Elektroniikka uusiksi

Anonyymi

Olen ajatellut uusia veneeseeni elektroniikan.
Verkkokauppojen tarjontaa selatessa tulee informaatioähky.
Jos haluaisin selvitä kohtuullisen edullisesti mutta kuitenkin niin että laitteistoa on mahdollista myöhemmin päivittää niin minkälaista suositusta tulisi.
Veneessä on pinnapilotti, saako sen toimimaan näiden järjestelmien kanssa yhteen?

31

1176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noilla tiedoilla ei voi antaa mitään järkevää vastausta!

      Mikä pinnapilotti veneessä on ja millaista yhteentoimivuutta sille kaipaat?

      Mitä elektroniikkaa kaipaat ja mihin sitä veneeseen voit sijoittaa? VHF, AIS (lähettävä?), plotteri, tuulimittari, moottorin tiedot?

    • Anonyymi

      Reiskan pinnapilotin kanssa toimii mikä tahansa, jos käytät Reiskan mittareita (SeaTalk) tai sitten muunninta (NMEA2000>SeaTalk) tai (NMEA2000>NMEA0183).

      Simrad toimii Simradin ja B&G:n kanssa yhteen suoraan.

      Mittaristojen kanssa on perseestä pinnaohjatussa löytää niille tilaa ja uppoasennuksissa yleensä vanhat reiät eivät sovi uusille eli täytyy käyttää peitelevyä.

      Kymppitonnilla saa kaiken elektroniikan uusiksi VHF:ää myöten, jos asennuksesta ei maksa kikkeleitä.
      Itse ei kannata lähteä sohlaamaan, sen jälkeen ei toimi mikään ikinä kunnolla, asennus on karmean näköinen ja lopulta voi palaa koko vene.

      • Anonyymi

        Hmph! Tumpuloiden ei kannata asentaa mutta ei se oikeesti ole niin vaikeeta. Veistämöä siistimpää jälkeä tekee moni amatööri. Vanhat asennusaukot voi laminoida umpeen jos pääsee helpolla taustoihin käsiksi ja haluaa siistin. Noista muuntimista voi tosin tulla vähän päänsärkyä.


    • Anonyymi

      Siinä onkin varsinainen "käsityön leima" kun itse lähtee mattoa ja hartsia tunkemaan mittariston reikiin. Gelcoat ei ole samanväristä kuin vanha ja kellastunut, sitten vähän ryssitään sen hartsin kanssa sinne ja tänne ja lopputuloksena on vene, jota ei kehtaa enää perä edellä laituriin ajaa.

      Kuituhommat eivät nykyjampoilta niin vain onnistukaan, sitten pitää olla suojaimet ym. vehkeet, hiontapölyä on kaikki paikat täynnä jne.

      Parasta vain teettää tuollaiset ja käyttää nekin työtunnit siihen, mistä se raha tulee.
      Ammattihemmo tekee kaiken kerralla oikein eikä "tein ite" -liitoksia ja päin helvettiä kytkentöjä jää yhtäkään.

      Moni pässi ei vuonna 2020 osaa lukea englanninkielisiä ohjeitakaan (usko tai älä), vaan lähtee mutulla asentamaan kalustoa paikalleen. Sitten vedetään mustilla ruuveilla mittarit hikeen ja rits - näytöt paskana ja sen sellaista.

      Mutta tein ite ja säästin. Ei saatana pojat.

      • Anonyymi

        Jokainen kykyjensä mukaan. Joku osaa laminointityöt, joku ei. Joku osaa asentaa ja kytkeä kaapelit, joku ei. Kuluvana talvena olen uusinut 12v vanhan elektroniikan veneestäni. Nyt ei ole ensimmäistäkään nyrkkiskavia teipillä yhteensutaistuna kuten veistämön jäljiltä oli. Ensimmäiset kokeilut osoittavat, että verkko toimii, vaikka siihen on yhdistetty vanhan järjestelmän pilotti, joten konverttereitakaan ei tarvitse pelätä. Itse sain hyvää palvelua suomalaisesta kivijalkaliikkeestä ( juuri niistä, jotka ovat tällä palstalla kirottu alimpaan helvettiin hintojensa takia) ja maahantuojalta kokonaisuutta suunnitellessani. Asennus itsestään ei ollut vaikeaa, ainoastaan työlästä ja aikaa vievää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen kykyjensä mukaan. Joku osaa laminointityöt, joku ei. Joku osaa asentaa ja kytkeä kaapelit, joku ei. Kuluvana talvena olen uusinut 12v vanhan elektroniikan veneestäni. Nyt ei ole ensimmäistäkään nyrkkiskavia teipillä yhteensutaistuna kuten veistämön jäljiltä oli. Ensimmäiset kokeilut osoittavat, että verkko toimii, vaikka siihen on yhdistetty vanhan järjestelmän pilotti, joten konverttereitakaan ei tarvitse pelätä. Itse sain hyvää palvelua suomalaisesta kivijalkaliikkeestä ( juuri niistä, jotka ovat tällä palstalla kirottu alimpaan helvettiin hintojensa takia) ja maahantuojalta kokonaisuutta suunnitellessani. Asennus itsestään ei ollut vaikeaa, ainoastaan työlästä ja aikaa vievää.

        Jos ostat muutaman tonnin edestä eletroniikkaa, saat sen suomalaisesta kivijalkaliikkeestä lähes samalla hinnalla kuin netistä. Neuvojen kera se tulee todennäköisesti halvemmaksikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ostat muutaman tonnin edestä eletroniikkaa, saat sen suomalaisesta kivijalkaliikkeestä lähes samalla hinnalla kuin netistä. Neuvojen kera se tulee todennäköisesti halvemmaksikin.

        Halvemmalla ne kivijalkaliikkeestä sai mitä netistä. Jo suunnitteluvaiheessa pääsi hypistelemään eri valmistajien vaihtoehtoja livenä ja kyselemään eri tuotteiden/valmistajien ominaisuuksista ennen kuin teki päätöksen itselle sopivasta kokonaisuudesta. Sen jälkeen maahantuojan tekniseen tukeen yhteys ja varmistus kaikista tarvittavista kilkkeistä verkon rakentamiseksi valmiskaapeleita myöten. Kilpailutus ja tarjousten vertailu oli helppoa valmiiksi laaditulla osaluettelolla sekä varmisti kokonaisuuden onnistumisen.


      • Anonyymi

        Harvoin kyllä kommeintoin suoli24 mitään mutta nyt täytyy kyllä avata arkkua hieman.

        Noinko oikeasti kuvittelet että ketään kiinnostaa tupperware bavariasi laiturissa, oli se sitten perä tai keula edellä kolhittu paikalleen.

        Kädentaidottomat stadilaiset ei osaa tehdä itse mitään ja kaikesta on pakko maksaa venehuolloille tai veistämöille. voihan siitä sitten taas brassailla kaunisssaaren saunassa miten taas oma kädettömyys päästiin paikkaamaan heittämällä euroja kohti. Oma kädettömyys kun on tuotu ilmi, voidaan aloittaa olemattomien kryssitarinoiden kertominen koko kansalle vaikka ketään ei kiinnosta hevonvittua.


      • Anonyymi

        Joo ja venealan "ammattimies" sittenkö osaa englantia ja lukee ohjeet. Kyllä on tällä alalla monemmoista seppää nähty. Niin ja eihän se gelcoat näy sieltä alta oli sitten minkä väristä hyvänsä.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen asia jonka suosittelen selvittäväsi itsellesi on se, että haluatko ingroidun järjestelmän vai ei ja miksi.
      Intergraatio tarkoittaa sitä, että komponentit on kytketty samaan väylään ja karrikoidusti, kaikkien instrumenttien tiedot on kaikkien laitteiden käytettävissä. Väylään voi lisätä näytön mihin saa näkyviin minkä tahansa instrumentin minkä tahansa tiedon. Esimerkkinä karttapöydälle monitoiminäyttö, johon tuodaan mm lokilta BS, GPS:ltä/plotterilta COG ja sijainti, tuulimittarilta TWS ja mahdollisesti autopilotin ohjaustoiminteet.
      Intergraatio tarkoittaa pahimmillaan sitä, että yhden komponentin hajotessa muutkaan ei toimi ja siinä sitä on miettimistä. Integroidako kaikki, ei mitään vai vain välttämättömät.

      Edustan itse sellaista koulukuntaa, että pyrin minimoimaan integraatioasteen. Perusajatuksena se, että kun komponentti menee rikki, kaikki muut komponentit toimii riippumattomasti ja normaalisti. Näen "välttämättömänä" integraationa vain sen, että autopilotille saa AWA -tiedon tuuliohjausta varten. Tuuli/loki/kaiku -instrumentti on siis autopilotin kanssa samassa väylässä. Muuten kaikki komponentit erillisiä/itsenäisiä. Plotteri hoitaa itsenäisesti plotterin virkaa, varaplotteri ja varavaraplotteri samoin. Kaikki plotterit sellaisia, jossa GPS vastaanotin sisäinen. VHF:ssä on sisäänrakennettu GPS ja AIS vastaanotto.

      • Anonyymi

        Tässä oli jo vähän sitä mitä hain..
        VHF on ollut 10 vuotta veneessä enkä ole koskaan edes laittanut virtoja päälle eli sitä ei tarvitse.

        Tarve on: plotteri, loki, kaiku ja tuulimittari.
        Lähinnä mietityttää että jos ostan tuosta tavaratalosta 650e maksavan plotterin niin saanko siihen ydistettyä nuo edellä mainitus komponentit.
        Nmea 2000 jne ei kyllä kerro minulle mitään.
        Ja pinnapilotissa lukee muistakseni ST1000 ja väri harmaa ja pieni digi näyttö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä oli jo vähän sitä mitä hain..
        VHF on ollut 10 vuotta veneessä enkä ole koskaan edes laittanut virtoja päälle eli sitä ei tarvitse.

        Tarve on: plotteri, loki, kaiku ja tuulimittari.
        Lähinnä mietityttää että jos ostan tuosta tavaratalosta 650e maksavan plotterin niin saanko siihen ydistettyä nuo edellä mainitus komponentit.
        Nmea 2000 jne ei kyllä kerro minulle mitään.
        Ja pinnapilotissa lukee muistakseni ST1000 ja väri harmaa ja pieni digi näyttö.

        Mitä kaipaat yhdistämiseltä?

        Raymarine ST1000 osaa lukea NMEA0183 ja SeaTalkia. Niiden avulla se voi saada plotterilta suunnan seuraavalle reittipisteelle tai suhteellisen tuulen tuulimittarilta. Edellinen on täysi turhake mielestäni ja myös jälkimmäisellä on kohtuu niukasti käyttöä. En siis pitäisi kovinkaan tärkeänä pinnapilotin kytkemistä mittaristoon. Edellisessä veneessäni oli pinnapilotti ja en viitsinyt kytkeä sitä mittaristoon, vaikka olisi mennyt vain piuhalla. Nykyisessä on systeemipilotti, mutta käytän lähes ainoastaan sitä ajamaan kompassisuuntaa, vaikka osaisi ajaa tosituuleen, suhteelliseen tuuleen ja reittipisteeseen.

        Nykyisissä mittareissa väylä on lähes poikkeuksetta NMEA2000 eli autopilottisi vaatisi muuntimen väliin. Muuntimet eivät välttämättä toimi kunnolla, mutta eiköhän tuonne suhteellinen tuuli mene.

        Kaikissa uusissa plottereissa on NMEA2000-liitäntä, mutta kaikkissa plottereissa ei ole mittarinäyttömahdollisuutta. Joissain on vielä myös NMEA0183, jolla saat reittipistetiedot ST1000:lle ilman muunninta, mutta tuskin suhteellista tuulta, sillä se ei ole peräisin plotterista ja ne harvemmin toimivat muuntimina.

        Jotta saat tosituulen suunnan ja nopeuden, pitää loki ja tuulimittari osata keskustella keskenään. Yleensä tämä vaatii, että ne ovat samaa merkkiä, sillä kalibrointi on NMEA2000-laitteilla merkkikohtaista. Siis merkin X tuulimittari osaa kyllä lukea merkin Y lokitiedot, mutta kalibrointi todennäköisesti katoaa matkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kaipaat yhdistämiseltä?

        Raymarine ST1000 osaa lukea NMEA0183 ja SeaTalkia. Niiden avulla se voi saada plotterilta suunnan seuraavalle reittipisteelle tai suhteellisen tuulen tuulimittarilta. Edellinen on täysi turhake mielestäni ja myös jälkimmäisellä on kohtuu niukasti käyttöä. En siis pitäisi kovinkaan tärkeänä pinnapilotin kytkemistä mittaristoon. Edellisessä veneessäni oli pinnapilotti ja en viitsinyt kytkeä sitä mittaristoon, vaikka olisi mennyt vain piuhalla. Nykyisessä on systeemipilotti, mutta käytän lähes ainoastaan sitä ajamaan kompassisuuntaa, vaikka osaisi ajaa tosituuleen, suhteelliseen tuuleen ja reittipisteeseen.

        Nykyisissä mittareissa väylä on lähes poikkeuksetta NMEA2000 eli autopilottisi vaatisi muuntimen väliin. Muuntimet eivät välttämättä toimi kunnolla, mutta eiköhän tuonne suhteellinen tuuli mene.

        Kaikissa uusissa plottereissa on NMEA2000-liitäntä, mutta kaikkissa plottereissa ei ole mittarinäyttömahdollisuutta. Joissain on vielä myös NMEA0183, jolla saat reittipistetiedot ST1000:lle ilman muunninta, mutta tuskin suhteellista tuulta, sillä se ei ole peräisin plotterista ja ne harvemmin toimivat muuntimina.

        Jotta saat tosituulen suunnan ja nopeuden, pitää loki ja tuulimittari osata keskustella keskenään. Yleensä tämä vaatii, että ne ovat samaa merkkiä, sillä kalibrointi on NMEA2000-laitteilla merkkikohtaista. Siis merkin X tuulimittari osaa kyllä lukea merkin Y lokitiedot, mutta kalibrointi todennäköisesti katoaa matkalla.

        Eli periaatteessa vaikka tämä: Garmin GNX 43 langaton tuuli-loki-kaikupaketti.
        Siihen garmin navi.
        Samaa on myynnissä myös langallisena, onko tämä langaton ihan toimiva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli periaatteessa vaikka tämä: Garmin GNX 43 langaton tuuli-loki-kaikupaketti.
        Siihen garmin navi.
        Samaa on myynnissä myös langallisena, onko tämä langaton ihan toimiva?

        Tässä heebo joka kommentoi eilen aamulla intergraatioasteesta.

        Minusta kuulostaa siltä, että et tarvitse mitään intergraatiota järjestelmässäsi, eli valitse komponentit tarpeen ja lompakon mukaan. Ei sinun tarvitse mitään yhdestellä. Plotteri on plotteri ja tuuli/loki/kaikuyhdistelmä on tuuli/loki/kaikuyhdistelmä. GPS:llä ja AIS vastaanotolla varustettua VHF -radiota suosittelen turvaksi jos liikut muualla kuin pelkästään saaristossa.

        GNX mittaristo on matka/retkipurjehtijalle varsin hyvä vaihtoehto. Sukua aikaisemmalle Silva/Nexus tuotemerkille.

        Matkaveneessä suosin langatonta tuulianturia sen takia, että kaikilla mastokaapeleilla on yhteinen ominaisuus: Ne menee rikki ennemmin tai myöhemmin ja usein korjaus on mahdollista/järkevää vasta seuraavana talvena kun masto on alhaalla. Pahimmillaan siis lähes koko kausi menee ilman tuulimittaria. Langattoman tuulimittarin hakee mastosta alas korjattavaksi/vaihdettavaksi kymmenessä minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä heebo joka kommentoi eilen aamulla intergraatioasteesta.

        Minusta kuulostaa siltä, että et tarvitse mitään intergraatiota järjestelmässäsi, eli valitse komponentit tarpeen ja lompakon mukaan. Ei sinun tarvitse mitään yhdestellä. Plotteri on plotteri ja tuuli/loki/kaikuyhdistelmä on tuuli/loki/kaikuyhdistelmä. GPS:llä ja AIS vastaanotolla varustettua VHF -radiota suosittelen turvaksi jos liikut muualla kuin pelkästään saaristossa.

        GNX mittaristo on matka/retkipurjehtijalle varsin hyvä vaihtoehto. Sukua aikaisemmalle Silva/Nexus tuotemerkille.

        Matkaveneessä suosin langatonta tuulianturia sen takia, että kaikilla mastokaapeleilla on yhteinen ominaisuus: Ne menee rikki ennemmin tai myöhemmin ja usein korjaus on mahdollista/järkevää vasta seuraavana talvena kun masto on alhaalla. Pahimmillaan siis lähes koko kausi menee ilman tuulimittaria. Langattoman tuulimittarin hakee mastosta alas korjattavaksi/vaihdettavaksi kymmenessä minuutissa.

        Olisin eri mieltä langattomuudesta ja integraatiosta.

        Langattomissa tuulimittareissa on ollut melko paljon ongelmia. Akut hyytyvät jne. Kaapeli on erittäin luotettava. Kannella seisovan maston tapauksessa läpivienti on jonkinlainen riesa. Suosittelen tosiaan läpivientiä ja liitosta, siis ei kansiliitintä.

        Integraatio ei ole välttämätön, mutta varsin mukava. Mittaristossa on hyvä olla gps ja sen saa plotterista. Silloin saa maantieteellisen tuulen suunnankin mittaristoon ilman kompassianturia. Toimii toki vain liikuttaessa.

        Plotterin paikasta riippuen mittaridatan näkeminen siinä on varsin mukava ominaisuus. Useissa plottereissa on nykyään laylinet, jolloin voi helposti nähdä koska pitää kääntyä päästäkseen määränpäähän. Ne eivät toimi ilman tuulitietoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä oli jo vähän sitä mitä hain..
        VHF on ollut 10 vuotta veneessä enkä ole koskaan edes laittanut virtoja päälle eli sitä ei tarvitse.

        Tarve on: plotteri, loki, kaiku ja tuulimittari.
        Lähinnä mietityttää että jos ostan tuosta tavaratalosta 650e maksavan plotterin niin saanko siihen ydistettyä nuo edellä mainitus komponentit.
        Nmea 2000 jne ei kyllä kerro minulle mitään.
        Ja pinnapilotissa lukee muistakseni ST1000 ja väri harmaa ja pieni digi näyttö.

        On sinulla pelastusliivit ja valjaatkinpelastusrenkaasta puhumattakaan veneessä olleet ainakin 10 v, etkä ole kertaakaan tarvinnut. Eikö siis olisi aika jättää nekin pois ja ottaa tilalle jotain hyödyllisempää? Vanha vitsi, tiedän, mutta aina yhtä osuva.

        VHF:ään melkein luonnostaan tulee mukaan AIS, jonka hyödyllisyyttä et voi kieltää. Tulee kaiken lisäksi varsin tarkkaan samaan hintaan kuin erillinen AIS-vastaanotin, joka lisäksi tarvitsisi kuitenkin VHF-antennin..


      • Anonyymi

        Integroidusta järjetelmästä saa aina poistettua sen systeemin jumittavan komponentin. Sen löytää helpolla irroittelemalla liittimiä yksi kerrallaan. Sen takia ei kannata heittää pois integroinnin kiistattomia etuja. Toisaalta jo AWA-tiedon yhdistäminen pilottiin tarkoittaa aikaa laajaa integraatiota.


    • Anonyymi

      Ei sinulla ole venettä.
      Jos olisi, niin teitäisit, ettei tuolla avauksella kukaan voi vastata.

      Miksi et vain suoraan kysy, minkälainen järjestelmä olisi sopiva johonkin veneeseen ilman, että valehtelet?
      Toisaalta, jos olet se patolginen paskanpuhuja Hevossalmesta MTU-koneella, et ehkä voi sille mitään.

    • Anonyymi

      Itse menen aina turvallisuus edellä, joten hommaisin kotimaan rannikolle veneilyyn seuraavat:
      1. Erillinen akku ja sitä lataava aurinkopaneeli lataussäädin kaikelle välttämättömälle elektroniikalle (älä kytke jääkaappia tähän).
      2. Vastaanottava AIS ja sille joku pieni antenni, joka on samalla VHF-radion vara-antenni.
      3. Plotteri, johon yhdistät nämä kaksi edellistä.
      4. Laadukas meri VHF radio GPS:llä ja siihen valmistajan suosittelemat antenni ja kaapeli. Siksi erillinen AIS, koska jos toiseen tulee häiriö, voin vielä käyttää toista.
      5. Edellisten lisäksi kytkisin myös navigointivalot tähän ylimääräiseen akkuun, koska nekin ovat välttämätöntä elektroniikkaa.

      Kaksoisakkurele STEK-ohjeiden mukaan asennettuna toimii hyvin myös välttämättömien järjestelmien virransaannin varmistamiseen. Tärkeintä on, että sitä virtaa kaikkiin yllä oleviin riittää joka tilanteessa.

      Tällä setillä tiedät tasan tarkkaan, missä se ruotsinlaiva kohta on ja missä itse olet. Jos jostain syystä hyydyt väylälle esimerkiksi Hangon satamassa, voit sinne VHF-radioon ilmoittaa, että olet jäämässä Finnmerchant rahtialuksen alle 3 minuutin päästä, jos joku ei auta. Tuollaisissa tilanteissa mikään 112 tai meripelastus ei ehdi auttamaan. VHF-radiota kuuntelevat kaikki kaupalliset alukset, osaavat huviveneilijät, sekä VTS Finland. Silloin sinulla on parhaat mahdollisuudet selviytyä. Laiva kuulee heti suoraan komentosillalle, että on ajamassa kohta ylitsesi, joten he ehkä ehtivät vielä tehdä jotakin.

      Lisäksi, jos kippari itse tippuu veneestä, lapsikin osaa painaa sitä VHF-radion hätänappia, joka ilmoittaa sijainnin ja veneen tiedot suoraan meripelastukseen. Apu saapuu paljon nopeammin paikalle, kuin jos joku rupeaa kännykällä selittämään tilannetta ja arpomaan sijaintia hätäkeskukseen. Tämä on todella olennaista, jos joku on esimerkiksi kylmässä vedessä ja pitää nopeasti pelastaa sieltä samaan aikaan kun jäljelle jäänyt miehistö arpoo, että miten tätä jahtia oikein ohjataan.

      Kolmas esimerkki on, että tiedät myös mitä ympärilläsi tapahtuu radion ansiosta ja voit tarvittaessa auttaa muita. Koska kaikki kuulevat kaikkia, voit itse olla yllä mainituissa tilanteissa myös se pelastaja.

      Tämän takia itse pidän tuota VHF-radiota veneen tärkeimpänä elektronisena laitteena. Ilman plotteria selviän aivan hyvin, koska osaan kyllä karttaa lukea. Kommunikointi kaikkien lähellä olevien veneiden ja laivojen kanssa ei kuitenkaan ilman radiota onnistu. Ensimmäinen asia, mitä opetan kaikille jahtiini tuleville on meriradion punaisen napin käyttö hätätilanteessa.

      • Anonyymi

        Jos menet turvallisuus edellä, hankit lähettävän AISin ja vielä sen lisäksi aktiivisen tutkaheijastimen sekä EPIRBin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos menet turvallisuus edellä, hankit lähettävän AISin ja vielä sen lisäksi aktiivisen tutkaheijastimen sekä EPIRBin.

        Juu nuo itsellänikin olisivat seuraavana jo mainitsemieni jälkeen hankintalistalla, mutta ymmärsin aloittajan viestistä, että hän ei ehkä tahdo näin laajaa settiä. Tuolla luettelemallani perussetillä pärjää huolellinen veneilijä normiolosuhteissa oikein hyvin. Tärkeintä on osata käyttää ja pitää toiminnassa senkin vähän, mitä hankkii. Hienoista laitteista ei ole mitään hyötyä, jos niitä ei osaa käyttää tai ne eivät ole edes päällä.


    • Anonyymi

      Elektroniikan anti pinnatason pienpurrella paikallisesti seilailevalle on mitätöntä.
      Jollekin elektroniikkafriikille tilanne olisi toinen, mutta onneksesi et sellainen ole.

      Sinulla vaikuttaisi jo nyt olevan kaikki tarpeellinen vaikka pidemmällekin reissulle. Säästä elektroniikkaan varaamasi varat, lähde kesän tai jopa koko alkaneen laman ajaksi seilailemaan ja katso sitten että jos jotain tarvitaan.

      • Anonyymi

        Tuo ei pidä paikkaansa läheskään aina.

        Lähettävä AIS ei helpota omaa navigointia, mutta sillä on hyvä viestiä muille missä menee, millä vauhdilla ja mihin suuntaan. Se ei ole täydellinen turva, mutta viimeaikaisten onnettomuuksien perusteella ei ole paha, jos vastaantulijan plotteri alkaa huutamaan hoosiannaa tarvittaessa - ja oma myös, jso sellainen on.

        Tähystämiseen ei aina voi luottaa - ei edes omaansa.

        Sumuun harva lähtee, mutta, kun on aikansa homma tehnyt, niin sinne ennen pitkää joutuu.
        Lähettävä AIS auttaa omaan näkyvyyteen ja plotteri sijainnin määritykseen. Niillä pärjää melko hyvin. Siitäkin on apua, että pystyy määrittämään sijainnin niin tarkkaan, että voi pystyä poissa kaikkein liikennöidymmiltä alueilta kunnes sumu hälvenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa läheskään aina.

        Lähettävä AIS ei helpota omaa navigointia, mutta sillä on hyvä viestiä muille missä menee, millä vauhdilla ja mihin suuntaan. Se ei ole täydellinen turva, mutta viimeaikaisten onnettomuuksien perusteella ei ole paha, jos vastaantulijan plotteri alkaa huutamaan hoosiannaa tarvittaessa - ja oma myös, jso sellainen on.

        Tähystämiseen ei aina voi luottaa - ei edes omaansa.

        Sumuun harva lähtee, mutta, kun on aikansa homma tehnyt, niin sinne ennen pitkää joutuu.
        Lähettävä AIS auttaa omaan näkyvyyteen ja plotteri sijainnin määritykseen. Niillä pärjää melko hyvin. Siitäkin on apua, että pystyy määrittämään sijainnin niin tarkkaan, että voi pystyä poissa kaikkein liikennöidymmiltä alueilta kunnes sumu hälvenee.

        Eräs lähettävän AIS:n huono ominaisuus on sen itsekriminoiva toiminta. Veneen tunnistetiedot ovat näkyvillä jos käy jokin källi, kuten esim. virheellisen sisäänajoreitin ajaminen johonkin maahan. Viranomainen ei välttämättä tutkakaiun perusteella lähde tunnistamaan ja sakottamaan, mutta AIS:n perusteella sitä tehdään jatkuvasti. AIS:n käyttötarve in yhtä vähäinen kuin paljon sitä informatiivisemman tutkan. Max. pari tuntia / vuosi, ehkä allekin 1% kulkuajasta.

        Laivat suodattavat huvi -AIS:t Tukholman rännissä pois ja se asetus tahtoo unohtua päälle muuallekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs lähettävän AIS:n huono ominaisuus on sen itsekriminoiva toiminta. Veneen tunnistetiedot ovat näkyvillä jos käy jokin källi, kuten esim. virheellisen sisäänajoreitin ajaminen johonkin maahan. Viranomainen ei välttämättä tutkakaiun perusteella lähde tunnistamaan ja sakottamaan, mutta AIS:n perusteella sitä tehdään jatkuvasti. AIS:n käyttötarve in yhtä vähäinen kuin paljon sitä informatiivisemman tutkan. Max. pari tuntia / vuosi, ehkä allekin 1% kulkuajasta.

        Laivat suodattavat huvi -AIS:t Tukholman rännissä pois ja se asetus tahtoo unohtua päälle muuallekin.

        Tuo on täysin mutua, että laivat suodattavat huvi-AIS pois. Kyllä se heille näkyy. Ei ammattikapteeni voi sitä suodattaa pois, koska jos sitten ajaa jonkun purren ylitse ja tutkinnassa selviää, ettei edes ollut oma AIS päällä, kyllä siitä isot rangaistukset tulee. Laki on aika kova tuollaisissa tapauksissa ja merellä ei tunneta etuajo-oikeutta, on vain väistämisvelvollisuus.


    • Anonyymi

      Suosittelen että panostat langattomiin järjestelmiin. Raymarinen Tack Tick on hyvä alku vain tukiasema vaatii virtaa. Ei mastoon kaapelia tuulimittarille.

    • Anonyymi

      Jos kaiku- tai lokianturi vaihdetaan, edessä on aina välitön runkokatsastus. Tuon pitäisi olla selvä asia jokaiselle, mutta jotkut holtittomat ovat uusineet jopa läpivientejä ilman runkokatsastusta!
      Näistä ja muista törkeistä rikkomuksista johtuen on Seurassamme aloitettu runkokatsastusdokumentointi videoimalla katsastettavien veneiden kriittiset komponentit.

      • Anonyymi

        No, teidän seurassanne onkin aina ollut kuri ja järjestys.
        Ainoastaan sellainen tapa se talon pystyssä pitää - sanottiin ennen vanhaan.

        Miten on, onko myrkkymaalikerroksia rajoitettu? Ja jos on, niin mitä sanktioita voi odottaa, jos määräystä rikkoo?
        Järjestyksenmies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, teidän seurassanne onkin aina ollut kuri ja järjestys.
        Ainoastaan sellainen tapa se talon pystyssä pitää - sanottiin ennen vanhaan.

        Miten on, onko myrkkymaalikerroksia rajoitettu? Ja jos on, niin mitä sanktioita voi odottaa, jos määräystä rikkoo?
        Järjestyksenmies

        Vain aktivointihionta markäkoneella on sallittu kunnes primerit tulevat näkyviin! Sitten saa valvotusti vetää yhden kerroksen. Eli olemme Seurassa vahvasti mukana vihreässä siirtymässä.
        Nyt asennettiin muuten kotisataman septi-imuriin kolikkoautomaatti. 2 euron kolikolla imuri käy 40 sekuntia.


      • Anonyymi

        Meidän seurassa jos arvostelee mahtavaa Venäjän armeijaa, seuraa välitön runkokatsastus, jonka päätteksi seura ottaa veneen hallintaansa loppuvuodeksi. Tästä päätti seuran kommodori Bobrikoff.


    • Anonyymi

      Kuinkahan moni muuten purjehtii täysin ilman elektroniikkaa? Se olisi kiinnostava osa harrastusta, oikeastihan veneessä ei tarvitse yhtään mitään elektroniikkaa. Nykyveneessä aivan liikaa mainosmiesten hehkuttamaa ”välttämätöntä” elektroniikkaa, joka paikka täynnä erilaisia sikakalliita härpäkkeitä joita pitää uusia muutaman vuoden välein. Omassa 6m moottoriveneessä ei ole yhtään mitään. No kaiku oli mutta kun se meni rikki niin huomasin että pärjään ilmankin. Tosin tarkistan joskus sijainnin ja reitin kännykän apista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe