Harva teroittaa oikein ja sahaa aina tylsällä ketjulla. 50% tai enemmän hitaampaa sahausta ja poltetaan paljon enemmän polttoainetta sekä raskasta työtä kun vietät kaemman aikaa karsiessa tai katkaistaessa eri asennoissa.
Mitä olen nähnyt joidenkin teroittavan on käynyt niin että pyöröviila painautunut alaspäin hampaaseen eli jäänyt kokonaan hammas teroittamatta.
Jotkut eivät näe sitä hammasta oikein tai käsitä että se hampaan yläreinan tarkoitus on vuolla puusta lastua eli oltava terävä sormella kokeiltaessa ja hampaan kulma ehjä. Yäreina on oltava myös suora eli viilalla työnnetään suoraan.
Suoruuden näkee silmillä siinä samalla ja sen kulman.
Sopiva viilapidin, metallinen pitää korkeuden sopivana oikealla viilalla ja tukee viilaa sekä voi pitää kulman samana helpommin. Kevyt läpikäynti terävälle ketjulle silloin tällöin niin ketju pysyy huipputerävänä kokoajan, huomaamattomasti.
Viila on paras ja nopein tapa teroittaa ketju ja pitää se terässä, toinen peukalo tukee teroitettavaa hammasta.
Teräketjun terävänä pitäminen tärkeintä.
10
57
Vastaukset
- Anonyymi
Selvä.
- Anonyymi
ylläpidon yövuoron palstan aktivointia
- Anonyymi
Täällä on ollut tapana laittaa ketju oskasilpurriin. Vain pari läpiajoa niin molemmat on valmiita uusiin haasteisiin.
- Anonyymi
on se ihan ja sama onkoo kledju terävä vai tylsä kun mootorisaa on vetoja ja 60cc motilla et huomaa ajeletko tylsällä vai sharpilla kledjul...
- Anonyymi
pakoa nostamalla ja pikkkusen imuakin härkittynä ihan sama vaikka ketjusta puuttus jokatoinen hampi:=)
- Anonyymi
Käykö härkittyyn aukkoon pienkonepensa jos sahaa lankua?
- Anonyymi
Koska tulee aloitus kiinalaisista moottorisahoista?
- Anonyymi
Saako tavallisesta ketjusta paremman halkaisuketjun, jos sen viilaisi lähes nollakulmaan?
- Anonyymi
Aktivointi nosto
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aktivointi nosto
moottorisaha aktivoituu vauhtiin penssiinillä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059