Missä vaiheessa taimenne ovat?

mami

Mitä taimia teillä on kasvamassa ensi kesää varten ja missä vaiheessa taimenenne ovat? Mulla on petunioissa noin kymmenen lehteä, ahkeraliisoissa neljä lehteä, tomaatit noin viisisenttisiä, asterit parisenttisiä. Verespisarat ovat juurtumassa. Talvehtineissa pelargoonioissa alkaa olla nuppuja. Tänään kylvin lobeliat.Mustanmerenruusut ovat pari senttiä näkyvissä. Ihanaa kun on kesä tulossa.

7

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukalotar

      Heips :)
      Orvokit olen koulinut vähän isompiin astioihin samoin kosmoskukat ja köynnöstävän sinipunavaulan. Päivänsinen istutin toissapäivänä, nyt alkaa jo pikkasen näkyä. Ehkä liian aikaisin? Saatan olla pulassa näitten köynnösten kanssa vielä... Asterista ei havaintoja, vaikka sen kylvin reilu viikko sitten. Mahtaakohan itää ollenkaan? Köynnöskrassin ja samettikukat jätän suosiolla myöhempään. Vaikka sitä onkin aina niin malttamaton näin keväällä...olispa kasvihuone :)

      • mami

        Joo kyllä kasvihuone on ihan kätevä. Mullakin on vain tuollainen pieni kylmä lasihuone. Mutta kun vaan yö pakkaset loppuu ja yölämpötila on muutaman asteen lämpimän puolella niin siirrän osan taimista sinne. Yöksi vaan harsoa päälle kevyesti, niin kyllä tarkenee taimet siellä. Ja kasvu on ihan eri luokkaa kuin sisällä ikkunalla. Taimista tulee todella tukevia ja reheviä.


    • Nynaeve

      Kirsikkatomaatit ovat venähtäneet 5-8 cm korkeiksi minikasvihuoneessaan. Mietin jo että kasvavatkohan liiankin nopeasti. Mitä mahtaisi tapahtua jos katkaisisin niitä? Ostin joskus amppeliin laitettuja kirsikkatomaatin taimia joita oli selvästi leikelty kovastikin. Pitää varmaan kokeilla yhdellä ensin, yhdeksästä taimesta luulisi riittävän yhdelle parvekkeelle...

      Mustasilmäsusannat kasvavat myös kovaa vauhtia, niistä katkoin jo pisimmät, kun alkoivat lähentelemään muita kasveja. Ne pitää varmaan pian laittaa jo amppeliinsa. Toivottavasti jatkuu nämä aurinkoiset ilmat niin saan ne jo "ulkoilemaan" päivisin tuonne parvekkeelle, siellä on lasien takana päivällä jo ihan lämmin.

      Kuukausimansikat ovat jämähtäneet vaiheeseen jossa niillä on pari pikkuruista piparireunaista lehteä, tuntuu uskomattomalta, että niistä pitäisi saada kesällä satoa. Kai ne pian kasvavat.

      Paprikat jouduin kylvämään kahteen kertaan, ensimmäisestä satsista ei itänyt kuin pari kolme siementä ja nekin heittivät heti henkensä. Uudella yrityksellä itikin sitten kaikki paitsi yksi siemen. Ensimmäistä oikeaa lehteä odotellaan vielä, hieman epäilyttää ehtivätkö tehdä hedelmiä.

      Olen tullut tulokseen, että orvokit ja petuniat ostan tästä lähin valmiina. Noiden itse kasvattamieni näkemiseen, vielä kuusi viikkoisinakin, tarvitaan mikroskooppia. Mokomat rikkaruohot.

      • Vuokista

        Olen myös istutellut vähän sitä sun tätä ja taimia olen koulinutkin jo tilavempiin oloihin. Mutta kuka voissi kertoa missävaiheessa pikku taimille voi alkaa antaa lisäravinteita? Petuniat alkavat olla jo sen näköisiä että kaipaavat jotain, ja Ahkeraliisan siemenet itivät todella huonosti ja nämäkin taimet ovat vasta nelilehtisiä vaikka kylvöstä on kulunut jo melkein kuukausi. Mikä avuksi?


      • mari

        Tomaatithan voi uudelleenistutuksen yhteydessä tyrkkää niin syvälle, että vain ekat kunnon lehdet jää just pinnalle (voi vaikka varovasti taivuttaa mutkalle, jotta mahtuu jos ruukun syvyys ei muuten riitä), kasvattaa sitten tähän maan alle jääneeseen varteen juuria.


    • peukalotar

      Vinkkejä köynnösten esikasvattamiseen kaivataan. Päivänsini venähti muutamassa päivässä kymmensenttiseksi, voipi tulla vaikeuksia sen lisäkasvun kanssa tässä pari kuukautta. Onko kellään mitään hyvää konstia, miten tällaisia köynnöksiä voisi kätevästi tukea ennenkuin pääsee siirtämään ne ulos? Aikaisemmin olen käyttänyt tukkikeppiä ja sitonut verholautaan kiipeilynarun. Ulossiirrettäessä taimet tuppaavat katkeilemaan. Olisko jotain muunlaisia rakennelmia? Mukavia kevätsäitä :)

    • mami

      Mitenkä on taimet kasvaneet? Oletteko latvoneet pieniä taimia yms. Mitä kaikkea teillä on kasvamassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe