Masennusta vaivana

Anonyymi

Miten kestää nykyisin voimassa olevat toimintarajoitukset?

Meikäläinen joutuu yhä useammin masennukseen, jolloin mielessä pyörivät monet menneisyyden epämiellyttävät tapahtumat ja koetut vaaratilanteet.

Millähän niitä vastaan pystyy taistelemaan?

158

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lukemalla, itse luen teologiaa,historiaa,merenkulkuakin.

    • Anonyymi

      Soita kunnan mielenterveyspalveluihin, saat ainakin keskusteluapua. Seurakunnat auttavat myös. Vertaistuki on hyvästä, kaltaisiasi on paljon, minäkin. Kirjoitellaan vaikka tänne jatkossakin ! Tsemppiä ja hyvää pääsiäistä !

      🌷👍☀️🐣

    • Anonyymi

      Mua ei menisyyden asiat paina,
      elämä oli ja meni,
      elämä ei koskaan ole helppoa,
      taistelua se oli mutta se oli oikeaa ihmisen elämää,
      oli hyvät ja huonot ajat
      mutta niin on normaalin ihmisen elämä aina,


      mutta
      mua tympii ajatus karensin jatkamisesta kotiarestiin,
      aamu-uutisten muakaan on suuniteltu ikääntyvien karenssin jatkuvan jouluun asti,
      sitä e voi hyväksyä, pahalta tuntuu koti-vankila,
      emmehän pysy edes hengissä niinkauan
      jos vanhusten normaali likkuminen ihmisten ilmoilla rajotetaan kotiarestiin,

      jotensakki tuntuu että pakko meidän on päästä ulos ja aurinkoon,
      rannoille,
      ym. normaalia soppilua ihmisten ilmoilla,

      • Anonyymi

        Totta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta

        Näin se on, maailmassa on paha olemassa.

        Raskaat muistot tulevat helposti mieleen kun on joutilaana. Pitää vaan ymmärtää mistä kaikki johtuu. Opiskelemalla moni asia avautuu.

        Äiti on vanhainkodissa joten siellä ei voi vierailla. Kuinka se maailma muuttuukaan.

        Parhaat kokemukset olen saanut luonnosta jonka Luojamme on luonut meille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, maailmassa on paha olemassa.

        Raskaat muistot tulevat helposti mieleen kun on joutilaana. Pitää vaan ymmärtää mistä kaikki johtuu. Opiskelemalla moni asia avautuu.

        Äiti on vanhainkodissa joten siellä ei voi vierailla. Kuinka se maailma muuttuukaan.

        Parhaat kokemukset olen saanut luonnosta jonka Luojamme on luonut meille.

        Isälle eletty elämä kaatui myös päälle, päivät olivat pitkiä. Kärsimykset mitä vanhat ihmiset ovat kokeneet ovat olleet todella raskaita.En voinut muuta kuin lohduttaa isää, onneksi olimme hänen seuranaan.


      • Anonyymi

        Eihän ulosmenoa ole kielletty. Ohjeiden mukaan turvaväli kanssakulkijoihin
        ja ei ruuhkautumista joukoksi. Nämä huomioiden eikun menoksi!


      • Anonyymi

        Jo arvelet, ettet jaksa elää jouluun asti niin helppohan sinun on ratkaista tilanne menemällä jonnekin tilaisuuteen tai joukkokokoontumiseen, josta voit saada viruksen.
        On varmasti paljon porukkaa, joka ei ohjeista välitä. Sinne joukkoon vaan. Ei ole pakko jouluun asti sinnitellä.
        Mene pois aurinkoon ja soppaile.
        Viimeistään Vappuna pääset takuulla porukoihin mukaan.
        Silloin ei ohjeista välitetä.


    • Anonyymi

      alottajalle :

      minullaki on ollu alakuloista pittän aikaa,

      mutta

      kun aloin säännöllisesti ottamaan kalanmaksaöljyä 2 ruokalusikallista
      aina ruokailun yhteydessä kerran päivässä,
      melko äkkiä mieli koheni
      masennus on nyt tipotiessään,
      olen suorastaa ihmeissäni, alakulo voi ollakki vitamiinin puutetta,

      tietenkin mua tympii tämä karenssi,
      hulestuttaa jos jouluunasti pitää välttää kaupoissakäymistä, ym harrastuksia,

      kokeile vitamiineja säännöllisesti
      voi olla että autaa sinuaki,

    • Anonyymi

      Uutisissa (MTV) kerrotaan, että karanteeni aikana Kiinassa lisääntyivät avioerot merkittävästi.
      Toisaalta monilla pareilla pääsi seksi vauhtiin, ei mainita, olivatko aviopareja.

    • Anonyymi

      Parisuhteen vuosikymmenten mittaan korvannut keskinäinen vastenmielisyys; siinä on karanteenin pakollisessa yhdessäolossa kestämistä.

      • Anonyymi

        Voihan siinä käydä toisinkin, että kiintymys kasvaa vuosikymmenten mittaan. Kukaan ei ole täydellinen, miksi sitä pitäisi vaatia toiselta. Jokainen vastaa omasta onnestaan ja pitää olla valmis jotain uhraamaankin yhteisen hyvän eteen. Jos ei yhdessäoloa kestä edes muutamaa kuukautta, miksi ei erota ? Suomessa pääsee vielä sentään ulos ja luontoon, voi kulkea eri aikaan niin saa omaakin tilaa. Useimmissa asunnoissa on myös useampi kuin yksi huone.


      • Anonyymi

        Varmasti moni avioliitto on karahtanut kiville jo kauan sitten, mutta jostakin syystä ei ole ero ollut mahdollinen. Tällaisena karanteeniaikana tilanne saattaa kärjistyä. Nyt jos koskaan kannattaa etsiä keskusteluapua. Ainakin numeroita on tarjottu tarvitseville, millainen vastaaja sitten mahtaa olla.
        Jos toinen, usein aviomies, on salaa tissutteleva piiloalkoholisti, on hänellä nyt vaikeuksia käydä Alkossa ja piilottaa pullonsa. Suurin osa tällaisten miesten vaimoista on täysin tietoinen miehen salailusta, mutta ei enää jaksa huomata mitään, vaan antaa toisen nauttia petkuttamisen ilosta.
        Se vain alkaa olla työlästä, kun ikä estää liikkumisen"tärkeillä" asioilla kaupungilla. Kun on sitten pakosta raitis, se aiheuttaa vihaisuutta. unettomuutta. äreyttä, ei maistu ruoka, ei siedä toisen puhetta, ei läsnäoloa, ei halua tehdä mitään, käy puhumattomaksi. Sama puolisolla, ei tahdo kestää kumppania. Moni pelkää jatkuvan riidan alkavan.
        Auttavat puhelimet ovat nyt arvossaan. Toivotan, että niitä käytetään ja etsitään muutenkin apua arjen ongelmiin, joita voi olla ihan tavallisissakin perheissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti moni avioliitto on karahtanut kiville jo kauan sitten, mutta jostakin syystä ei ole ero ollut mahdollinen. Tällaisena karanteeniaikana tilanne saattaa kärjistyä. Nyt jos koskaan kannattaa etsiä keskusteluapua. Ainakin numeroita on tarjottu tarvitseville, millainen vastaaja sitten mahtaa olla.
        Jos toinen, usein aviomies, on salaa tissutteleva piiloalkoholisti, on hänellä nyt vaikeuksia käydä Alkossa ja piilottaa pullonsa. Suurin osa tällaisten miesten vaimoista on täysin tietoinen miehen salailusta, mutta ei enää jaksa huomata mitään, vaan antaa toisen nauttia petkuttamisen ilosta.
        Se vain alkaa olla työlästä, kun ikä estää liikkumisen"tärkeillä" asioilla kaupungilla. Kun on sitten pakosta raitis, se aiheuttaa vihaisuutta. unettomuutta. äreyttä, ei maistu ruoka, ei siedä toisen puhetta, ei läsnäoloa, ei halua tehdä mitään, käy puhumattomaksi. Sama puolisolla, ei tahdo kestää kumppania. Moni pelkää jatkuvan riidan alkavan.
        Auttavat puhelimet ovat nyt arvossaan. Toivotan, että niitä käytetään ja etsitään muutenkin apua arjen ongelmiin, joita voi olla ihan tavallisissakin perheissä.

        "Nyt jos koskaan kannattaa hakea keskusteluapua", mutta kuuleppa. Ei kannata hakea mitään keskusteluapua nyt, ei kannata myöskään juosta lääkäreissä kuin ihan pakon sanelemana. Kaikkia Koronatapauksia kun ei terveydenhoidossakaan siis hoitajia ei testata ( oireettomat tapaukset, ei tiedä onko sairas vaiko ei ) . Puhelimella voi aina soittaa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyöntekijälle, mielenterveystoimistotkin saattavat antaa puhelin ja nettikeskusteluapua.
        Jos taasen menee lääkärin pakeille, niin sieltä tulee jokin mielialalääke monilla haitoilla.

        Soita aloittaja rohkeasti joillekin tuttavillesi, ihan sellaisillekin, joille et ole vuosiin soittanut. Onko aloittaja sinulla lapsia, soita ihmeessä heille vaikka useammin päivässä.

        Meidän kaikkien tulee muistaa, niin tämä Koronakaranteeni koskettaa kaikkia ihmisiä eikä vaan Suomessa, alueeseen kuuluu koko maapallo.

        Iäkkäänä meitä kaikkia väsyttää ja tällainen poikkeustila heikentää henkistä laatua kyllä kaikilla. Nuoremmat jaksavat mennä psykiatrille ja kestävät ne mielialalääkkeiden haitat, mutta me olemme jo harmaapanttereita ja meillä on omat konstimme. Me osaamme nauttia pienistä asioista ja iloita jokaisesta uudesta päivästä.

        Ne, jotka tässä iässä saavat asua omassa kodissaan on se erittäin suuri ilonaihe jokaisena päivänä. Minä saan olla vielä kotonani ja se on minulle suuri ilo, kun ajattelen nytkin heitä, jotka ovat hoivakodeissa koronan keskellä.

        Omassa kodissani asuessani saan tehdä mitä haluan, saan laittaa ruokani milloin haluan, saan käydä pesulla omalla ajallani milloin haluan, saan kuunnella musiikkia, saan katsella ohjelmia TV:stä, saan laittaa omat kotivaatteet päälleni ja juoda hyvää Juhla Mokka- kahvia kermalla. Saan nauttia oman shaalini lämmöstä.

        Mielenkiintoista odottaa millaisia kesäsäitä sieltä pukkaa tulemaan, tuleeko lämmin vaiko sateinen kesäsää.

        Jaksakaa ja voikaa kaikki ryhmäläisemme, pidetään itsestämme hyvä huoli, rakastetaan itseämme ja myös muita niillä voimavaroilla, mitä meillä kullakin on.


    • Anonyymi

      Nuoren näkökulma:

      Huomasin kirjoituksen etusivulla ja päätin kommentoida, vaikka olenkin vasta 40

      Kuulun riskiryhmään diapeteksen takia ja olen vapaaehtoisessa "karanteenissa", jotten saisi tartuntaa. Kaupassa on tietenkin pakko käydä, mutta työkyvyttömyyseläke mahdollistaa syrjäytymisen.

      Painotan nyt, ennen haukkumista, että sain pahan aivovamman onnettomuudessa ja olen sen takia työkyvytön. Onneksi oli hyvä palkka ennen sitä, niin tällä pärjää jotenkin.

      Mutta itse asiaan. Itse olen viettänyt paljon ihan keskustelupalstoilla ja ystäville soitellen. Lisäksi olen huomannut, että on tullut panostettua voimakkaammin harrastuksiin, joka tapauksessani on äänentoisto. Vaikka rahaa en ole juurikaan siihen nyt käyttänyt, niin suunitelmia on mukava tehdä.

      Toivottavasti sinäkin löydät jotain mielekästä ajankulua, oli se sitten mitä tahansa näiden suositusten sallimissa rajoissa. Isäni seuraa ja kirjaa ylös kaiken mahdollisen säästä, tuulennopeudesta, sateen määrästä, lämpötilasta aamuin illoin ja kaikesta mitä en edes tiedä.

    • Anonyymi

      Poden ajoittain samaa ongelmaa ja tiedän,
      että olisi hyvä kehittää jotain tekemistä,
      ettei ajatukset jää pyörimään henkisesti rassaaviin asioihin.
      Tekemistä on vain vaikea keksiä, kun on ikään liittyviä rajoituksia.
      Karanteeni ei minua niinkään rassaa,
      olen muutenkin jo liikuntarajoitteinen.
      Sain ajatuksiani muualle, niin kauan kun oli lukemista.
      Nyt on kirjasto kiinni.
      Uusi "harrastukseni" on käydä päivittäin talon lehtiroskiksella
      etsimässä viikkolehtiä, mutta muillakin on näköjään se sama harrastus
      lukemisen puutteessa, saalis jää pieneksi.

      Ollaan vierailltu pari kertaa parin ystävän kanssa toinen toisillamme.
      Taksilla kuljetaan eestaas.
      Tapaaminen virkistää mieltä vähäksi aikaa.
      Muita emme tapaa. Ruoan tilaamme kotiin.
      Yksinäisintä ystävääni pyysin jäämään luokseni
      niin pitkäksi aikaa kuin hän haluaa.
      Mitä sitä yksinään kököttämään kotonaan.

      • Anonyymi

        Tuossahan on ideaa ! Miksi ei yksin jääneet ihmiset, vanhat ystävät voisi muuttaa toistensa luo vähäksi aikaa, vuorotellen, vuoroin vieraissa. Ystävinä. Kaksin saa ajan kulumaan rattoisammin. Ei vaivu synkkyyteen. Sitten taas kestää kotonakin yksin olla. Mielihyvin toivottaisin
        ystävän tervetulleeksi, mutta minulla ei ole. Pari tuttua vain on, joitten kanssa harvoin edes soittelemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan on ideaa ! Miksi ei yksin jääneet ihmiset, vanhat ystävät voisi muuttaa toistensa luo vähäksi aikaa, vuorotellen, vuoroin vieraissa. Ystävinä. Kaksin saa ajan kulumaan rattoisammin. Ei vaivu synkkyyteen. Sitten taas kestää kotonakin yksin olla. Mielihyvin toivottaisin
        ystävän tervetulleeksi, mutta minulla ei ole. Pari tuttua vain on, joitten kanssa harvoin edes soittelemme.

        Samoin pelkotiloja, tosi ilkeitä sellaiset. Parempi kun ei liika murehdi, olen vaan sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin pelkotiloja, tosi ilkeitä sellaiset. Parempi kun ei liika murehdi, olen vaan sellainen.

        Huolia ja murheita on maailma täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolia ja murheita on maailma täynnä.

        Pitää sitä itsensäkin osata arvostella.

        Annan itselleni todella huonot arvosanat,parempi siis olla niissä arvosanoissa.

        Kun kaikki muuttui, niin se vaan muuttui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolia ja murheita on maailma täynnä.

        Toteamuksesiko poistaa yksittäisen ihmisen pelot ja ahdistuksen ?
        Ei poista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää sitä itsensäkin osata arvostella.

        Annan itselleni todella huonot arvosanat,parempi siis olla niissä arvosanoissa.

        Kun kaikki muuttui, niin se vaan muuttui.

        ANonyymi 16:34
        Mistä annat itsellesi huonot arvosanat ?
        Mikä muuttui "kun kaikki muuttui niin se vaan muuttui" ?

        Ihan varmasti annat itsellesi liian huonoja arvosanoja.
        Olosuhteet elämässä ovat voineet olla keljut ja huonot,
        mutta ei se ihmistä huonommaksi tee !


    • Anonyymi

      On vaikeaa olla murehtimatta ja pelkäämättä, kun mieleen on jäänyt asioita,
      jotka "hyökkäävät" päälle, valtaavat mielen. Niitä on vaikea hätistää pois.
      Minulle ahdistus ja pelko ovat pahoja tuntemuksia, joista kärsin suunnattomasti.

      Luin äskettäin filosofien kirjaa, jossa oli yksi vaihtoehto,
      kun samat epämiellyttävät ajatukset ja ongelmat eivät jätä rauhaan,
      sano itsellesi:

      Jääkööt sikseen.

      Psyykkaa itsesi lopettamaan niiden ajatuksien ajatteleminen, jotka eivät
      valmiimmaksi tule koskaan, vaikka pyörittelisit niitä kuinka.

      Jätä sikseen !

      "Sikseenjättäminen" on auttanut minua vähitellen.

      Kun pahat ajatukset yrittävät vallata mieleni,
      en päästä niitä vellomaan,
      muistutan itseäni heti:
      "Nyt jätän sikseen".

      Ei se siitä kummemmaksi tule, vaikka vatvoisi kuinka.
      Olen vatvonut kymmeniä vuosia vanhoja ja uudempia asioita.
      En enää rankaise itseäni niitä murehtimalla.
      Se oli riittävän suuri rangaistus, että jouduin kaiken kokemaan.

      Jätä "herran hanskaan" murheesi !
      Jätä sikseen !

      • Anonyymi

        Hei! Luin kirjoituksesi jokunen päivä sitten. Otin tuon "jääköön sikseen" käyttööni.
        Hämmästyttävää kyllä, mutta sillä olen saanut katkaisemaan ajatukseni, jota en ole halunnut enää käsitellä.

        Kiitos, että jaot tuon asian.

        Hyvää kevättä!


    • Anonyymi

      Sikseenjättö on hyvä vaihtoehto. Jää pelotkin. Toivottavasti. Kiitos. Kokeilen.
      nm. rauhaa sielulle etsivä

    • Anonyymi

      Kokeilen uutta.
      Rupean lukemaan maata pannessani iltarukouksen, joka alkaa sanoin Ilta on tullut Luojani

      • Anonyymi

        ...armias ole, suojani!


    • Anonyymi

      Pelkäättekö koronaa ?
      Minä pelkään sitäkin.

    • Anonyymi

      alotukseen :

      Rukoileminen kummasti auttaa kaikkiin vaivoihin,

      masennuski katoaa tipotihensä,

      tarvii vain hiljaa rukoilla joka aamu kun herää
      ja aina nukkumaan mennessä pieni rukous luojalle,
      rukouksen ei tarvi olla pitkä
      riittää kun sielussaan tuntee yhteyden luojaan
      joka kunntelee aina
      ja tietää aina kaiken paremmin kuin rukoilija itse
      kaikki huolet ja tarpeet,
      joten travii vain ottaa yhteys pienellä rukouksella luojaamme,

      siunausta päiväänne kaikille palstalaisille,
      tulkoon mukava päivä tästäki,
      vaikka karensissa olemmekin,

    • Anonyymi

      En pelkää koronaa.

      Oletetaanpa että siihen sairastuu 50000 henkilöä oireettomat mukaan lukien. Se olisi silloin joka sadannella. Kun varon olemasta ihmisten lähellä, en tule alttiiksi tartunnalle.
      Huonoa onnea on tosiaan sillä, jonka kohdalle osuu tuo sadas. Tapaaminenkaan ei vielä merkitse tartuntaa.

      • Anonyymi

        Nimenomaan hiljentyminen ja rukoilu. Teologiasta oppii että paha on olemassa ja hyväkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan hiljentyminen ja rukoilu. Teologiasta oppii että paha on olemassa ja hyväkin.

        Teologiasta tai uskonnosta puhuminen johtaa helposti väärinkäsityksiin ym.

        Usko on jokaisen oma asia, näin sanoi teologiaa opiskellut pappi. Omassa hiljaisuudessa voi rukoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teologiasta tai uskonnosta puhuminen johtaa helposti väärinkäsityksiin ym.

        Usko on jokaisen oma asia, näin sanoi teologiaa opiskellut pappi. Omassa hiljaisuudessa voi rukoilla.

        Etsin tietoa vanhusten masennuksesta netistä. Tottakai elämän varrella sattuu paljon tapahtumia jotka ovat todella raskaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etsin tietoa vanhusten masennuksesta netistä. Tottakai elämän varrella sattuu paljon tapahtumia jotka ovat todella raskaita.

        Oletko löytänyt tietoa ?
        Oma masennukseni ja ahdistukseni ei paljon eroa masennuksista,
        joita koin nuorempana, syyt vain ovat hieman toiset.

        Lisänä on tullut yksinäisyys ja vaikeus hyväksyä luopuminen kaikesta vähitellen
        ja kuolema, joka on jo asettunut asumaan minuun.

        Tottakai jokainen tietää, että kaikki me kuolemme
        mutta kun on "rikkinäinen" mieli,
        kuoleman lähestyminenkin aiheuttaa monenlaisia ristiriitaisia ja surullisia tunteita.

        Yksinäisyys tekee asian vaikeammaksi.
        Puhekaveri olisi kullan arvoinen.
        Kriisipuhelimet ei ole sama kuin oma kaveri.
        Ei voi mitään.
        Viimeisen osa on tämä.
        Ei ole enää ketään jota moikata.

        En halua ohjeita, että lähde ulos tutustumaan ihmisiin.
        Ensiksikin rajoitteita on liikkumiseen
        ja toiseksi, se tie on jo käyty läpi ja koettu.
        Ei vanhana synny enää kaveruuksia.
        Vanhat ovat usein niin oudon itseriittoisia ja epäluuloisia.

        Avoimena ihmisenä en pärjää sen tyyppisten ihmisten kanssa,
        jotka työntävät pois luotaan
        sen sijaan että kutsuisivat lähemmäksi,
        en missään nimessä tyrkytä kaveruuttani kellekään,
        jota se ei kiinnosta ja joka ei sitä tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan hiljentyminen ja rukoilu. Teologiasta oppii että paha on olemassa ja hyväkin.

        Etkö muuten tiennyt ?


    • Anonyymi

      Nyt kun ei ole paljoa muuta toimittamista, on aikaa keskittyä hakemaan tietoa sellaisesta ravinnosta, joka hillitsee ja poistaa sitä hiljaista tulehdusta elimistöstä, joka aiheuttaa mm. masennusta. - Nm. Terveydeksi

      • Anonyymi

        Reijo Laatikainen on kirjoittanut kirjan
        "Taltuta lievä tulehdus".
        Sitä saa kirjastosta, kun ne aukeavat taas,
        mutta Reijo Laatikaisen artikkeleita on netissäkin luettavissa.
        Hän on korkeasti oppinut ravitsemustieteen ekspertti.
        (Vastaanotto on mm. lääkärikeskus Aavassa)

        Ensin kannattaisi määritellä onko sinulla se hiljainen tulehdus,
        lievä tulehdus, matala-asteinen tulehdus, millä kaikilla nimillä
        siitä puhutaankaan, mutta kirja antaa ainakin tietoa,
        miten välttää sitä ja miten hoitaa sitä.
        Kirjan poistaa myös uskomuksia erinäisten ruokien ja ruoka-aineitten tervehdyttävästä tehosta.

        Monta ruokaa sanotaan super-foodiksi, super-ruuaksi ja monen vaikutuksia liioitellaan.
        Meta-analyysit ovat osoittaneet, että luulot ja uskomukset eivät aina pidä paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reijo Laatikainen on kirjoittanut kirjan
        "Taltuta lievä tulehdus".
        Sitä saa kirjastosta, kun ne aukeavat taas,
        mutta Reijo Laatikaisen artikkeleita on netissäkin luettavissa.
        Hän on korkeasti oppinut ravitsemustieteen ekspertti.
        (Vastaanotto on mm. lääkärikeskus Aavassa)

        Ensin kannattaisi määritellä onko sinulla se hiljainen tulehdus,
        lievä tulehdus, matala-asteinen tulehdus, millä kaikilla nimillä
        siitä puhutaankaan, mutta kirja antaa ainakin tietoa,
        miten välttää sitä ja miten hoitaa sitä.
        Kirjan poistaa myös uskomuksia erinäisten ruokien ja ruoka-aineitten tervehdyttävästä tehosta.

        Monta ruokaa sanotaan super-foodiksi, super-ruuaksi ja monen vaikutuksia liioitellaan.
        Meta-analyysit ovat osoittaneet, että luulot ja uskomukset eivät aina pidä paikkansa.

        Mulla ei ole hiljaista eikä mitään muutakaan tulehdusta. Osaan ravita itseni. Kommenttisi kuulostaa siltä, että sinä olet lukenut väärää kirjaa. - Nm. Lue oikea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei ole hiljaista eikä mitään muutakaan tulehdusta. Osaan ravita itseni. Kommenttisi kuulostaa siltä, että sinä olet lukenut väärää kirjaa. - Nm. Lue oikea

        Vastasin kyseisen tiedon etsijälle.


    • Anonyymi

      Ennen koronakautta viikon kohokohta olivat monelle meistä eläkeläisten iltapäivätanssit, joissa saattoi edes vähän irroitella. Nyt sitäkään mahdollisuutta ei ole.
      Ehkä syyskuun loppupuolella tilanne on jo paremmin.
      Vaikka kokoontumiskieltoa löysennettäisiinkin sallimalla jo 100 henkilön tapaamiset, niin se tuskin koskisi yli 70-vuotiaita. Tuollainen helpotuskaan tuskin on mahdollinen pariin kuukauteen, ennen juhannusta.
      Asiat ovat aika kunnossa, kun sallitaan 500 henkilön tapaamiset. Iltapäivätanssien osanottajamäärä jää tavallisesti alle 200.

      • Anonyymi

        Yli 70vuotiaat pidetään karanteenissa ainakin jouluun asti. Ollaan pahinta riskityhmää. Ylipaino on jo nuoremmilla havaittu olevan riski joutua tehohoitoon ja kuolla koronaan, mitä vähäinen liikkuminen ja lihominen tekee meille vanhoille ????Nyt jo on tönitty ulkona ja kaupoissa olevia vanhuksia, haukuttu ja yskitty tomaatteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 70vuotiaat pidetään karanteenissa ainakin jouluun asti. Ollaan pahinta riskityhmää. Ylipaino on jo nuoremmilla havaittu olevan riski joutua tehohoitoon ja kuolla koronaan, mitä vähäinen liikkuminen ja lihominen tekee meille vanhoille ????Nyt jo on tönitty ulkona ja kaupoissa olevia vanhuksia, haukuttu ja yskitty tomaatteihin.

        Ano 08:45 Valehtelet. Miksi levität tuollaista valesoopaa ?
        Vain ystävällistä kohtelua on joka puolella eläkeläisiä kohtaan.
        Tuntemattommatkin asukkaat meidän talon pihassa kysyy voiko auttaa.
        Taidat olla itse se tomaatteihin yskijä ? En ole moista kuullut enkä nähnyt.
        Älä levitä pahansuopia valheita.


    • Anonyymi

      alottajalle:

      juu,,masennusta pukkaa ,,, jos jouluun asti pakko karenssia,
      moni meistä kuolee enen joulua,

      me kuollaan kotiin
      hyvästi maailma,,,

      • Anonyymi

        Osa niistä on kuolemassa, jotka ovat nyt tehohoidossa.
        Älä hössötä, lapsellista. Mikäs meidän on ollessa ?
        Aamulla saame nousta omasta vuoteesta ja juoda aamukahvit kotoisasti oman pöydän ääressä
        - jos Luoja suo.
        Emme kuitenkaan makaa nyt tehohoidossa, suhteellisuudentaju on hyvä säilyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa niistä on kuolemassa, jotka ovat nyt tehohoidossa.
        Älä hössötä, lapsellista. Mikäs meidän on ollessa ?
        Aamulla saame nousta omasta vuoteesta ja juoda aamukahvit kotoisasti oman pöydän ääressä
        - jos Luoja suo.
        Emme kuitenkaan makaa nyt tehohoidossa, suhteellisuudentaju on hyvä säilyttää.

        Vanhuksillekkin määrätään masennuslääkkeitä.

        Nyt kun virus vaan leviää en pääse katsomaan äitiä ollenkaan. Uutisia seuraan tältä alueelta koko ajan.

        Ei tässä voi muuta kuin olla sisätiloissa, määrätyt asiat täytyy hoitaa. Pelottaa nekin, hansikkaita käytän .

        Jos tämä lähtee käsistä niin pahalta näyttää sitten.


      • Anonyymi

        Karanteeni on ainoastaan iäkkäiden ihmisten suojelusta. Se on laitettu siksi, että me emme sairastuisi, meidän halutaan elävän tämän Koronakriisin jälkeenkin. Näin on hyvä ja ollaan kiitollisia siitä, että yhteiskunta on toiminut meidän hyväksemme.
        Tulee muistaa, niin tuo karanteeni on suositus, se ei ole kielto. Ja on selitetty, miksi tulisi olla karanteenissa.
        Joten rakkaat palstalaiset. Pysytään nyt kiltisti kotonamme ja kirjoitellaan tänne kuulumisia. Ollaan kiitollisia kaikille heille, jotka ovat ajatelleet meitä ja haluavat meidän pysyvän terveinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuksillekkin määrätään masennuslääkkeitä.

        Nyt kun virus vaan leviää en pääse katsomaan äitiä ollenkaan. Uutisia seuraan tältä alueelta koko ajan.

        Ei tässä voi muuta kuin olla sisätiloissa, määrätyt asiat täytyy hoitaa. Pelottaa nekin, hansikkaita käytän .

        Jos tämä lähtee käsistä niin pahalta näyttää sitten.

        "Hansikkaita käytän". Missä on kasvomaskisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuksillekkin määrätään masennuslääkkeitä.

        Nyt kun virus vaan leviää en pääse katsomaan äitiä ollenkaan. Uutisia seuraan tältä alueelta koko ajan.

        Ei tässä voi muuta kuin olla sisätiloissa, määrätyt asiat täytyy hoitaa. Pelottaa nekin, hansikkaita käytän .

        Jos tämä lähtee käsistä niin pahalta näyttää sitten.

        Kannattaa käyttää jotakin kasvoilla myöskin, kasvomaskia, huivia tai muuta.


    • Anonyymi

      Yli seitsemänkymppisillehän ei ole pantu muista ikäluokista poikkeavia liikkumisrajoituksia.

      Heitä koskee vain sellainen poikkeus, että he eivät saa tätä nykyä olla tai oleskella muissa rakennuksissa kuin omassa käytössään olevassa asuintilassa sekä elintarvikkeita myyvässä kaupassa ja apteekissa.

      Ulkona sekä liikennevälineessä - niin yksityisessä kuin julkisessa - olemista, oleskelua ja liikkumista ei ole rajoitettu. Kaupan tai apteekin ei myöskään tarvitse olla lähin mahdollinen. Saa siis matkustaa vaikkapa 70 kilometrin päähän kauppaan tai apteekkiin, vaikka sellaiset olisivat alle puolen kilometrin päässä.

      Yhä enemmän alkaa luultavasti esiintyä nuorempiin ikäluokkiin kuuluvia, jotka haluaisivat saada pois yli 70-vuotiaita ihmisten ilmoilta. Näille on tultu nälvimään ei ainoastaan kauppaliikkeissä, vaan myös ulkosalla, kun he ovat liikkeellä kävellen tai polkupyörällä. Ns. ikärasismi tekee nousuaan.

      Ikäihmisetkin kaipaavat toimintaa ja ikäistensä tapaamista. Miten se voi tapahtua näissä olosuhteissa?

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä juuri nyt pitäisi saada tavata toisia ikäihmisiä, kun kerran on sanottu että on vaara saada tartunta tapaamalla toisia iäkkäitä ja muita ihmisiä. Mikä ihme se on että tuollaisia asioita edes nyt ajatellaan?
        Asiahan menee niin, että jos menet tapaamaan jotakuta vanhusta, joka on tuttavasi. Et voi milloinkaan tietää keitä hän on tavannut ennenkuin sinä astut hänen eteiseensä. Tuttavallasi on lapsia, on lapsenlapsia jne. koskaan ei voi tietää, onko jollakin tuttavasi tuttavalla oireeton Koronatartunta. On nimittäin niinkin, että vanhuksillakin voivat tyypilliset oireet olla vähäiset, vaikka olisi Korona-positiivinen. Kaikki eivät sairastu vakavasti.
        Sama koskee heitä, jotka tapaavat ulkona jonkun tutun vaikka päivittäin, kun menevät pienemmässä kaupungissa ulkoilemaan. Sitä ei tiedä, mistä päin tarkalleen tuulee ja onko tuttava taudin kantaja vaiko ei. Virukset lentävät tutkijoiden mukaan useita kymmeniä metrejä.
        Olkaamme siis varovaisia kaikki niin vanhat kuin nuoret ja ottakaamme tämä aika vakavasti nyt.


      • Anonyymi

        Tämä teksti on lainattu suoraan Sosiaali- ja Trveysministeriön koteihin lähetetystä kirjelmästä.

        " Jos olet yli 70-vuotias.
        1. Älä tapaa muita ihmisiä kasvotusten, ja vältä liikkumista kodin ulkopuolella.
        2. Pyydä läheisiä ihmisiä ja naapureita auttamaan asioinnissa.
        3. Pyydä kotikunnaltasi tarvittaessa apua esimerkiksi ruoan hankintaan ja apteekkiasioihin. Jos sinun on hoidettava välttämättömiä kauppa- ja apteekkiasioita tai käytävä terveyskeskuksessa, tee se silloin, kun muita ihmisiä on liikkeellä vähän.
        4. Voit myös valtuuttaa toisen henkilön hakemaan reseptilääkkeesi apteekista puolestasi. Tunnistaudu palveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet.
        5. Noudata yleisiä ohjeita tartuntariskin vähentämiseksi.
        6. Muista liikkua kotona mahdollisimman paljon. Jos kuitenkin ulkoilet, vältä kontaktia muiden ihmisten kanssa.
        7. Pidä yhteyttä läheisiin ihmisiin puhelimitse tai verkossa.

        Naapurit ja läheiset ihmiset ovat tärkeitä tukijoita arjen sujumiseksi poikkeusoloissa. Jokaisella on vastuu ottaa huomioon erityisesti ikääntyneet ja henkilöt, joiden vastustuskyky on heikentynyt. Vastustuskyky voi heikentyä esimerkiksi perussairauksien takia. "


    • Anonyymi

      Paljon kerrotaan siitä, miten Ruotsissa on hoidettu koronan torjunta. Meillä ovat asiat muka paljon paremmin.
      Ei kannata iloita vielä. Kahden vuoden kuluttua avautuvaa tilannetta meistä ei kukaan tiedä.
      Voi käydä niin, että Ruotsin kanssa meillä on silloin samantasoiset luvut inhimillisissä menetyksissä suhteutettuina asukaslukuun. Erona voi olla se, että meillä on talous raunioina kuin sodan tuhoamana ja Ruotsin talous on Euroopan kärkipaikoilla.

      • Anonyymi

        Tuota selität joka palstalla, miten Suomen talous tulee olemaan raunioina ja tuho tulee,
        koska kuulut persuporukkaan eli hallituksen mollaajiin.

        Suomessa on toimittu niinkuin on parhaaksi nähty ja siksi pandemia on saatu pidettyä kurissa,
        että sairaalapaikkoja riittäisi kaikille, että kaikki pystyttäisiin hoitamaan.

        Se on erittäin järkevä ja inhimillinen linjaus hallitukseslta ja THL:ltä.

        Käy miten käy, jää nähtäväksi miten eri maissa käy, mutta on aivan turha maalailla
        maailmanlopun tuhoa jo etukäteen ja mustamaalata niitä, jotka ovat vaikeita päätöksiä
        joutuneet tekemään.

        Tämä on ensimmäinen laatuaan pandemia Suomessa ainakaan sataan vuoteen.
        Kokemusta ei ole kellään aikaisemmalta ajalta.
        Jokainen ratkaisu on uusi ja ensimmäinen.

        Kaikessa ei kukaan voi olla täydellinen, mutta tähän asti on mennyt hyvin
        olosuhteisiin nähden. Voisihan meilläkin olla jo yli 1000 kuollutta,
        jos olisi toimittu toisin - kuin Ruotsi.


      • Anonyymi

        Ano 16:51
        Oksettaa ja kyllästyttää lukea rasistisia persujuttujasi joka palstalla.

        Miksi tungit taas tännekin rasismia ja politiikkaa ? Aloitus EI koske niitä.

        Eikö yksikään asiallinen ketjua saa olla ilman sinun ja kaltaistesi rasistisia juttuja ?


      • Anonyymi

        Aihe tässä ketjussa on masennuksen torjunta. Ei juuri mielialaa kohota, kun ennustat, että meillä on parin vuoden kuluttua talous raunioina ja Ruotsilla se kärkipaikoilla.
        Pitääkö tässä ruveta vielä kadehtimaan Ruotsia! Kyllä riittää masentavia ajatuksia ihan oman maan tilanteesta.
        Älä sinä sure talouden takia, se on kiikun kaakun joka puolella, niin että kun vihdoin jälleenrakennusaikaan päästään, on samat ongelmat joka maassa. Työttömyys lisääntyy ja kaikki oppivat tulemaan toimeen vähemmällä.

        Sitä on turha etukäteen murehtia, kyllä nyt on pidettävä mieliala korkealla tässä tilanteessa.
        Kaikilla meillä on asioita, joita olisimme halunneet aina tehdä, mutta kun ei ole aikaa. Sanoimme vuosia, että kunhan tämä ja tämä aika on ohi, niin sitten . . .
        Nyt se on!
        Nyt ne valokuvat 40 vuodelta!
        Nyt ne kirjeystävät ympäri Suomen!
        Nyt ne joululahjakirjat 10 vuodelta!
        Nyt kesken jääneet käsityöt ja muuta askartelut esiin!
        Nyt on aika opetella piirtämään!
        Nyt tekemään linnunpönttö!
        Nyt voi lukea Raamatun kannesta kanteen: Aina se on jäänyt, kukahan on sen ihan oikeasti lukenut?
        Nyt voi lukea Kalevalan! Eipä moni voi senkään lukemisella pröystäillä.

        Hommiin vaan, ettei sitten jouluna siten sanota, että hei, minulta loppui aika kesken. Piti tehdä karenssiaikana sejase, mutten ehtinyt.

        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihe tässä ketjussa on masennuksen torjunta. Ei juuri mielialaa kohota, kun ennustat, että meillä on parin vuoden kuluttua talous raunioina ja Ruotsilla se kärkipaikoilla.
        Pitääkö tässä ruveta vielä kadehtimaan Ruotsia! Kyllä riittää masentavia ajatuksia ihan oman maan tilanteesta.
        Älä sinä sure talouden takia, se on kiikun kaakun joka puolella, niin että kun vihdoin jälleenrakennusaikaan päästään, on samat ongelmat joka maassa. Työttömyys lisääntyy ja kaikki oppivat tulemaan toimeen vähemmällä.

        Sitä on turha etukäteen murehtia, kyllä nyt on pidettävä mieliala korkealla tässä tilanteessa.
        Kaikilla meillä on asioita, joita olisimme halunneet aina tehdä, mutta kun ei ole aikaa. Sanoimme vuosia, että kunhan tämä ja tämä aika on ohi, niin sitten . . .
        Nyt se on!
        Nyt ne valokuvat 40 vuodelta!
        Nyt ne kirjeystävät ympäri Suomen!
        Nyt ne joululahjakirjat 10 vuodelta!
        Nyt kesken jääneet käsityöt ja muuta askartelut esiin!
        Nyt on aika opetella piirtämään!
        Nyt tekemään linnunpönttö!
        Nyt voi lukea Raamatun kannesta kanteen: Aina se on jäänyt, kukahan on sen ihan oikeasti lukenut?
        Nyt voi lukea Kalevalan! Eipä moni voi senkään lukemisella pröystäillä.

        Hommiin vaan, ettei sitten jouluna siten sanota, että hei, minulta loppui aika kesken. Piti tehdä karenssiaikana sejase, mutten ehtinyt.

        Mkr.

        Todellakin nyt kannattaisi keskittyä nykyhetkeen kotona ja tehdä siitä mukava
        Makriinan malliin eikä tuoda jatkuvasti epäkohtia esiin.
        Kyllä epäkohdat on kaikilla tiedossa, ei tarvitse alituiseen muistuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihe tässä ketjussa on masennuksen torjunta. Ei juuri mielialaa kohota, kun ennustat, että meillä on parin vuoden kuluttua talous raunioina ja Ruotsilla se kärkipaikoilla.
        Pitääkö tässä ruveta vielä kadehtimaan Ruotsia! Kyllä riittää masentavia ajatuksia ihan oman maan tilanteesta.
        Älä sinä sure talouden takia, se on kiikun kaakun joka puolella, niin että kun vihdoin jälleenrakennusaikaan päästään, on samat ongelmat joka maassa. Työttömyys lisääntyy ja kaikki oppivat tulemaan toimeen vähemmällä.

        Sitä on turha etukäteen murehtia, kyllä nyt on pidettävä mieliala korkealla tässä tilanteessa.
        Kaikilla meillä on asioita, joita olisimme halunneet aina tehdä, mutta kun ei ole aikaa. Sanoimme vuosia, että kunhan tämä ja tämä aika on ohi, niin sitten . . .
        Nyt se on!
        Nyt ne valokuvat 40 vuodelta!
        Nyt ne kirjeystävät ympäri Suomen!
        Nyt ne joululahjakirjat 10 vuodelta!
        Nyt kesken jääneet käsityöt ja muuta askartelut esiin!
        Nyt on aika opetella piirtämään!
        Nyt tekemään linnunpönttö!
        Nyt voi lukea Raamatun kannesta kanteen: Aina se on jäänyt, kukahan on sen ihan oikeasti lukenut?
        Nyt voi lukea Kalevalan! Eipä moni voi senkään lukemisella pröystäillä.

        Hommiin vaan, ettei sitten jouluna siten sanota, että hei, minulta loppui aika kesken. Piti tehdä karenssiaikana sejase, mutten ehtinyt.

        Mkr.

        Netistä löytyy NettiRaamattu myöskin. You Tube on täynnä mielenkiintoisia asioita ja musiikkia.
        YouTube Danielle Vitale
        Tuo mies on hauska katusoittaja ja soittaa erinomaisesti. Monet videot löytyy.


    • Anonyymi

      Hyvä, ettei Suomessa raha ole ensimmäisellä sijalla pelastettavien joukossa,
      vaan ihmishenget.

      • Anonyymi

        Luulet vaa , äiti autuas 93 heitti henkensä Porvoon sairaalassa joulupäivänä 2017 , kuolinsyy ei tiedossa.- Kahvituttikohan hoitajia ?


    • Anonyymi

      Ruotsi on korona-asiassa toiminut järkevimmin.

      Siellä annetaan nopeasti menehtyä niiden, joiden kohtalona se on, ehkä noin yksi tuhannesosa kansasta. Talouselämän pyörät kuitenkin pyörivät. Uhreja voi tulla satakin päivässä, mutta syksyllä ongelma on ohi. Taloudella menee hyvin.

      Meillä jarrutetaan menoa. Yhden tuhannesosan menetys, 5000-6000 on meilläkin edessä. Tällä vauhdilla siihen kuluu aikaa varmaan vuoden 2021 lopulle. Talouselämä on silloin kuin sodan jäljiltä. Kuluu vuosia, ennen kuin ollaan vuoden 2019 tasolla

      • Anonyymi

        Linkolan seuraajia tuntuu olevan. Hän pahoitteli, ettei saanut muita ajattelemaan samalla tavoin Erehtyi, yhä enemmän alkaa olla niitä, joiden mielestä kansaa on liikaa ja vähennys olisi aloitettava niistä toisista. Jokaisella on omat ryhmänsä, joista tulisi päästä eroon.


      • Anonyymi

        Avatkaa oma aloituksenne omasta aiheestanne !


    • Anonyymi

      Oli pakko kopioida aloitus, koska ilmeisesti aloittaja pyysi omia aloituksia?

      "Miten kestää nykyisin voimassa olevat toimintarajoitukset?

      Meikäläinen joutuu yhä useammin masennukseen, jolloin mielessä pyörivät monet menneisyyden epämiellyttävät tapahtumat ja koetut vaaratilanteet.

      Millähän niitä vastaan pystyy taistelemaan?"

      Ilmeisesti aloittaja ei muista sota-ajasta mitään, vaikka on täällä 80 palstalla. Olisit edes katsonut sen Evakko- elokuvan, niin tietäisit, mitä kaikkea tuskaa toi silloin evakointi kansalle sieltä rajantakaa, tulla vieraisiin asuntoihin halveksittuna, mutta sotaa pakoon, koska tykit oli todellisuutta ja sinne jäi kotikin poltettuna.

      Voisithan nyt viellä ottaa uudeksi peloksesi, että jos Venäjä aikoisikin hieman laajentaa rajojaan, kun Suomen armeija on pian koronan kynsissä, niin helppo vallata. Mihimpähän sitten pakenisit?

      Nyt saat olla kotonasi ja varmasti ruoka-apukin toimii, jos haluat, mutta oletko valmis ottamaan "nyyttisi" kainaloon ja pakenemaan tuikituntemattomaan? Tämäkin voi olla meillä viellä edessä, koska sodathan aina uusiutuu, kun korona virus.

      Lohdutuksesi voisin kirjoittaa, että ilmeisesti olet saanut ohjeetkin, kuinka toimia, joten noudata niitä. Tuskin sinua varten teatterit, konsertit ja oopperat aukeaa, mutta koita kestää, koska onhan sinulla ollut jo ikää 80 nauttia niistä tarpeeksi.

      Kysyt, millä niitä vastaan voi taistella? Olipa asia mikä hyvänsä, niin se on se "kuuluisa" suomalainen sisu".

      • Anonyymi

        Miksi haluat mitätöidä toisen ihmisen tuntemukset ylimielisyydelläsi ?

        Ihminen voi toipua kohtuullisesti sodasta, mutta vuosikymmenet sen jälkeenkin
        on ollut elämää iloine, suruine ja murheineen.
        Kellä enemmän iloa, kellä enemmän murhetta.

        Emme voi tietää mitä itse kukin on kokenut ja menettänyt ja
        miten elämä on mennyt sen jälkeen.

        Ei sota tee immuuniksi masennukselle.

        Voi päinvastoin olla, että jos jo sota-ajan kokemukset ovat olleet traumaattisia,
        on tavallista herkempi myöhemminkin mielialojen vaihteluille.

        Jokainen on yksilö, joka kokee asiat omalla tavallaan.


      • Anonyymi

        Hymyä huuleen ystävät. Nauretaan kaikki kotonamme, yritetään ainakin. Hei minulle syttyi tähti pään päällä. Joka aamu klo 10 nauretaan viisi minuuttia kotonamme. Saa nauraa ääneen ihan miten vaan, mutta tärkeintä että nauretaan.

        Kun olette nauraneet ensimmäisen kerran niin kertokaahan kokemuksianne, mille tuntui ja pystyikö yksin nauramaan.


    • Anonyymi

      Psykiatria tarvitsevien ongelmat juontavat 95 prosenttisesti lapsuudesta ja nuoruudesta. Pohja mielenterveydelle rakentuu hyvin nuorena.
      Ei se tietenkään merkitse sitä, etteikö hyvän ja turvallisen lapsuuden ja nuoruuden saanut elää voisi sairastua tai kärsiä ahdistuksesta tai masennuksesta.

      • Anonyymi

        Näin psykologia selittää asian. Sodan muistot ovat monelle raskaita, ne heijastuvat sitten elämässä.

        Isän veli kaatui sodassa, samoin omaisia kuoli 2 sodan aikana. Ne sitten näkyivät hänen elämässään.

        Tälläiset kriisit vaikuttavat nyky lapsiin ja nuoriin. Tämä aika siis näkyy tulevaisuudessa.

        Nyt pitää vaan olla kotona, virus on tuolla jossain ja tekee kamalaa jälkeään. Outo tilanne mikä pitää ymmärtää ja noudattaa ohjeita.

        Tappava virus tulee jokaisen kotiin joko tuotuna tai sitten kun joutuu käymään kodin ulkopuolella.

        Tämä pitää ymmärtää ja toimia sen mukaan.

        Suokoon Luoja meille armonsa että selviämme tämän ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin psykologia selittää asian. Sodan muistot ovat monelle raskaita, ne heijastuvat sitten elämässä.

        Isän veli kaatui sodassa, samoin omaisia kuoli 2 sodan aikana. Ne sitten näkyivät hänen elämässään.

        Tälläiset kriisit vaikuttavat nyky lapsiin ja nuoriin. Tämä aika siis näkyy tulevaisuudessa.

        Nyt pitää vaan olla kotona, virus on tuolla jossain ja tekee kamalaa jälkeään. Outo tilanne mikä pitää ymmärtää ja noudattaa ohjeita.

        Tappava virus tulee jokaisen kotiin joko tuotuna tai sitten kun joutuu käymään kodin ulkopuolella.

        Tämä pitää ymmärtää ja toimia sen mukaan.

        Suokoon Luoja meille armonsa että selviämme tämän ajan.

        se on maailman loppu nyt,

        on kirkoiteeu,
        se tulee idästä ja menee länteen,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on maailman loppu nyt,

        on kirkoiteeu,
        se tulee idästä ja menee länteen,,,

        90-luvun lama näkyi 80-luvulla syntyneissä, he tarvisivat paljon psykologista apua.

        Kun koko entinen vaan häipyi, itse muistan 70-luvun öljykriisin vaikutuksineen.

        Nyt tilanne on toinen, uhka on todellakin olemassa. Pitää vaan eristäytyä ja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90-luvun lama näkyi 80-luvulla syntyneissä, he tarvisivat paljon psykologista apua.

        Kun koko entinen vaan häipyi, itse muistan 70-luvun öljykriisin vaikutuksineen.

        Nyt tilanne on toinen, uhka on todellakin olemassa. Pitää vaan eristäytyä ja jne.

        uutisissa,,,
        korona viirus kuolee vasta 92 asteisessa lämmössä, siis kestää valtavasti kuumuutta enemmän kuin ihminen,

        taitaa olla tappaja viirus joka tuli tekemään ihmiskunnasta lopun,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on maailman loppu nyt,

        on kirkoiteeu,
        se tulee idästä ja menee länteen,,,

        Ole ihan rauhassa. Ei tule maailmanloppua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin psykologia selittää asian. Sodan muistot ovat monelle raskaita, ne heijastuvat sitten elämässä.

        Isän veli kaatui sodassa, samoin omaisia kuoli 2 sodan aikana. Ne sitten näkyivät hänen elämässään.

        Tälläiset kriisit vaikuttavat nyky lapsiin ja nuoriin. Tämä aika siis näkyy tulevaisuudessa.

        Nyt pitää vaan olla kotona, virus on tuolla jossain ja tekee kamalaa jälkeään. Outo tilanne mikä pitää ymmärtää ja noudattaa ohjeita.

        Tappava virus tulee jokaisen kotiin joko tuotuna tai sitten kun joutuu käymään kodin ulkopuolella.

        Tämä pitää ymmärtää ja toimia sen mukaan.

        Suokoon Luoja meille armonsa että selviämme tämän ajan.

        Taitaa olla vähissä ne suomalaiset perheet, joiden lähipiirissä ei sodan aikana joku pöoso menehtynyt luotiin tai evakkomatkan rasituksiin.
        Niistä ajoista on jo kauan, emme voi enää nojata niihin muistoihin. Elämää on sodan jälkeen eletty pitemmän aikaa kuin ennen sotaa. Silloin oltiin vielä lapsia.
        Viruksen uhriksi joutuminen lienee toistaiseksi vielä huonoa onnea, mutta kun se leviää hiljakseen kautta maan, on ennustettu, että sen tulee joka toinen sairastamaan ennemmin tai myöhemmin.
        Toivotaan, että sen voima laimenee matkan varrella. Me karanteenilaiset emme ole tulilinjalla, mutta pitkä eristyksissä olo aiheuttaa sen, ettei meillä ole vastustuskykyä mihinkään taudinpoikaseenkaan, kun olemme olleet niin steriilissä ympäristössä kuukausia.
        Eipä silti maalata viirusta seinälle.

        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla vähissä ne suomalaiset perheet, joiden lähipiirissä ei sodan aikana joku pöoso menehtynyt luotiin tai evakkomatkan rasituksiin.
        Niistä ajoista on jo kauan, emme voi enää nojata niihin muistoihin. Elämää on sodan jälkeen eletty pitemmän aikaa kuin ennen sotaa. Silloin oltiin vielä lapsia.
        Viruksen uhriksi joutuminen lienee toistaiseksi vielä huonoa onnea, mutta kun se leviää hiljakseen kautta maan, on ennustettu, että sen tulee joka toinen sairastamaan ennemmin tai myöhemmin.
        Toivotaan, että sen voima laimenee matkan varrella. Me karanteenilaiset emme ole tulilinjalla, mutta pitkä eristyksissä olo aiheuttaa sen, ettei meillä ole vastustuskykyä mihinkään taudinpoikaseenkaan, kun olemme olleet niin steriilissä ympäristössä kuukausia.
        Eipä silti maalata viirusta seinälle.

        Mkr.

        En käsitä, mistä tuo omituinen kirjoitusvirhe putkahti. Olin sanomassa, että miltei jokaisen lähipiirissa on joku läheinen, joka on menehtynyt luotiin tai tautiin sodan aikana.
        Mkr.


      • Anonyymi

        Ollaan vaa unohettu. Kaikilla ihmisillä on myöskin surullisia asioita elämässään, ei ole yhtään ainutta 80 vee täyttänyttä maailmassa, joka ei olisi kokenut ikäviä asioita.

        Tähään ikään mennessä on käyty monissa hautajaisissa, on katseltu monia ikäviä asioita sivusta, on murrettu jalka, on isketty päitä, on sairastettu yhtä sun toista, jne.

        Mutta, meillä kaikilla on myöskin iloisia asioita. Sillon kun mieli menee alamäkeä, se saattaa johtua ihan jonkin lääkkeen haitoista tai, jos on jätetty jokin lääke pois. Toisilla mieli vaihtelee ihan itsestään, ei tarvita suruja ei iloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole ihan rauhassa. Ei tule maailmanloppua.

        Kautta aikain on puhuttu maailmanlopusta,. juu nyt se maailmanloppu tulee, juu ei kun nyt, eipäs kun luin niin viiden vuoden kuluttua, ja hän taas kertoi niin ennustettu on että kolmen vuoden kuluttua. Mutta, olen odottanut maailmanloppua kaikkien juttujen perusteella jo 70 vuotta lapsuudesta saakka ja mitään maailmanloppua ei ole vieläkään näkyvissä.


    • Anonyymi

      Useimmat siihen sairastuvat, mutta ennusteiden mukaan vain noin tuhannesosa siihen menehtyy. Tämän kansan parissa se olisi vähän yli 5000 henkeä. Tuosta määrästä on vasta mennyt pari prosenttia.

      Niinpä pienehkössä 3000 asukkaan kunnassa korona veisi kolme henkeä. Eihän tuo paljoa ole.

      Tätä nykyä on suuria eroja kuntien ja kaupunkien kesken koronakuolleisuudessa asukasmäärää kohti. Kesään mennessä erot ovat tasaantuneet huomattavasti.

      • Anonyymi

        Tottakai on suuria eroja kuntien välillä kuolleisuudessa. Jossain kunnassa on 3000 asukasta, jossain 300 000. Vanhimmat ovat alttiita menehtymään, sen näkee koko maailman tilastoista. Hoivakotien asukkaat yleensä 80-100, tässä ikähaarukassa tulee jatkossa paljon kuolemia kun karanteenit puretaan. Mutta johan se on aikakin lähteä, miksi pitäisi elää maailman tappiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai on suuria eroja kuntien välillä kuolleisuudessa. Jossain kunnassa on 3000 asukasta, jossain 300 000. Vanhimmat ovat alttiita menehtymään, sen näkee koko maailman tilastoista. Hoivakotien asukkaat yleensä 80-100, tässä ikähaarukassa tulee jatkossa paljon kuolemia kun karanteenit puretaan. Mutta johan se on aikakin lähteä, miksi pitäisi elää maailman tappiin.

        Onko nämä koronakuolema-kommentit masennusta lievittäviä ?
        Ks. aloituksen aihe


    • Anonyymi

      Olen ollut vähän erakko, tosin työelämässä Suomessa oli toista, siis tämä erakko luonne ei tuota minulle mitään vaikeuksia ja onhan tämä 24 jossa voi puhua murheista ja ilon hetkistä avoimella sydämmellä.

      • Anonyymi

        Erakkous voi huomaamatta aikaa myöten alkaa ahistaa.
        Ihmisen on hyvä olla sosiaalisessa kanssakäymisessä aika ajoin ja tekee hyvää puhua,
        kun on tarve.

        Täällä voi puhua, mutta ei koskaan tiedä mitä vastataan,
        voi tulla ikäviäkin vastauksia, jotka ei omaa tilannetta paranna.
        Silloin täytyy tehdä itselleen selväksi, että se ikävä vastaus voi olla tullut
        joltain, jolla on itsekin vaikeaa, joka kärsii ja purkaa pahaa oloaan
        muihin. Se on tyhmää, mutta niitäkin on.

        Täällä voi joutua suorastaan kiusaamisen uhriksi. Joku aluksi "muka" ystävällinen
        kaksinaamainen ihminen voi alkaa vainota henkilöitä sadistisilla ilkeyksillään
        ja mitätöidä muita halventavilla loukkauksilla.
        Sitä voi kestää vuosikausia ja on kestänytkin näillä eläkeläispalstoilla.
        Olkaa varovaisia kaikki ahdistuneet, masentuneet ja herkät ihmiset.
        Suojautukaa loukkauksilta jo etukäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erakkous voi huomaamatta aikaa myöten alkaa ahistaa.
        Ihmisen on hyvä olla sosiaalisessa kanssakäymisessä aika ajoin ja tekee hyvää puhua,
        kun on tarve.

        Täällä voi puhua, mutta ei koskaan tiedä mitä vastataan,
        voi tulla ikäviäkin vastauksia, jotka ei omaa tilannetta paranna.
        Silloin täytyy tehdä itselleen selväksi, että se ikävä vastaus voi olla tullut
        joltain, jolla on itsekin vaikeaa, joka kärsii ja purkaa pahaa oloaan
        muihin. Se on tyhmää, mutta niitäkin on.

        Täällä voi joutua suorastaan kiusaamisen uhriksi. Joku aluksi "muka" ystävällinen
        kaksinaamainen ihminen voi alkaa vainota henkilöitä sadistisilla ilkeyksillään
        ja mitätöidä muita halventavilla loukkauksilla.
        Sitä voi kestää vuosikausia ja on kestänytkin näillä eläkeläispalstoilla.
        Olkaa varovaisia kaikki ahdistuneet, masentuneet ja herkät ihmiset.
        Suojautukaa loukkauksilta jo etukäteen.

        Minäpä oon introvertti ja en kärsi tästä kuoranteenista yhtikäs mittään. Niin vuon naatin jokkaisesta päivästä täällä Savon muon helemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erakkous voi huomaamatta aikaa myöten alkaa ahistaa.
        Ihmisen on hyvä olla sosiaalisessa kanssakäymisessä aika ajoin ja tekee hyvää puhua,
        kun on tarve.

        Täällä voi puhua, mutta ei koskaan tiedä mitä vastataan,
        voi tulla ikäviäkin vastauksia, jotka ei omaa tilannetta paranna.
        Silloin täytyy tehdä itselleen selväksi, että se ikävä vastaus voi olla tullut
        joltain, jolla on itsekin vaikeaa, joka kärsii ja purkaa pahaa oloaan
        muihin. Se on tyhmää, mutta niitäkin on.

        Täällä voi joutua suorastaan kiusaamisen uhriksi. Joku aluksi "muka" ystävällinen
        kaksinaamainen ihminen voi alkaa vainota henkilöitä sadistisilla ilkeyksillään
        ja mitätöidä muita halventavilla loukkauksilla.
        Sitä voi kestää vuosikausia ja on kestänytkin näillä eläkeläispalstoilla.
        Olkaa varovaisia kaikki ahdistuneet, masentuneet ja herkät ihmiset.
        Suojautukaa loukkauksilta jo etukäteen.

        Tiedetään ketä tarkoitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erakkous voi huomaamatta aikaa myöten alkaa ahistaa.
        Ihmisen on hyvä olla sosiaalisessa kanssakäymisessä aika ajoin ja tekee hyvää puhua,
        kun on tarve.

        Täällä voi puhua, mutta ei koskaan tiedä mitä vastataan,
        voi tulla ikäviäkin vastauksia, jotka ei omaa tilannetta paranna.
        Silloin täytyy tehdä itselleen selväksi, että se ikävä vastaus voi olla tullut
        joltain, jolla on itsekin vaikeaa, joka kärsii ja purkaa pahaa oloaan
        muihin. Se on tyhmää, mutta niitäkin on.

        Täällä voi joutua suorastaan kiusaamisen uhriksi. Joku aluksi "muka" ystävällinen
        kaksinaamainen ihminen voi alkaa vainota henkilöitä sadistisilla ilkeyksillään
        ja mitätöidä muita halventavilla loukkauksilla.
        Sitä voi kestää vuosikausia ja on kestänytkin näillä eläkeläispalstoilla.
        Olkaa varovaisia kaikki ahdistuneet, masentuneet ja herkät ihmiset.
        Suojautukaa loukkauksilta jo etukäteen.

        Johan täältä löytyy ikäviä kirjoituksia suoltava Anonyymi, joka purkaa meihin ahdistustaan. Hänen kirjoituksiinsa ei pitäisi reagoida, mutta toisaalta hänen tuskansa ja ihmisenikävänsä näkyy siinä, että hän kärkkäästi tarttuu milloin kenenkin mielipiteeseen ja yrittää halventaa ja mitätöidä kirjoittajaa. Se on selvä avunpyyntö, mutta kun kirjoittaja ei itse tilannettaan käsitä, niin auttaminen on mahdotonta. Saattaa olla, että hän yksinäisenä ja erakkoluonteisena on aikojen kulussa vakuuttunut siitä, että kukaan häntä ymmärrä, ja siksi yrittää mitätöidä kirjoittajia, joilla tuntuu olevan hyvät suhteet muihin.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan täältä löytyy ikäviä kirjoituksia suoltava Anonyymi, joka purkaa meihin ahdistustaan. Hänen kirjoituksiinsa ei pitäisi reagoida, mutta toisaalta hänen tuskansa ja ihmisenikävänsä näkyy siinä, että hän kärkkäästi tarttuu milloin kenenkin mielipiteeseen ja yrittää halventaa ja mitätöidä kirjoittajaa. Se on selvä avunpyyntö, mutta kun kirjoittaja ei itse tilannettaan käsitä, niin auttaminen on mahdotonta. Saattaa olla, että hän yksinäisenä ja erakkoluonteisena on aikojen kulussa vakuuttunut siitä, että kukaan häntä ymmärrä, ja siksi yrittää mitätöidä kirjoittajia, joilla tuntuu olevan hyvät suhteet muihin.
        Mkr.

        Minusta juuri hänen kirjoituksiinsa pitää reagoida, koska tukea hän tarvitsee.
        Empatian puutetta on, jos ei toisen hätää ymmärrä.


    • Anonyymi

      Kyllä tässä masennuksen lisäksi alkaa vaivaamaan myöskin vitutus, jopa vanhempiakin henkilöitä.

      • Anonyymi

        Miksi ?


      • Anonyymi

        Withutus on hyvä tila, koska se kertoo ihmiselle, että jotakin pitäisi alkaa tekemään, toimimaan ja puuhaamaan. Ne ovat ainoita keinoja auttaa sekä withutusta että ns. masista. - Nm. Työ- ja tekemisterapiaa


    • Anonyymi

      ei tansseja, ei naisseuraa.
      Apeaksi vetää.

      • Anonyymi

        Meinaatko tosissasi, ettei "naisseuraa" muualta löydy. - Nm. Apeus ei auta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko tosissasi, ettei "naisseuraa" muualta löydy. - Nm. Apeus ei auta

        Voitko auttaa vai ? - Nm. Sinä olet siis sutenööri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko auttaa vai ? - Nm. Sinä olet siis sutenööri

        Mihin tästä on hävinnyt vastaukseni sulle? - Nm. Oliko liian suora


    • Anonyymi

      Onko kenenkään masennus hellittänyt yhtään ?
      ja onko korona lisännyt ahdistusta tai muuttanut mitään ?

    • Anonyymi

      Korona on vaikuttanut monella mielenterveyteen. Mitä pitemmälle liikumisrajoitukset edistyvät, sitä vähemmän niistä on hyötyä koronan tarjunnassa ja sitä enemmän niistä on vahinkoa ihmisten ja ennen kaikkea tämänikäisten ruumiilliselle kunnolle ja mielenterveydelle.
      Itse liikun paljon ulkona, en välitä liikkumissuosituksista. En liiku ihmisten parissa, mitä en tee muutenkaan.

    • Anonyymi

      Kotona voi jumpata minkä pystyy, vaikka tuolijumppaa
      ja kävelyllä saa käydä.

    • Anonyymi

      Joko olet parveketta tai kukkapihaa laittanut kesäkuntoon ?
      Tai suunnitellut sitä ?
      Minä täällä etelä-Suomessa suunnittelen parvekekukkien ostoa,
      mutta läheltä ei saa enkä netistä tahtoisi tilata,
      kun sekin on ilo, että saa itse valita.

      Kukat ainakin ilahduttavat mieltä - koko kesän,
      kun ne laitettua saa.

      Oma pihaa minulla ei ole koskaan ollut
      eikä aina edes parveketta.
      Nyt on ja nyt karanteenin aikaan
      se on suuri ilo.
      On yksi "oleskelutila" tilaa ja
      voi kuvitella olevansa
      suuremmassakin puutarhassa
      aamu- tai iltapäiväkahvilla.

      Mistä kukista tykkäät eniten ja
      mistä väreistä ?

      • Anonyymi

        On todella piristävää ajatella jotain iloista kuten kukkia. Ajatukset pitää yrittää saada irti alakulosta, ahdistuksesta ja masennuksesta niin vaikeaa kuin se onkin, se on noidankehä joka imaisee valtaansa, jos ei taistele sitä vastaan kaikin voimin ja keinoin.

        Ajattelin tänä kesänä laittaa jotain uusia kukkia parvekkeelle, mitä ennen ei ole ollut,
        mutta vaihtoehdot on vähissä, kun aurinko paahtaa sinne melkein koko päivän ja lasitettu parveke tulee kuumaksi kuin pätsi. Ajattelin mennä oikein puutarhamyymälään,
        siellä olisi lajikkeita enemmän. Pelakuut alkaa kyllästyttää, vaikka niistä on iloa
        pakkasiin asti. Voi niitäkin olla seassa eipä silti. Minä olen ihastunut liilahtaviin kukkiin
        eri säyvyissä, syvänliiloihin ja vaaleisiin, kirkkaisiin ja hillittyihin sävyihin ja aina laitan sekaan valkoista, se raikastaa ja korostaa muita värejä.
        Onkohan kukaan koskaan kokeillut kasvaisiko clematis eli kärhö yhden kesän parvekkeella ?
        Niitä on aivan ihania ja köynnöksiäkin haluan pari. Mikä olisi rehevä nopeasti kasvava köynnöskukka ? Toinen voisi olla kyllä ihan vaan vihreäkin, joku japaninhumalatyyppinen.
        Partsini on malliltaan sellainen, että siihen mahtuu aika paljon ja paljon laitankin ja nautin
        siellä kasvien seassa.
        Viime keväänä kylvin koristekrassia tiheään yksiin ruukkuihin ja niistä tuli mahtavat.
        Nyt on vähän myöhäistä kylvää, ne alkaa kukkia vasta kesän puolenvälin jälkeen.
        Hyvää yötä ja kukkaisia unia !


    • Anonyymi

      Mieleen tulevat monet iltapäivätanssikumppanit, joille tuo tilaisuus oli viikon kohotapaus; kyse on ikänaisista. Siihen valmistauduttiin huolella , pyyhkäistiin lahonestoainetta kasvoihin ja dödöä kainaloon , pantiin kiharaa hiuksiin. Saatettiin ottaa jopa lähdettäessä pieni konjakkiryyppy, että uskalsi hakea miehiä.

      Miten heillä aika meneekään nyt? Mielenterveys horjuu ja moni sairaus jää vähemmälle hoidolle.

      Kyllä tämä suljettu kausi jättää jälkensä, ja niistä tehdään selkoa myöhemmin.

      • Anonyymi

        Heikoissa kantimissa on elämä, jos tanssien ja konjakkiryypyn varaan on rakentanut.


    • Anonyymi

      Olen tavannut läheisiäni kaupassa ja luonnossa tosin vähintään kolmen metrin päästä.
      Ei ole paljon suljetumpaa kuin ennenkään.
      Olettekohan "sulkeneet" päänne ?
      Käyttäkää niitä mahdollisuuksia kun on.
      Kun ei voi tulla kylään, tavatkaa luonnossa.

    • Anonyymi

      alotuksentekijälle,,

      en ymmärrä miksi sinulla menneet ikävät tapahtumat pyörii mielessä,,,

      niitä kauhu-tarinoita on tapahtunu mullekki,
      ladatulla asella uhattu, ym. kurkusta kuristettu,
      menneisyyden painajaiset vaivaa,
      ihmisen pitää olla hirvittävän r e h e l l i n e n MYÖS itseleen,

      epäilenkin
      alotuksen tekijä ei ole rehellinen i t s e l l e e n

      et ehkä ole ollu ihmissuhteissasi täysin rehellinen,
      sinulla on voinu olla " oma-lehmä " ojassa jota et ole itsellesi myöntäny,

      voit olla ilkeä ihminen,
      sitä on vaikea itseleen myötää,

      mutta kun on täysin rehellinen huomaa vikoja itsessäänkin,
      kukaan ihminen EI koskaan ole täydellinen, ei koskaan,

      tietenkin voi joutua uhrin osaan
      ja varsinki heikompi nainen on usein se uhri,
      mutta naisellakin kiukku kiehuu,
      vihaset ajatuksetkin kun joutuu väärin kohdelluksi,

      ihminen on monimutkainen olento, ei yksiselitteinen koskaan,
      täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan,

      jos haluaa elää hyvää turvallista elämää,
      pitää olla h y v i n rehellinen itselleen ja ympäristöleen muille ihmisille,

      luottamus jumalaan tuo rauhan sielullemme,
      meneisyyden painajaiset ei vaivaa,

      ihminen itse on vajaa vikoja täynnä,
      vain luojamme on täydellinen,

      • Anonyymi

        sori,, korjaus,,,

        jäi " ei " sana pois,, piti olla " menneisyyden painajaiset ei vaivaa "

        me sodan keskelle syntyneet olemme todella joutuneet kokemaan monelaisia kauhuja elämän varrella,

        kaikki kauhut kyllä muistaa,
        tapahtumat pitää vain tiedostaa ,

        itse pyrin tietoisesti kaiken unohtamaan,
        en suostu niitä itsekseni muistelemaan,
        mutta
        voin niistä kyllä keskustella, puhua jos vanhat ajat tulee puheeksi,

        elän t ä y s i l l ä tätä päivää, heh, ( korona-arestissa , heh, )

        menneisyys on menneisyyttä,
        se EI vaivaa ei pyöri mielessä,
        koska menneisyyttä ei voi muuksi muutaa,

        kokonaisuutena olen eläny hyvän täyteläisen rikkaan elämän
        saanu kaiken mitä ikinä osasin elämältä aikoinaan toivoakkaan,

        nyt koronan varjossa,
        kukaan ei tiedä kuka selviää näistä vaikeuksista,
        luoja meitä auttakoon,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sori,, korjaus,,,

        jäi " ei " sana pois,, piti olla " menneisyyden painajaiset ei vaivaa "

        me sodan keskelle syntyneet olemme todella joutuneet kokemaan monelaisia kauhuja elämän varrella,

        kaikki kauhut kyllä muistaa,
        tapahtumat pitää vain tiedostaa ,

        itse pyrin tietoisesti kaiken unohtamaan,
        en suostu niitä itsekseni muistelemaan,
        mutta
        voin niistä kyllä keskustella, puhua jos vanhat ajat tulee puheeksi,

        elän t ä y s i l l ä tätä päivää, heh, ( korona-arestissa , heh, )

        menneisyys on menneisyyttä,
        se EI vaivaa ei pyöri mielessä,
        koska menneisyyttä ei voi muuksi muutaa,

        kokonaisuutena olen eläny hyvän täyteläisen rikkaan elämän
        saanu kaiken mitä ikinä osasin elämältä aikoinaan toivoakkaan,

        nyt koronan varjossa,
        kukaan ei tiedä kuka selviää näistä vaikeuksista,
        luoja meitä auttakoon,

        Eiköhän parasta olisi, jos lähtisit välittömästi koronatestiin, ja ottaisit mukaasi hammasharjan mukeineen sekä vähän vaatteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän parasta olisi, jos lähtisit välittömästi koronatestiin, ja ottaisit mukaasi hammasharjan mukeineen sekä vähän vaatteita.

        jos korona iskee kuolen mieluummin kotiin,

        vanhan ei kannata mennä minnekkää jos tulee hengitysvaikeuksia,

        kuolee kuitenki,


      • Anonyymi

        Aika outoja ajatuksia, anteeksi vain.
        Ettei masentunut olisi rehellinen itselleen ja olisi ilkeä ?
        Mitä perusteita sinulla on kirjoittaa niin ?!
        Hehheh. Taisi mennä hakoteille eikä ollut ainakaan mukavasti kirjoitettu.
        Kaikkea sitä saa lukeakin.

        Miksi ihmeessä alat syyllistää masentunutta ihmistä ?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika outoja ajatuksia, anteeksi vain.
        Ettei masentunut olisi rehellinen itselleen ja olisi ilkeä ?
        Mitä perusteita sinulla on kirjoittaa niin ?!
        Hehheh. Taisi mennä hakoteille eikä ollut ainakaan mukavasti kirjoitettu.
        Kaikkea sitä saa lukeakin.

        Miksi ihmeessä alat syyllistää masentunutta ihmistä ?!

        Mitä syyllistämistä se on, että sanoo mielipiteensä, joka oli vieläpä aivan käypä aiheeseen. Masis on no. väärin ajattelujuttu, koska kuka vain, joka rupeaa rypemään omissa ongelmissaan, tulee vähintäin alakuloiseksi ja murheelliseksi.

        Jos ne tilat eivät lopu säällisessä ajassa, vaan ajattelu jatkaa lehmän hännän suuntaan, niin alavireisyys nousee samaa tahtia ylöspäin. Seuraus on itse aiheutettu ja sitä on paljon liikkeellä. - Nm. Sunnesam


    • Anonyymi

      Alussa tuntui hankalalta, mutta nyt menee hyvin. Päivittäin tulee liikutuksi ulkona tuntikausia, autolla on ajeltu eri puolilla maata.
      Tylsää on, ettei voi mennä kaikkiin kauppaliikkeisiin, sekä ennen kaikkea se, että pitää asua yhdessä puolison kanssa.
      Ehkä tämä vielä muuttuu. Kohtahan tulee kesäkin

      • Anonyymi

        Mikä sinun ongelmasi oikein on ?
        Voit ajella ympäriinsä ja sinulla kotona puoliso, kuinka mukavaa !
        Kaikilla ei ole niin hyvin.
        Sinä et tyydy mihinkään ?


      • Anonyymi

        " ... pitää asua yhdessä puolison kanssa. " Ei varmasti pidä, jos ei tahdo. - Nm. Raukkis


      • Anonyymi

        Ehkä tekisit puolisosi onnelliseksi jos lähtisit läiskimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tekisit puolisosi onnelliseksi jos lähtisit läiskimään.

        Harmi,
        vanhat ihmiset osaa sitten olla tyhmiä,

        ovat vanhoja
        elämä takanapäin
        kuolema vaanii jo nurkantakana
        siitä huolimatta ei osata rakastaa toisiaan,
        kiukutellaan kaikesta,
        vaikka kukaan muu ei ole niin tärkeä ihminen kuin oma vanha puoliso,
        yksikään yli kahdeksankymppinen ei tulisi toimeen ilman omaa vanhaa puolisoaan,
        se on varma ,,

        jotka vielä näin vanhana höpöttää muuta on jo pahoin dementoitunu,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi,
        vanhat ihmiset osaa sitten olla tyhmiä,

        ovat vanhoja
        elämä takanapäin
        kuolema vaanii jo nurkantakana
        siitä huolimatta ei osata rakastaa toisiaan,
        kiukutellaan kaikesta,
        vaikka kukaan muu ei ole niin tärkeä ihminen kuin oma vanha puoliso,
        yksikään yli kahdeksankymppinen ei tulisi toimeen ilman omaa vanhaa puolisoaan,
        se on varma ,,

        jotka vielä näin vanhana höpöttää muuta on jo pahoin dementoitunu,

        Jos vanha ihminen on tyhmä, niin hän on ollut sitä koko ikänsä. - Nm. Rakkaus on ruma sana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi,
        vanhat ihmiset osaa sitten olla tyhmiä,

        ovat vanhoja
        elämä takanapäin
        kuolema vaanii jo nurkantakana
        siitä huolimatta ei osata rakastaa toisiaan,
        kiukutellaan kaikesta,
        vaikka kukaan muu ei ole niin tärkeä ihminen kuin oma vanha puoliso,
        yksikään yli kahdeksankymppinen ei tulisi toimeen ilman omaa vanhaa puolisoaan,
        se on varma ,,

        jotka vielä näin vanhana höpöttää muuta on jo pahoin dementoitunu,

        Moni yli 8-kymppinen joutuu ikävä kyllä tulemaan toimeen ilman omaa vanhaa puolisoaan
        ja monista ei kumpikaan elä 8-kymppisiksi.
        Itsestäänselvyyksiä ei ole.
        Ihminen ei taida arvostaa sitä mitä sillä on
        ennenkuin menettää sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi,
        vanhat ihmiset osaa sitten olla tyhmiä,

        ovat vanhoja
        elämä takanapäin
        kuolema vaanii jo nurkantakana
        siitä huolimatta ei osata rakastaa toisiaan,
        kiukutellaan kaikesta,
        vaikka kukaan muu ei ole niin tärkeä ihminen kuin oma vanha puoliso,
        yksikään yli kahdeksankymppinen ei tulisi toimeen ilman omaa vanhaa puolisoaan,
        se on varma ,,

        jotka vielä näin vanhana höpöttää muuta on jo pahoin dementoitunu,

        Ei muka tulisi toimeen ilman "virallista" puolisoaan!
        No sehän ei pidä paikkaansa.


    • Anonyymi

      Olen paljon kiertänyt maita ja nähnyt maailmaa , mutta Corona-karanteeniä en jaksa oivaltaa :(

      • Anonyymi

        Pelkän tunteen ja valituksen pohjalta kun asioita kokee, ei juuri järkiajattelua löydykään.


      • Anonyymi

        Ei voi mitään jos karanteenia ei tajua.
        Toisille ei tarvitse selittää ja toisille ei kannata.

        Korona-sairaus ja toipuminen, jos henkiin jää,
        voi kestää yhtä kauan kuin karanteeni,
        että ainakin minä arvostan karanteenin paljon korkeammalle
        kuin yhtä pitkän ajan sairaalassa henkitoreissaan makaamisen.

        Karanteenissa on kaikki vapautta verrattuna pitkään sairaalahoitoon,
        pitkään toipumiseen ja verrattuna siihen, että monen viikon tuskallisen sairastamisen päälle
        voi kuitenkin kuolla.


      • Anonyymi

        Mitä se maitten kiertäminen ja maailman näkeminen on siis auttanut? Ei kasvattanut ja viisastanut ainakaan, jos yksinkertainen juttu jää oivaltamatta. - Nm. Kotonakin voi avartua


    • Anonyymi

      Taitaa olla luonnonlaki että heikot sortuu elon tiellä ? Kyllä me täältä aikanaan oli corona tai ei ! Ettekä murehtimalla voi lisätä elämäänne kyynäränkään verta !

    • Anonyymi

      Ei murheelle mitään voi. Ihminen voi vain hieman vaikuttaa ajatteluunsa.

      Sitäpaitsi voi olla hyväkin asia murehtia aikansa. Siten voi päästä siitä yli.
      Kun sitä päässään käsittelee, alitajunta "järjestelee" asioita.

      Tukahdutettu murhe elää ihmisessä loppuun asti.

    • Anonyymi

      Merkitystä on sikäli, ettei pääse jumppaan eikä kuntosalille. Lisäksi ei saa olla lapsenlasten kanssa. Lähipiiri ei salli myöskään kaupoissa käyntiä.
      Pahinta on kuitenkin, ettei ole tansseja. Olisi lavakauden alku parhaimmillssn.

      • Anonyymi

        Pahinta on se, että saisi tartunnan ja kärsisi laitteisiin kytkettynä sairaalassa viikkokausia
        kuollakseen kärsimyksensä jälkeen.

        Parasta on suht'terveenä ja vapaana karanteenissa.


    • Anonyymi

      Seksistä ei ole onneksi varoitettu.

      • Anonyymi

        Muistisairauden yksi oire on ajatella, puhua ja kirjoittaa seksistä lähes koko ajan.


    • Anonyymi

      Rajat auki Perkele !

      • Anonyymi

        Mihin lähtisit vai keitä haluat tänne ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin lähtisit vai keitä haluat tänne ?

        Suomessa kävisin Reissumies-leipää hakemassa :)


    • Anonyymi

      Lohduttavaa kuitenkin on, että sellaisia toimintoja kuin tanssi ja seksi ei ole millään tavalla kielletty. Tosin tuntemattoman kumppanin kanssa pitää olla ohjeiden mukaan varovainen, joskaan sitä ei ole nimenomaisesti kielletty.

      • Anonyymi

        On paikallaan muistuttaa aivan vakavassa mielessä viimeksi mainituistakin seikoista, Joku muistisairas on voinut ne jo unohtaa


    • Anonyymi

      Tanssi ja seksi tanssi ja seksi tanssi ja seksi tanssi ja seksi tanssi ja seksi
      vain kaksi ajatusta on ihmisellä enää päässä
      tai oikeastaan vain yksi: seksi
      tanssihan liittyy suoraan siihen
      se on seksin esivaihe hänellä

      • Anonyymi

        No jotkut vaan jäävät siihen vaiheeseen kuin lähtö ponnahduslaiturille. Useinhan lesket ja eronneetkin palaavat totuttuun alkuun, monet löytävät uuden kumppaninkin niistä lähtökohdista.
        Melkoinen viihdemaailmahan pyörii tuon liikunnan myötä, viihdemusiikin unrlmat, julkkikset ja kesäiset lavatanssit.

        Nettitreffit ja haut, muiden tanssiin hakuvalintojen rinnalla täyttävät onnen odotuksella, muuten ehkä sivuun jääneiden elämää. Kaikkien karkeloivien joukonkin, kuuluu saada kokea onnellisuutta, miten kullekin 🤣 )) ( naurattaa tuo karkeloivat ) sopii omien edellytystensä mukaan.


    • Anonyymi

      Ja parasta olisi, jos tapaisi netistä rakastettavan ihanan miehen Ghanasta joka on tilapäisessä raha pulassa, joten pakkohan sitä on auttaa!!D

      Vaan "hups", sinne meni säästöt ja asuntokin, mutta sulhoa ei vain kuulunut?! Onko enää typerimpiä olemassakaan, kuin tällaiset mummelit?

      • Anonyymi

        Pikkusen naurattaa,,,,,

        jäin leskeksi 72 vuotiaana ,, siis vuosia sitten , avio kesti yli viisikymmentä vuotta, jälkeläisineen,
        ei ole hetkeksikään tullu mielee hankkia uusi puoliso rinnalle,

        aika on kulunu kuin siivillä ihan oman ittensä ympärillä,
        juoksemalla liikunta-harrasusten perässä useamman kerran viikossa,
        ym. soppailu pitkin kaupunkia,

        elämä on ollu ihan täyteläistä ilman uutta rakkaus-tarinaaki,

        on puhe kavereita ollu ihan riittävästi,

        on omia jälkeläisiä, jouita kyllä harvemmin tapaan,
        mutta puheliyhteydet on olleet aktiivista ja ihan riittäviä yhteydenottoja,

        ihmettelen suuresti, kun aina kuvitellaan että leskeksi jääny juoksee heti uuden hakemaan,
        monella kuulemma on ollu jo avion aikana uuden kanssa sutinaa,
        siis valmiiksi jo katsottuna, huh,

        juu EI ole ollu minun luonteelleni luonnollinen piirre,
        oma puoliso oli kaikkeni , koko elämäni,

        nyt olen vanha kohta kuolen jokatapauksessa,
        vaikka vielä juoksen pitkin kaupunkia nyt kylläki vain lenkki poluilla,
        kierrän kaukaa vastaan tulijat koronan vuoksi,

        istuskelen penkillä aurinkoa kattelen ja hengitän raitista ilmaa,
        nautin meri maisemasta ja raikkaasta tuulesta,

        en kaipaa uutta puolisoa, viihdyn yksin jopa nautin joskus yksinolosta,
        mutta jos luoja semmosen yllättäin luokseni tuo
        tietenkin otan vastaan
        mutta se on puhtaasti sattumaa ja varmasti luojan johdatusta,
        sillä itse en paistä tikkuakaan ristiin asian eteen,

        tämä tämmönen loppu- elämäni on täydellistä ,
        luojaa kittän kaikesta hyvästä mitä on elämäni varrella antanut kohdalleni,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkusen naurattaa,,,,,

        jäin leskeksi 72 vuotiaana ,, siis vuosia sitten , avio kesti yli viisikymmentä vuotta, jälkeläisineen,
        ei ole hetkeksikään tullu mielee hankkia uusi puoliso rinnalle,

        aika on kulunu kuin siivillä ihan oman ittensä ympärillä,
        juoksemalla liikunta-harrasusten perässä useamman kerran viikossa,
        ym. soppailu pitkin kaupunkia,

        elämä on ollu ihan täyteläistä ilman uutta rakkaus-tarinaaki,

        on puhe kavereita ollu ihan riittävästi,

        on omia jälkeläisiä, jouita kyllä harvemmin tapaan,
        mutta puheliyhteydet on olleet aktiivista ja ihan riittäviä yhteydenottoja,

        ihmettelen suuresti, kun aina kuvitellaan että leskeksi jääny juoksee heti uuden hakemaan,
        monella kuulemma on ollu jo avion aikana uuden kanssa sutinaa,
        siis valmiiksi jo katsottuna, huh,

        juu EI ole ollu minun luonteelleni luonnollinen piirre,
        oma puoliso oli kaikkeni , koko elämäni,

        nyt olen vanha kohta kuolen jokatapauksessa,
        vaikka vielä juoksen pitkin kaupunkia nyt kylläki vain lenkki poluilla,
        kierrän kaukaa vastaan tulijat koronan vuoksi,

        istuskelen penkillä aurinkoa kattelen ja hengitän raitista ilmaa,
        nautin meri maisemasta ja raikkaasta tuulesta,

        en kaipaa uutta puolisoa, viihdyn yksin jopa nautin joskus yksinolosta,
        mutta jos luoja semmosen yllättäin luokseni tuo
        tietenkin otan vastaan
        mutta se on puhtaasti sattumaa ja varmasti luojan johdatusta,
        sillä itse en paistä tikkuakaan ristiin asian eteen,

        tämä tämmönen loppu- elämäni on täydellistä ,
        luojaa kittän kaikesta hyvästä mitä on elämäni varrella antanut kohdalleni,,

        Samoja ajatuksia on minulla.
        Minä en osaisi kuvitella itseäni miesten perässä juoksemassa,
        en tällä iällä lavatansseihin enkä mihinkään tansseihin lähtisi,
        vaikka olen ihan vapaamielinen ihminen, kaikki saavat tanssia sydämensä kyllyydestä
        jos siltä tuntuu.
        Harrastelen sitä sun tätä, enimmäkseen olen yksin kotona,
        joskus on vieraita, niitäkin harvoin.
        En tunne mitenkään uhrautuvani. Viihdyn näin.
        En osaa - onneksi - kaivata sen kummempaa - tämän ikäisten romanssit sananakin
        alkaa minua hymyilyttää, tajuaakohan kaikki 80 ihmiset ikänsä ?
        mutta onnea kaikille romansseja etsiville !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoja ajatuksia on minulla.
        Minä en osaisi kuvitella itseäni miesten perässä juoksemassa,
        en tällä iällä lavatansseihin enkä mihinkään tansseihin lähtisi,
        vaikka olen ihan vapaamielinen ihminen, kaikki saavat tanssia sydämensä kyllyydestä
        jos siltä tuntuu.
        Harrastelen sitä sun tätä, enimmäkseen olen yksin kotona,
        joskus on vieraita, niitäkin harvoin.
        En tunne mitenkään uhrautuvani. Viihdyn näin.
        En osaa - onneksi - kaivata sen kummempaa - tämän ikäisten romanssit sananakin
        alkaa minua hymyilyttää, tajuaakohan kaikki 80 ihmiset ikänsä ?
        mutta onnea kaikille romansseja etsiville !

        Kyllä päälle kahdeksankymppisissä, sekä miehissä että naisissa on romanssia etsiviä. Ymmärtää kyllä, että se tekee täällä jonkun äreäksi ja kateelliseksi.
        Pitää sitten ressukan purkaa mieltänsä. Sääliksi käy..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä päälle kahdeksankymppisissä, sekä miehissä että naisissa on romanssia etsiviä. Ymmärtää kyllä, että se tekee täällä jonkun äreäksi ja kateelliseksi.
        Pitää sitten ressukan purkaa mieltänsä. Sääliksi käy..

        Kaikki eivät pura mieltään äreyden tai kateuden takia, vaan purkaakseen ajatustaan, joka ei ole samanlainen kuin niillä, jotka vielä haikailevat rakkauksien ja romanssien perään.

        Kaikki eivät haikaile ja ovat haikailemattomaan elämäänsä yhtä tyytyväisiä kuin haikailijatkin. Mikä tässä on epäselvää, jos ikää on jo 80 ? - Nm. Omavalintainen onni


    • Anonyymi

      En näe ollenkaan kateellisina niitä, joilla on toisenlainen ajattelumaailma.
      Mitä kadehtimista voisi olla epätoivoisissa vanhuksissa, yli 8-kymppisissä,
      jotka epätoivolla etsii romanssia ?
      Romanssi on teinityttöjen juttuja.

      • Anonyymi

        Minä olen eristäytyneenä,muistoissani elän. Hiljennyn ja rukoilen.


      • Anonyymi

        Olet oikeasaa,
        vnhusten sekoilu vaikuttaa oudolta,

        tietenkin jos on ystävä,
        seuralainen vaikka teatteri-reissulla,
        ja käyttäydytään asiallisesti,
        korrektisti, normaalisti,

        harvemmin tommosia pariskuntia näkee,

        mutta,,
        meikä sattumalat kohtasi tommosen pariskunnan aikoinaan kanariansarilla lomareissulla,
        olin oman puolisoni kanssa reissussa,
        usein vietimme 2-3 viikon lomia puolisoni kanssa aurinkorannoilla,
        eräällä reissullamme eräs vanhempi pariskunta hakeutui seuraamme,
        ystävystyi meidän kanssa,
        rouva kertoi heidän tarinansa kahdenkesken kuten nainen nais- ystävälleen .
        kertoi rehellisesti, emme ole aviopari, olemme ystäviä keskenään,
        sano olleensa jo pitemmänaikaa ystviä keskenään,
        miehellä oli puoliso suomessa,
        nainen oli leski, ja miehen ystävä,

        luulin heitä oikeeksi avio-pariksi kun en vielä tuntenu heitä,
        he vaiktti ihan oikealta vanhemmalta pariskunnalta,
        yllätyin kun nainen kertoi tarinansa, ettei ollut miehen vaimo,
        he olivat meitä vanhempia, fiksunnäköinen pariskunta,
        selkeästi yli seitenkymppisiä, mies näytti hiukan vanhemmalta kuin nainen,
        nainenkin oli selkeästi yli seitenkymmpinen
        mutta siisti, hyvän näköinen, olisi luullut miehen rouvaksi,
        ulkopäin niin sopuisan näköinen pariskunta,
        vanhemmaksi naiseksi siisti hyvin huoliteltu hyvän näkönen,

        eipä olisi tienny ellei rouva olisi kertonu tarinaansa,
        olikin susi-pariskunta
        kaikenhuipuksi miehellä vaimo suomessa odottamassa,

        onkohan tommosia pariskuntia paljonkin suomessa
        mies naimisissa ja seurustelee toisen naisen kanssa,
        nooh se on heidän asiansa,,,
        häpeänsä,, jos on häpeä,,

        ainaki voi olla ,, ehkä onkin avioliitossa jotain salattua,,,


    • Anonyymi

      Jotenkin tajuaisi jos joku löytäisi jonkun nuoruudenrakkautensa uudestaan
      ja ystävystyisi,
      mutta se että helmat heiluen äijiä jahdataan haudan partaalla
      ei oikein mene "jakeluun",
      vaan omapa on jokaisen elämä
      eikä toista tule.

      • Anonyymi

        mielestäni vanhan sekoilu on jonkinasteista dementtiaa,

        sairaudellehan ei voida juurikaan mitään demenntia pahenee ijän karttuessa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mielestäni vanhan sekoilu on jonkinasteista dementtiaa,

        sairaudellehan ei voida juurikaan mitään demenntia pahenee ijän karttuessa,

        Sitähän se juuri on. Läheiseni kanssa kun olin geriatrilla kauan sitten,
        geriatri kertoi monenlaisista oireista ja piirteistä
        joita iän ja "alzhemeireitten" mukana tulee
        mm. ylikorostunut seksuaalisuus,
        josta aiheesta asianomainen voi puhuakin koko ajan
        ja joittenkin iäkkäitten jutut voi mennä rivoksi ja voi alkaa itseään paljastelemaan.
        On aika yleistä, kun ihminen ei oikein ymmärrä ikäänsäkään enää,
        että se alkaa elää kuin paljon nuorempana,
        ajatukset ja jutut voi olla seksuaalisuudessa ja romansseissa lähes koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän se juuri on. Läheiseni kanssa kun olin geriatrilla kauan sitten,
        geriatri kertoi monenlaisista oireista ja piirteistä
        joita iän ja "alzhemeireitten" mukana tulee
        mm. ylikorostunut seksuaalisuus,
        josta aiheesta asianomainen voi puhuakin koko ajan
        ja joittenkin iäkkäitten jutut voi mennä rivoksi ja voi alkaa itseään paljastelemaan.
        On aika yleistä, kun ihminen ei oikein ymmärrä ikäänsäkään enää,
        että se alkaa elää kuin paljon nuorempana,
        ajatukset ja jutut voi olla seksuaalisuudessa ja romansseissa lähes koko ajan.

        "On aika yleistä, kun ihminen ei oikein ymmärrä ikäänsäkään enää, että se alkaa elää kuin paljon nuorempana, ajatukset ja jutut voi olla seksuaalisuudessa ja romansseissa lähes koko ajan."

        Kyllä se ikänsä ymmärtää. Se haluaa vain välttää niitä ilmiöitä, joita ikä tuo yleensä tullessaan, ja käyttää hyväkseen vielä edessä olevia mahdollisuuksia. Eivät siihen kaikki pysty. Sen näkee tässäkin ketjussa eräiden höperöiden jutustelusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän se juuri on. Läheiseni kanssa kun olin geriatrilla kauan sitten,
        geriatri kertoi monenlaisista oireista ja piirteistä
        joita iän ja "alzhemeireitten" mukana tulee
        mm. ylikorostunut seksuaalisuus,
        josta aiheesta asianomainen voi puhuakin koko ajan
        ja joittenkin iäkkäitten jutut voi mennä rivoksi ja voi alkaa itseään paljastelemaan.
        On aika yleistä, kun ihminen ei oikein ymmärrä ikäänsäkään enää,
        että se alkaa elää kuin paljon nuorempana,
        ajatukset ja jutut voi olla seksuaalisuudessa ja romansseissa lähes koko ajan.

        Erittäin totta,
        alzhaimerin yksi tyypillisistä oireista on yliseksuaalisuus,
        on kokemusta asiasta ,
        puolisoni kuoli alzhainer in tuhotessa hänen aivotoimintansa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin totta,
        alzhaimerin yksi tyypillisistä oireista on yliseksuaalisuus,
        on kokemusta asiasta ,
        puolisoni kuoli alzhainer in tuhotessa hänen aivotoimintansa,

        Erikoiset "oireet" kuten se, että seksuaalisuus on usein päällimmäisenä,
        johtuvat siitä kun aivotoiminnan rapautuessa itsekontrolli ei toimi enää
        eikä itsekritiikkikään. Ihmisparka ei sille voi mitään. Se vaatii paljon ymmärrystä
        läheisiltä.


    • Anonyymi

      Kuolemanpelko ajaa leikkimään nuoruutta.

      • Anonyymi

        Se on muuten ihan pilun hyvä juttu, että ikäihmiset(kin) ottavat vielä itsestään irti elämää. Ennen kuin se kuolema tulee ja siitä huolimatta, että ahdasmieliset pitävät sitä pahana. Kuten kaikkea muutakin mahdollista ja mahdotonta. - Nm. Ei vuosia elämään, vaan elämää vuosiin


    • Anonyymi

      Toimintarajoitukset iskevät pahiten meneviin ikäihmisiin, joita edellä on kuvailtu.
      Eihän tämä nurkkia tuijottavia höperöitä paljoakaan rasita.

    • Anonyymi

      Missä päin Suomea on lavatansseja,
      joissa yli kahdeksankymppisetkin käyvät ?
      Kun tanssilavoja on yleensäkin niin vähän.

      Kertokaa ystävällisesti, jos olisi lähellä, lähtisin musiikkia kuuntelemaan.

      • Anonyymi

        Täälläpäin, naapurikaupungissa järjestetään Kristallitansseja, jotka kesäksi siirtyvät naapurikunnan puolelle vanhalle mutterilavalle. Sitä en tiedä, toimiiko juttu enää tai miten näin korona-aikana. - Nm. Sulla on hyvä idea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälläpäin, naapurikaupungissa järjestetään Kristallitansseja, jotka kesäksi siirtyvät naapurikunnan puolelle vanhalle mutterilavalle. Sitä en tiedä, toimiiko juttu enää tai miten näin korona-aikana. - Nm. Sulla on hyvä idea

        Kyse on kai torstain tansseista Järjestötalossa kohdassa
        WGS84 N60°38'30.1" E24°51'50.3" . Niitä ei tosiaan ole ollut koronan johdosta.

        Asiasta tietämättömille on paikallaan todeta, että mutterilava ei ole jokin määrätty lava, vaan kahdeksankulmainen ylhäältä katsottuna mutterin muotoinen tanssilava.

        Voi käydä niinkin, että vielä syksyllä saadaan järjestää tansseja, jos kokoontumisten enimmäishenkilömäärä nostetaan 500:aan. Sitä vastoin meidän ikäluokallamme säilyy vielä silloinkin nykyinen suositus välttää tapaamisia muiden kanssa. Niinpä meitä ei tanssilupa koske. Näin meitä ikäihmisiä sorretaan.

        Lainattakoon vielä vanhuuden ilmiöiden "asiantuntijaa", Anonyymi eilen 21:43: " "

        "Erikoiset oireet kuten se, että seksuaalisuus on usein päällimmäisenä,
        johtuvat siitä kun aivotoiminnan rapautuessa itsekontrolli ei toimi enää
        eikä itsekritiikkikään. Ihmisparka ei sille voi mitään. Se vaatii paljon ymmärrystä
        läheisiltä."

        Aivotoiminnan rapautuessa me ihmisparat täällä siis kirjoittelemme ilman itsekontrollia ja itsekritiikkiä!!! On täällä meitä moneksi!
        Yritetään ymmärtää kuitenkin.

        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on kai torstain tansseista Järjestötalossa kohdassa
        WGS84 N60°38'30.1" E24°51'50.3" . Niitä ei tosiaan ole ollut koronan johdosta.

        Asiasta tietämättömille on paikallaan todeta, että mutterilava ei ole jokin määrätty lava, vaan kahdeksankulmainen ylhäältä katsottuna mutterin muotoinen tanssilava.

        Voi käydä niinkin, että vielä syksyllä saadaan järjestää tansseja, jos kokoontumisten enimmäishenkilömäärä nostetaan 500:aan. Sitä vastoin meidän ikäluokallamme säilyy vielä silloinkin nykyinen suositus välttää tapaamisia muiden kanssa. Niinpä meitä ei tanssilupa koske. Näin meitä ikäihmisiä sorretaan.

        Lainattakoon vielä vanhuuden ilmiöiden "asiantuntijaa", Anonyymi eilen 21:43: " "

        "Erikoiset oireet kuten se, että seksuaalisuus on usein päällimmäisenä,
        johtuvat siitä kun aivotoiminnan rapautuessa itsekontrolli ei toimi enää
        eikä itsekritiikkikään. Ihmisparka ei sille voi mitään. Se vaatii paljon ymmärrystä
        läheisiltä."

        Aivotoiminnan rapautuessa me ihmisparat täällä siis kirjoittelemme ilman itsekontrollia ja itsekritiikkiä!!! On täällä meitä moneksi!
        Yritetään ymmärtää kuitenkin.

        .

        Olipa taas hyvin "ymmärretty" !
        Kyllä jotain rajoittuneisuutta on ano 09:41 kirjoittajallakin,
        kun keksi yleistää kommentin kaikkia koskevaksi
        jota se ei ole,
        sen luulisi tajuavan yksinkertaisemmankin ihmisen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on kai torstain tansseista Järjestötalossa kohdassa
        WGS84 N60°38'30.1" E24°51'50.3" . Niitä ei tosiaan ole ollut koronan johdosta.

        Asiasta tietämättömille on paikallaan todeta, että mutterilava ei ole jokin määrätty lava, vaan kahdeksankulmainen ylhäältä katsottuna mutterin muotoinen tanssilava.

        Voi käydä niinkin, että vielä syksyllä saadaan järjestää tansseja, jos kokoontumisten enimmäishenkilömäärä nostetaan 500:aan. Sitä vastoin meidän ikäluokallamme säilyy vielä silloinkin nykyinen suositus välttää tapaamisia muiden kanssa. Niinpä meitä ei tanssilupa koske. Näin meitä ikäihmisiä sorretaan.

        Lainattakoon vielä vanhuuden ilmiöiden "asiantuntijaa", Anonyymi eilen 21:43: " "

        "Erikoiset oireet kuten se, että seksuaalisuus on usein päällimmäisenä,
        johtuvat siitä kun aivotoiminnan rapautuessa itsekontrolli ei toimi enää
        eikä itsekritiikkikään. Ihmisparka ei sille voi mitään. Se vaatii paljon ymmärrystä
        läheisiltä."

        Aivotoiminnan rapautuessa me ihmisparat täällä siis kirjoittelemme ilman itsekontrollia ja itsekritiikkiä!!! On täällä meitä moneksi!
        Yritetään ymmärtää kuitenkin.

        .

        Koska Kristallitanssit ovat siirtyneet pois Hyvinkää-salista? Tiedän, mitä mutterilava tarkoittaa ja käytin nimitystä siksi, että en tahtonut mainita sen lavan nimeä. - Nm. Tietoinen toisenlaisista syistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa taas hyvin "ymmärretty" !
        Kyllä jotain rajoittuneisuutta on ano 09:41 kirjoittajallakin,
        kun keksi yleistää kommentin kaikkia koskevaksi
        jota se ei ole,
        sen luulisi tajuavan yksinkertaisemmankin ihmisen !

        "Kyllä jotain rajoittuneisuutta on ano 09:41 kirjoittajallakin,
        kun keksi yleistää kommentin kaikkia koskevaksi
        jota se ei ole,
        sen luulisi tajuavan yksinkertaisemmankin ihmisen !"

        Kuka on kirjoittanut, että se kommentti koskee "kaikkia"?
        Kuka on kirjoittanut, että se ei koske "kaikkia".

        Ei kukaan. ...sen luulisi tajuavan yksinkertaisemmankin ihmisen !


    • Anonyymi

      Koskahan kirjoitetaan loppulasku näistä liikkumisrajoituksista?
      Lehdissä kerrotaan että esimerkiksi itsemurhien määrä on lisääntynyt 15 % aikaisempien vuosien vastaaviin kausiin verrattuna. Kuinkahan paljon ihmisten terveys on heikentynyt?

      • Anonyymi

        Ja kuinka paljon se heikentyisi ilman rajoituksia ?
        Joillakin kokonaan, kun heittäisi veivinsä koronaan.
        Älkää jaksako marista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuinka paljon se heikentyisi ilman rajoituksia ?
        Joillakin kokonaan, kun heittäisi veivinsä koronaan.
        Älkää jaksako marista.

        Meikäläisen elämään eivät ikäihmisten olemiselle ja elämiselle asetetut rajoitukset ole tuoneet olennaisia muutoksia.
        Matkustellut olen, ostoksia olen tehnyt eri liikkeissä.
        Paljon käsitellyssä intiimielämässäkään ei ole tapahtunut uudenlaista käytäntöä.

        Tylsää kyllä on, mutta niinhän se tuppaa olemaan muutenkin. Mm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meikäläisen elämään eivät ikäihmisten olemiselle ja elämiselle asetetut rajoitukset ole tuoneet olennaisia muutoksia.
        Matkustellut olen, ostoksia olen tehnyt eri liikkeissä.
        Paljon käsitellyssä intiimielämässäkään ei ole tapahtunut uudenlaista käytäntöä.

        Tylsää kyllä on, mutta niinhän se tuppaa olemaan muutenkin. Mm

        Kyllä mulle tuli valtava muutos elämään,,,,

        RAY:n pelikoneet suljettiin,

        pelihevetin hurma loppui kuin seinään,
        valtavan suuri KIITOS PÄÄTTÄJILLE,

        vihdoinkin pääsi IRTI peli-helvetin raha-nielusta,
        se vei kaiken,
        loppu-kuussa ei ruokaa tahtunut enään kaapista löytyä,
        vaatteitakaan eikä muita tarpeelisia hyödykkeitä ei ole ostanu enään kymmeen vuoteen
        kun RAY:pelikoneet vei vaate-rahatkin kitaansa,
        jumakauta, ray:n osakkeenomistaja miljonäärien taskuun

        peliriippuvaisena VAADIN kaikki RAY:n koneet poistettaisiin kaikista kaupoista,

        vain erilliset peliluolat erillisiin rakennuksiin sallittaisiin,

        karensista OLI valtava tervehdyttävä hyöty peliriippuvaisille,
        SUUR-kiitos
        HALLITUKSELLE, vuonna 2020,,,
        tervehdyttävää hyötyäki oli hallituksen toimissa,


        HUOMATAA KAUPPIAAT,
        kaupoissa esm vaatteeitten myynti lisääntyy
        kun ihmisille jää rahaa muuhunkin käyttöön kuin RIKKAITTEN RIKASTUTTAMISEEN pelikoneitten kautta,
        sillä pelikoneitten osakeenomistajat on se ryhmä joka eniten hyötyy rikastuu
        köyhien peliriippuvaisten kustannuksella,

        RAY:n osakkeenomistajat on suur-MILJARDÖÖREJÄ JO
        älkää hyvät ihmiset enään tehkö tyhmyyksiä,

        hoitakaa itseänne ja ostakaa hyödykkeitä itsellenne
        niillä rahoilla jotka olette pelihimossanne ilmaiseksi mitään astinetta saamatta olette antaneet / syöttäneet rahanne miljonäärien rikastuttamiseen,

        HUOMATKAA, kaupatkin hyötyy koneitten tuotosta, jossain määrin,
        myös jonkinverran yhteiskunta,
        eniten RAY:n osakkeen omistajat,

        MUTTA siis EI YHTÄ SUURESSA MÄÄRIN kuin RAY:n osakeen omistaja miljonnäärit,

        KONEET LOPULLISESTI POIS KAIKISTA KAUPOISTA !
        IHAN KAIKISTA KAUPOISTA POITETTAVA RAY:n pelikoneet,,

        TULIKO PÄÄTTÄJILLE SELVÄKSI ?

        terveisin NYT ILOINEN ENTINEN PELIRIIPPUVAINEN,

        ÄLKÄÄ ENÄÄN TUOKO HAITTAA KÖYHIEN PELIRIIPPUVAISTEN TÄMÄÄN,

        ---
        raamatun sana

        se joka yhdenkin ihmisen houkuttelee pahaan , peliriippuvaiseksi,
        ripustettakoon myllynkivi kaulaa ja upotettakoon mereen,
        tämä on jumalan sana,,,


    • Anonyymi

      Todellakin
      peliriippuvuus on aiheuttanu liian monelle masennusta,

      nyt karensissat on ollu valtava hyöty ja apu päästä vihdoinkin irti peliriippuvvudesta,

      toivoisin tämmöstä karenssia jatkuvanki piiiiiitkääääään,

      koneet pois kaikista kaupoista,

      rahaa jäisi vihdoinkin normaaliin kulutukseen,


      karenssi on ollut erittäin tervehdyttävä vaikutus peliriippuvaisille,

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe