Yleensä kai on niin että ainakin skitsofrenian ollessa kyseessä kuullaan erilaisia ääniä. Joillakin ne ovat korvin kuultavia ääniä ja joillakin vain mieleen tunkeutuvia ajatuksia, sanoista muodostuvia lauseita. Sairastunut henkilö ehkä kuvittelee että hän kuulee että hänestä puhutaan, hänen tekemisistään, tai ulkonäöstään tai muuta sellaista. Yleensä aina nämä asiat on egon kannalta negatiivisia. Negatiivisia arvosteluita egolle. Ihminenhän toki on paljon muutakin kuin egonsa, tai ne asiat mistä hän ajattelee koostuvansa, ja sekin kokoelma muuttuu läpi elämän. Itseasiassa joka kerta kun ihminen ajattelee "minä" niin hän muodostaa sen silloin ja siinä, ja huomatkaa, se on joka kerta erilainen. Eikö ole siis ilmeistä että ihminen on jokseenkin harhainen normaalinakin ja mieli ajatuksineen on hyvin epätarkka ja erehtyy helposti. Silti näistä erehdyksistä syntyvät sekä minäkuvamme, että tunteemme, olipa sitten kyse erehdyksestä tai ei. Siksi ei ainakaan toisten sanomisien perusteella kannata itselleen minäkuvaa rakentaa, koska tiedämme ja olemme lukenee ja kuulleet, että maailmassa on pahoja ihmisiä, psykopaatteja, joista osa on myös luonteeltaan sadistisia ja aiheuttavat mielellään kärsimystä toisille, koska saavat silloin hetkeksi muodostettua minäkuvan, jossa he ovat vahvempi osapuoli, eivätkä heikko. Tämä johtuu siitä että heillä on heikkouden pelko kaikista suurin mekanismi tekojensa taustalla. Samoin manipulatiivisilla pahantahtoisilla narsisteilla. Ja nämä pimeät piirteet ovat läheistä sukua toisilleen.
Niin eli siitä hoitokeinosta. Kuten sanoin, äänet tai ajatukset ovat negatiivisia sävyltään. Lievissä tapauksissa ihmisellä tulee syyttäviä ajatuksia. Niiden taustalla synnyttävinä mekanismeina voi olla kolme asiaa: Vihaaminen, harhakäsitykset, pelko. Lievissä tapauksissa pelko synnyttää harhakuulemisia ja harhanäkemisiä, esim. sekalainen puheensorina kuullaan väärin ja ilmeitä tulkitaan väärin, esim. huonossa valaistuksessa, ja tietysti negatiivisesti. Ilman pelkoa ei kiinnittäisi edes huomiota, tai näkisi toisin.
Sitten hoitokeinoon: Koska kyseessä on ikäänkuin ääninauha joka selvittämättömien ja käsittelemättömien pelkojen takia on jäänyt pyörimään, niin voitaisiin tehdä samoin positiivinen, kannustava ja hyväksyvä ääninauha. Tätä ääninauhaa soitettaisiin sairastuneen kotona hiljaisella, niin että siihen kiinnitäisi huomiota vain silloin tällöin. Psykologit voisivat keksiä kannustavia sanontoja (affirmaatioita). Kannustus auttaa ihmistä paljon. Voit myös itse tehdä hyvän teon, oikeasti jollekin ja huomaat että olosi paranee kun olet auttanut toista. Olipa teko kuinka pieni tahansa, niin se jo auttaa. Hyväntahtoisuus ja auttamishalu on semmoinen voima jonka olemassaoloon ja tehoon voi luottaa.
Hoitokeino ääniä kuuleville
Anonyymi
3
111
Vastaukset
- Anonyymi
Terapeutit auttaa jos niitä huvittaa. He voivat myös pilata potilaan elämän. Minulta terapeutti vei kolmen vuoden aikana 3200 euroa mitä kela maksaa sen 80% eli jotain 16 000 euroa. Hyvin rikastu mies minun sairaudella. Minä taas en parantunut ja jäin yksin sairauden kanssa.
- Anonyymi
Minua on auttanut äänten kuulemiseen radion tai tv:n laittaminen päälle. Päiväsaikaan voi kiinnittää ajatukset muuhun, jos ei ole umpipsykoosissa. Pahempi on illalla ja aamulla kun alkaa äänet solvata. Ne tulee aina niin yllättäen.
- Anonyymi
onko sinulla ajatus. tarjoan lääkettä siihen.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418