Erilaista laskureita ja taulukkoja löytyy netti väärällään. Nämä laskurit ja taulukot toimivat vain, jos on "normaali" ruumiinrakenne. Lyhyen selän tai pitkän selän eroavuuksia nämä laskurit eivät mitenkään huomioi.
Jos on lyhyt selkä suhteessa omaan pituuteen, tulee valita pyörä, jossa on pienempi runko ja jos taas on pitkä selkä suhteessa pituuteen, tulee kenties valita isompi runko. Jos ei ole varma asiasta, niin koeajo on ainoa keino selvittää asia itselle. Syytä kuitenkin muistaa, että väärän kokoisella pyörällä pystyy ajamaan lyhyitä matkoja. Väärä koko alkaa vaikuttamaan vasta pitemmän matkan/ajan jälkeen.
Oikea pyörän koon valinta, mitä kaikkea kannattaa huomioida
24
4977
Vastaukset
- Anonyymi
Jos ymmärtää englantia, niin tässä on hyvä video aiheeseen liittyen.
Take this test! Are you a difficult Bike Fit?
https://youtu.be/3BoRGbutUec
Video käsittelee aihetta helppo/vaikea kokoluokka suhteessa pyörään, eli onko kenties haasteellinen vartalotyyppi suhteessa oikean kokoisen pyörän löytämiselle. - Anonyymi
Tässä on yksi suomenkielinen lehtinen josta voi saada vähän vinkkejä.
https://www.fillari-lehti.fi/jutut/2005/Oikeakoko.pdf - Anonyymi
Ennemmin vähän liian pieni kuin liian iso. Hivenen liian pienen rungon saa helpommin sopivaksi/isommaksi kuin liian ison rungon pienemmäksi.
Vaihtamalla ohjainkannattimen pidempään, on yksi keino "suurentaa/pidentää" pyörää. Jos se ei riitä, niin satulatolppa, jossa isompi "offset", on toinen keino. Näin saadaan penkkiä tarvittaessa vieläkin taaemmaksi, jos penkin omat säädöt eivät riitä.- Anonyymi
Mutta liian pienellä rungolla ohjaamo voi jäädä haluttua alemmaksi. Lisäksi liian pienellä kengänkärki voi osua eturenkaaseen kääntyessä. Näitä pyöriä jotka on ostettu neuvolla "varmuudeksi hiukan liian pieni", näkee myyntipalstoilla usein.
Pyöriä joissa satulatolppa hipoo pilviä ja polvet kolisee ohjaustankoon. Jotkut haluavatkin tälläisen pyörän mutta useimmat ei. Ne jota haluavat varmasti asian tiedostavat eivätkä kysele palstoilla asiasta.
Kanmnattaa pyrkiä ostamaan sopivan kokoinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta liian pienellä rungolla ohjaamo voi jäädä haluttua alemmaksi. Lisäksi liian pienellä kengänkärki voi osua eturenkaaseen kääntyessä. Näitä pyöriä jotka on ostettu neuvolla "varmuudeksi hiukan liian pieni", näkee myyntipalstoilla usein.
Pyöriä joissa satulatolppa hipoo pilviä ja polvet kolisee ohjaustankoon. Jotkut haluavatkin tälläisen pyörän mutta useimmat ei. Ne jota haluavat varmasti asian tiedostavat eivätkä kysele palstoilla asiasta.
Kanmnattaa pyrkiä ostamaan sopivan kokoinen.Sopivan kokoinen pyörä on tietenkin jokaisella se tavoite. Myyntipalstoilla näkee myös liian isoja pyöriä myynnissä, joiden kohdalla selkä väsyy ja paikat puutuvat. Helpompi on kuitenkin useimmiten pidentää ohjaamoa kuin lyhentää sitä. Pyörän pituuteen voi vaikuttaa, pidentämällä sitä jopa 5-7 cm verran, yllä kuvatuin menetelmin.
Ihmiset, joilla on lyhyt selkä ja pitkät jalat verrattuna kokonaispituuteen, haluavat juuri kuvailemasi tyyppisen pyörän. Selkä ei puudu ja paikat pysyvät vetreinä pidemmilläkin lenkeillä. Pienen pyörän/rungon ominaisuus on usein, että kengän kärki saattaa osua eturenkaaseen kääntyessä. Sille ei voi mitään, jos on pieni/lyhyt henkilö, jonka pitää valita pienirunkoinen pyörä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sopivan kokoinen pyörä on tietenkin jokaisella se tavoite. Myyntipalstoilla näkee myös liian isoja pyöriä myynnissä, joiden kohdalla selkä väsyy ja paikat puutuvat. Helpompi on kuitenkin useimmiten pidentää ohjaamoa kuin lyhentää sitä. Pyörän pituuteen voi vaikuttaa, pidentämällä sitä jopa 5-7 cm verran, yllä kuvatuin menetelmin.
Ihmiset, joilla on lyhyt selkä ja pitkät jalat verrattuna kokonaispituuteen, haluavat juuri kuvailemasi tyyppisen pyörän. Selkä ei puudu ja paikat pysyvät vetreinä pidemmilläkin lenkeillä. Pienen pyörän/rungon ominaisuus on usein, että kengän kärki saattaa osua eturenkaaseen kääntyessä. Sille ei voi mitään, jos on pieni/lyhyt henkilö, jonka pitää valita pienirunkoinen pyörä.Rungon pituus (yläputki) riippuu siitä, pitääkö ketterästä vai hitaasti reagoivasta pyörästä. Sama pätee ohjain- ja satulaputken kulmaan. Lisäksi akseliväli, stemmi, sarvien tyyppi ja taivutus, etuhaarukan taivutus jne. vaikuttavat todella paljon pyörän käyttäytymiseen ja sopivuuteen.
Sanoisin, että yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa näiden asioiden määrittämiseen ei ole olemassa, on vain suuntaa antavia ohjeistuksia ja mieltymyksiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rungon pituus (yläputki) riippuu siitä, pitääkö ketterästä vai hitaasti reagoivasta pyörästä. Sama pätee ohjain- ja satulaputken kulmaan. Lisäksi akseliväli, stemmi, sarvien tyyppi ja taivutus, etuhaarukan taivutus jne. vaikuttavat todella paljon pyörän käyttäytymiseen ja sopivuuteen.
Sanoisin, että yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa näiden asioiden määrittämiseen ei ole olemassa, on vain suuntaa antavia ohjeistuksia ja mieltymyksiä.Näin se on ja parhaiten oikea koko selviää kokeilemalla. Tosin oikean koon määrittämisen teoria on silti hyvä tuntea ja pitäisi myös pystyä pyöräilemään vähän pitempi testi. Lyhyt pyrähdys ei vielä kerro koko totuutta. Auttaa myös, jos on osaavat myyjä tai kaveri mukana joka tietää asioista, jos itse on epävarma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sopivan kokoinen pyörä on tietenkin jokaisella se tavoite. Myyntipalstoilla näkee myös liian isoja pyöriä myynnissä, joiden kohdalla selkä väsyy ja paikat puutuvat. Helpompi on kuitenkin useimmiten pidentää ohjaamoa kuin lyhentää sitä. Pyörän pituuteen voi vaikuttaa, pidentämällä sitä jopa 5-7 cm verran, yllä kuvatuin menetelmin.
Ihmiset, joilla on lyhyt selkä ja pitkät jalat verrattuna kokonaispituuteen, haluavat juuri kuvailemasi tyyppisen pyörän. Selkä ei puudu ja paikat pysyvät vetreinä pidemmilläkin lenkeillä. Pienen pyörän/rungon ominaisuus on usein, että kengän kärki saattaa osua eturenkaaseen kääntyessä. Sille ei voi mitään, jos on pieni/lyhyt henkilö, jonka pitää valita pienirunkoinen pyörä."Sille ei voi mitään, jos on pieni/lyhyt henkilö, jonka pitää valita pienirunkoinen pyörä."
Ei mutta jos valitaan varmuudeksi pienempi runko vaikka voisi ajaa sopivalla pykälää suurermmallakin rungolla jossa tuota ongelmaa ei sitten olisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rungon pituus (yläputki) riippuu siitä, pitääkö ketterästä vai hitaasti reagoivasta pyörästä. Sama pätee ohjain- ja satulaputken kulmaan. Lisäksi akseliväli, stemmi, sarvien tyyppi ja taivutus, etuhaarukan taivutus jne. vaikuttavat todella paljon pyörän käyttäytymiseen ja sopivuuteen.
Sanoisin, että yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa näiden asioiden määrittämiseen ei ole olemassa, on vain suuntaa antavia ohjeistuksia ja mieltymyksiä."Rungon pituus (yläputki) riippuu siitä, pitääkö ketterästä vai hitaasti reagoivasta pyörästä. "
Ei riipu. Kyllä sen määrittelee ensisijaisesti kuskin koko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sille ei voi mitään, jos on pieni/lyhyt henkilö, jonka pitää valita pienirunkoinen pyörä."
Ei mutta jos valitaan varmuudeksi pienempi runko vaikka voisi ajaa sopivalla pykälää suurermmallakin rungolla jossa tuota ongelmaa ei sitten olisi.Yhtä hyvin asian voi sanoa käänteisesti eli valitaan sopiva, vähän pienempi ja sopiva runko kuin valitaan pykälää liian suuri runko, jolla pyöräileminen on sitten tuskaa. Molemmissa tapakusissa kyse on ”sopivasta” rungosta kuskin ruumiinrakenteeseen nähden. Toki mieltymykset, ruumiinrakenne ja kehon ominaisuudet (joustavuus/taipuisuus) vaikuttavat myös. Sopivan kokoinen runko on sopiva runko ja se on tosiaan aina yksilöllistä.
- Anonyymi
Tässä on yksi kuva ajoasennosta. Näyttää mielestäni aika hyvältä asennolta, eli pyörän koko olisi asennon perustella lähellä sitä oikeaa. Jalka jää vähän koukkuun eikä polvet kolise tankoon tai käsiin.
https://i.ibb.co/w4gmFW5/ajoasento.jpg
- Anonyymi
Kaikki lähtee aina satulan oikean korkeuden selvittämisestä. On muutamia eri tapoja saada selville oikea korkeus. Hyvä tapa on mitata jalan sisämitta ja kertoa se tietyllä kertoimella, riippuen menetelmästä, jota käyttää.
Itse suosin 109 % menetelmää (jalan sisämitta x 1,09). Tämä mitta on polkimen päältä mitattuna suurin piirtein satulaputkea pitkin satulan yläreunaan, kun poljin on alimmassa kohdassa (noin klo 18:00). Jos jalan sisämitta on esim. 78 cm niin satulaon korkeus polkimesta mitattuna satulan yläreunaan on noin 85 cm. Jalka pitää jäädä vähän koukkuun, kun polkee. Ei saa mennä ihan suoraksi.
Kannattaa ottaa tämä mitta ylös sillä jokaisen pyörän kohdalla, jonka testaa tai hankkii, voi satulan heti säätää oikeaan korkeuteen (kun se oma mitta on tiedossa). Kun satula on oikeassa korkeudessa, pitää vielä pystyä yltämään varpailla molemmin puolin maahan, kun istuu satulassa. Jos ei pysty, niin runko on suurella todennäköisyydellä liian iso.
Tämä on tällainen maallikon peruskonsti, jolla voi pikaisesti testata onko runko lähellä sitä oikeaa kokoa.- Anonyymi
Lisäys: Mitataan siis polkimen päältä keskeltä poljinta (poljinakselin kohdalta) melkein satulatolppaa pitkin satulan yläreunaan. Täysin satulatolppaa seuraamalla ei ehkä onnistu koska poljin osoittaa alas mutta aika läheltä sitä (sen takapuolelta).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Accurately Set Your Saddle Height with the 109% Method
https://youtu.be/sUNgZ_aRRL8Ihan just jetsulleen :)
Pyörän valinta lähtee siitä, että laitetaan satulan paikka kohdilleen. Tämän jälkeen laitetaan kädet ohjaustangolle ja säädellään ohjaustanko kohdilleen. Jos ohjaustankoa ei saa kohdilleen, niin pyörä on väärän kokoinen tai muuten soveltumaton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan just jetsulleen :)
Pyörän valinta lähtee siitä, että laitetaan satulan paikka kohdilleen. Tämän jälkeen laitetaan kädet ohjaustangolle ja säädellään ohjaustanko kohdilleen. Jos ohjaustankoa ei saa kohdilleen, niin pyörä on väärän kokoinen tai muuten soveltumaton.Luin joskus aikoinaan sellaisen niksin, että sen jälkeen, kun satulan paikka on kunnossa, niin laittaa kyynärpään satulan nokkaa vasteen ja ojentaa käden ohjaustankoa päin, niin sormet pitää yltää aika lähelle ohjaustankoa (tai jopa osua siihen). Tämä toki riippuu vähän, minkälaisesta pyörästä on kyse, mutta kun testaa ja vertaa pyöriä, niin kannattaa verrata tätäkin "mittaa" pyörien välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luin joskus aikoinaan sellaisen niksin, että sen jälkeen, kun satulan paikka on kunnossa, niin laittaa kyynärpään satulan nokkaa vasteen ja ojentaa käden ohjaustankoa päin, niin sormet pitää yltää aika lähelle ohjaustankoa (tai jopa osua siihen). Tämä toki riippuu vähän, minkälaisesta pyörästä on kyse, mutta kun testaa ja vertaa pyöriä, niin kannattaa verrata tätäkin "mittaa" pyörien välillä.
Minä taas olen joskus kuullut tällaisen asian, että kun pyöräilee normaali asennossa ja vilkaisee alaspäin etupyörän akselia, niin akselin keskikohta (etupyörän kiinnitysruuvit/pikakiinnitys) tulisi jäädä ohjaustangon alle piiloon, tai ainakin lähes piiloon. Tämä olisi yksi merkki aika sopivasta koosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas olen joskus kuullut tällaisen asian, että kun pyöräilee normaali asennossa ja vilkaisee alaspäin etupyörän akselia, niin akselin keskikohta (etupyörän kiinnitysruuvit/pikakiinnitys) tulisi jäädä ohjaustangon alle piiloon, tai ainakin lähes piiloon. Tämä olisi yksi merkki aika sopivasta koosta.
Pitää aika hyvin paikkansa. Kun ajan droppitangolla yläotteelta niin etupyörän akseli jää lähes ohjaustangon alle piiloon. Sama homma toisen suoratankoisen pyöräni kanssa. etupyörän akseli jää myös siinä ohjaustangon alle piiloon. Ylempänä mainittu satulan korkeus pitää tietenkin olla kunnossa. Siitä se kaikki tosiaan lähtee liikkeelle.
- Anonyymi
Netti on pullollaan videoita ajoasennoista ja oikean koon määrittelemisestä. Tässä on muutama.
https://youtu.be/Hxowzu9VXUE
https://youtu.be/Kr8sJ4yJyts
https://youtu.be/Mwn7p_oiNV8- Anonyymi
Löytyyhän ohjetta ja neuvoa, miten valita sopiva ajopeli, mutta kun pienikokoiselle ja pitkäjalkaiselle ei niin vain löydy kaikin puolin sopivaa pyörää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyyhän ohjetta ja neuvoa, miten valita sopiva ajopeli, mutta kun pienikokoiselle ja pitkäjalkaiselle ei niin vain löydy kaikin puolin sopivaa pyörää.
Mikä on sitten pienkikokoinen? Itse olen 166 cm "lyhyt" ja lyhytselkäinen. Omalla kohdallani Cannondale CAADX pienimmässä koossa (46) on toiminut ihan ok. Canyonilla on myös 2XS kokoja tietyissä malleissa, kuten esim Canyon Grail.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyyhän ohjetta ja neuvoa, miten valita sopiva ajopeli, mutta kun pienikokoiselle ja pitkäjalkaiselle ei niin vain löydy kaikin puolin sopivaa pyörää.
Norco Indie Drop
https://www.norco.com/bikes/2020/city/urban/indie-drop/
Tuosta löytyy kaksi pienempää kokoa (45.5 ja 48). - Anonyymi
Myös Focus tarjoaa malleja XS koossa.
Kannattaa vilkaista https://www.focus-bikes.com/int/ sivustoa.
- Anonyymi
Paljon hyvää informaatiota tässä ketjussa. Pyörän oikea, sopiva koko on tärkeä asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802