Suomessa voi jäädä ilman tukia ja tuloja, kela ja perustoimeentulotuki

Anonyymi

Suomessa on näköjään mahdollista jättää ihminen ilman tukia eli ei makseta euroakaan.

Riittää että osoite on esim vanhempien asunnossa että postit tulee johonkin ja tilillä on 1000€

Päätöksessä kehoittavat "realisoimaan" noin 1000 euron varat !

Aika kummallinen vastaus ja laittaa ihmisen huonoon tilanteeseen koska täysin rahaton. Mahdoton mennä eteenpäin, kela ajaa suomalaiset tässä tilanteessa huonoon tilanteeseen ja ilman yhteiskunnan tukea.

Ajattele tilanne tilanne että sinulla on tilillä 1000€ ja et saa euroakaan elämiseen.

43

2108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei asiassa ole mitään ihmeteltävää. Perustoimeentulotuki on viimesijainen tuki jota saa vasta kun on muu varallisuus ns. "syöty pois".

      Käytä se toimintatonnisi ja laita hakemus sitten uudelleen, asia hoidettu. Toki muistathan sen että se tonnikin laskelmoidaan riittävän jollekin tietylle ajalle, vasta sen jälkeen heruu tukia.

      Turha luulo että toimeentulotuen varassa eläminen liian helppoa on, vaikka sellaista tuntuu hyväosaiset monesti väittävän - heillä kun on into leikata nekin tuet omaan taskuunsa.

      • Anonyymi

        Ja tosiaan, hiukan epäreiluahan se on, itsekin jouduin yksityiseltä vuokranantajalta muuttaessani kunnan asuntoon "syömäään" vakuutena olevat rahat pois, tilalle tuli sitten vakuus sossusta. Näitä esimerkkejä on, mutta systeemi menisi varmasti aika vaikeaksi jos kaikilla olisi mielivaltaan perustuva oikeus käytellä viimesijaisia tukia samaan aikaan kun on kuitenkin rahaa ja varallisuuttakin mitä käyttää.

        Siinä olisi pian sellainen tilanne että sijoittajatkin alkaisi käyttämään toimeentulotukea silloin kun heillä miljoonabisnekset menee vähän huonosti eikä viitsisi myydä huonolla hinnalla mitään pois.


      • Anonyymi

        En käytä tonnia koska en voisi maksaa laskuja ja olisi pientä rahaa varalle muutoksiin

        Ymmärrän jos olisi paljon enemmän.

        Tuolla tavalla sorretaan pahasti ja ajetaan huonompaan asemaan, asunnottomaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En käytä tonnia koska en voisi maksaa laskuja ja olisi pientä rahaa varalle muutoksiin

        Ymmärrän jos olisi paljon enemmän.

        Tuolla tavalla sorretaan pahasti ja ajetaan huonompaan asemaan, asunnottomaksi

        Kannattaa selvitellä toimeentulotuen pelisäännöt niin selvität asiasi paremmin.

        Mielestäni tonni ei edes ole erityisen suuri raha huomioitavaksi laskelmassa, toki uutena asiakkaana se ehkä lasketaan mukaan. Mielestäni joskus aiemmin ainakin sosiaalitoimisto ilmoitteli että noin 1000 euron säästöjä katsovat jonain rajana jonka ylittävät rahat katsotaan jo käytettäväksi varallisuudeksi.

        Tuo oli toki vuosia sitten, nykyisin on tästäkin asiasta tullut hieman päivitettyjäkin sääntöjä, eduskunnan oikeusasiamieheltä on säästettyyn toimeentulotukeen liittyen jokin kannanotto.

        Helpompaa olisi mennä töihin, mutta kun ensin pitäisi saada aikaan kohtuullinen tai hyvä sopimus, että näin se on sitten tukien varassa vain kitkutettava.


      • Anonyymi

        Älä piä sitä rahua tilillä nosta se sieltä ei sitä silti tarvi tuhulata, kait nyt sulla joku hyvä jemma, rahakätkö niile on. Mie tiiän paljonki hyviä jemmoja. Älä nyt hölötä kenellekkään asiasta.


      • Anonyymi

        Ainoot hövelit tuet on yritys tuet ja maataloustuet. Työväestön pitää olla pers aukisia jos meinaavat jotakin saada ja sittenkin etsitään keinoja viedä sekin mitä on saatu keksimällä kaikenmaaailman vastikkeellisuujksia ,jotka on Suomenperutuslain vastasia. Sellaseks on homma menny.


      • Anonyymi

        Sää et kato ole yrittäjä. Noit sai kaks tonii.Pan toiminimi ja ilmottaudu työttömäks ,jos sit sais.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En käytä tonnia koska en voisi maksaa laskuja ja olisi pientä rahaa varalle muutoksiin

        Ymmärrän jos olisi paljon enemmän.

        Tuolla tavalla sorretaan pahasti ja ajetaan huonompaan asemaan, asunnottomaksi

        Se toimeentulotuki on,viimesijainen. Ihan oikeasti. Minulla ei ole tonnia. Mutta laskut on maksettu. Palkka meni kokonaisuudessaan niihin. Asumistukea saan vähän,ja nyt kun tuli soviteltu päiväraha,sillä elän ensi kuun alkupäiviin. En hae toimeentulotukea kun vielä maaliskuussa töitä oli lähemmäs täysaikaista,nyt tunnit hupenevat kuin pyy maailmanlopun edellä,tästä yleisestä tilanteesta johtuen,enkä tiedä pidetäänkö minua lopulta muutamalla viikkotunnilla roikkumassa,vai lomautetaanko. Pam ala,eikä kehuttava palkkataso tunnille,olen jo pikkupuskurin joutunut käyttämään,joten seuraava oon kait se toimeentulotuki,mitä on ensi palkan tultua ja sovitellun,pakko hakea. Ei muuta voi ajatella,kuin että ttu kun tuttaa. Siihen pikkupuskuriinkin meni kärvistellessä joka jo meni. Onneksi ei velkaa ole.


      • Anonyymi

        Siis miten hyvätuloinen leikkaa jonkun toisen toimeentulotuen omaan taskuunsa?

        Kyllä se on niinpäin että toimeentulotuki toiselle riistetään ja leikataan hyvätuloisen tekemästä palkasta pois. Eli se hyvätuloinen tekee työtä aamusta iltaan toimeentulotukea saavan ihmisen puolesta joka saa sen tosta vaan ilman ponnisteluja. Ei sekään kivalta kuulosta vaikka ymmärrän toimeentulotuen perusteet ettei sitä työtä vain aina ole eikä kaikilla ole samaa määrää lahjoja joilla ponnistaa. Eri asia sitten on jos ei edes yritä ponnistaa, yhteiskunnan vihollinen numero1.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis miten hyvätuloinen leikkaa jonkun toisen toimeentulotuen omaan taskuunsa?

        Kyllä se on niinpäin että toimeentulotuki toiselle riistetään ja leikataan hyvätuloisen tekemästä palkasta pois. Eli se hyvätuloinen tekee työtä aamusta iltaan toimeentulotukea saavan ihmisen puolesta joka saa sen tosta vaan ilman ponnisteluja. Ei sekään kivalta kuulosta vaikka ymmärrän toimeentulotuen perusteet ettei sitä työtä vain aina ole eikä kaikilla ole samaa määrää lahjoja joilla ponnistaa. Eri asia sitten on jos ei edes yritä ponnistaa, yhteiskunnan vihollinen numero1.

        Suomessa on maailman koulutetuin väki sen huomaa kelan virkailijan laskutadoista. Voi..


    • Anonyymi

      Ei säästöjen suuruus vaikuta toimeentulotukeen.
      Ne säästöt pitää vaan olla 'cash'.
      Ja jemmassa niin ettei muut tiedä.

      • Anonyymi

        1000€ on tosi olematon raha, esim vuokra-asuntoihin vaaditaan takuita.

        Siksi suomessa ihmisen jättäminen 0eur tuille tuntuu kummalle.

        Ei näistä mediassa puhuta millaista käytäntöä on, en tiedä tietääkö kansanedusajat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1000€ on tosi olematon raha, esim vuokra-asuntoihin vaaditaan takuita.

        Siksi suomessa ihmisen jättäminen 0eur tuille tuntuu kummalle.

        Ei näistä mediassa puhuta millaista käytäntöä on, en tiedä tietääkö kansanedusajat

        Minulla olisi todella vaikea mennä eteenpäin ja vuokrata asuntoa jos "elän" tuon tonnin pois että tilillä kymppi ja pari sitten hakemus. En saisi ostettua, ruokaa, autoon bensaa, asunnon etsiminen mahdotonta ja muuttokuorma!

        Nyt minäkin näin että ei täällä olekaan hyvä ja järkevä tapa kelalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1000€ on tosi olematon raha, esim vuokra-asuntoihin vaaditaan takuita.

        Siksi suomessa ihmisen jättäminen 0eur tuille tuntuu kummalle.

        Ei näistä mediassa puhuta millaista käytäntöä on, en tiedä tietääkö kansanedusajat

        Jos on kyse asumiseen liittyvistä kuluista niin tietenkin kannattaa asia ottaa esille Kelan kanssa, asuminen pitää turvata Suomessa joten puhelin kouraan ja selvittämään tilanne tarkemmin. Tonni tilillä on pikkuraha jos kyse samaan aikaan vaikka vuokran ja takuuvuokran hoitamisesta, ehkä jopa muuttokulujakin samaan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kyse asumiseen liittyvistä kuluista niin tietenkin kannattaa asia ottaa esille Kelan kanssa, asuminen pitää turvata Suomessa joten puhelin kouraan ja selvittämään tilanne tarkemmin. Tonni tilillä on pikkuraha jos kyse samaan aikaan vaikka vuokran ja takuuvuokran hoitamisesta, ehkä jopa muuttokulujakin samaan aikaan.

        Minulla täysrahattomuus, ei ole edes mitään säästötonnia mitä syödä. Olen opiskelija, ja jouduin käyttämään opintolainani takuuvuokraan, varsinaisiin vuokriin, lääkärilaskuihin ja muihin laskuihin. Opintolaina loppui sosiaalisten kriisien takia ennen aikojaan.
        Kela ja sossu pitävät nyt rahattomana jopa kuukausia kun joka kuulle on "laskettu" teoreettinen opintolainasumma jota ei enää ole olemassakaan koska se meni jo. Soitin sinne ja syytin heitteillejätöstä, sillä olen tällä hetkellä täysin varaton eikä kukaan auta. Diakoniatyön ruokakupongit käytetty. Jännää että tämä on edes laillista "maailman parhaassa valtiossa".
        Syyllistäminen on ainut mitä valtio osaa tehdä. Kohtelevat kuin olisin ryypännyt rahat tyhmyyttäni. Eivät suostu edes kuuntelemaan mihin laina meni, tekevät vaan laskelmansa että joo hakijalla on 650e opintolainaa, ei anneta tukia, ihan sama vaikka kuolee todellisuudessa nälkään.
        Ongelmallista tässä on se, että jos olisin vaikka 6kk sitten ollut töissä ja saanut 3 tonnia palkkaa ja tuhlannut sen, ei siitä syyllistetä kuin max 2kk ja sen jälkeen tuet jatkuu normaalisti. Opintolaina on eri juttu. Jos saat opintolainan, voit sanoa hyvästit kaikille muille tuille 6kk ajaksi - ihan sama vaikka sinut ryöstettäisiin ensimmäisenä päivänä. Opintolaina on kaikista vaarallisin asia, mihin varaton voi ryhtyä! Järjestelmä ei kuuntele hakijalta minkäänlaisia selityksiä mihin opintolaina meni, jos sinulle tulee yllättäviä kuluja kuten joudut sairaalaan. Se on heidän mielestään aina "tyhmyyttään tuhlattu". Työttömän sairaalakäynti maksetaan hänen puolestaan, opiskelija maksaa sen itse kuten työssäkäyväkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla täysrahattomuus, ei ole edes mitään säästötonnia mitä syödä. Olen opiskelija, ja jouduin käyttämään opintolainani takuuvuokraan, varsinaisiin vuokriin, lääkärilaskuihin ja muihin laskuihin. Opintolaina loppui sosiaalisten kriisien takia ennen aikojaan.
        Kela ja sossu pitävät nyt rahattomana jopa kuukausia kun joka kuulle on "laskettu" teoreettinen opintolainasumma jota ei enää ole olemassakaan koska se meni jo. Soitin sinne ja syytin heitteillejätöstä, sillä olen tällä hetkellä täysin varaton eikä kukaan auta. Diakoniatyön ruokakupongit käytetty. Jännää että tämä on edes laillista "maailman parhaassa valtiossa".
        Syyllistäminen on ainut mitä valtio osaa tehdä. Kohtelevat kuin olisin ryypännyt rahat tyhmyyttäni. Eivät suostu edes kuuntelemaan mihin laina meni, tekevät vaan laskelmansa että joo hakijalla on 650e opintolainaa, ei anneta tukia, ihan sama vaikka kuolee todellisuudessa nälkään.
        Ongelmallista tässä on se, että jos olisin vaikka 6kk sitten ollut töissä ja saanut 3 tonnia palkkaa ja tuhlannut sen, ei siitä syyllistetä kuin max 2kk ja sen jälkeen tuet jatkuu normaalisti. Opintolaina on eri juttu. Jos saat opintolainan, voit sanoa hyvästit kaikille muille tuille 6kk ajaksi - ihan sama vaikka sinut ryöstettäisiin ensimmäisenä päivänä. Opintolaina on kaikista vaarallisin asia, mihin varaton voi ryhtyä! Järjestelmä ei kuuntele hakijalta minkäänlaisia selityksiä mihin opintolaina meni, jos sinulle tulee yllättäviä kuluja kuten joudut sairaalaan. Se on heidän mielestään aina "tyhmyyttään tuhlattu". Työttömän sairaalakäynti maksetaan hänen puolestaan, opiskelija maksaa sen itse kuten työssäkäyväkin.

        Kun jo aikoinaan omia vaihtoehtoja mietin 25 vuotta sitten, päädyin siihen lopputulokseen että missään tapauksessa en ota opintovelkaa. Tarinasi vain vahvistaa mielipiteeni, ja olen opintovelkaloukuista kuullut muualtakin.

        Mitään sidonnaisuuksia ei kannata tehdä jos ei ole 100% varmasti luvassa melkoisen isoa rahallista tuloa myös. Systeemi on tehty niin että kansalle kyllä tyrkytetään velkaa kaikin keinoin jopa lähes pakolla, mutta mitään takeita ei ole siitä että taloudellisesti myös pidettäisiin huoli esim. työn kysynnästä.

        Lisäksi erittäin monet tahot tässä maassa taktikoi ostojaan ja myyntejään siten, että jonkun toisen omaisuutta yritetään aina saada alehinnalla. Tämä on tämmöinen kateellinen ja vihamielinen maa, joten kannattaa totutella selvittämään omat perustuslailliset oikeudet koska niiden varassa voi joskus joutua elämään pitkiäkin aikoja. Tuet toimii, kunhan ei ole muutoin sössinyt omia talousasioitaan veloilla tai muilla vastaavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla täysrahattomuus, ei ole edes mitään säästötonnia mitä syödä. Olen opiskelija, ja jouduin käyttämään opintolainani takuuvuokraan, varsinaisiin vuokriin, lääkärilaskuihin ja muihin laskuihin. Opintolaina loppui sosiaalisten kriisien takia ennen aikojaan.
        Kela ja sossu pitävät nyt rahattomana jopa kuukausia kun joka kuulle on "laskettu" teoreettinen opintolainasumma jota ei enää ole olemassakaan koska se meni jo. Soitin sinne ja syytin heitteillejätöstä, sillä olen tällä hetkellä täysin varaton eikä kukaan auta. Diakoniatyön ruokakupongit käytetty. Jännää että tämä on edes laillista "maailman parhaassa valtiossa".
        Syyllistäminen on ainut mitä valtio osaa tehdä. Kohtelevat kuin olisin ryypännyt rahat tyhmyyttäni. Eivät suostu edes kuuntelemaan mihin laina meni, tekevät vaan laskelmansa että joo hakijalla on 650e opintolainaa, ei anneta tukia, ihan sama vaikka kuolee todellisuudessa nälkään.
        Ongelmallista tässä on se, että jos olisin vaikka 6kk sitten ollut töissä ja saanut 3 tonnia palkkaa ja tuhlannut sen, ei siitä syyllistetä kuin max 2kk ja sen jälkeen tuet jatkuu normaalisti. Opintolaina on eri juttu. Jos saat opintolainan, voit sanoa hyvästit kaikille muille tuille 6kk ajaksi - ihan sama vaikka sinut ryöstettäisiin ensimmäisenä päivänä. Opintolaina on kaikista vaarallisin asia, mihin varaton voi ryhtyä! Järjestelmä ei kuuntele hakijalta minkäänlaisia selityksiä mihin opintolaina meni, jos sinulle tulee yllättäviä kuluja kuten joudut sairaalaan. Se on heidän mielestään aina "tyhmyyttään tuhlattu". Työttömän sairaalakäynti maksetaan hänen puolestaan, opiskelija maksaa sen itse kuten työssäkäyväkin.

        Opintolainan lisäksi olet aivan varmasti saanut opiskelijan asumistukea ja opintorahaa.

        Lisäksi opiskelijoilla on ilmainen terveydenhuolto. Mihin lääkärinlaskuihin sinulla on rahaa kulunut? Miksi et hakenut niihin toimeentulotukea, jos et jostain käsittämättömästä syystä saanut hoitoa ilmaiseksi opiskelijaterveydenhuollosta????

        Takuuvuokraan olisit saanut vuokravakuuden Kelalta. Miksi et hakenut? Miten opiskelija voi olla noin tyhmä ja tietämätön? No eipä olekaan, koska tämäkin nyyhkytarina on valetta alusta loppuun.

        Opiskelija on aikuinen ja siten vastuussa omasta elämästään. Tuliko aikuisuus sinulle täytenä yllätyksenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opintolainan lisäksi olet aivan varmasti saanut opiskelijan asumistukea ja opintorahaa.

        Lisäksi opiskelijoilla on ilmainen terveydenhuolto. Mihin lääkärinlaskuihin sinulla on rahaa kulunut? Miksi et hakenut niihin toimeentulotukea, jos et jostain käsittämättömästä syystä saanut hoitoa ilmaiseksi opiskelijaterveydenhuollosta????

        Takuuvuokraan olisit saanut vuokravakuuden Kelalta. Miksi et hakenut? Miten opiskelija voi olla noin tyhmä ja tietämätön? No eipä olekaan, koska tämäkin nyyhkytarina on valetta alusta loppuun.

        Opiskelija on aikuinen ja siten vastuussa omasta elämästään. Tuliko aikuisuus sinulle täytenä yllätyksenä?

        "Opintolainan lisäksi olet aivan varmasti saanut opiskelijan asumistukea ja opintorahaa. "

        Juu 250e on niin p*rkeleesti rahaa nykypäivänä. Sinäkin varmaan elät tolla kuukauden.

        "Takuuvuokraan olisit saanut vuokravakuuden Kelalta. Miksi et hakenut? "

        En saanut sitä, hain kyllä. Kela nimenomaan pakotti minut tuhlaamaan opintolainani kun eivät suostuneet kirjoittamaan vuokravakuutta. Sitten vielä kehtaavat syyllistää kun opintolaina loppui ennen aikojaan. Sinulla tuntuu olevan loppumaton usko siihen, että rakas valtiomme tekee aina oikeat päätökset, mutta mikään valtio ei näitä päätöksiä tee vaan alhaisesti koulutetut sosionomit, tunnepohjalta. Olen itse teoreettisen fysiikan opiskelija ja on hassu tunne kun itseäni tyhmempi ihminen päättää tuistani.
        Niin ja voitko ystävällisesti lopettaa tällä palstalla provosoinnin, kiitos. Kommentoin pitkää raivariasi jo tuossa toisessa ketjussa.
        Huutelet tunnekuohuissasi täällä kuin nainen konsanaan. Mitä on sinulla hampaankolossa kun rahattomien ihmisten huolet niin suututtavat ja itse olet hyvätuloinen?

        "Opiskelija on aikuinen ja siten vastuussa omasta elämästään"

        Itse asiassa ihminen ei ole täysin vastuussa omasta elämästään, koska emme voi kontrolloida kaikkea. Oletko vastuussa siitä että synnyit rumaksi? Oletko vastuussa siitä minä vuonna synnyit ja sait ehkä paremmat työmarkkinat itsellesi? Meillä on nykyään hyvin painostava epäterve yhteiskunta, jossa töitä on ehkä 10%:lle kansasta, ja sitten syyllistetään 90%:a siitä kun ei saanut töitä.
        Opiskelu on kaikista rankin ja sisua vaativin ammatti koko yhteiskunnassa. Kehtaatkin eläkkeiden imeskelijä tulla tänne huutelemaan ihmisille jotka ovat tämän maan tulevaisuuden toivo. Jos minulta kysytään, sinun eläkkeet tulee siirtää nuorille opiskelijoille ylimääräiseksi tueksi. Sinä et mitään eläkettä tarvitse, olethan varmasti ottanut palkastasi sivuun kuten VASTUULLINEN AIKUINEN MIÄS.


    • Anonyymi

      """Opintolainan lisäksi olet aivan varmasti saanut opiskelijan asumistukea ja opintorahaa. "
      Juu 250e on niin p*rkeleesti rahaa nykypäivänä. Sinäkin varmaan elät tolla kuukauden.""

      Opintoraha, asumistuki ja opintolaina muodostavat yhdessä riittävän elintason. Vastuullisesti toimiva aikuinen ihminen tulee niillä toimeen.

      ""Takuuvuokraan olisit saanut vuokravakuuden Kelalta. Miksi et hakenut? "
      En saanut sitä, hain kyllä. Kela nimenomaan pakotti minut tuhlaamaan opintolainani kun eivät suostuneet kirjoittamaan vuokravakuutta. Sitten vielä kehtaavat syyllistää kun opintolaina loppui ennen aikojaan. """
      VALEHTELET. Kela antaa kyllä vuokravakuuden kun siihen on syytä. Syitä ovat perustelu syy muuttoon, kohtuullinen vuokra ja oma varattomuus vuokravakuuteen.

      """Sinulla tuntuu olevan loppumaton usko siihen, että rakas valtiomme tekee aina oikeat päätökset, mutta mikään valtio ei näitä päätöksiä tee vaan alhaisesti koulutetut sosionomit, tunnepohjalta. """"
      TAAS MENI VÄÄRIN. Päätökset tehdään lakien mukana. Sosionomin koulutus on 3,5 vuotta AMKissa. Sosiaalitoimistoissa päätöksiä tekevät sosiaalityöntekijät. He ovat yhteiskuntatieteiden maistereita joiden yliopistokoulutus kestää 5 vuotta. Kela on valtion alainen, sosiaalitoimistot ovat kuntien alaisia.

      """Olen itse teoreettisen fysiikan opiskelija ja on hassu tunne kun itseäni tyhmempi ihminen päättää tuistani.""""
      TIETÄMÄTÖNTÄ. Älykkyyden määrä ei ole suorassa suhteessa koulutuksen pituuteen tai laatuun. Toki korrelaatiota löytyy. Toistaiseksi SINÄ et ole osoittanut mitään erityisiä älykkyyden merkkejä kirjoituksissasi. Väitteesi korkeakouluopinnoistasi kuulostaa epäuskottavalta, koska muu tietämyksesi on niin mitätöntä.

      """Niin ja voitko ystävällisesti lopettaa tällä palstalla provosoinnin, kiitos. Kommentoin pitkää raivariasi jo tuossa toisessa ketjussa.
      Huutelet tunnekuohuissasi täällä kuin nainen konsanaan. Mitä on sinulla hampaankolossa kun rahattomien ihmisten huolet niin suututtavat ja itse olet hyvätuloinen?""""
      ALA-ARVOISTA ARGUMENTOINTIA. Jos sinä itse olet tunnekuohuissasi siellä Vuokrakammiossasi, se ei vielä tarkoita, että joku toinen on samanlaisessa mielentilassa.

      """Opiskelija on aikuinen ja siten vastuussa omasta elämästään"
      Itse asiassa ihminen ei ole täysin vastuussa omasta elämästään, koska emme voi kontrolloida kaikkea. Oletko vastuussa siitä että synnyit rumaksi? Oletko vastuussa siitä minä vuonna synnyit ja sait ehkä paremmat työmarkkinat itsellesi? Meillä on nykyään hyvin painostava epäterve yhteiskunta, jossa töitä on ehkä 10%:lle kansasta, ja sitten syyllistetään 90%:a siitä kun ei saanut töitä.
      Opiskelu on kaikista rankin ja sisua vaativin ammatti koko yhteiskunnassa. Kehtaatkin eläkkeiden imeskelijä tulla tänne huutelemaan ihmisille jotka ovat tämän maan tulevaisuuden toivo. Jos minulta kysytään, sinun eläkkeet tulee siirtää nuorille opiskelijoille ylimääräiseksi tueksi. Sinä et mitään eläkettä tarvitse, olethan varmasti ottanut palkastasi sivuun kuten VASTUULLINEN AIKUINEN MIÄS.""""
      HILPEÄ ITKUPOTKURAIVARI. Ei muuta kommentoitavaa tuosta pätkästä.

      • Anonyymi

        Hei opiskelija, joissain ammatillisissa oppilaitoksissa tarjotaan opiskelijoille aamupuuro ilmaiseksi ja kela-kortilla saa syödä ilmaiseksi. Kannattaa hyödyntää kun on mahdollisuus.


    • Anonyymi

      Itkupotkuraivarissasi jätit huomiotta seuraavan:

      "Lisäksi opiskelijoilla on ilmainen terveydenhuolto. Mihin lääkärinlaskuihin sinulla on rahaa kulunut? Miksi et hakenut niihin toimeentulotukea, jos et jostain käsittämättömästä syystä saanut hoitoa ilmaiseksi opiskelijaterveydenhuollosta????"

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minulle myös tuli ilmoitus että raja on jotain 1300e että kun on sen verran säästössä ei saa tukia. Kuitenkin joillain muilla on merkkiautoja sun muuta ja ne saa ilmeisesti muilla olla ilman tukien vähennyksiä, epäreilu meno.

      • Anonyymi

        Monet näistä eivät omista autoa vaan se on liisattu firmalta.


    • Anonyymi

      Joo se on tän hallituksen meiniki.. Meni työttömyystuet .Kato noi yritykse tarttee ny kaikki tuet ,ei ny riitä enää duunareille. On tultava toimee pyhäl hengel.

    • Anonyymi

      Sain ihmeellisen ilmoituksen että pitäisi jo ilmoittaa sukulaistenkin tilit ja varat, sitä en kyllä aio tehdä ei ole edes tiedossa sukulaisten tilit ja varallisuudet. Kelassa taitaa nyt olla kiireesti otettu työhön täysin kouluttamattomia virkailijoita jotka virkainnossaan keskeyttävät tuet ties mitä syitä päästään keksien. Sukulaisten tulojen tai tilejen ei pitäisi vaikuttaa, etenkin kun ei asu missään suvun talossa tai muutenkaan.

      • Anonyymi

        Laitahan tänne se tekstinpätkä miten Kela sellaista on sinulta pyytänyt.


      • Anonyymi

        Ihmettelen ja tiedän että talouksii voidaan toinen liittää .Jopa vasten realiteettejä.

        Olen huolestunut tästä kehityksestä jos sitä siksi voidaan kuvata. Joskus asiat kärjistyvät ja niin pelkään myös noiden suhteen käyvän. Nyt pidetään huolta ns yrittäjä turvata ,mutta Suomessa on 80 prosenttisesti kansa toimeentulon varassa työn kautta.Tuo perusturva on jäänyt hoitamatta ja jos kansa nousee vaatimaan on seuraus selvä ja pelkäänpä että tuota ei voi välttää näilä eväillä. Toivottavaa on tuon turvan aikaansaaminen ja tästä puun ja kuoreen väliin vastakkain asettelemiseta pois pääseminen rauhan keinoin.Joskus tuntuu että tuo on lähes saavuttamattomuudessa ja yhteen otto väistämätön . Siksi toivomuksenani suurin on tuo kohtuuden löytyminen.

        Suomessa on ahnehdittu voittojen ja elintason perään,jolloin olemme joutuneet tilanteeseen,jossa jopa tuo itsenäisyys on vaarantunut glopaalisuuden suhteen ,jossa olemme tavoitelleet kansallista asemaa itsenäisyytemme kustanuksella.

        Tuo voiton tavoittelu alkoi 90 luvun laman aikana ,jonka paikkoja paikkasimme työväestön kustannukselta ,laittaen kustannukset heidän piikkiin.

        Tuo tuntui palkoissa ja nouseissa asuntjen ,sekä elin kustannuksien hinnoissa,joka johti siihen että nyt olemme ulkoistaneet työnteon kannatavuuden sekä luopuneet työllä toimeentulosta.Mikäli elinkustannostasoa ei korjata ,kohtalomme on ulkoistaa Suomi ja sen lapien tulevaisuus ulkoisele taholle,jossa työpaikat menevät halpatyövoimalle/tuontityövoimalle ja nyky polvemme elävät ilman tulevaisuutta vajaan sosiaaliturvan varassa.Muutos on tapahduttava ajattelussa ja maamme elinkeinon varjelemisessa.


      • Anonyymi

        Mitähän sukua siinä tarkoitettiin? Ilmeisesti perheenjäseniä vain? Minulla ei ole ainakaan ketään lähisukua elossa, ei vanhempia/sisaruksia, ei puolisoa/lapsia. Kummitäti on 90-v ei liene lähiomainen eikä serkut.


      • Anonyymi

        Ei voida tehdä päätöksiä vajailla tiedoilla lisäksi pitää antaa neuvoja puhelimen välityksellä kuinka ja mihinkä niitä rahoja saa käyttää. Katsos Kela omistaa sinut, työnvälitys, armeija sekä mainostoimistot ovat mitättömiä Kelan nyrkkiin verrattuna. Samasta tyypistä kaydään kauppaa.


    • Anonyymi

      nyt ollaan menossa kohti kovia aikoja. ehkä ajattelevat että sukulaisesi velvoite on elättää sinua.

      • Anonyymi

        Minun sukupolveni aika on lyhyt ja pääsemme täältä pois lyhyellä tähtäimellä ,mutta teidän nuorten aika on pitkä ja asioihin on saatava muutos jos meinaatte pärjätä


    • Anonyymi

      Nyt kyllä "ylen A-Studio" on niin "sipilä-rakas" voi herran jumala sentään mitä uskomattominta paskaa ne suoltaa

    • Anonyymi

      Ihan samaa mitä hallituskin .Toimeentulo taataan .Syyddetään tuonne maskeihin mijoonia ,hölväytellen miten sattuu yritystukiin ja viedään työttömältä tuhkakki pesästä panemalla päiväraha poikki. Pelkää sokkoilua ja teatteria näide touhut ,eikä puheisii ole minkäälaita luottamista.

    • Anonyymi

      Porvareiden firmat boikottiin, ostakaa mielummin ulkomaalaista.

    • Anonyymi

      Nyky tilanne kuvastaa pitkälti sitä kuinka huonosti työväestön asemaa on ajettu ja kuin yritysten on annettu mellastaa tukia nauttien. tuossa sirkuksessa on työväestö onnistuttu jakaa työssä käyviiin ja työttömiin ,joista jälkimmäiset on leimattu asemastaan tarkoituksen mukaisesti heikentäen työöväestön asemaa .Tuon kauutta on murrettu palkkapolitiikka ja saatu aikaan tilane jossa työssäkäynnillä ei ole enää varmuuutta toimeentulosta eikä sen jatkuvuudestä,eikä myöskään työssä käydessä palkkojen elämiseen riittävyydestä saati työttömänä varmuutta viimesijaisesta toimeentulosta. Työväestön tulisi nousta valvavomaan etujaan yhtenäisesti ja pitämään hulen siitä että heidän asemansa ollessa heikoimmillaan tuo rintama säilyy ja toisistaan huolenpito jolloin näin ei olisi päässyt käymään.

    • Anonyymi

      Minun mielestä ei pitäisi antaa toimeentulotukea jos edes 500e auto on.Sepitää myydä pois ennen tuen saantia.Ei sossupummilla ole oikeutta omistaa mitään jos se minun rahoja vaatii itselleen.

      • Anonyymi

        Onneksi sitä ei kysytä sinulta. Sosiaalitoimin oon tarkoitus edistäöä ihmisten toimeentuloa ja ehkäistä talouksien romuttumista. Kun ihmiset päästetään ulos ottoon ja niillä on tuulen huuhtoma takamus ,työnteko on tehty kannattamattomaks ja työ ajat muuttuvat tuolloin yöllisiksi. Minä haluan nukkua yöni rauhassa ja ilman että ikkunat tarvitsee laudata yöksi. Kulkea kadulla iman että jatkuvasti tarvitsee peljätä tulla kolkatuksi.


      • Anonyymi

        Muuten mitä sinä siitä hyödyt jos ihmiseltä kiellät toimeentulon ?Silläkö maailma paranee?Nyt viimeaikoina on moni kohdannut lomauuksen/ jäänyt ilman työtä ,joka ei ole ollenkaan tuiki tavatonta muutoinkaan nykyisellään.

        https://demokraatti.fi/korutonta-kertomaa-jo-yli-100-000-lomautettu-suomessa-koronan-takia-uusia-tyottomia-14-000/

        Pitäisikö tosiaan kaikkien näiden talous romuttaa ensin ,ennenkuin yhteikunta tulisi millään lailla vastaan . Vieläkö on tosiaan tuolla lailla ajattelvia ihmisiä?

        Yhteiskunnan turvaverkko on olemassa siksi että ihmisten toimeentulo on turvattu ja heillä pohja josta ponnistaa ,ennekuin on liian myöhäistä.


    • Anonyymi

      Sain tuoreen päätöksen, ei myönnetä mitään tukia.
      Olen ylilääkärin määräämällä sairauslomalla, kela ei myönnä edes sairauspäivärahaa.

    • Anonyymi

      Osta silmälasit tai käy hammaslääkärissä. Yhteisasumisen vuoksi et saa toimeentuloa kuin pienen osan siitä.

    • Anonyymi

      Miksi yhteiskunnan pitäisi elättää tai ylläpitää eräitä ryhmiä ? Ei tarvitse .

    • Anonyymi

      Nostaa rahat pankista ja hukkaa rahansa viinaan ja naisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe