rintojen pumppaaminen

utelias

Heissan!
Kyselisin sellaista asiaa, että kuinka saisin maidon herumaan myös pumpatessani rintojani? Tyttöni on reilu kaksi kk ja täysimetyksellä. Hänelle täytyy välillä antaa mallasuutetta vatsan toiminnan takia, niin ois kiva, kun sais pumpattua omaa maitoa siihenkin. Aikaisemmin pumppaus onnistui jonkun verran, nyt tuntuu, ettei heru, ei sitten millään. Ehkä joku 20 ml irtoaa...
Tänään sitten jouduin antamaan tuttelia ensimmäisen kerran, että sain mallasuutetta annettua.
Kiitos vastauksistanne!

9

1443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...
    • minna

mä en saanut ainun pumpilla kuin korkeintaan 10 ml, mutta aventin pumpulla toisinaan yli 100 ml. heruminen käynnistyy aventin pumpulla HUOMATTAVASTI PAREMMIN. ainun pumpilla hemuminen ei käytännössä alkanut ollenkaan...

• Sanna

Olen itse aloitellut tuota rintojen pumppaamista, jotta saisin pakastimeen omaa maitoa edes jonkin verran mahdollisia hoitokertoja silmällä pitäen. Kovasti vaikealta tuntuu saada maito herumaan pumppaamalla. Kun syötän vauvaa toisesta rinnasta, vuotaa toinenkin rinta ihan tolkuttomasti, hyvä että maidonkerääjä riittää ja muutenkin maitoa tulee runsaasti, mutta kun olen nyt pariin otteeseen yrittänyt pumpata niin huh huh. Toisella kerralla sain kovalla vaivalla 40ml ja toisella kerralla en edes sitä. Ja minä kun luulin, että sehän on niin helppoa ja saan hyvät varastot maitoa pakastimeen. Täälläkin kaivataan vinkkejä, että millä maidon saisi paremmin herumaan. Joku ehdotti, että vauvaa ajattelemalla tai katselemalla heruminen paranee, mutta tiedä sitten..

• äiskä1

Säännöllinen ja tiheä rintojen tyhjentäminen imettämällä tai pumppaamalla tehostaa maidon nousua rintoihin kuin myös itse herumistakin.Pumppaa syöttökertojen välillä, niin lisätuotanto alkaa toimimaan täydellä höyryllä eli mitä useammin imetät/pumppaat sitä enemmän maitoa tulee.Maidon nousuun pätee ns. "tarjonnan laki".

Herumisvinkkejä:
      -vauvan ajatteleminen tai kuva vauvasta saa maidon herumaan
      -jos vain mahdollista niin pumppaa toista rintaa myös imetyksen aikana (voipi olla hankalaa, mutta kannattaa kokeilla)
      -rauhoita ympäristö ja rentoudu, kun pumppaat
      -muista säännöllinen ja monipuolinen ravitsemus ja HUOM. riittävä/runsas nesteensaanti on tärkeää imettävälle äidille
      -lämpökääreet tai lämmin suihku rinnoille ennen pumppaamista
      -rintojen hierominen ylhäältä alas ja nännin "näprääminen" saattavat myös vaikuttaa herumiseen
      positiivisesti
      -pumppuja on monenlaisia, kukin löytää itselleen sopivan, mutta kannattaa vertailla ennen kuin hankkii oman

• Nimetön

Kannattaa hieroa rintoja pyörivin liikkein ylhäältä alas niin auttaa herumiseen. Myös nännien näprääminen esim. pyyheliinan läpi auttaa paremmin kuin paljasta ihoa. Pitää olla mahdollisimman rentona myöskin. Alussa heruminen on hitaampaa mutta loppua kohden maidon tulo nopeutuu kun jaksaa pumpata, ennätykseni yhdestä rinnasta on 180ml, aikaa meni 20 minuuttia. Minulla on ainun käsikäyttöinen pumppu. Kyllä se siitä!

• alkup.

Kaikkea on yritetty! hermot jo riekaleina...
      taidan heittää pumpun kaapin pohjalle ja tarjoilla vauvelille tuttelia, mikäli tilanne vaatii.
      kiitos kuitenkin vastanneille ;)

• Lendal

on siitä jännää, että se on psyko-fyysistä hommaa.

Oma suhtautumien koko asiaan /- vaikuttaa. Huono omatunto myös. Usein nesteiden juomisen vähyys on se jippo ( Yli 3 litraa/ vrk), esim 0,5 litran viccypullo on hyvä täyttää vedellä tai laimealla mehulla- usein.

Sitten on se lämpö- lämmin suihku tai sauna ( kovassa löylyssä voi tulla huono olo) rentouttaa. Joskus siihen kotikalja tai olut (mielellään alkoholiton) tai siideri / lasi valkoviiniä ja ah - sitä rentoutta ja maidon tuloa...

On monia, joille säännöllisen pumppaamisen tai imetyksen lomassa, hyvin nukuttuna 3-5 tuntia, on tuonut maidon takaisin...ja ilon vuvan hoitoon.

Toisilla hormooneja on enemmän, mitä enemmän ikää ja toiveita ja unelmia vauvan imetyksen suhteen, sen enemmän stressiä ja suorituspaineita... mutta :kun on parahansa tehnyt, sen pitää riittää - myös itselle.

Kunhan on ensin tarkistanut että pumppu/ rinta on kunnolla paikallaan kun hommaa aloittaa ja jos voi vaikuttaa imutehoon, se saa olla ihan reilu..

• Tappi

Itse pumppaan maitoa koska luovutan sitä sairaalaan. Käytössäni on sairaalasta lainaksi saatu kunnon sähkökäyttöinen mylly.

Itselläni ei ole herumisongelmia. Maitoa tulee yhdellä lypsykerralla noin 150ml, mutta jos olen kauhean väsynyt tai stressaantunut saan ehkä 70-80ml. Lypsän parin kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden.

Itselläni ei ole paljoa vaihtoehtoja kuin lypsää lypsää ja vielä kerran lypsää. Maitoa tulee runsaasti ja pakkaa rintoihin hetkessä. Vauva ottaa ekaksi omansa ja loput menee sairaalan pulloon. Mieluummin herään öisinkin parin tunnin välein lypsämään kuin kestän särkeviä kuumottavia ja paukuraisia rintoja.

• eeva

Eli mallasuutteen voi antaa ihan sellaisenaan ja imetätä sit päälle. Itse pärjäsin illan pumppuu yli vuoden imetyksen ja hyvin meni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13