johtojen jatkaminen

jorkki

elikkä kyseessä on vanha pesuhuone jonka valaisin on rikkoontunut ja johtoina on 2x1,5 ML vanhassa lyijyputkessa ja uusi valaisin jonka olen jo hankkinut tarvitsisi 15cm pidemmät johdot jotta sen voi kytkeä, ongelma vaan on että jakorasia josta johdot tulee on joskus aikoinaan laatoitettu umpeen ,johtojen uusiminen aika vaikea
valaisimeksi vissiin riittää IP44
kuinkahan tuon jatkamisen tekisi sokeripala ei sovi uuden valaisimen taakse ja apikojahan ei saisi jatkamiseen käyttää

36

13661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

itse ehkä kokeilisin Waco-liittimillä..on aika litteitä..ja muutenkin suh.koht käteviä..tästä laillisuudesta johtojen jatkamiseen ei oo varmaa tietoa..

• saisi

Miksi ei saisi abikoilla jatkaa onhan kaapelitkin aina jatkettu abikoilla. Virallisessa kaapelinjatkopakkauksessakin on abikot.

• ovat
        saisi kirjoitti:

Miksi ei saisi abikoilla jatkaa onhan kaapelitkin aina jatkettu abikoilla. Virallisessa kaapelinjatkopakkauksessakin on abikot.

ymmärtääkseni vähän näitä autosähkömiesten juttuja..itse en ainakaan välttämättä sekoittaisi abikoja 230V systeemeihin..

• Vanhempi suunnittelija
        ovat kirjoitti:

ymmärtääkseni vähän näitä autosähkömiesten juttuja..itse en ainakaan välttämättä sekoittaisi abikoja 230V systeemeihin..

Abiko on tarkoitettu kerratulle (monisäikeiselle) johtimelle. Yksilankaiseen tulee epämääräinen liitos. Ainoa hyväksyttävä tapa hoitaa homma on ottaa piilotettu rasia esiin.

• tietoa
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

Abiko on tarkoitettu kerratulle (monisäikeiselle) johtimelle. Yksilankaiseen tulee epämääräinen liitos. Ainoa hyväksyttävä tapa hoitaa homma on ottaa piilotettu rasia esiin.

Kyllähän niitä abikoja on aina käytetty mm. MMJ-kaapelien kutistesukka jatkoihin ja on täysin virallinen ja luotattava liitostapa.
        Myös esim. itsesäätyvien lämmityskaapelien liitospakkauksissa on abiko liittimet.

• Vanhempi suunnittelija
        tietoa kirjoitti:

Kyllähän niitä abikoja on aina käytetty mm. MMJ-kaapelien kutistesukka jatkoihin ja on täysin virallinen ja luotattava liitostapa.
        Myös esim. itsesäätyvien lämmityskaapelien liitospakkauksissa on abiko liittimet.

Missä olisi virallista tietoa asiasta?

• s.asentaja

Missä olisi virallista tietoa asiasta?

No tossa oisi ainankin lämmityskaapelin asennus ohjeita http://www.sileka.fi/Uudet/jatkopakkaus/jatkopakkausohje.html

Rupeaa vähän epäilyttämään onko "Vanhempi suunnittelija" todellakin Vanhempi suunnittelija vai liian vanha suunnittelija.

• Vanhempi suunnittelija
        s.asentaja kirjoitti:

No tossa oisi ainankin lämmityskaapelin asennus ohjeita http://www.sileka.fi/Uudet/jatkopakkaus/jatkopakkausohje.html

Rupeaa vähän epäilyttämään onko "Vanhempi suunnittelija" todellakin Vanhempi suunnittelija vai liian vanha suunnittelija.

Ei kelpaa. Tuo voi olla hyväksytty juuri tuolle asennustavalle ja -tarvikkeille. Missä yleisempi hyväksyntä asialle?

Epäile mitä epäilet. Varovaisuuden vastakohta on kohellus.

• tarkastaja
        s.asentaja kirjoitti:

taisivat molemmat johtimet olla hienosäikeisiä tai muutamalankaisia?

• ettei puristusliittimellä
        tarkastaja kirjoitti:

taisivat molemmat johtimet olla hienosäikeisiä tai muutamalankaisia?

saisi jatkaa esim. 1,5 mm2 ML-lankaa? Luulenpa, että aika monet sähkömiehet harrastaa ko. jatkoja. Tällaiset liitokset monesti jäävät piiloon, joita tarkastajat eivät tule näkemäänkään.

• tarkastaja
        ettei puristusliittimellä kirjoitti:

saisi jatkaa esim. 1,5 mm2 ML-lankaa? Luulenpa, että aika monet sähkömiehet harrastaa ko. jatkoja. Tällaiset liitokset monesti jäävät piiloon, joita tarkastajat eivät tule näkemäänkään.

tee noin. Ranet jne. saattavat taas tehdä mitä hyvänsä!

• Vanhempi suunnittelija
        tarkastaja kirjoitti:

Kuulin erään mainostavan, kuinka tehdään salajatkos ilman jakorasiaa. Tekevät viiltämällä kuorinnan, jatkavat abikoilla ja peittävät kuoren jatkokohdan muovikiinnikkeen alle. Minusta tuo on rikollista puuhaa. Siinä ei tehdä vahingossa mitään vaan tuottamuksellisesti. Puristusliitos abikolla on huonompi kuin "surriliitos". Tarkastajien kannattaa olla tarkkana jopa MMJ-asennuksen kanssa. Minä ottaisin luvat pois noilta salajatkosten tehtailijoilta.

Minulla on aivan varma käsitys siitä, että puristusliitokset abikoilla pieneen yksilankaiseen johtimeen eivät ole kunnon liitoksia. Lämpökaapelin liitoksen kerrattu/yksilankainen hyväksyisin niin, että kerrattu ja yksilankainen ovat liitoksen sisällä päällekkäin holkin sisässä ennen puristusta. Jos joku Seti tai Tukes on moisen muulla tavalla hyväksynyt, on siellä ollut tumpelo tutkija asialla.

Vaikka minä en eräitten mielestä mitään ymmärräkään, olen tehnyt ja nähnyt suurivirtaisia liitoksia vuodesta 1972. Ja nähnyt huonojen liitosten tuhoja.

• Vanhempi suunnittelija
        tietoa kirjoitti:

Kysyin Silekalta tuosta jatkamisesta. Autotarvikkeina myytävät "abikot" eivät ole tuossa kyseessä ollenkaan. Jatkos tehdään huomattavasti paksummalla holkilla ja eristeellä kuin on autokaupan "abikoissa". Pihti on momenttipihti.

Jos johonkin on juurtunut käsitys, että tavallisilla "abikoilla" voisi jotain jatkaa jollain Bilteman pihdeillä, niin pieleen menee ja pahasti. 230V puristusliittimet ovat aivan toista tavaraa ja työmenetelmä samaten.

• Sähömies
        tarkastaja kirjoitti:

on olemassakaan, niin suurin osa sähkömiehistä on "vääriä sähkömiehiä". Puristusliitinjatkoja joutuu harrastamaan remppakohteissa aina silloin tällöin.

• tarkastaja
        Sähömies kirjoitti:

on olemassakaan, niin suurin osa sähkömiehistä on "vääriä sähkömiehiä". Puristusliitinjatkoja joutuu harrastamaan remppakohteissa aina silloin tällöin.

on noin löysällä, älä yleistä sitä. Et kuitenkaan saa sille hyväksyntää ainakaan minulta.

En tarkoita nyt asiallisten puristusliittimien vaan juuri näiden abikojen käyttöä. Niitä ei kukaan täysjärkinen mene 230 VAC asennuksissa käyttämään ja piilotelemaan kaapelivaippojen sisälle.

• Sähömies
        tarkastaja kirjoitti:

on noin löysällä, älä yleistä sitä. Et kuitenkaan saa sille hyväksyntää ainakaan minulta.

En tarkoita nyt asiallisten puristusliittimien vaan juuri näiden abikojen käyttöä. Niitä ei kukaan täysjärkinen mene 230 VAC asennuksissa käyttämään ja piilotelemaan kaapelivaippojen sisälle.

Abikoliittimestäkin saa huolellisuudella ja kunnon pihdeillä luotettavan liitoksen. Monenmoista ongelmaa on tullut vastaan, mutta ei abiko-/puristusliittimistä johtuvia. Ko. liitoksia on tullut vastaan esim. keskuksissa erilaisten kytkentämuutosten takia kun vanhat piuhat eivät ole yltäneet.
        Luotettavuus on mielestäni esim. wago-liittimissä ja joissakin jousiliitinkalusteissa vähintään kyseenalainen ja aina vain enemmmän ja enemmän tulee ko. leluja markkinoille.

• Sähkömies
        Sähömies kirjoitti:

EIKÄ JOUDU!

Kaksikymmentä vuotta on näitä remppoja tehty, eikä ole ikinä tullut tuollaista hölmöyttä tehtyä. Muutamia hölmöjen jälkiä on kyllä korjattu.

Jos et osaa ammattitaidolla ja ylpeydellä hommaa tehdä niin lopeta sähköhommat ja kerää vaikka tyhjiä pulloja.

• Osku

Kysyin Silekalta tuosta jatkamisesta. Autotarvikkeina myytävät "abikot" eivät ole tuossa kyseessä ollenkaan. Jatkos tehdään huomattavasti paksummalla holkilla ja eristeellä kuin on autokaupan "abikoissa". Pihti on momenttipihti.

Jos johonkin on juurtunut käsitys, että tavallisilla "abikoilla" voisi jotain jatkaa jollain Bilteman pihdeillä, niin pieleen menee ja pahasti. 230V puristusliittimet ovat aivan toista tavaraa ja työmenetelmä samaten.

Näin koska Vanhempi suunnttelija meinasi jäädä yksin, ollessaan mielestäni oikeassa, olen kyllä itse käyttänyt näitä "a b i k o i t a" autossa ja kotistereoissa.

Tämä oli "noviisin" kirjoitus.
        Olen itse tehnyt itsesäätyvän sulatuskaapelin näillä ohjeilla, lämmitysteho 10-12 W/m

Kuori syöttökaapeli (MMJ tai MCMK) 50 mm matkalta ja kuori johtimet 6 mm matkalta. Yhdistä johtimet eristettyjen hylsyjen (sin. tai pun.) avulla. Purista hylsyt huolellisesti kiinni.
        Kysyin?
        Onko turvallisuus sama jos jatkosta eteenpäin on sama 230 v ?

• tietoa

Kyselisin vielä että onko tietoa valmistajasta joka tekee näitä tukevampia holkkiliittimiä lähinnä tossa 1,5 neliön kokoluokassa.
        Abikohan on vain tuotemerkki minkä nimeä käytetään lähes kaikista saman näköisistä liittimistä.
        Sehän on tuo ruottalainen elpress yhtiö mikä noita abikoja sekä muitakin kaapelikenkiä valmistaa, mutta löytyisikö toista firmaa/tuotenimikettä näille tukevimmille holkkiliittimille.

• Jatkamiseen
        tietoa kirjoitti:

Kyselisin vielä että onko tietoa valmistajasta joka tekee näitä tukevampia holkkiliittimiä lähinnä tossa 1,5 neliön kokoluokassa.
        Abikohan on vain tuotemerkki minkä nimeä käytetään lähes kaikista saman näköisistä liittimistä.
        Sehän on tuo ruottalainen elpress yhtiö mikä noita abikoja sekä muitakin kaapelikenkiä valmistaa, mutta löytyisikö toista firmaa/tuotenimikettä näille tukevimmille holkkiliittimille.

On sähkötukuissa 1,5 neliön johdolle täysmetallisia holkkeja, joita puristetaan erikoispihdeillä (ei huoltoaseman abikopihdeillä). Liitoksen päälle vedetään lämpökutistesukan pätkä.

• tarkastaja
        Jatkamiseen kirjoitti:

On sähkötukuissa 1,5 neliön johdolle täysmetallisia holkkeja, joita puristetaan erikoispihdeillä (ei huoltoaseman abikopihdeillä). Liitoksen päälle vedetään lämpökutistesukan pätkä.

Suomen Tuupovaarasta!

http://www.ouneva.fi/products/cu/ojr.php

• Sähömies
        Sähkömies kirjoitti:

EIKÄ JOUDU!

Kaksikymmentä vuotta on näitä remppoja tehty, eikä ole ikinä tullut tuollaista hölmöyttä tehtyä. Muutamia hölmöjen jälkiä on kyllä korjattu.

Jos et osaa ammattitaidolla ja ylpeydellä hommaa tehdä niin lopeta sähköhommat ja kerää vaikka tyhjiä pulloja.

Minulle riittää sähkötyöt joita ammattitaidolla ja ylpeänä teen.

• Sähkömies
        Sähömies kirjoitti:

Minulle riittää sähkötyöt joita ammattitaidolla ja ylpeänä teen.

Älä viitsi esiintyä sähkömiehenä kun selvästi olet riskiryhmään kuuluva koheltaja.

• luotettava jatkos

ja kutistesukkaa vielä holkkien päälle. Olen joskus ostanut tukkurilta MMJ 3x2,5S kaapelille jatkospakkauksen ja ko. pakkaus sisälsi puristettavat jatkosholkit ja kutistesukat holkkien päälle kutistesukka kaapelijatkoksen päälle. En tiedä mistä löytää virallisen tiedon laillisuudesta, mutta tukkurilta ainaskin saa tarvikkeet ja mielestäni näin tulee ihan luotettava liitos.

• Noviisi

Olen itse tehnyt itsesäätyvän sulatuskaapelin näillä ohjeilla, lämmitysteho 10-12 W/m

Kuori syöttökaapeli (MMJ tai MCMK) 50 mm matkalta ja kuori johtimet 6 mm matkalta. Yhdistä johtimet eristettyjen hylsyjen (sin. tai pun.) avulla. Purista hylsyt huolellisesti kiinni.

Onko turvallisuus sama jos jatkosta eteenpäin on sama 230 v ?

• puristus

Niin on abikoja ja puristusliittimä. Oikeat puristuspihdit ja oikeat liittimet niin onnistuu.
      Ei abiko ole ainut malli.

• olisi

Jos unohtaisit jatkot ja vaihtaisit koko johdon. Katkaisinrasia auki, uusi piuha kiinni vanhaan ja sitten vetelet vaan uuden johdon putkeen sen vanhan johdon avulla. Ota kuitenkin ihan eka sulake irti. Liian helppoa?

• jäi lukematta

Olis pitäny lukea tarkemmin. Vai on jakorasia piilossa.. Löydät sen rasian kyllä sieltä laattojenkin alta sopivalla koestimella, tai vaikka koputtelemalla. Reiän tekeminen laattaan ei ole ihme homma.

• Rakenteisiin

Johtaa jatkossa epämääräisiin ratkaisuihin. Kaikkiin liitoksiin pitäisi jatkossa päästä käsiksi, koska liitospaikka on myös aina potentiaalinen vikapaikka!

• todellakin

..jakorasian peittäminen kaakeloinnin alle määräysten vastaista!

• jorkki
        todellakin kirjoitti:

..jakorasian peittäminen kaakeloinnin alle määräysten vastaista!

Saisi vaan tekijän kiinni kuka on mennyt rasian peittämään mutta kun on vanha talo eikä kehtais kaakelia särkeä. Varmaan toi puristettava liitin ja kutistesukkaa päälle on parasratkaisu liitos kuitenkin jää valaisimen taakse eikä siihen silloin ilman valaisimen irroitusta käsiksi pääse. Kuiteskin turvallisuuden kannalta tämä nykyinen posliinen rikkoutunut valaisin on vaihdettava uuteen

• teme
        jorkki kirjoitti:

Saisi vaan tekijän kiinni kuka on mennyt rasian peittämään mutta kun on vanha talo eikä kehtais kaakelia särkeä. Varmaan toi puristettava liitin ja kutistesukkaa päälle on parasratkaisu liitos kuitenkin jää valaisimen taakse eikä siihen silloin ilman valaisimen irroitusta käsiksi pääse. Kuiteskin turvallisuuden kannalta tämä nykyinen posliinen rikkoutunut valaisin on vaihdettava uuteen

Voisitko siirtää sitä valasinta tuon 15 cm, ettei tarvitsisi tehdä jatkoja lainkaa. Todennäköisesti et, etkai muuten täällä kyselisi..

• Sähkömies

Ja PERKELE tällaisia virityksiä ja niiden kyselijöitä. Yksi mäntti kyselee pihiyttään hölmöjä ja toiset idiootit kannustavat typeryyksiin.

Lyö nyt helkkarissa ne kaakelit hajalle niin saat homman kunnolla tehtyä. Jos et osaa itse kunnolla tehdä, niin hanki ammattilainen tekemään se.

Mitä niitä vanhoja ja huonoja kaakeleita säästelet?

• Rakentaja timppa

et varmaan itse rikkoisi omasta kylppäristäsi huvikseen muutamaa kaakelia, jos homman voisi hoitaa toisin

• Sähkömies
        Rakentaja timppa kirjoitti:

et varmaan itse rikkoisi omasta kylppäristäsi huvikseen muutamaa kaakelia, jos homman voisi hoitaa toisin

Joko homma tehdään kunnolla tai sitten ei tehdä ollenkaan. Jos homma on tehty niin idioottimaisesti, että rasia on laatoitettu umpeen, niin aivan varmasti laatat lähtee. Siitä ei ole epäilystäkään. Olen kyllä hajoittanut laattoja rasian kannen tieltä, samoin kuin purkanut esimerkiksi keittiöstä yläkaapistot pois, koska joku ääliö ei ollut tehnyt aikanaan aukkoa rasian kohdalle, ja vanhasta talosta ei löytynyt edes piirustuksia. Silloin puretaan kunnes löytyy. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Hyvällä viuhkalla rasia voi löytyä induktiokynällä ja silloin voidaan pienellä rasiasahalla sahata rasian kohdalle aukko. Jos käy niin hyvä tuuri että osuu rasiaan, niin aukko vain laajennetaan rasian kokoiseksi ja se voidaan varustaa kannella. Tällöin voidaan vetää vaikka uusi MMJ kyseiselle valaisimelle.

• Rasioita metsästetty
        Sähkömies kirjoitti:

Joko homma tehdään kunnolla tai sitten ei tehdä ollenkaan. Jos homma on tehty niin idioottimaisesti, että rasia on laatoitettu umpeen, niin aivan varmasti laatat lähtee. Siitä ei ole epäilystäkään. Olen kyllä hajoittanut laattoja rasian kannen tieltä, samoin kuin purkanut esimerkiksi keittiöstä yläkaapistot pois, koska joku ääliö ei ollut tehnyt aikanaan aukkoa rasian kohdalle, ja vanhasta talosta ei löytynyt edes piirustuksia. Silloin puretaan kunnes löytyy. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Hyvällä viuhkalla rasia voi löytyä induktiokynällä ja silloin voidaan pienellä rasiasahalla sahata rasian kohdalle aukko. Jos käy niin hyvä tuuri että osuu rasiaan, niin aukko vain laajennetaan rasian kokoiseksi ja se voidaan varustaa kannella. Tällöin voidaan vetää vaikka uusi MMJ kyseiselle valaisimelle.

Ennenkin typerien urakoitsijoiden jäljiltä, kun ei ole urakka "kestänyt" rasian kannen aukottamista. Kyllä sen typerän työn joku jossain vaiheessa maksaa tavalla tai toisella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe