Uudelleen mammografiaan?

Anonyymi

Löysin oikeasta rinnastani kyhmyn ja sain terveyskeskuksesta lähetteen mammografiaan sekä ultraääneen. Peloissani meninkin heti yksityiselle, kun en pystynyt odottamaan ja siellä ei löytynyt mitään pahanlaatuiseen viittaavaa. Kyhmyn kohdalla ultraäänessä säännöllistä rasvakudosta, eikä koko pattia näkynyt ja mammografiassa sama. Jäin silti miettimään mikä se kyhmy on, vaikka lääkäri vakuutteli ettei hätää. Kysymys kuuluu, menenkö silti uudelleen kunnallisen puolen tutkimuksiin kun sain kutsun parin viikon päähän? Mitä tekisitte tilanteessani?

18

1697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä mä sinuna menisin.Eikö se kyhmy olisi syytä vielä varmistaa ettei oo mitään vakavaa.Koska eihän sulla ole nyt enää mitää pelättävää.Vai etkö mene taloudellisista syistä?

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi. Siksi mietin, kun lääkäri sanoi, ettei enää tarvitse mennä uudestaan ja onko haittaa tehdä mammografia näin usein. Ei ole mitään taloudellista syytä, sillä heti kävin yksityisellä. Ehkä sitten parempi tuplavarmistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Siksi mietin, kun lääkäri sanoi, ettei enää tarvitse mennä uudestaan ja onko haittaa tehdä mammografia näin usein. Ei ole mitään taloudellista syytä, sillä heti kävin yksityisellä. Ehkä sitten parempi tuplavarmistaa.

        Kyllähän jokainen röntgentutkimus (mammografia) on aina lisärasitus terveydelle. Jos yksityispuolen lääkäri on kahdella tutkimustavalla päätynyt vaarattomaan tulokseen, ei ehkä kannata enää käydä uudelleen mammossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän jokainen röntgentutkimus (mammografia) on aina lisärasitus terveydelle. Jos yksityispuolen lääkäri on kahdella tutkimustavalla päätynyt vaarattomaan tulokseen, ei ehkä kannata enää käydä uudelleen mammossa.

        Juuri tätä mieltä olin aiemmin, kun itselläni on ns. tapana uskoa ja luottaa siihen mitä lääkäri sanoo. Halusin kuitenkin varmistaa, mitä muut tekisi tilanteessani.


    • Anonyymi

      Olen sairastanut rintasyövän. Minulle on sanottu, ettei mammografiaa saa tehdä kuin korkeintaan puolen vuoden välein. Jos menet vielä kunnalliseen tutkimukseen, niin mainitse edes milloin rinnat on aikaisemmin kuvattu.

      • Anonyymi

        Hyvä tietää tuo! Osaisitko vielä sanoa oman kokemuksesi perusteella, mitä tekisit tässä tilanteessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä tietää tuo! Osaisitko vielä sanoa oman kokemuksesi perusteella, mitä tekisit tässä tilanteessa?

        Luulen, etteivät ota mammografiaa uudestaan, mutta ne kuvathan voi toinen lääkäri tutkia, jos toimitat ne sinne kunnalliselle puolelle. En tiedä, onko ultraamisessa mitään rajoituksia. Voithan käydä siellä kunnallisellakin puolella, jos se rauhoittaa mieltä. Tuskin mitään vakavaa löytyy, mutta jos löytyisikin, niin ei elämä siihen kaadu. Melkein kaikki paranevat nykyään rintasyövästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, etteivät ota mammografiaa uudestaan, mutta ne kuvathan voi toinen lääkäri tutkia, jos toimitat ne sinne kunnalliselle puolelle. En tiedä, onko ultraamisessa mitään rajoituksia. Voithan käydä siellä kunnallisellakin puolella, jos se rauhoittaa mieltä. Tuskin mitään vakavaa löytyy, mutta jos löytyisikin, niin ei elämä siihen kaadu. Melkein kaikki paranevat nykyään rintasyövästä.

        Käyn tosiaan siellä julkisella ja vien ainakin nuo lausunnot sinne, kuvia minulla ei ole kun en pyytänyt niitä mukaani. En uskaltanut sanoa vielä tässä keskustelussa, että patti on ollut rinnassani jo tosi kauan ja nyt vasta hiljattain havahduin että pitää mennä lääkäriin ja siksi tässä niin pelottaakin että miten se on voinut levitä tässä ajan kanssa. :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyn tosiaan siellä julkisella ja vien ainakin nuo lausunnot sinne, kuvia minulla ei ole kun en pyytänyt niitä mukaani. En uskaltanut sanoa vielä tässä keskustelussa, että patti on ollut rinnassani jo tosi kauan ja nyt vasta hiljattain havahduin että pitää mennä lääkäriin ja siksi tässä niin pelottaakin että miten se on voinut levitä tässä ajan kanssa. :(

        Pyydä sieltä missä kävit mammossa, että lähettävät kuvat sähköisesti sinne mihin olet menossa tutkittavaksi.


    • Anonyymi

      Nyt olen jo todella peloissani, tänä yönä kun en saanut unta, tutkin taas ahdistuneena tätä rintaani ja kun puristin nänniä, sieltä tuli muutama tippa keltaista nestettä! :( Ikinä ennen ei ole mitään vastaavaa ollut(tosin en puristele nännejäni tuolla tavalla usein...) Minulla on tällä hetkellä kuukautiset, joskin hiukan oudot normaaliin verrattuna. Millä todennäköisyydellä tämä on jotain vakavaa, vaikka radiologian erikoislääkäri mammon ja ultran jälkeen oli sitä mieltä ettei ole pahanlaatuisuuteen viittaavaa? Olen nyt todellakin menossa myös sinne kunnalliseen tutkimukseen ensi viikolla, kun ilmeni tällainen uusi oire.

      • Anonyymi

        Keltainen neste rinnasta ei ole normaalia.Tuskin mikään neste rinnasta ole normaalia paitsi maito kun imettää vauvaa.


      • Anonyymi

        Luin netistä ettei keltainen neste rinnasta merkkaa syöpää.Tavallisin syy rinnan vuotoon on maitotiehyen sisäinen limakalvon kasvain eli papillooma, joka on hyvänlaatuinen. Oljenkeltainen erite viittaa tällaiseen löydökseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin netistä ettei keltainen neste rinnasta merkkaa syöpää.Tavallisin syy rinnan vuotoon on maitotiehyen sisäinen limakalvon kasvain eli papillooma, joka on hyvänlaatuinen. Oljenkeltainen erite viittaa tällaiseen löydökseen.

        Kiitos vastauksestasi! Paperiin pyyhittäessä se näytti lähinnä kirkkaan keltaiselta. Tuntuu jotenkin kamalalta, että pari viikkoa sitten tutkimuksissa kaiken piti olla kunnossa ja nyt sittenkin jotain vakavaa. Iltapäivällä ei tullut mitään kun vähän yritin puristaa, nyt äsken tein sitä aika kauan paljon painamalla ja sain ihan pienen pisaran näkyviin joka ei erottunut paperista. Pelottaa :(


    • Anonyymi

      Onko mahdollista, kun ultraääni otetaan selällään maaten, ettei rinnan rasvakerroksen läpi näe sitä pattia? Kun minulla on isot rinnat. Patti tuntuu parhaiten istuma-asennossa, eli olisiko ultra pitänyt tehdä myös niin? :( pelottaa taas niin paljon jos tämän takia patti jäi huomaamatta :( osaako kukaan kertoa? Kuinka luotettava rintojen ultraääni on?

    • Anonyymi

      Kannattaa kysyä ultraavalta lääkäriltä. Mutta eiköhän se patti siellä näy. Tiedän isorintaisia naisia, joilla on rintasyöpä todettu ja hoidettu.

      • Anonyymi

        Niin kuin aloituksestakin selviää, ultrassa ei näkynyt koko pattia, vaikka se siellä silti on.


    • Anonyymi

      Kaksi lääkäriä on nyt todennut, että minulla ei ole rintasyöpää. Silti pelottaa voiko silti olla :’( kellertävää eritettä tulee edelleen vähän toisesta rinnasta, kunnallisen ultraava lääkäri oli sitä mieltä, ettei se viittaa pahanlaatuisuuteen tai ollut yhtään huolissaan. Sanoi myös etten turhaan puristelisi rintaani. Apua :(

      • Anonyymi

        ite rintasyövän sairastaneena voin anoa ensinnäkin sen,että mammografia ja ultra kun on tehty niin siinä kyllä tieto tulee niin radiologille kuin asiakkaalle heti.sinuna en puristelisi rintoja,koska sitä ei vaan pidä tehdä. sori,kirj.virhe,sanoa piti kirjoittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe