Ostin 1963 tehdyn hirsitalon. On talvella kylma. Tutkin alapohjaa. Lattia on 10sm betonilaatta valettu teraskiskoihin, ja alla ei mitaan! Laatan ylapuolella 10mm haltex ja sen paalla maalattu kovalevy. Ryomistatila vain 15-20sm. Maa karkeaa sepelia.
Olen katsellut vastaavia ja niita on eristetty nain; A. Puhallusvilla B. Uusi laajeneva suihkutettava SPS eli vaahtoeristys.
- Molemmat toteutettu poraamalla lattiaan reikia.
Mika on paras ja helppo ja edullinen? En halua alkaa aukomaan lattiaa. Lattiaan ja ulkoseiniin voin porata reikia.
Kiitos!
Milla alapohjan eristys?
3
140
Vastaukset
- Anonyymi
No eiköhän jo maalaisjärkikin sano että jos pitää tehdä eristystä alapohjaan niin silloin lattia kyllä vaan otetaan auki! Semmoinen reikäpelleily ei tule onnistumaan, koska siellä on rossin niskat ja muut rakenteet tiellä miten sattuu. Et sinä pysty sinne näkemättä mitään tasaisesti pursottelemaan kumminkaan.
Lattia sisältäpäin auki ja jos rossi ja villoitus siellä on terve, niin vaikka teet uudet niskat koolaten vanhojen päälle ristiinkoolauksella. Sitten laitat sen puhalllusvillan päälle koolattuun uuteen niskastoon vaikka 100 mm ekovillalevyt ja uuden lattialaudoituksen tai lastulevyn laminaatin. Huonekorkeus vähän madaltuu mutta vanhoissa hirsitaloissa on muutenkin ihan tarpeeksi korkeat huonetilat. Mun mielestäni jopa liian korkeat. Ei tässä mitkään pikahoidot ja kepulikonstit auta.
Tai tietysti voit vain olettaa että rossi ja eristykset on terveet ja kunnossa ja tehdä siihen nykyisen lattiapinnan päälle suoraan koolauksen ja lisäeristyksen mutta tuo kovalevypinta ei taida olla rakenteen hengittävyyden kannalta ihan optimaalinen, itse ainakin heittäisin sen heti mäkeen jo suosista.- Anonyymi
Äh sori! Luin vähän hätäisesti tuon aloituksesi. Siellä olikin joku betonilaattasysteemi eikä tavallista rossipohjaa ollenkaan. Eipä oo ihme jos on kylmä.
Tuota ryömintätilaa en kyllä lähtisi millään vaahdoilla tms. tätäämään se on tuuletusta varten. Ei tuosta mitään järkevää taida saada ilman isoa remonttia. Betonilattia helkattiin ja teet sinne puurakenteisen rossipohjan jonka sitten eristät. Suunnitelmat teetät jollakin maattisuunnittelijalla ja työt teet itse. Toinen harkittemisen arvoinen voisi olla valaa uusi valu jonkun paksumman eristyslevyn kanssa sen betonin päälle ja siihen velliin sekaan lattialämpö systeemi. Voi olla että tulisi paljon edullisemmaksi kuin lähteä purkamaan koko lattiaa.
- Anonyymi
No vaikkapa niin, että haltex ja kovalevy pois ja sitten uiva lattia spu eristeellä.
Tai hanki suunnittelija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.525260- 793816
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3212248Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2661902Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1171778Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain541332Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951280- 701222
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331197Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2951172