Jonsered laturin teho ?

Pate

Juu, eli tuollasesta Jonsered LR 11 päältäajettavasta leikkurista on taas akku sökönä. Monta akkua uusittu, kaksi vuotta näkyy olevan maksimi aika niille.

No, nyt laitan auton akun 12V 40Ah - 60Ah tehoisen. Riittää virta, kestää paremmin.

Minkähän tehoinen laturi kyseisessä laitteessa on ?

Jaksaa kyllä varmasti ladata isompaakin akkua, ei siitä kyse, mutta olis mukava tietää.
Ohjekirjassa ei tietoa asiasta.

16

7997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoi

      oma laturi vaan ylläpitää latausta, on niin pieni tehoinen että ei toimi samalla tavalla kui autossa. akkua täytyy ladata muutama kerta vuodessa esim pikalaturilla.

      • Pate

        Juu, tiedän, että on pienitehoinen.
        Mutta kyllä se riittää akulle, kun ei käynnistys-virtakaan ole suuri. (latausjännite ajossa lähempänä 15V)

        Mutta toki hyvä välillä latailla verkkovirtalaturilla...

        Laturihan toimii näissä samalla tavalla kuin mopojen valopuolat, eli teho on suhteessa kierroksiin.
        Uudemmissa saattaa olla hihnakäyttöisiä latureita...


      • Riittää...

        Kyllä teho riittää, mutta ongelmaksi muodostuu liian lyhyt lataus (- ajoaika) akun kapasiteettiä lisättäessä. Suurempi akku ei ehkä koskaan saavuta täyttä varaustilaa ja se on vahingollista. Teho syntyy virran ja jännitteen tulona. Suurempaa akkua vain on mahdollista ladata ja purkaa isommalla virralla. (Rajoittaen) Ottamavirta on rakenteellinen juttu ja on lyijyakulle tietyllä latausjännitteellä aina lähes samaa luokkaa.


      • Pate
        Riittää... kirjoitti:

        Kyllä teho riittää, mutta ongelmaksi muodostuu liian lyhyt lataus (- ajoaika) akun kapasiteettiä lisättäessä. Suurempi akku ei ehkä koskaan saavuta täyttä varaustilaa ja se on vahingollista. Teho syntyy virran ja jännitteen tulona. Suurempaa akkua vain on mahdollista ladata ja purkaa isommalla virralla. (Rajoittaen) Ottamavirta on rakenteellinen juttu ja on lyijyakulle tietyllä latausjännitteellä aina lähes samaa luokkaa.

        Voinhan mitata, digitaalimittarissa on asteikko DC 10A asti... eli varmaan riittäs. (tuskim yli 10A laturia...) eli voin mitata latauksen sillä.
        Helppoa, sillä laturilta tulee akun plus-napaan oma ohut latausjohto, siihen väliin mittari.


    • Ongelmallista..

      Ikävä asia akun kannalta on juuri tuo harvoin toistuva lyhytaikainen käyttö. (Ts. lataus). Monestikaan ei leikkuria ei tarvita kuin kerran viikossa tunti. Vertaapa sitä auton käyttöön. Kausiluontoiseen käyttöön tuleville, kuten mp:n akuille ei anneta takuuta kuin yksi ajokausi eli kesä. Toisinsanoen myyjä ei luota asiakkaan asiantuntemukseen talvisäilytyksen suhteen. Ja on siinä monasti ihan oikeassa. Akku pitäisi säilyttää viileässä ja ladata kerran/kk pari vuorokautta. Eikä saa unohtaa sitä laturiin viikoiksi.

      • Pate

        Siinä pihassa kasvaa nurmi, niin että joutuu leikkaamaan min. 2 kertaa /viikko, joskus enemmänkin.

        Samalla hinnalla saa auton akun, miksi ostaa joku pienempi ? Ja riittää virtaa, jos ei ekalla lähre...


      • mielipteitä..
        Pate kirjoitti:

        Siinä pihassa kasvaa nurmi, niin että joutuu leikkaamaan min. 2 kertaa /viikko, joskus enemmänkin.

        Samalla hinnalla saa auton akun, miksi ostaa joku pienempi ? Ja riittää virtaa, jos ei ekalla lähre...

        Auton käynnistysakku on toki halvempi ja mikä estää laittamasta, jos mahtuu, eikä paino rajoita. Eri asia on sitten tuo jälkimmäinen kohta. Virtaahan riittää, jos sitä joku sinne saa pukattua. Loppuu se isokin kapasiteetti joskus ellei latausta tapahdu. Miksi muuten sahata käynnistintä hajalle, ellei laakista lähde. Vikaahan silloin on jossain muuallakin. Mulla on 1100-kuution moottoripyörässä ( 4-syl.) neljäntoista ampeeritunnin akku ja riittää loistavasti.


      • Lisää...
        mielipteitä.. kirjoitti:

        Auton käynnistysakku on toki halvempi ja mikä estää laittamasta, jos mahtuu, eikä paino rajoita. Eri asia on sitten tuo jälkimmäinen kohta. Virtaahan riittää, jos sitä joku sinne saa pukattua. Loppuu se isokin kapasiteetti joskus ellei latausta tapahdu. Miksi muuten sahata käynnistintä hajalle, ellei laakista lähde. Vikaahan silloin on jossain muuallakin. Mulla on 1100-kuution moottoripyörässä ( 4-syl.) neljäntoista ampeeritunnin akku ja riittää loistavasti.

        Väittäisinpä, että sulla on alunperinkin liian suurikapasiteettinen akku laturiin nähden, eikä se koskaan ole latautunut täyteen. Tuhoutuu siitä syystä.


      • Pate
        Lisää... kirjoitti:

        Väittäisinpä, että sulla on alunperinkin liian suurikapasiteettinen akku laturiin nähden, eikä se koskaan ole latautunut täyteen. Tuhoutuu siitä syystä.

        28Ah on akun kapasiteetti.

        Ei se auton akku pilalle mene, kyllä se pelittää. Pitää muutaman kerran kesässä ladata verkkovirta-laturilla... ja kyllä se omakin jaksaa ladata sitä akkua, kyllä se kuitenkin hyvin käyntiin lähtee > ei tarvii tyhjäksi startata aina...

        Pitää mitata se lataus-teho, laitan käymään, siten että laturilta tuleva johto irti akusta. Välissä digitaalimittari, joka mittaa virtaa. (max. 10A, mutta ei se niin paljon anna) ja siitähän sen näkee ampeereina. Sitten helposti laskee watit... V*A=W


      • Esimerkki,,,
        Pate kirjoitti:

        28Ah on akun kapasiteetti.

        Ei se auton akku pilalle mene, kyllä se pelittää. Pitää muutaman kerran kesässä ladata verkkovirta-laturilla... ja kyllä se omakin jaksaa ladata sitä akkua, kyllä se kuitenkin hyvin käyntiin lähtee > ei tarvii tyhjäksi startata aina...

        Pitää mitata se lataus-teho, laitan käymään, siten että laturilta tuleva johto irti akusta. Välissä digitaalimittari, joka mittaa virtaa. (max. 10A, mutta ei se niin paljon anna) ja siitähän sen näkee ampeereina. Sitten helposti laskee watit... V*A=W

        Aina pätevä esimerkki noissa kapasiteettiasioissa on tuo klassinen letku/ vesiastia. Jos tarvitsee kastelukannullisen vettä ja on minuutti aikaa ei ole sama asia laskeeko letkulla suoraan 10l kannuun vai ensin 200l tynnyriin ja ottaa sieltä. Nimittäin se tynnyri ei ole täynnä koskaan (ja reunat ruostuu) Se isompi astia vastaa isompaa akkua samalla täyttö- (=latausajalla).


      • Pate
        Esimerkki,,, kirjoitti:

        Aina pätevä esimerkki noissa kapasiteettiasioissa on tuo klassinen letku/ vesiastia. Jos tarvitsee kastelukannullisen vettä ja on minuutti aikaa ei ole sama asia laskeeko letkulla suoraan 10l kannuun vai ensin 200l tynnyriin ja ottaa sieltä. Nimittäin se tynnyri ei ole täynnä koskaan (ja reunat ruostuu) Se isompi astia vastaa isompaa akkua samalla täyttö- (=latausajalla).

        Eli teidän mielestä pitäis hankkia pienempi akku... siis se vakio 28Ah, tai oliko se 26Ah ?

        Kokeilen vielä vanhalla akulla, se purkaa itseään, mutta sillä käynnistyy pienen latauksen jälkeen.

        Ensimmäisellä käynnistyskerralla tänä vuonna, kun seisonu talven yli, tarvitsee apuvirtaa. En laita pikkuakkua heti kiinni, vaan käynnistän veneen käynnistysakun (12V 75Ah) voimalla, käytän lämpimäksi, ja sitten vasta pikkuakku kehiin, sekun ei kuitenkaan saa bensaa heti, niin olis pikkuakku tyhjä... ;)


      • Bertsi
        Pate kirjoitti:

        Eli teidän mielestä pitäis hankkia pienempi akku... siis se vakio 28Ah, tai oliko se 26Ah ?

        Kokeilen vielä vanhalla akulla, se purkaa itseään, mutta sillä käynnistyy pienen latauksen jälkeen.

        Ensimmäisellä käynnistyskerralla tänä vuonna, kun seisonu talven yli, tarvitsee apuvirtaa. En laita pikkuakkua heti kiinni, vaan käynnistän veneen käynnistysakun (12V 75Ah) voimalla, käytän lämpimäksi, ja sitten vasta pikkuakku kehiin, sekun ei kuitenkaan saa bensaa heti, niin olis pikkuakku tyhjä... ;)

        Itselläni oli talvella mennyt stigan 18 ah akkusta yksi kenno jäihin. Sulattelun jälkeen mittarissa ei mitta-asteikko riittänyt ilmoittamaan ominaispainoa Lykkäsin halpislaturin akkuun kiinni ja latailin sen 6 ah voimilla pari päivää mutta kenno pysy lataamattomana mutta vein akun duunin ja latasin sitä 2 paivää 10-15 amh voimin avot kaikkista kennoista löytyy täysi varaus.


      • Pate
        Bertsi kirjoitti:

        Itselläni oli talvella mennyt stigan 18 ah akkusta yksi kenno jäihin. Sulattelun jälkeen mittarissa ei mitta-asteikko riittänyt ilmoittamaan ominaispainoa Lykkäsin halpislaturin akkuun kiinni ja latailin sen 6 ah voimilla pari päivää mutta kenno pysy lataamattomana mutta vein akun duunin ja latasin sitä 2 paivää 10-15 amh voimin avot kaikkista kennoista löytyy täysi varaus.

        Tuossakin on viimeinen kenno sökö. On ladattu, ei pelitä, mutta pitää testailla. Saattas se ensikesän mennä, kun lataa vähän aikaa ennen käynnistystä.


      • Miten,,
        Pate kirjoitti:

        Tuossakin on viimeinen kenno sökö. On ladattu, ei pelitä, mutta pitää testailla. Saattas se ensikesän mennä, kun lataa vähän aikaa ennen käynnistystä.

        Käyttäytyy yksi tyhjä kenno näin: Oletetaan että siellä on kuitenkin neste, mutta kenno ei varaudu. Lähtökohtaisesti on jo akun nimellisjännite 1,2V pienempi. Kun yritetään käynnistää toimii kenno vastuksen tavoin ja läpi kulkeva virta lämmittää vastusta aina. Kenno alkaa kiehua ja syntyy kaasukuplia. Ilma yms. kaasu johtaa tunnetusti huonosti sähköä. Käynnistysvirta laskee olemattomiin. Vvvoou töks sanoo startti. Periaatteessa ladattaessa käy samoin, muttei yhtä rajusti johtuen pienemmästä virrasta. Tavallisesti tämän huomaa ankarasta vedenkulutuksesta.


      • Pate
        Miten,, kirjoitti:

        Käyttäytyy yksi tyhjä kenno näin: Oletetaan että siellä on kuitenkin neste, mutta kenno ei varaudu. Lähtökohtaisesti on jo akun nimellisjännite 1,2V pienempi. Kun yritetään käynnistää toimii kenno vastuksen tavoin ja läpi kulkeva virta lämmittää vastusta aina. Kenno alkaa kiehua ja syntyy kaasukuplia. Ilma yms. kaasu johtaa tunnetusti huonosti sähköä. Käynnistysvirta laskee olemattomiin. Vvvoou töks sanoo startti. Periaatteessa ladattaessa käy samoin, muttei yhtä rajusti johtuen pienemmästä virrasta. Tavallisesti tämän huomaa ankarasta vedenkulutuksesta.

        No niin, nyt mittasin lataus-tehon, ja täyskierroksilla n. 3A, ja tyhjäkäynnillä n. 2A.

        Käytin leikkuria moottoriveneen 12V 75Ah akulla, ei se jaksa ladata sellaista.
        Vanhalla akulla startti ei jaksa ottaa kiinni vauhtipyörään, moottoriveneen akusta apuvirtaa, niin johan pörähti. Pitää ostaa siihen uusi 12V 26Ah pienkoneakku...

        Mutta on tehoton laturi ! Lataa kyllä sitä vanhaa pikku-akkua 14V-16V jännitteellä kierroksista riippuen, että kyllä se laturi on ihan sopiva pienelle akulle.


    • ruohon ammattilainen

      miten saa käynnistettyä 12.5hv bensiini moottorin ruohonleikkurissa ilman startti moottoria

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe