Sulhanen lappikselle

wilma

Hei!

Täällä 016-alueella kaipailis 2,5v musta lappisnarttu poikakaveria pentujen tekoon. Olen erittäin hyvä luontoinen ja lapsirakas. Minulla ei ole papereita, mutta emälläni ja isälläni on. Olen terve, lonkat on kuvattu ja silmät OK!

Tällä hetkellä elelen tyytyväistä perhe-elämää, mutta pentuja kaipailisin jokaisen juoksun jälkeen. Toivottavasti joku potentiaalinen ja mukava herrasmiesuros lukisi tämän ja vastaisi minulle!!

35

2766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tahallaan

      Vai että paperittomalla koiralla haluaisit joka juoksujen jälkeen pentuja tehdä, nuorikin vielä... Hinnaksi muista sitten laittaa se vähintään 400€. Mun tutuilla olisi yksi, musta kanssa. Sekään ei ole papereissa, mutta sen isä on puoliksi vain labbari, ei siitä oikeestaan huomaa, sen saisi varmaan halvalla, jäisi sulle isommat voitot... Ne tutut ei kyllä suostu tehtailuun, mutta voisinhan mä lainata "lenkille" niiden koiraa, jostain syystä ne pitää tälläistä vähän hirveenä, säälistä omankin koiransa otti...

    • nouttaja

      On hauskaa, että koirasi vanhemmat ovat puhtaita, mutta heidän tyttönsä on sekarotuinen (siis rekisteröimätön)? Miten on mahdollista?

      Vaihtoehtohan on, että emä tai isä, ei ole rotumääräyksiä täyttävä, liian sairas kenties? Vai ovatko liian läheistä sukua toisilleen, sisaruksia? Näissä tapauksissa voinet odottaa isolla riskillä jälkeläisellekin jotain vika, joko päähän tai fyysisesti. Mutta älä hätäile, niin ei välttämättä ole, on tietysti todennäköisempi vaihtoehto...

      Eli sinulle on lie valehdeltu, että vanhemmat ovat rekisterissä. Ajatellaanpas, miksi "oikeat kasvattajat", joiden koirilla on paperit tekevätkään niitä paperittomia pentuja...? Aivan, vahingossa (narttu on tullut vilpittömästi vahingossa tiineksi vaikka peräkkäisistä juoksuista tai liian läheisestä sukulaisestaan)! Onko koirasi tälläinen vahinko koira? No, se selviää kun miettii, että kunnon kasvattaja tuppaa yleensä olemaan kennelliiton ja rotuyhdistyksen jäsen. Ja kun näin on, noudattaa hän kennelliiton suositusta, eli sekarotuisen hinta on maksimissaan 100€. Oletko maksanut koirastasi yli sata euroa? Aivan niin minäkin uskon, että sinulle on valehdeltu, vanhemmat eivät ole oikeasti rekisteröityjä...

      Ole kiltti; älä yritä syöttää tätä valhetta eteenpäin. Labratorin noutajia on varsin oivia, lapsirakkaita ja hyvä luontoisia niissä rekisteröidyissäkin. Miksi siis koetat jatkaa eteenpäin tälläistä linjaa joka ei ole rekisteröity, sillä pennutkaan ei tule rekisteriin pääsemään. Rahaa! tiedän paperittomilla pennuilla saa sitä, mutta eikö olisi kiva toivoa, että elämän muut arvot olisivat korkeammat kuin se. Nartun vauvakuumeet menevät ohi steriloinnillakin. Haluammehan kuitenkin kantaa huolta rodun tulevaisuudesta ja ennekaikkea koirien terveydestä?

      • Wilma

        Kyllä on ihmisillä aikaa kirjoittaa PASKAA asioista, joista ei edes tiedä!

        Meidän koiralla ei ole papereita, koska siitä ei ole aiottukaan tehdä mitään näyttely yms. koiraa. Emän ja isän paperit olen nähnyt itse omin silmin ja emällä ei ole tettämällä teetetty pentuja, siitä olen varma, koska satun tietämään, että edelliset pennut olivat 2v takaa. Koiraamme ei ole otettu miltää "kasvattajalta", vaan se on ihan maatalosta. Puhukaa, mitä puhutte, mutta koira on terve ja erittäin kaunis.

        Kirjoituksenne taitaa olla pelkkää kateellisten panettelua, joten jos teillä ei oikeasti ole asiaa, niin älkää edes viitsikö vaivautua kirjoittamaan!


      • tuupero
        Wilma kirjoitti:

        Kyllä on ihmisillä aikaa kirjoittaa PASKAA asioista, joista ei edes tiedä!

        Meidän koiralla ei ole papereita, koska siitä ei ole aiottukaan tehdä mitään näyttely yms. koiraa. Emän ja isän paperit olen nähnyt itse omin silmin ja emällä ei ole tettämällä teetetty pentuja, siitä olen varma, koska satun tietämään, että edelliset pennut olivat 2v takaa. Koiraamme ei ole otettu miltää "kasvattajalta", vaan se on ihan maatalosta. Puhukaa, mitä puhutte, mutta koira on terve ja erittäin kaunis.

        Kirjoituksenne taitaa olla pelkkää kateellisten panettelua, joten jos teillä ei oikeasti ole asiaa, niin älkää edes viitsikö vaivautua kirjoittamaan!

        Oikeesti jos koirasi on hyvä ja hieno ja melkein jalosukuinen, niin miksi ihmeessä aiot pilata koirasi teettämällä sillä pentuja jokaisen juoksun yhteydessä??? Tiedät toivottavasti, että se ei ole nautittavaa koiran elämää ja tosi julmaa!


      • Tiitu ja Missukka
        tuupero kirjoitti:

        Oikeesti jos koirasi on hyvä ja hieno ja melkein jalosukuinen, niin miksi ihmeessä aiot pilata koirasi teettämällä sillä pentuja jokaisen juoksun yhteydessä??? Tiedät toivottavasti, että se ei ole nautittavaa koiran elämää ja tosi julmaa!

        Hei Wilma!

        Kaikki eivät näköjään ole tajunneet että tarkoituksena ei ole ollutkaan tehdä pentuja joka juoksun jälkeen - kertakin riittäisi!!! Sattuu vaan olemaan niin että aina juoksun jälkeen tämä pentukuume iskee, johtuu varmaan ihan hormooneista, kas kun eivät asiantuntijat ole tätä huomanneet... Kyllä koiranomistajilla näköjään raha ratkaisee kun kaikki heti euron kuvat silmissään laskevat kateellisina tienestejä.

        Mitä tulee näiden "jalosukuisten" koirien omistajiin, niin laukottakaa te vain sikahintaisia koirianne näyttelyissä ja laittakaa koiralle kunnon kampaus muotovaahdolla! Sehän se on koiralle ominaista käytöstä! Asiaa sen paremmin tuntematta nämä rotujen määräykset ovat ihan naurettavia, esim. jonkun hampaan puuttuminen joka ei koiran elämää hetkauta suuntaan tai toiseen aiheuttaa sen että koira ei ole täydellinen rotunsa edustaja. Haloo!


      • tuupero
        Tiitu ja Missukka kirjoitti:

        Hei Wilma!

        Kaikki eivät näköjään ole tajunneet että tarkoituksena ei ole ollutkaan tehdä pentuja joka juoksun jälkeen - kertakin riittäisi!!! Sattuu vaan olemaan niin että aina juoksun jälkeen tämä pentukuume iskee, johtuu varmaan ihan hormooneista, kas kun eivät asiantuntijat ole tätä huomanneet... Kyllä koiranomistajilla näköjään raha ratkaisee kun kaikki heti euron kuvat silmissään laskevat kateellisina tienestejä.

        Mitä tulee näiden "jalosukuisten" koirien omistajiin, niin laukottakaa te vain sikahintaisia koirianne näyttelyissä ja laittakaa koiralle kunnon kampaus muotovaahdolla! Sehän se on koiralle ominaista käytöstä! Asiaa sen paremmin tuntematta nämä rotujen määräykset ovat ihan naurettavia, esim. jonkun hampaan puuttuminen joka ei koiran elämää hetkauta suuntaan tai toiseen aiheuttaa sen että koira ei ole täydellinen rotunsa edustaja. Haloo!

        Wilma kyllä kirjoittaa, että pentuja kaivataan joka juoksujen jälkeen. Aivan sama onko koira paperillinen vai ei, se on joka tapauksessa äärettömän julmaa... Toivottavasti ei siis tarkoita sitä mitä kirjoittaa...

        Jos koiralta puuttuu hammas, tai kives ei ole laskeutunut, tai on vaikka värivirhe, se ei estä mitenkään sen koiran rekisteröintiä. Toinen asia kannattaako sillä sitten pentuja tehdä.


      • Tiitu ja Missukka
        tuupero kirjoitti:

        Wilma kyllä kirjoittaa, että pentuja kaivataan joka juoksujen jälkeen. Aivan sama onko koira paperillinen vai ei, se on joka tapauksessa äärettömän julmaa... Toivottavasti ei siis tarkoita sitä mitä kirjoittaa...

        Jos koiralta puuttuu hammas, tai kives ei ole laskeutunut, tai on vaikka värivirhe, se ei estä mitenkään sen koiran rekisteröintiä. Toinen asia kannattaako sillä sitten pentuja tehdä.

        Aattelin itse että varmaankin kyse on siitä, että Wilmalle iskee juoksun jälkeen pakottava tarve hoivata esim. vinkuvia leluja tai vaikka vanhaa sukkaa, elikkä siis valeraskaus! Ehkäpä suunnitelmissa on teettää pennut ja sitten sterilointi. Ehkäpä Wilma on kyllästynyt jatkuviin hormoonihoitoihin, ja eipä se haiseva saapassukka oikein pentua korvaa?!? Kuulostaako järkevämmältä kuin tuo pentutehtailu?


      • tuupero
        Tiitu ja Missukka kirjoitti:

        Aattelin itse että varmaankin kyse on siitä, että Wilmalle iskee juoksun jälkeen pakottava tarve hoivata esim. vinkuvia leluja tai vaikka vanhaa sukkaa, elikkä siis valeraskaus! Ehkäpä suunnitelmissa on teettää pennut ja sitten sterilointi. Ehkäpä Wilma on kyllästynyt jatkuviin hormoonihoitoihin, ja eipä se haiseva saapassukka oikein pentua korvaa?!? Kuulostaako järkevämmältä kuin tuo pentutehtailu?

        Kuulostaa huomattavasti paremmalle, kuin mitä oli tuo alkuperäisen viestin sanoma, että pentuja kaipaillaan joka juoksujen jälkeen, isää vain puuttuu... Niin näemmä sitä voi tulkita toisellakin tavalla, nyt ymmärrän mitä ehkä ajettin takaa. (Muista kommenteista päätellen en ole ainut asian toisin ymmärtänyt...) Anteeksi!


      • Antsu
        Wilma kirjoitti:

        Kyllä on ihmisillä aikaa kirjoittaa PASKAA asioista, joista ei edes tiedä!

        Meidän koiralla ei ole papereita, koska siitä ei ole aiottukaan tehdä mitään näyttely yms. koiraa. Emän ja isän paperit olen nähnyt itse omin silmin ja emällä ei ole tettämällä teetetty pentuja, siitä olen varma, koska satun tietämään, että edelliset pennut olivat 2v takaa. Koiraamme ei ole otettu miltää "kasvattajalta", vaan se on ihan maatalosta. Puhukaa, mitä puhutte, mutta koira on terve ja erittäin kaunis.

        Kirjoituksenne taitaa olla pelkkää kateellisten panettelua, joten jos teillä ei oikeasti ole asiaa, niin älkää edes viitsikö vaivautua kirjoittamaan!

        Mistä tiedät että koirasi on terve? onko sitä tutkittu? Lonkat, kyynärät, silmät?

        Koirasi vanhemmilla on voinut olla pentujen rekisteröimisen estävä lonkkavika tai silmäsairaus, tiedätkö niistä?

        Taipumus valeraskauksiin on myös perinnöllinen ongelma.


      • issu56
        Tiitu ja Missukka kirjoitti:

        Hei Wilma!

        Kaikki eivät näköjään ole tajunneet että tarkoituksena ei ole ollutkaan tehdä pentuja joka juoksun jälkeen - kertakin riittäisi!!! Sattuu vaan olemaan niin että aina juoksun jälkeen tämä pentukuume iskee, johtuu varmaan ihan hormooneista, kas kun eivät asiantuntijat ole tätä huomanneet... Kyllä koiranomistajilla näköjään raha ratkaisee kun kaikki heti euron kuvat silmissään laskevat kateellisina tienestejä.

        Mitä tulee näiden "jalosukuisten" koirien omistajiin, niin laukottakaa te vain sikahintaisia koirianne näyttelyissä ja laittakaa koiralle kunnon kampaus muotovaahdolla! Sehän se on koiralle ominaista käytöstä! Asiaa sen paremmin tuntematta nämä rotujen määräykset ovat ihan naurettavia, esim. jonkun hampaan puuttuminen joka ei koiran elämää hetkauta suuntaan tai toiseen aiheuttaa sen että koira ei ole täydellinen rotunsa edustaja. Haloo!

        minkälaisen kampauksen voi saada aikaiseksi labukalle!?


    • kultsu

      No jopas nyt! Jos koirasi emällä ja isällä on "paperit" niin on aika ihmeellistä, että niiden jälkeläistä ei ole rekisteröity! Vaikuttaa siltä, että vanhempien terveydessä on jotain pentujen rekisteröinnin estävää / niillä kummallakaan ei ole esittää minkäänlaisia lonkka-, kyynär- ja silmälausuntoja. Jos näitä tutkimuksia ei ole tehty ja vaikka oma koirasi on "terve" niin se saattaa olla kuitenkin esimerkiksi kantaja!

      Toisekseen, koiran pennutus EI ole keino estää valeraskauksia! Ne voivat tulla kahta pahempina pentujen jälkeen. Vai onko suunnitteilla pennuttaa narttu 6-7 kuukauden välein?

      Sekarotuisia koiria, paperittomia koiria, vahinkopentueita on aivan riittämiin ilman, että joku vielä ehdoin tahdoin niitä tekee!

      • ricksu

        Tämä sulhasen etsintä-ilmoitus oli näemmä taas laitettu ihan kiusaksi.
        Kyllä labbiksia on niin paljon,että jos tollaseen haluaa lähteä niin varmaan astuja löytyy.Ei sitä täällä tarvii huhuilla!!!


      • Wilma
        ricksu kirjoitti:

        Tämä sulhasen etsintä-ilmoitus oli näemmä taas laitettu ihan kiusaksi.
        Kyllä labbiksia on niin paljon,että jos tollaseen haluaa lähteä niin varmaan astuja löytyy.Ei sitä täällä tarvii huhuilla!!!

        Niin, kyllä Tiitu ja Missukka oli oikeassa, pentuja ei tehtailla joka juoksun jälkeen, vaan valeraskaus koittaa joka kerta. Ilmeisesti ilmaisin itseni väärillä sanoilla.

        Ensimmäiset pennut olisi toiveissa ja ihan eläinlääkärin suosituksesta, että luultavasti lekuri tietää asiasta enemmän kuin palstan erittäin tietävät kirjoittajat.

        meilläpäin ei ole uroslappareita kiusaksi asti, että sen vuoksi koitimme onnea täältä.

        Ilmeisesti tänne vastailevat vain tosi turhautuneet ihmiset, eli vikatikki kirjottaa tänne!


      • ricksu
        Wilma kirjoitti:

        Niin, kyllä Tiitu ja Missukka oli oikeassa, pentuja ei tehtailla joka juoksun jälkeen, vaan valeraskaus koittaa joka kerta. Ilmeisesti ilmaisin itseni väärillä sanoilla.

        Ensimmäiset pennut olisi toiveissa ja ihan eläinlääkärin suosituksesta, että luultavasti lekuri tietää asiasta enemmän kuin palstan erittäin tietävät kirjoittajat.

        meilläpäin ei ole uroslappareita kiusaksi asti, että sen vuoksi koitimme onnea täältä.

        Ilmeisesti tänne vastailevat vain tosi turhautuneet ihmiset, eli vikatikki kirjottaa tänne!

        Hyvä,että huomasit...
        jos kerran eläinlääkäri on suositellut niin miksi ihmeessä sitten kirjoitat tänne?


      • Jönssi
        Wilma kirjoitti:

        Niin, kyllä Tiitu ja Missukka oli oikeassa, pentuja ei tehtailla joka juoksun jälkeen, vaan valeraskaus koittaa joka kerta. Ilmeisesti ilmaisin itseni väärillä sanoilla.

        Ensimmäiset pennut olisi toiveissa ja ihan eläinlääkärin suosituksesta, että luultavasti lekuri tietää asiasta enemmän kuin palstan erittäin tietävät kirjoittajat.

        meilläpäin ei ole uroslappareita kiusaksi asti, että sen vuoksi koitimme onnea täältä.

        Ilmeisesti tänne vastailevat vain tosi turhautuneet ihmiset, eli vikatikki kirjottaa tänne!

        Ei narttua tarvitse valeraskauksien takia astuttaa. Helpoiten niistä pääsee eroon leikkauttamalla koiran. Sekarotuisia pentuja on maailma pullollaan...


    • Laiska koira

      Olen lukenut myös, että narttukoiran keskimääräinen elinikä nousee parilla vuodella, mikäli se sterilisoidaan tai tehdään pentuja. Terveys kärsii "mahona" olosta kuulemma. Onkohan ihan oikein?

      Meillä on värivirheellinen noutaja, rekisterit on ok. Olin yhteydessä rotujärjestöön kun moraalini ei anna periksi tehdä paperittomia pentuja (ihan sama minulle mitä muiden moraali sanoo..), sieltä sain vastauksen, että ilman näyttelytuloksia ei pentuja kannata tehdä rekisteröidylläkään koiralla. Eli enää ei riitä paperitkaan? Mutta ymmärrän kyllä, että virheellisellä koiralla ei ole mitään annettavaa rodulle ja siksi näyttelyissä jos olisi pärjännyt se todistaisi, että virhe ei ole haittaava.

      Nyt koira pärjää tokossa, mutta yllätys yllätys, taas löytyi säännöistä outous; tottelevaisuus valion arvoon tarvitaan näyttely tulos??? Eli näyttelyyn siis meidänkin on mentävä?? Kornia, että ulkonäöltään virheellinen koira on papereissa, mutta sitten se ei voi saavuttaa edes käyttö kokeissa arvonimiä?

      Me siis menemme näyttelyyn kokeilemaan onneamme, jospa tuomarilla olisi hiukan heikko näkö, tai koiramme muut piirteet vllottaisivat hänet. Sitä kun oli kuitenkin ottavinaan sellaisen koiran, että näyttelyihin ei mennä... No, mikäli tulosta näyttelyistä tulee (ei siis suoraa hylkäystä), taidan minäkin ihan piruillessani rotuyhdistykselle, teettää pentuja värivirheellisellä koiralla, siksi koska koiran elämänlaatu on minulle tärkein, eikä rodunjalostus oikeaan karvan väriin.

      Sitten vielä vain oma henkilökohtainen mielipide; Jos koiramme pentuja ei olisi saanut rekisteriin, en niiden tekemistä edes miettisi, sillä en missään nimessä suosi paperitonta rotukoira toimintaa. Vaikka itse tietäisin, että omat pennut ovat hyvistä oloista, isänkin etsisin mahdollisimman hyvän, on ikävä tosiasia, että kaikki paperittomat koirat eivät ole yhtä onnellisia. Tekemällä tälläisiä pentuja olen omalta kohdaltani sitten lisäämässä näiden koirien tarjontaa, sitä kautta lisäämässä myös kysyntää, mikä rohkaisee ahneita. Ja ennenkaikkea olisin lisäämässä sitä käsitystä, että tälläinen olisi mielestäni mitenkään hyväksyttävää.

      • Kita007

        Itse ihmettelen foorumin valintaa: miksi huhuilla täällä (vaikka onhan tämäkin noutaja-keskustelu...), eikä esim. ihan virallisessa noutajakeskustelussa, jossa varmasti saisi asiantuntevampia vastauksia.

        No, ilmoittelee missä tahansa, niin kannattaisi kuitenkin harkita: pennuista tulee kuitenkin sekarotuisia.


      • iina
        Kita007 kirjoitti:

        Itse ihmettelen foorumin valintaa: miksi huhuilla täällä (vaikka onhan tämäkin noutaja-keskustelu...), eikä esim. ihan virallisessa noutajakeskustelussa, jossa varmasti saisi asiantuntevampia vastauksia.

        No, ilmoittelee missä tahansa, niin kannattaisi kuitenkin harkita: pennuista tulee kuitenkin sekarotuisia.

        miten te jaksatatte jauhaa tuollaista sontaa!!!
        menkää jokainen koiratietäväinen koiranne kanssa vaikka lenkille päätänne selvittämään!! Tuuletusta ne tosiaan tarvitsee!
        Ne jotka jotain koirista tietää ei täällä ruikita tuollaista hevon sontaa niinkuin te teette!!!!!!!!


      • Laiska koira
        Kita007 kirjoitti:

        Itse ihmettelen foorumin valintaa: miksi huhuilla täällä (vaikka onhan tämäkin noutaja-keskustelu...), eikä esim. ihan virallisessa noutajakeskustelussa, jossa varmasti saisi asiantuntevampia vastauksia.

        No, ilmoittelee missä tahansa, niin kannattaisi kuitenkin harkita: pennuista tulee kuitenkin sekarotuisia.

        ???? Tuo viimeinen kommenttisi nostaa kysymyksen huulilleni; että koiramme mahdollisesti tulevilta pennuilta, jostain syystä evätään puhdasrotuisuus tai paperit?


      • kultsu
        Laiska koira kirjoitti:

        ???? Tuo viimeinen kommenttisi nostaa kysymyksen huulilleni; että koiramme mahdollisesti tulevilta pennuilta, jostain syystä evätään puhdasrotuisuus tai paperit?

        [i]???? Tuo viimeinen kommenttisi nostaa kysymyksen huulilleni; että koiramme mahdollisesti tulevilta pennuilta, jostain syystä evätään puhdasrotuisuus tai paperit?[/i] ihmettelee Laiska koira

        Rautalangasta on asiaa aika vaivalloista vääntää, mutta jos ihan yksinkertaisella selkokielellä yrittää saada tajuntaan mahtumaan, että ns. "paperiton" eli rekisteröimätön koira on yhtä kuin x-rotuinen, koska virallista (Kennelliiton) dokumenttia pentueen syntymästä ei ole esittää.

        Ja tästä aika järkeenkäyvästi seuraa, että kyseisen nartun jälkeläiset eivät voi olla rekisteröintikelpoisia, eivätkä taatusti ole "puhdasrotuisia" muuta kuin "kasvattajansa" unelmissa.

        Terveystietoja, emäkoiran ikää yms. pimittävät "kasvattajat" turvautuvat liikuttavasti litaniaan: "paperittomia puhdasrotuisia" ... HAHHAHHAHHAAA ja ostajat sinisilmäisesti uskovat!


      • Laiska koira
        kultsu kirjoitti:

        [i]???? Tuo viimeinen kommenttisi nostaa kysymyksen huulilleni; että koiramme mahdollisesti tulevilta pennuilta, jostain syystä evätään puhdasrotuisuus tai paperit?[/i] ihmettelee Laiska koira

        Rautalangasta on asiaa aika vaivalloista vääntää, mutta jos ihan yksinkertaisella selkokielellä yrittää saada tajuntaan mahtumaan, että ns. "paperiton" eli rekisteröimätön koira on yhtä kuin x-rotuinen, koska virallista (Kennelliiton) dokumenttia pentueen syntymästä ei ole esittää.

        Ja tästä aika järkeenkäyvästi seuraa, että kyseisen nartun jälkeläiset eivät voi olla rekisteröintikelpoisia, eivätkä taatusti ole "puhdasrotuisia" muuta kuin "kasvattajansa" unelmissa.

        Terveystietoja, emäkoiran ikää yms. pimittävät "kasvattajat" turvautuvat liikuttavasti litaniaan: "paperittomia puhdasrotuisia" ... HAHHAHHAHHAAA ja ostajat sinisilmäisesti uskovat!

        Niinpä, mutta miksipä vääntää rautalangasta? Minä voin vääntää myös, että koiramme on kennelliittoon rekisteröity ja olemme rotuyhdistyksemme jäseniä jne. Minun on siis erittäin vaikea käsittää miksi REKISTERÖIDYN koiramme pennut, jotka mahdollisesti teetettäisiin REKISTERÖIDYLLÄ isällä tulisivat olemaan REKISTERÖIMÄTTÖMIÄ, x-rotuisia, seropeja tai muitakaan nimityksiä? Joillakin on ilmeisesti parempaa tietoa kuin rotumme jalostus neuvojalla, joten vääntäisitkö vielä sen syyn; miksi REKISTERÖIDYN koiran pennut ovat automaattisesti sekarotuisia?

        Lähinnä minä ihmettelin alkuperäisessä tekstissäni, sitä että PAPERITKAAN, jotka koirallamme siis ovat, eivät välttämättä riitä, kun rodun jalostus on niin kovaa. Ja edelleen ymmärrän kyllä senkin kannan, että virheellisellä koiralla ei ole annettavaa rodunjalostukselle. Mutta en ymmärrä, että ulkonäöllinen virhe haittaa esimerkiksi koiran käyttöominaisuuksia, siis ilman näyttely suoritusta ei voi saavuttaa valioita.

        PS: Muuten koska koiramme on REKISTERÖITY, sillä on myös PAPERIT, jos sitä ei joku ymmärtänyt, sillä ne tarkoittavat samaa asiaa... Eli siis koirastamme on virallinen paperi, kennelliitosta tullut, jossa on koiran syntymätodistus, vanhempien tiedot, sekä koiramme terveydelliset tiedot, lonkkakuvausten, silmätutkimusten tulokset, tatuoinnin ja sirun tiedot, rokotukset jne. Tiedät varmasti, jos olet joskus nähnyt kyseisiä papereita jollakin...


      • issu56

        että näyttelytulokseksi riittää se vanha kakkonenkin!


      • Laiska koira
        issu56 kirjoitti:

        että näyttelytulokseksi riittää se vanha kakkonenkin!

        Joo tiesin. Mietin vain voiko tuomari antaa edes kakkosta koiralle, jolla on värivirhe? Tietysti se riippuu tuomarista. Olen nähnyt tollereita jotka ovat menestyneet tuollaisella haaleammalla turkin värilläkin. Mutta voiko antaa vaalealle edes kakkosta?


      • issu56
        Laiska koira kirjoitti:

        Joo tiesin. Mietin vain voiko tuomari antaa edes kakkosta koiralle, jolla on värivirhe? Tietysti se riippuu tuomarista. Olen nähnyt tollereita jotka ovat menestyneet tuollaisella haaleammalla turkin värilläkin. Mutta voiko antaa vaalealle edes kakkosta?

        se riippuu tosiaan siitä tuomarista. Kannattaisi kuitenkin kokeilla, sillä eihän sitä koskaan tiedä miten siinä saattaa käydä. Kokeile vaikka mennä johonkin ryhmänäyttelyyn kokeilemaan!


      • laiska koira
        issu56 kirjoitti:

        se riippuu tosiaan siitä tuomarista. Kannattaisi kuitenkin kokeilla, sillä eihän sitä koskaan tiedä miten siinä saattaa käydä. Kokeile vaikka mennä johonkin ryhmänäyttelyyn kokeilemaan!

        Enimmäkseen mä kuitenkin mietin sitä; onko se koiran näyttelyissä käyttäminen oikein; ollaan otettu värivirhe koira juuri sen takia, että ei haluttu näyttelykoiraa. Jotenkin se tuntuu huijaukselta, varsinkin jos se koira saa sieltä tuloksen. Kuuluisihan virheelliselle suoraan hylkäys, mutta oikeasti se on vain siitä tuomarista varmaan kiinni... Jos tuloksen saa onhan se myös merkki siitä, että virhe ei ole enää häiritsevä.

        Toinen asia mikä mua vaivaa, kun olet kasvattaja osaisitko kertoa; Kun koira on ns. kakkoslaatua, ei kasvattaja ole hirveesti pitänyt yhteyksiä. Minä laitan postikortin noin kerran vuodessa, kasvattajalta päin ei kuulu mitään. Olen tavannut monia tollereita, jotka ovat yhtä vaaleita kun meidän koira, eikä ne ole kakkoslaatua, eli niistä on kuulema maksettu ihan normaalihinta. Meidän koiralla oli ainakin eläinlääkärin lausunto, että punapigmenttiä puuttuu. Kaikki pennuthan varmaan käytetään kasvattajan aikana eläinlääkärillä? Miten jotkut voivat siis myydä värivirheellisiä normaalihinnoin? Onko siinä jokin pykälä, vai määrittääkö kasvattaja itse mikä pentu on virheellinen? Onko tässä siis kyse vain kasvattajan rehellisyydestä? Vai eläinlääkärin ammattitaidosta? Kannattaisiko epärehellisen kasvattajan etsiä eläinlääkäri, jolla ei ole rodusta hyvää käsitystä? Meidän eläinlääkärillemme meidän tollukka oli ensimmäinen luonnossa tapaama, joten ei olisi ainakaan osannut väristä mitään sanoa.

        Paras minkä olen kuullut vaalean tollerin omistajan suusta, että koira on vaaleamman linjan edustaja... Ihan kuin labbiksissa on musta ja ruskea, tollereissa vaalea ja punainen...


      • issu56
        laiska koira kirjoitti:

        Enimmäkseen mä kuitenkin mietin sitä; onko se koiran näyttelyissä käyttäminen oikein; ollaan otettu värivirhe koira juuri sen takia, että ei haluttu näyttelykoiraa. Jotenkin se tuntuu huijaukselta, varsinkin jos se koira saa sieltä tuloksen. Kuuluisihan virheelliselle suoraan hylkäys, mutta oikeasti se on vain siitä tuomarista varmaan kiinni... Jos tuloksen saa onhan se myös merkki siitä, että virhe ei ole enää häiritsevä.

        Toinen asia mikä mua vaivaa, kun olet kasvattaja osaisitko kertoa; Kun koira on ns. kakkoslaatua, ei kasvattaja ole hirveesti pitänyt yhteyksiä. Minä laitan postikortin noin kerran vuodessa, kasvattajalta päin ei kuulu mitään. Olen tavannut monia tollereita, jotka ovat yhtä vaaleita kun meidän koira, eikä ne ole kakkoslaatua, eli niistä on kuulema maksettu ihan normaalihinta. Meidän koiralla oli ainakin eläinlääkärin lausunto, että punapigmenttiä puuttuu. Kaikki pennuthan varmaan käytetään kasvattajan aikana eläinlääkärillä? Miten jotkut voivat siis myydä värivirheellisiä normaalihinnoin? Onko siinä jokin pykälä, vai määrittääkö kasvattaja itse mikä pentu on virheellinen? Onko tässä siis kyse vain kasvattajan rehellisyydestä? Vai eläinlääkärin ammattitaidosta? Kannattaisiko epärehellisen kasvattajan etsiä eläinlääkäri, jolla ei ole rodusta hyvää käsitystä? Meidän eläinlääkärillemme meidän tollukka oli ensimmäinen luonnossa tapaama, joten ei olisi ainakaan osannut väristä mitään sanoa.

        Paras minkä olen kuullut vaalean tollerin omistajan suusta, että koira on vaaleamman linjan edustaja... Ihan kuin labbiksissa on musta ja ruskea, tollereissa vaalea ja punainen...

        on mielestäni hirvittävän vaikea sanoa juuri mitään. Paitsi sitten tietysti ihan konkreettisissa tapauksissa, esim. häntämutka. Purennasta ei voi sanoa mitään, koska kyseessä on vasta maitohampaat, kun ei myöskään voi sanoa että siitä ja siitä tulee takuuvarmasti suurmenestyjä näyttelykehissä, että tuosta ei esim. ole mihinkään.
        Itse ostin aikoinaan nartun, joka muutoin oli kerma, mutta sillä oli kolme mustaa täplää toisessa takalavassa. Nypin niitä pinseteillä pois yhden kerrallaan ja lopuksi täplät katosivat lähes kokonaan. Tuokin koira olisi voitu luokitella värivirheelliseksi, mutta täyden hinnan siitä maksoin.
        En oikeastaan tollereista sen kummemmin tiedä, kun en ole lukenut rotumääritelmää, mutta mielestäni voisit aivan hyvin mennä kokeilemaan, jos vaikka tuloksen saisitte. Eikö se olisi hienoa :=)). Enkä kyllä näe siinä minkään valtakunnan huijaamista todellakaan!!
        Kyllähän meitä kasvattajiakin on joka junaan ja asemallekin vielä jääviä löytyy ;=)). Ilmeisesti toiset vain eivät perusta mitään ja kylmän rauhallisesti vain myyvät täydellä hinnalla. Tosin kaikkihan kyllä tulee ilmi jossain vaiheessa, joten oma näkemykseni on, että asiat kerrotaan rehellisesti niiden oikeilla nimillä!
        Ja mitä taas sitten tulee siihen yhteydenpitoon, niin kannattaa kyllä huomioida sekin, että kasvattajalla saattaa olla satapäin kasvatteja maailmalla ja jos hän jokaiselle soittelisi, niin hirvittävän isot puhelinlaskuthan siitä tulisi. Kokeile laittaa vaikka mailia kasvattajalle, jospa siten helpommin vastaisi.


      • Laiska koira
        issu56 kirjoitti:

        on mielestäni hirvittävän vaikea sanoa juuri mitään. Paitsi sitten tietysti ihan konkreettisissa tapauksissa, esim. häntämutka. Purennasta ei voi sanoa mitään, koska kyseessä on vasta maitohampaat, kun ei myöskään voi sanoa että siitä ja siitä tulee takuuvarmasti suurmenestyjä näyttelykehissä, että tuosta ei esim. ole mihinkään.
        Itse ostin aikoinaan nartun, joka muutoin oli kerma, mutta sillä oli kolme mustaa täplää toisessa takalavassa. Nypin niitä pinseteillä pois yhden kerrallaan ja lopuksi täplät katosivat lähes kokonaan. Tuokin koira olisi voitu luokitella värivirheelliseksi, mutta täyden hinnan siitä maksoin.
        En oikeastaan tollereista sen kummemmin tiedä, kun en ole lukenut rotumääritelmää, mutta mielestäni voisit aivan hyvin mennä kokeilemaan, jos vaikka tuloksen saisitte. Eikö se olisi hienoa :=)). Enkä kyllä näe siinä minkään valtakunnan huijaamista todellakaan!!
        Kyllähän meitä kasvattajiakin on joka junaan ja asemallekin vielä jääviä löytyy ;=)). Ilmeisesti toiset vain eivät perusta mitään ja kylmän rauhallisesti vain myyvät täydellä hinnalla. Tosin kaikkihan kyllä tulee ilmi jossain vaiheessa, joten oma näkemykseni on, että asiat kerrotaan rehellisesti niiden oikeilla nimillä!
        Ja mitä taas sitten tulee siihen yhteydenpitoon, niin kannattaa kyllä huomioida sekin, että kasvattajalla saattaa olla satapäin kasvatteja maailmalla ja jos hän jokaiselle soittelisi, niin hirvittävän isot puhelinlaskuthan siitä tulisi. Kokeile laittaa vaikka mailia kasvattajalle, jospa siten helpommin vastaisi.

        Vielä jäi vaivaamaan, että kasvattajako sen virheellisyyden "päättää", vai eläinlääkäri?


      • issu56
        Laiska koira kirjoitti:

        Vielä jäi vaivaamaan, että kasvattajako sen virheellisyyden "päättää", vai eläinlääkäri?

        ensimmäinen, joka havainnon tekee ja jos virhe tosiaankin on ihan konkreettinen, niin silloin ell. vain vahvistaa sen kirjallisella todistuksella. Ekoina nyt tulee mieleen se häntämutka, töpöhäntäisyys jne. ainakin luovutusikäisellä pennulla.
        Niin ja jäi vastaamatta siihen yhteen juttuun, eli pentuetarkastus. Yleensä varsin useat kasvattajat teettävät em. tarkastuksen just vähän ennen luovutusta, jolloin pennut myös tunnistusmerkitään. Ja ainakin meillä on käytäntönä, että jokaisen pennun ostaja saa myöskin kopion pentuetarkastuksen tuloksista. Jotkut ell. tekevät pentukohtaisen lausunnon ja jotkut taas koko pentuetta käsittävän. Pakollistahan pentuetarkastus ei ole, mutta mielestäni asiaankuuluvaa ja palvelee niin kasvattajaa, kuin myöskin pennun ostajaa! Silloin kumpikin osapuoli tietää, että luovutushetkellä pentu on ollut täysin terve ja jos jotain häikkää sitten mahdollisesti ilmenee, niin sekin on kumpaisenkin tiedossa, jolloin yllätyksiä ei pääse syntymään!


    • Sippi

      Saattaisin tietää sopivan sulhon. Laita s.postiosoitteesi, niin viestitellään.

      • wilma

      • issu56
        wilma kirjoitti:

        mailaile osoitteeseen [email protected]

        pitää pakosti niitä rekkaamattomia teettää??


      • !!!!!
        issu56 kirjoitti:

        pitää pakosti niitä rekkaamattomia teettää??

        Ihan siksi, jotta sä saisit kysyä!!!!


      • issu56
        !!!!! kirjoitti:

        Ihan siksi, jotta sä saisit kysyä!!!!

        vaan en tainnut tehdä sinulle kysymystäni, joten...
        Hauskaa vappua!


    • Poitsu

      Moikka!

      Kaipailit sulhasta labbiksellesi.. Meillä on 6- vuotias labbisuros. Erittäin hyväluontoinen, roteva ja väriltään musta. Papereita ei ole meidänkään koiralla, mutta samoin kuin teillä niin vanhemmilla on. Koira on ollut terve, paria korvatulehdusta lukuunottamatta. Missä päin Lapin lääniä koira asustelee? Ollaan itse Jyväskylästä mutta sukulaisia on pohjoisessa.

    • koira on koira

      voi v i t t u mitä urpoja täällä liikkuu, kaikki on niin tietävinään kaiken kaikesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe