Kuka on hyvä ihminen? Kysymys on piinannut minua ja ilmeisesti monia muitakin ihmisiä. Lapsuuteni kotikylällä oli yksi henkilö, jota kyläläiset pitivät yleisesti hyvänä ihmisenä. Ihmisten puheissa hänestä kerrottiin mm. seuraavia seikkoja: Hän on hyvä ihminen, koska hän on vaatimaton, ei puhu pahaa toisista ihmisistä, ei kiroile, on hyväntuulinen eikä suutu. Hän kävi joka sunnuntai pyörällä kirkossa. Työtä tehdessään hän tapasi hyräillä tai laulella virsiä. Hevosta hän ei kuulemani mukaan koskaan lyönyt. Kun hevonen ei jaksanut vetää kuormaansa, hän oli puhellut hevoselleen: ”Miksi et ruvennut kissaksi, saisit nytkin laiskotella ja maata uunin pankolla. Sinä olet hevonen, nyt sun pitää vetää kuorma perille.” Vaikka tätä ihmistä pidettiin hyvänä ja esimerkillisenä ihmisenä, yleisesti ajateltiin, että vähempikin riittää. Eino Leinon runon sanoin ”Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista.”
Psykoanalyysin isä Sigmund Freud oli sitä mieltä, että ihmiset ovat pohjimmiltaan itsekkäitä ja oikeasti kiinnostuneita vain omasta selviytymisestään. Hyviä tekojakin ihminen voi tehdä itsekkäistä syistä. Tosin asiasta ollaan toistakin mieltä. Monissa uskonnoissa ihmisen ajatellaan kehittyvän paremmaksi ihmiseksi vähitellen, kun noudattaa uskonnon antamia ohjeita, ”hengellisiä harjoituksia”. Nykyään puhutaan mielellään elämänhallinnasta. Ihminen pyrkii tietoisesti järkensä avulla hallitsemaan omaa elämäänsä, elämään mahdollisimman hyvin yleisten hyvänä pidettyjen eettisten ohjeiden mukaan samalla noudattaen terveellisiä elämäntapoja. Viime päivinä siihen on tullut mukaan ilmastonmuutoksen tuomat uudet vaateet.
Raamatun mukaan ihminen on perisynnin tähden kyvytön tekemään hyvää. Apostoli Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeessä 3:12: ”Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.” Paavalin antama mainetodistus ihmisistä ei ole häävi.
Siitä huolimatta on ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa hyviä. Eräs nuorukainen tuli Jeesuksen luokse ja puhutteli häntä: ”Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän? Jeesus vastasi hänelle: Miksi sinä minulta hyvästä kyselet. On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä. Jeesuksen ja nuorukaisen keskustelu jatkui käskyjen pitämisen ehdottomuudella. Mies oli varma, että hän oli kaikkia käskyjä noudattanut ja kysyi: ”mitä vielä puuttuu?” Jeesus kehotti myymään omaisuutensa ja antamaan rahat köyhille sekä seuraamaan häntä. Hyvä ihminen tuli surulliseksi ja lähti pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta (Matt.19: 16-22).
Opiskellessani teologiaa olin kerran saksalaisen teologin luennolla, joka puhui Martti Lutherin vanhurskauttamisopista. Silloin minulle ensi kerran välähti, että ihminen ei koskaan voi ollakaan hyvä. Hän on omalta puoleltaan aina paha, mutta uskoessaan Jeesukseen hän tulee Jumalan edessä kelpaavaksi eli riittävän hyväksi. Ihminen on Lutherin mukaan yhtä aikaa omalta puoleltaan paha ja Kristukseen uskoessaan pyhä.
jatkuu
Hyvä ihminen
9
132
Vastaukset
- Anonyymi
Kun sain parannuksen armon ja löysin Jumalan valtakunnan, elämäni muuttui. Jumalan Pyhä Henki tuli sisimpääni ohjaamaan elämää. Kääntymyksen hedelmänä Jumala vaikutti elämänparannuksen. Minulle ei annettu mitään hyvän elämän ohjekirjaa, vaan armo opetti luopumaan jumalattomasta elämästä. Ne asiat, jotka aikaisemmin olivat tärkeitä, menettivät merkityksen. Paitsi, että sain rauhan omalletunnolle, en enää tarvinnut alkoholia, tanssilavoja enkä viihdytyslaitteita. Suurin haluni oli olla uskomassa Jumalan lapsena ja päästä seuroihin. Enää en kaivannut muita hengellisyyksiä, kun Taivaan Isä oli kuullut rukoukseni: ”Tulkoon sinun valtakuntasi.”
Istuessani uskovaisten seuroissa minulle uudelleen ja uudelleen kirkastui tämä uskon kalleus. Joskus epäilin, että onko Raamatussa todella sanottu niin kuin saarnamies saarnasi. Tarkistin kotona omasta Raamatusta kohdan, ja siellä todella luki niin kun oli saarnattu. Elävä usko pohjautuu Jumalan sanaan. Samalla sain kokea, että Lutherin uskonvanhurskauden oppi ei ole vain teoriaa, vaan se on käytännössä totta Jumalan valtakunnassa. Olen saanut uskoa aivan armosta kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Se on kaikki lahjaa ja vain Jeesuksen ansion tähden. Se on minunkin oma, kun Pyhä Henki on antanut ymmärryksen vastaanottaa sen uskon kautta ja liittänyt minut Jumalan lapseksi armonvaltakuntaan.
Kun sain armon uskoa, ajattelin, että nyt minusta tulee hyvä ihminen. Kun armon tuntemiset menivät ohi, huomasin, etten olekaan hyvä. Seuroissa opin, että minun perisynnin turmelema ruumis ei tehnytkään parannusta. Paavalin tavoin tunnen: ”En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta, jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti” (Room.7: 19-20). Meillä uskovaisilla on koko ajan taistelu sisimmässämme asuvan Pyhän Hengen ja ruumiissamme vaikuttavan turmellun luontomme välillä. Paavali huudahtaa tätä taistelua kuvatessaan: ”Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?” Hän tahtoo sanoa, ettei kukaan ihminen ole hyvä Jumalan edessä. Me olemme omalta puoleltamme pahoja. Sitten hän osoittaa, mistä meille voi tulla hyvä. ”Kiitos olkoon Jumalalle Jeesuksen Kristuksen tähden.” Myöhemmin Paavali opettaa aivan käytännöllisesti: ”Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää”(Room. 8:13).
Synti ja paha tarttuu meihin ja joudumme tahtomattakin syntiin. Pyhä Henki neuvoo meitä parannukseen. Kristitty haluaakin päästä vapaaksi ja uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Evankeliumi vapauttaa ja antaa voimaa taistella syntiä vastaan.
Entä sitten, jos uskosta huolimatta elämme samoissa synneissä. Jos juoppo jatkaa juopottelua, aviopuoliso pahoinpitelee puolisoaan tai varas jatkaa varastamistaan? Silloin evankeliumista on tullut peite ja lupa synnin tekemiselle. Jumalan hyvä ei saakaan toteutua elämässä. Ihminen haluaa elää syntisen luontonsa mukaan, eikä halua olla kuuliainen Jumalan Hengen äänelle. Usko ja elämä ovat ristiriidassa. On nimi, että elää, mutta on kuollut. Jumalan sanan neuvo on silloin olla kuuliainen Pyhän Hengen äänelle, joka seurakunnassa puhuu: ”Niin ajattele siis, kuinka sinä saanut ja kuullut olet, ja pidä se, ja tee parannus” (Ilm.3:3).
Olavi Vallivaara - Anonyymi
> Kuka on hyvä ihminen?
Niinpä, kun Jeesuskin sanoi:
"Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin."
Luuk. 18:19Näin on, JUmalan lain vaatimus on, että se täytetään täydellisesti, ja joka yhdessäkin lainkohdassa rikkoo, on koko lain rikkonut.
Avaaja aivan oikein toteaa aluksi, ettei ihmisessä ole mitään hyvää, mutta vanhoillislestadiolaisuus oli alkanut "pyhittää" kaverin lihaa niin, että tummustus muuttui omaan vanhurskauteen turvautumiseksi, kaverin itse huomaamatta. Hän alkoi Jumalan armon sijasta turvautumaan omiin kieltäymyksiinsä.
Sinänsä luonnollista, nimittäin ellei ihmisestä tule 100% syntistä, niin silloin omavanhurskaus pääsee pureutumaan.
Jumalan sanan mukainen ristin ja itsensä kieltämisen tien kehitys onkin se, että mitä lähemmäksi pyhää Jumalaa pääsee, sen saastaisemmaksi ihminen muuttuu. Jumalan sanan valossa ihan kaikki pölyt alkavat näkyä, kuten luonnollisessakin auringon valossa tapahtuu. Mutta mitä saastaisemmaksi oma olemus paljastuu, sen kalliimmaksi Jumalan ansaitsematon armo syntiselle kirkastuu.
Matt
8:11 Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;
8:12 mutta valtakunnan lapset heitetään ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."- Anonyymi
Suosittelen salempastorille tekareita.
Hyvä ihminen ei olemattoman jumalansa puolesta valehtele, vaan odottaa rauhassa tuon epäjumalansa julistavan omaa sanomaansa - odotus tosin on kovin pitkä, mutta siinä se uskon lujuus mitataan.
Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. Siinä vastaus hyvä ihmisestä,jumala on vain hyvä .
- Anonyymi
Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin! Todellinen uskovainen tietää että on ainoastaan armoa ettei ole kaikkein pahin rikollinen ja moraalittomin ihminen käytännössä. Siksi hän ei voi ylpeillä koskaan uskovaisuudellaan tai hyvyydellään.
Meidän ainoa tiemme vapauteen synnin tekemisestä ja lepoon uskossa on hyväksyä tämä tosiasia ja luopua pyrkimyksestä olla jotain muuta kuin armahdettu syntinen!
Paavali sanoo että meidän vanha ihmisemme on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu (Room.6:6)
Kun me lakkaamme olemasta hyviä ja luotamme ainoastaan Jumalan armoon, silloin voimme levätä!
Minulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta pelastua kuin luottaa Jumalan armoon!
Siksi tiedän että minun pelastumiseni ei ole minun yrityksieni varassa vaan Jumalan kädessä, ja voin luottaa siihen, ettei Hän epäonnistu!Aamen, asia on juuri noin.
Kun ymmärtää että on armahdettu rikollinen, se vetää automaattisesti nöyräksi ja kiitoliseksi.
Paavali ei kunnostautunut syntien poispanijana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1117277- 475156
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562931Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52378Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101438Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1911328Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921073Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai302991Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?222930Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30886