Kysymys islamiin "palanneille":

Mitä HYVÄÄ Islam on elämääsi tuonut?

Onko elämäsi islamilaisena parempaa kuin oli aiemmin?

7

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se hyvä, minkä takia islamiin käännytään, on se, että uskomme, että se on totta. Kun ihminen uskoo johonkin, niin jos hän olisi olevinaan kuin sitä ei olisikaan, hän tuntisi teeskentelevänsä. Kokemus siitä, että teeskentelee, eikä toteuta omassa elämässään omaa itseään, ei ainakaan paranna omaa elämää. Toisaalta sillä saattaa säilyttää joitain ihmissuhteita. Henkilökohtaisesti minulta ei katkennut yhtään ihmissuhdetta islamiin kääntymisen seurauksena. (Ja sitten toisaalta ne ihmissuhteetkin saattavat katketa vaikka ties mistä syistä joka tapauksessa.)

      Aika samanlaista perusarkea elän kuin ennenkin, aamupuuroinen, harrastuksineen ja kavereineen. Jo ennen islamia hain opiskelemaan heikosti työllistyvään ammattiin ja sitten lähdin opiskelemaan taidetta, jota rakastin ennen islamiakin. Mitä hyvää islam on sitten tuonut, niin sen totuuden. Suhteen Jumalaan. Rakastan Jumalaa ja tiedän, että voin aina turvautua Häneen.

      Luin joskus jonkin esittelytekstin omaelämäkerrasta, jonka kirjoittaja oli kristityksi kääntynyt ex-buddhalainen. Siitä tekstistä minulle tuli olo, että hän piti entistä elämäänsä buddhalaisluostarissa jotenkin turhana ja arvottomana. Minä en ajattele omasta ateistiajan elämästäni noin. Se oli vain elämää, johon on nyt tullut lisää ymmärrys Jumalasta ja rakkaus Jumalaan, jota ylläpidän esimerkiksi rukouksin.

      • Summa summarum, ajattelen, että uskonto ei hirveästi muuta elämää tai elämän perusraameja. Ehkä minun on helppo sanoa näin, kun en ollut koskaan mikään baarikärpänen tai jotain, mutta toisaalta elämäntapojen muutoskaan ei muuta ihmisen perusluonnetta ja "baarikärpäselläkin" on elämässään paljon muutakin kuin se.
        Tuttuni kääntyi intialaiseen uskontoon, jossa alkoholi on kielletty siinä missä islamissakin, mutta ei lopettanut juomista. Pelkkä uskonto ei itsessään tule ja vie vodkalasia kädestä, vaan siihen pitää olla itsellä selkärankaa. Sitä suhde Jumalaan vahvistaa, mutta ei sormia napauttamalla tuo. Koraanissa sanotaan, jotain sen suuntaista että Jumala ei muuta ihmistä ennen kuin hän muuttaa itse itseään.

        Muslimi saattaa jossain kohtaa ajatella islamin tehneen hänen elämänsä vaikeammaksi, jos kääntymisestä vaikka on seurannut avioero, mutta tuskinpa hän ajattelisi sen tehneen elämää huonoksi, koska hänhän rakastaa Jumalaa.


      • Yusraaa kirjoitti:

        Summa summarum, ajattelen, että uskonto ei hirveästi muuta elämää tai elämän perusraameja. Ehkä minun on helppo sanoa näin, kun en ollut koskaan mikään baarikärpänen tai jotain, mutta toisaalta elämäntapojen muutoskaan ei muuta ihmisen perusluonnetta ja "baarikärpäselläkin" on elämässään paljon muutakin kuin se.
        Tuttuni kääntyi intialaiseen uskontoon, jossa alkoholi on kielletty siinä missä islamissakin, mutta ei lopettanut juomista. Pelkkä uskonto ei itsessään tule ja vie vodkalasia kädestä, vaan siihen pitää olla itsellä selkärankaa. Sitä suhde Jumalaan vahvistaa, mutta ei sormia napauttamalla tuo. Koraanissa sanotaan, jotain sen suuntaista että Jumala ei muuta ihmistä ennen kuin hän muuttaa itse itseään.

        Muslimi saattaa jossain kohtaa ajatella islamin tehneen hänen elämänsä vaikeammaksi, jos kääntymisestä vaikka on seurannut avioero, mutta tuskinpa hän ajattelisi sen tehneen elämää huonoksi, koska hänhän rakastaa Jumalaa.

        Mitä hyvää islam on vielä minun elämääni tuonut, niin se on tehnyt minusta avarakatseisemman, kun on pitänyt kyseenalaistaa aiemmin itsestäänselvinä pitämiään asioita (kuten ettei Jumalaa ole) ja esim. kohdata myös muslimiyhteisössä näkemyksiä, joita ei ymmärrä, mutta silti he ovat siskojani ja veljiäni ja kuullessani kaikkea negatiivista islamista ja Profeetasta (rh) olen joutunut tekemään sen työn, että olen joutunut pohtimaan, mitä tämä tarkoittaa ja mikä on totuus ja mikä on oikein ja mihin minä uskon ja mihin en, ja se on tehnyt minusta armollisemman ja positiivisemman muita kohtaan ja tuonut entistä enemmän halua päästä vain nopeasti yli kaikista loukatuksi tulemisen kokemuksista sekä tahtoa olla empaattinen silloinkin kun ei ole helppoa olla sitä, koska Profeetan (rh) tavoin haluan olettaa muista hyvää, antaa anteeksi ja sietää ihmisten virheitä ja puutteita, ja samoin positiivisemman elämää kohtaan, kun on luottamus siihen, että mitä vaikeuksia ikinä kohtaakin, ei koskaan jää aivan avutta ja turvatta niiden kanssa ja on kaunis odotus kuolemanjälkeisestä elämästä, ja rehellisemmän, koska rehellisyyden merkitys on korostunut, kun on käytöstapojen ja ihmisten luottamuksen ansaitsemisen lisäksi muitakin syitä puhua totta sekä vastuuntuntoisemman, kun on vielä jonain päivänä tilivelvollinen jollekin suuremmalle kuin mitä mikään maallisessa elämässä voi olla - mikä kaikki ei tarkoita, että nämä ominaisuudet olisivat minulta aivan puuttuneet ennen islamia.


      • Yusraaa kirjoitti:

        Mitä hyvää islam on vielä minun elämääni tuonut, niin se on tehnyt minusta avarakatseisemman, kun on pitänyt kyseenalaistaa aiemmin itsestäänselvinä pitämiään asioita (kuten ettei Jumalaa ole) ja esim. kohdata myös muslimiyhteisössä näkemyksiä, joita ei ymmärrä, mutta silti he ovat siskojani ja veljiäni ja kuullessani kaikkea negatiivista islamista ja Profeetasta (rh) olen joutunut tekemään sen työn, että olen joutunut pohtimaan, mitä tämä tarkoittaa ja mikä on totuus ja mikä on oikein ja mihin minä uskon ja mihin en, ja se on tehnyt minusta armollisemman ja positiivisemman muita kohtaan ja tuonut entistä enemmän halua päästä vain nopeasti yli kaikista loukatuksi tulemisen kokemuksista sekä tahtoa olla empaattinen silloinkin kun ei ole helppoa olla sitä, koska Profeetan (rh) tavoin haluan olettaa muista hyvää, antaa anteeksi ja sietää ihmisten virheitä ja puutteita, ja samoin positiivisemman elämää kohtaan, kun on luottamus siihen, että mitä vaikeuksia ikinä kohtaakin, ei koskaan jää aivan avutta ja turvatta niiden kanssa ja on kaunis odotus kuolemanjälkeisestä elämästä, ja rehellisemmän, koska rehellisyyden merkitys on korostunut, kun on käytöstapojen ja ihmisten luottamuksen ansaitsemisen lisäksi muitakin syitä puhua totta sekä vastuuntuntoisemman, kun on vielä jonain päivänä tilivelvollinen jollekin suuremmalle kuin mitä mikään maallisessa elämässä voi olla - mikä kaikki ei tarkoita, että nämä ominaisuudet olisivat minulta aivan puuttuneet ennen islamia.

        Mielenkiintoisia näkemyksiä.

        Oletko varma, että kaikki nuo asiat ovat mahdollisia vain islamin vuoksi?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Mielenkiintoisia näkemyksiä.

        Oletko varma, että kaikki nuo asiat ovat mahdollisia vain islamin vuoksi?

        Paha mennä sanomaan, miten elämä olisi toisenlaista, jos islam ei olisi tullut elämääni tai jos muuten ei olisi sitä tai tätä. Tietysti silloin ei olisi tällaista suhdetta Jumalaan ja kaikkea moninaista siihen liittyvää.


      • Anonyymi
        Yusraaa kirjoitti:

        Paha mennä sanomaan, miten elämä olisi toisenlaista, jos islam ei olisi tullut elämääni tai jos muuten ei olisi sitä tai tätä. Tietysti silloin ei olisi tällaista suhdetta Jumalaan ja kaikkea moninaista siihen liittyvää.

        Kristillisesti ajattelevat voisivat allekirjoittaa nuo samat asiat :)


    • Anonyymi

      Meille Kritityille tämä on totta,mutta miksi Islam tekee toisin?

      Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä !

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe