Käytätkö kasvomaskia ?

Anonyymi

Mediassa on ristiriitaista tietoa siitä, pitääkö käyttää kasvomaskia vai ei ja onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä. Apteekista niitä ei saa eikä tavallisista kaupoistakaan eikähän tässä karanteenissa pääse edes niitä etsimään. Jotkut tekee itse, mutta siitäkin ollaan eri mieltä, jopa asiantuntijat. Koetan huivia pitää suun edessä, kun ulkoilen ja apteekissa on pitänyt käydä. Ulkona liikkuu höllkkääjiä ja juoksee tosi läheltä suut auki, monet puhuu toisilleen että sylki vaan roiskuu ja kävelee kaveriensa kanssa tien leveydeltä. . Osaan itsekkin ommella, jos saisin hyviä vinkkejä. Kiitos !

151

1626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riipuu paikkakunnastasi, missä asut. Täällä meillä hämeessä eivät sitä käytä, joten olisi koomista mennä itse "naamari" päällä, koska lähelläolijat voisi tulkita, että tuolla on se corona?

      Tosin minuakin askarruttaa nuo oireettomat mukamas, koska tännekkin on tullut Uudeltamaalta noita mökkiläisiä "pilvinpimein" ja mikäpä heistä, mutta ovatko he oireettomia tauden levittäjiä?

      Itselläni ei ole tarvetta mennä mihinkään, koska ruoka- ja juomat tuodaan kotiovelle, mutta onko tuoja sitten tautivapaa? Onko hän se oireeton taudinlevittäjä? Ostokset otan kuitenkin heti sisälle, joten täytyisikö ne pitää ulkona jokunen päivä?,,,,,,,,,,,,,

      Tuosta kasvomaskistakin herää kysymys, että onko se niin suojattu sittenkään, koska eikös virus voi tarttua silmiinkin? Jotkuthan ovat suojautuneet mukamas silmälaseilla, joka on naurettavaa, koska sinnehän ne lasien taakse osaa viruksetkin, mikäli ei ole sukeltajan lasit?

      No, olkoon, turhia peloiteita täällä mukamas maalailen, mutta, kuitenkin, kun, ei nuo toisetkan varo????

      • Anonyymi

        Minusta ei mitenkään koomista ole käyttää naamaria tappajaviruksen ollessa liikkeellä ja on pandemiasta kyse.
        Hallituksen neuvot maskien käytöstä olivat aivan lapsen kengissä. Sanottiin jopa, että sairastuu helpommin kun käyttää kasvomaskia eli kasvosuojainta. Mutta syyhän hallitustyttöjen hassuihin juttuihin johtui vaan siitä, kun olivat erehtyneet tekemään kauppoja rikollisten kanssa ja niitä maskeja ei ollut edes terveydebhoitohenklökunnalle tarpeeksi. Tilanne tosin nyt on jo helpottunut.
        Oli hallituksen tytöt aivan sekaisin kasvomaskipuuhissaan ja neuvoissaan, joista ei ottanut kukaan selvää.
        Kautta aikain kasvomaskit ovat suojanneet myöskin käyttäjäänsä saamasta tartuntaa. Siksi minä käytän apteekista ostamaani maskia ulkona kävellessä, koska näyttää siltä etteivät ihmiset piittaa kahden metrin etäisyydestä. Tuntuu toisinaan sille kuin tulisivat iholle.
        Reippaasti vaan maskit kasvoille ja onhan tästä asiasta nyt jo virologian lääkärit antaneet käskytyksen niiden kasvosuojien pitämiseksi.

        Suomalainen on ujo kansa siinä suhteessa ettei millään tahdota uskaltaa tehdä jotain sellaista, mitä muut eivät vielä ole tehneet. Itse ajattelen niin, että se on hyvä asia itselle pysyä terveenä ja käyttää siis kasvosuojainta. Saattaapa olla niinkin etteivät ihmiset ymmärrä tämän viruksen vaarallisuutta siinä mielessä, vaan olettavat metrin tai kahden etäisyyden riittävän kaupoissa umpitiloissa ja seinien sisällä, jossa hengitettään samaa ilmaa kaikki niin terveet kuin sairaat viruksen kantajat. Sieltä keuhkojen syövereistä se virus hengityksen kautta siirtyy ilmaan, jota sitten esimerkiksi automarketeissa ja pikku kaupoissa ihmiset hengittävät. Joten kaupoissa ja apteekeissa kyllä kannattaa ehdottomasti käyttää kasvomaskeja. Ja käsidesipullo mukana, niin saa sitten ne kädetkin desinfioida.

        Rohkeutta suomalaiset! Muualla euroopassa ja aasiassa kasvomaskit ovat arkipäivää. Niitä pidetään, jotta ei itse sairastuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta ei mitenkään koomista ole käyttää naamaria tappajaviruksen ollessa liikkeellä ja on pandemiasta kyse.
        Hallituksen neuvot maskien käytöstä olivat aivan lapsen kengissä. Sanottiin jopa, että sairastuu helpommin kun käyttää kasvomaskia eli kasvosuojainta. Mutta syyhän hallitustyttöjen hassuihin juttuihin johtui vaan siitä, kun olivat erehtyneet tekemään kauppoja rikollisten kanssa ja niitä maskeja ei ollut edes terveydebhoitohenklökunnalle tarpeeksi. Tilanne tosin nyt on jo helpottunut.
        Oli hallituksen tytöt aivan sekaisin kasvomaskipuuhissaan ja neuvoissaan, joista ei ottanut kukaan selvää.
        Kautta aikain kasvomaskit ovat suojanneet myöskin käyttäjäänsä saamasta tartuntaa. Siksi minä käytän apteekista ostamaani maskia ulkona kävellessä, koska näyttää siltä etteivät ihmiset piittaa kahden metrin etäisyydestä. Tuntuu toisinaan sille kuin tulisivat iholle.
        Reippaasti vaan maskit kasvoille ja onhan tästä asiasta nyt jo virologian lääkärit antaneet käskytyksen niiden kasvosuojien pitämiseksi.

        Suomalainen on ujo kansa siinä suhteessa ettei millään tahdota uskaltaa tehdä jotain sellaista, mitä muut eivät vielä ole tehneet. Itse ajattelen niin, että se on hyvä asia itselle pysyä terveenä ja käyttää siis kasvosuojainta. Saattaapa olla niinkin etteivät ihmiset ymmärrä tämän viruksen vaarallisuutta siinä mielessä, vaan olettavat metrin tai kahden etäisyyden riittävän kaupoissa umpitiloissa ja seinien sisällä, jossa hengitettään samaa ilmaa kaikki niin terveet kuin sairaat viruksen kantajat. Sieltä keuhkojen syövereistä se virus hengityksen kautta siirtyy ilmaan, jota sitten esimerkiksi automarketeissa ja pikku kaupoissa ihmiset hengittävät. Joten kaupoissa ja apteekeissa kyllä kannattaa ehdottomasti käyttää kasvomaskeja. Ja käsidesipullo mukana, niin saa sitten ne kädetkin desinfioida.

        Rohkeutta suomalaiset! Muualla euroopassa ja aasiassa kasvomaskit ovat arkipäivää. Niitä pidetään, jotta ei itse sairastuta.

        Apteekkeihin on tullut jo myyntiin pieniä pakkauksia. Maksavat alle 10 euroa. Netissä on myöskin myytävänä samanlaisia kuin apteekeissa, mutta halvemmalla.


    • Anonyymi

      Paikallisessa apteekissa tänään jokainen työntekijä oli maski naamalla. Arvelen että on hyödyllinen mutta eihän niitä ole mistä ostaa tavallisen kengänkuluttajan.

      • Anonyymi

        Kysyppä siitä apteekista.


    • Anonyymi

      Ainakin ne maskit pitää keittää 90 asteessa joka käytön jälkeen. Pysyn kotona niin en maskeja tarvitse, ulkoilen vähän hiljaisella alueella kaukana muista. Isompi riski on mennä kauppaan, jossa joku voi yskiä tai aivastaa yllättäen. Tavaroitten pinnoilta ei koronaviruksen pitäisi niinkään levitä, mutta voihan aina kaupassa joku yskäistä vaikka tomaattikasaan. Minullekkin tuodaan kaikki tarpeellinen kaupasta, poika käy ja tietää millaista tavaraa turvallisinta ostaa, esim. vihannekset pakattuna , joita ei joka tahmakäpälä käpälöi. Pojalla kertakäyttöhanskat ja käyttää käsidesiä ja sitä on kaupassakin esillä.

      • Anonyymi

        Kyllä käytän kasvomaskia, omatekoinen ja ostettu on myöskin minulle tuotu. Nyt kun koronaa on enemmän en enää käy itse kaupoissa en apteekeissa. lapset auttavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä käytän kasvomaskia, omatekoinen ja ostettu on myöskin minulle tuotu. Nyt kun koronaa on enemmän en enää käy itse kaupoissa en apteekeissa. lapset auttavat.

        Yleensä olen käyttänyt kasvomaskia vain itsenäisyyspäivän juhlien aikana Helsingin kauppatorilla.


    • Anonyymi

      Onstekoisista Maskeista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ne on todellisia viruspesiä. Pysykää pois kaupoista, kuten on ohjeistettu !!!!! Kyllä ruoka ja muut ostokset tuodaan kotiin, voi vähän kyllä maksaa mutta 1 kerta. 2 viikossa riittää.

      • Anonyymi

        Se nyt ei kaikille käy, kun toimitusaika voi olla 3 viikkoakin.........


      • Anonyymi

        Mikään itsetehty ei ole viruspesä kunhan muistaa jokaisen käyttökerran jälkeen pestä sen saippualla ja vedellä. Tuo maskien vaarallisuus alkoi sen jälkeen, kun varmuushuoltovarastosta valtion ei riittänytkään kuin hetkeksi. Maskeja kun ei ollut eikä niitä saatu, alettiin meille kansalaisille höökäämään, että ne ovat vaarallisia ja tautipesäkkeitä.

        Kuka tähän poliitikkojen höpinääm tältä osin uskoo, pitää vaan ajatella omilla aivoillaan ja toimia oman järjen mukaan.

        Itse pidän kasvomaskia, olen tehnyt itse ja hyvä se on kaksinkertaisesta kankaasta.


    • Anonyymi

      On viisi kasvomaskia, joita aloin käyttää melko pian kun ohjeistettiin. Ensimmäisen maskin kaupasta tultuani laitoin määrättyyn kohtaan autoon. Seuraavan kerran 3-4 päivän päästä, laitoin uuden ja käytön jälkeen autoon, en tätä ensimmäista lähelle. Komannnen kerran taas uuden jne. nejä maskia. (Yksi on täysin puhtaana laukussa suojattuna, sitä käytän erityistilanteessa jos sellainen tulee.) Kun menen puolentoista viikon päästä, otan käyttöön sen ensimmäsen ja näin jatkuu.
      Saa heitellä kivillä tuomitsijat. Katsoin heti alussa että jos THL laittaa parin päivän välein vaihtuvia ohjeita niin minä noudatan sitä vanhan naisen viisautta, jonka parhaaksi katson. Uskon että koronabakteerit ehtivät puolessatoista viikossa hävitä maskista, jos sitten on tullut autosta ja ilmasta muita bakteereita niin ovat niitä joihin olen jo vuosien vaarella tottunut.

      • Anonyymi

        Corona on VIRUS, ( ei se ole bakteeri ).

        Minustakin tuo virus kuolee pinnoilta 9:ssä päivässä, joten miksi hengityssuojaimia ei voisi sen jälkeen käyttää taas?


    • Anonyymi

      Olen tehnyt useampia kasvomaskeja. En mene kauppoihin tai yleisiin tiloihin missä on muita ihmisiä ilman maskia.

      Maski suojaa kantajaansa, miksi niitä suojavarusteita muuten käytettäisiin?

      Suojavarusteiden kantajako on sairas?
      Näin facesta ohjeen kuinka tehdä muovinen visiiri kasvon suojaksi, tarpeet löytyy joka kodista.

      Korppis

      Korppis

      • Anonyymi

        Miten korppis voit kauppaan mennessäsi nähdä, onko kaikilla maskit ? Taitaa olla pieni putiikki. Jos joku tulee sinun jälkeen kauppaan ilman maskia, mitä teet ?


      • Anonyymi

        Kainuussako kaikilla kaupoissa suojamaskit ? En ole nähnyt kenelläkään edes Oulun puolessa. Ja miten sen tsekkaat onko kaikilla maskit, pötyä puhuu taas korppis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kainuussako kaikilla kaupoissa suojamaskit ? En ole nähnyt kenelläkään edes Oulun puolessa. Ja miten sen tsekkaat onko kaikilla maskit, pötyä puhuu taas korppis.

        Kun ongelma syntyy eikä sudoku aukea, pitää ratkojaa auttaa.

        Eli minä korppis en mene ilman kasvomaskia kauppaan.

        Ja nyt taevastelemaan, mitä se korppis tuas kirjoitti.

        korppis💞


      • Anonyymi

        Maski ei juurikaan suojaa kantajaansa, vaan estää että et itse pärski päin lähimmäistäsi. Väärä luulo, vain kirurgiset maskit suojaavat myös käyttäjäänsä. Paina nyt jo korppis tämä kalloosi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maski ei juurikaan suojaa kantajaansa, vaan estää että et itse pärski päin lähimmäistäsi. Väärä luulo, vain kirurgiset maskit suojaavat myös käyttäjäänsä. Paina nyt jo korppis tämä kalloosi!

        Sinulla on noin 20 % mahdollisuus saada korona minulta jos me molemmat käytämme maskia ja minä pärskasen edessäsi koronat.

        Jos sinulla eikä minulla ei ole maskia ja pärskäsen koronat, sinulla on noin 80 % mahis saada korona minulta.

        Jos minulla on maski ja sinulla ei ja pärskäsen maskiini sinulla on noin 40 % mahis saada korona minulta.

        Jotenkin näin, laskelma ie oletus, oletuksia koronasta voi lukea joka päivä lehdistä viisaampien kuin minä lausumina.

        Jos on opiskellut noitoalaa noin 50-vuotta sitten on otettava huomioon, että ajan saatossa teoriat muokkaantuvat uusiksi.

        Ja lopuksi kun käytän kasvomaskia ja positiivisena uskon sen auttavan en koe pelkoa kohdata ihmisiä.

        Korppis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maski ei juurikaan suojaa kantajaansa, vaan estää että et itse pärski päin lähimmäistäsi. Väärä luulo, vain kirurgiset maskit suojaavat myös käyttäjäänsä. Paina nyt jo korppis tämä kalloosi!

        Miksi kukaan ei koskaan mitään, kun aina vaan!
        Miksi maski, miksi hygienia, miksi turvavälit!
        Miksi, kun kuitenkin viirus käy kimppuun koska tahansa.
        Turhaanhan tätä pitkittää.
        Mennään porukoihin, aivastellaan, halaillaan, kätellään.
        Ihmisellä pitää olla jännitystä elämässä.

        Alas maskit!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maski ei juurikaan suojaa kantajaansa, vaan estää että et itse pärski päin lähimmäistäsi. Väärä luulo, vain kirurgiset maskit suojaavat myös käyttäjäänsä. Paina nyt jo korppis tämä kalloosi!

        No eikö se ole hyvä asia sekin?
        Huoh.
        Antakaa jo olla ja rauhoittukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kainuussako kaikilla kaupoissa suojamaskit ? En ole nähnyt kenelläkään edes Oulun puolessa. Ja miten sen tsekkaat onko kaikilla maskit, pötyä puhuu taas korppis.

        Älä edes kysy!
        Jokainen tottakai käyttää kaupassa kasvosuojusta eli maskia.


    • Anonyymi

      Kyllä käytän kasvomaskia. Ulkona ollessani hiljaisena aikana en käytä kasvomaskia, jos tiedän ettei ihmisiä tuolloin täällä syrjäseudulla liiku.

      • Anonyymi

        Nythän pitäisi pysyä kotona eikä liikkua missään ja te kerrotte ostosmatkoista ja kampaajalla käynneistä, miten se on mahdollista. Toivottavasti tulee rangaistuskäytäntö voimaan niille jotka eivät usko määräyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nythän pitäisi pysyä kotona eikä liikkua missään ja te kerrotte ostosmatkoista ja kampaajalla käynneistä, miten se on mahdollista. Toivottavasti tulee rangaistuskäytäntö voimaan niille jotka eivät usko määräyksiä.

        Jotkut ei välitä muista kuin itsestään. Kaupat on pahimpia, ei niissä voi turvaväliä pitää . Ostoskärryjen aisat on normaalisikanakin pöpöjen pesiä ja samoilla käsillä puristellaan tomaatteja . Jotkut puhua pajattaa että sylki roiskuu. Joittenkin pitää muka ravata joka päivä kaupoissa viiruslinkoina.


      • Anonyymi

        PÄIJÄT-HÄME 14.4.2020 15:46

        Inspis aloittaa kasvomaskien valmistuksen – kampanjaa organisoinut Kalle Aaltonen ihmettelee kaupungin passiivisuutta: "Siitä olisi ollut imagohyötyä Lahdelle"
        Lahtelainen nuorten toimintaryhmä Inspis aloittaa kankaisten kasvomaskien valmistamisen. Inspiksen tuotanto alkaa sattumalta samoihin aikoihin, kun Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n pääjohtaja Markku Tervahauta linjasi suosittelevansa kangasmaskien käyttöä julkisilla paikoilla koronavirustilanteen vuoksi. Tervahauta suosittelee maskin käyttöä kaikille, myös oireettomille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nythän pitäisi pysyä kotona eikä liikkua missään ja te kerrotte ostosmatkoista ja kampaajalla käynneistä, miten se on mahdollista. Toivottavasti tulee rangaistuskäytäntö voimaan niille jotka eivät usko määräyksiä.

        Olen lähdössä autollani, jossa nyt peräkärry hakemaan kulmakaappia yksityiseltä myyjältä.

        Eikö ole edesvastuutonta?

        Teen kevät muutoksia mökillä ja ajelen siellä sun täällä ostaen sisustusmaaleja ja orvokkeja sekä kaikkea kivaa. Mutta en ajele enkä liiku ilman suojamaskia.

        Eilen pesin kangasmaskit, joten ei kun baanalle.

        Muista pysyä sisällä ja pysythän sinä kun sinulla ei ole muuta tekemistä.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lähdössä autollani, jossa nyt peräkärry hakemaan kulmakaappia yksityiseltä myyjältä.

        Eikö ole edesvastuutonta?

        Teen kevät muutoksia mökillä ja ajelen siellä sun täällä ostaen sisustusmaaleja ja orvokkeja sekä kaikkea kivaa. Mutta en ajele enkä liiku ilman suojamaskia.

        Eilen pesin kangasmaskit, joten ei kun baanalle.

        Muista pysyä sisällä ja pysythän sinä kun sinulla ei ole muuta tekemistä.

        Korppis

        Itse tilasin täältä 3 kpl kangasmaskia

        https://www.sakkituoli.fi/terveys-koti/1445-kasvosuoja-kangasmaski-3kpl.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tilasin täältä 3 kpl kangasmaskia

        https://www.sakkituoli.fi/terveys-koti/1445-kasvosuoja-kangasmaski-3kpl.html

        Kun saat maskin käsiisi, niin kerro tänne onko kuminauhat vai sidottavat nauhat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lähdössä autollani, jossa nyt peräkärry hakemaan kulmakaappia yksityiseltä myyjältä.

        Eikö ole edesvastuutonta?

        Teen kevät muutoksia mökillä ja ajelen siellä sun täällä ostaen sisustusmaaleja ja orvokkeja sekä kaikkea kivaa. Mutta en ajele enkä liiku ilman suojamaskia.

        Eilen pesin kangasmaskit, joten ei kun baanalle.

        Muista pysyä sisällä ja pysythän sinä kun sinulla ei ole muuta tekemistä.

        Korppis

        Katkera mummo raataa miesten työt , kun vuokraisäntänä ja kaverina on raihnas hauras vanhus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tilasin täältä 3 kpl kangasmaskia

        https://www.sakkituoli.fi/terveys-koti/1445-kasvosuoja-kangasmaski-3kpl.html

        Huomasit kai tämän: ''Kangasmaski estää tehokkaasti pisaroiden leviämisen ympäristöön ja on erityisesti tätä käyttötarkoitusta varten suunniteltu.''

        Elikkä, maski ei suojaa käyttäjää vaan muita lähistöllä olevia jos käyttäjällä sattuisi olemaan tartunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun saat maskin käsiisi, niin kerro tänne onko kuminauhat vai sidottavat nauhat.

        Kuminauhat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasit kai tämän: ''Kangasmaski estää tehokkaasti pisaroiden leviämisen ympäristöön ja on erityisesti tätä käyttötarkoitusta varten suunniteltu.''

        Elikkä, maski ei suojaa käyttäjää vaan muita lähistöllä olevia jos käyttäjällä sattuisi olemaan tartunta.

        Hmmm...jos se maski estää pöpöjen ulos pääsyn, miksi se ei estä pöpöjä tulemasta sisään ?


    • Anonyymi

      En ole käyttänyt en ole niitä täälläpäin nähnyt tosin lopetin kotikäynnin sairaanhoitajilla koska hoidan sampoani tämä noin 3 viikkoa sitten. Toivottavasti ihmiset tajuavat vakavan viruksen, sillä voi kohdata ketä tahansa.

      • Sambo, ilmeisesti avopuoliso? Sampohan on Kalevalassa rahantekokone! Miehelle luulisi olevan halventava nimitys!


      • Anonyymi
        sini-sirkku kirjoitti:

        Sambo, ilmeisesti avopuoliso? Sampohan on Kalevalassa rahantekokone! Miehelle luulisi olevan halventava nimitys!

        Tunnen muutaman Sampo-nimisen miehen/pojan. Ihan hyvä nimi. Miten sinä nyt sini-sirkku noin ajattelit, että halventava nimi? Ei ole sinun tapaistasi tuommonen, että ajatella noin.
        Olkoon Sampo kuka tahojaan, mistä edellinen kirjoitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen muutaman Sampo-nimisen miehen/pojan. Ihan hyvä nimi. Miten sinä nyt sini-sirkku noin ajattelit, että halventava nimi? Ei ole sinun tapaistasi tuommonen, että ajatella noin.
        Olkoon Sampo kuka tahojaan, mistä edellinen kirjoitti.

        Kun Sampo kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, se on erisnimi. Kun sampo kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, se on aivan jotain muuta. - Nm. Rahakone esim.


      • Anonyymi
        sini-sirkku kirjoitti:

        Sambo, ilmeisesti avopuoliso? Sampohan on Kalevalassa rahantekokone! Miehelle luulisi olevan halventava nimitys!

        Rahantekokone on oma tulkintasi.


      • Anonyymi
        sini-sirkku kirjoitti:

        Sambo, ilmeisesti avopuoliso? Sampohan on Kalevalassa rahantekokone! Miehelle luulisi olevan halventava nimitys!

        Oletpa ilkeä nimittelemällä rakasta Sampoani halventavasti.


    • Anonyymi

      Käytän. Työssä. - Nm. Tuttu tamine

    • Anonyymi

      En ole käyttänyt enkä käytä.
      Moni arvovaltaisen tahon edustajakaan ei käytä, mm. lääkärit. Eihän sen takaa edes tunne ihmistä

      • Anonyymi

        Jos maski estää tuntemasta, niiin et kovin hyvin tunnekaan. Suojaaminen ja suojautuminen on tärkeämpää kuin tunnetuksi itsensä tekeminen. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


    • Anonyymi

      Kyllä pohjanmaalla on maskeja kaupois ja apteekeis.

    • Anonyymi

      Niiden käyttö! Tarvitaan paljon samaa voi käyttää vain kerran!

      Suomessa tuskin on sairautta riski on hyvin pieni jos käyttää omia aivoja.

      Käytössä ehkä virus on maskissa kuika otat pois maskin----väärällä tavalla voi tulla kuolema.

    • Anonyymi

      Kotitekoiset maskit on pelkkiä surmanloukkuja, koska niillä tuudittaudutaan väärään turvallisuudentunteeseen. Maskin pitää olla tiivis, ja jos sitä kosketellaan, kädet on saastuneet. Vain kunnollinen kertakäyttömaski oikein käsiteltynä on turvallinen. Nuo kangasrätit pitäisi lailla kieltää. Se hyöty niistä on, että ainakin minä kierrän kaukaa tuollaiset rättinaamat.

      • Olen huomannut, että on ihmisiä, jotka kiertävät minut rättinaama, kuten kirjoitit maskin käyttäjistä. Hihaan aivastelua en harjoita, vaan kertakäyttönenäliinaan, enkä suosi kaulahuiviin kietoutumista. Niin, eihän terve ihminen ole vaarallinen. Olen vain iloinen kun kasvomaskittomat ihmiset eivät tunge lähietäisyydelle. Sekin ole maskin etu.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen huomannut, että on ihmisiä, jotka kiertävät minut rättinaama, kuten kirjoitit maskin käyttäjistä. Hihaan aivastelua en harjoita, vaan kertakäyttönenäliinaan, enkä suosi kaulahuiviin kietoutumista. Niin, eihän terve ihminen ole vaarallinen. Olen vain iloinen kun kasvomaskittomat ihmiset eivät tunge lähietäisyydelle. Sekin ole maskin etu.

        Niin käytänkö suojamaskia kysytään, en ole ollut tilaisuudessa olla ihmispaljoudessa, vaikka tilasin varoiksi niitä 10 vaal. sinistä.
        Annoin avustajalleni 3 kpl kun joutuu ruokaostoksilla olemaan kassajonoissa. Ruuhkasuomen tilanne kun on hankalampi, on tiiviimpää asutusta kuin muualla, mutta kyllä joillekin nälvijöille täälläkin olisi kuonokoppa joskus välttämätön !


      • Anonyymi

        Hyvin olet lehdet lukenut, jatka samaan malliin;)


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kasvosuojusta voisin käyttää vain paikoissa, joissa muut eivät sitä näe.

      • Anonyymi

        Mikä on ongelmasi nimi? Helpottaakohan se jotenkin, että teitä on aika paljon. - Nm. Käsittämätöntä


    • Anonyymi

      Tottakai käytän. Kaupassa ja apteekissa käydessäni. Jos kävelen ulkona paikassa, jossa liikkuu väkisenkin useampi ihminen ja kävelytie on kapea, niin maskia naamalle.

    • Anonyymi

      Mitä ulkomailla kirjoitetaan, niin kasvomaski estää ettei virus lennä suoraan syvälle nieluun sillloin se on usein huejempi kun pääsee nopeasti keuhkoihin.

      kasvomaski suojaa myös jatkuvaa nenään koskettelua ja viruksen saamista.

      Toki ei kaikkea suojaa, mutta jos virus menee hiljaa niin tauti saattaa olla lievempi, jopa huomaamaton.

    • Anonyymi

      Törkeää ja typerää tässä tilanteessa että 5 sentin maskista nyljetään euro !!!

      Voisiko joku suodatukseen perehtynyt vastata , että ajaako kookas
      tavallinen paperinen kahvin tai teen suodatinpussi suun ja nenän päälle
      teipattuna kaupassa käynnin ajan saman asian ??!!

      Ainakin kahvi ja tee ovat tosi puhtaita

      tv "Ammattilainen"

      • Anonyymi

        just luin jutun, kun käyttää maskia, virukset ei pääse suun kautta kurkkuun ja keuhkoihin nopeesti, koska se tekee pahemman sairauden, lieneekö näin, tiiä häntä sitte...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        just luin jutun, kun käyttää maskia, virukset ei pääse suun kautta kurkkuun ja keuhkoihin nopeesti, koska se tekee pahemman sairauden, lieneekö näin, tiiä häntä sitte...

        niin täältähän se luinkin, voi miu muistii :))


    • Niin vähän liikun ihmisten ilmoilla, että en ole edes ajatellut koko maskia, mutta tänään lähdin isolle kirkolle bussilla ja panin maskin naamalleni, kun bussiin nousin.
      Kurjahan sen kanssa on olla, silmälasit huurtuvat ja kun nokka rupesi vuotamaan, tuli ongelmaksi, miten niistä nenäni! Minä kun olen jollekin sen verran allerginen, että alan yhtä äkkiä niiskuttaa, eikä siihen auta kuin nenäliina.
      Bussi oli aika täynnä, joten kamppailin maski naamalla. Puolen metrin päässä minusta istui ulkomaalainen pariskunta, ja rouva puhui puhumistaan koko matkan naama minuun päin, ja ajattelin tuskastuneena, että jos hänellä viruksia on, ne karisevat ihan varmasti niskaani siinä puheripulissa. Oli suorastaan ihmeellistä kuunnella, kun hän ei hellittänyt hetkeksikään koko matkan aikana. Toinen osapuoli hymähteli vieressä, mutta ei hän saanut suunvuoroa.
      No en ota siitä turhaa huolta, mukavaahan se on, että ihmiset jutustelevat ja viihtyvät.
      Tulipa vain mieleeni, että suomalainen vaikenee monella kielellä. :)

    • Anonyymi

      On vähän kuin määrättäisiin kondomin käyttö pakolliseksi. Kyllä kai siitä yhtä hyvin kuin kasvosuojuksesta jotakin hyötyä voisi olla.

    • Anonyymi

      Maskit matkaan kun lähden pyhänä Suomeen :)

    • Anonyymi

      Yksin kotona ollessani voin käyttää.

    • Televisiossa on tietoisku kasvomaskien käytöstä. Minulle nousee kyllä vakava kysymys maskien hävittämisen kohdalla.
      Tietoiskussa kehotetaan tipauttamaan käytetty maski suoraan roskikseen, ja kuvan henkilö pudottaa sen suojaamattomana sinne muitten roskien päälle. Eivätkö virukset leviä roskiksesta minnekään, kun kuitenkin huolehditaan ovenrivoista, kauppakärryjen aisoista ja varotellaan muistakin kosketettavista pinnoista ja kaiteista?
      Kauhistuttaa ajatella, että pian jokainen roskis on täynnä käytettyjä viruslinkoja.
      Onko neuvo todella harkittu?

      • Anonyymi

        Voi niistä saada tartunnan, jos penkoo roskista. Ei sieltä roskiksesta itsekseen luikertele viruksia ulos, kun ei ole puskevaa voimaa esim. keuhkoista ilmaa puhuessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi niistä saada tartunnan, jos penkoo roskista. Ei sieltä roskiksesta itsekseen luikertele viruksia ulos, kun ei ole puskevaa voimaa esim. keuhkoista ilmaa puhuessa.

        Pst. Jatkoa. Jokin virallistaho ilmaisi, että maskeja ei pidä laittaa biojätteiden sekaan vaikka maatuvaa onkin. Ilmeisesti tuo virus voi säilyä pitkään maaperässä ja mullaksi tehdessä lämpötila ei ole niin korkea, että virus varmasti tuhoutuisi. Monet multaavat kukkaruukkujaan avokäsin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi niistä saada tartunnan, jos penkoo roskista. Ei sieltä roskiksesta itsekseen luikertele viruksia ulos, kun ei ole puskevaa voimaa esim. keuhkoista ilmaa puhuessa.

        Jos kuljet isojen liikkeiden käytävillä, et voi olla huomaamatta, että aina on joku kulkija kassin kanssa penkomassa roskiksia ja etsimässä palautettavia pulloja. Kyllä kauppakeskusten jokainen roskis myllätään ehkä useampaan kertaan päivässä, kuten muidenkin vilkkaasti liikennöityjen paikkojen roskikset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pst. Jatkoa. Jokin virallistaho ilmaisi, että maskeja ei pidä laittaa biojätteiden sekaan vaikka maatuvaa onkin. Ilmeisesti tuo virus voi säilyä pitkään maaperässä ja mullaksi tehdessä lämpötila ei ole niin korkea, että virus varmasti tuhoutuisi. Monet multaavat kukkaruukkujaan avokäsin.

        Olen joskus lukenut, ettei neneäliinojaan saa laittaa biojätteeseen


    • Anonyymi

      Käytän jos ryöstän pankkia :)

      • Anonyymi

        Maski löyty, en käytä vielä.


    • Anonyymi kirjoittaja on tänään kirjoittanut Nojatuoli 9:ään hyvän kirjoituksen maskin käytöstä. Kannattaisi hänen ehkä kirjoittaa se myös tähän ketjuun.
      Pitää olla avoin tiedolle ja ymmärtää, että saamme lisää informaatiota ajan kanssa.
      Ilmeisesti maskit ovat tarpeelliset ja suositeltavat kaikille.

      • Jos kuvittelee tilanteen, että esim. bussissa ihan jokaisella olisi asianmukainen ja asiallisesti laitettu maski. Suoja olisi kaikilla hyvä.
        Siihen vain ei koskaan päästä, kun ei ole lakia, että voitaisiin laittaa pakolliseksi.
        On uutisoitu, että virusta on tavattu jätevesistä useassakin paikassa, joten yhtä hyvin luultavasti se roskissa säilyy.


    • Anonyymi

      Kasvonsuojus on tässä iässä vähän kuin kondomi: joskus hyväksikin, mutta yleensä ei tarpeen.

      • Anonyymi

        Vähän niinkuin"tena", toisinaan tarpeen, ja tarvittaessa sitä ,huomaakin unohtaneensa sen.


    • Anonyymi

      Mun Maskilla on trendikkäitä ja pestäviä kangasmaskeja myynnissä. Kannatta tutustua heidän Facebook ja Instagram tileihin.

    • Anonyymi

      Itse ostin omani savateclubshop.com -verkkokaupasta. Oli hankalaa löytää kasvomaskia joka sopisi myös silmälaseja käyttävälle, mutta tuolta löysin omaan käyttööni sopivan :) Kokeillut montaa erilaista mutta tuo Malojan kasvomaski ollut tähän asti paras. Hengittää myös hyvin

    • Anonyymi

      Vaikka asunkin yksin niin käytän maskia vain yöllä nukkuessani.

      • Anonyymi

        Miksi yöllä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi yöllä?

        Tarkoitat tietysti ns. kauneusmaskia.


    • Anonyymi

      En käytä. Olen lukenut sen varjopuolista.
      Vältän uhmisjoukkoja, luotan hyvään onneen.

    • Maskien käyttö on suositus, ei pakko. Maskin käyttäjä osoittaa ottavansa pandemian vakavasti, JOS hän maskin lisäksi myös käyttää kaikkien liikkeiden ovilla tarjottavaa käsidesiä. Tai kuljettaa omaa käsidesipulloa laukussaan.
      Muussa tapauksessa on silmänpalvoja maskeineen.

      Luemme päivittäin tilastoja eri maiden tartunnoista.
      Ongelma on siinä, että tiedot ovat eräällä tavalla kauhukuvia: Ranskassa 1000 henkilöä päivässä menehtyy.. Kamalalta kuulostaa.
      Suomen oloissa se olisi katastrofi, mutta entäs Ranskassa, jossa asukkaita on 65 miljoonaa? Suomessa vajaat 5,5 miljoonaa.

      Eilen sanottiin, että Euroopassa tartuntojen määrä on suurin verrattuna muuhun maailmaan. Voisikohan se mitenkään johtua siitä, että Euroopassa testaus ja terveydenhuolto on huomattavan korkeammalla tasolla kuin monissa väkirikkaissa Aasian ja Afrikan valtioissa!
      Saamme kovin valikoitua tietoa. Tuntuu oudolta.

      • "Saamme kovin valikoitua tietoa."

        Niin minunkin mielestä, vai enkö osaa lukea oikein? Kyllä vilkaisen noita ulkomaan lukuja, mutta en jaksa surra, saati pelätä niitä, sillä en matkustele enää.

        Kotimaan tilastot katson aina, kun niitä ilmaantuu, mutta niissäkin hieman sekoittaa tuo sairastuneet, kun täytyisi myös ilmoittaa ne toipuneet, koska naapuri kaupungin 7 sairastunutta on siellä aina ja ne oli jo maaliskuussa, jolloin lapsenlapsenikin määrättiin karanteeniin, vaikka ei ollut edes ko. oppitunnilla.

        Nyt oli kotikuntanikin yltänyt sinne 5, mutta samoin oli naapuri kaupunki noussut 3, siis 10, josta päättelin, että täältä on menty isoihin marketteihin, tai peräti johonkin yökerhoon, sillä täällä on vain pari pientä kauppaa ja yökerhoja ei.

        Maskeja olen saanut naapurilta ja jopa kirjastoautosta muutaman, joten on kolmenlaisia "rimpuloita", joita aion käyttää kaupassa asioidessani, vaikka siellä on niin vähän väkeä, että turvaväli säilyy hyvin. Kädet pesen kaupan eteisessä ja desiä laitan kaupan ovelta.

        Ostoslista on aina mukana ja osaan ulkoa jo hylly rivit ja laitankin listani sitä mukaa, miten kerään ne kaupasta, joten korkeintaa vartin viivyn kaupassa.

        Onhan tämä vakavasti otettava, joten tyttäreni asioidessa luonani ei pääse sisään, vaan heittää ostokset ulos ja sitten juttelemme vain kaukana toisistamme.

        Nyt ei tule, koska itsekin pääsen kauppaa, sillä sain autoni takaisin. ja hänen lapsensa ei tule luokseni, koska toinen opiskelee Turussa. Onneksi 16-v, ei pääse mihinkään "juottoloihin". Samoin tyttäreni taas reissaa Espooseen usein ja ei malta olla menemättä siellä kauppoihin.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Saamme kovin valikoitua tietoa."

        Niin minunkin mielestä, vai enkö osaa lukea oikein? Kyllä vilkaisen noita ulkomaan lukuja, mutta en jaksa surra, saati pelätä niitä, sillä en matkustele enää.

        Kotimaan tilastot katson aina, kun niitä ilmaantuu, mutta niissäkin hieman sekoittaa tuo sairastuneet, kun täytyisi myös ilmoittaa ne toipuneet, koska naapuri kaupungin 7 sairastunutta on siellä aina ja ne oli jo maaliskuussa, jolloin lapsenlapsenikin määrättiin karanteeniin, vaikka ei ollut edes ko. oppitunnilla.

        Nyt oli kotikuntanikin yltänyt sinne 5, mutta samoin oli naapuri kaupunki noussut 3, siis 10, josta päättelin, että täältä on menty isoihin marketteihin, tai peräti johonkin yökerhoon, sillä täällä on vain pari pientä kauppaa ja yökerhoja ei.

        Maskeja olen saanut naapurilta ja jopa kirjastoautosta muutaman, joten on kolmenlaisia "rimpuloita", joita aion käyttää kaupassa asioidessani, vaikka siellä on niin vähän väkeä, että turvaväli säilyy hyvin. Kädet pesen kaupan eteisessä ja desiä laitan kaupan ovelta.

        Ostoslista on aina mukana ja osaan ulkoa jo hylly rivit ja laitankin listani sitä mukaa, miten kerään ne kaupasta, joten korkeintaa vartin viivyn kaupassa.

        Onhan tämä vakavasti otettava, joten tyttäreni asioidessa luonani ei pääse sisään, vaan heittää ostokset ulos ja sitten juttelemme vain kaukana toisistamme.

        Nyt ei tule, koska itsekin pääsen kauppaa, sillä sain autoni takaisin. ja hänen lapsensa ei tule luokseni, koska toinen opiskelee Turussa. Onneksi 16-v, ei pääse mihinkään "juottoloihin". Samoin tyttäreni taas reissaa Espooseen usein ja ei malta olla menemättä siellä kauppoihin.

        Voi tuota logiikkaa!!! Tyttäresi ei voi tulla luoksesi kuin monen metrin päähän ulkona heittämään tavarat, mutta itse menet kauppaan, jossa on ihan vieraita ihmisiä vähintään metrin päässä. Kai tyttäresi osaa desiä laittaa käsiin ja maskin naamalleen kun luoksesi tulee? 16 v ei tosiaan pääse juottoloihin, mutta voi joutua yökerhossa käyneen takia vaikka kaupassa. Ja eikös tyttäresi ole alle 70v, että ihan hyvin voi käydä kaupassa. Miksi naapurilta maskeja kerjäät, niitä saa kaupoista 50kpl/ 15 euroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi tuota logiikkaa!!! Tyttäresi ei voi tulla luoksesi kuin monen metrin päähän ulkona heittämään tavarat, mutta itse menet kauppaan, jossa on ihan vieraita ihmisiä vähintään metrin päässä. Kai tyttäresi osaa desiä laittaa käsiin ja maskin naamalleen kun luoksesi tulee? 16 v ei tosiaan pääse juottoloihin, mutta voi joutua yökerhossa käyneen takia vaikka kaupassa. Ja eikös tyttäresi ole alle 70v, että ihan hyvin voi käydä kaupassa. Miksi naapurilta maskeja kerjäät, niitä saa kaupoista 50kpl/ 15 euroa.

        Äläpäs nyt hättäile noiden olettamuksiesi kanssa, miksi minä toimin niin?

        Toki minä pystyn ostamaan maskini itsekin, mutta kun niitä minulle tyrkytetään suorastaan, jota en tunne itse tarvitsevani, niin sanonko, että ei kiitos! Koskaan en ole kerjännyt.

        Älä nyt kerää liikaa huolia, kuinka meillä toimitaan, koska et nyt tuosta suppeasta kirjoituksestani päässyt edes "jyvälle", miksi meillä noin toimitaan?

        Tyttäreni on todellakin vasta 52-v joten kaupassa voi käydä puolestani ja tietenkin maski päällä, mutta, mutta, mutta, kun hänellä on tuo lapsi, joka opiskelee Turussa ja poika joka oli siellä käydessä voinut saada sen tartunnan, joka ilmeni kurkkukivuilla, niin nyt ovat karanteerissa minun luokseni, puhumattakaan tyttäreni Espoon reissuista.

        Minun lähikaupassani ei ole koskaan jonoja, koska käyn siellä hiljaiseen aikaan, joten miksi pyytäisin tytärtäni "mahdollisen" koronan saaneena, joskin oireettomana, luokseni?


    • Anonyymi

      Käytän asioidessani kaupoissa ja muissa vastaavissa paikoissa.
      Mennessäni hölvään käteni ja kauppaan mennessä myös ostoskärrin aisan ja korin reunukset sekä sen nippelin jolla kärri lukitaan ja vapautetaan.
      Liikun ulkona niin väljissä paikoissa, etten katso maskia tarpeelliseksi.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Täällä Etelä-Savon perukoilla maskissa kulkee enintään joka viides vastaantulija.. Eipä niitä kaupoissakaan ole sen enempää.


      • Anonyymi

        Pääkaupunkiseudulla asuu paljon maahanmuuttajia., joilla on ilmeinen usko siihen, ettei heihin tauti tartu. Yhdenkään en ole nähnyt maskia käyttävän.
        Voi tietysti olla, että se on sattumaa vain.

        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla asuu paljon maahanmuuttajia., joilla on ilmeinen usko siihen, ettei heihin tauti tartu. Yhdenkään en ole nähnyt maskia käyttävän.
        Voi tietysti olla, että se on sattumaa vain.

        Mkr.

        Sattuma varmaan, olen nähnyt yhtä hyvin ulkomaalaisen näköisillä maskeja kuin
        kantaväestön näköisillä.
        Ihmiset on saattaneet asua Suomessa vuosia ja ovat olla vuosia Suomen kansalaisia,
        ehkä jo toisessa polvessa.

        Jotkut ehkä luulevat, että kaikki ovat juuri tulleet Välimeren yli ja asuvat pakolaiskeskuksessa eivätkä tiedä Suomen tavoista mitään.

        Esim. tädilläni käy joka viikko "niitä maahanmuuttajataustaisia"
        kotihoitajia vaihtelevasti 7-15, joista moni tehnyt töitä Suomessa kymmenenkin vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla asuu paljon maahanmuuttajia., joilla on ilmeinen usko siihen, ettei heihin tauti tartu. Yhdenkään en ole nähnyt maskia käyttävän.
        Voi tietysti olla, että se on sattumaa vain.

        Mkr.

        Kyllä heillä on maskit ainakin Itä-Helsinki! Aktivisimpia maskin käyttäjiä kuin kantasuomalaiset Eläkeläis naiset.Liekkö kuulovikasia eivät maskia pidä,viihtyvät yhdessä kerrostalon pihat Maskitta! Kuin kaupat,metrot/ pussit/ Kauppa-Keskus ITIS.Nordea


    • Anonyymi

      Kyllä näin syksyllä on hyvä käyttää maskia.
      On muitakin viruksia kuin korona.

    • Anonyymi

      Masentava takaisku!
      Astellessani tänä aamuna läheiseen näytelaboratorioon kulki edelläni ilmeinen eläke ikäinen rouva maski kasvoillaan.
      Minä kävelin ilman maskia koska em. rouvaa lukuun ottamatta lähimaillakaan ei ollut ketään.
      Kun rouva saapui laboratorion ulko-ovelle hän riisui maskin pois. Minä viritin oman kirurgisen maskini enne ulko-ovea.
      Mennessämme sisään vastassa oli hoitaja joka työsni em. rouvan eteen pussin jossa oli maskeja ja saatesanat olivat, ettei sisään ole tulemista ilman maskia.

      Olisikohan vieläkin valistuksen tarvetta

    • Anonyymi

      Niin maski kuin koronavilkkukin antavat perusteetonta turvallisuuden tunnetta.
      Lähtökohtana pitää olla, että kumpikaan ei varmuudella pelasta koronalta.

      • Anonyymi

        Miten sitten, kun tulee pakkaset ja hengitys huurtuu maskiin?


    • Anonyymi

      Parin kuukauden ajan olen pitänyt yhtä kertakäyttömaskia taskussa. Muodon vuoksi panen sen aina paikalleen, kun olen kaupassa

    • Suomalaiset rauhalliset ihmiset kunnioittavat ohjeita, pitävät välimatkat, välttelevät kättelyä halaamisesta puhumattakaan, käyttävät maskeja, tai jos eivät käytä, huolehtivat kuitenkin hygieniasta. Meillä korona pysyy hallinnassa.
      Toista on kuumaveristen Välimerenrantojen asukkaiden. Kiellot menevät niin iholle, että on ryhdyttävä rehumaan ja polttamaan autoja, ryöstämään kauppoja ja ryntäilemään massana kaduille.
      Mitä hyötyä meille on tästä varovaisuudesta, kun muissa maissa viis veisataan ohjeista. Kuinkahan paljon koronaa nämäkin mielenosoitukset lisäsivät!
      ValkoVenäjällä mielenosoitetaan muista syistä, mutta kyllä korona sielläkin jalansijaa saa.
      Ihmiskunta ei ole vielä oppinut taistelemaan pandemiaa vastaan, ja tuntuu utopialta ajatus, että joskus vielä päästäisiin samanlaiseen elämänmenoon kuin vuosi sitten oli.

    • Anonyymi

      Tottakai meille on hyötyä, että noudatamme ohjeita, vaikkei muualla joku noudattaisi.
      Tuskinpa "Välimeren rantojen maissa" riehutaan kaduilla ja autoja poltetaan
      ensisijaisesti koronasääntöjen takia. Joka maassa on ryhmiä, jotka eivät pidä
      koronaa vakavana sairautena ja ilmaisevat sen kapinoimalla sääntöjä vastaan.
      Sekin on kapina sääntöjä ja yhteiskuntaa vastaan, kun suomalainen ei pidä maskia.

      • Anonyymi

        Kyllä niin uutisissa sanottiin.


    • Anonyymi

      Meikäläisellä on koronavilkku ja se saa riittää korvaamaan maskin yhdistettynä etäisyyden ylläpitämiseen ja käsihygieniaan.
      Pakkotilanteita varten on taskussa ollut yksi kertakäyttömaski, jota on tosin tullut käytetyksi vasta kerran

    • Anonyymi

      Hankala on tuo kasvomaskin käyttö henkilöllä , joka joutuu käyttämään kuulolaitetta ja silmälaseja. Jos vielä tulee tukehduttava tunne ja nopsaan koettaa ottaa maskin pois, niin helposti siinä korvakuulolaite vioittuu, niin hepposet on ne laitteen johdot. Siinä sitten ollaan ja ihmetellään kun kuulolaite ei toimi. Ei kun korjaukseen, ja taas parin viikon odottelu, että saa korjatun laitteen takaisin. Siinä kyllä mieli mustuu, kun ei kuule toisten puhetta ja elämä on hankalaa....

    • Anonyymi

      Olen mieluummin varovainen kuin käytän epäluotettavaa kasvomaskia.

    • Anonyymi

      Käytin eilen enkä usko, että siitä olisi koitunut minkäänlaista hyötyä.

      • Olet toivottavasti terve kuitenkin tänään!
        Ei maskista vahinkoakaan ole, jollei se sitten aiheuta hengästymistä ja paniikkikohtauksia. Minun on vaikea pitää maskia pitkään. Olen varmaankin niitä, joilla korona iskee keuhkoihin. Hengitys ei tahdo kulkea näin terveenäkään, jos yritän hengitellä maskin läpi ja samalla kävellä ylämäkeen. Puhuminen on työlästä maski päällä.
        Opettelen kuitenkin. En halua olla seuranpettäjä.


    • Anonyymi

      Minulla on myös sama juttu, henki ei kulje kunnolla maskin kanssa. Kun kävelen nopeammin tai nousen portaita, niin onkin sesahduttava hengittelemään, kun tuntuu ettei saa happea kunnolla.
      Eilen kävin pikipäin kaupassa ja minulla ei ollut maski päällä. Tuntui melkein hävettävältä. Tuo muori ei välitä, kun ei käytä maskia, näin tuntui.
      Kyllä minä välitän.

      • Sepä se, että tähän ikään tullessa ei ole halukas kulkemaan vastarannan kiiskenä. Ihan näin meidän kesken sanon, että en oikein usko maskin suojelukseen, ihan sen takia, että en minä, eikä moni muukaan käytä sitä oikein.
        Se pitäisi asettaa tiukasti nenänvarteen ja leuan alle, eikä sen jälkeen saa koskea siihen paljain käsin. Minä en selviydy maskista plus silmälaseista yhtä aikaa, joten näpertely maskin kanssa on koko ajan menossa. Lasit huurtuvat, ja joudun kiskaisemaan maskia alemmas, jolloin se päästää hengitysilmaa reunoista. Jos virukset siinä leijuvat, niin maailmallehan ne leviävät. Ja käsinhän minä sen teen.
        Ulkona haukon henkeä ja maski retkottaa leuan alla, seuraavassa kaupassa nostan maskin oikeaan kohtaansa, poistan silmälasit ja yritän selviytyä. Mutta täytyyhän tuoteselostuksiin tutustua, joten silmälasit nenälle, maski alemmas, virukset pöllähtävät . . . jne.

        Mutta yritän kuitenkin. Pysykää minusta kaukana!


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Sepä se, että tähän ikään tullessa ei ole halukas kulkemaan vastarannan kiiskenä. Ihan näin meidän kesken sanon, että en oikein usko maskin suojelukseen, ihan sen takia, että en minä, eikä moni muukaan käytä sitä oikein.
        Se pitäisi asettaa tiukasti nenänvarteen ja leuan alle, eikä sen jälkeen saa koskea siihen paljain käsin. Minä en selviydy maskista plus silmälaseista yhtä aikaa, joten näpertely maskin kanssa on koko ajan menossa. Lasit huurtuvat, ja joudun kiskaisemaan maskia alemmas, jolloin se päästää hengitysilmaa reunoista. Jos virukset siinä leijuvat, niin maailmallehan ne leviävät. Ja käsinhän minä sen teen.
        Ulkona haukon henkeä ja maski retkottaa leuan alla, seuraavassa kaupassa nostan maskin oikeaan kohtaansa, poistan silmälasit ja yritän selviytyä. Mutta täytyyhän tuoteselostuksiin tutustua, joten silmälasit nenälle, maski alemmas, virukset pöllähtävät . . . jne.

        Mutta yritän kuitenkin. Pysykää minusta kaukana!

        Näön vuoksihan moni maskia pitää. Ei usko sen väitetty tehoon.
        Meikäläinen kun on pitänyt ns. kertakäyttömaskia, yhtä ja samaa, jo kolmisen viikkoa.
        Harmi että piti ostaa 50 maskin pakkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näön vuoksihan moni maskia pitää. Ei usko sen väitetty tehoon.
        Meikäläinen kun on pitänyt ns. kertakäyttömaskia, yhtä ja samaa, jo kolmisen viikkoa.
        Harmi että piti ostaa 50 maskin pakkaus.

        Pakkauksessa on siten maskeja suunnilleen viideksi vuodeksi. Ehkä siinä ajassa keksitään taudille rokote.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näön vuoksihan moni maskia pitää. Ei usko sen väitetty tehoon.
        Meikäläinen kun on pitänyt ns. kertakäyttömaskia, yhtä ja samaa, jo kolmisen viikkoa.
        Harmi että piti ostaa 50 maskin pakkaus.

        "Älyn jättiläinen"!


    • Maskin käyttö on raskasta sellaiselle, jolla on hengityksenkulussa ongelmia. Myös huonokuuloinen ihminen joutuu vaikeuksiin, kun ei näe puhekumppaninsa kasvoja. Huulilta lukeminen on suuri apu heille. Maskin läpi puhe kuuluu huonommin ja puuroutuu muminaksi.
      Mutta ennen muuta se hengityksen vaikeutuminen rassaa.
      Myös nenän niistäminen on ongelma. MOnella on allerginen nuha, joka aiheuttaa nenän vuotamisen. Joutuu kaiken aikaa kulkemaan nenäliina käden ulottuvilla, ja nenää on päästävä pikaisesti kuivaamaan. Niiskuttaminen ei riitä.
      Mitä teet? Tempaiset maskin leuan alle ja pyyhit nokkasi. Maski takaisin, No joo, miten on viruksien laita, ja tarttuiko nenäliinasta muita viruksia naamariin! Vaihdatko uuteen maskiin? Montako maskia kauppareissulla menee?

      Käytännön ongelmia riittää, mutta urheasti kansa kulkee naamarit kasvoilla. Ilman maskia kulkeva saa moittivia silmäyksiä metrossa ja busseissa.
      Varmasti maskista on hyötyä, sillä kausiflunssakin nyt alkaa heräillä. Siihen saa jo rokotuksia.

    • Anonyymi

      Koronatartunnan on tähän mennessä saanut koko maassa keskimäärin yksi 3000:sta,, pääkaupunkiseudun ulkopuolella keskimäärin yksi 6000:sta.. Täällä havumetsien Suomessa keskimääräisesti voisin saada tartunnan 3000 veri ihmistä tavattuani.
      Siihen kuluisi aikaa.
      Niinpä en pidä maskia. Eivät pidä paljoa muutkaan.

      • Anonyymi

        Eilen ilmoitettiin 400 todettua tartuntaa 2 päivän aikana Se alkaa jo tuntua isolta määrältä. Kun ei kerrota, missä päin tartunnat ovat, on kyllä parasta noudattaa kaikkia annettuja ohjeita. Tartunnan saaneet levittävät virusta kaikkialle.
        Ei maskin käyttö pelasta, jos ei pese käsiään kyllin usein käsidesillä, ja pidä välimatkoja kunniassa. Kaikki keinot pitää olla käytössä, sillä vain niiden noudattamisella pandemia on hallinnassa.
        Monissa maissa kuolema korjaa satoja ja tuhansia. Olemme säilyneet tällaiselta tuholta. Etkö ole siitä iloinen? Palkaksi hyvästä työstä voisit ottaa maskin käyttöön.
        On turha laskea tapaamiasi ihmisiä, niitä on 10 kuukauden aikana ollut varmasti satoja, sillä virus leijuu ihmisjoukkojen tuntumassa. Eihän sinun tarvitse tavata muuta kuin se yksi, jolla virus on. Se on kuin arvontaa, joka ehkä osuu, ehkä ei.


    • Anonyymi

      Onhan sitä käytettävä. Loppukesästä lähtien vaimoni on ties monettako kertaa keskussairaaalassa. Tällä erää on viikko tullut täyteen.
      Aviomiehenä olen se lähiomainen joka voi käydä vierailulla. Käyn jokainen päivä ja pääsyn ehtona on maskin käyttö jota henkilökunta myös valvoo.
      Kirurgiset maskit ja käsidesi ovat heti sisääntulon edessä.
      Mennessäni kasvoillani on edellisen käynnin maski jonka tiputan tarkoitukseen varattuun roskikseen, hölvään käteni ja asetan uuden maskin kasvoilleni. Ja niin edelleen.
      Alkupään käynneillä otin poistuessa mukaani yhden uuden jotka tallensin kotona suljettavaan muovipussiin.
      Käytän maskia myös kauppakäynneillä.

      Heti alkuun ostin jostakin rojukaupasta 10 maskia ja noudimme ilmaisjakelusta köyhien 4 4 kangasmaskia jotka keitin, kuivasin ja silitin mutta ne ovat vielä käyttämättä.

      Kaupungistamme on juuri äskettäin löytynyt 2 koronaa. Ei riittävästi herättämään ihmisiä. Markettiin mennessä harva hölvää käsiään ja vielä harvempi pitää maskia.

      • Anonyymi

        Maskia en ole hankkinut.
        Kysyisin kun nyt, millainen maski nimenomaan kannattaisi hankkia.
        Tuntuu kansantaloudellisesti tuhlaukselta, että maski pannaan jättäisin yhden käyttökerran jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maskia en ole hankkinut.
        Kysyisin kun nyt, millainen maski nimenomaan kannattaisi hankkia.
        Tuntuu kansantaloudellisesti tuhlaukselta, että maski pannaan jättäisin yhden käyttökerran jälkeen.

        Korjaus: ... jättäisin ... pitää olla: ... jätteisiin ...


    • Anonyymi

      Ilman maskia sisätiloissa, esimerkiksi kaupoissa liikkuvista hyvin suuri osa suhtautuu täysin välinpitämättömästi myös muuhun koronahygieniaan kuten käsien hölväämiseen markettiin mennessä.
      Painellaan desit ohittaen suoraan vihannes- ja hedelmähyllyille puristelemaan tomaatteja ja kääntelemään omenoita.
      Tosin, ennen koronaakin olen pessyt nuo tuotteet kotona tiskiaineella lämpimässä vedessä.

      Piittaamattomuus koskee kaikkia ikäluokkia. Eläkeikäisen mummelin lausahdus: Ei se korona minua koskekaan"

    • Anonyymi

      Kertakäyttömaskien sijaan löytyy kyllä ihan saman asian ajavia hyviä kangasmaskejakin. Kotikutoiset "marimekkomaskit" ja vastaavat on sitten kokoneen toinen juttu, kangasta mitä ei ole mihinkään maskikäyttöön mitenkään suunniteltu.

      Hyvät kangasmaskit ovat 2- tai 3-kerroksisia, ja silti hyvä hengittävyys, parhaissa on erilaisia antibakteerisia ominaisuuksia, suodatuskerroksia jne. Eikä kukaan niiden vuoksi konkurssiin mene.

      https://maskiset.net/fi/kategoria/pestavat-kasvomaskit/

    • Anonyymi

      Perhana noitten maskien kanssa;heti ku meet kylmään/kauppaan niin nenästä alkaa vuotamaan vettä. Ainahan mulla on ollu ennenki mukana käsipyyhkeitä/paprunenäl. taskuissa.
      Ota nyt sit maski auki toisen korvan puolelta ja turista nenä kuivaks ja tappele sen maskin kanssa kun se on pyörähtäny väärinpäin siinä välissä. Liekkö tuosta sillo mitään hyötyä. Lisäks näyttää vielä hiertävän korvantaustoja.(ilmankos siellä kutinaa oliki)

    • Anonyymi

      En ole toistaiseksi käyttänyt maskia ja asun Tampereella.

      Tampereen tartuntaluvut ova nykyään niin suuret, että ilmeisesti on ruvettava harkit semaan nasjub jäyttöä.

      • Anonyymi

        <korjaus: ... harkitsemaan maskin käyttöä.


    • Anonyymi

      Kasvomaski on ollut useissa EuroopanMaissa esim. julkisessa liikenteessä pakollinen, mutta silti niissä on koronaan sairastuneiden osuus moninkertainen maahamme verrattuna .

      Siksi en ole vaivautunut käyttämään sitä. .Ken haluaa käyttäjään sitä, mutta pitäköön lähtökohtana sitä, että se ei anna merkittävästi suojaa.

    • Anonyymi

      Kasvomaskista tulee lähiaikoina uusi normaali, joka on lähes kaikilla käytössä ihmisten ilmoilla liikuttaessa. Pian siihen totutaan, niin että koronan jälkeenkin maskin käyttö jää tavaksi ja otetaan esiin, kun kausiflunssat alkavat.
      Ehkä siitä ei ole hyötyä, mutta se antaa turvallisuuden tunteen ihmiselle, joka on manipuloitu pelkäämään tartuntaa,. Ei vara venettä kaada!
      Turvallisuudentunnetta jokainen kaipaa, ja saamme sen maskin käytöstä, kun menemme täysiin busseihin tai metroon.
      On ajateltava niin päin, että kun kaikilla ovilla muistetaan käyttää käsidesiä ja kulkiessamme kaduilla pidämme maskia, niin olemme osamme tehneet viruksen torjunnassa.
      Siihenhän nämä toimet tähtäävät.

      Mkr.

    • Anonyymi

      Tietysti käytän kasvomaskia .
      Mutta, miksi esim. Launeen Prismassa työskentelevät eri firmojen henkilöt eivät käytä maskeja.
      Prisma kyllä itse hehkuttaa että asiakkaat pitäisivät maskia mutta hedelmä/ vihannespuolella olevat ,korjaus / uudistus porukat ,pyörivät siellä asiakkaiden seassa ,ilman maskia.
      Kyllä suututtaa tuollainen toiminta.
      Ja erittäin vastuutonta firmoilta.
      Kauppojen olisi syytä vaatia ja valvoa että kaikki käyttävät .

      • Anonyymi

        Kasvomaskipakkoa ei ole kuin terveydenhuollossa ja hoivapuolella, yleisesti on vain suositus. - Nm. Eri asiat


      • Anonyymi

        Miksi?? Tekeekö kipeää olla noin hölmö???


    • Anonyymi

      Käytän maskia kaikkialla sisätiloissa, missa liikkuu vieraita ihmisiä.
      Koko koronakautena olen ostanut vain yhden maskin. Olen kuumentanut sitä silloin tällöin.

      Sen lisäksi olen kerännyt käyttööni muiden hylkäämiä käytettyjä maskeja maasta ja roskakoreista, yksinomaan mustia.
      Olen kuumakäsitellyt niitäkin asianmukaisesti. Hyvin ovat tehtävänsä hoitaneet.

      Nykyaikaiseen tapaan kierrättämällä eipä ole maskeihin paljoa mennyt rahaa !

      • Anonyymi

        Miten voit olla varma, että ne kuumennetut ovat hoitaneet hyvin tehtävänsä?
        Tietenkin siinä tapauksessa jossa tarkoituksesi on vain esiintyä maski kasvoilla.

        Sain pojaltamme täyden paketin ns. kirurgisia maskeja joka näkyy olevan yleisin käytetty.
        Ihmiset eivät vaan tolkkua, ettei se suojaa käyttäjää itseään vaan kanssaihmisiä.

        Olen ostanut FFP2 maskeja etupäässä vaimoni käyttöön. 80 kpl joilla selviää jonkin aikaa. Käytän myös itse niitä ajoittain kun ennakoin joutuvani tietämättömien tai itsekkäiden tölleröiden läheisyyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit olla varma, että ne kuumennetut ovat hoitaneet hyvin tehtävänsä?
        Tietenkin siinä tapauksessa jossa tarkoituksesi on vain esiintyä maski kasvoilla.

        Sain pojaltamme täyden paketin ns. kirurgisia maskeja joka näkyy olevan yleisin käytetty.
        Ihmiset eivät vaan tolkkua, ettei se suojaa käyttäjää itseään vaan kanssaihmisiä.

        Olen ostanut FFP2 maskeja etupäässä vaimoni käyttöön. 80 kpl joilla selviää jonkin aikaa. Käytän myös itse niitä ajoittain kun ennakoin joutuvani tietämättömien tai itsekkäiden tölleröiden läheisyyteen.

        Miten niin maski ei suojaa itseä ?
        Suojaahan se muitten viruksia lentämästä minun suuhuni ja nenääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin maski ei suojaa itseä ?
        Suojaahan se muitten viruksia lentämästä minun suuhuni ja nenääni.

        Pärskeiltä mutta ei aerosoleilta. 3M:n pölysuojaimellakin voisi pettää itseään ja harhauttaa kanssaihmisiään.
        FFP2 antaa suojaa kumpaankin suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärskeiltä mutta ei aerosoleilta. 3M:n pölysuojaimellakin voisi pettää itseään ja harhauttaa kanssaihmisiään.
        FFP2 antaa suojaa kumpaankin suuntaan.

        Miksi aloittaja kysyy itsestään selvää asiaa!

        Tottakai aina kaupoissa käytän, muualla en olekaan yleisissä sisätiloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi aloittaja kysyy itsestään selvää asiaa!

        Tottakai aina kaupoissa käytän, muualla en olekaan yleisissä sisätiloissa.

        Ja täällä kaikki käyttävät joka kerran käydessään kaupassa.


    • Anonyymi

      Käytän kyllä. On viisi maskia, joita vuorotellen käytän. Puhdistan ne säännöllisesti kuumassa ohjeen mukaisesti.
      Ovat kaikki löydettyjä., siksi kierrätyksessä ja ilmaisina hankittuja
      Sääliksi käy niitä, jotka eivät tajua, että yhtä maskia voi käyttää nonta kertaa.

      • Anonyymi

        Woi olla, muttaq ei "löydettyjä", ei edes puhdistettuina. - Nm. Hyi hlvtt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Woi olla, muttaq ei "löydettyjä", ei edes puhdistettuina. - Nm. Hyi hlvtt

        Miksi lät, kun puhdistan kuumentamalla?
        On sama kuin kahvilassa tai ravintolassa ei käyttäisi sen ruokailuvälineitä, joskus joku muu on niitä Jo käyttänyt.!

        Näin kierrättämällä säästää nonta euroa ja säästää luontoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lät, kun puhdistan kuumentamalla?
        On sama kuin kahvilassa tai ravintolassa ei käyttäisi sen ruokailuvälineitä, joskus joku muu on niitä Jo käyttänyt.!

        Näin kierrättämällä säästää nonta euroa ja säästää luontoa.

        Korjaus alkuun: Miksi ei, jos ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus alkuun: Miksi ei, jos ...

        Et tiedä kuka ja millainen tautipesä maskia on käyttänyt eivätkä kuumentamisesi ole sitä luokkaa, että ne tainnuttaisivat tai puhdistaisivat. - Nm. Yhtään mitään


    • Anonyymi

      Valtaosa niistä, joilla ei ole todettu tartuntaa, ei ole käyttänyt maskia

      • Anonyymi

        Valtaosa jotka eivät käytä maskia. Voivat olla juuri he,jotka kantavat viirus,sairastumatta itse korona.Mutta tartutavat sitä kaikille,itse asiaa tietämättä.Aiheesta lääkäri puhu Tv/ kuin Oli ilta-Sanomissa!Tammi_ Helmukuu 2021.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa jotka eivät käytä maskia. Voivat olla juuri he,jotka kantavat viirus,sairastumatta itse korona.Mutta tartutavat sitä kaikille,itse asiaa tietämättä.Aiheesta lääkäri puhu Tv/ kuin Oli ilta-Sanomissa!Tammi_ Helmukuu 2021.

        Valistaminen on turha vaiva, osa kansasta ei valistu, aivo ei ota vastaan, koska he luulevat / 'tietävät', että tieto turmelee. - Nm. Osattomat


    • Anonyymi

      Alussa meikäläinenkin vältti kasvomaskn käyttöä, mutta nyttemmin käytän sitä huonetiloissa tai seinien rajoittamalla alueella. Ehkä siitä hyötyä on, kun korona ei anna periksi. Mahdollisesti syyskuun lopulla maskin pitämisestä useimmat luopuvat.

    • Anonyymi

      Moni saattaa käyttää yli viisikin maskia vuorokaudessa heittäen käytetyn maskin joko kulkuväylille tai luontoon tai parhaassa tapauksessa roskiin.

      Maski ei maadu. Hylätyt maskit muodostavat siksi suunnattoman kuormituksen ympäristölle.

      Maski ei suinkaan ole kertakäyttötuote. Sen voi käsitellä kiehuvassa vedessä ja sen jälkeen se on uudelleen valmis käytettäväksi.
      Kts. https://yle.fi/uutiset/3-11874348 !

      Ota ympäristö huomioon, älä tee maskista kertakäyttöesinettä! Sillä säästät luontoa ja samalla omia rahavarojasi.

      • Anonyymi

        Kummastuttaa kun valppaat ympäridtön suojelijat torkkuvat asiassa. Herätkää jo!


    • Anonyymi

      Itselleni on riittänyt tähän saakka kymmenkunta maskia. Olen kuumentanut niitä asiamukaisesti silloin tällöin.
      Yhden niistä olen ostanut. Muut olen ottanut talteen aikaisempien käyttäjien hylättyä ne.
      Ei ole koronaa tarvinnut pelätä.

      • Anonyymi

        Minulle on riittänyt se yksi maski, jonka löysin viimevuoden helmikuussa roskiksesta.Hyvin on kestänyt, vaikka olenkin desinfioinut sen muutaman kerran, käyttämällä sitä kahvinsuodatinpussina, joka se taisi olla alunperinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on riittänyt se yksi maski, jonka löysin viimevuoden helmikuussa roskiksesta.Hyvin on kestänyt, vaikka olenkin desinfioinut sen muutaman kerran, käyttämällä sitä kahvinsuodatinpussina, joka se taisi olla alunperinkin.

        Kirjoitit päivän parhaan, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on riittänyt se yksi maski, jonka löysin viimevuoden helmikuussa roskiksesta.Hyvin on kestänyt, vaikka olenkin desinfioinut sen muutaman kerran, käyttämällä sitä kahvinsuodatinpussina, joka se taisi olla alunperinkin.

        Tästä näkyy ja kuuluu hyvin, miten olematon ihmisen ymmärrys voi olla. - Nm. Huono vitsi(kin)


    • Anonyymi

      Yli vuoden olen käytänyt.Käytän edelleen.Noudatan ohjeistus.Asun pääkaupunki seutu alue jossa korona lingot.

      • Anonyymi

        Pääkaupunkiseudulta löytyykin eniten hylättyjä maskeja, jotka odottavat vain ahkeraa poimijaansa ja uudelleenkäyttöä.


    • Anonyymi

      Käytän eläkeläisenä.kangasmaskeja on 8kpl. kertakäyttö kauniita Ratia maskeja ,sama kuvio 7 kpl. kestävät pesun .En puhu edes ihmislille pääkaupunki seutuHelsinki 94.Jotka eläkellä ja vanhin 86v. Eivät ota rokote,siihen voi kuolla syy.Käyttävät metro/pussi matustaen Itis kauppakeskus .kuin nostavat rahaa eläkepäivänä tililtä sielläEivät käytä pankki korttia.Eivät pidä 2 metrin väliä.Pyrkivät joka talous kahville ja ihmetelevät kun heille ovea ei kukaan avaa?

      • Anonyymi

        Minäkää en ole ottanut rokotetta, koska minulle sanottiin, että ei ole vielä voitu tieteellisesti todistaa, antaako se elinikäisen suojan kuolemista vastaan


    • Anonyymi

      Maskeista on haittaa ympäristölle. Niille pitäisikin panna haittavero.

      Maskien tuomisesta tätä varten perustettaviin keräyskeskuksiin pitäisi maksaa palkkio, esim. 50 maskista yksi euro.

      • Anonyymi

        Mielestäni jokaisesta maskista olisi perittävä satasen panttimaksu, jonka saisi takaisin palauttamalla se Sortti asemalle, tai muulle vastaavalle keräyspisteelle.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut käytössä koko epidemian ajan CCCP- maski, ja on vieläkin käytössä enkä aio vaihtaa sitä mihinkään muuhun. T. Tyyne Kemistä.

    • Anonyymi

      On mennyt markkinoiksi koko homma jo, ja vain kumartaakseen muiden omaisuutta.

    • Anonyymi

      olihan jo esimerkki että ei siitä tositilsnteessa ole hyötyä linja auutossa sairastuivat vaikka käyttivät maskia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3825
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3022
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2950
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2798
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2744
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2495
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      274
      2293
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      214
      1981
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1947
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1897
    Aihe