Km-kustannukset: Hybridi Corolla vs TSI Octavia

Anonyymi

Tässä vähän aukilaskettuna TM 60.000km testien käyttökustannuksia (huolto korjaus) ja TM:n 15/2019 vertailun kulutuslukemien sekä hankintahinnan yhdistelmää.
Ne eivät ole täysin samoista autoista, mutta aivan riittävän oikeita tähän laskentaan.

Bensan hintana käytetty 1,25€
Huoltokuluina tuoreimmat TM 60.000km testien kulut. Mallit eivät ole aivan samat mutta riittävän tarkat tähän tarkoitukseen
Huolto bensa-kustannukset / 100km

Maantie
Octavia - Huollot 1,27, bensa 6,00 = 7,27€
Auris - Huollot 2,08, bensa 5,38 = 7,46€
Eli maantiellä Corolla on kalliimpi ja häviää joka kilometrillä lisää.

Kaupungissa
Octavia - Huollot 1,27, bensa 8,75 = 10,02€
Auris - Huollot 2,08, bensa 5,88 = 7,96€

Kun otetaan mukaan näiden autojen hankintahinnan ero (4.200€) niin tulokseksi tulee seurava:

Maantieajossa Tojo on lähtötilanteessa 4.200€ kalliimpi ja jokainen 10.000km tulee 19€ kalliimmaksi kuin Octavialla.

Kaupungissa Tojo kuittaa hintaeron 203.000 km kohdalla ja on sen jälkeen 2,06€ halvempi per 100km.

50/50 mixissä Tojo kuittaa kalliimman lähtöhintansa 656.250km kohdalla ja on sen jälkeen 84 centtiä halvempi ajaa per 100km.

112

2070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossa laskelmassa sait Skodan halvemmaksi käyttää huoltohintojen perusteella.

      Laskelmasta ei ilmene, että Toyotan huollon hinta pitää sisällään koko huollon hinnan. Skoda huolletaan oikeasti lisätöillä ;)

      • Anonyymi

        Kun talossa molemmat merkit niin Toyotaa muuten kalliimpi korjata kuin Ocua. Työn tuntihinnoittelussa 2€ ero mutta Auriksen osat kalliimmat.


      • Anonyymi

        TM laskee hinnan todellisista huoltokustannuksista käyttötestin 60.000km aikana. Se ei ole laskennallinen arvo vaan jokainen tuolla matkalla maksettu euro ja centti lasketaan mukaan.
        Yritä vähän keskittyä äläkä roiski tuollaisia puoliksi ajateltuja juttuja. Saa sinun älykkyytesi huonoon valoon.


      • Anonyymi

        Huolto-ohjelman mukaan ne molemmat huolletaan, ei Skodalla ole yhtään enempää "lisähuoltoja" kuin Toyotallakaan. Toyotan omasetä ei nyt vaan pysty keksimään mitään millä luikertelisi ulos kurjuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM laskee hinnan todellisista huoltokustannuksista käyttötestin 60.000km aikana. Se ei ole laskennallinen arvo vaan jokainen tuolla matkalla maksettu euro ja centti lasketaan mukaan.
        Yritä vähän keskittyä äläkä roiski tuollaisia puoliksi ajateltuja juttuja. Saa sinun älykkyytesi huonoon valoon.

        TM katkaisee kustannusten seurannan juuri ennen kuin kalliit huollot alkaa.
        Ei puhettakaan mm. vaihteistojen öljyjen vaihdoista ja öljyhuuhteluista.
        Corollassa taas huollot melko saman hintaisia on vain ns. välihuolto ja normaali huolto, ei tule vaihdelaatikon öljyjen vaihtoja eikä nokkahihnan vaihto. VAG tyyppiongelmia ei tarvitse edes kaivaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM katkaisee kustannusten seurannan juuri ennen kuin kalliit huollot alkaa.
        Ei puhettakaan mm. vaihteistojen öljyjen vaihdoista ja öljyhuuhteluista.
        Corollassa taas huollot melko saman hintaisia on vain ns. välihuolto ja normaali huolto, ei tule vaihdelaatikon öljyjen vaihtoja eikä nokkahihnan vaihto. VAG tyyppiongelmia ei tarvitse edes kaivaa...

        Mulla on nyt 200.000km TSIllä takana. Vielä odottelen niitä kalliita huoltoja. Ei ole vaihdettu vaihteistoäljyjä tai tehty mitään huuhteluja. Nokkaketjua ei tarvitse vaihtaa.
        Milloin niitä kalliita huoltoja alkaa tulemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM katkaisee kustannusten seurannan juuri ennen kuin kalliit huollot alkaa.
        Ei puhettakaan mm. vaihteistojen öljyjen vaihdoista ja öljyhuuhteluista.
        Corollassa taas huollot melko saman hintaisia on vain ns. välihuolto ja normaali huolto, ei tule vaihdelaatikon öljyjen vaihtoja eikä nokkahihnan vaihto. VAG tyyppiongelmia ei tarvitse edes kaivaa...

        Minulla on perinteinen bensa Corolla. Tehtaan huoltolistassa ei ole vaihteistoöljyn vaihtoa ollenkaan. Vaihdoin kuiten 15 vuotta ajettuani.


    • Anonyymi

      ja dsg tilttaa niin kallista tulee...

      • Anonyymi

        Ehdottomasti. Jokaisessa Volkkarissa ja Skodassa ja Seatissa ja myös Audissakin DSG tilttaa aina ja joka kerta. Näin esson veijon baarissa tänäkin päivänä hevostellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti. Jokaisessa Volkkarissa ja Skodassa ja Seatissa ja myös Audissakin DSG tilttaa aina ja joka kerta. Näin esson veijon baarissa tänäkin päivänä hevostellaan.

        Muista myös että jakoketju paukkuu aina eikä TSI:tä pidä ostaa senkään takia.
        Unohtuu helposti se että TSI:ssä ei ole ollut ketjua kohta kymmeneen vuoteen. LOL.


    • Anonyymi

      Vag tuotteet ei tule halvaksi koska historiasta se on nähty. Toyota kestää. jos luotettava autoilu kiinostaa ilamn kalliiksi tuleviakorjauksia niin 2.0 hybridi corolla esim on hyvä.

    • Anonyymi

      Toivotan itselataava hybridi on käytännössä valheellista viherpesua. Ei tarvitse paljonkaan miettiä kun ymmärtää sen järjettömyyden. Autolla luodaan harhainen kuva säästöistä ja pienistä päästöistä.
      Norjassa näiden mainontaan on jo puututtukin. En omista Skodaa enkä Tojotaa, molemmilla olen ajanut jonkin verran. Skodan ajomukavuus huomattavasti parempi kuin Tojotan, itse en ehkä silti ostaisi kumpaakaan. Vähän liikaa molempia joka nurkalla.

      • Anonyymi

        Valehtelet tai sitten et ole ajanut uudella Corolla Hybridillä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet tai sitten et ole ajanut uudella Corolla Hybridillä !

        Aloituksen laskelmat eivät muutu huutoäänestyksellä tai omilla mielipiteillä.
        Mitattua tietoa TM:ltä ja yksikertaista nelilaskentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet tai sitten et ole ajanut uudella Corolla Hybridillä !

        Vanhakin Octavia todettiin vertailutestissä paremmaksi ja mukavammaksi, myös ero melussa oli järkyttävän suuri Skodan eduksi.
        Tuulilasi vertasi uusinta Corollaa ja Octavia kaasu versioita ja kas kuinka siinäkin vertailussa jälleen kävikään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet tai sitten et ole ajanut uudella Corolla Hybridillä !

        Olen kyllä ajanut sillä maantieajoa ja todennut, etten huomannut mitään eroa masntiekulutuksessa, kyllä sillekin bensiini maistui. Ehkä olisi pitänyt körötellä alinopeudella tientukkona.


    • Anonyymi

      Toyotan kulutus, päästöt ja huollot ovat kaikista pienimmät. Toyotan hybriditekniikan osaaminen näkyy kaikessa. Toyota, itselataavien mestari.

      • Anonyymi

        Ainoa totuus on se, että Tobota fani kaikkein suurin valehtelija, saattaa jopa itse uskoa omat juttunsa.


      • Anonyymi

        Kannattaisi keskittyä mitattuun tietoon. Ei tällainen tyhjän lässytyksen spämmääminen muuta TM;n mittauksia tai laskelmia mihinkään.


      • Anonyymi

        "Itselataavien mestari" Joopa joo.


    • Anonyymi

      Sokota Ogtaavian männänvaihto-operaatio maksaa 8000 euroa, goodwillin takia asiakas selvinnee parilla tonnilla!😅

      • Anonyymi

        Eipä niitä tarvitse vaihdella, joskus ennen 2011 vuotta tehdyissä yksilöissä oli öljynsyntiongelmaa ja silloin saatettiin tuota tehdä. Mitä tehtiin Toyotan VVt-i koneen öljynsyönnille Toyotan puolesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niitä tarvitse vaihdella, joskus ennen 2011 vuotta tehdyissä yksilöissä oli öljynsyntiongelmaa ja silloin saatettiin tuota tehdä. Mitä tehtiin Toyotan VVt-i koneen öljynsyönnille Toyotan puolesta?

        Minulla on VVT-i Toyota. Öljyä menee vaihtovälin aikana alle litra niin kuin pitääkin.


    • Anonyymi

      Laskin juuri että olen Tojoon verrattuna säästänyt huolloissa 5.083€ näiden 25 vuoden aikana (keskimäärin 20.000km/a) kun olen ajanut Voilsulla. Kun siitä vähentää sen 230 euroa jonka olen maksanut korjauksista niin silti on säästynyt mukava summa. Melkein viisi tonnia olisi mennyt enemmän rahaa samaan matkaan Tojolla vaikka Tojon korjauksiin ei olisi mennyt penniäkään.

      • Anonyymi

        Anteeksi typo. 4.083€ on oikea summa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi typo. 4.083€ on oikea summa,

        Kannattaa pitää itsensä tyytyväisenä noilla laskelmilla, niin mieli pysyy hyvänä - minuun ne eivät kyllä uppoa, kun tallissa sattuu olemaan juuri VW ja Toyota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa pitää itsensä tyytyväisenä noilla laskelmilla, niin mieli pysyy hyvänä - minuun ne eivät kyllä uppoa, kun tallissa sattuu olemaan juuri VW ja Toyota.

        Mikä tuossa laskelmassa on pielessä? Kun laskee vuotta kohti niin se on 160 euroa eli se yksi välihuolto per vuosi. Miksi eron pitäisi olla jotain muuta?


      • Anonyymi

        Ainoa totuus on se, että Vikawagen fani kaikkein suurin valehtelija, saattaa jopa itse uskoa omat juttunsa.


    • Anonyymi

      Entäs jälleenmyyntiarvo 2 / 3 vuoden jälkeen, enkä puhu välirahasta.
      Erotus pitäisi laskea laskea kokonaiskustannuksiin.

      • Anonyymi

        Vagginetta ei halua kukaan koska dsg tsii ym ym..


      • Anonyymi

        Entä panttimaksu ja vastaavien autojen hinta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vagginetta ei halua kukaan koska dsg tsii ym ym..

        Koko tämän vuosituhannen Vaggineita on ostettu Suomessa joka vuosi kaksi kertaa enemmän kuin Tojon valmistamia.

        Tojo on niin pahasti jäljessä. Se on aika iso ero kun VW on kaksi kertaa isompi kuin tojottimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko tämän vuosituhannen Vaggineita on ostettu Suomessa joka vuosi kaksi kertaa enemmän kuin Tojon valmistamia.

        Tojo on niin pahasti jäljessä. Se on aika iso ero kun VW on kaksi kertaa isompi kuin tojottimet.

        Toyotaa myydään Suomessa enemmän kuin Volkswagenia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotaa myydään Suomessa enemmän kuin Volkswagenia.

        Merkkinä Toyotaa ostetaan enemmän. Valmistajana VW:tä ostetaan kaksi kertaa niin paljon kuin Toyotan valmistamia autoja.


    • Anonyymi

      TM:n laskelma on sinänsä oikea teoriassa, mutta käytännössä aika pahasti pielessä. Oletetaan, että molemmilla autoilla ajetaan 15 tkm vuodessa, joka on suomalainen keskiarvo niin molempia pitäisi pitkän kestoiän takaamiseksi huollattaa ainakin öljynvaihtohuolto kerran vuodessa, joka kuuluukin Toyotan huolto-ohjelmaan. Hintaluokka on alle 200 euroa. Joka toinen vuosi tehty huolto vähän kalliimpi, koska siihen kuuluu muitakin kuin öljysuodattimia vaihtoineen.
      TM ei huomio laskelmissaan, että hybridiauto kuluttaa renkaita ja jarruja paljon vähemmän kuin perinteinen auto, koska auto lähtee liikkeelle jouhevasti ja jarrutusenergialla ladataan ajoakkua. Näistä kertyy 10 vuoden aikana useiden satojen eurojen säästöt.
      Kaupunkiliikenteessä, jonka keskinopeus jää noin 32 km/t Toyotan kulutus 4-5 l/100km ympäri vuoden, Skodalla pari litraa enemmän. Helsingissä kadunvarsipysäköinnin saa vielä puoleen hintaan, josta usein Helsingissä käyvälle tulee satojen eurojen etu vuosittain.
      Autojen vaihtoarvo 10 vuoden päästä lasketaan tuhansissa Toyotan eduksi riippumatta siitä mihin merkkiin vaihdetaan. Kyllä autokauppias tietää mikä tavara jää helpoimmin varastoon mätänemään ja renkaanpotkijoiden uhriksi.

      • Anonyymi

        "TM:n laskelma on sinänsä oikea teoriassa, mutta käytännössä aika pahasti pielessä. "

        Miten se voi olla käytännössä pielessä jos otetaan auto ajoon, ajetaan sillä 60.000km ja kirjataan kaikki kulut ylös? Miten voisi olla enemmän käytännönläheinen?

        Taas sitä samaa selseliä kun totuus ja oikea käytännön elämä ei oikein nappaa. Eikö sua kyllästytä aina selitellä? Miksei sulla ole selkärankaa ottaa totuutta vastaan sellaisena kun se on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "TM:n laskelma on sinänsä oikea teoriassa, mutta käytännössä aika pahasti pielessä. "

        Miten se voi olla käytännössä pielessä jos otetaan auto ajoon, ajetaan sillä 60.000km ja kirjataan kaikki kulut ylös? Miten voisi olla enemmän käytännönläheinen?

        Taas sitä samaa selseliä kun totuus ja oikea käytännön elämä ei oikein nappaa. Eikö sua kyllästytä aina selitellä? Miksei sulla ole selkärankaa ottaa totuutta vastaan sellaisena kun se on?

        60 000 km on niin pieni matka että siinä ei vielä tule näkyviin korjauskustannusten erot.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa "huollattaa ainakin öljynvaihtohuolto"?


      • Anonyymi

        Maksaako Tojotaan öljyn ja suodattimen vaihto 200 € ? Kun hybridiauto on painavampi, niin miten renkaat voi kulua vähemmän ? Kaikissa autoissa ei ole enään suositusta jokavuotisesta öljyn vaihdosta, riittää joka toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60 000 km on niin pieni matka että siinä ei vielä tule näkyviin korjauskustannusten erot.

        Minä olen ajanut VW:llä 25 vuotta ja satojatuhansia kilometrejä. Korjauskustannukset tällä jaksolla 230€. Nyt alla 12-vuotias TSI Golf.
        Riittääkö tämä matka kertomaan korjauskustannuksista jotain?


    • Anonyymi

      Laskelmaa pitäisi päivittää uusien mallien osalta. Corolla Vs. uusi Octavia. Sama suorituskyky ja samat varusteet. Paljonko on hintaero? Veikkaan ettei puhuta kovin monesta tonnista. Corollan voimalinjan taloudellisuus on piirun verran parempi kuin Auriksen. Tosin Sport Touring on isompi kuin farkku Auris.

      • Anonyymi

        Moniko pitää uuden auton loppuun asti, väliraha se on mikä ratkaisee uuden auton ostossa ja seuraavan vaihdossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniko pitää uuden auton loppuun asti, väliraha se on mikä ratkaisee uuden auton ostossa ja seuraavan vaihdossa.

        Näiden kahden välille on vaikeaa saada mitään selkeää eroa jälleenmyyntiarvon osalta. Molemmat löytyvät aina top-5 kun listataan vaihtoautojen haluttavuutta. Menekkiä on molemmilla ja sen takia niistä saa hyvän hyvityksen.
        Se pitää muistaa että keskimäärin Octavioilla ajetaan paljonenemmän kuin Corolloilla. Jos alkaa katsomaan pelkästään vuosimallin mukaan niin menee pahasti vipuun.


      • Anonyymi

        No plugi ocu on varmasti paljon pienempi kulutuksinen siinä kaupunkiajossa. Jos ne ajomatkan lasketaan sitten tuolla 15 tkm ajolla. Tulee päivittäin niin lyhyet, että menee pelkällä sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moniko pitää uuden auton loppuun asti, väliraha se on mikä ratkaisee uuden auton ostossa ja seuraavan vaihdossa.

        En ole pitänyt loppuun asti, minulla on uutena ostettu 2000 Corolla ja ajattelin ajaa sillä vielä 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole pitänyt loppuun asti, minulla on uutena ostettu 2000 Corolla ja ajattelin ajaa sillä vielä 10 vuotta.

        Miksi ?


    • Anonyymi

      Mikäli auto vaihdetaan rahoituksella niin totta kai myös korko on eräs muuttuja.

    • Anonyymi

      Se tässä on kuitenkin kiistatonta että Toytan kalliiman huollon kuittaaminen alemmalla bensankulutuksella vie kaupungissa yli 200.000km, mix-ajossa yli 600.000km ja maantieajossa Corollalle jää luu käteen ajoi kuinka pitkälle tahansa. Ocu on lähdössä neljä tonnia kalliimpi ja ero kasvaa koko elinkaaren.

      • Anonyymi

        Korjaan:
        "Ocu on lähdössä neljä tonnia kalliimpi ja ero kasvaa koko elinkaaren."

        Pitää olla
        "Corolla on lähdössä neljä tonnia kalliimpi ja ero kasvaa koko elinkaaren.


      • Anonyymi

        Ei ole kokemusta niistä kalliista huolloista. Minulla menee nesteiden ja suodattimien ostohinnan lisäksi reilun vuoden välein 30€ moottoriöljyn vaihtoon kun ei ole paikkaa jossa pääsee auton alle. Toyota raksuttaa aina vaan, esim. nokkaketju kestää moottorin iän.


    • Anonyymi

      Onhan Toyota sentään kaikin puolin parempi kuin joku skooda.

      • Anonyymi

        Tuossa TM-vertailussa Corolla oli mitatusti pienempi, meluisampi, hitaampi ja kalliimpi ostaa sekä huoltaa kuin Octavia.
        Miten ihmeessä sellainen auto voi olla kaikenpuolin parempi. Ei taas mitään järkeä teron höpötyksissä. Eläkkeelle siirtyvä Octavia pieksi kokonaisarvostelussakin uuden Corollan ansaitusti. Harvassa olivat ne kategoriat joissa Corolla oli mitatusti parempi.
        Polttoaineen kulutus kaupungissa oli Corollan heiniä, mutta kuten tässä aloituksessa on laskettu niin käytännössä vain pelkästään kaupungissa ajava saa Corollan kalliimman hankintahinnan kompensoitua. Ja sekin tarvitsee yli 200.000km matkan.
        Normaaliajossa Skoda on edullisempi läpi koko elinkaaren.


      • Anonyymi

        No ei ole. Jos ajaa paljon Tojota ei ole oikea auto siihen tarkoitukseen, kauppareissuja voi ajella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa TM-vertailussa Corolla oli mitatusti pienempi, meluisampi, hitaampi ja kalliimpi ostaa sekä huoltaa kuin Octavia.
        Miten ihmeessä sellainen auto voi olla kaikenpuolin parempi. Ei taas mitään järkeä teron höpötyksissä. Eläkkeelle siirtyvä Octavia pieksi kokonaisarvostelussakin uuden Corollan ansaitusti. Harvassa olivat ne kategoriat joissa Corolla oli mitatusti parempi.
        Polttoaineen kulutus kaupungissa oli Corollan heiniä, mutta kuten tässä aloituksessa on laskettu niin käytännössä vain pelkästään kaupungissa ajava saa Corollan kalliimman hankintahinnan kompensoitua. Ja sekin tarvitsee yli 200.000km matkan.
        Normaaliajossa Skoda on edullisempi läpi koko elinkaaren.

        Turha yrittää perustella, koska tojofanaatikko on niin syvällä ettei se tajua realiteeteista. Vähän kuin se Don Quijote joka yritti taistella tuulimyllyjä vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha yrittää perustella, koska tojofanaatikko on niin syvällä ettei se tajua realiteeteista. Vähän kuin se Don Quijote joka yritti taistella tuulimyllyjä vastaan.

        Toyotalle kateellisten päätä on turha kääntää vaikka ne pulittaisivat aikamoisen summan esmerk vaggineitten tai bmw mb korjaamiseen.


      • Anonyymi

        Siinä on vain se pulma, että Toyota ei ole auto. Se on riisipussi.


    • Anonyymi

      Kun mieli on, niin on myös auto, riippumatta numeroista.

    • Anonyymi

      Oletat, että jälleenmyyntiarvo on sama. Näin ei asia ole. Hintaero tulee takaisin seuraavassa vaihdossa.

      Luuleto, että ihmiset ostavat auton vain hinnan tai kulujen perusteella. Skodaa en ottaisi, vaikka olisi 50% halvempi. Se ei vain ole minun auto.

      • Anonyymi

        Ei tässä olla tyrkyttämässä sinulle Skodaa. Tässä vaan vertaillaan Octavian ja Skodan huolto korjaus bensakustannuksia. TM 60.000 km käyttötestin ja vertailuiden konkreettisten kirjauksien perusteella.
        Tästä on ollut liikkeellä paljon mutu-kirjoituksia niin ajattelin laskea miten asia oikeasti on.
        Ei tämän perusteella pidä autoaan valita mutta nyt on helppo torpata väitteet että tojo olisi edullinen huoltaa tai että että hybridin korkeamman hinnan saa kompensoitua bensalaskussa.
        TM:n mittaukset ja matematiikka voittaa aina veijo esson baarin porukoiden luulot.


    • Anonyymi

      Ensin haukutaan muutaman litran pienempää kulutusta Toyotan kohdalta, sitten syynätään huollot euron tarkkuudella😅

    • Anonyymi

      Loppupeleissä suurin merkitys on arvonalennuksella, onko se 10, 15, 20 vai 25 euroa/100km.

      • Anonyymi

        Juuri noin. Eiköhän anneta niiden mennä Skoda-kauppaan, joilla ei ole vara sillä hetkellä parempaan!


      • Anonyymi

        Tämäkin on helppo yhtälö kun pitää mielessä että kaikista autoista häviää lähes kaikki arvo 15 vuodessa.
        Yksikään auto ei siis pidä paremminarvoaan kuin toinen. Jossain ikävaiheessa sillä saattaa olla keskiarvoa loivempi kohta käyrässä, mutta sde tarkoittaa vääjäämättä sitä että toisessa kohtaa sen on pakko olla jyrkempi. Sen sanoo maalaisjärkikin. Jos sanoo että joku auto pitää paremmin arvonsa niin silloin täytyy aina sano minä ikävuosina. Muutoin koko väittämästä katoaa järki.

        Itsensä kusettaminen on niin salakavala kaveri, se hiipii helposti mieleen kun pitää alkaa perustelemaan jotain typerää tekoaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Eiköhän anneta niiden mennä Skoda-kauppaan, joilla ei ole vara sillä hetkellä parempaan!

        Hauskinta tässä on se että Skoda on huomattavasti parempi auto kuin ruostuva Toitsi.


    • Anonyymi

      "Oletat, että jälleenmyyntiarvo on sama. Näin ei asia ole. Hintaero tulee takaisin seuraavassa vaihdossa."

      Elinkaaren lopussa se on sama eli nolla.

      Lisäksi: Tässä ko. tapauksessa olen satavarma että 2.0 Corollasta ei saa 3-5 vuotiaana neljää tonnia enempää kuin samanikäisestä/yhtäpaljon ajetusta 1.5TSI Octaviasta. Hyvä jos saa 2.000 enemmän. Malliston yläpään autoilla on paha tapa pudottaa arvoaan paljon enemmän kuin perusmalleilla.
      Tuota jyrkempää alkukäyrää ei Corollakuski mitenkään kuittaa bensalaskulla.
      Viidestä vuodesta eteenpäin arvonlasku näillä kahdella menee samaan tahtiin jos niillä ajettaisiin yhtä paljon. Trafin tilastot kuitenkin näyttävät selvästi että Ocuilla ajetaan reippaasti enemän kuin Corollilla joten vuosimalleja katsoen Ocu putoaa nopeammin. Se johtuu nienomaan ajetuista kilometreistä. Jos vertaa samanikäistä ja yhtäpaljon ajettua niin eroa ei ole.
      Summa sumarum. Corolla 2.0:n eka omistaja ajaa tavallista kalliimpia kilometrejä, sen jälkeen tasaantuu. Tämän tietävät tojotistitkin ja 2.0 jää marginaalimalliksi.

      • Anonyymi

        Leasingyhtiö Leaseplanin mukaan uuden auton arvo alenee noin kymmenen prosenttia vuodessa, ja yli viisivuotias auto menettää arvoaan noin seitsemän prosentin vuosivauhtia. Auton arvon alenema voi viedä jopa tuplasti rahaa verrattuna polttoainekustannuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leasingyhtiö Leaseplanin mukaan uuden auton arvo alenee noin kymmenen prosenttia vuodessa, ja yli viisivuotias auto menettää arvoaan noin seitsemän prosentin vuosivauhtia. Auton arvon alenema voi viedä jopa tuplasti rahaa verrattuna polttoainekustannuksiin.

        Arvonalenema on väistämätön, bensankulutukseen pystyy vaikuttamaan autonvalinnalla.


    • Anonyymi

      Pitäiskö Toyotalla ajaa 60000 tkm?

      • Anonyymi

        Se olisi melkoinen riski, ainakin ruosteen suhteen ja voipi jäädä ruskea ja rapea käteen.


      • Anonyymi

        6 miljoonaa kilometriä on vähän liikaa.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen virhe on bensan hinta. Vaikka jostain keskeiseltä saisi 1.25€/l, ei se ole mikään keskihinta. Oikea keskihinta 1.5€n paikkeilla kun katsotaan mitä on ollut pitemmällä aikavälillä. Viime kesänä maksoi pohjoissuomessa 1.6€/l.

      • Anonyymi

        Paikallinen Shell Helsingissä nytkin 1,26 ja risat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallinen Shell Helsingissä nytkin 1,26 ja risat.

        Ensi kesänä 2,30€ litra, tällaista ovat suunnitelleet, korona vei hetkeksi hankkeen mappiin, mutta kyllä se sieltä kaivetaan, kun ruvetaan maksamaan hallituksen tukipakettia veroina yms.


    • Anonyymi

      Skoda syö öljyä jatkuvasti ( peitelty saastepönttö). Lisäksi skodassa tippuu tuon tuostakin sivupeilit ja pakoputki. Töysyssä vääntyy runko.
      Skoda on kallis koppero 4:llä renkaalla.
      Vanha sanonta pitää paikkansa. Skoota= neljä pyörää ja loota".
      Se hyvä skodassa on, että se vie moottoritiellä vähemmän polttoainetta, kun se rikkinäisenä seisoo tienvieressä.
      Kulutus on pientä. Pupujussit kyllä käyvät jyrsimässä helmoja.

      • Anonyymi

        Nyt kuultiinkin alan asiantuntijaa, jolla ei ole edes mopoa.


      • Anonyymi

        Jutut onkin Klongswagenista vaikka sitä ei mainita. Pitää kyllä hyvin paikkansa. Jåtit moottoriviat ja katkeilevat jakohihnat pois. Miksi?


    • Anonyymi

      Toyota on lisäksi huomattavan paljon parempi ajaa kuin joku skooda pikkuturpomoottorilla ja vanhanaikaisella nytkyttävällä vaihdelaatikolla varustettuna. Myöskään skoodien, seeattien, volkkareitten laatu ei oikein vakuuta kun alle satatonnia ajetut ovat rikkoneet moottorinda ja lootansa, ruostekkn niitä raiskaa tavattoman helposti.

      • Anonyymi

        Kun on molemmilla ajanut, niin täytyy todeta, että Skoda on ihan selkeästi mukavampi ajaa. Se on paljon hiljaisempi ja löytyy hyvä ajoasento helposti normaalille miehelle. Tojotan mitoitus on enemmän pienemmille miehille. Parin sadan kilometrin ajon jälkeen ihan pakko hypätä ulos jaloittelemaan, alkoi paikat puuttua pahasti. Oman kokemuksen mukaan tojotat on aina olleet enemmän pikku-ukkojen autoja.


      • Anonyymi

        No nyt tuli oikea setä puhumaan asiantuntemuksella. Koeta saada edes jostain allesi vaikka vanha fiat. Olis jotain mitä rassaat, ettei tarvi ihan poskettomia kirjoitella ja keksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt tuli oikea setä puhumaan asiantuntemuksella. Koeta saada edes jostain allesi vaikka vanha fiat. Olis jotain mitä rassaat, ettei tarvi ihan poskettomia kirjoitella ja keksiä.

        Ihan kokemuksesta puhun, sulla sitä ei taida kun olla isin kyydissä ruosteisessa avensiksessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kokemuksesta puhun, sulla sitä ei taida kun olla isin kyydissä ruosteisessa avensiksessa

        Skoodaihminen on kuin kommunisti, neuvostoliitto on ihanne valtio ja länsimaat hapatusta. Ei niitten päätä käännä mikään!!!😄😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skoodaihminen on kuin kommunisti, neuvostoliitto on ihanne valtio ja länsimaat hapatusta. Ei niitten päätä käännä mikään!!!😄😅

        TV:ssä pyörii Modernit miehet sarja. Siinä on yksi hahmo tehty tyypillisestä Tojota miehestä. Elämän kohokohtia on excelin hinkkaaminen ja säästäminen kaikesta mahdollisesta. Pahinta mitä voi tapahtua on naarmu vanhan avensiksen pellissä. Vahtii tarkasti kun vaimo ajaa autolla. Tää tyyppi on nähty niin monta kertaa oikeassa elämässä, jotenkin se aina ajaa Tojotalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skoodaihminen on kuin kommunisti, neuvostoliitto on ihanne valtio ja länsimaat hapatusta. Ei niitten päätä käännä mikään!!!😄😅

        Ainakaan huono kokemus jostakin autosta ei saa päätä kääntymään.


    • Anonyymi

      Jos käsilaukkua enemmän matkatavaroita pitää ottaa skoda koska siihen saa peräkärryn ja on muutenkin tohjoota tilavampi.

    • Anonyymi

      Fossiilipikkuturpo, bensiininkulutus 0,11-0,15 centtiä km.
      Huoltokulut 250-350 euroa kerta 10000-20000km öljynlisäykset n. 1-2 litraa 1000km, 50-180 euroa.
      Suurempi huolto jakoremmi ym. 1000-1700 euroa.
      Kallista on muumerkki-pikkufossiiliturpon ylläpito.

      • Anonyymi

        Ei ole sinuakaan järjellä siunattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sinuakaan järjellä siunattu.

        Sen takia on Suomi24.
        Nettimaailman avohoitopaikka.


      • Anonyymi

        Olisko vähän alakanttiin nuo laskelmat pikkufossiiliturpojen kohdalta.


      • Anonyymi

        Tosi laskelma taas kyseessä.
        Aikoinaan vikawagenin ilman vikoja omistin ja hinnat kaukana tuosta. Toyotaa en muuten suostu edes omistamaan.


    • Anonyymi

      Lapsellista vääntää jotain vastakkainasettelua Skodan ja Toyotan välille.
      Molemmat on ihan tolkun autoja.

      • Anonyymi

        Paitsi, että Toyota ei ole. On ylihintainen, melua ja ruostetta riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että Toyota ei ole. On ylihintainen, melua ja ruostetta riittää.

        "Kannattaa pitää itsensä tyytyväisenä noilla laskelmilla, niin mieli pysyy hyvänä - minuun ne eivät kyllä uppoa, kun tallissa sattuu olemaan juuri VW ja Toyota."

        Minullakin oli, mutta ei ole enää muuta kuin Toyota. Eläköidyttyämme tuli valinnan paikka eteen. Oli todella helppo tehdä päätös Volkkarista luopua kun öljyä kului. Aina piti olla öljykannu takapaksissa ja joka tankkauksen yhteydessä litran verran piti lorauttaa. Senverta alkoi ajatus konerempasta kylmäämään että pakko oli alkaa miettimään auton myyntiä. Viimeinen niitti oli tieto valmistajan petostoiminnasta ja ala-arvoisesta jakopäästä.
        Halvallahan tuo meni mutta myymälläni hinnalla en todellakaan olisi takaisin ostanut. Paljon hepompi on hengittää kun ei ole vw-harmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kannattaa pitää itsensä tyytyväisenä noilla laskelmilla, niin mieli pysyy hyvänä - minuun ne eivät kyllä uppoa, kun tallissa sattuu olemaan juuri VW ja Toyota."

        Minullakin oli, mutta ei ole enää muuta kuin Toyota. Eläköidyttyämme tuli valinnan paikka eteen. Oli todella helppo tehdä päätös Volkkarista luopua kun öljyä kului. Aina piti olla öljykannu takapaksissa ja joka tankkauksen yhteydessä litran verran piti lorauttaa. Senverta alkoi ajatus konerempasta kylmäämään että pakko oli alkaa miettimään auton myyntiä. Viimeinen niitti oli tieto valmistajan petostoiminnasta ja ala-arvoisesta jakopäästä.
        Halvallahan tuo meni mutta myymälläni hinnalla en todellakaan olisi takaisin ostanut. Paljon hepompi on hengittää kun ei ole vw-harmia.

        Toki vanhalla papalla pitää Tojota olla. Papan pitää ajaa pappamallin autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että Toyota ei ole. On ylihintainen, melua ja ruostetta riittää.

        Helpottiko? Krapulaa pitää jollain saada tasaantumaan, vaikka oksentamalla tänne.


    • Anonyymi

      Nämä on sinänsä höhliä laskelmia. Että 19e/10tkm :D
      Voi elämän kevät, jota eletään. Ajotyylillä jos saat laskettua 0,5l/100 niin säästää jo 3x tuon 19e :D:D

      • Anonyymi

        Tämän laskuharjoutuksen tarkoituksena oli luoda konkretiaa ja vähentää tyhjänlänkytystä, arvailua ja inttämistä. Nyt on selkeät luvut jotka perustuvat TM:n mittauksiin josta näkee kahden auton hankintahinnan, kulutuksen ja huoltokustannusten summan.
        On ollut niin paljon väitteitä että Tojon hybrideillä säästää korkeamman hankintahinnan ja huoltokustannukset pienemmän bensalaskun kautta.
        TM:n mittaukset kertovat että normaaliajossa näin ei tapahtdu. Tojon best-case-skenario on se että pyörii ainoastaan kaupungissa. Silloinkin tarvitaan yli 200.000km ajoa että pääsee edes samoihin kuin Octavia.

        Olen samaa mieltä että 19€ ei ole mitään, mutta se on nyt laskettu. Oleellisempaa tuossa on se että Corolla on jo lähdössä yli 4.200€ kalliimpi ja matka-ajossa se ei koskaan pääse "syömään" tuota kalliimpaa hintaansa pois vaan on jopa himpun kalliimpi ajaa kuin Octavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän laskuharjoutuksen tarkoituksena oli luoda konkretiaa ja vähentää tyhjänlänkytystä, arvailua ja inttämistä. Nyt on selkeät luvut jotka perustuvat TM:n mittauksiin josta näkee kahden auton hankintahinnan, kulutuksen ja huoltokustannusten summan.
        On ollut niin paljon väitteitä että Tojon hybrideillä säästää korkeamman hankintahinnan ja huoltokustannukset pienemmän bensalaskun kautta.
        TM:n mittaukset kertovat että normaaliajossa näin ei tapahtdu. Tojon best-case-skenario on se että pyörii ainoastaan kaupungissa. Silloinkin tarvitaan yli 200.000km ajoa että pääsee edes samoihin kuin Octavia.

        Olen samaa mieltä että 19€ ei ole mitään, mutta se on nyt laskettu. Oleellisempaa tuossa on se että Corolla on jo lähdössä yli 4.200€ kalliimpi ja matka-ajossa se ei koskaan pääse "syömään" tuota kalliimpaa hintaansa pois vaan on jopa himpun kalliimpi ajaa kuin Octavia.

        Kukavittu nyt jollaki ogtaavilla haluaa ees ajaahää? Sairaan touhuja itälinttaa verrata toyotaan. Corolla 4200 kertaa parempiki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukavittu nyt jollaki ogtaavilla haluaa ees ajaahää? Sairaan touhuja itälinttaa verrata toyotaan. Corolla 4200 kertaa parempiki.

        Corolla on kalliimpi, pienempi, hitaampi, meluisampi ja kalliimpi huoltaa. Pidätkö näitä hyvinä ominaisuuksina?
        Itse pidän jokaista noista miinuksena autolle.
        Toyotan ainoa parempi ominaisuus on pienempi kulutus kaupungissa. Toki sekin nollautuu neljä tonnia kalliimmalla hankintahinnalla. Aika vähissä on Corollan eväät.
        Ja tuo vertailu oli vanhaan Octaviaan jonka senkin Corolla hävisi.
        Uusi Octavia vie Corollaa kuin kuoriämpäriä. Taloudellisuuskisassa sekä kaasuversio että plugari pieksevät Corollan fossiilipolttimen mennentullen ja palatessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän laskuharjoutuksen tarkoituksena oli luoda konkretiaa ja vähentää tyhjänlänkytystä, arvailua ja inttämistä. Nyt on selkeät luvut jotka perustuvat TM:n mittauksiin josta näkee kahden auton hankintahinnan, kulutuksen ja huoltokustannusten summan.
        On ollut niin paljon väitteitä että Tojon hybrideillä säästää korkeamman hankintahinnan ja huoltokustannukset pienemmän bensalaskun kautta.
        TM:n mittaukset kertovat että normaaliajossa näin ei tapahtdu. Tojon best-case-skenario on se että pyörii ainoastaan kaupungissa. Silloinkin tarvitaan yli 200.000km ajoa että pääsee edes samoihin kuin Octavia.

        Olen samaa mieltä että 19€ ei ole mitään, mutta se on nyt laskettu. Oleellisempaa tuossa on se että Corolla on jo lähdössä yli 4.200€ kalliimpi ja matka-ajossa se ei koskaan pääse "syömään" tuota kalliimpaa hintaansa pois vaan on jopa himpun kalliimpi ajaa kuin Octavia.

        Harva käyttää merkkihuoltoa pidempään kuin alkuvuosina paitsi ne kädettömät. Sen vertaiset työt voi hyvin tehdä itse. Ainoastaan moottoriöljyn vaihto (30€) on monesti parasta teettää jossain os itsellä ei ole paikkaa. Senkin voi tehdä yläkautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva käyttää merkkihuoltoa pidempään kuin alkuvuosina paitsi ne kädettömät. Sen vertaiset työt voi hyvin tehdä itse. Ainoastaan moottoriöljyn vaihto (30€) on monesti parasta teettää jossain os itsellä ei ole paikkaa. Senkin voi tehdä yläkautta.

        Hyvä vaan muistaa että noin menetellen se Toyotan hybridiakkuturva sitten raukeaa. Itse en tuota riskiä ottaisi, ja vaikuttaa varmasti jälleenmyyntiarvoonkin jos pistetään rinnakkain kaksi samanlaista käytettyä joista toisessa on akkuturva voimassa ja toisessa ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Corolla on kalliimpi, pienempi, hitaampi, meluisampi ja kalliimpi huoltaa. Pidätkö näitä hyvinä ominaisuuksina?
        Itse pidän jokaista noista miinuksena autolle.
        Toyotan ainoa parempi ominaisuus on pienempi kulutus kaupungissa. Toki sekin nollautuu neljä tonnia kalliimmalla hankintahinnalla. Aika vähissä on Corollan eväät.
        Ja tuo vertailu oli vanhaan Octaviaan jonka senkin Corolla hävisi.
        Uusi Octavia vie Corollaa kuin kuoriämpäriä. Taloudellisuuskisassa sekä kaasuversio että plugari pieksevät Corollan fossiilipolttimen mennentullen ja palatessa.

        Itselataava hybridi ei ole vertailukelpoinen plug-in:in tai kaasuversion kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava hybridi ei ole vertailukelpoinen plug-in:in tai kaasuversion kanssa.

        Miksi ei? Molemmat hakkaavat latauskelvottoman hybridin satanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva käyttää merkkihuoltoa pidempään kuin alkuvuosina paitsi ne kädettömät. Sen vertaiset työt voi hyvin tehdä itse. Ainoastaan moottoriöljyn vaihto (30€) on monesti parasta teettää jossain os itsellä ei ole paikkaa. Senkin voi tehdä yläkautta.

        Mitähän sun Tojon koneeseen isketään jos koko homma 30€. Ison dieselin sisään menee muuten useampi litra öljyä joka 30€/l. Vaikka vaihtaa 20tkm välein niin 3 kertaa vuodessa pitää vaihtaa.
        Huollot noin 400€ keskimäärin kerta mutta parempi sopimus mitä Toyota tarjosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei? Molemmat hakkaavat latauskelvottoman hybridin satanoa.

        Älyääkö skoota mies, hah haa

        🤡
        Helkama omapoika


    • Anonyymi

      Skodan ostajat pelaavat venäläistä rulettia.
      Tuskastuttavan monella laukeaa Skodastaan jokin paikka, ja se tunnetusti maksaa ja vaivaa.
      Lisäksi Skodan mielikuva on rakentunut sinne slaavilaiseen suuntaan joten haluttu auto se ei ole, pikemminkin joudutaan ottamaan se mihin pystytään, sehän on selvä asia.

      Toyotan hankkiminen on sitä kun halutaan moderni, miltei päästötön, legendaarisen kestävä auto, kaikinpuolin huoleton ja luotettava auto. Raha ei päälimmäinen asia Toyotan hankkivilla vakavaraisilla tolkun ihmisillä, sitä ostetaan sellainen auto mihin luotetaan.

      Näin se asia menee ja Skodauskovaisten jankkaaminen ei asiaa muuta.
      Myynti-, katsastus-, ja kaikki muutkin tilastot kertovat sen Toyotan ylivoiman.

      Tosiasiat pitää tunnustaa, sanoi Paasikivikin.

      • Anonyymi

        Ja moni kaveri voi todistaa. Vai kuinka Juha-Tero?


    • Anonyymi

      Ostan aina käytetyn ja riittävän vanhan koska se tulee edullisimmaksi. Säästö 5 numeroinen euromäärä

      Uudessa menisi niin paljon joka kuukausi rahaa lyhennyksiin. Useita satoja euroja, monia vuosia usean tuhannen käsiraha.

      Tietysti voisin ostaa auton tilisiirrolla ja jatkaa elämistä mutta kun kun sellaisessa ei ole järkeä.

      Onhan se iso ero kun saat yhtä hyvän auton 4000eur tai pienemmällä rahalla vs samanlainen auto maahantuojalta 22000eur.

      • Anonyymi

        Toki näin. Kun ostaa terminaalivaiheessa olevan auton halvalla niin ei korkealta putoa.

        Tässä topicissa oli kuitenkin aiheena se että jos joku ostaa (niinkuin 120.000 uutta autoa ostetaan joka vuosi) uuden auton niin kuinka paljon se auton huoltaminen maksaa. Ja vertailussa oli Octavia ja Corolla. hankintahinta/huollot/bensankulutus.


    • Anonyymi

      Luin että uudessa Skoda Ogtaaviassa on sylinterien lepuutustoiminto.
      Ilmankos niitä onkin ollut Pärnasen takuukorjaamoilla pilvin pimein lepuuttamassa!!!

      • Anonyymi

        Ja taas Juha-Teron kaverit todistaa!


    • Anonyymi

      Lelu take = Toy ota

      Älyääkö skoota mies, hah haa

      🤡
      Toyota omapoika

    • Anonyymi

      Tojon hybridit ovat kallista säästämistä. Paljon rahaa pitää laittaa peliin ja sitten kestää 600.000km saada se raha takaisin. Hölmöläisen hommaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      841
    8. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      89
      837
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      829
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      51
      743
    Aihe