Aggregaatin latausteho

Anonyymi

Haluan ladata mökillä aurinkopaneelin akkua. Aggregaatti on 2200W. 230V laturi lataa 12V akkua maksimissaan noin 9,5 ampeerin virralla.

Eli 10A laturia suurempaa ei kannata ostaa, koska virtaa ei tule enempää? Näinkös tämä menee?

20

4586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei mene noin.
      2200W / 12V = 183 A Noin niin kuin teoriassa, käytännössä vähän vähemmän.

    • Anonyymi

      Millainen akusto sinulla on paneeleiden perässä käytössä?
      Mikä on aurinkopaneeleiden antama maksimivirta akustolle.

      Akkulaturin maksimivirta valitaan sen perusteella millaisen latausvirran akustosi kestää ja kuinka kauan sinulla on aikaa odotella akkujen latautumista.

      Maksimiteho 2000W on teoreettinen eikä käytännössä toteudu. Akkulaturilla on hyötysuhde joka on pienempi kuin 100%. Aggregaatin bensankulutus on tietenkin verrannollinen siltä otettuun tehoon plus tietty määrä kulutusta tyhjäkäynnille. Eli siis jos otat nimellistehoon verrattuna hyvin pienen tehon laturille niin tulee kalliimpia ampeeritunteja kuin jos ajaisit isommalla laturilla ja isommalla ottoteholla akut nopsaan täyteen. Jälkimmäinen tietenkin rasittaa akustoa enemmän.

      Sitten pitää muistaa vielä huomioida se, että agregaatti ei välttämättä jaksa käynnistää isotehoista laitetta joka käynnistyessään hetkellisesti ottaa moninkertaisen nimellisvirtansa.

    • Anonyymi

      Nii siis onko sulla siinä agressa joku oma 12V output josta tulee 9.5A?

      Miksi haluat ladata noin pienellä virralla? Suosittelisin kyllä hankkimaan aurinkopaneeleita jos 10A on tavoite, ei mitään järkeä paukuttaa agrilla yötäpäivää.

      Esimerkiksi 50Ah akulle normaalissa henkilöautossa tulee jo helposti 20-150A latausvirtaa riippuen kuinka tyhjä akku on.

      Polttomoottorigeneraattorit on tosimiehille, jotka lataa 50A virrasta lähtien ja itsekin olen tehnyt omani 180A 12V genun Deuzerin vaaka-akselista ja Volvon S80 laturista.

      Jos 2200W agria käytät etkä halua rakennella niin pistä nyt ainakin neljä näitä:
      https://www.jussinmaki.net/autosahko/tuote/akkulaturi-ctek-xs-25000-12v-25a/1703-56-146/?gclid=EAIaIQobChMI1-OSm-7s6AIVjYGyCh36YgFcEAQYAiABEgIalfD_BwE

      Meikä-

    • Anonyymi

      Akut kyllä kestää latausvirtaa ihan kiitettävästi, turha nuukailla.
      Jos otetaan tuollainen perussetti, pari kappaletta 200 Ah akkuja, niin niitä voi huoleti ladata 100 A virralla.

    • Anonyymi

      Kätevä tollanen aurinkosähkösysteemi, jossa akkuja ladataan aggregaatilla.

      Saa talvellekin akut ladattua, luonto ja naapurit kiittää.

      Kuumalla säällä paneelien varjossa on kiva lekotella kuuntelemassa aggregaatin laulua.

      • Anonyymi

        Niikuin hybridiautojen myyjät mainostaa, se on itselataava, kun bensiiniaggregaatilla ladataan akkua. Turhaan siinä enää tarvitsee paneeleita viritellä, kun on jo itselataava systeemi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niikuin hybridiautojen myyjät mainostaa, se on itselataava, kun bensiiniaggregaatilla ladataan akkua. Turhaan siinä enää tarvitsee paneeleita viritellä, kun on jo itselataava systeemi.

        Meillä alligaattori käynnistetään kun tarvitaan 230v sähköä, yleensä työkaluihin. Muuten mennään panelien sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä alligaattori käynnistetään kun tarvitaan 230v sähköä, yleensä työkaluihin. Muuten mennään panelien sähköllä.

        Se on jääkaapin ja pakastimien kohdalla vähän hankalaa kun pitää kuulla milloin kaapin termostaatti naksahtaa, niin tietää mennä nykimään gaattoria käyntiin.


    • Anonyymi

      Latauksessa kannattaa pitää paria asiaa lyijyakuilla mielessä: Täysin turvallinen latausjännite 13.5V, tällä voi siis jatkaa latausta ikuisesti. Käytännön lataus autossa 14.4V, on aika rajalla, aiheuttaa jo hiukan kuplia akussa. >14.4V akku alkaa kuplia, mikä aiheuttaa oksidoitumista elektrodeiden pinnoilla. Latauksessa täytyy käyttää siis pulssitettua latausta (oliko se crackle-charge, trigle-charge, tjsp..?) eli erikoislaturia, joka irrottaa oksidikerroksen elektrodeista. Oksidin pitää myös päästä poistumaan eikä jäädä siihen leijumaan tukkimaan akkua, jos ottaa tavaksi ladata akkua näin. Joskus ennen vanhaan elektrodeja saattoi harjata metalliharjalla, jolla sai oksidit pois pinnoilta, ymmärrettävistä syistä tämä ei ole mahdollista enää nykyään, kun miettii miten syövyttävää akkuhappo on.
      Riippuu sitten akun kunnosta, kuinka paljon noilla jänniterajoilla saa virtaa tuupattua akkuun. Jos akun sisäinen resistanssi on vielä pieni(uusi akku), menee helposti yli 100A virtaa tyhjään akkuun, mikäli sitä ei ole rajoitettu. Vanhemmilla akuilla virta pienenee. Lopulta joko elektrodi pettää fyysisen syöpymisen johdosta tai on niin oksidoitunut, ettei akku enää ota virtaa vastaan.

    • Anonyymi

      Jos on aggregaatissa riittävästi tehoa niin sillä voi akkujen lataamisen lisäksi pyöritellä paria tuulipotkuria. Näkevätpähän naapurit että meillä on millä mällätä.

    • Anonyymi

      Voihan noita rakennella jos on enemmän käyttötarvetta. Aloittajalle varmaan paras olisi joku ruohonleikkurin moottori ja 50A laturi, nyppäsee silloin käyntiin kun ei paneelit riitä.

      Seuraava pykälä sitten joku luokkaa Kubotan/Valmetin/Massikan dieseli jossa on sähköstartti ja varaosasaatavuus ikuinen. Kun akuston jännite laskee vaikka 12.4V niin käynnistetään generaattori ja sammutetaan akku se ei enää 14.4V jännitteellä ota virtaa.


      Kattelin joskus ebaystä niin 250A 12V latureita saa, niitä saisi laittaa luokkaa 4-10kpl. Isommat generaattorit tuppaa olemaan suuremmilla jännitteillä joka ei omassa käytössä ole mielekästä, kun tarvitsen käytännössä kolmea eri jännitealuetta, 12V 230V ja 400V

      Meikä-

      • Anonyymi

        Mitenkä se akku sammutetaan? Syttyykö ne useinkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä se akku sammutetaan? Syttyykö ne useinkin?

        Juu vähän taas kirjoitusvirheitä elämäm_kolulaiselta. :D

        Oletko peräti se sama kaveri jota juuri ohjeistin laskutehtävä -ketjussa kondensaattoreiden sijasta keskittymään edes kielioppiin, jos ei älykkyysosamäärä riitä alkeellisimpaankaan tekniseen keskusteluun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu vähän taas kirjoitusvirheitä elämäm_kolulaiselta. :D

        Oletko peräti se sama kaveri jota juuri ohjeistin laskutehtävä -ketjussa kondensaattoreiden sijasta keskittymään edes kielioppiin, jos ei älykkyysosamäärä riitä alkeellisimpaankaan tekniseen keskusteluun?

        Sitä minä vähän ajattelinkin että aurinkopaneeleihin pitää kytkeä elektrolyyttikondensaattorit. Mitä isommat, sitä parempi.


      • Anonyymi

        Onko kukaan kehitellyt geraattorille automaattikäynnistystä kun jokin 230 V laite kytkeytyy toimintaan?
        Itse polttomoottorin automaattinen starttaaminen on yksinkertainen juttu, mutta kuinka havaitaan se kun esim. jääkaappi kytkeytyy käyntitilaan?
        Joku DC-apujännite valvomassa sähköryhmässä käynnistyviä sähkölaitteita?
        Generaattorin sammutus taas kun virta rymässä laskee nollaan.
        Tai ehkäpä pieni invertteri joka pitää sähköryhmässä pilotjännitettä, ja kun tietty kulutusvirta ylitetään tapahtuisi vaihto generaattoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan kehitellyt geraattorille automaattikäynnistystä kun jokin 230 V laite kytkeytyy toimintaan?
        Itse polttomoottorin automaattinen starttaaminen on yksinkertainen juttu, mutta kuinka havaitaan se kun esim. jääkaappi kytkeytyy käyntitilaan?
        Joku DC-apujännite valvomassa sähköryhmässä käynnistyviä sähkölaitteita?
        Generaattorin sammutus taas kun virta rymässä laskee nollaan.
        Tai ehkäpä pieni invertteri joka pitää sähköryhmässä pilotjännitettä, ja kun tietty kulutusvirta ylitetään tapahtuisi vaihto generaattoriin.

        Onko sulla nyt pelkkä generaattori, vai akut ja invertteri myös? Jos haluut että generaattorit lähtee suoraan tulille kun kuormitus 230V virtapiirissä nousee tasolle X niin invertterin perään virtamuuntaja.

        Olen tehnyt virtamuuntajia ihan M16 prikasta jonka ympärille kiepautan 10cm ML 2.5 kuparia tai vastaavaa, ja käämi invertterin ulostuloon sarjaan. Prikan ympärille toinen käämi josta johdot operaatiovahvistimelle joka ohjaa automaattikäynnistyksen.

        Inverttereitä on jotka virransäästötilassa tekevät pieniä impedanssimittauksia ja jos piirin impedanssi on laskenut, niin sitten laitetaan invertteri päälle. Käytännöntoiminta kaupallisissa vaihtelevaa ja usein epäluotettavaa.

        Samanlaisen systeemin voisi tehdä ihan pelkälle agrille mutta tuskin kovin hyvä tulee. Starttailee ja sammuilee vähän väliä, siksi akku väliin, pidentämään käynti- ja lepoaikoja.

        Meikä-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla nyt pelkkä generaattori, vai akut ja invertteri myös? Jos haluut että generaattorit lähtee suoraan tulille kun kuormitus 230V virtapiirissä nousee tasolle X niin invertterin perään virtamuuntaja.

        Olen tehnyt virtamuuntajia ihan M16 prikasta jonka ympärille kiepautan 10cm ML 2.5 kuparia tai vastaavaa, ja käämi invertterin ulostuloon sarjaan. Prikan ympärille toinen käämi josta johdot operaatiovahvistimelle joka ohjaa automaattikäynnistyksen.

        Inverttereitä on jotka virransäästötilassa tekevät pieniä impedanssimittauksia ja jos piirin impedanssi on laskenut, niin sitten laitetaan invertteri päälle. Käytännöntoiminta kaupallisissa vaihtelevaa ja usein epäluotettavaa.

        Samanlaisen systeemin voisi tehdä ihan pelkälle agrille mutta tuskin kovin hyvä tulee. Starttailee ja sammuilee vähän väliä, siksi akku väliin, pidentämään käynti- ja lepoaikoja.

        Meikä-

        Vain pelkät generaattorisähköt käytössä. Generaatorissa on sähköstartti. On siinäkin oma pähkäilynsä miten sen automaattistarttauksen toteuttaa. Ehkä ajastimella starttausta tietty aika ja sitten tarkistus jostain käynnistyikö kone, jos ei niin uusi starttijakso...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain pelkät generaattorisähköt käytössä. Generaatorissa on sähköstartti. On siinäkin oma pähkäilynsä miten sen automaattistarttauksen toteuttaa. Ehkä ajastimella starttausta tietty aika ja sitten tarkistus jostain käynnistyikö kone, jos ei niin uusi starttijakso...

        Jos sulla on kuormana vaan yksi jääkaappi niin paras toiminta varmaan tulisi sillä että kaivaa termostaatin jääkaapista esiin ja ohjaa sillä generaattoria. Jos haistellaan vain 230V piirin impedanssi niin ongelma on siinä että se ei huomaa pieniä kuormia kuten hammasharjan laturia. Ylipäätänsäkään generaattorin käyttäminen pienille kuormille ei ole järkevää.

        Itselle tuollainen automaattistartti menisi varmaan nopeiten halvimmalla Siemensin Logolla kun yksittäisillä aikareleillä tai että rupean jotain C opettelemaan.

        Ehdot voisi olla luokkaa:

        - käynnistyskäskystä vaikka startti pyörimään kunnes laturilta tulee tieto että laturi lataa..

        TAI jos laturi alkaa lataamaan jo starttimoottorin nopeudella, niin pitää laittaa erillinen induktiivinen anturi lukemaan jotain vauhtipyörän pulttia tai letkuklemmaria kampiakselilla. Starttimoottorin pyörittäessä pulssitaajuus on liian hidas, vasta kun moottori käynnistyy niin pulssitaajuus on riittävä ilmoittamaan logiikalle sammuttamaan starttimoottorin.

        - Maksimi starttausaika vaikka 10s joka jälkeen pidetään 20s tauko ennen kun yritetään uudelleen
        - Kolme epäonnistunutta starttausta peräkkäin niin häiriövalo päälle, manuaalinene nappikuittaus.
        - esimerkiksi öljynpaine- jäädytysneste- tai polttoaineanturin jännitetieto logiikalle, ei starttausyrityksiä --> häiriövalo päälle.

        Meikä-


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2328
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2193
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1494
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1427
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    9. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe