällä veteen.
      Liikkui 38 knots ja elokuussa enää 28. Syksyllä kaamea duuni raaputtaa pohja näkeistä. 8m pituinen sentään.
      Sen jälkeen olen joka kevät "aktivoinut" pohjan ohennetulla myrkkymaalilla ettei kerros kasva turhaan paksuutta.
      Ja, juu mulle saa kertoa että ihan turhaa, ei pohjalle koskaan tarvii mitään tehdä mutta ei ainakaan Hemppelin tuotteet toimi tekemättä mitään.

      • Anonyymi

        Hempelin Silic Onea kokeillut?

        Minulla on nyt pohjassa Seaboost ja mieluummin putsaan pohjan kolme kertaa kesken kauden kuin palaisin jokavuotiseen maalin kanssa läträämiseen. Pehmeällä harjalla voi sipaista pahimmat laiturilla tai veneen kannella seisten ja kun näkkiintyminen alkaa on vedet niin lämpimät että voi pesukintaat käsissä uida veneen ympäri putsaamassa kaikki peräpeilin sopukat. Viime syksyllä vähän ennen veneen talvitelakointia testasin talven melontakautta silmällä pitäen kuivapuvun vedenpitävyyden ja putsasin siihen pukeutuneena veneen pohjan kauttaaltaan eikä noston yhteydessä ollut painepesurille hommia. Koko veneen makeavesihuuhtelu letkulla, ja peukalonkynnellä muutaman näkin rapsutus. Nyt keväällä vahat kylkeen ja vesille. Aika näyttää meneekö nyt alkava kausi yhtä helpolla. Jos toimii kuin eka kausi niin hyvä, muuten täytyy keksiä jotain muuta. Vieressä kelluu Terhi ilman mitään pohjakäsittelyä ja sitä saa putsailla paljon ahkerammin, mutta nelimetrisenä sen pohja on nopeasti harjalla sipaistu vaikka kerran viikossa saunomisen yhteydessä.

        Ei taida nykyiset "myrkkymaalit" nekään toimia koko kautta ilman väliputsausta, ellet sitten itse tuo maahan laittomia maaleja.


    • Mekin olemme luopuneet veneenpohjan kokonaan myrkkymaalilla käsittelyn joka kevät. Keväällä vesihiontapaperilla sitten niitten kohtien uusi käsittely jossa on ollut näkkejä. Syksyllä veneen pohjasta löytyy yleensä limaa .

    • Anonyymi

      Syksyllä ei kannata pohjan pesusta luistaa. Keväällä kaikki kasvusto on kuivunut pohjaan kiinni ja työ on iso.

      • "Syksyllä ei kannata pohjan pesusta luistaa". Juuri näin. Syksyllä veneen huippunopeus tippuu noin 5 solmua kevään arvosta. Meillä on käytössä Motonetin musta myrkkymaali joka siis ei kaipaa uudelleenmaalausta joka kevät pelkät paikkaukset mahdollisiin "näkkikohtiin". Vene on Helsingin Vuosaaressa (VUK).


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        "Syksyllä ei kannata pohjan pesusta luistaa". Juuri näin. Syksyllä veneen huippunopeus tippuu noin 5 solmua kevään arvosta. Meillä on käytössä Motonetin musta myrkkymaali joka siis ei kaipaa uudelleenmaalausta joka kevät pelkät paikkaukset mahdollisiin "näkkikohtiin". Vene on Helsingin Vuosaaressa (VUK).

        Onkohan veneen pohjassa sitten jotain toimivaa ainetta edellisen omistajan jäljiltä, kun viime keväänä pohja lähti yllättävän puhtaaksi pelkällä painepesurilla? Mitään huippunopeuden alenemistakaan en ole huomannut, n. 38 kt niin keväällä kuin syksyllä.
        On ilmeisesti puolalaisten sutaisema maali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan veneen pohjassa sitten jotain toimivaa ainetta edellisen omistajan jäljiltä, kun viime keväänä pohja lähti yllättävän puhtaaksi pelkällä painepesurilla? Mitään huippunopeuden alenemistakaan en ole huomannut, n. 38 kt niin keväällä kuin syksyllä.
        On ilmeisesti puolalaisten sutaisema maali.

        On, jos merivedessä venettäsi pidät. Täysin käsittelemätön pohja, gelcoatia, abs-muovia tai alumiinia, on surullinen näky ja työläs putsata jos se on koko kauden lillunut merivedessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan veneen pohjassa sitten jotain toimivaa ainetta edellisen omistajan jäljiltä, kun viime keväänä pohja lähti yllättävän puhtaaksi pelkällä painepesurilla? Mitään huippunopeuden alenemistakaan en ole huomannut, n. 38 kt niin keväällä kuin syksyllä.
        On ilmeisesti puolalaisten sutaisema maali.

        Sinulla on jotakin mitä kellään muulla ei ole. Vene joka ei menetä yhtään nopeutta vaikka on ollut vedessä koko kesän.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Sinulla on jotakin mitä kellään muulla ei ole. Vene joka ei menetä yhtään nopeutta vaikka on ollut vedessä koko kesän.

        Melkoinen ihme tosiaan, limaa tulee kaikkiin nykyisiin maaleihin, kun on viherpiperrys luokkaa ja lima kyllä tiputtaa vauhtia, sellaisia koneita ei löydy, että samoilla kierroksilla tuuttaa samaa nopeutta, kun puhtaalla pohjalla.

        Mielikuvitus veneilyä parhaimmillaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen ihme tosiaan, limaa tulee kaikkiin nykyisiin maaleihin, kun on viherpiperrys luokkaa ja lima kyllä tiputtaa vauhtia, sellaisia koneita ei löydy, että samoilla kierroksilla tuuttaa samaa nopeutta, kun puhtaalla pohjalla.

        Mielikuvitus veneilyä parhaimmillaan

        Ekan kerran (monta vuotta sitten) kun tämä nopeuden alenema ilmeni ensimmäistä kertaa niin luulin että moottoriin oli tullut jokin vika kun nopeus tuskin nousi 30 solmuun. Niin sanoin että pudotus on 5 solmua mutta kun mietin tarkemmin niin taitaa olla lähemmäs 8 solmua. Lima on tehokas jarru.


    • Anonyymi

      Opin sitten jotain uutta minäkin vuosien turhan työn jälkeen. Olen nimittäin tunnollisesti vesihionut pohjan ja maalannut antifoulingilla kahteen kertaan kokonaan ja kolmannen kerran vesirajaan. Nyt uudemman veneen hommattuani se on uudessa hallissa,jossa ei pysty vesihiomaan ja kysyin omistajalta neuvoa. Ensimmäinen kysymys kuului : miksi vesihiot ? Toinen :miksi maalaat useampaan kertaan ? Jos pohjaan ei ole tarttunut ihmeemmin mitään,ja on pesty kunnolla syksyllä,kehotti vain pyyhkimään kuivalla rätillä pölyt ja ei kun maalaamaan,uusi maali kuulemma sulattaa vanhaa sopivaksi pohjaksi. Ja näin tein ja ensimmäistä kertaa elämässäni en käyttänyt kymmentä tuntia pohjan maalaukseen. Enkä epäile mestarin sanoja, hänellä on kymmenien vuosien kokemus veneistä,niiden rakentamisesta ja huolloista.

      • Anonyymi

        Ei sitä pohjaa niin vimosen päälle koskaan kannata. Ei huono kisamenestys pohjan hinkkaamisella mikskään muutu.


      • Olemme tehneet vaimon kanssa päätöksen että tänä keväänä emme käytä myrkkymaalia lainkaan. Ei tarvitse kun on 30 maalikerrosta alla.


    • Anonyymi

      Käytä venepesua
      Www.venepesu.fi

      • Anonyymi

        Olen muutaman kerran vetänyt sukelluslasit naamaan ja harja käteen. Sitten vain veneen alle ja limat pois. Ei kyllä kauhiasti houkuttele. Venepesua voisi ensi kesänä kokeilla.


    • Anonyymi

      Pohjan (antifoulingin) hiontatarve riippuu maalityypistä. Itsekiillottuvia ei tarvitse hio ennen päällemaalaamista, mutta kovat pitää.
      Aiemmin käytin Hempelin Hard racing xtra:a, mutta koska veneen nopeus "sallii" myös itsekiillottuvien käytön, vaihdoin Mille xtra:an.

      Vaikka pohjassa oli varmasti riittävän paksu maalikerros, kertyi kovaan antifoulingiin limakerros. Viime kautena oli Mille xtra käytössä ja pohja oli melkein kuin juuri maalattu. Itsekiillottuva (riittävällä kerrospaksuudella) lienee siis oikea valinta 23 kn matkanopeuden veneessä.
      Ja kyllä, maalia liukenee enemmän veteen, mutta polttoaineen säästöllä saa ympäristökuormituksen varmasti kokonaisuudessaan pienemmäksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe