Missä ongelma ?

Anonyymi

Eli asensin Slackware pohjaiselle järjestelmälle Slackwaren uusimman ytimen k5.4.30.

Järjestelmä käynnistyy hyvin ja tulee graafinen työpöytä näkyviin, mutta näppäimistö ja hiiri ei toimi.

Nämä toimivat USB-väylän kautta normaalisti vastavassa Live-versiossa vanhemmalla ytimellä, Niin tämä jossa ei toimi on asennettu kovalevylle.

Olisiko näillä tiedoilla saatavissa neuvoja ?

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käytä vanhempaa ydintä, jos mitään pakottavaa syytä ei ole käyttää uudempaa.
      Mistä Slackware-pohjaisesta jakelusta ylipäätään on puhetta?

      • Anonyymi

        Perinteisiä linuks-ongelmia - toimii, ei toimi, toimii, ei toimi....jne. kehottaisin aloittajaa asentamaan mieluimmin Windowsin, niin ei tarvii koko ajan kysellä, että mikä käy mihinkin tai mikä toimii missäkin. Linuks kun tahtoo olla sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteisiä linuks-ongelmia - toimii, ei toimi, toimii, ei toimi....jne. kehottaisin aloittajaa asentamaan mieluimmin Windowsin, niin ei tarvii koko ajan kysellä, että mikä käy mihinkin tai mikä toimii missäkin. Linuks kun tahtoo olla sellainen.

        Miksiköhän nitä "toimivia" Windows koneita tuhotaan/romutetaan n.200 000 000 vuosittain?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteisiä linuks-ongelmia - toimii, ei toimi, toimii, ei toimi....jne. kehottaisin aloittajaa asentamaan mieluimmin Windowsin, niin ei tarvii koko ajan kysellä, että mikä käy mihinkin tai mikä toimii missäkin. Linuks kun tahtoo olla sellainen.

        Häivy täältä jauhamasta sontaa, linuxit toimii hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteisiä linuks-ongelmia - toimii, ei toimi, toimii, ei toimi....jne. kehottaisin aloittajaa asentamaan mieluimmin Windowsin, niin ei tarvii koko ajan kysellä, että mikä käy mihinkin tai mikä toimii missäkin. Linuks kun tahtoo olla sellainen.

        Aloittaja!

        Kyllä kuules minä olen niitä asentanut enemmän kun sinä olet nähnyt , ja toiseksi en ole kysellyt Windowsin yhtään mitään tällä palstalla!

        Joten pysy siellä Windows palstalla !


      • Anonyymi

        Puhe on Slackware64-14.2, ja nyt niihin on saatavilla Slackware64-current ( 15) nuo uudet kernelit k5.4.30 ja k5.4.31

        Tämä Slackware64-14.2 on oma muokkamani Slackware, ja siinä toimii kaikki hyvin kernelillä 4.15.5 .

        Mietin vaan että mitä tiedostoa olisi muutettäva että saisin näppäimistön ja hiiren toimimaan , luultavemmin ongelma on USB-väylän ajurissa tai ajureissa , koska noissa ei ole minkäänlaista yhteyttä, koneessa on sekä 3.0 ja2.1- USB-väylät ja ne eivät toimi.

        Olen myös asentanut tähän samaan koneeseen tuon uusimman Slackware64-current ( 15)
        Siinä toimii kaikki kuten pitää. Elikkä joku tiedosto pitäisi keksiä tuohon vanhempaan version että sekin toimisi, kun se on niin rakas käyttis, ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhe on Slackware64-14.2, ja nyt niihin on saatavilla Slackware64-current ( 15) nuo uudet kernelit k5.4.30 ja k5.4.31

        Tämä Slackware64-14.2 on oma muokkamani Slackware, ja siinä toimii kaikki hyvin kernelillä 4.15.5 .

        Mietin vaan että mitä tiedostoa olisi muutettäva että saisin näppäimistön ja hiiren toimimaan , luultavemmin ongelma on USB-väylän ajurissa tai ajureissa , koska noissa ei ole minkäänlaista yhteyttä, koneessa on sekä 3.0 ja2.1- USB-väylät ja ne eivät toimi.

        Olen myös asentanut tähän samaan koneeseen tuon uusimman Slackware64-current ( 15)
        Siinä toimii kaikki kuten pitää. Elikkä joku tiedosto pitäisi keksiä tuohon vanhempaan version että sekin toimisi, kun se on niin rakas käyttis, ;)

        Slackware-jakeluissa yleensä on paketinhallintasovellutuksissa oletuksena estetty (Blacklist) esim. kernel-huge,kernel-modules, kernel-generic, aaa-base sekä kernel-firmware -ohjelmien päivitykset.
        Toki nuo on asennettavissa, mutta toimivuudesta ei ole välttämättä suurta takuuta.

        Hiiren ja näppäimistön toimimattomuus minusta viittaa siihen, ettei graafinen ympäristösi ole asianmukaisesti käynnistynyt Slack14.2 -versiossa, ja yhteensopiva 5.4.3x -kernel version kanssa.
        Toki Slackware 15 on muokattu toimimaan kokonaisuudessaan uudella kernel-versiolla ja ko. version kirjastoilla.

        Nykyisin lienee myös Slackware päivitettävissä versiosta toiseen, mutta ... ihan hätäiseen en nyt löytänyt sopivaa ohjetta.
        Olen vuosia käyttänyt Slackwarea (Zenwalk/MiniSlack), mutta viime vuosina en ole enää siihen syvemmin perehtynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Slackware-jakeluissa yleensä on paketinhallintasovellutuksissa oletuksena estetty (Blacklist) esim. kernel-huge,kernel-modules, kernel-generic, aaa-base sekä kernel-firmware -ohjelmien päivitykset.
        Toki nuo on asennettavissa, mutta toimivuudesta ei ole välttämättä suurta takuuta.

        Hiiren ja näppäimistön toimimattomuus minusta viittaa siihen, ettei graafinen ympäristösi ole asianmukaisesti käynnistynyt Slack14.2 -versiossa, ja yhteensopiva 5.4.3x -kernel version kanssa.
        Toki Slackware 15 on muokattu toimimaan kokonaisuudessaan uudella kernel-versiolla ja ko. version kirjastoilla.

        Nykyisin lienee myös Slackware päivitettävissä versiosta toiseen, mutta ... ihan hätäiseen en nyt löytänyt sopivaa ohjetta.
        Olen vuosia käyttänyt Slackwarea (Zenwalk/MiniSlack), mutta viime vuosina en ole enää siihen syvemmin perehtynyt.

        "Slackware-jakeluissa yleensä on paketinhallintasovellutuksissa oletuksena estetty (Blacklist) esim. kernel-huge,kernel-modules, kernel-generic, aaa-base sekä kernel-firmware -ohjelmien päivitykset.
        Toki nuo on asennettavissa, mutta toimivuudesta ei ole välttämättä suurta takuuta."

        Joo ei ollut, ......kokeilin myös vaihtaa kernelistä ja /etc/modules,d kansiossa tuosta vanhemmasta toimivata kernelistä tiedostot, mut sama tilanne , käynnistyy mut USB-väylät ovat kuolleita siinä vaiheessa kun muuttuu graafiseen tilaan, ennen sitä toimii näppäimistö normaalisti.


    • Anonyymi

      Mula oli kanssa näitä linuksin ongelmia. Laitoin sitten poies kokonaan kun ruhjoi konetta.

      • Anonyymi

        Joo mulla kans ruhjoi. Kun poestin linuksen pois kokonaan nii ei enää ruhjonut. Että näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mulla kans ruhjoi. Kun poestin linuksen pois kokonaan nii ei enää ruhjonut. Että näin.

        Hah, 2 windowshihhulia mukamas asentanut linuxin ja muka ruhjonut konetta. Valehtelette molemmat, ei linux ruhjo koneita eikä teillä mitään linuxia ollutkaan!


      • Anonyymi

        Tuollaista pakko-oireista tuhmuuden mainostamista naskaleilla esiintyy.


    • Anonyymi

      Ytimen kanssa mitään tekemistä ole jos näppäimistö/hiiri ei toimi graaffisessa tilassa.
      Hommasta vastaa silloin kokonaan Xorg tai (onhan noita muitakin virityksiä Xvesa jne)
      Uusin Xorg korvannut koko näppäimistö /hiiri ja muut syöttölaitteet "input" ajurilla
      Toimii hyvin jos uusin glibc ja udevd kohdillaan
      Vanhat ajurit tietysti käytössä jos asentaa/gonfiguroi

    • Anonyymi

      Ja perusasiat varmaan hallussa kun "ytimen" kernelin vaihtaa?
      Sille sitten kansioon /lib/modules/se ja se myös moduulit? Ja? loppu helppoo?

      siis kernel moduleineen? ja udevd jotta (käyttis) osaa niitä käyttää...

      (udevadm monitor) komento valvoo laitteistoa sillä helppo katsoa toimiiko usb väylät jne...

      • Anonyymi

        Itselle tuli aikanaan "yllätyksenä" ette "busybox;in depmod" osaa purkaa .xz pakattuja kernelin moduuleita. Sillai... :) Reunahuomautuksena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselle tuli aikanaan "yllätyksenä" ette "busybox;in depmod" osaa purkaa .xz pakattuja kernelin moduuleita. Sillai... :) Reunahuomautuksena

        Pitää kokeilla myöhemmin kun taas innostun sen kanssa, kyllä mä kokeilin aika paljon juuri noita neuvoja mitä on tässä ylempänä ketjussa.

        Olen nyt rakennellut Debianipohjaista käyttistä pöytäkoneeseen, ja Raspberry4:n Raspup Buster 8.2.0 kun sain siihen nopean Samsung EVO 4K 128Gt muistikortin (Lukunopeus noin 100 Mt / S Kirjoitusnopeus noin 90 Mt / S). Kyllä tuo on hieman nopeampi kun aikaisempi , mutta ei se kovin paljoa silti tunnu olevan.

        Aikaisempikin on/oli 32Gt:n Samsung siinä on muistaakseni hieman hitaampi kirjoitusnopeus, kyllä se aika hyvin silti toimii Raspissa.

        Tuossa Raspberry4:sa toimii USB 3 kautta aika hyvin myös 1TB ulkoisella kovalevyllakin käyttäjärjestelmät. Käynnistän tuon kovalevyltä olevanan Grubin vanhalla 1Gt-mikromuistikortilla. Siinä minulla on Berryboot jonka kautta voi asentaa useita eri käyttöjärjestelmiä tuolle kovalevylle. Pöytäkoneesa on 15 eri käyttöjärjestelmää ;=O


    • Anonyymi

      Laitampa tähän :) Ittellä kokeessa Slackware 15.0 Beta virtuaalikoneessa kun ei ilmeisesti pidä tän koneen UEFI:sta. Jumittuu merkistön valintaan. USB 3.0 tikulta olen yrittänyt asentaa ja boottaa tohon merkistön valintaan asti oikein. Ehkä laittaisin Slackwaren jos toimisi tässä koneessa. Tosin valittaa kun ajan slackpkg:in ettei valitsemassani "mirror":ssa ole Slackware 15.0 hakemistoa niin en saa päivitettyä vielä systeemiä. Pitää vielä kokeilla erimaitten "mirror":tä jos löytyisi toimiva ? Olen kokeillut Suomen ja Ruotsin peilauspalvelimet. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä jakelulta ??

      • Anonyymi

        Bugeja piisaa. Jotain ongelmia sisäänkirjautumisessä Waylandillä ja ei pysy tarkkuus kun vaihtaa työpöydän tarkkuuden. Palaa odotus tarkkuuteen. Toivottavasti korjataan seuraavissa versioissa.......


    • Anonyymi

      Heti ensimmäisenä osui silmiini ohje, jonka mukaan slackpkg tekee asennuksen normaalisti ei-uefi osiolle jolloin uudelleen bootatessa uutta kerneliä ei löydy(uefi-osiolta löytyy vanhempi kerneli). Asennus poistaa kuitenkin vanhan kernelin modulit, joten tästä seuraa helposti tuo näppis/hiiri ei toimi ongelma kun niiden moduleita ei enää saada ladattua. Kopsaa uusi kernelisi oikeaan paikkaan eli efi-partitiolle!
      Vanhemmassa slack:ssa(10.2?) oli myös tuota hiiri/näppis lakkaa toimimasta ongelmaa usb-laitteiden kohdalla. Niillä se meni niin, että bios-keskeytysten toimiessa alussa näppis toimi, mutta ajurin latauksen jälkeen lakkasi toimimasta(koska ei ollut usb-ajuria defaulttina). Tämä oli helppo korjata, mutta ensin piti jostakin kaivaa vanha ps2-näppäimistö, lisätä oikea ajuri /etc/modules tiedostoon ja käynnistää uudelleen..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe