Jonsered laturin teho ?

Pate

Juu, eli tuollasesta Jonsered LR 11 päältäajettavasta leikkurista on taas akku sökönä. Monta akkua uusittu, kaksi vuotta näkyy olevan maksimi aika niille.

No, nyt laitan auton akun 12V 40Ah - 60Ah tehoisen. Riittää virta, kestää paremmin.

Minkähän tehoinen laturi kyseisessä laitteessa on ?

Jaksaa kyllä varmasti ladata isompaakin akkua, ei siitä kyse, mutta olis mukava tietää.
Ohjekirjassa ei tietoa asiasta.

16

7792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoi

      oma laturi vaan ylläpitää latausta, on niin pieni tehoinen että ei toimi samalla tavalla kui autossa. akkua täytyy ladata muutama kerta vuodessa esim pikalaturilla.

      • Pate

        Juu, tiedän, että on pienitehoinen.
        Mutta kyllä se riittää akulle, kun ei käynnistys-virtakaan ole suuri. (latausjännite ajossa lähempänä 15V)

        Mutta toki hyvä välillä latailla verkkovirtalaturilla...

        Laturihan toimii näissä samalla tavalla kuin mopojen valopuolat, eli teho on suhteessa kierroksiin.
        Uudemmissa saattaa olla hihnakäyttöisiä latureita...


      • Riittää...

        Kyllä teho riittää, mutta ongelmaksi muodostuu liian lyhyt lataus (- ajoaika) akun kapasiteettiä lisättäessä. Suurempi akku ei ehkä koskaan saavuta täyttä varaustilaa ja se on vahingollista. Teho syntyy virran ja jännitteen tulona. Suurempaa akkua vain on mahdollista ladata ja purkaa isommalla virralla. (Rajoittaen) Ottamavirta on rakenteellinen juttu ja on lyijyakulle tietyllä latausjännitteellä aina lähes samaa luokkaa.


      • Pate
        Riittää... kirjoitti:

        Kyllä teho riittää, mutta ongelmaksi muodostuu liian lyhyt lataus (- ajoaika) akun kapasiteettiä lisättäessä. Suurempi akku ei ehkä koskaan saavuta täyttä varaustilaa ja se on vahingollista. Teho syntyy virran ja jännitteen tulona. Suurempaa akkua vain on mahdollista ladata ja purkaa isommalla virralla. (Rajoittaen) Ottamavirta on rakenteellinen juttu ja on lyijyakulle tietyllä latausjännitteellä aina lähes samaa luokkaa.

        Voinhan mitata, digitaalimittarissa on asteikko DC 10A asti... eli varmaan riittäs. (tuskim yli 10A laturia...) eli voin mitata latauksen sillä.
        Helppoa, sillä laturilta tulee akun plus-napaan oma ohut latausjohto, siihen väliin mittari.


    • Ongelmallista..

      Ikävä asia akun kannalta on juuri tuo harvoin toistuva lyhytaikainen käyttö. (Ts. lataus). Monestikaan ei leikkuria ei tarvita kuin kerran viikossa tunti. Vertaapa sitä auton käyttöön. Kausiluontoiseen käyttöön tuleville, kuten mp:n akuille ei anneta takuuta kuin yksi ajokausi eli kesä. Toisinsanoen myyjä ei luota asiakkaan asiantuntemukseen talvisäilytyksen suhteen. Ja on siinä monasti ihan oikeassa. Akku pitäisi säilyttää viileässä ja ladata kerran/kk pari vuorokautta. Eikä saa unohtaa sitä laturiin viikoiksi.

      • Pate

        Siinä pihassa kasvaa nurmi, niin että joutuu leikkaamaan min. 2 kertaa /viikko, joskus enemmänkin.

        Samalla hinnalla saa auton akun, miksi ostaa joku pienempi ? Ja riittää virtaa, jos ei ekalla lähre...


      • mielipteitä..
        Pate kirjoitti:

        Siinä pihassa kasvaa nurmi, niin että joutuu leikkaamaan min. 2 kertaa /viikko, joskus enemmänkin.

        Samalla hinnalla saa auton akun, miksi ostaa joku pienempi ? Ja riittää virtaa, jos ei ekalla lähre...

        Auton käynnistysakku on toki halvempi ja mikä estää laittamasta, jos mahtuu, eikä paino rajoita. Eri asia on sitten tuo jälkimmäinen kohta. Virtaahan riittää, jos sitä joku sinne saa pukattua. Loppuu se isokin kapasiteetti joskus ellei latausta tapahdu. Miksi muuten sahata käynnistintä hajalle, ellei laakista lähde. Vikaahan silloin on jossain muuallakin. Mulla on 1100-kuution moottoripyörässä ( 4-syl.) neljäntoista ampeeritunnin akku ja riittää loistavasti.


      • Lisää...
        mielipteitä.. kirjoitti:

        Auton käynnistysakku on toki halvempi ja mikä estää laittamasta, jos mahtuu, eikä paino rajoita. Eri asia on sitten tuo jälkimmäinen kohta. Virtaahan riittää, jos sitä joku sinne saa pukattua. Loppuu se isokin kapasiteetti joskus ellei latausta tapahdu. Miksi muuten sahata käynnistintä hajalle, ellei laakista lähde. Vikaahan silloin on jossain muuallakin. Mulla on 1100-kuution moottoripyörässä ( 4-syl.) neljäntoista ampeeritunnin akku ja riittää loistavasti.

        Väittäisinpä, että sulla on alunperinkin liian suurikapasiteettinen akku laturiin nähden, eikä se koskaan ole latautunut täyteen. Tuhoutuu siitä syystä.


      • Pate
        Lisää... kirjoitti:

        Väittäisinpä, että sulla on alunperinkin liian suurikapasiteettinen akku laturiin nähden, eikä se koskaan ole latautunut täyteen. Tuhoutuu siitä syystä.

        28Ah on akun kapasiteetti.

        Ei se auton akku pilalle mene, kyllä se pelittää. Pitää muutaman kerran kesässä ladata verkkovirta-laturilla... ja kyllä se omakin jaksaa ladata sitä akkua, kyllä se kuitenkin hyvin käyntiin lähtee > ei tarvii tyhjäksi startata aina...

        Pitää mitata se lataus-teho, laitan käymään, siten että laturilta tuleva johto irti akusta. Välissä digitaalimittari, joka mittaa virtaa. (max. 10A, mutta ei se niin paljon anna) ja siitähän sen näkee ampeereina. Sitten helposti laskee watit... V*A=W


      • Esimerkki,,,
        Pate kirjoitti:

        28Ah on akun kapasiteetti.

        Ei se auton akku pilalle mene, kyllä se pelittää. Pitää muutaman kerran kesässä ladata verkkovirta-laturilla... ja kyllä se omakin jaksaa ladata sitä akkua, kyllä se kuitenkin hyvin käyntiin lähtee > ei tarvii tyhjäksi startata aina...

        Pitää mitata se lataus-teho, laitan käymään, siten että laturilta tuleva johto irti akusta. Välissä digitaalimittari, joka mittaa virtaa. (max. 10A, mutta ei se niin paljon anna) ja siitähän sen näkee ampeereina. Sitten helposti laskee watit... V*A=W

        Aina pätevä esimerkki noissa kapasiteettiasioissa on tuo klassinen letku/ vesiastia. Jos tarvitsee kastelukannullisen vettä ja on minuutti aikaa ei ole sama asia laskeeko letkulla suoraan 10l kannuun vai ensin 200l tynnyriin ja ottaa sieltä. Nimittäin se tynnyri ei ole täynnä koskaan (ja reunat ruostuu) Se isompi astia vastaa isompaa akkua samalla täyttö- (=latausajalla).


      • Pate
        Esimerkki,,, kirjoitti:

        Aina pätevä esimerkki noissa kapasiteettiasioissa on tuo klassinen letku/ vesiastia. Jos tarvitsee kastelukannullisen vettä ja on minuutti aikaa ei ole sama asia laskeeko letkulla suoraan 10l kannuun vai ensin 200l tynnyriin ja ottaa sieltä. Nimittäin se tynnyri ei ole täynnä koskaan (ja reunat ruostuu) Se isompi astia vastaa isompaa akkua samalla täyttö- (=latausajalla).

        Eli teidän mielestä pitäis hankkia pienempi akku... siis se vakio 28Ah, tai oliko se 26Ah ?

        Kokeilen vielä vanhalla akulla, se purkaa itseään, mutta sillä käynnistyy pienen latauksen jälkeen.

        Ensimmäisellä käynnistyskerralla tänä vuonna, kun seisonu talven yli, tarvitsee apuvirtaa. En laita pikkuakkua heti kiinni, vaan käynnistän veneen käynnistysakun (12V 75Ah) voimalla, käytän lämpimäksi, ja sitten vasta pikkuakku kehiin, sekun ei kuitenkaan saa bensaa heti, niin olis pikkuakku tyhjä... ;)


      • Bertsi
        Pate kirjoitti:

        Eli teidän mielestä pitäis hankkia pienempi akku... siis se vakio 28Ah, tai oliko se 26Ah ?

        Kokeilen vielä vanhalla akulla, se purkaa itseään, mutta sillä käynnistyy pienen latauksen jälkeen.

        Ensimmäisellä käynnistyskerralla tänä vuonna, kun seisonu talven yli, tarvitsee apuvirtaa. En laita pikkuakkua heti kiinni, vaan käynnistän veneen käynnistysakun (12V 75Ah) voimalla, käytän lämpimäksi, ja sitten vasta pikkuakku kehiin, sekun ei kuitenkaan saa bensaa heti, niin olis pikkuakku tyhjä... ;)

        Itselläni oli talvella mennyt stigan 18 ah akkusta yksi kenno jäihin. Sulattelun jälkeen mittarissa ei mitta-asteikko riittänyt ilmoittamaan ominaispainoa Lykkäsin halpislaturin akkuun kiinni ja latailin sen 6 ah voimilla pari päivää mutta kenno pysy lataamattomana mutta vein akun duunin ja latasin sitä 2 paivää 10-15 amh voimin avot kaikkista kennoista löytyy täysi varaus.


      • Pate
        Bertsi kirjoitti:

        Itselläni oli talvella mennyt stigan 18 ah akkusta yksi kenno jäihin. Sulattelun jälkeen mittarissa ei mitta-asteikko riittänyt ilmoittamaan ominaispainoa Lykkäsin halpislaturin akkuun kiinni ja latailin sen 6 ah voimilla pari päivää mutta kenno pysy lataamattomana mutta vein akun duunin ja latasin sitä 2 paivää 10-15 amh voimin avot kaikkista kennoista löytyy täysi varaus.

        Tuossakin on viimeinen kenno sökö. On ladattu, ei pelitä, mutta pitää testailla. Saattas se ensikesän mennä, kun lataa vähän aikaa ennen käynnistystä.


      • Miten,,
        Pate kirjoitti:

        Tuossakin on viimeinen kenno sökö. On ladattu, ei pelitä, mutta pitää testailla. Saattas se ensikesän mennä, kun lataa vähän aikaa ennen käynnistystä.

        Käyttäytyy yksi tyhjä kenno näin: Oletetaan että siellä on kuitenkin neste, mutta kenno ei varaudu. Lähtökohtaisesti on jo akun nimellisjännite 1,2V pienempi. Kun yritetään käynnistää toimii kenno vastuksen tavoin ja läpi kulkeva virta lämmittää vastusta aina. Kenno alkaa kiehua ja syntyy kaasukuplia. Ilma yms. kaasu johtaa tunnetusti huonosti sähköä. Käynnistysvirta laskee olemattomiin. Vvvoou töks sanoo startti. Periaatteessa ladattaessa käy samoin, muttei yhtä rajusti johtuen pienemmästä virrasta. Tavallisesti tämän huomaa ankarasta vedenkulutuksesta.


      • Pate
        Miten,, kirjoitti:

        Käyttäytyy yksi tyhjä kenno näin: Oletetaan että siellä on kuitenkin neste, mutta kenno ei varaudu. Lähtökohtaisesti on jo akun nimellisjännite 1,2V pienempi. Kun yritetään käynnistää toimii kenno vastuksen tavoin ja läpi kulkeva virta lämmittää vastusta aina. Kenno alkaa kiehua ja syntyy kaasukuplia. Ilma yms. kaasu johtaa tunnetusti huonosti sähköä. Käynnistysvirta laskee olemattomiin. Vvvoou töks sanoo startti. Periaatteessa ladattaessa käy samoin, muttei yhtä rajusti johtuen pienemmästä virrasta. Tavallisesti tämän huomaa ankarasta vedenkulutuksesta.

        No niin, nyt mittasin lataus-tehon, ja täyskierroksilla n. 3A, ja tyhjäkäynnillä n. 2A.

        Käytin leikkuria moottoriveneen 12V 75Ah akulla, ei se jaksa ladata sellaista.
        Vanhalla akulla startti ei jaksa ottaa kiinni vauhtipyörään, moottoriveneen akusta apuvirtaa, niin johan pörähti. Pitää ostaa siihen uusi 12V 26Ah pienkoneakku...

        Mutta on tehoton laturi ! Lataa kyllä sitä vanhaa pikku-akkua 14V-16V jännitteellä kierroksista riippuen, että kyllä se laturi on ihan sopiva pienelle akulle.


    • ruohon ammattilainen

      miten saa käynnistettyä 12.5hv bensiini moottorin ruohonleikkurissa ilman startti moottoria

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe